Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olika storlekar på fodralen

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2005 - 09:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Denna tråd är en sammanslagning av inlägg som varit OT i andra trådar och handlar om olika storlekar på fodralen.

Redigerat av Dreadlock, 06 February 2009 - 11:49.

Postad 04 February 2009 - 10:49

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Tar det i denna tråden då ämnet ändå är närliggande.

Köpte iaf Eagle Eye för 199 på Discshop Guld/Platina pris och den kom idag. Det är tjockt fodral på denna och det är Paramount.

Har inga problem med att blanda tjocka fodral, steelebooks, bokutgåvor etc. Men om Universal och nu också Paramount ska använda tjocka, bolag som släpper en del filmer så är det lite segt och tar ju upp mer plats än vad man är van vid och vad som behövs.

EDIT: Det är ju iof Dreamworks och kom på nu att Transformers hade väl tjockt fodral på svenska utgåvan nåja smalt är iaf snyggare och tar mindre plats även om ja inte bojkottar tjocka och letar worldwide efter smala utgåvor.

Redigerat av henke007, 04 February 2009 - 10:52.

Postad 04 February 2009 - 10:59

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Tar det i denna tråden då ämnet ändå är närliggande.

Köpte iaf Eagle Eye för 199 på Discshop Guld/Platina pris och den kom idag. Det är tjockt fodral på denna och det är Paramount.

Har inga problem med att blanda tjocka fodral, steelebooks, bokutgåvor etc. Men om Universal och nu också Paramount ska använda tjocka, bolag som släpper en del filmer så är det lite segt och tar ju upp mer plats än vad man är van vid och vad som behövs.

EDIT: Det är ju iof Dreamworks och kom på nu att Transformers hade väl tjockt fodral på svenska utgåvan nåja smalt är iaf snyggare och tar mindre plats även om ja inte bojkottar tjocka och letar worldwide efter smala utgåvor.

Min har redan fått ett tunt fodral, jag har bytt 25-30 fodral redan :)
(även Hellboy 2 och Tropic Thunder är tjocka btw)

Redigerat av Rossifumi, 04 February 2009 - 11:44.

Postad 04 February 2009 - 17:49

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Min har redan fått ett tunt fodral, jag har bytt 25-30 fodral redan :)
(även Hellboy 2 och Tropic Thunder är tjocka btw)

Jag förstår inte anledningen med att byta fodral... Omslagen är ju fortfarande anpassade efter tjocka fodral så de passar ju inte...

Postad 04 February 2009 - 18:39

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Jag förstår inte anledningen med att byta fodral... Omslagen är ju fortfarande anpassade efter tjocka fodral så de passar ju inte...

De fodralen jag köper passar även med de "stora" omslagen utan problem. Köper mina fodral ifrån Webhallen.se

Postad 04 February 2009 - 18:45

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

De fodralen jag köper passar även med de "stora" omslagen utan problem. Köper mina fodral ifrån Webhallen.se

Jo, klart dom passar ^^ Jag uttryckte mig lite fel där. Men jag menar, omslaget fyller inte ut hela fodralets yta och det är ju bra mycket fulare än "tjocka" fodral.

Postad 04 February 2009 - 18:57

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
I-landsproblem nr1, utan tvekan

Redigerat av Benkke, 05 February 2009 - 18:13.

Postad 04 February 2009 - 19:02

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Jo, klart dom passar ^^ Jag uttryckte mig lite fel där. Men jag menar, omslaget fyller inte ut hela fodralets yta och det är ju bra mycket fulare än "tjocka" fodral.

Fyller inte ut hela utan? Nu hänger jag inte med, ser ut exakt som köpta smala fodral... Visst, just dessa är i en annan blå färg en en del köpefodral men ändå samma färg som många andra. Existerar ju massa olika. Ser i mitt tycke bra mycket snyggare ut med bara smala än en del tjocka. Sen är min hylla gjort för att passa med smala fodral så det blir jämt antal filmer i varje hylla :)

Postad 04 February 2009 - 19:14

FireTraXX
  • FireTraXX
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

...
Existerar ju massa olika.
...

