Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Samsung LED UE-serien & "clouding" ?

283 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Omröstning: "Clouding" eller inte? (56 medlem(mar) har röstat)

Rösta GÀster kan inte rösta
Samsung UE40B6050 TV (TV) 2 9.299998 (9) Inga priser
Samsung UE46B6050 (TV) 5 8.61111 (17) Inga priser
Samsung B7050 (TV) 0 8.090908 (10) Inga priser
Samsung B7070 46" (TV) 0 8.802468 (80) Inga priser
Samsung B7050 55" TV - UE55B7050 (TV) 0 8.249998 (3) Inga priser
Samsung UE55B7070 (TV) 0 8.499998 (13) Inga priser
Samsung UE40B7070 (TV) 0 8.263156 (18) Inga priser
Samsung B7050 40" LED (TV) 2 8.75 (3) Inga priser
Samsung B6000 40" (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung B8050 40" TV - UE40B8050 (TV) 1 8.333332 (2) Inga priser
Samsung B8050 46" LED TV - UE46B8050 (TV) 3 9.099998 (9) Inga priser
45 relaterade trÄdar
49-50", OLED? (11 inlĂ€gg) 8 år sedan
TV-djungel..... (46 inlĂ€gg) 9 år sedan
Blank vs matt skĂ€rm? (Sony vs Samsung) (20 inlĂ€gg) 10 år sedan
*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0* (1505 inlĂ€gg) 11 år sedan
samsung UE55B7070 (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
Alla HDMI-ingĂ„ngar har slutat att fungera (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
Samsung LED UE-serien & Clouding "Ny Poll" Take2 (15 inlĂ€gg) 13 år sedan
fĂ„ ut LIKVÄRDIG tv pĂ„ försĂ€kringen ?!?! (13 inlĂ€gg) 13 år sedan
Samsung LED (instĂ€llningar) (39 inlĂ€gg) 13 år sedan
NĂ€r man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlĂ€gg) 13 år sedan
Samsung 2009 - TV (1142 inlĂ€gg) 15 år sedan
SAMSUNG LED-TV UE40B7050 (69 inlĂ€gg) 15 år sedan
Samsung UE7070, DLNA, Twonky & iso (25 inlĂ€gg) 16 år sedan
PV60 ut..snyggt in..kan jag bli nöjd? (14 inlĂ€gg) 16 år sedan
LG 47SL9000 vs Samsung UE46B7070 (9 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung 7050 tappar kanallistan! (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
Philips 40PFL8664H jmf Samsung UE40B7070 mfl (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung 7070 eller 8050 (20 inlĂ€gg) 16 år sedan
Är denna clouding acceptabel? (100 inlĂ€gg) 16 år sedan
LG 50PS8000 eller Samsung PS50B855? (9 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung - UE467070 eller PS50B855? (40 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE467050 eller LG 47SL9000 (10 inlĂ€gg) 16 år sedan
Mac Mini + Full-HD funkar inte? (19 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S (46 inlĂ€gg) 16 år sedan
Skillnad mellan UE40B7070(90) och UE40B8050 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
UE-46B8050 vs TX-P50V10E vs 47LH9000 (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung Crystal Design pĂ„ UE7000 serien (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
DĂ„lig batteritid fjĂ€rrkontroll UE468050 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hittat döda pixlar (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung 46B8050 vs Philips 46PFL9704h (9 inlĂ€gg) 16 år sedan
LE-xxB755 vs UE-xxB70x0? (30 inlĂ€gg) 16 år sedan
LED, BACKLED TV:s (60 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE46B7070 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Större TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hörlurar till Samsung B7050 / 7070 (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung LED 8000 series (16 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung LED vs Samsung Plasma (35 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
FrĂ„gor om nyinköpt Samsung EU46B7050 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE46B7050 LED TV (25 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung TV (LE/UE/PS) vĂ„ren/hösten 2009. (101 inlĂ€gg) 16 år sedan
BĂ€sta 46-tummaren till Mac Mini? (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Samsung LUXIA 2009 (5 inlĂ€gg) 17 år sedan

Postad 27 August 2009 - 10:11

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
RÖSTA i ovanstĂ„ende omröstning!

Observera att "clouding" kan vara svÄrt att upptÀcka med Dynamisk kontrast pÄ(auto-dimming) som slÀcker ner bakgrundsbelysningen avsevÀrt. Det kan inte stÀngas av helt utan ingrepp i service-menyn, se lÀnk nedan.
Man kan istÀllet betrakta bilder med stora kontrastförhÄllanden med mycket svarta omrÄden, alternativt anvÀnda lÀget 'naturlig' med ljustyrka uppÄt 55 eller nÄ't och provocera fram mindre auto-dimming, för att uppleva "clouding" problem.

Det verkar ju ÀndÄ som om problemen Àr vÀrmerelaterade. Kan du kolla baksidan centrerat pÄ din ungefÀr en handlÀngd ner frÄn övre kanten om det Àr ganska varmt vid fingrarna?
Jag har en hel del vÀrme just i detta omrÄde som inte verkar ventileras ut ordentligt.

Nej dÀr nere var det inget varmt, men det Àr lite varmt frÄn de lÀngs gÄende övre ventilationshÄlen upptill.

