Vilken är det bästa alternativet för 4000 kronor, en HTPC eller en tvix?
DViCO TViX HD M-4100SH 500GB, denna eller en htpc.
Hårddisk och ljudkort behöver inte handlas, jag har det redan.
Tacksam för svar.
10 relaterade trådar
Postad 05 december 2007 - 21:03 Vilken är det bästa alternativet för 4000 kronor, en HTPC eller en tvix? DViCO TViX HD M-4100SH 500GB, denna eller en htpc. Hårddisk och ljudkort behöver inte handlas, jag har det redan. Tacksam för svar. Postad 09 december 2007 - 19:28 Postad 10 december 2007 - 01:33 Redigerat av Unregistered035dce0b, 10 december 2007 - 01:36. Postad 10 december 2007 - 06:46
popcornhour finns att köpa i Sverige för under 2k blir nog mitt svar: ingen av de ovanstående.
har alltid tillhört de som tjatar om HTPCns överlägsenhet, men nu när
Postad 10 december 2007 - 09:03
De är ju inte riktigt jämförbara, eller hur? Popcorn Hour verkar asgrym, men det går ju inte jämföra med en HTPC som kan ta emot TV i olika format, ha smarta inspelningschemaläggare, användas för automatisering av ditt hem osv. Om man bara är ute efter möjligheten att spela upp ett mediaarkiv (och en del strömmande internetmedia) så kan nog Popcorn Hour vara ett mycket bättre alternativ än en HTPC, men om man är ute efter det som en HTPC kan erbjuda så kan ju Popcorn Hour inte mäta sig med detta. Coolt med inbyggda BitTorrent-klienten osv dock ![]() Postad 11 december 2007 - 06:36 Postad 11 december 2007 - 06:50 Vilket ju inte går på en Tvix. Sen får du troligtvis bättre ljud ut ur en htpc, eftersom du kan ju välja och vraka på bra ljudkort. Så min röst på en htpc! ![]() Postad 12 december 2007 - 02:54 ![]() Ska nog dock ej ha en dator i ett HTPC chassi. Ska ha datorn brevid bordet och dra 10 meter vga. Lite OT men - Klarar AMD 4200+ x2 och 2048 i minne av h.264, 1080 p ? Redigerat av Unregistered9282241e, 12 december 2007 - 02:55. Postad 12 december 2007 - 06:54
Kan klara, jag är lite tveksam. Beror på lite vad du kommer köra med för grafikkort? Jag har en amd 4000+, med 2 gig ram, kör 720p utan problem. ev så åker du på att uppgradera cpu`n oxå. Postad 12 december 2007 - 13:16 /a Postad 12 december 2007 - 13:46 Nu är jag tyvärr inte lika säker längre. Själv har jag haft en TVIX 4100 sedan i augusti med DVB-T tuner. Jag har haft hemska bekymmer med just tunern och frågor runt tunern har oftast besvarats av irivernordics representant med att TVIX i första hand är avsedd för de som bara vill spela upp videofiler (inte spela in eller använda som DVB-T box för att titta på TV). Båda lösninngarna har fördelar och nackdelar. TVIX fördelar: - Relativt tyst - Liten - Lätt att få fart på, hantera och spelar de flesta videofiler - Bra bildkvalitet TVIX nackdelar: - Om det inte går att spela en videofil så är det inte mycket att göra åt (det är en myt att den klarar allt) - Obefintlig multitasking - Hänger sig titt och tätt och måste startas om. Irriterande! HTPC fördelar: - Flexibel. Det går att installera players och codecs efter behag. - Multitasking - Möjlighet att köra andra saker än videofiler (spel etc.) HTPC nackdelar: - Klumpig - Svårt att få tyst Jag har kliat mitt hår (det lilla jag har kvar) över HTPC sedan i somras men provade alldeles nyligen att stoppa i ett Radeon 2600 PRO (AGP) i en gammal P4 3.0 GHz. Med H.264 1920*1080P drog den ungefär 5 procent CPU vilket överraskade mig. Nästa steg för min del blir att testa grafikadaptern i en ännu äldre maskin (har för mig att den har P4 1,7 GHz och rätt fattigt med minne) för att se