https://www.minhembi...howtopic=277882
Där skynket hade störst verkar i mitt rum var helt klart den del av taket som var närmast projektorduken. Jag har en vit rullduk med gain 1.0.
Förra veckan var jag på Jysk och fick tag på en 1.80m svart mörkläggningsgardin som dom reade ut. Genom att skruva fast en trälist i duk-kassetten och sedan fästa rullgardinen i listen kunde jag enkelt få upp den i taket. Jag tog sedan bort listen som fanns längst ner i rullgardinen som tyngd. Efter det fäste jag två krokar i taket på lämpligt avstånd och satte två säkerhetsnålar i rullgardinens tyg. Sen var det bara och rulla ner och fästa i taket. Tar ca 10 sek att få upp (bokstavligen talat). Inte alltför störande heller tycker jag själv. Min sambo tycker dock jag är litet knäpp men hon verkar ha överlevt
m_rkl_ggning.jpg 50.07K
50 Antal nerladdningarHur mycket får man ut att göra på detta sätt? En del skulle jag vilja säga. Det har något dämpat mitt köpbehov av en högkontrastduk. Tyvärr har jag ingen ljusmätare så att jag helt optimalt kan mäta effekten. Däremot kan jag utvärdera genom kamerans histogram (har editerat detta värde), och effekten är runt ett halvt Fstop vilket innebär i runda slängar att utan mörkläggningen får jag 50% extra påslag från taket vid projicering av bilden nedan. (uträkning: Kamerans dynamiska range är 8.4 Fstops, medelskillnaden från ett svart parti före och efter är 5.35% av DR vilket är 0.45 F stops.)
Följande bild visar före (undre halva) och efter (övre halva). Båda lägena är tagna med exakt samma inställningar på systemkameran (Canon 400D). Man ser att det svarta ser något svartare ut. Jag upplever även bilden som mindre urtvättad i scener där ljust och mörkt är blandat.
kontrast.jpg 52.46K
42 Antal nerladdningarTill slut litet screenshots från TW3200'an. Det enda jag gjort med bilderna är att jag justerat en lätt underexponering på den andra bilden. Annars är de direkt från kameran och jag upplever att de beskriver verkligheten väl.
tingeling1.jpg 99.88K
42 Antal nerladdningar
tingeling2.jpg 80.13K
40 Antal nerladdningar
tornen.jpg 87.99K
36 Antal nerladdningar
Redigerat av Dafve, 04 February 2011 - 18:31.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?