Jag noterar Äterigen att detta kan vara "pudelns kÀrna". NÄgon fler, bÄde med eller utan flÀckar/ojÀmnheter pÄ mörka bilder, som kan bekrÀfta detta?

Se vidare: https://www.minhembi...howtopic=232250

Redigerat av tolou, 01 September 2009 - 08:17.

Postad 31 August 2009 - 17:24

elviento
  • elviento
  • Wannabe

• 35 inlĂ€gg
  • 0
Är du sĂ€ker pĂ„ att det heter clouding...

Inte back light bleeding?

Postad 31 August 2009 - 18:08

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Ja, men det verkar snarare vedertaget med begreppet "clouding" för detta fenomen, dÀrav citationstecknen...

LÄt oss rekapitulera en aning kring ojÀmnheterna i LED-panelerna.

Det Àr i första hand bleeding effekter vi talar om dÀr mörka bilder inte förmÄr att hÄlla tillbaks bakgrundbelysningen till 100% utan "lÀcker" en aning och det uppstÄr nÄgot ljusare partier frÀmst i hörnen men Àven flÀckvis. Detta fenomen i hörnen kan eventuellt i vissa fall ocksÄ hÀrledas till den förhÄllandevis sparsmakade betrakningsvinkeln som dÄ beror av bÄde panelstorleken och avstÄndet till TV:n. Sitter man för nÀra i förhÄllande till storleken blir ju vinkeln till kanterna större.

Clouding Àr egentligen nÄgot helt annat med förmörkande "moln" pÄ ljus bild och har företrÀdesvis med ojÀmnheter i bakgrundsbelysningen att göra, t.ex. att man kan urskilja ett viss avstÄnd mellan LED:erna i kanterna, eller att hörnen blir mörka i företrÀdesvis de största panelerna om 55". SÄ om nÄgon rapporterar Clouding-problem till Samsung-supporten och fÄr till svar att "det Àr helt normalt och nÄgot man fÄr rÀkna med" sÄ Àr det förmodligen sÄ.

BÄde bleeding & clouding kan dock antagligen uppstÄ vid montering om panelen trycker mot bakplÄt eller ramen runt panelen och bör dÄ kunna upptÀckas tÀmligen omedelbart efter att man slagit pÄ TV:n utan nÄgon uppvÀrmingsperiod.

Den lite störande bleeding som jag och jag tror de flesta andra upplever Àr den som uppstÄr efter uppvÀrmingsfasen dÄ TV:n varit pÄ i minst 30 min. och som inte direkt blir bÀttre ju lÀngre den Àr pÄ. Detta verka vara ett problem som Àr relaterat till den vÀrme som alstras i elektroniken/LED:erna bakom panelen och har kanske inte alls med paneltypen att göra. Följdaktligen kommer heller inte ett panelbyte att hjÀlpa nÀmvÀrt annat Àn vid bleeding som hÀrrör frÄn monteringen av den föregÄende panelen.

Jag körde en kvÀll helt utan bakstycke och pÄ bordsstativ, med "naken" baksida alltsÄ och kunde se en klar förbÀttring i de övre partierna men hade en del ljusa flÀckar kvar ÀndÄ nertill. Testade dÄ att skruva ur nÄgra skruvar och fann att de tvÄ fÀstskruvarna pÄ det stora kylelementet nertill slÀppte en del spÀnningar i chassiet och fick dÄ bort det mesta Àven i nedre delen av skÀrmen. ;) (Detta bör kanske undvikas om man kör stativmonterat dÄ denna verka bÀrande och stabiliserande för hela chassiet.) Jag tror ocksÄ att det finns komponenter pÄ bla. kretskorten, kanske med lite olika kvalité(?) eller som monterats pÄ lite olika sÀtt, som avger en hel del vÀrme och eventuellt skulle behöva kylas bÀttre. Som jag skrivit tidigare har jag upplevt en viss förbÀttring med hjÀlp av en PC-flÀkt monterad i perforeringen nedtill pÄ baksidan, men Àven nÄgot sÀmre resultat vid vÀggupphÀngning.

Efter att ha satt pÄ bakstycket och iordningstÀllt med vÀggmontering och allt sÄ Äterkom det mesta av den gamla vanliga bleedingen igen. Kanske fÄr vi se minskad bleeding nÀr den kyligare perioden pÄ Äret obönhörligen gör sig pÄmind. Om inte, sÄ rÀkna med att jag tar fram skruvmejseln igen... :P

Postad 08 September 2009 - 22:23

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlĂ€gg
  • 0
Men clouding har ju alla LCD mer eller mindre, det Àr ju en av bristerna i denna teknik.

Postad 10 September 2009 - 15:41

torbjornjonsson
  • torbjornjonsson
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0

Men clouding har ju alla LCD mer eller mindre, det Àr ju en av bristerna i denna teknik.

Men sharps nya sÀgs vara utan denna brist. Dessutom verkar cloudingen vara vÀl tydlig pÄ denna tunna samsung modell. SÄ frÄgan Àr befogad.

Postad 10 September 2009 - 16:03

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlĂ€gg
  • 0
Jo att den Àr vÀrre pÄ Samsung LED Egde-lit modellerna vet jag men inte att Sharp var befriade.

Kolla pÄ nya Toshiba med LED backlight, verkar vara kanon.

Postad 10 September 2009 - 16:10

Fjant
  • Fjant
  • LĂ€rjunge

• 409 inlĂ€gg
  • 0

Men sharps nya sÀgs vara utan denna brist.