Ungefär sex miljarder. :)
Jag har inte ork till att byta fodral och hålla på, så de får vara som de är. :D

Redigerat av FireTraXX, 04 February 2009 - 19:14.

Postad 05 February 2009 - 15:31

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Fyller inte ut hela utan? Nu hänger jag inte med, ser ut exakt som köpta smala fodral... Visst, just dessa är i en annan blå färg en en del köpefodral men ändå samma färg som många andra. Existerar ju massa olika. Ser i mitt tycke bra mycket snyggare ut med bara smala än en del tjocka. Sen är min hylla gjort för att passa med smala fodral så det blir jämt antal filmer i varje hylla :blink:

Så du menar att den bredare ryggen på något sätt blir smalare när du sätter omslaget i ett smalare fodral? Det skiljer ju iaf minst 0.5mm i omslagets längd mellan de som är i de tjocka fodralen och de i de smala.

Postad 05 February 2009 - 15:36

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Så du menar att den bredare ryggen på något sätt blir smalare när du sätter omslaget i ett smalare fodral? Det skiljer ju iaf minst 0.5mm i omslagets längd mellan de som är i de tjocka fodralen och de i de smala.

Jag menar att de tjocka inläggen passar bra i mina smala fodral, och de där 0.5mm du pratar om är inget jag direkt lägger märke till om det nu är ett "problem". Däremot kan jag inte ha tjocka fodral i min hylla om jag vill få plats med samma antal filmer på varje hyllplan vilket är ett STORT problem :blink:

Postad 05 February 2009 - 15:41

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0

Du menar 0.5cm antar jag annars ser jag inte hur 0.5mm kan skapa ett problem :blink:

Postad 05 February 2009 - 16:16

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Nu har jag provat detta också, hade ett gäng fodral från webhallen här, provade stoppa in omslaget från en fet blu-ray och det passade alldeles utmärkt. Jag blev en gnutta förvånad. Trodde inte det skulle gå vägen. Kanske blir att flytta över alla sina feta filmer till smala fodral nu så man får allt likadant.

Postad 05 February 2009 - 18:56

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Du menar 0.5cm antar jag annars ser jag inte hur 0.5mm kan skapa ett problem :blink:

;) Är milimeterskadad från jobbet.

Postad 05 February 2009 - 19:04

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Nu har jag provat detta också, hade ett gäng fodral från webhallen här, provade stoppa in omslaget från en fet blu-ray och det passade alldeles utmärkt.

Utmärkt var det ja... Men det är väl bara för mig som den där halvcentimetern inte vill försvinna.Bifogad fil  IMG_0564.JPG   187.85K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 February 2009 - 20:50

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Utmärkt var det ja... Men det är väl bara för mig som den där halvcentimetern inte vill försvinna.Bifogad fil  IMG_0564.JPG   187.85K   0 Antal nerladdningar

Like a glove :blink:

Postad 05 February 2009 - 20:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Resultatet ser ganska logiskt ut ;) .

Borde inte passa..........

Kan även meddela att " La Haine" har "tjockt" fodral.
Får väl köpa ett slimmat och ha den där bubblan på fodralet, ser riktigt snyggt ut! :blink:

Postad 05 February 2009 - 22:24

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Resultatet ser ganska logiskt ut :D .

Borde inte passa..........

Kan även meddela att " La Haine" har "tjockt" fodral.
Får väl köpa ett slimmat och ha den där bubblan på fodralet, ser riktigt snyggt ut! :D

Ingen som har en sån http://www.fotoakute...?...&fullsize=1

Postad 06 February 2009 - 00:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Hmmm vad är det för något? :D

Postad 06 February 2009 - 00:32

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Originalfodralen som är tunna kan inte få plats med de "större" inläggen, men just de ifrån webhallen får de plats i. Bifogar en bild på samma utgåva av American Psycho i ett tunt fodral :D

Bifogad fil(er)

Postad 06 February 2009 - 12:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Och de fodralen man köper på webbhallen är då tjocka , tunna, mitt i mellan? Låter skumt tt det får plats även fast det är tunnt men det får inte plats i andra tunna? :D

Postad 06 February 2009 - 12:49

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
De fodralen jag testade med är av märkena Elite (smala) och Amaray (tjocka).

