Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mörkläggning av rum

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2011 - 17:04

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Det började för några veckor sedan genom att jag började experimentera med ett mörkt skynke i ljust tak och väggar för att försöka förstå hur mycket kontrasten försämras från rummets reflektioner. Läs gärna Colamannens inlägg ang. internt och externt ljus här först:
https://www.minhembi...howtopic=277882

Där skynket hade störst verkar i mitt rum var helt klart den del av taket som var närmast projektorduken. Jag har en vit rullduk med gain 1.0.

Förra veckan var jag på Jysk och fick tag på en 1.80m svart mörkläggningsgardin som dom reade ut. Genom att skruva fast en trälist i duk-kassetten och sedan fästa rullgardinen i listen kunde jag enkelt få upp den i taket. Jag tog sedan bort listen som fanns längst ner i rullgardinen som tyngd. Efter det fäste jag två krokar i taket på lämpligt avstånd och satte två säkerhetsnålar i rullgardinens tyg. Sen var det bara och rulla ner och fästa i taket. Tar ca 10 sek att få upp (bokstavligen talat). Inte alltför störande heller tycker jag själv. Min sambo tycker dock jag är litet knäpp men hon verkar ha överlevt :D Se bild.

Bifogad fil  m_rkl_ggning.jpg   50.07K   50 Antal nerladdningar

Hur mycket får man ut att göra på detta sätt? En del skulle jag vilja säga. Det har något dämpat mitt köpbehov av en högkontrastduk. Tyvärr har jag ingen ljusmätare så att jag helt optimalt kan mäta effekten. Däremot kan jag utvärdera genom kamerans histogram (har editerat detta värde), och effekten är runt ett halvt Fstop vilket innebär i runda slängar att utan mörkläggningen får jag 50% extra påslag från taket vid projicering av bilden nedan. (uträkning: Kamerans dynamiska range är 8.4 Fstops, medelskillnaden från ett svart parti före och efter är 5.35% av DR vilket är 0.45 F stops.)

Följande bild visar före (undre halva) och efter (övre halva). Båda lägena är tagna med exakt samma inställningar på systemkameran (Canon 400D). Man ser att det svarta ser något svartare ut. Jag upplever även bilden som mindre urtvättad i scener där ljust och mörkt är blandat.

Bifogad fil  kontrast.jpg   52.46K   42 Antal nerladdningar

Till slut litet screenshots från TW3200'an. Det enda jag gjort med bilderna är att jag justerat en lätt underexponering på den andra bilden. Annars är de direkt från kameran och jag upplever att de beskriver verkligheten väl.

Bifogad fil  tingeling1.jpg   99.88K   42 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tingeling2.jpg   80.13K   40 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tornen.jpg   87.99K   36 Antal nerladdningar

Redigerat av Dafve, 04 February 2011 - 18:31.

Postad 04 February 2011 - 18:08

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut och det här bevisar väl hur mycket rummet gör för projjens prestanda. Själv är jag äntligen på väg att få ett dedikerat biorum (batcave). Det krävdes husbyte men det var det värt :D Jag längtar tills hantverkarna blir klara.

Postad 04 February 2011 - 19:26

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Tydlig skillnad!!!
Bilderna ser verkligen jättebra ut.

Postad 05 February 2011 - 08:54

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Tack för feedbacken!

En batcave får vara ett långsikigt mål, först måste man ha ett nog stort hus :D

Postad 05 February 2011 - 09:59

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

...

Way ahead of you partner...

Postad 05 February 2011 - 17:09

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Här finns en länk till folk som har gjort samma sak fast med sammetstyg!

http://www.avforums....e-contrast.html

Postad 06 February 2011 - 13:18

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Way ahead of you partner...

Ja du verkar köra med riktigt seriös mörkläggning. Borde vara mycket effektivt, har du några siffror på med eller utan gardinerna?

Här finns en länk till folk som har gjort samma sak fast med sammetstyg!

http://www.avforums....e-contrast.html

Jepp, har kikat litet på den tråden tidigare. Det där tyget ska tydligen vara "the shit".

Postad 06 February 2011 - 13:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Dom levererar sammetstyget hit till sverige oxå.
~200kr/löpmeter inkl. frakt!

Postad 06 February 2011 - 14:21

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Dom levererar sammetstyget hit till sverige oxå.
~200kr/löpmeter inkl. frakt!

Svart sammetstyg på löpmeter!

Postad 06 February 2011 - 19:03

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Helt klart ett alternativ! Den totala kostanden blir ju mkt låg jämfört med alternativet att inhandla en högkontrastduk. Men alla förändringar i vardagsrummet får ske långsamt så "the other half" hänger med i svängarna... :unsure:

Är det någon som har en uppfattning vad som ger mest, ett "battent" i svart sammetstyg typ motsvarande samma uppsättning som Dave R har i sitt galleri
https://www.minhembio.com/Dave%20R
eller högkontrastduk? Skulle bara vara kul att höra folks tankar...

Själv har jag nästan övergett idén med duk i förmån för mera effektiv mörkläggning.