NÄn brist finns det alltid ;) Den kanske har orealistiska fÀrger och hemsk buzzing istÀllet.
Alltid drar katten hem nÄgot... ;)

Postad 10 September 2009 - 17:54

Unregistered4f0acb68
  • Unregistered4f0acb68
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0
SÄ vad göra om man har bleeding problem? LÀmna tillbaka tvn (fÄr man en ny med samma problem more or less) eller försöka att inte irritera sig pÄ det?

Tack Tolou för ditt mycket intresseant inlÀgg och beskrivning av problemet cluding och bleeding!

Postad 10 September 2009 - 22:35

Taekwondo
  • Taekwondo
  • Wannabe

• 24 inlĂ€gg
  • 0
Hej, sĂ„lde min samsung 9 serien, och köpte den nya samsung 7070, jag svĂ€r jag var förbannad nĂ€r jag sĂ„g bilder, 9 serien var mycket bĂ€ttre Ă€n den nya 7070, nĂ€sta dag packade o lĂ€mnade tillbaka den. KÖP ALDRIG DEN!!! Ska aldrig köpa mer samsung, fast jag var nöjd med min 9 seien. Alla snackar om pioneer kuro , jag spelar mer ps3, o kollar hd boxen. <tror att jag köper Pioneer kuro, ni som har den vad sĂ€ger ni?

Postad 14 September 2009 - 08:01

PrimaryMaster
  • PrimaryMaster
  • AnvĂ€ndare

• 166 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild

Postad bild

detta kan ju omöjligt vara godkÀnt? eller hur?
Detta Àr en Ue55b7070...

Postad 14 September 2009 - 08:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlĂ€gg
  • 0
Neeej, det dÀr skulle jag aldrig godta. Fast det Àr klart, en bild ger en sanning och kan pÄverkas av exponeringstid och sÄ. Med lÄng exponeringstid ser man skiftningar, likt dina, pÄ alla LCD-apparater dÄ INGEN helt kan blockera ljuset. Hur det dina bilder pÄvisar upplevs vid normalt tittande? Ingen aning utifrÄn dina bilder.

men nej, det dÀr ser inte bra ut, det kan jag sÀga utan problem.

Postad 14 September 2009 - 09:24

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Primary, har du backlight pÄ 10:an eller? Och Paus-symbolen lyser orimligt starkt för att vara en instÀllning som passar ett rum i totalt mörker. Och exponeringstiden kan vÀl inte vara verklighetstrogen eller Àr det sÄ hÀr du faktiskt upplever din bild? Bra att ange exponeringen i samband med sÄdana hÀr bilder.

I ett helt mörkt rum Àr backlight 2-3 max. Prova att ta en bild med nÄgon form av bildinfomation och inte en helt svart bild. Jag kan uppleva att mindre kontrastskillnader(te.x. eftertexter) gör att ögat anpassar sig och inte "öppnar helt". Prova Àven lÀget 'naturlig' som ÀndÄ dimmar lite grann och faktiskt passar mörka rum bÀst. Detta lÀga verkar "trycka upp" bilden nÄgot och kanske ger nÄgot sÀmre svÀrta men betydligt mindre bleedng.

Postad 15 September 2009 - 08:28

PrimaryMaster
  • PrimaryMaster
  • AnvĂ€ndare

• 166 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild
Postad bild
Postad bild

lite mer bilder
sÄ dÀr ser det ut nÀr ps3an har gÄtt ner i screensaver mode =)

har backlight pÄ 3-4 pÄ dessa bilder..

Postad 15 September 2009 - 09:59

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Ok, svÄrt detta...
Mittenbilden verkar vÀl ÀndÄ vara mest verklighetstrogen eftersom spar-lÀget pÄ PS3:an Àr betydligt mörkare Àn vanligt. I de andra bilder ser ju menyn faktiskt normal-stark ut och dÀrmed bör ju Àven flÀckarna förstÀrkas i motsvarande grad. Sedan kan ju iofs. upplevelsen vara en annan, dÀr man sÄ att sÀga "hakat upp sig" pÄ ojÀmnheterna och inte kan bortse frÄn dessa utan de fÄr övertaget pÄ nÄgot sÀtt.

Hursomhelst Àr det inte godtagbart utan Samsung bör kontaktas i detta fall, anser jag.

(SjÀlv har jag numera skruvat och mekat med min TV sÄ pass att jag sannolikt Àr bortom garantin....)

Postad 24 September 2009 - 17:03

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Ett av huvudproblemen verkar vara nÄgot som liknar en "transformator" pÄ huvudkretskortet med ström-matningen som blir alldeles för varm. Kanske Àr det lindningen av spolen som orsakar stora vÀrmeförluster, vad vet jag.
Bifogad fil  P1000180_20s.JPG   32.62K   7 Antal nerladdningar
Det blir rejĂ€l vĂ€rmeutveckling i omrĂ„det kring denna och lacken "svettas", eller svetten lackar eller hur det nu var... Detta kan ocksĂ„ utgöra ett problem med livslĂ€ngden av TV:n, har tom. lĂ€st om nĂ„gon som stekt huvudkretskortet. Vem blir nĂ€sta

Postad 08 November 2009 - 11:07

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Quote:
Originally Posted by John7 View Post
Hi all Sammy owners!

