Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla Tv-kort i Vista MCE

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 12:03

Unregistered0b225182
  • Unregistered0b225182
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har en fråga och den lyder går det att ha två olika tv kort i Vista MCE så man kan spela in från ett kort och kolla på en annan kanal på det andra kortet?

Jag bor i Comhem hus så det är två analoga kort som behövs för mig.

Måste det vara 2 kort av samma märke eller kan man blanda olika modeller?

Kan man eventuellt ha ett kort som visar de gratis kanalerna som finns på marksänt digitaltv och det andra kopplat till den analoga signalen i comhem uttaget?

Tack på förhand.

Postad 31 March 2008 - 12:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Jag bor i Comhem hus så det är två analoga kort som behövs för mig.

Köp ett kort med två analoga tuners ? som Hauppauge PVR-500 MCE ....

Kan man eventuellt ha ett kort som visar de gratis kanalerna som finns på marksänt digitaltv och det andra kopplat till den analoga signalen i comhem uttaget?

I regel så kan man inte blanda olika korttyper i MCE, men med denna kanske det går: https://www.minhembi...howtopic=134368

tråd flyttad.

Postad 02 April 2008 - 13:57

Minhembio_anders
  • Minhembio_anders
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har två olika kort (digitala) i min HTPC. Ett FireDTV med Boxer och ett Pinnacle för de fria kanalerna.

Enda problemet är att man får vara lite försiktig vid inspelningar när man har olika utbud, eftersom man inte kan peka ut vilken tuner som ska användas så har man lite otur så tar den "betaltunern" till att spela in på Kanal 1 och "fritunern" till att spela in Kanal 5...

Jag har (peppar peppar) lyckats undvika detta genom ett register hack som styr att FireDTV är primär tuner så den väljs alltid först, så om man ska spela in två program samtidigt väljer man först att spela in betalkanalen, och sedan väljer man inspelning av frikanalen. Gör man tvärt om blir det inte bra...

För serier så har jag prioriterat betalkanalerna högre än frikanalerna och hittills har jag undvikit krockar.

/Anders

Postad 02 April 2008 - 19:04

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Jag har två olika kort (digitala) i min HTPC. Ett FireDTV med Boxer och ett Pinnacle för de fria kanalerna.

Enda problemet är att man får vara lite försiktig vid inspelningar när man har olika utbud, eftersom man inte kan peka ut vilken tuner som ska användas så har man lite otur så tar den "betaltunern" till att spela in på Kanal 1 och "fritunern" till att spela in Kanal 5...

Jag har (peppar peppar) lyckats undvika detta genom ett register hack som styr att FireDTV är primär tuner så den väljs alltid först, så om man ska spela in två program samtidigt väljer man först att spela in betalkanalen, och sedan väljer man inspelning av frikanalen. Gör man tvärt om blir det inte bra...

För serier så har jag prioriterat betalkanalerna högre än frikanalerna och hittills har jag undvikit krockar.

/Anders

Coolt,

Jag har länge letat efter precis denna lösning..

Det funkar alltså med olika utbud..
Jag tänkte använda ett dubbeltuner Hauppauge NovaT500 som "andra och tredje" tuner.
Vad tror du om det?

Kan du beskriva hur du gått till väga för att få det att funka?
Hur gör du när du skall välja vilken tuner som används? Väljs alltid nr 1 först? Om den är upptagen nr 2 osv?
Känns som att det kan bli en del krockar...

Mycket spänd på din input..

Jag väntar.. :) och har därför läst lite till.
Själv hittade jag denna förra veckan som beskriver en analog och en digital tuner:
https://www.minhembi...howtopic=134368

Hittar även vad jag gissar är ditt hack på tystpc:
http://tystpc.nu/for...1...sc&start=16

Vad jag då undrar:
Vad är prioritetsordingen mellan LiveTV, Inspelning och inspelning av serie i MCE?
Man zappar ju i LiveTV och vill därför ha betal där om det går.
Hur skulle hacket se ut om man använde MCE tuner extender så att man fick en floppyDTV-T med en tuner för betal och ett dubbeltuner DVB-T för två fria tuners?

Tacksam för svar..

Redigerat av Slangare, 02 April 2008 - 20:52.

Postad 21 April 2008 - 10:33

Minhembio_anders
  • Minhembio_anders
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Sorry, long time no see...

Du hittade igen registerhacket ser jag :)

Ok, eg inte så märkvärdigt.
1. Vid installationen/konfig av media center hittas de två korten automagiskt. Inga problem här.
2. Registerhack där jag har Firedtv med högst prio så att det alltid används i första hand.
3. Tittar jag på lajvtv är det firedtv som används eftersom det är prioriterat (gör nästan aldrig det eftersom jag nästan alltid väljer att spela in de program jag vill se och sedan detectera reklamen. Tittar med 15-60 minuters fördröjning, typ. Har ett boxerkort i TV:n oxå för helt fristående titt-funktion för barn å fru).
4. Om man ska välja två prog i guiden samtidigt, väljer man först det som ska spelas in med firedtv, sedan det som ska spelas in med det fria.
5. Vid serier används prioriteringsfunktionen som finns i inspelningsinställningar så att serier på betalkanaler alltid är högre prioriterade än frikanaler.

Utan vetenskapliga belägg så funkar det här för mig. Extenders har jag ingen susning om.

I princip kan man resonera som så att det är alltid firedtv som används först, och frikortet som nummer två oavsett situation.

Lycka till å testa noga innan du litar på det ;)

Redigerat av Minhembio_anders, 21 April 2008 - 10:35.

Postad 18 June 2008 - 14:37

Thomaz78
  • Thomaz78
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
'citat'
Hittar även vad jag gissar är ditt hack på tystpc:
http://tystpc.nu/for...1...sc&start=16

'slut citat'

Tystpc's forum ligger nere... finns detta hack någon annan stans??

//thomas

Redigerat av Thomaz78, 18 June 2008 - 14:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.