Postad 06 February 2011 - 19:46

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Helt klart ett alternativ! Den totala kostanden blir ju mkt låg jämfört med alternativet att inhandla en högkontrastduk. Men alla förändringar i vardagsrummet får ske långsamt så "the other half" hänger med i svängarna... :unsure:

Är det någon som har en uppfattning vad som ger mest, ett "battent" i svart sammetstyg typ motsvarande samma uppsättning som Dave R har i sitt galleri
https://www.minhembio.com/Dave%20R
eller högkontrastduk? Skulle bara vara kul att höra folks tankar...

Själv har jag nästan övergett idén med duk i förmån för mera effektiv mörkläggning.

Inget ger bättre resultat än ett ljuskontrollerat rum med mörka ytor. Högkontrastduk är en väldigt dyr (om det ska bli i närheten av bra) kompromiss som inte når samma resultat.

Redigerat av Dave R, 06 February 2011 - 19:53.

Postad 07 February 2011 - 17:10

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Här är en mycket intressant artikel om hur hemmabiomiljön bör se ut om man maximera sin projjes kapaciteter!

THX Artikel om rumsmiljö!

Postad 07 February 2011 - 20:04

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Inget ger bättre resultat än ett ljuskontrollerat rum med mörka ytor. Högkontrastduk är en väldigt dyr (om det ska bli i närheten av bra) kompromiss som inte når samma resultat.

Tack för din åsikt!

Postad 07 February 2011 - 20:08

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Här är en mycket intressant artikel om hur hemmabiomiljön bör se ut om man maximera sin projjes kapaciteter!

THX Artikel om rumsmiljö!

Intressant läsning! Just det är med vilka färger man ska välja i vardagsrummet för att ögat inte ska bli lurat och att starka färger i rummet även kan kasta färg på duken.

Postad 08 February 2011 - 13:21

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

+1 på den. Jag har mörkgröna draperier som jag drar runtom för att få bort reflektioner. Frugan stoppade svart tak länge, men till slut målade jag om i alla fall (mörk brunt i o f s).

Jag trode att jag hade bra med draperierna, men med även mörkt tak så blev det en helt annan nivå på både upplevt mörker i rummet och djupsvärta ur projektorn. Den burken färg i taket var nog den medt prisvärda uppgraderingen jag gjort, och då kör jag redan högkontrastduk (grey hawk).

Jag inser att jag inte skulle vilja ha det i ett vardagsrum, men har man möjligheten så är potentialen grym.

Postad 12 February 2011 - 19:52

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Vad ger mäst att ha matt svart tak eller svart väggar?
Jag har svart tak med vit/ljusblå väggar och svart vägg bakom duken.
Om jag målar väggarna svart eller annan mörk färg kommer jag att märka stor skilnad, är det värt?
Funderar på att måla svart eller mörkt på sido väggarna, men bara ca 3metrarna närmst duken, är det väst eller måste hela rummet vara svart/mörk för att det ska ge något?

Postad 12 February 2011 - 20:09

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Om jag målar väggarna svart eller annan mörk färg kommer jag att märka stor skilnad, är det värt?
Funderar på att måla svart eller mörkt på sido väggarna, men bara ca 3metrarna närmst duken, är det väst eller måste hela rummet vara svart/mörk för att det ska ge något?

Beror på, är det lågt i och nära till tak skulle jag säga att taket gör mer, är rummet smalt och väggarna "nära" gör det nog mer att måla dem.

Postad 13 February 2011 - 10:53

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Jag tror att det gör stor skillnad. Har du pressening ellerfiltar eller liknande så kan dju prova, annars kan en väg till "batcave"-nirvana vara en kombination av målade väggar och draperier. Jag funderar själv på vita väggar för att få ljusare rum med draperierna borta, i mitt fqll så är det genomgång till uteplatsen (och gästrum), så det får gärna vara lite mindre extremt i vardagen.

Att döma av dina bilder så ser det ut att vara ett avskilt rum som inte används till annat, då hade jag gått hela vägen och utrotat ljusa ytor (inklusive tapeterna på dukväggen ;) ).

Postad 16 March 2011 - 14:03

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Skulle vilja tacka TS här för tippset om mörkläggning.
Jag och frugan spände upp sammet i taket med hjälp av 5 lite mindre skruvar. Och vilket resultat nu är bilden´s svärta mycket bättre än tidigare dock så ska vi upp med svart mörkläggning i fönstren med så det blir ännu bättre men detta räckte långt.

Dock har vi persienner i fönstren så ljusutifrån kommer inte in så bra men dom är ljusgrå så måste in med svart även där...

Så tack så hemskt mycket för detta tippset
Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 16 March 2011 - 14:12.

Postad 16 March 2011 - 14:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Bra att detta lyftes fram, rummets bidrag till den projicerade bilden är det alldeles för få som riktigt hajjat... *applåder*

Man skulle kunna uttrycka sig så enkelt som att om taket/väggar blir ljusare när man går från en mörk scen till en ljus scen så har man potentiellt kontrastproblem i sin "bio". Dvs de allra flesta har det - i mer eller mindre grad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.