Postad 06 February 2009 - 12:54

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Då blir det att köpa fodral från Webbhallen då.

Postad 06 February 2009 - 12:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Åh herregud detta är verkligen dagens I-landsproblem, nästan så man skäms över att vara i den här tråden :D .

Postad 06 February 2009 - 13:19

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Rossifumi>> vilka fodral på webbhallen är det. 5 Packen för 29 eller 3 packen "enkla blå" för 25??

Postad 06 February 2009 - 13:34

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Rossifumi>> vilka fodral på webbhallen är det. 5 Packen för 29 eller 3 packen "enkla blå" för 25??

5-packen för 29kr är det jag köper.

Postad 06 February 2009 - 13:46

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Hur ska jag göra med filmerna jag köpt från japan isf? dom kommer ju i dvdfodralstora fodral! Blir jobbigt att blanda alltså.

Postad 06 February 2009 - 13:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Försvinner inte ryggens bilder/ logos ut lite längs sidorna, eftersom rygg motivet är bredare än på ett smalt, om man flyttar över covern till ett smalare fodral vilket enligt mig skulle bli fulare än att ha ett tjockt fodral i hyllan :D

Ja i dessa hårda tider av ekonimisk kris, folk som förlorar jobb och får lämna hus/lägenhet, krig m.m. m.m.
så känns detta problem lite...mja :D hehe

Postad 06 February 2009 - 13:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Bara för grupptrycket så testade jag att sätta ett tunt fodral för att se resultatet på ryggarna.
Pga av sin rundhet så syndes hela rygg motivet.

Curse you all! nu slutar det väl med att även jag byter om :D

Redigerat av Svante Skoog, 06 February 2009 - 13:57.

Postad 06 February 2009 - 14:00

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Om någon i närheten av Linköping vill bli av med ett överskott av oönskade tjocka bluray-fodral för en billig peng så skicka ett PM, jag behöver byta ut några trasiga fodral.

Apropå ämnet, visst är det vackert med uniformitet i filmhyllan men bd-fodralen är ändå ett steg framåt mot dvd-fordralen där höjd och bredd varierade, inte bara tjockleken. Jag stör mig oerhört mycket mer på att filmer i samma "serie" inte har matchande ryggar, det är mitt lyxproblem med blu.

Postad 06 February 2009 - 14:04

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Bara för grupptrycket så testade jag att sätta ett tunt fodral för att se resultatet på ryggarna.
Pga av sin rundhet så syndes hela rygg motivet.

Det där får du allt ta och formulera om så man fattar.

Postad 06 February 2009 - 14:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Det där får du allt ta och formulera om så man fattar.

Ryggen på ett smalt BD fodral är mer rundare i kanterna och buktar ut lite jämfört med ett tjockt, vilket gör att ryggmotivet inte "klipps" av på samma sätt som om det hade haft skarpa kanter och rygg motivet fortsatt längs fram och baksidan av fodralet.

Så usel på att förklara, pröva själv så fattar ni :D haha

Edit: jag hade missat nåt ord i tidigare formulering vilket inte gjorde det lättare att förstå :lol: haha
Snart dags för första ölen kanske :D

Redigerat av Svante Skoog, 06 February 2009 - 14:18.

Postad 06 February 2009 - 15:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Varför kan de inte köra samma fodral på alla filmer undrar man. Har bara 1 tjockt hitills iofs. får väl se om man köper smala om jag får fler. I dagsläget är det dock inget jag satsar på, man kanske är arbetslös snart¨så då känns det bättre att lägga pengarna på mer film i så fall ;) .

Postad 06 February 2009 - 15:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Varför kan de inte köra samma fodral på alla filmer undrar man.

