Linjer i bilden
27 svar till detta ämne
Postad 21 March 2010 - 23:19
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej. Har nyligen köpt min första projektor och har ett problem. Hittade den tråd som beskriver mitt fel exakt: https://www.minhembi...howtopic=240098Är dock inte helt till ro med svaret och undrar om någon annan stött på detta problem och sitter på en lösning. Andra personer som tittar på film hos mig lägger inte märke till fenomenet men själv stör jag mig på det då jag är lite av en perfektionist när det gäller sådana här saker. Jag har en Epson EH-TW3500 och en Dreamscreen V2 Dynagray 77" duk och avståndet mellan duken och projektorn är ca 3 - 3,5m. Evigt tacksam till den som kan ge mig ett rogivande svar. Mvh Tobias
Postad 22 March 2010 - 08:47
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
DU skriver inte om linjerna rör sig, om lijerna rullar så är det säkert ett jord problem, skaffa isf en "jordavskilljare".
Postad 22 March 2010 - 08:55
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Linjerna rör sig inte men om man rör duken rör dom sig som vågor och även om jag "puttar" till projektorn lite så rör sig linjerna dock snabbare än resten av bilden.
Om man har jordproblem rör sig linjerna då?
Men jordavskiljare är väl till antennkablar? Har en jordavskiljare till antennkabeln men ingen antennkabel är kopplad till projektorn. Har dock inte jordade eluttag i lägenheten...
Blir inte klok på detta problem.
Redigerat av tossie, 22 March 2010 - 10:28.
Postad 22 March 2010 - 10:46
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Om det är jordplans fel, så kan du prova att koppla bort allt från proj och sedan koppal tillbaks en burk i taget, te.x. dvd xbox tv-box osv.
Postad 22 March 2010 - 10:55
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ska testa det när jag kommer hem från jobbet kan jorplansfel uppstå även om jag inte har någon apparat kopplad till projektorn? Om jag konstaterar att det är jordfel finns det något smidigt sätt att lösa det? Tack för svaren  .
Postad 22 March 2010 - 12:30
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Tycker det låter exakt som svaret i den tråd du länkar till. Eller inte svaret, men det trådskaparen kommer fram till själv; fenomenet som kallas moire.
Det låter som du har haft grym otur med kombinationen projektor/duk helt enkelt. Har du testat att ändra storleken på bilden? Bara för att prova alltså. Gjorde det någon skillnad isf?
Postad 22 March 2010 - 12:53
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jo vill nog bara inte inse att det kanske är så ska hem och hårdtesta idag och ska byta ut duken (pga annat fel som inte påverkar detta) och se om det kan ha med saken att göra, den nya duken kommer dock vara en exakt likadan. Pratade med epson oxå och om jag inte hittade någon lösning skulle dom plocka in den och kolla på den, känns som jag vill utesluta alla andra möjligheter innan jag nöjer mig med moire...
Har testat att hålla ett vitt papper mot duken och ser inga linjer på papperet... Vet dock inte hur ett vitt papper står sig som mätinstrument, men gör mig misstänksam på just moire...
Postad 22 March 2010 - 13:12
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Tror att det står sig alldeles utmärkt som mätinstrument och stärker upp moire-teorin.
Ser inte du något med projektorn mot vitt papper så är risken stor att Epson inte kommer se något på sina dukar heller. Misstänker att dukbyte inte hjälper om det är en exakt likadan modell. Du kan inte få en annan modell när du ändå byter? Kanske löser allt...
Postad 22 March 2010 - 14:30
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det jag är orolig för är att om den nu INTE skulle vara moire och jag byter mot en annan duk och problemet kvarstår har jag bytt till en sämre duk i onödan. Fyndbörsen som jag köpte den av har inga andra 77" dukar (allt som jag får plats med). Då blir alternativet en vit duk av ett annat märke. Eftersom projektorn är ljusstark är jag rädd att svärtan då ska bli dassig.
Postad 22 March 2010 - 14:35
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Sannolikheten för att moire ska uppstå är vad jag förstått relativt liten, så det ska till mycket otur om du får moire med nästa duk också. Skulle det vara något ANNAT fel så borde det väl gå att undersöka en smula först. Testa jordningen som nämns ovan (sånt kan jag inget om) och testa skjut mot ett lakan eller något lite större än ett vitt papper så du ser ordentligt.
