Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

koppling mellan projektor och dilog dt-355

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2007 - 09:06

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Köpte igår en 10 m lång s-videosladd av modell bättre (600:-) Kopplade den ena änden in i projjens s-videokontakt och den andra i en scartadapter med s-videoingång,sätter igång projjen och boxen,men vad händer,jo ingenting!! Har även provat med en scart till s-videokabel jag hade liggandes (har haft den till koppling mellan dator och vanlig tv innan..)detta funkade inte heller.Har testat alla inställningar i boxen men inget hjälper.Har även kollat så projjen funkar som den ska genom att koppla den till dvd:n och det funkade perfekt.

Det jag funderar över är varför det inte funkar att koppla en scartadapter till boxen och koppla in s-videosladden där,är det någon speciell scartadapter man ska ha.Vore mycket tacksam om någon har något förslag hur jag ska lösa detta,vill inte köra med komposit(skit) som jag gör nu mellan projjen och boxen.

ska tilläggas att jag har funderat på köpa en scart-vgaadapter på typ kjell & co,men då det verkar som dom flesta inte lyckats få det att funka så misstänker jag även att jag skulle få samma problem.

Postad 29 November 2007 - 11:25

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det beror helt säkert på att boxen inte lämnar någon S-videosignal. De flesta boxar lämnar bara komposit och RGB och detta brukar man ställa in i boxens menysystem. Du ska alltså glömma S-video (hoppas du kan lämna tillbaka sladden...) och istället lista ut hur du får din proj att ta emot Scart-RGB-signal.

De flesta projar tar emot sådan signal, men på lite olika sätt. En del tar emot Scart-RGB på VGA-kontakten och behöver då en speciell adapter. Detta gäller t ex Sanyo. Andra tar emot på komponent+komposit ingångarna och du drar då en vanlig komponentkabel + en enkel videokabel. I boxen sätter du en scart-adapter liknande den du har, men med fyra hål, kallas RGBs. Ytterligare några projar har Scart-kontakt och då är det ju bara att dra en scart-kabel. Gäller såvitt jag vet bara Panasonic.

Om ingen av dessa möjligheter funkar för dig, fär man ta till en signalkonverterare (RGB-VGA eller -komponent), men det borde inte behövas. Vad har du för projektor?

Postad 29 November 2007 - 14:47

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Har pratat med kundtjänst på dilog och dom säger att det ska funka med en scartadapter,ska inhandla en ny idag och se om det funkar,projektorn är en infocus och enligt den ska det kunna gå använda komponent genom s-videokontakten med hälp av en adapter (s-video->komponent),men detta hjälper inte då boxen inte har komponent-ingång.Återkommer när jag testat med den nya adaptern..

Postad 30 November 2007 - 07:30

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Löste det! En ny scartadapter tog hand om problemet och vilken skillnad på bild det blev!

p.s hur sätter man tråden som löst? d.s

Postad 30 November 2007 - 18:09

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Föreslår att du ändå kollar upp hur du kan köra RGB. Det blir ännu MYCKET bättre bild än S-video, som ju bara är snäppet bättre än komposit. Med projektor är det viktigt att använda bästa möjliga signal, eftersom alla skavanker blåses upp i storlek.

Postad 01 December 2007 - 08:49

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
du menar om det funkar kanske med scart->vga? är lite osäker på om detta funkar,då många här har haft problem med detta.

Postad 01 December 2007 - 09:05

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Läs den här tråden. Jag har provat med både Komposit och S-video, men (RGB)SCART-Component är överlägsen båda! En CYP finn nog begagnad för några hundralappar.

Postad 01 December 2007 - 09:36

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Vad har du för projektor? Är det projen du har i galleriet?

Skillnaden mellan olika signaler är väldigt olika för olika bildvisare.

Det ser ut som en infocus 4805. I så fall kan du lugnt köra vidare med s-video eftersom den har bra hantering av "dåliga" signaler. Jag har matat min med både s-video och komponent för tv, visst är det lite bättre med komponenten. Men skall du göra en RGB-komponent konvertering tullar den konverteringen på kvaliteten också.

Lägg inga pengar på en konverterare. Vill du ha vassare signal är det bättre att du säljer dilogen (som i.of är en bra box) och köper en sagem itd-75 som är en likvärdig box men MED KOMPONENT. Kostnaden för det projektet överstiger knappast en konverter medan kvaliteten sannolikt blir bättre.

Redigerat av nobba, 01 December 2007 - 09:37.

Postad 01 December 2007 - 09:50

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
du menar att en cyp konverter är det bästa alternativet?,får väl kolla på en sådan då.

Postad 01 December 2007 - 13:38

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

du menar att en cyp konverter är det bästa alternativet?,får väl kolla på en sådan då.

Om du referar till mitt inlägg så är det inte så jag menar :P

Tvivlar på att du upplever någon markant förbättring med den konverteraren. RGB och Komponent är förvisso en bättre signal men Dilogs S-video är rätt stabil (vad jag sett) och OM du har en bra hantering av S-videosignaler har du nog nått ganska långt vad det gäller vanlig TV-bild. Skall du ha bättre signal bör su söka upp en mottagare som skickar sådan utan konverteringar på vägen.

Redigerat av nobba, 01 December 2007 - 13:43.

Postad 01 December 2007 - 16:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Även om det är en projektor du vill koppla in så flyttar jag tråden till "Kablar för analog bildöverföring"

Även om det är en projektor du vill koppla in så flyttar jag tråden till "Bildkablar för analog överföring"

Postad 01 December 2007 - 18:29

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

du menar om det funkar kanske med scart->vga? är lite osäker på om detta funkar,då många här har haft problem med detta.

Nej, jag snackar inte om scart->vga. Inte heller om komponent med konverterare. Jag snackar om att ta RGB-signalen från scart-kontakten och köra in den direkt i projektorn. Om det är en Infocus 4805 funkar det tyvärr inte, den projen tar inte RGBs signal. Så vill du ha bättre bild än S-video får du skaffa en RGB->Komponent konverter eller byta box till en med komponent. (Eller byta proj...)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.