vad den kan prestera. Minus i sammanhanget är att eftersom kortet stödjer H.264 och VC-1 så drar den mycket mer CPU med MPEG2 än MPEG4. Om jag skulle göra om mitt val i dag så tror jag att jag skulle välja HTPC. Men det kräver relativt rejäla PC-kunskaper (vilket inte TVIX gör). /Göran Edit: Ändrat till Radeon 2600 PRO (jag tog fel nummer i hastighheten) Redigerat av Goeran, 12 december 2007 - 14:13. Postad 12 december 2007 - 22:08 Kan bara lägga cirka 4000 på nättagg, burk, moderkort, minne, processor och grafikkort.. Redigerat av Unregistered9282241e, 13 december 2007 - 02:11. Postad 13 december 2007 - 23:03 Mina krav: Optisk ljudugång (enda min försärkare har som ingång). Ska klara uppspelning av Full hd 1080p via hdmi. Tanken är att koppla den till en lcd-tv och en 720p projektor (optoma hd70 eller panasonic pt-ax200). Tyst. Bra uppskalning av DVD. Hade varit fint om det gick att spela upp cd-skivor och knappa sig fram resp bak utan att starta tv eller projje (ännu bättre om man inte ens behöver vänta på att hela htpcn startar). Har hört rykten om något moderkort från asus som ska kunna köra något mini-os med mediaspelare direkt från bios, någon som vet mer om detta? Snubblade över en dinovo mediapad på jobbet idag, en sån hade varit fint att ha men hela det kitet som den ingår i är för dyrt och övriga delar verkar rätt kass efter vad jag har läst, finns det likvärdiga trådlösa kontrollers? Bör jag kanske bara satsa på en popcorn hour och köpa en adapter coax -> optisk? Postad 29 december 2007 - 18:27 Varför?? Först, utseendet är ju en viktig vinnare jämfört med spyfula popcornhour som jag betänkte innan jag skaffade min tvix. Tvixen har ju kommit en bit på vägen med mjukvara, tror PCH lär vara betydligt sämre då den är nylanserad. Billigare än en htpc. Storleken är ju också viktig, och tvixen är lagom stor och passar lite överallt. Priset är ju helt klart ok, själv körde jag 4100sh + em 750GB disk, samt att jag streamar runt 2TB HD-material med utan problem alls. Än så länge har det varit 2 filer den inte klarat, av kanske 200 filmer (99% 1080p i mkv Så kort och gott är det ett bra köp. Postad 03 januari 2008 - 18:53 "kör vlc som player på en 32 diboss lcd" Kan vara värt att tänka på i alla fall. Postad 04 januari 2008 - 14:01 Om man i stället skall använda TVIXen till att lyssna på musik så misstänker jag att den inte är så bra. Jag vill kunna spela en låt samtidigt som jag letar runt i mitt arkiv efter andra låtar. Stöder TVIX detta? Hur bra är TVIX på multitasking? Kan ni som har en 4100:a skriva hur bra den funkar i olika sammanhang, tex musik lyssnig/scanning. Postad 10 januari 2008 - 15:47 Jag saknar många möjligheter i tvixen som jag tror mig får med en HTPC. 1-0 Jag kan köra mycket fler format. (.mov alla typer av .mkv med ljud jag har 40 filmer som inte fungerar på tvixen) se Inlägg #3628: https://www.minhembi...s...t&p=1711122 2-0 Tonade övergångar i bildspel. (Man kan förhandsgranska bilder i HTPC i TVIXen ser man bara en ikon.) 3-0 Det går att spela musik samtidigt som man ser på bilder. Jag tro möjligheten finns i TViXen men jag har inte lyckas) 4-0 Det går att köra Live TV över internet till HTPC. endast radio på TViXen 5-0 Vill man kan man köra bildtelefon om man har en webkamera. chatta, maila osv i tvsoffan krävr tangentbord/BR 6-0 Den största vinsten med HTPC är nog att man kan ansluta en HDDVD/BR spelare och kan se hyrfilmer typ HDDVD/BR. 7-0 Vad det gäller ljudet så har jag en tyst dator som jag kommer att sätta in ett HDTV kort som man kan köra Boxen betalkort i. DTV Ter-CI (3030 Mantis) kortet är bestäld och kommer i morgon 2008-01-11 8-0 Skulle man vilja så kan man köra så mycket mer än vad man kan med TViXen. typ spela över filmer till en DVD skiva osv. om man har en DVD brännare Tvixens fördelar 8-1 Liten (med ett fläckljud högre än en projektor) 8-2 Billigare (om nu 4700 är billigt) 9-2 Det man spelar in på en HTPC kan man komma åt utan att ftp. Räcker med att dela ut en mapp som man kan nå över internet/intranet. 