Kör du alltid projektorn i det ljusstarka läget? Theater Black 1 som åtminstone jag tycker oftast har varit att föredra på Epsons modeller, är ju inte mer än normalljusstarkt.
Postad 22 March 2010 - 15:08
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jo borde vara en liten chans. Ska testa allt jag kan komma på ikväll, lakan, jord och allt annat jag kan komma på. Jag kör med Theater Black 1 just nu. Har inte testat så mycket olika lägen men ska testa det oxå idag. Tack för alla tipsen
Postad 22 March 2010 - 18:01
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
kör på ett vitt papper. Ser du samma linjer borde projektorn vara felkällan. Ungefär som man feltestar en cd-spelare. För att veta om det är skivan eller spelaren så provar du samma skiva i en annan spelare. Hänger du med?
Postad 22 March 2010 - 18:11
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Pratade med Epson igen och dom ville plocka in den för en kontroll, känns dock som jag får vänta en 1-2v innan jag får tillbaka den bara för att se samma sak. Ska prata med Fyndbörsen och höra om jag kan vänta med att lämna tillbaka duken till jag får tillbaka projektorn. Dom brukar va grymma att ha och göra med.
Postad 22 March 2010 - 18:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Pratade med Epson igen och dom ville plocka in den för en kontroll, känns dock som jag får vänta en 1-2v innan jag får tillbaka den bara för att se samma sak. Ska prata med Fyndbörsen och höra om jag kan vänta med att lämna tillbaka duken till jag får tillbaka projektorn. Dom brukar va grymma att ha och göra med.
Ha kvar duken du. Det verkar allt för otroligt att det skulle vara "fel" på den.
Postad 22 March 2010 - 22:41
Unregistered1839
-
Unregistered1839
-
Användare
-
-
199 inlägg
Tror att det står sig alldeles utmärkt som mätinstrument och stärker upp moire-teorin. Ser inte du något med projektorn mot vitt papper så är risken stor att Epson inte kommer se något på sina dukar heller. Misstänker att dukbyte inte hjälper om det är en exakt likadan modell. Du kan inte få en annan modell när du ändå byter? Kanske löser allt...
Ursäkta att vi kommer in här men vad i hela friden är uttrycket moire för något vad betyder det och vad är det och är det ett faktiskt och vetenskapligt fenomen?
Postad 23 March 2010 - 08:21
tossie
-
tossie
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det har något att göra med korsande linjer. Wikipedia: "In physics, a moiré pattern is an interference pattern created, for example, when two grids are overlaid at an angle, or when they have slightly different mesh sizes."
hade själv inte hört talas om detta innan jag började leta runt på forum efter en lösnings på mitt problem...
Redigerat av tossie, 23 March 2010 - 08:22.
Postad 23 March 2010 - 12:49
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Ha kvar duken du. Det verkar allt för otroligt att det skulle vara "fel" på den.
Problemet är ju om mönstret uppstår pga olycklig matchning mellan projektorns pixelering/dukens mönster (yta). Kanske roligare att byta duk än projektor isf... Det finns tom speciellt dukmaterial som kan injusteras på plats för att undvika moiré. Ja, det är ett vetenskapligt fenomen film_fanatiker.  Du har säkert någon gång sett på TV hur en väldigt tätrandig eller tätrutig skjorta eller liknande kan börja "flamma", "fladdra". Då har moiré uppstått.
Postad 24 March 2010 - 07:23
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
För att duken ska uppvisa moire borde den uppvisa jämna linjer i vävningen. Då kan det vara möjligt att både duken och projen "samarbetar". Men det reflekterande materialet på duken brukar ju kännas väldigt slumpmässigt. Slumpmässighet och moire verkar inte troligt. Men man kan aldrig vara helt säker. Det är sällan man hör talas om att en filmduk kan skapa moire.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 March 2010 - 07:24.
Postad 24 March 2010 - 13:09
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Jodå, det händer. Om du googlar så hittar du en hel del på det.  Fast det är som du säger EXTREMT ovanligt, men har man otur så...
