Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningsproblem - marantz SR 6004

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2010 - 01:28

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Försöker ställa in så att man kan köra "upphöjda" fronthögtalare,
men hela tiden så ligger den "gråmarkerad" i menyerna, den är alltså inte möjlig att välja..

Nån som vet vad som kan vara fel?

Har kollat hela manualen, men inte hittat något avsnitt om just detta..

Kör en marantz SR 6004

Postad 29 November 2010 - 05:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Försöker ställa in så att man kan köra "upphöjda" fronthögtalare,
men hela tiden så ligger den "gråmarkerad" i menyerna, den är alltså inte möjlig att välja..

Nån som vet vad som kan vara fel?

Har kollat hela manualen, men inte hittat något avsnitt om just detta..

Kör en marantz SR 6004

Har du då 2par frontar annars så går det inte

Postad 29 November 2010 - 12:34

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Har du då 2par frontar annars så går det inte

Vad menar du?

Jo jag har 2st frontar golvplacerade, sedan har jag ju dessa 2 ca 1m ovanför de golvplacerade

Men kan alltså inte välja "front high" i själva förstärkaren....

Postad 29 November 2010 - 18:55

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Speaker setup /Manual setup / Speaker size - Front Height

Postad 29 November 2010 - 20:48

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Speaker setup /Manual setup / Speaker size - Front Height

Jo jag vet, men den går inte att välja.. den är gråmarkerad, och så hoppar markören till valet ovanför!

vet alltså inte varför den inte känner av mina "front high" -högtalare?

Postad 29 November 2010 - 20:57

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag kan välja det utan att ens ha front high inkopplade så det låter skumt.

edit: Har du pure direct aktiverat?

Redigerat av uzzi, 29 November 2010 - 20:58.

Postad 29 November 2010 - 21:26

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Jag kan välja det utan att ens ha front high inkopplade så det låter skumt.

edit: Har du pure direct aktiverat?

Är lite osäker, hur ser jag om "pure direct" är på?

förresten.. då du antagligen har en liknande förstärkare, jag har funderat lite på ljudåtergivningen, dvs vilken hemmabio-inställning man bör köra med för bästa "surround" och bioeffekt?

Har dvs 2st frontar, 2st "höga frontar", samt center, och 2st surround +2st bakre surround

kan du tipsa om vilket läge som är bäst för bluray-film och ps3-spel? (rummet är ca 16m2)

tycker det e en djungeln det här med alla olika inställningar, neo cinema o allt som finns..

Postad 29 November 2010 - 21:41

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Då är det endast en blå lampa som lyser på stärkaren - ren signal. Det används framförallt vid 2-kanalslyssning. Vissa inställningar går nämligen inte att göra när denna funktion är på. Men jag testade prec och det gjorde ingen skillnad. Jag får inte front-high gråmarkerat.

Jag har inte lattjat runt så mkt med surroundinställningarna utan har slagit av alla EQ's då jag tycker det funkat bäst. Men det beror nog på vilket rum man har och vad man är ute efter. Finns säkert bättre tips om det i 6004-tråden.

Testat att autokalibrera om den?

Postad 29 November 2010 - 21:51

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Då är det endast en blå lampa som lyser på stärkaren - ren signal. Det används framförallt vid 2-kanalslyssning. Vissa inställningar går nämligen inte att göra när denna funktion är på. Men jag testade prec och det gjorde ingen skillnad. Jag får inte front-high gråmarkerat.

Jag har inte lattjat runt så mkt med surroundinställningarna utan har slagit av alla EQ's då jag tycker det funkat bäst. Men det beror nog på vilket rum man har och vad man är ute efter. Finns säkert bättre tips om det i 6004-tråden.

Testat att autokalibrera om den?

Du menar autokalibreringen med micen? nej har inte gjort om den sen sist..
men innan man kalibrerar om den så ska man ju kunna "kryssa i" front high:s,
vilket fortfarande inte går då.. den är fortfarande "lätt gråmarkerad"

Suck..

Förresten, hur mycket inlevelse och känsla blir det av att köra dessa front high, respektive utan?

Postad 29 November 2010 - 23:30

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Hade nå liknande med min fast för bakisarna å då satt kablarna dåligt isatt,efter att ha gjort om det försvann de gråmarkerade.

Postad 29 November 2010 - 23:35

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag tänkte lägga in ett tips där helt och håller struntar i autokalibreringen.
Mät upp avståndet från lyssningspositionen och ställ in manuellt istället. Det går mkt snabbare och ger ett betydligt bättre ljud än autokalibreringen.

Det du behöver är en tumstock, eller måttband, sedan är saken biff.

Ngt måste vara fel om du inte kan ställa dina högtalare som Large?
Prova att tryck in kablarna igen, eller i värsta fall kör en reset på din receiver.

Det kan vara så att du behöver gå in i din BD-spelare och ändra ngt där. Vissa spelare har inställningar för högtalarna och det kan vara så att inställningarnar krockar med varandra, vilket jag i och för sig inte finner speciellt troligt.

Gör en reset på receivern och börja om, det är mitt stalltips.

G

Postad 29 November 2010 - 23:43

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Du har inte ställt så att du skickar ut speaker B på front high kanalerna va? Långt till vänster, längst upp på displayen ska det stå SP A och INTE SP AB. Om det står AB trycker du på knappen på fjärren där det står A/B (långt upp till höger) tills det bara står SP A på stärkaren

Postad 30 November 2010 - 00:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Är lite osäker, hur ser jag om "pure direct" är på?

förresten.. då du antagligen har en liknande förstärkare, jag har funderat lite på ljudåtergivningen, dvs vilken hemmabio-inställning man bör köra med för bästa "surround" och bioeffekt?

Har dvs 2st frontar, 2st "höga frontar", samt center, och 2st surround +2st bakre surround

kan du tipsa om vilket läge som är bäst för bluray-film och ps3-spel? (rummet är ca 16m2)

tycker det e en djungeln det här med alla olika inställningar, neo cinema o allt som finns..

Det är en 7.1 förstärkare så du kan inte ha backsurr samtidigt som du har front high på den antar jag ..

Postad 30 November 2010 - 00:17

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

FYI.. Så mycket kan du kan du inte koppla in om du inte kopplar in dom 4 bakre på samma utgångar.

Du måste ha en 9.1 förstärkare för att använda bakre surround OCH front high samtidigt.
Fast det kanske du har, ser inte riktigt vilken modell du har.

Postad 30 November 2010 - 01:52

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

FYI.. Så mycket kan du kan du inte koppla in om du inte kopplar in dom 4 bakre på samma utgångar.

Du måste ha en 9.1 förstärkare för att använda bakre surround OCH front high samtidigt.
Fast det kanske du har, ser inte riktigt vilken modell du har.

I manualen syns ju en bild på ett 9.1-system,
eller ja ett med 2st front-high samt 2st extended surround (bak)

nu har jag iaf fått det att fungera! :)

förutsatt att jag ska få samma ljud ur "front high" som ur vanliga frontarna?

dessutom fungerar surround back samtidigt också!

Du har inte ställt så att du skickar ut speaker B på front high kanalerna va? Långt till vänster, längst upp på displayen ska det stå SP A och INTE SP AB. Om det står AB trycker du på knappen på fjärren där det står A/B (långt upp till höger) tills det bara står SP A på stärkaren

Men ska det bara stå SP A?

har jag alltså inget alls inkopplat på B? hmm?

Edit:.. en liten rättelse, bakpå receivern står det faktiskt "front a" och "front b high"

jag måste alltså köra både a/b på receivern för att alla 4 frontar ska ljuda :)

Redigerat av Unregisterededb978dd, 30 November 2010 - 01:54.

Postad 30 November 2010 - 04:23

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

I manualen syns ju en bild på ett 9.1-system,
eller ja ett med 2st front-high samt 2st extended surround (bak)

Det brukar vara antingen eller. Dvs front high eller surr back.
Räkna kanalerna så förstår du, det blir som sagt 9 med både fram & bak.

Postad 30 November 2010 - 07:09

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Men ska det bara stå SP A?

har jag alltså inget alls inkopplat på B? hmm?

Edit:.. en liten rättelse, bakpå receivern står det faktiskt "front a" och "front b high"

jag måste alltså köra både a/b på receivern för att alla 4 frontar ska ljuda :)

Njae, samma ljud ska det inte vara. Notera att du måste sätta stärkaren i läget för Dolby Pro Logic IIz för att front height ska funka.

Postad 30 November 2010 - 09:48

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Det brukar vara antingen eller. Dvs front high eller surr back.
Räkna kanalerna så förstår du, det blir som sagt 9 med både fram & bak.

Men innebär detta att jag måste välja antingen Extended surround back, eller front high?

trots att detta alltså är en 9.1-receiver så kan jag inte köra bägge samtidigt alltså?

Edit:.. fan fan fan, det är ju bara en 7.1, suck då har jag förmodligen blivit blåst på konfekten..

kan man då inte köra Extended surround back, och samtidigt få samma ljud ur de 4 frontarna?
på så sätt får jag ju iaf något trevligare ljudbild än att vara helt utan Front High...

Njae, samma ljud ska det inte vara. Notera att du måste sätta stärkaren i läget för Dolby Pro Logic IIz för att front height ska funka.

Just nu har jag knappat igenom alla inställningar på "surround" -knappen,

i fönstret kan jag utläsa att den kör följande: "R, L, C, LFE, SR, SL

det står alltså inget om Extended surround back, eller om front high..

hur hittar jag inställningen för Dolby Logic IIz ?

Försökte få svar i officiella tråden för denna receiver, men är verkar det dött..

ingen här som kan säga vad som är absolut bästa standard-inställningen för bluray-film?
dvs. om man vill köra 2 frontar, center, 2st surround + 2st "bakre" surround så vore jag tacksam!

Samt en annan fråga, när jag äntligen kommer på att välja 7.1 på fjärren så dyker "source direkt" upp i marantz-displayen.. men inget ljud hörs, och ingen indikation på att några högtalare mottar ljud.. varför detta?

Redigerat av Unregisterededb978dd, 30 November 2010 - 10:36.

Postad 30 November 2010 - 11:01

gummiturbon
  • gummiturbon
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Input 7.1 avser de analoga 7.1 ingångarna (där du får ljudet avkodat/separerat från ex. blurayspelaren) Skickar du ljudet med hdmi och låter förstärkaren avkoda ska du välja den ingång du bundet till källanl. Dvs bluray hdmi 1 tex och sen välja auto surround eller tvinga den till något annat ljudformat. I 7.1 input förstärker Marantzen bara signalen därav source direkt

Redigerat av gummiturbon, 30 November 2010 - 11:05.

Postad 30 November 2010 - 11:23

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Input 7.1 avser de analoga 7.1 ingångarna (där du får ljudet avkodat/separerat från ex. blurayspelaren) Skickar du ljudet med hdmi och låter förstärkaren avkoda ska du välja den ingång du bundet till källanl. Dvs bluray hdmi 1 tex och sen välja auto surround eller tvinga den till något annat ljudformat. I 7.1 input förstärker Marantzen bara signalen därav source direkt

Okej

Så om jag kör "Departed" i bluray-spelaren, inkopplad via hdmi till marantzen, så känner den automatiskt av vilket ljudbild som är bäst för mig? (detta om jag kör "auto-funktionen" på fjärrkontrollen.

Man kan inte tvinga hemmabion att alltid köra en 7.1 -ljudbild, om källmaterialet tillåter detta?

Hur är det med mediaspelaren, en popcorn hour a110, om jag lägger in Departed som bluray på den,
kommer jag då få en HD-ljudbild, eller kommer det bli något helt annat då?

Fan vilken djungel det är.. vill bara få ut mesta /"bästa" ljud med 2 front, center, 2 surr. + bakre surround

Postad 30 November 2010 - 11:24

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Men innebär detta att jag måste välja antingen Extended surround back, eller front high?

trots att detta alltså är en 9.1-receiver så kan jag inte köra bägge samtidigt alltså?

Edit:.. fan fan fan, det är ju bara en 7.1, suck då har jag förmodligen blivit blåst på konfekten..

9.1 modeller är inte så vanlig och kostar normalt runt 15k nytt, undantag för onkyo 1007 för 10k

Postad 30 November 2010 - 11:31

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Jag tänkte lägga in ett tips där helt och håller struntar i autokalibreringen.
Mät upp avståndet från lyssningspositionen och ställ in manuellt istället. Det går mkt snabbare och ger ett betydligt bättre ljud än autokalibreringen.

Det är ju det som är hela poängen med att köra autokalibrering: Att varje högtalare för sig ställer in sig på korrekt db, då det kan vara saker som är i vägen/dämper i rummet och då räcker det inte med endast ställa in avstånd GAES :)

Edit: Kanske lite dåligt formulerat men du förstår förhoppningsvis poängen.

Redigerat av Bigrauk, 30 November 2010 - 11:33.

Postad 30 November 2010 - 12:48

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Det är ju det som är hela poängen med att köra autokalibrering: Att varje högtalare för sig ställer in sig på korrekt db, då det kan vara saker som är i vägen/dämper i rummet och då räcker det inte med endast ställa in avstånd GAES :)

Edit: Kanske lite dåligt formulerat men du förstår förhoppningsvis poängen.

Men om man säger såhär.. jag vill ha lite starkare ljud från bakhögtalarna, då är det väl bara att jag kör en autokalibrering, och sedan ökar ljudnivån på de bakre + extended surround?

förresten.. om jag har front high inkopplade, och de ger samma ljudbild som de vanliga frontarna,
försämras då på något sätt ljudbilden? (dvs utöver att jag får frontljudet både "nere och uppe" i rummet)

Postad 30 November 2010 - 13:14

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Men om man säger såhär.. jag vill ha lite starkare ljud från bakhögtalarna, då är det väl bara att jag kör en autokalibrering, och sedan ökar ljudnivån på de bakre + extended surround?

Absolut, det är inga problem.

Postad 30 March 2015 - 12:25

Unregistered008a1129
  • Unregistered008a1129
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får igång subwoofer till marantzen?. Jag hittar subwoofern vid kalibrering av högtalare och subben drar igång. Men den funkar inte när jag vill se på film/spel. Jag kör 2.1 hemma av märke Canton

Inställning i marantzen som den är nu.

Subwoofer: Yes

Front: Yes

Center: None

Surround: None

LPF/HPF:80Hz

Bass mix: MIx

Är det någon inställning på subben som skall göras ?

MVH// OG LOC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.