I removed my 55 inch set from the wall mount today as I had to reposition the mount (it was lower than my previosu Sony set). I laid the TV flat on the floor, face down while I did the work, for an hour or so.

I now have no clouding whatsoever! The TV has been in continuos operation for a couple of hours now and still no sign of clouding and the corner torchlight effect is alomost gone - definately seems like a case of panel alignment to me!

Hi!

ThatÂŽs very interesting indeed!
Would you share your details what you actually did there?
I assume that either the fiddling with the wall-mount could be crucial or the fact that laying the panel down are affecting the clouding issues and if so, was it warm when you laid it and it got opportunity to cool down there?

I can think of some distance(air isolation) between the actual panel and the heat shield protecting from electronics warming in tyhe back is needed to be able to disspatch the heat efficiently. In some(most?) TVÂŽs this might not be the case. Could it be the fact that you pulled and strained the wall-mounting areas to the extent that a small bend in the heat-sheild was applied, and hence the needed distance was appearing?

http://www.avforums....ml#post10770165

Postad 08 November 2009 - 17:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0
Intressant om fenomenet beror pÄ spÀnningen av skruvar pÄ chassit. Eller kanske skruvar inuti apparaten? Samma fenomen fÄr man ju nÀr man med fingret trycker pÄ en LCD-skÀrm.

Postad 10 November 2009 - 13:37

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
För det första Àr ju sjÀlva panelen inte fullstÀndigt platt, utan "bubbligt vÄgformad" som fram-valsad och sedan tillplattad. Detta kan medföra att vissa omrÄden ligger an mot skivan bakom och ger upphov till oönskade effekter som bleeding. Syns vÀl mest runt om kring kanterna/ramen.
SpÀnningar i bÄde chassiet och sjÀlva panelen kan uppstÄ efter uppvÀrmningsfasen dÄ TV har varit pÄ en stund, dÄ termisk expansion gör att materialet utvidgas och t.ex. bubbligheten i panelen blir större med ökad bleeding som följd.

Ett avgörade problem verkar dock vara att vÀrmeskölden som skall fördela vÀrmen frÄn elektroniken(transformatorn) kan ligga an mot skivan bakom panelen och att dÀrför vÀrmen lÀtt kan transporteras till sjÀlva panelen och faktiskt bidra till vÀrmeabsortion i detta omrÄde, helt i motsats till avsikten att transportera bort den effektivt alltsÄ. Följden blir istÀllet att vÀrmen lagras hÀr och ökar med tiden TV:n Àr pÄ.

Postad 14 November 2009 - 15:06

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
NOW HEAR THIS!

Jag kan nu konstatera följande, eftersom jag utfört detta sjÀlv pÄ min TV(uppskattade siffror):

1. Kyla av transformatorn pÄ huvudkretskortet med kylpasta & extra lim för ökad vÀrmeavledning, 30% förbÀttring
2. "KnÀcka" ut vÀrmeskölden bakom panelen för att sÀkerstÀlla isolerande skikt och vÀrmeavledning, 30% förbÀttring
3. Massage av LCD-panelen med pulserande tryck in mot ljusare omrÄden/hörnen(mycket svÄrt!), 10% förbÀttring
4. Firmware 2009, eller senare för enhetlig hantering av mörka bilder(likt lÀget 'Naturlig'), 10% förbÀttring
5. LÀget 'Naturlig' dimmar bakgrundsbelysningen nÄgot och passar helt mörka rum bÀst, 15% förbÀttring

Sammataget 95% bloody bleeding borta alltsÄ!

Postad 14 November 2009 - 17:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0
Tufft! Kul att du gör egna tweaks. Det kommer uppskattas.

Postad 19 November 2009 - 14:45

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlĂ€gg
  • 0
Finns det nÄgra uppgifter pÄ vilka paneler, serier osv som Àr drabbade och vilka som Àr felfria om man sÀger sÄ? TÀnkte ev köpa mig en sÄdan hÀr pjÀs som andra-tv men vill inte ha sÄn clouding som bilderna. Har redan skickat tillbaks tvÄ stycken undermÄliga tv-apparater..

Är det nĂ„gon som lyckats reklamera sin samsung lcd edge led pga clouding?

Postad 19 November 2009 - 22:46

montaigne
  • montaigne
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgra uppgifter pÄ vilka paneler, serier osv som Àr drabbade och vilka som Àr felfria om man sÀger sÄ? TÀnkte ev köpa mig en sÄdan hÀr pjÀs som andra-tv men vill inte ha sÄn clouding som bilderna. Har redan skickat tillbaks tvÄ stycken undermÄliga tv-apparater..

Är det nĂ„gon som lyckats reklamera sin samsung lcd edge led pga clouding?

Min uppfattning Àr att sjÀlva ramen pÄ 7070 Àr av dÄlig kvalitet och plast. PÄ grund av vÀrme Àndras ramens plast i sin struktur och pÄverkar led dioderna i panelens kanter och hörn. Led dioderna Àndrar sitt ljus och sin riktning pÄ grund av ramens belastning och skapar clouding defekter. Jag jÀmförde vÀldigt noggrant en 8050 och 7070 idag. 8050 har ocksÄ clouding i hörnen men inte sÄ omfattande som 7070. Jag tror detta Àr pÄ grund av bÀttre och stabilare ram och panel som inte pÄverkas sÄ lÀtt av vÀrme. 8050 har SQ panel medan 7070 och 7050 har BN. NÀr det gÀller clouding i mitten av panelen har tolou beskrivit problemet: rejÀl vÀrmeutveckling i omrÄdet kring en transformator. I tre butiker sÄg jag problemet med clouding pÄ 7070 och 7050 pÄ exakt samma omrÄde: hörnen pÄ högra sidan. 7050 speciellt sÀljs som smör pÄ grund av det sÀnkta priset.

Postad 20 November 2009 - 19:51

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en 7070 med SQ-panel sÄ det kan vara hur som helst med det, SQ-panel Àr ingen garanti pÄ ngt sÀtt eftersom jag har cloudingen pÄ min.

Postad 20 November 2009 - 20:08

montaigne
  • montaigne
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en 7070 med SQ-panel sÄ det kan vara hur som helst med det, SQ-panel Àr ingen garanti pÄ ngt sÀtt eftersom jag har cloudingen pÄ min.

Det har jag lĂ€st junkan. Jag menade inte att panelen spelar stor roll men de apparater som jag testat och sĂ„g (7070 och 7050) i olika butiker var BN och hade mer clouding till skillnad frĂ„n 8050 som hade som din panel SQ. Ramen pĂ„ 7070 och 7050 Ă€r vĂ€ldigt mjuk och kĂ€nns ostabil till skillnad frĂ„n ramen pĂ„ 8050. Även baksidan pĂ„ 7070 upplever jag som tunn plast av dĂ„lig kvalitet som Ă€ndras vĂ€ldigt lĂ€tt pĂ„ grund av vĂ€rme. Jag har fel kanske
 Jag sĂ„g clouding Ă€ven pĂ„ 8050 i hörnen pĂ„ högra sidan men det var inte sĂ„ mycket som pĂ„ mina tre apparater som var testade i hemmamiljö.

Postad 20 November 2009 - 20:27

montaigne
  • montaigne
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0
Kanske led edge dioderna Àr extremt kÀnsliga och pÄverkas av tranport och vibrationer. Varför vissa inte har samma % clouding pÄ sina skÀrmar utan det varierar enormt. Det Àr svÄrt att besvara sÄdana frÄgor nÀr Samsung sjÀlva inte kan lösa problemet. Varför byter de paneler i de flesta fall nÀr man har clouding Àr en gata för mig?

Postad 20 November 2009 - 21:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

Kanske led edge dioderna Àr extremt kÀnsliga och pÄverkas av tranport och vibrationer. Varför vissa inte har samma % clouding pÄ sina skÀrmar utan det varierar enormt. Det Àr svÄrt att besvara sÄdana frÄgor nÀr Samsung sjÀlva inte kan lösa problemet. Varför byter de paneler i de flesta fall nÀr man har clouding Àr en gata för mig?

Jag tror LED Àr vÀldigt stabila. Jag blir mer och mer övertygad att LCD Àr den kÀnsliga punkten. Fyndet med tryckpunkter och hur det verkar positivt nÀr man lÀttar pÄ vissa skruvar, verkar vara den springande punkten. Man har ju sjÀlv fascinerats av hur LCD ser ut nÀr man trycker med fingret pÄ skÀrmen. Jag börjar sjÀlv tillhöra den skola som sÀger att det Àr inget fel pÄ bakgrundsbelysningen. Det Àr kristallerna som Àr kÀnsliga för hur panelen ihopmonteras.

Dags att börja experimentera för LCD-anvÀndarna kanske.?

Postad 20 November 2009 - 21:46

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlĂ€gg
  • 0
Min sovrumstv som Àr konventionellt belyst LCD uppvisar faktiskt ocksÄ vÀrmerelaterade clouding-symptom (dock smÄ) sÄ generellt Àr det nog sÄ att det Àr svÄrt att jÀmt belysa en LCD-panel, i vart fall stora.

Postad 21 November 2009 - 00:16

Blackeye3000
  • Blackeye3000
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Har funderingar pÄ att köpa en 32" 7050 som just nu ligger ganska sÄ bra i pris. NÄgon som har nÄgon erfarenhet om clouding eller annat om just den?
Efter att ha lÀst lite hÀr sÄ har jag blivit velig om det Àr rÀtt TV att satsa pÄ...

Postad 21 November 2009 - 21:11

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlĂ€gg
  • 0

NOW HEAR THIS!

Jag kan nu konstatera följande, eftersom jag utfört detta sjÀlv pÄ min TV(uppskattade siffror):

1. Kyla av transformatorn pÄ huvudkretskortet med kylpasta & extra lim för ökad vÀrmeavledning, 30% förbÀttring
2. "KnÀcka" ut vÀrmeskölden bakom panelen för att sÀkerstÀlla isolerande skikt och vÀrmeavledning, 30% förbÀttring
3. Massage av LCD-panelen med pulserande tryck in mot ljusare omrÄden/hörnen(mycket svÄrt!), 10% förbÀttring
4. Firmware 2009, eller senare för enhetlig hantering av mörka bilder(likt lÀget 'Naturlig'), 10% förbÀttring
5. LÀget 'Naturlig' dimmar bakgrundsbelysningen nÄgot och passar helt mörka rum bÀst, 15% förbÀttring

Varför jobbar inte du pÄ Samsung tolou..? :( Nu Àr vi grymt nyfikna pÄ hur dina problem ser ut i bilder efter dina modifieringar. :) Bilder före och efter moddarna hade ju varit guld! Kom igen tolou, kom igen.

Redigerat av twebbas, 21 November 2009 - 21:16.

Postad 22 November 2009 - 11:35

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
En bild sÀger inte mer Àn tusen ord i detta fall, men hÀr kommer en bild iaf.
Bifogad fil  P1000301_VGA.JPG   33.44K   72 Antal nerladdningar

Detta Àr helt utan Dynamisk kontrast, med backlight 3. Kanske varit pÄslagen Ätminstone 1 timme.

Postad 22 November 2009 - 18:48

sadfoafs
  • sadfoafs
  • LĂ€rjunge

• 476 inlĂ€gg
  • 0

Har funderingar pÄ att köpa en 32" 7050 som just nu ligger ganska sÄ bra i pris. NÄgon som har nÄgon erfarenhet om clouding eller annat om just den?
Efter att ha lÀst lite hÀr sÄ har jag blivit velig om det Àr rÀtt TV att satsa pÄ...

StÄr en 32" hÀr pÄ hifiklubben i stan, lider av extremt svÄr bleeding som t.o.m. Àr synligt i vanlig butiksbelysning.

Postad 24 November 2009 - 09:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlĂ€gg
  • 0

Detta Àr helt utan Dynamisk kontrast, med backlight 3. Kanske varit pÄslagen Ätminstone 1 timme.

Snyggt vÀrre. Om man gÄr efter bilden sÄ ser det helt perfekt ut.

Redigerat av twebbas, 24 November 2009 - 09:21.

Postad 26 November 2009 - 22:06

tomview
  • tomview
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om den Ă€ldre Samsung-modellen A966 med LD har bĂ€ttre bildkvalitet Ă€n UE55B7070 som inte har LD? Att vĂ€nta pĂ„ nĂ„gon europeisk variant av B8500 kĂ€nns inte som nĂ„got alternativ

Postad 27 November 2009 - 23:03

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Skulle vara kul om du kunde visa lite bilder pÄ hur du mixa med tv .

Och var du satt pÄ bÀttre kylning

En 1-5 steg hur man plockar i sÀr tv .. :lol:

Postad 28 November 2009 - 07:54

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • ForumrĂ€v

• 853 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om den Ă€ldre Samsung-modellen A966 med LD har bĂ€ttre bildkvalitet Ă€n UE55B7070 som inte har LD? Att vĂ€nta pĂ„ nĂ„gon europeisk variant av B8500 kĂ€nns inte som nĂ„got alternativ

Mitt tips gÄr till A966.

Postad 28 November 2009 - 21:51

Unregisterede7f3b450
  • Unregisterede7f3b450
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0

NOW HEAR THIS!

Imponerande förbÀttring! Bilden ser ju klockren ut. Lider sjÀlv av rÀtt mycket clouding pÄ min 7070. Skulle vara vÀldigt uppskattat med en mer utförlig beskrivning av stegen kompletterat med lite bilder :-)

Mvh Martin

Postad 29 November 2009 - 00:42

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0
Kyla av transformatorn pÄ huvudkretskortet

Kan vi fÄ upp en bild det Àr ju nÄgot man skulle kunna fixa ..

Skulle vara kul se en bild med

Dynamisk kontrast med backlight 10

Se om du ocksÄ fÄr flÀckar !

Postad 29 November 2009 - 00:52

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=MMP_WLi3oAk

Har kollat upp min 8050 nu ..

Det ingen clouding pÄ den de första 40 minuterna .

Seda börja det komma i hörnen och ett par ringar sÄ helt klart Àr mina problem att göra med vÀrme .

GÀller bara komma pÄ hur man fÄr vÀck det pÄ bÀsta sÀtt ..

Ska prov köra lite med flÀkatar för att se ..

Redigerat av THX2, 29 November 2009 - 19:58.

Postad 29 November 2009 - 20:24

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan inte rÄda nÄgon att göra detta sjÀlv, utan ser denna information mer som input till reparatörernas arbete.
Alla former av garanti sÀtt ur spel och du tar sjÀlv ansvar för din TV. Den som inte vet vad man ger sig in pÄ, eller inte Àr van att plocka isÀr tekniska prylar, bör avstÄ helt. SjÀlv Àr jag en glad amatör :)

Transformatorn sitter under en skyddskÄpa med ett metallbleck.
Jag öppnade upp skyddskÄpan upptill(i vÀrmens stigande riktning) och lade dit en klick vÀrmebestÀndigt lim direkt pÄ spolen med kontakt mot skyddkÄpan ovan. LÄter den vara öppen sedan för bÀttre luftgenomströmning.
Bifogad fil  P1000192_20s.JPG   29.03K   12 Antal nerladdningar
Den Àr redan lite limmad under metallblecket för att fÄ kontakt med skyddskÄpan, men lite mer lim avleder vÀrmen frÄn spolen betydligt bÀttre.
Även försökt bĂ€nt/lyft upp transformatorn nĂ„got för ökat avstĂ„nd frĂ„n vĂ€rmeskölden under.
Sedan applicerade jag lite kylpasta(CPU standard) direkt pÄ metallblecket för fullgod kontakt med bakplÄten. (Normalt sitter en liten gummilist pÄ bakplÄten för detta syfte.) Jag tog ytterligare kylpasta bakom den isolerande skyddsfilmen som sitter direkt pÄ bakplÄten baktill och leder pÄ sÄ sÀtt vidare vÀrmen effektivt. Flera andra gummilister Àr ocksÄ flyttade och eller avkortade för att underlÀtta luftgenomströmningen.

Tror fortfarande att det Àr olika kvalitet pÄ transformator-spolen och att den avger olika mycket vÀrme i olika TV apparater. Om man inte nÄr över ett tröskelvÀrde i arbetstemperaturen sÄ eskalerar inte problemet. OvanstÄende Àr kanske ett sÀtt att kompensera för detta problem, men egentligen bör kanske transformatorn bytas eller hela kretskortet med den. Observera att detta Àr bara mina högst personliga Äsikter, vÀrdera dem dÀrefter.

Redigerat av tolou, 29 November 2009 - 20:45.

Postad 01 December 2009 - 15:37

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan inte rÄda nÄgon att göra detta sjÀlv, utan ser denna information mer som input till reparatörernas arbete.
Alla former av garanti sÀtt ur spel och du tar sjÀlv ansvar för din TV. Den som inte vet vad man ger sig in pÄ, eller inte Àr van att plocka isÀr tekniska prylar, bör avstÄ helt. SjÀlv Àr jag en glad amatör :P

Transformatorn sitter under en skyddskÄpa med ett metallbleck.
Jag öppnade upp skyddskÄpan upptill(i vÀrmens stigande riktning) och lade dit en klick vÀrmebestÀndigt lim direkt pÄ spolen med kontakt mot skyddkÄpan ovan. LÄter den vara öppen sedan för bÀttre luftgenomströmning.
Bifogad fil  P1000192_20s.JPG   29.03K   12 Antal nerladdningar
Den Àr redan lite limmad under metallblecket för att fÄ kontakt med skyddskÄpan, men lite mer lim avleder vÀrmen frÄn spolen betydligt bÀttre.
Även försökt bĂ€nt/lyft upp transformatorn nĂ„got för ökat avstĂ„nd frĂ„n vĂ€rmeskölden under.
Sedan applicerade jag lite kylpasta(CPU standard) direkt pÄ metallblecket för fullgod kontakt med bakplÄten. (Normalt sitter en liten gummilist pÄ bakplÄten för detta syfte.) Jag tog ytterligare kylpasta bakom den isolerande skyddsfilmen som sitter direkt pÄ bakplÄten baktill och leder pÄ sÄ sÀtt vidare vÀrmen effektivt. Flera andra gummilister Àr ocksÄ flyttade och eller avkortade för att underlÀtta luftgenomströmningen.

Tror fortfarande att det Àr olika kvalitet pÄ transformator-spolen och att den avger olika mycket vÀrme i olika TV apparater. Om man inte nÄr över ett tröskelvÀrde i arbetstemperaturen sÄ eskalerar inte problemet. OvanstÄende Àr kanske ett sÀtt att kompensera för detta problem, men egentligen bör kanske transformatorn bytas eller hela kretskortet med den. Observera att detta Àr bara mina högst personliga Äsikter, vÀrdera dem dÀrefter.

Provade du aldrig med flÀkt ?

Hur mycket platts Àr det innan för skalet gÄr det fÄ dit flÀktar dÀr ?

typ flera 40x40

Postad 01 December 2009 - 16:04

tolou
  • tolou
  • AnvĂ€ndare

• 199 inlĂ€gg
  • 0
Jo, jag har en 80mm PC flÀkt kopplad pÄ den ena USB-porten som gÄr igÄng nÀr TVŽn sÀtts pÄ(ung. halvfart, 5V). Se första inlÀggen frÄn Augusti...
Kanske skulle man kunna fÄ plats men en axial-flÀkt inanför skalet:
Postad bild
http://www.kjell.com...tem=98187&path=

Denna Àr bara 1,1 cm hög och fÄr plats med mycket god marginal.
Luften trycks dÄ upp i rÀtt riktning, borde vara effektivt!

Postad 01 December 2009 - 16:30

ffodil
  • ffodil
  • MĂ€stare

• 2644 inlĂ€gg
  • 0
En sak Àr klar, det Àr nÀr panelen rör sig, t.ex. hur man transporterar den, lyfter osv. VÀrmen gör att panelen rör sig, med efterföljande problem. Dom Àr sÀkert testade frÄn fabrik, men mycket hÀnder under transport till slutliga kunden.
Mitt rÄd, efter vad jag hittils sett, Àr att om de Àr transporterad pÄ pall stÄende, lyft den pÄ rÀtt sÀtt, lÄt den gÀrna stÄ pÄ originalfot. Finns instruktioner pÄ detta, iallafall frÄn Sony, inte utan anledning.

Postad 01 December 2009 - 22:04

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Jo, jag har en 80mm PC flÀkt kopplad pÄ den ena USB-porten som gÄr igÄng nÀr TVŽn sÀtts pÄ(ung. halvfart, 5V). Se första inlÀggen frÄn Augusti...
Postad bild

Om jag har mÀtt rÀtt sÄ bör det vara 15 mm att ge pÄ pÄ djupet av flÀkt

Har du kollat mera exakt tÀnker dÄ pÄ dÀr foten sitter sedan ovan för kotet !

