Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inget ljud ur vänster kanal när stärkaren är kall (Vincent SV 238)

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2011 - 11:01

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Jag köpte för ett par veckor sedan en beg Vincent SV 238 och den hade inte varit använd på 2 år men den startade upp fint när vi provade den hos säljaren.

Jag var sedan och lånade hem ett par högtalare i en butik och ett par olika signal kablar. Kopplade ihop allt (ström avstängd) men det kom inget ljud ur vänster kanal. Bröt strömen och bytte signalkablar, satte på strömen igen och nu var det ljud som det skulle. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan förutsatte att det var fel på ena paret kablar.

Sedan dess har detta fenomen återkommit och nu med tätare mellanrum. Det låter som alla reläna slår till, och jag brukar testa att stänga av och sätta på förstärkaren ett antal gånger för att få reläna att jobba (om de nu kärvar). Dock så har ljudet kommit igång även i vänster kanal när stärkaren stått på i ca 5-10 min och fått upp lite temp.

Vad är mest troligt att felet kan vara, någon som har haft liknade problem med Vincent eller för den delen andra märken?

Någon jag pratade med var ganska säker på att det var något relä. Funderar dock på varför det kommer igång när det blir varmt?

Fick tips om att man kan göra rent / smörja reläna. Men brukar man inte byta felande elektronik?

Tacksam för lite feedback.

/Mikael

Postad 12 January 2011 - 13:07

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

/.../
Någon jag pratade med var ganska säker på att det var något relä. Funderar dock på varför det kommer igång när det blir varmt?

Fick tips om att man kan göra rent / smörja reläna. Men brukar man inte byta felande elektronik?

Tacksam för lite feedback.

/Mikael

Jag hade en Onkyo stereoförstärkare en gång i tiden och den fick ungefär dit problem. Ena kanalen slutade att fungera när man startade den. Och kom bara igång efter ett tag eller att man ökade volymen nästan till max och boom så satte kanalen igång och spräkte nästan högtalaren ;)
Jag ringde hifiklubbens serviceavdelning (köpt på hifiklubben). Garantier och sånt hade ju gått ut men han jag pratade med var hygglig servicekille och gav mig hanns tips vad han skulle göra om han fick in en förstärkare med mitt fel.
Det var att mina utgångsreläer som satt precis vid högtalarutgångskontakterna hade en "lucka" som satt fast med snäppfästen. Denna "lucka" skulle man med en fin mäjsel försöka ta bort och sedan dra FÖRSIKTIGT med något plant mellan kontakterna i reläet. Det hade bildas oxid. Sagt som gjort så gjorde jag detta och det funkade.
Vet ej om dina reläer går att öppna eller om de är förslutna?
Men testa, men han sa det att man skulle vara försiktig för det skikt av ädelmetall (som oftast är i ett relä) var väldigt tunt och oxiden är säkert den också tunt.

Postad 12 January 2011 - 14:43

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Jag hade en Onkyo stereoförstärkare en gång i tiden och den fick ungefär dit problem. Ena kanalen slutade att fungera när man startade den. Och kom bara igång efter ett tag eller att man ökade volymen nästan till max och boom så satte kanalen igång och spräkte nästan högtalaren :)
Jag ringde hifiklubbens serviceavdelning (köpt på hifiklubben). Garantier och sånt hade ju gått ut men han jag pratade med var hygglig servicekille och gav mig hanns tips vad han skulle göra om han fick in en förstärkare med mitt fel.
Det var att mina utgångsreläer som satt precis vid högtalarutgångskontakterna hade en "lucka" som satt fast med snäppfästen. Denna "lucka" skulle man med en fin mäjsel försöka ta bort och sedan dra FÖRSIKTIGT med något plant mellan kontakterna i reläet. Det hade bildas oxid. Sagt som gjort så gjorde jag detta och det funkade.
Vet ej om dina reläer går att öppna eller om de är förslutna?
Men testa, men han sa det att man skulle vara försiktig för det skikt av ädelmetall (som oftast är i ett relä) var väldigt tunt och oxiden är säkert den också tunt.

Tack för tipset. Jag har dock påtalat problemet för säljaren och han har sagt att han står för bytet av relät (ca 750:-) så det känns bäst att få det fixat hos firma och inte själv pilla för mycket.

mvh
Mikael

Postad 06 March 2011 - 01:20

Snällfot
  • Snällfot
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hade själv precis samma problem med min Vincent SV-129. Det knastrade i ena kanalen vid låg volym och släppte när man höjde.

Är riktigt nöjd med stärkaren så jag tyckte det var värt att lämna in den på reparation, men misstänkte också att det var relä som inte fick kontakt och testade att fippla upp reläkåpan och spraya på lite kontaktspray (köpt på Kjell: länk).

Det hjälpte och nu låter min Vincent underbart bra igen! :)

Redigerat av Snällfot, 06 March 2011 - 01:22.

Postad 06 March 2011 - 15:11

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Hade själv precis samma problem med min Vincent SV-129. Det knastrade i ena kanalen vid låg volym och släppte när man höjde.

Är riktigt nöjd med stärkaren så jag tyckte det var värt att lämna in den på reparation, men misstänkte också att det var relä som inte fick kontakt och testade att fippla upp reläkåpan och spraya på lite kontaktspray (köpt på Kjell: länk).

Det hjälpte och nu låter min Vincent underbart bra igen! :)

Min stereoreceiver köpt på loppis brukar också j*vlas ibland när man höjer volymen,det liksom bara knastrar och låter CP i början och sen kommer ljudet,känns som den också kan behöva ligga på operationsbordet.

Postad 12 March 2011 - 01:35

Huzko
  • Huzko
  • Laktosintolerant

• 157 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med min yamaha förstärkare, den högra högtalaren knastrar och fungerar knappt. Men om man drar igång nästan max ljud så fungerar det väldigt bra. Antar att man får försöka fixa som Ramius sa, känner mig dock inte alls säker på vad man ska göra :)

Redigerat av Huzko, 12 March 2011 - 01:35.

Postad 12 March 2011 - 15:45

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0
Jag tog av kapseln från utgångsrelät????Och nu är stärkaren helt död,den klickar till inte när man har startat den som den alltid brukar göra och det hörs inget ur högtalarna,inte ett enda knyst.
Antar att man varit lite för oförsiktig så att relät pajade,lite synd. :)
Är det ockerpriser man får pröjsa för att be en radio/TV-rep att löda dit en ny?

Postad 14 March 2011 - 22:31

Huzko
  • Huzko
  • Laktosintolerant

• 157 inlägg
  • 0
Ja jag har fått min att fungera perfekt nu :D

Köpte elektronik spray på kjell o company

löste allt för mig

Redigerat av Huzko, 15 March 2011 - 21:11.

Postad 16 March 2011 - 13:47

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Jag har dock påtalat problemet för säljaren och han har sagt att han står för bytet av relät (ca 750:-) så det känns bäst att få det fixat hos firma och inte själv pilla för mycket.

mvh
Mikael

Perfekt.

Postad 16 March 2011 - 13:53

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jag tog av kapseln från utgångsrelät????Och nu är stärkaren helt död,den klickar till inte när man har startat den som den alltid brukar göra och det hörs inget ur högtalarna,inte ett enda knyst.
Antar att man varit lite för oförsiktig så att relät pajade,lite synd. :P
Är det ockerpriser man får pröjsa för att be en radio/TV-rep att löda dit en ny?

Hmm tråkigt. En firma som Elgiganten eller OnOff har jag förmig hört att de tar 350:- i undersökningsavgift, sedan så tillkommer jobb och material. Vet inte om man kan hitta en annan firma som tar hand om sådana saker. Kanske någon snäll "källarfirma"?

Du har ingen bra kompis som fixar sådan?

Ja jag har fått min att fungera perfekt nu :D

Köpte elektronik spray på kjell o company

löste allt för mig

Det är ju perfekt, men man skall vara snål med sprejen. Vill ju inte att det skall komma på andra ytor än de som det är tänkt till <_<

Postad 16 March 2011 - 14:22

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Hmm tråkigt. En firma som Elgiganten eller OnOff har jag förmig hört att de tar 350:- i undersökningsavgift, sedan så tillkommer jobb och material. Vet inte om man kan hitta en annan firma som tar hand om sådana saker. Kanske någon snäll "källarfirma"?

Du har ingen bra kompis som fixar sådan?

Nä har ingen kompis som är kunnig.

Mann skulle ju kunna byta den själv men då kommer problemen att man först ska få tag på relät vilket är svårt sen ska man skruva isär hela förstärkaren i tusenmiljoner delar och sen ska man löda vilket man kan behöva träna på för att det ska bli bra.
Får kanske leta upp nån lokal radio/TV rep och fråga efter kostnadsförslag.

Postad 16 March 2011 - 15:10

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Nä har ingen kompis som är kunnig.

Mann skulle ju kunna byta den själv men då kommer problemen att man först ska få tag på relät vilket är svårt sen ska man skruva isär hela förstärkaren i tusenmiljoner delar och sen ska man löda vilket man kan behöva träna på för att det ska bli bra.
Får kanske leta upp nån lokal radio/TV rep och fråga efter kostnadsförslag.

Det kan vara lite pilligt om inte jättesvårt. Det brukar ju inte finnas någon "servicelucka" och frilägga ett kretskort är ju inte, precis som du säger, jättelätt.

Hoppas att du hittar någon kan hjälpa dig.
Jag skulle om du bor i Norrköping, kunna hjälpa dig men avstår nog för om något annat går sönder så bli det jobbigt. <_< :D :P

Postad 18 January 2013 - 14:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Har liknande problem som i tråden. Ljudet försvinner och sprakar på höger kanal ibland när man har låg volym. Avhjälpes genom att höja volymen eller stänga av och på slusteget.

Är det de gulmarkerade svarta fyrkanterna som är utgångsrelä? Hur får man upp luckan på dem utan att något går sönder? Man kan ju inte bända för kung och fosterland antar jag. Försökte lite lätt med en platt skruvmejsel utan framgång. Lite svårt att komma åt också tycker jag. Är det något specialverktyg man skall ha?

Bifogad fil  20130118_134021.jpg   1.98MB   15 Antal nerladdningar

Mvh

/Genis

Redigerat av genstruktur, 18 January 2013 - 14:19.

Postad 18 January 2013 - 14:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Det var här jag försökte pilla lite med en skruvmejsel. I den gulmarkerade rektangeln.

Bifogad fil  20130118_143907.jpg   1.91MB   3 Antal nerladdningar

Redigerat av genstruktur, 19 January 2013 - 13:12.

Postad 19 January 2013 - 21:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Någon som vet hur jag skall gå tillväga? Är det utgångsrelän jag har markerat på bilderna ovan och hur får jag upp locket på bästa sätt?

Mvh

/Genis

Redigerat av genstruktur, 19 January 2013 - 21:43.

Postad 21 January 2013 - 18:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som kan lite om det här? Hade varit väldigt uppskattat om någon kunde ge mig lite vägledning! :)

Mvh

/Genis

Postad 22 July 2023 - 21:36

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Har samma problem. Taskiga ni var som inte hjälpte genstruktur det hade hjälpt mig också nu 😄

Postad 16 September 2023 - 18:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag har för mig jag lämnade in steget till slut och reparatören sa att det var någon klåpare som varit där och härjat. Han lödde om en del och sen fungerade det bra. Men det var längesedan och jag har inte steget längre sedan många år.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.