Som sagt, finns ju tom duktillverkare som tillverkar vridbara dukar så man ska kunna undvika moiré, så nog är det ett känt fenomen i dukvärlden alltid.
Redigerat av B8, 24 March 2010 - 13:10.
Postad 24 March 2010 - 16:44
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jodå, det händer. Om du googlar så hittar du en hel del på det. Fast det är som du säger EXTREMT ovanligt, men har man otur så...
Som sagt, finns ju tom duktillverkare som tillverkar vridbara dukar så man ska kunna undvika moiré, så nog är det ett känt fenomen i dukvärlden alltid.
Hur då vridbara? Menar du att man typ vänder dem uppochner..?
Postad 24 March 2010 - 17:12
Unregistered1839
-
Unregistered1839
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jodå, det händer. Om du googlar så hittar du en hel del på det. Fast det är som du säger EXTREMT ovanligt, men har man otur så...
Vridbar duk det får du utveckla mer.... Blir inte bilden förvrängd när man ändrar vinkel på duk mot projekor altlså sned eller liknande? Vrider man projen efter duken kvarstår ju problemet rent logiskt sett!
Redigerat av Unregistered1839, 24 March 2010 - 17:15.
Postad 24 March 2010 - 17:19
Unregistered1839
-
Unregistered1839
-
Användare
-
-
199 inlägg
Det har något att göra med korsande linjer. Wikipedia: "In physics, a moiré pattern is an interference pattern created, for example, when two grids are overlaid at an angle, or when they have slightly different mesh sizes."
hade själv inte hört talas om detta innan jag började leta runt på forum efter en lösnings på mitt problem...
Tack för svaret nu är jag lite mer upplyst.
Postad 24 March 2010 - 17:24
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Vridbar: Man vrider den en aning tex medsols som klockan och sedan klipper man till tex 16:9 formatet på duken
Postad 24 March 2010 - 17:32
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Precis. Vissa (eller iaf ett) duksbolag skickar med en liten provbit som man vrider runt först för att man lätt ska kunna se vid vilken vinkel man definitivt undviker moiré och sen klipper man till och spänner duken i den vinkeln, precis som LTMS skriver.
Postad 28 March 2010 - 11:53
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hej!
Inom den grafiska branschen förr i tiden (innan datorernas tid) "rastrerade" man ibland om svartvita bilder i reprokameran -tex från tidningstryck (bilder som redan var rastrerade) för att använda på nytt i foldrar och andra trycksaker.
Om man då hade det nya rastret i ungefär samma vinkel som i den existerande bilden uppstod mooiréeffekt.
Åtgärden vid omrastrering var alltid att vrida det nya rastret ca 30°jämfört med den förrastrerade bilden -då försvann också moiré-effekten.
Ett annat sätt var att förstora den förrastrerade bilden så att rasterna kom "ur synk"-fast med lite sämre resultat. Du kan kanske testa att zooma upp/alt ner bilden lite för att se om moiré-effekten försvinner på så vis.
Har du tur kan det hjälpa...  eller åtminstone hjälpa dig konstatera att det är moiré-effekt det handlar om...
Redigerat av Unregistered1791125b, 28 March 2010 - 11:56.
Postad 28 March 2010 - 17:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vridbar: Man vrider den en aning tex medsols som klockan och sedan klipper man till tex 16:9 formatet på duken
Aha...jag trodde man skulle vrida duken själv..hehe.
Postad 28 March 2010 - 18:06
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Eh, ja? Du vrider den ju själv så den hamnar i rätt vinkel och sen klipper du till den.  Tror jag missar något tankeled hos dig nu. Eller tvärtom.
Postad 28 March 2010 - 18:14
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Eh, ja? Du vrider den ju själv så den hamnar i rätt vinkel och sen klipper du till den. Tror jag missar något tankeled hos dig nu. Eller tvärtom. 
Nej jag trodde företaget som gör dukarna klipper dem innan de når kunden. Om man klipper den själv måste duken bli en aning mindre, eller hur? Låter äventyrligt...  (Klart den blir mindre. Hur tänker jag egentligen..Haha..)
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 March 2010 - 18:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|