Eller man kanske ska satsa på att köpa en TV från någon annan butik istället? Samsung LE46B657 från SIBA (inte speciellt bra betyg på prisjakt) eller Samsung LE46B655 från Komplett kanske?
Redigerat av Unregisteredd53e2249, 15 augusti 2009 - 23:21.
Problem med Dustin Home och gråimporterade / parallellimporterade varor!
Startad av
Unregisteredd53e2249
, aug 15 2009 23:21
18 svar till detta ämne
30 relaterade trådar
Postad 15 augusti 2009 - 23:21
Samsung LE46B650 hos dustinhome. Men efter att ha läst lite om garantiproblem med dustinhomes gråimportade apparater så vet jag inte riktigt om jag vågar beställa från dom. Någon som vet något mer om hur det ligger till där?
Funderar på att köpa en ny TV och har kollat lite på
Eller man kanske ska satsa på att köpa en TV från någon annan butik istället? Samsung LE46B657 från SIBA (inte speciellt bra betyg på prisjakt) eller Samsung LE46B655 från Komplett kanske? Redigerat av Unregisteredd53e2249, 15 augusti 2009 - 23:21. Postad 15 augusti 2009 - 23:30
Har dom bara gråimport eller båda? Och vilket är isf LE46B655? Postad 15 augusti 2009 - 23:33
Antar att de bara har gråimport, dvs taskiga garantiförhållanden. Jag köpte min Pio 5090H därifrån pga att de var väldigt billiga. Hoppas att jag fått ett ordentligt ex som kommer att fungera minst 3 år. Postad 15 augusti 2009 - 23:45
samsungs svenska sida så jag mistänker att det inte är gråimport. Men får dra iväg ett mail till komplett och fråga.
Efter lite googlande fick jag reda på att komplett både har gråimportade och nordiska modeller. LE46B655 finns med på
Postad 15 augusti 2009 - 23:47
Låter troligt, lycka till med ditt TV-köp. Postad 15 augusti 2009 - 23:51
Och på komplett.se står det "Tillverkares artikelnr: LE46B655T2WXXE" (Dvs nordisk). ![]() ![]() Redigerat av Unregisteredd53e2249, 15 augusti 2009 - 23:52. Postad 17 augusti 2009 - 21:18 Postad 17 augusti 2009 - 21:31 Dustin erbjuder 100% pixelgaranti på alla tv-apparater från Samsung. Garantin gäller tv-apparater köpta efter 1:a augusti 2008 och två år framåt." Borde ju vara en nordisk TV hehe. Postad 17 augusti 2009 - 22:16 Tyvärr har jag fått erfara Dustin usla garantihantering, har en PZ70 som fått fel på panelen efter 1år och en vecka, döm om min förvåning när de till skillnad från alla andra bara hade ett års garanti på denna och helt nekar garanti nu. Den treårig reklamationsrätten som lagen är svarar de inte upp till då de blev tysta när jag ställde frågan om detta. Lägger mina 80-100000:- i inköp per år hos annan handlare... Postad 10 november 2009 - 16:24 Detta var alltså anledningen till att LG inte kunde få rätt på det hela och fördröjningen på 3 månader.. Jag ringde idag till dustinhome och får en riktigt spydig tjej från gotland i luren. Ja förklarar att jag varit utan TV hela hösten tack vare dom och hänvisar till ett mail jag fått från dom någon dag innan där det stod "Jaha, sa vi att du skulle prata med LG? vi kunde ju löst detta direkt hos oss.." och jag fick bara extremt dryga svar tillbaka.. Lite som att strö salt i såren och inte ta på sig ansvaret.. Ja fick en fraktsedel skickad från dustinhome men inget embalage till min TV utan det måste jag fixa själv säger dustin..och inte vilket embalage som helst utan skickar ja inte tillbaka TVn i orginalkartongen så ansvarar jag för alla skador som kan ske under transport.. Hur jag skulle gå till väga för att skicka in TV till dom hade dom ingen aning om och struntade i princip i vilket.. (Och vem sparar på ett stort TV-embalage i 4 mån?) Så nu sitter ja här 4e månaden utan TV och kan inte skicka in min TV till dustinhome som där skulle lägga ner någon ytterligare månad på att reparera den.. Den skulle alltså repareras sa gotländskan och det skulle inte skickas en ny samsung-TV (likvärdig) vilket ja hade blivit lovad i samtal med dustin någon dag innan... Lite jobbig känsla, speciellt när man lagt ut 6000kr på en TV som man har använt ett fåtal gånger.. Jag hoppas att alla tänker sig för när dom ska handla en TV ifrån dustin, skulle den gå sönder så kommer ni att få några jobbiga månader framför er.. Ingen som har förslag på hur jag kan gå till väga? Anmäla detta till någon? Att va utan just en TV i 4-5 månader är inget roligt, speciellt nu när det är höst... Postad 10 november 2009 - 17:10 jag har varit med om precis samma sak som dig. Jag hade en Sony vaio dator som skärmen dog på. Fick den lagad flera gånger + en stor repa. Men med upprepade defekter mm så fick jag nog. Det hela tog ca 10 månader att lösa sen fick jag äntligen tillbaka mina pengar. Jag låg ute med 11500kr under dessa månader plus att jag inte hade någon dator under mitt första år på Högskolan ![]() Tycker att Dustin faller mer och mer i mina ögon... Däremot var jag ganska nöjd med sony, synd bara att dustin hade ansvaret i mitt fall... Hoppas att de löser sig. jag kan rekomendera att ringa till din lokala konsumentombudsman. Det är gratis att få råd från denne. Kommer inte ihåg exakt hur de ligger till men dustin ska ju se till att du får ha en låne-tv om du inte kan använda den du köpt. Tror det finns lag på de om du begär de vill säga. Allt de ska nog konumentombudsmannen kunna svara på! Lycka till! Postad 10 november 2009 - 18:53 Undviker numera att handla annnat än småkrafs där! Postad 11 november 2009 - 12:42