StÄr man bak tv dÀr power gÄr in 46:a bör gÄ fÄ ditt en eller tvÄ 60x60 eller 80x80

RÀtt kul att det vita bara gÄr bort ;)
Nu slipper Pioneer mobba mig han tv var bÀttre pÄ kvÀllen min pÄ dagen ..
NÀsta gÄng han kommer ska han sÀtta lusse bulle i halsen :)

Jag har ingen clodning med backligt 10
contrast pÄ 100

JÀvligt skönt slippa hÄlla tillbaka ÀndÄ nÀr man försöker pressa fram ringar av vitt
DÄ kör jag med 150 mm flÀkt en bit upp utan pÄ tv .

Ska man ha sÄ det blÄser in bör man sÀtta damm skydd till flÀkt finns pÄ Dustin för 50 kr flÀkten kostar vÀl en hundrig adpter 100 pÄ bilteama

FÄr se om man kan hÄlla sig till garanti Àr ute sÄ man kan stoppa in tvÄ smÄ..

Fördelen med ChassiflÀkt Àr att du med lite tur kan spÀnna den med sruvar ut genom vetilations hÄlen i tv .
Skulle ju vara riktigt bra hitta ett stÀllae som ger 12 volt i tv :)
Men USB funkar ju ..

Redigerat av THX2, 01 December 2009 - 22:24.

Postad 02 December 2009 - 08:01

christian84
  • christian84
  • Wannabe

• 20 inlĂ€gg
  • 0
THX2 skulle du kunna ta nÄn bild pÄ hur du monterat flÀktarna?
gÄr det att lösa om man har tv upphÀngd pÄ vÀggen?

mvh

Postad 02 December 2009 - 08:40

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Postad bild

Vet du vilka fÀrger som ger ström i USB kabel ?

Postad 02 December 2009 - 09:45

Caveo
  • Caveo
  • LĂ€rjunge

• 395 inlĂ€gg
  • 0

Vet du vilka fÀrger som ger ström i USB kabel ?

Röd och svart. ;)

Redigerat av Caveo, 02 December 2009 - 09:45.

Postad 02 December 2009 - 12:50

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Röd och svart. ;)

Ger de 12 v eller 5 v

vet du det .

Skulle ju vara super om man tex skulle kuna fÄ till att nÀr man vÀljer att lampa ska vara pÄ med fjÀrren dÄ ska flÀkt starta .
Sedan lyser det blÄtt Àven bak tv frÄn flÀktar ut genom ventgaller .. :)

Vet inte alls hur det ser ut dÀr i tv det var bara en tanke .

Postad 02 December 2009 - 15:38

Caveo
  • Caveo
  • LĂ€rjunge

• 395 inlĂ€gg
  • 0

Ger de 12 v eller 5 v

vet du det .

Tanken var att du skulle lÀsa lÀnken jag gav dig.

5V 500mA. Men det finns Àven dom som ger 12V (Powered USB), dÄ Àr dom uppmÀrkta med det.

Postad 03 December 2009 - 08:16

THX2
  • THX2
  • Amatör

• 63 inlĂ€gg
  • 0

Tanken var att du skulle lÀsa lÀnken jag gav dig.

5V 500mA. Men det finns Àven dom som ger 12V (Powered USB), dÄ Àr dom uppmÀrkta med det.

Kom bara till google pÄ lÀnken

Kan kabel bestÀmma om den ska ge 5 eller 12 v

Eller usb uttag gör det .

Dessa blir nog bra bygga pÄ de kan man sÀtta i tv ..

Bra priser ocksÄ !

http://www.24.se/lap...gt-c-756-1.aspx

http://www.24.se/kyl...tar-p-4617.aspx

USB delen Àr klar ocksÄ kanske bara förlÀnga kabel..

För de som vill sÀtta utan pÄ tv ..

http://www.24.se/tra...8589-c-756.aspx

Redigerat av THX2, 03 December 2009 - 08:34.

Postad 03 December 2009 - 14:02

molin1983
  • molin1983
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0
Tjo ny hÀr bara för att kunna beklaga mig över min LED tv=/

Köpte en ue46b7070 för 4 dagar sedan och var nöjd som fan tills jag hade fÄtt upp den pÄ vÀggen! sÄ klart var det clouding som för typ alla andra som har en verkar de som =( hittade in hit pÄ forumet som ja tyvÀrr inte gjort innan, (kanske man hade valt en annan tv).....for tillbaka till Expert dÀr jag köpte och hade inga problem med att fÄ byta den till en ny, riktigt skeptiskt tog ja hem en ny av samma modell och slÀngde upp den, fungerade bra ett tag med ganska fort uppstÄr samma jÀkla vita flÀckar =/ Tillbaka till Expert idag och killen ringde samsung som pÄstÄr att dom sÄlt över 100 000 och bara haft dessa problem pÄ typ 100tvŽs....svaret frÄn dom vart, byt den till en ny av samma modell =/ sÄ ikvÀll bÀr det av igen för att byta till samma och törs redan nu lova att de kommer va samma skit pÄ den, funderar pÄ krÀva milersÀttning frÄn Samsung för allt körande fram och tillbaka med deras skit tv =/ =)

Vad ska man vÀlja annars för tv? nÄgot bra tips mottages tacksamt =)

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.