10-2 Time-Shifting saknas på TVixen 11-2 Mixövergångar när man spelar .mp3 12-2 Redigeringsmöjligeter som är överläksen TViXen. 12-3 TVixes op är Linux och därför inte lika känslig för virus och annat tokig kod Man kan som sakt kontrolera mera på en PC än vad man kan med en TVIX. Jag är medveten om att det kräver mer av användaren att ha en HTPC men det överväger vad man kan åstakomma. 13-3 TVixen saknar möjlighet till spel osv osv Det klar sämsta med Tviken är att man inte kan använda ett pekdon typ "mus" så att man kan klicka på ikoner och få en snabbare hantering. I TViXen är man tillbaka i NortonComander typ DOS. I en HTPC kan man köra VISTA ![]() Om det finns intresse så kan jag rapportera jämförelser som startid (BOOT) och hantering typ skifta mellan TV o "video", störande ljudnivåer osv... PS: skulle man väga in allt så vinner HTPC för min del. Men jag skulle inte rekomendera någon att köpa en HTPC om man har tumen mitt i handen. Redigerat av Mr_x, 11 januari 2008 - 10:34. Postad 11 januari 2008 - 10:44 ![]() ![]() edit: för mig är boot-tid på HTPC'n helt irrelevant. det är viktigare att den är strömsnål, för den är igång så gott som jämt (spelar in och gör massa automatiska saker (http://www.tvrss.net och http://www.tvtad.net kan vara av intresse för vissa) närhelst det passar den ![]() Redigerat av Unregisteredc6f44378, 11 januari 2008 - 10:46. Postad 16 januari 2008 - 16:43 Postad 30 januari 2008 - 09:32 ![]() Postad 30 januari 2008 - 10:28 Har man redan en PC som man kan spela redigera surfa på osv. så faller ju dom funktionerna för en htpc (vilket de gjorde för mig, behöver inte två maskiner som gör samma sak). Däremot hade jag en extern disk som jag nu enkelt kan föra över filmer etc till och plugga in i tvixen. Har enkelt kunnat ta med den på fest osv. Har kört tonvis med material exempelvis konstant från 14:00 till 03:00 på natten blandat mp3, bilder, filmer, iso, mkv mm utan att den hängt sig en enda gång. Så att den hänger sig titt som tätt är minst lika mycket en myt som att den inte gör det!! Har man ingen PC sen tidigare eller en väldigt gammal skulle jag gå på en HTPC, känns som man får så oändligt mkt mer för pengarna då, flexibilitet mm. Popcornhour skulle jag aldrig ens fundera på, orkar inte öppna en "färdig" produkt för att klistra dit fläkt för att den ska fungera sen är DEN verkligen SPYFUL! /S Postad 30 januari 2008 - 14:11 En uppsjö av mediacenters att välja bland. DVBViewer är min favorit än så länge ![]() Men det bästa av allt...man kan uppgradera efter hand...både hårdvara och mjukvara. Har precis köpt nya delar som ligger och väntar på att monteras in i chassit där hemma ![]() Redigerat av Sardaukar, 30 januari 2008 - 14:13. Postad 30 januari 2008 - 15:44 När det väl är dags för en så blir det nog en stationär dator. Tack för hjälpen! Postad 30 januari 2008 - 21:56 Hur som helst, om Tvixen är duktig på detta är det ju en klar fördel. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |