Mer om sony 46ex500
166 svar till detta ämne
Postad 09 april 2010 - 00:01
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon som vet mer om denna tv?
Ska svara på min egen fråga här uppe då ja skrev det när jag ej hadde denna tv, kanske hjälper detta andra.
Jag är jätte nöjd med bild & LJUD. Tvn gör sig bäst på Bluray, dvd & spel. Sämre på analogt & vissa digitala kanaler, allså sämre källa hanterar tvn ganska dåligt, jämfört med LG SL9000 (led), LG PS8000 (plasma) & Samsung R8 då ja har/haft dessa i min ägo. Men ex500 vinner stort på film & spel över d andra men inte på analogt.
Valet stod mellan Samsung 755 vs ex500. Det blev sony för att denna tv visar väldigt naturliga/korekta bilder/färger, medans samy kändes ibland lite animerad & hade en del reflektioner, ex har inga då skärmen e hel matt.
Bästa av allt me denna tv är hur svart bilden blir, svart e svart & absolut ingen clouding & back light bleeding, har lagt upp bilder på "mer om ex500" där kan ni se hur brutal svart den kan bli. Me Bluray/dvd/spel så ere den bästa ja har sätt.
Betraktningsvinkeln är jätte bra. Och tvn går att vinkla åt sidorna.
Ljudet är väldigt bra för att va en platt tv!
- Fjärren är inte den snyggaste.
Har ingen prechannel knapp (d stör mig).
Lite riktkänslig.
Redigerat av Roni8, 24 april 2010 - 23:25.
Postad 24 april 2010 - 22:04
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det är skärmsläkaren från datorn den visar. BRUTALT SVART
grand_canaria_2010_299.JPG 3,03MB
1 Antal nerladdningar
grand_canaria_2010_297.JPG 2,91MB
1 Antal nerladdningarJPG]
Redigerat av Roni8, 24 april 2010 - 23:31.
Postad 24 april 2010 - 23:19
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Och detta är taget presis innan slut texten på en film skulle rulla
(dvdrip
DSC02158.JPG 2,82MB
4 Antal nerladdningar).
Om någon önskar så kan ja försöka lägga upp bilder på mörka filmer tex Sin city, 300.
Annars kan ja bara säga att den e grym med mörka filmer (alla film) ingen clouding eller backlight bleeding.
Redigerat av Roni8, 24 april 2010 - 23:32.
Postad 27 april 2010 - 20:25
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vad tycker du om TV:n i övrigt? Spelar du något på den? Kan du skriva lite mer om vad du tycker om den? Jag tackar på förhand
PS. Köpte du den inte med 100% pixelgaranti (syftar på den lysande pixeln i nedre vänstra hörnet)?
Postad 29 april 2010 - 13:36
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
haha den gröna "pixeln" är on lampan annars lyser den rött vid avstängd...
Förutom det ja skrev i första inlägget så är ja väldigt nöjd. Det ända ja inte får bukt på är hur jag plockar ut kanaler till en egen lista, någon som vet? Och då menar ja inte till favoriter utan en egen skroll lista.
Ps. om du e ute efter krydda i bilden så ska du troligen ha en samsung (gillar samsung själv) då menar jag färgmässigt för denna tv sticker inte ut i någon färg visar väldigt naturligt o skarpt. Men tex på filmer dvd, bluray så har jag en funktion på som heter dagsljus (finns i varianterna av, låg, mellan o hög) som ger lite extra kick i bilden tex om de brinner så känns/ser lågan krafigare ut, om de lyser en röd lampa i en mörk gränd så lyser den starkare osv. Andra tvn kan ha samma funktion, heter kanske då dynamisk färg men kvalliteten o funktionen skilljer sig samtidigt mycke mellan olika märken. Tycker på denna tv så funkar funktionen bra speciellt insatt på låg (samtidigt som du sänker lite på färgbalansen då, som sagt har ja svårt för onaturliga bilder speciellt då d blir lite tomat/solbrännt aktig färg i människors ansikten).
Redigerat av Roni8, 29 april 2010 - 13:38.
Postad 29 april 2010 - 18:34
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
haha den gröna "pixeln" är on lampan annars lyser den rött vid avstängd...
Förutom det ja skrev i första inlägget så är ja väldigt nöjd. Det ända ja inte får bukt på är hur jag plockar ut kanaler till en egen lista, någon som vet? Och då menar ja inte till favoriter utan en egen skroll lista.
Ps. om du e ute efter krydda i bilden så ska du troligen ha en samsung (gillar samsung själv) då menar jag färgmässigt för denna tv sticker inte ut i någon färg visar väldigt naturligt o skarpt. Men tex på filmer dvd, bluray så har jag en funktion på som heter dagsljus (finns i varianterna av, låg, mellan o hög) som ger lite extra kick i bilden tex om de brinner så känns/ser lågan krafigare ut, om de lyser en röd lampa i en mörk gränd så lyser den starkare osv. Andra tvn kan ha samma funktion, heter kanske då dynamisk färg men kvalliteten o funktionen skilljer sig samtidigt mycke mellan olika märken. Tycker på denna tv så funkar funktionen bra speciellt insatt på låg (samtidigt som du sänker lite på färgbalansen då, som sagt har ja svårt för onaturliga bilder speciellt då d blir lite tomat/solbrännt aktig färg i människors ansikten).
Haha se så bra den svärtan var då  Men hur känns den i skarphet vid ex film? Kan det inte bli lite för mycket?  Funderar på en 46g20 som jag tror har lite mjukare bild, har svårt för att bestämma mig då det inte finns så mycket om 46ex500 på nätet
Postad 29 april 2010 - 18:46
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Gissar att du kör kabel-TV. Om du gör en ny installation och väljer norge som land istället för sverige så borde kanalsorteringsfunktionen vara tillgänglig. (funktion spärrad för sverige)
Postad 29 april 2010 - 18:49
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Tror inte dessa screenshots återger verkligheten. Ska man tro bilderna så har TV'n absolut svärta och smälter in helt med väggen bakom, vilket vore något revolutionerande
Postad 29 april 2010 - 18:54
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tror inte dessa screenshots återger verkligheten. Ska man tro bilderna så har TV'n absolut svärta och smälter in helt med väggen bakom, vilket vore något revolutionerande 
Han kanske har en kolsvart vägg
Postad 29 april 2010 - 20:52
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Gissar att du kör kabel-TV. Om du gör en ny installation och väljer norge som land istället för sverige så borde kanalsorteringsfunktionen vara tillgänglig. (funktion spärrad för sverige)
Kör me ca-modul och digital kanaler från comhem. Är det samma sak som du menar? Eller ska ja göra något annat? När ja går in på digitalkanal sortering så står d: val endast möjligt vid "egen anten". så jag kan inte flytta runt eller radera döda kanaler som ja inte kan se på...men på analoga kanaler så kan ja göra precis va jag vill.
Redigerat av Roni8, 29 april 2010 - 21:10.
Postad 29 april 2010 - 20:59
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hur menar du eller vad är det du inte tror? Bilderna är tagna från 1.5m avstånd i ett helt nersläkt rum. Jag är öppen för förslag om du vill att jag ska ta bilderna på ett annat sätt/film mm. Hjälper gärna till för ja vill absolut inte ge en falsk bild av denna tv. Ps. väggen bakom är med i bilden (speciellt höger, vänster & ovanför tvn) o den är för övrigt vit. OK summered : )
Redigerat av Roni8, 29 april 2010 - 21:13.
Postad 30 april 2010 - 09:22
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Kör me ca-modul och digital kanaler från comhem. Är det samma sak som du menar? Eller ska ja göra något annat? När ja går in på digitalkanal sortering så står d: val endast möjligt vid "egen anten". så jag kan inte flytta runt eller radera döda kanaler som ja inte kan se på...men på analoga kanaler så kan ja göra precis va jag vill.
Japp, men om du väljer ett annat land än sverige vid installation så finns det valet tillgängligt även via kabel-TV.
Postad 01 maj 2010 - 11:45
Roni8
-
Roni8
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Haha se så bra den svärtan var då 
Men hur känns den i skarphet vid ex film? Kan det inte bli lite för mycket?  Funderar på en 46g20 som jag tror har lite mjukare bild, har svårt för att bestämma mig då det inte finns så mycket om 46ex500 på nätet
Skarpheten tar absolut inte över. Du kan alltid sänka ändra om en hel del i bildinställningen. Skärpan var inställd hög från början men d bara sänka de e ju kul att kunna ändra om till d du tycker blir bäst. Jag har vid bluray skärpan på 4 av en grada upp till 30 och dvd på 10. Såg på avatar (bluray) igår shiiit va snyggt. Som ja nämnde i förra inlägget så har ja på dagsljus låg o då känndes värkligen som 3d speciellt vid denna film (de blir ett större djup me denna funktion på). Det finns en artikel/test i trustedreviwes, han skriver mycke om freewiev brodcast HD men den funktionen finns bara i Englands modeller. http://www.trustedre...-40in-LCD-TV/p1Techradar skrev: Particularly excellent is the 40EX503's black level response, which achieves levels of profundity much deeper than anything Sony has managed before, and actually deeper than that of almost any other non-LED LCD TV we can think of - bar, perhaps, Samsung's B650 models. Read more: http://www.techradar...4#ixzz0mft2ED4E
Redigerat av Roni8, 01 maj 2010 - 12:06.
Postad 01 maj 2010 - 17:24
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Låter riktigt bra, Roni8!
Skulle du kunna ta en bild på TV:n med nån bluray-film på i dagsljus?
Vet ni hur bildkvalitén på den här är jämfört med w5500? Då den serien fått bra kritik för bildkvalitén som jag förstått (mindre bra för BLB). Eller de kanske inte är direkt jämförbara. Men allt ni säger kan nog bara hjälpa mig i detta träsk
Postad 05 maj 2010 - 00:22
Naggy
-
Naggy
-
Rookie
-
5 inlägg
Fick min 46ex500 igår, köpte från Sony Center för 13499:- och då bjussade de även på hemkörningen. Precis som någon nämnde i tråden innan mig så ger de fem års garanti för tillfället.
Är riktigt nöjd än så länge. Funderade på en 46ex700 men är glad över att jag inte gick på en med LED-EDGE.
Bytte pga att min gamla 42" plasma kastade in handuken.
Bilden är riktgit fin när källan som den kommer från är bra. Tycker dock att det fungerar bra att kolla på DigitalTV också, även de kanalerna som inte är HD. Ljudet är som på många andra TV-aparater ganska "sådär", mest diskant och ingen bas.
Kolla TV: Helt okej, klart att sändningarna såg bättre ut på min temporära 26". HD-kanalerna är dock kalas.
Spela PS3: Grymt!
Kolla Blue-Ray: Grymt!
En sak som känns lite tråkig är att menyerna ser ut att vara gjorda för en mindre TV och skalats upp. Den använder ju samma XMB-menyer som PS3. Varför inte försöka göra det lika snyggt. Detta känns dock som ett litet problem då man i långa loppet inte kommer vara inne och grotta runt så mycket där.
Kan ta en bild på en BD i dagsljus imorrn och lägga upp.
Undrar ni något så fråga. Tyckte själv det var lite småstörigt att det fanns så lite info om TV:n på nätet innan jag köpte.
Nu skrev jag ju en del om de dåliga grejerna, missförstå mig dock inte. TV:n är fantastisk och jag kan varmt rekommendera den
Postad 05 maj 2010 - 13:08
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick min 46ex500 igår, köpte från Sony Center för 13499:- och då bjussade de även på hemkörningen. Precis som någon nämnde i tråden innan mig så ger de fem års garanti för tillfället.
Är riktigt nöjd än så länge. Funderade på en 46ex700 men är glad över att jag inte gick på en med LED-EDGE.
Bytte pga att min gamla 42" plasma kastade in handuken.
Bilden är riktgit fin när källan som den kommer från är bra. Tycker dock att det fungerar bra att kolla på DigitalTV också, även de kanalerna som inte är HD. Ljudet är som på många andra TV-aparater ganska "sådär", mest diskant och ingen bas.
Kolla TV: Helt okej, klart att sändningarna såg bättre ut på min temporära 26". HD-kanalerna är dock kalas. Spela PS3: Grymt! Kolla Blue-Ray: Grymt!
En sak som känns lite tråkig är att menyerna ser ut att vara gjorda för en mindre TV och skalats upp. Den använder ju samma XMB-menyer som PS3. Varför inte försöka göra det lika snyggt. Detta känns dock som ett litet problem då man i långa loppet inte kommer vara inne och grotta runt så mycket där.
Kan ta en bild på en BD i dagsljus imorrn och lägga upp.
Undrar ni något så fråga. Tyckte själv det var lite småstörigt att det fanns så lite info om TV:n på nätet innan jag köpte.
Nu skrev jag ju en del om de dåliga grejerna, missförstå mig dock inte. TV:n är fantastisk och jag kan varmt rekommendera den 
Jag är också lite less på bristen på information om ex500, men efter att ha hittat några recensioner här och var samt kollat på den på elgiganten är den nästan bestämd. Men som sagt, bilder från någon bluray-rulle skulle sitta fint och kanske kan frammana ett beslut
Redigerat av Summered, 05 maj 2010 - 13:08.
Postad 05 maj 2010 - 13:28
Naggy
-
Naggy
-
Rookie
-
5 inlägg
Här är två bilder jag tog nyss... Tycker dock inte bilderna gör TV:n rättvisa. Det ser bättre ut IRL. Behöver ni fler bilder eller bilder tagna på annat sätt så hojta till.
IMG_0739.jpg 4,03MB
6 Antal nerladdningar
IMG_0729.jpg 3,96MB
6 Antal nerladdningar
Postad 05 maj 2010 - 14:23
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vet ni vad "AEP" står för efter modellbeteckningen (elgiganten har det t ex)?
Postad 05 maj 2010 - 14:28
Naggy
-
Naggy
-
Rookie
-
5 inlägg
Vet ni vad "AEP" står för efter modellbeteckningen (elgiganten har det t ex)?
Min gisning är att det bara är ett sätt att hantera lägsta pris garanti. På samma sätt som att vissa kallar modellerna för 501, 502 mm.
Postad 05 maj 2010 - 14:36
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Min gisning är att det bara är ett sätt att hantera lägsta pris garanti. På samma sätt som att vissa kallar modellerna för 501, 502 mm.
Också min gissning, men det lär finnas någon skillnad, om än liten.
Postad 05 maj 2010 - 17:36
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3 147 inlägg
Kan jag få se en bild på jur EPG:n ser ut, och om ljudet stoppas när den är igång.
Postad 05 maj 2010 - 19:56
Naggy
-
Naggy
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan jag få se en bild på jur EPG:n ser ut, och om ljudet stoppas när den är igång.
Där kan jag dessvärre inte hjälpa till... Kör DTV på min Humax. En av anledningarna till det är att jag inte riktigt vet hur EPG med mera ser ut i TVn. Min sambo gillar dessutom radion i humaxboxen. Och jag har ingen aning om de radiokanalerna följer med om jag kör comhem via TV:n.
Postad 11 maj 2010 - 10:18
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag har bestämt mig för denna TV och det kommer nog att bli en i slutet av sommaren.
Jag föredrar den matta skärmen framför dom nya HX och NX högblanka finish. Sedan tycker jag inte att dom är så pass mycket bättre att det rättfärdigar prisskillnaden.
"46 EX 500 är den bästa tv:n som jag sett på flera år i relation till prisklassen.
Men snälla, när ni bifogar bilder måste ni komprimera dem först. Annars blir trådens så trög att scrolla i.
Mvh Tassen
Redigerat av Glidtassen, 11 maj 2010 - 10:23.
Postad 11 maj 2010 - 10:26
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Det blev en NX här, det blanka stör jag mig inte alls på, inga direkta irriterande reflektioner alls, blev en NX med wifi istället för den utan (för dom fanns inte hemma) rätt skönt med trådlöst iaf
Postad 12 maj 2010 - 14:58
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag talde med en säljare på Sony Center i Sickla och han menade att dom inte fått tillbaks några ex pga bleeding eller cloudning.
Men som sagt, denna tv är inte gratis heller. Den kostar efter allt över 13 000:-
Postad 13 maj 2010 - 07:34
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Stressade bilderna på svärtan i Photoshop, på bilden där den konstiga skärmsläckar grejjen syns finns det lite ljusare partier i dom nedre hörnen på tv´n, på den helsvarta är den till 99% helsvart, bilderna ser inte manipulerade ut. Imponerande svärta helt enkelt. Ni som vill testa själva, spara bilden lokalt, in i PS, dra upp ljuset i bilden till max, taa-daa man ser tv´n... den är svart.
Postad 13 maj 2010 - 18:51
Peter.J
-
Peter.J
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur är betraktningsvinkeln?
Postad 19 maj 2010 - 00:18
Skrikmusik
-
Skrikmusik
-
Rookie
-
6 inlägg
Är väldigt intresserad av den här tv'n! Men hur är responstiden på den? Kommer att spela rätt så mycket och jag kan verkligen inte hitta någon recension där just responstiden tas upp.
Postad 19 maj 2010 - 11:00
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Hur är betraktningsvinkeln?
desto större vinkel desto ljusare bild är det på min NX700, har säkert nåt med edge-led att göra, sitter man normalt 3-4 pers bredvid varandra framför tv är den kanon. hur ofta sitter man tokskevt?
Postad 19 maj 2010 - 13:23
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Var och hämtade en 40EX600 på Expert igår som skall lira i sovrummet och efter lite snabba inställningar så är jag riktigt nöjd, ingen tendens till BB eller clouding som jag har vissa problem med på min 52W4500. Valde mellan denna och NX700:an men kunde inte komma på tillräckligt mycket till NX700:ans fördel, diffar ca: 5000kr i pris. Vad som dock verkar mycket bättre på NX är att "alla" kontakter pekar åt sidan vilket de inte gör på EX modellen, annars är tjockleken i princip den samma men misstänker att man kan få NX närmare väggen vid vägg montage.
Postad 19 maj 2010 - 16:19
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Var och hämtade en 40EX600 på Expert igår som skall lira i sovrummet och efter lite snabba inställningar så är jag riktigt nöjd, ingen tendens till BB eller clouding som jag har vissa problem med på min 52W4500. Valde mellan denna och NX700:an men kunde inte komma på tillräckligt mycket till NX700:ans fördel, diffar ca: 5000kr i pris. Vad som dock verkar mycket bättre på NX är att "alla" kontakter pekar åt sidan vilket de inte gör på EX modellen, annars är tjockleken i princip den samma men misstänker att man kan få NX närmare väggen vid vägg montage.
Näe dom är nog rätt lika, uppdaterings frekvens, nätverk, kontrast och kanske då uttagen på baksidan. sen att det står "EJ HD ready" på prisjakt, det vetefan om det stämmer.
Postad 19 maj 2010 - 23:05
Tiwaa
-
Tiwaa
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har ögonen på en Sony KDL-40EX500, dvs 40 tums varianten, så tack för tråden! Jag ska åka och kolla på den i butik nu snart!
Postad 20 maj 2010 - 12:46
Vetebullen
-
Vetebullen
-
Rookie
-
9 inlägg
Steppar in lite i den här tråden då jag har ex500 på min shortlist för stundande tv-köp. Är ni nöjda med mediaspelaren? Hur står den sig mot Samsungs mediaspelare på årets C-modeller? Jag hade tänkt att ansluta min kommande tv till nätverksuttaget och hämta bilder och filmer från en NAS.
Postad 20 maj 2010 - 13:24
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Steppar in lite i den här tråden då jag har ex500 på min shortlist för stundande tv-köp. Är ni nöjda med mediaspelaren? Hur står den sig mot Samsungs mediaspelare på årets C-modeller? Jag hade tänkt att ansluta min kommande tv till nätverksuttaget och hämta bilder och filmer från en NAS.
Jag kör en DLNA server på en gammal P4 3.0ghz, streamar fint, sen att dlna inte fixar dvdmenyer etc är ju en annan femma, kör trådlöst utan problem, antar att köra sladd inte kan vara en nackdel, snarare tvärtom. det sitter ingen "mediaspelare" i tv´n utan den stödjer alltså bara dlna så du måste ju ha en burk som slavar filmer och server. (jag är hittills mest nöjd med Wild Media Server, spelar det mesta)
Postad 20 maj 2010 - 22:27
Vetebullen
-
Vetebullen
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag kör en DLNA server på en gammal P4 3.0ghz, streamar fint, sen att dlna inte fixar dvdmenyer etc är ju en annan femma, kör trådlöst utan problem, antar att köra sladd inte kan vara en nackdel, snarare tvärtom.
det sitter ingen "mediaspelare" i tv´n utan den stödjer alltså bara dlna så du måste ju ha en burk som slavar filmer och server. (jag är hittills mest nöjd med Wild Media Server, spelar det mesta)
Aha, det var minst sagt nyttig info. Tackar! Är det möjligt att köra tex Wild MEdia Server på en NAS, eller krävs det en vanlig server?
Postad 20 maj 2010 - 23:27
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Aha, det var minst sagt nyttig info. Tackar! Är det möjligt att köra tex Wild MEdia Server på en NAS, eller krävs det en vanlig server?
Det kan jag inte svara på  många NAS har ju inbyggd dlna som jag förstått det.
Postad 29 maj 2010 - 15:39
gulamonstret
-
gulamonstret
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Riktigt bra tråd, men är det någon som vet vad det är för input-lag på ex500?. Det står inte ens på sony's hemsida och jag får känslan av att de mörkar lite med det för jag har inte hittat det någonstans. Denna tv verkar vara helt perfekt bildmässigt och bland mycket annat men funkar det bra vid spel? Jag spelar väldigt mkt och undrar om det här är det rätta köpet.
Redigerat av gulamonstret, 29 maj 2010 - 15:40.
Postad 30 maj 2010 - 09:48
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Riktigt bra tråd, men är det någon som vet vad det är för input-lag på ex500?. Det står inte ens på sony's hemsida och jag får känslan av att de mörkar lite med det för jag har inte hittat det någonstans. Denna tv verkar vara helt perfekt bildmässigt och bland mycket annat men funkar det bra vid spel? Jag spelar väldigt mkt och undrar om det här är det rätta köpet.
EX403 blev testad nånstans och den hade 40ms och eftersom det i stort är samma tv så kanske det ligger där nånstans.
Postad 30 maj 2010 - 13:23
gulamonstret
-
gulamonstret
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
EX403 blev testad nånstans och den hade 40ms och eftersom det i stort är samma tv så kanske det ligger där nånstans. Men är inte 40 ms mycket om man ska spela? Brukar stå från 2-8 ms på produktrecensioner...
Postad 31 maj 2010 - 17:17
Summered
-
Summered
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Men är inte 40 ms mycket om man ska spela? Brukar stå från 2-8 ms på produktrecensioner...
Det är responstiden som ligger mellan 2 och 8ms, inputlag brukar sällan mätas av producenter och kan därför vara svårt att hitta.
Postad 01 juni 2010 - 03:08
Gallimatias
-
Gallimatias
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja, inputlag hemlighålls av alla tillverkare och de flesta recensenter. Sony tycks genomgående prestera dåligt på denna punkt. Ingen av deras apparater har lågt inputlag och vissa har groteskt högt. Om 40 ms stämmer är detta en av Sonys bättre. Det är fullt spelbart (som i inga problem) för de flesta men lite högt för de snabbaste och mest kräsna FPS-spelarna. Snabba bildvisare kommer under 20 ms, i extrema fall under 10 ms (jag drar i alla fall godtyckligt gränserna för snabb respektive extremt snabb där). För referenser: Tv-apparaterMonitorer* (välj "Input lag" i drop down menyn) *Observera att de som är listade som 0 inputlag inte är testade och att det rör sig om en lista över de snabbaste monitorerna (det finns många med mer än 30 ms i inputlag som hamnar utanför...) Generellt verkar värdena i båda dessa listor lite lågt satta jämfört med vad jag sett angivet i andra recensioner men som riktvärden för ungefär hur det kan se ut fungerar de. Observera att TV-apparater regelmässigt har högre inputlag än monitorer eftersom de har för vana att bearbeta bildmaterialet på olika sätt innan de visar upp det (särskilt LCD:er som därför har högre inputlag än plasmor) medan monitorerna förlitar sig på att datorn ska sköta eventuellt sådant arbete. Att ställa in "gaming mode" tycks bara till viss del avhjälpa detta och ibland ger det ingenting.
Redigerat av Gallimatias, 01 juni 2010 - 03:31.
Postad 01 juni 2010 - 09:48
Lord Findus
-
Lord Findus
-
Användare
-
-
154 inlägg
EX403 blev testad nånstans och den hade 40ms och eftersom det i stort är samma tv så kanske det ligger där nånstans.
De är inte istort samma, EX500 har Bravia Engine 3, Motionflow 100hz, massa nätverks tjänster inklusive stöd för Wifi dongeln samt HDMI1.4. Det gensamma är design, Full HD, DVB-T/C, 4st HDMI samt USB media spelare.
Postad 01 juni 2010 - 11:30
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Hur vet man om en 46EX500 är "gråimporterad" eller inte, Dustinhome skriver i klartext att den är från SONY Sverige, Samsung kan man ju utläsa på sista siffran i modellnamnet (0 eller 5)?
EK
Postad 01 juni 2010 - 13:05
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
De är inte istort samma, EX500 har Bravia Engine 3, Motionflow 100hz, massa nätverks tjänster inklusive stöd för Wifi dongeln samt HDMI1.4.
Det gensamma är design, Full HD, DVB-T/C, 4st HDMI samt USB media spelare.
Finns visst ställen där 403 kör bravia engine 3 http://www.sony.com....uct/kdl-32ex400http://www.sony.co.u...=TechnicalSpecsLäs mer om den också här http://www.hdtvtest....20100418346.htmdå ser du att tom har dongeln går att köpa... vilket iofs är oväsentligt när vi snackar om input lag...
Redigerat av Unregistered40562de1, 01 juni 2010 - 13:12.
Postad 01 juni 2010 - 13:18
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Hur vet man om en 46EX500 är "gråimporterad" eller inte, Dustinhome skriver i klartext att den är från SONY Sverige, Samsung kan man ju utläsa på sista siffran i modellnamnet (0 eller 5)?
EK
Skriver dom så så är den förmodligen från Sony Sverige, allt på Dustin, komplett etc är inte gråimport. f.ö har väl Sony världsgarantier som gäller oavsett vart varan är köpt?
Postad 01 juni 2010 - 13:28
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Ja, inputlag hemlighålls av alla tillverkare och de flesta recensenter. Sony tycks genomgående prestera dåligt på denna punkt. Ingen av deras apparater har lågt inputlag och vissa har groteskt högt. Om 40 ms stämmer är detta en av Sonys bättre. Det är fullt spelbart (som i inga problem) för de flesta men lite högt för de snabbaste och mest kräsna FPS-spelarna. Snabba bildvisare kommer under 20 ms, i extrema fall under 10 ms (jag drar i alla fall godtyckligt gränserna för snabb respektive extremt snabb där).
För referenser: Tv-apparater Monitorer* (välj "Input lag" i drop down menyn)
*Observera att de som är listade som 0 inputlag inte är testade och att det rör sig om en lista över de snabbaste monitorerna (det finns många med mer än 30 ms i inputlag som hamnar utanför...)
Generellt verkar värdena i båda dessa listor lite lågt satta jämfört med vad jag sett angivet i andra recensioner men som riktvärden för ungefär hur det kan se ut fungerar de. Observera att TV-apparater regelmässigt har högre inputlag än monitorer eftersom de har för vana att bearbeta bildmaterialet på olika sätt innan de visar upp det (särskilt LCD:er som därför har högre inputlag än plasmor) medan monitorerna förlitar sig på att datorn ska sköta eventuellt sådant arbete. Att ställa in "gaming mode" tycks bara till viss del avhjälpa detta och ibland ger det ingenting.
Ja, men genomgående dåligt inputlag är väl att ta i lite. Min 52a har 0-10 ms och det kan väl inte anses dåligt.
Postad 02 juni 2010 - 07:36
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Skriver dom så så är den förmodligen från Sony Sverige, allt på Dustin, komplett etc är inte gråimport. f.ö har väl Sony världsgarantier som gäller oavsett vart varan är köpt?
Ja, jag menade att Dustinhome skriver ju ut, så hos Dustinhome vet jag, men övriga, det är ju lite si och så. Visserligen spelar det ju ingen roll om det är gråimport eller inte, men det kan ibland motivera prisskillnader. EK
Postad 04 juni 2010 - 17:22
gulamonstret
-
gulamonstret
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag hittade ett produkttest/recension om Ex500 serien. Den har i genomsnitt 80 ms och jag kontaktade de som sköter testerna och de sade att de var varken brav eller dåligt men det funkar. http://www.digitalve...=...=7237&ph=19De sade: A delay under 33 ms, or 2 frames, is invisible to the naked eye, and even at 4 frames behind per second, a lot of people find it hard to spot. The EX503 averages 83 ms, or 4 to 5 frames per second behind our fastest monitor. That's not great, but it's not terrible either. Unless you're planning on having a lot of LAN parties, the Sony is probably good enough. Problemet nu är att jag tänker spela sjukt mycket online med den tv jag köper och det var tydligen inte rekommenderat med denna tv.
Redigerat av gulamonstret, 04 juni 2010 - 17:30.
Postad 04 juni 2010 - 18:17
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Har de mätt med motionflow 100Hz av eller på ?
Postad 04 juni 2010 - 19:06
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Nu behöver ju detta egentligen inte betyda ett skvatt men
can you tell us with which consoles and games you play? no problems with the input lag?
I play xbox 360...i've played Call Of Duty: Mw2...Halo 3 ODST/Reach Beta...Super Street Fighter 4 and Gears Of War 2....once you put the scene to game mode their is absolutely no lag at all...and this isn't coming from a casual gamer...i'm a huge mw2 geek and before this tv i played on a CRT...i don't notice any diff at all in input lag or anything...this tv is amazing.
Bästa vore ju om nån här som har en EX500 kan kolla upp det
Redigerat av moparman, 04 juni 2010 - 19:16.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|