Det har att göra med att det finns hål för "stöld lås" på de tjockare omslagen (finns inte plats för sånt på dom smala), vilket dom speciellt i england använder sig av på köp och hyr istället för att behöva förvara skivorna på annat ställe.Vilket är anledningen till att ALLA utgåvor har tjocka omslag där.
På hyr BD i sverige så är det tjocka omslag på allihop även de som har smala på köp just för detta, iallafall där jag hyr ;)

Postad 06 February 2009 - 15:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ahhh ok, tack för infon!

Postad 06 February 2009 - 21:09

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Jag är mest glad över att den DVD-förvaring jag byggde själv för några år sedan, men tog till för lite plats på höjden för att få in ett finger för att ta ut en film numer passar perfekt till Blu-ray fodralen. ;)

Och jag stör mig lite på de tjocka fodralen då de tar onödig plats, men inte riktigt så mycket att jag vill köpa tomfodral.
Däremot driver de blå "Can only be played in a Blu-ray player"-klistermärkena som de envisas att klistra på fodralet istället för omslagsplasten mig till stora mängder undertryckt nerd rage. Går ju nästan inte att ta bort dem utan klisterrester.

Postad 07 February 2009 - 12:04

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Däremot driver de blå "Can only be played in a Blu-ray player"-klistermärkena som de envisas att klistra på fodralet istället för omslagsplasten mig till stora mängder undertryckt nerd rage. Går ju nästan inte att ta bort dem utan klisterrester.

På svenska The Happening är den blå inforutan TRYCKT på omslaget.
Hur ska man övertyga barn om att gå i skolan och plugga när bevisligen vilken idiot som helst kan få ett jobb?

Postad 07 February 2009 - 12:38

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Samma sak med engelska utgåvan av The Simpsons Movie. Förpassa allt tjafs till baksidan med annan information tack.

Postad 07 February 2009 - 12:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo fan den där lappel gör inte omslaget snyggare direkt, tänkt på det jag med. Det var iofs. någon som hade en kompis som köpt bluray och skulle köra i sin HDDVDspelare här på forumet, så det kanske behövs ;)

Postad 07 February 2009 - 23:45

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0
upptäckte just till min stora förtjusning att de tjocka amaray-fodralen går att bygga ut till 2/3-disc fodral med hjälp av vanliga amaray swing trays för deras DVD-fodral - ytterligare en anledning att gilla dem =)

(visste ju att de fungerar som 3disc då sarah connor chronicles UK kommer i ett sånt, men inte att vanliga standard trays passar.

(och ja, jag ÄR full och har HEMSKT tråkigt...)

Postad 08 February 2009 - 16:55

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Av nån anledning så är webhallens Deltaco blu-ray fodral alldeles utmärkta om man vill byta från fet till smalare.
Fungerar inte i andra fodral då blir pappen skrynklig men i dom här får det plats, blir riktigt bra.
Enda skillnaden är att blåfärgen är lite mörkare på dessa fodral.

Postad 08 February 2009 - 22:49

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Av nån anledning så är webhallens Deltaco blu-ray fodral alldeles utmärkta om man vill byta från fet till smalare.
Fungerar inte i andra fodral då blir pappen skrynklig men i dom här får det plats, blir riktigt bra.

Men då kan dom ju omöjligt vara lika smala som Elitefodralen?

Postad 08 February 2009 - 23:52

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Jo, de är smala och fina. De har väl helt enkelt bara lite mindre marginaler ut mot kanterna "under plasten".

Postad 09 February 2009 - 14:10

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Japp, kan också bekräfta det.
Köpte några idag, och nu är allt en fröjd för ögat igen.
:)

Postad 09 February 2009 - 16:13

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Det borde startas en bytestråd. Säkert finns det några som är nöjda att ha alla i tjockfodral och har vissa i tunna :)

Redigerat av Benkke, 09 February 2009 - 16:14.

Postad 09 February 2009 - 16:14

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

:) Är milimeterskadad från jobbet.

...då funkar ju 5mm istället :) :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.