Att man tar in en vara till Sverige utan att gå via den svenska importören alt leverantören. Redigerat av goldmund, 11 november 2009 - 12:42. Postad 11 november 2009 - 13:26 Köper man en vara på distans och den ska returneras är det upp till kund att se till att varan kommer in i, av transporten, opåverkat skick. Det är med andra ord STARKT rekommendabelt att spara emballaget för krångliga/stora och dyra varor som TV-apparater. Dustin har INGEN skyldighet, eller för den delen praktisk möjlighet, att förse kunder med kartonger för allehanda varor. Mitt tips till dig är att ta en tur till närmsta elektroniklada och se om de inte har en kartong över som kan passa din TV. man ska vara medveten om när man köper på distans, via postorder, vilka krav och rättigheter man har i det köpet. Gråimport-frågan, där kan jag bara tycka som du att Dustin vid första kontakt ska reda ut det. Postad 11 november 2009 - 14:28
Här har du en hel sajt som berättar om så kallad gråimport/parallellimport eller fulimport som sajtens ägare döpt sidan till. Undrar vem som står bakom sajten? Länk: Gråimport/parallellimport Hur som helst tar man en viss risk då man köper gråimporterade varor, främst då garanti- och servicemässigt, särskilt stor om nätföretaget skulle gå i konken. Digiswe är ett tydligt exempel på en gråimportör som tack vare gråimporten kunnat hålla mycket låga priser, men de tog INTE in i beräkningen att priset även måste täcka in kostnader för service/garantiåtgärder och enligt dem själva är det alla returer av diverse olika anledningar som är orsaken till deras konkurs. Personligen anser jag att en butik ALLTID TYDLIGT ska skriva/meddela om varan är gråimporterad, dvs ej köpt via de officiella svenska distributörerna. Och att man då som köpare även är medveten om att man för ett bättre pris även är medveten om att service- och garantiärenden sker på ett mer omständigt sätt, alltså att risken är större för långa service- och garantiärende än om nätbutiken/företaget hade köpt in via officiell svensk distributör. Detta är nu EXTRA aktuellt och viktigt då många elektronikfirmor har det kärvt ekonomiskt och riskerar konkurs. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 november 2009 - 15:03. Postad 26 maj 2012 - 06:34
Jag vet att tråden är gammal, men jag stötte på den via Google och kan inte låta sånt här stå oemotsagt. Enligt Konsumentköplagen § 26 skall avhjälpande av fel ske utan kostnad för konsumenten. Vid en retur skall således säljaren stå för alla fraktkostnader (genom att sända ut fraktsedel, eller betala ut ersättning i efterhand). Om du behöver resa till säljarens butik för att returnera varan, så är de skyldiga att ersätta dig för resekostnaderna (men tag alltid kontakt med butiken först, så de har möjlighet att erbjuda dig att skicka in den på deras bekostnad istället). Jag har fått 2 x 5 mils resa ersatt vid ett tillfälle. Om du måste ta ledigt från jobbet, t.ex. för att ta emot reparatör i hemmet, är de faktiskt t.o.m. skyldiga att ersätta dig för utebliven inkomst. Så givetvis skall Dustin stå för emballaget i ett sådant här fall - om det innebär en kostnad för kunden. Ofta är dock bra att vara lite smidig, och bara "sätta hårt mot hårt" vid behov. Redigerat av mattiasj, 26 maj 2012 - 06:36. Postad 09 juni 2012 - 09:56 Det jag menar är att bolaget du köpt av inte kan förväntas förse dig med lämpligt emballage, det är du själv som får skaffa fram det. Det är en annan sak att bolaget är skyldig att ersätta dig för de kostnader du har. Nåja, de gånger jag lyckats få till retur av något har jag oftast lyckats få att de skickar en ersättningsprodukt och att jag då nyttjar detta emballage till returen. Att varan är korrekt packat, att den inte blir skadad under returen, det är kundens ansvar. Det kan aldrig läggas över på bolaget. Tack för att du förtydligar med de skyldigheter bolagen har. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |