Kommentarer till Högtalare i FiberarmeratFlytspackel av Seas
Startad av
Unregistered60f3a1d1
, Jun 14 2010 22:37
29 svar till detta ämne
Postad 14 June 2010 - 22:37
Sjukt snyggt, skriv gärna lite till varje bild så man lättare hänger med på vad du gjort. hur mycket spackel gick det år?
Postad 15 June 2010 - 19:53
Jätte tack till alla!
Lite info: Lådor i flytspackel ca 40kg/st i dessa har jag dämpat med fårull.
Högtalarfötter: Sonic Design
Avstämnings frekv: 66Hz Port dia: 80mm L=60mm
2x Bas/Mellanregister Peerless HDS Exlusive 5,25"
Diskant: Seas T25 CS 001
Filter: 5kHz/ 12dB. Spolar Jantzen Kopparfolie/ Kondingar Jantzen
Kabel internt: Supra ply 3,4mm2 Bas/ 2,0mm2 Diskant
Lite info: Lådor i flytspackel ca 40kg/st i dessa har jag dämpat med fårull.
Högtalarfötter: Sonic Design
Avstämnings frekv: 66Hz Port dia: 80mm L=60mm
2x Bas/Mellanregister Peerless HDS Exlusive 5,25"
Diskant: Seas T25 CS 001
Filter: 5kHz/ 12dB. Spolar Jantzen Kopparfolie/ Kondingar Jantzen
Kabel internt: Supra ply 3,4mm2 Bas/ 2,0mm2 Diskant
Postad 16 June 2010 - 18:09
....nu får Ni allt hejda er!!..... blir ju generad:)
....glömde skriva att lådvolymen är på ca:26L
....glömde skriva att lådvolymen är på ca:26L
Postad 17 June 2010 - 08:00
oj oj grymmt ja har själv funderat på den där iden flera gånger då jag spacklar golv på jobbet. men min fråga är att hur får du ut styroxen därifrån.
Postad 17 June 2010 - 12:31
Hej!
Skitsnygga högtalare. Roligt att fler än jag använder betong. Jag funderade också på flytspackel, men jag var för snål. Blandade själv.
Använde du glödtråd när du skar frigoliten?
MVH
Kludden
Skitsnygga högtalare. Roligt att fler än jag använder betong. Jag funderade också på flytspackel, men jag var för snål. Blandade själv.
Använde du glödtråd när du skar frigoliten?
MVH
Kludden
Postad 17 June 2010 - 17:57
Jag använde faktiskt 0,7mm pianotråd som är att föredra framför glödtråd då den
inte blir lika mjuk när den blir varm. Till det så har jag haft ett 14V trafo, fungerade fint med en trådlängd på ca: 1m.
Cellplasten har jag smulat sönder så gott det gick med en insex nyckel monterad på skruvdragaren, efter det så får man använda kniv...stämjärn etc.
Vet dom som använder Tinner som smälter cellplasten, funkar så där bra. Går åt en jäkla massa bara, och så luktar det rätt mycket o blir rätt kladdigt:(
inte blir lika mjuk när den blir varm. Till det så har jag haft ett 14V trafo, fungerade fint med en trådlängd på ca: 1m.
Cellplasten har jag smulat sönder så gott det gick med en insex nyckel monterad på skruvdragaren, efter det så får man använda kniv...stämjärn etc.
Vet dom som använder Tinner som smälter cellplasten, funkar så där bra. Går åt en jäkla massa bara, och så luktar det rätt mycket o blir rätt kladdigt:(
Postad 17 June 2010 - 19:33
Mycket fint och seriöst arbete, har sjlv gjort ett par högtalare själv så jag vet vilket jobb du lagt på dem. Lycka till med att få till filtret som jag tyckte var den störta utmaning att få till. Klar 10 för jobbet.
Postad 17 June 2010 - 20:58
lager 66....haha har oxå tillverkat en projektor med hjälp från Lumenlab!!
....ser nästan identisk ut som Din med gängstänger etc. Tanken med min var att installera den på vinden och med hjälp av en lucka med spegel i taket reflektera bilden mot duken;)
....ser nästan identisk ut som Din med gängstänger etc. Tanken med min var att installera den på vinden och med hjälp av en lucka med spegel i taket reflektera bilden mot duken;)
Postad 20 June 2010 - 21:17
jössös! sjukt vackra hötalare! jag gillar tekniken, ser så lätt ut ju!! men som vanligt, skenet bedrar! bra jobbat iaf. du kan ju skicka "storebröderna" till mig om dom inte går ner i soptunnan
Postad 21 June 2010 - 19:47
Absolut inga problem med sprickor, det viktiga är nog att om man istället gjuter i "betong" så bör man nog försöka att behålla fukten så länge det går. Har ännu inte varit med om att ett golv jag flytspacklat i mitt yrket har spruckit, däremot betong kan spricka om den bränner för fort.
Postad 26 October 2010 - 18:21
Fantastiskt snyggt bygge! Detta skall jag använda som inspiration! Bokmärker albumet!
Postad 29 October 2010 - 22:27
Tack npds
......konstigt att inte fler sysslar med att gjuta tex högtalarlådor? det är ju egentligen inte speciellt svårt om man väl har formen. Med tanke på hur många duktiga högtalarbyggare i övrigt som finns på detta forum och andra. Har försökt att hitta mer på nätet, men verkar bara vara gamla "rauna" man får träff på ?? ...konstigt! Hade varit kul om mer provade:)
......konstigt att inte fler sysslar med att gjuta tex högtalarlådor? det är ju egentligen inte speciellt svårt om man väl har formen. Med tanke på hur många duktiga högtalarbyggare i övrigt som finns på detta forum och andra. Har försökt att hitta mer på nätet, men verkar bara vara gamla "rauna" man får träff på ?? ...konstigt! Hade varit kul om mer provade:)
Postad 31 October 2010 - 02:47
Hit måste jag bara få komma och titta och lyssna. Själv bor jag i Alingsås och har inget som helst emot en inbjudan till Vårgårda för att avnjuta betonghögtalare.
Själv har jag ett par högtalare från Bosse Hansson, även dom gjutna i Betong.
Jag kör även med B&W som hembiohögtalare
Mvh
G
Själv har jag ett par högtalare från Bosse Hansson, även dom gjutna i Betong.
Jag kör även med B&W som hembiohögtalare
Mvh
G
Postad 23 November 2010 - 17:29
Det gör dom MR-ETM.......Allan Taylor-Colour to the moon blir liksom magisk;)
www.gjutnahogtalare.n.nu
www.gjutnahogtalare.n.nu
Postad 24 November 2010 - 19:37
Mycket välgjorda konstruktioner! Och vackra! Kul med lite andra grepp.
10p, skam annars..:-)
10p, skam annars..:-)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
74 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?