Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp 40LE810 eller Samsung C755

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2011 - 21:18

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Behöver en ny sovrums-TV och hade därför tänkt mig en slimmad Samsung LED men efter alla larmrapporter om clouding här så har jag lagt de åt sidan (funderade främst på Samsung 40C6705, 40C6805 eller den något äldre 40B7070).

Så, vilken lämpar sig bäst för sovrumstittande: Sharp 40LE810 (LED) eller Samsung LE40C755 (LCD) eller finns det någon annan LED för liknande pengar där risken för clouding är minimal?

Redigerat av jm99, 30 June 2011 - 21:22.

Postad 01 July 2011 - 10:17

ponhei9502
  • ponhei9502
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Behöver en ny sovrums-TV och hade därför tänkt mig en slimmad Samsung LED men efter alla larmrapporter om clouding här så har jag lagt de åt sidan (funderade främst på Samsung 40C6705, 40C6805 eller den något äldre 40B7070).

Så, vilken lämpar sig bäst för sovrumstittande: Sharp 40LE810 (LED) eller Samsung LE40C755 (LCD) eller finns det någon annan LED för liknande pengar där risken för clouding är minimal?

eftersom att LED tvar endast är i utväcklingsstadiet så skulle jag absolut satsat på en lcd eller om du ska ha en lite större tv ( över 42 ) en plasma :) då får du mycket mer för pengarna :) vilken storlek hade du tänkt dig?

Postad 01 July 2011 - 10:48

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hej, jag har låst mig vid en 40". Hade en Panasonic 46" PZ85 i sovrummet tidigare (har en Pio 5090H i v-rummet) men det var rena elementet och passade inte alls in i sovrumsmiljön rent utseendemässigt. Vill heller inte ha clouding-problem så därav valet mellan Sharps LED coh Samsungs LCD. Vill mest bara höra om någon sett båda i hemmamiljö och kan säga bu eller bä. Är inte ute efter perfekt bild utan bara något som frugan är nöjd med när det är fotboll på TV:n där nere...

Postad 01 July 2011 - 19:46

ponhei9502
  • ponhei9502
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej, jag har låst mig vid en 40". Hade en Panasonic 46" PZ85 i sovrummet tidigare (har en Pio 5090H i v-rummet) men det var rena elementet och passade inte alls in i sovrumsmiljön rent utseendemässigt. Vill heller inte ha clouding-problem så därav valet mellan Sharps LED coh Samsungs LCD. Vill mest bara höra om någon sett båda i hemmamiljö och kan säga bu eller bä. Är inte ute efter perfekt bild utan bara något som frugan är nöjd med när det är fotboll på TV:n där nere...

plasmaskärmarna har utväcklats mycket under de senaste åren och förbättrat utseendet och värmeproblemen :) och om du tittar på mycket sport och film så är det absolut plasma som gäller ;)

Postad 03 July 2011 - 00:44

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Får du tag på en LE40C755 till rimligt pris får det nog bli LE40C750. Samma tv. Vet inte om någon av dem är ful-importerad?
Netonnet har C750 för 6990 med frakt iallafall. Har precis köpt 46" och bara hunnit testa den. Imponerande bra tv för de pengarna! Kan varmt rekommenderas. Snygg är den också.

Postad 03 July 2011 - 09:17

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ok, tack för inputen... Båda alternativen verkade väldigt bra för mitt syfte (sovrums-/extra-TV) och i förrgår slog jag till på LE40C755 från Elgiganten för 7k vilket känns prisvärt. Foten ser anskrämlig ut men det spelar mindre roll då TV:n ändå ska upp på väggen. Frontramen ser lagom stilren och bra ut och eftersom alla platt-TV per definition är platta framtill så spelar tjockleken relativt LED:arna mindre roll...

Har utgått från inställningarna som står i någon av trådarna/omdömena här på forumet (tror de kom från Flatpanels) och även om jag inte riktigt kommit rätt ännu så verkar det finnas hopp om vettig bild. På ESPN HD som alltid levererar kanonbild så blir bilden riktigt bra medan det på övriga HD- och SD-kanaler blir helt ok om än lite typiskt LCD-aktig bild.

3D är intressant om än inte väsentligt men nyfiken som man är så var jag tvungen att testa. Eftersom 3D-glasögonen inte ingick så det blev till att köpa ett par 3D-glasögon, en ny 1.4 HDMI-kabel (var osäker på bandbredden i mina befintliga) och en 3D BD-film för att testa med min PS3:a. Nu var det fortfarande ljust ute så förutsättningarna var väl lågt ifrån optimala men för att sammanfatta det kort så var det tyvärr mest bara skit med 3D... Vid lugn eller helt stilla bild så funkade det bra (om än jag fick hålla händerna runt glasögonen för att slippa flimmret från ströljuset) men så fort det var rörelser i bilden så blev det riktigt dåligt. Min respektive, som ibland lider av migrän, dömde ut det efter 10-20s. Vill passa på att ge en eloge till Elgiganten som utan det minsta tjafs tog tillbaka allt utom TV:n som jag valde att behålla.

Har läst, hört och vet om det men likväl kan jag inte sluta att förundras över det faktum att LCD:erna (och därmed LED:arna) som i affärerna ser ut att vara helgrymma jämfört med plasmorna fortfarande är en bra bit ifrån när man väl är hemma. Har länge varit sugen på att byta ut min Pioneer 5090H men sällan har bilden sett så bra och levande ut på den som nu när jag fick hem den nya LCD:n... Med min förra plasma, en Panasonic 46PZ85, så upplevde jag ett flimmer och brus som störde mig mer och mer så plasma är tyvärr inte heller en garant för en behaglig bild.

Framstår kanske som negativ till TV:n men förhoppningsvis kan det kan ge lite ledtrådar till andra och hur man än vrider och vänder på det så har jag valt att behålla TV:n trots att jag utan problem får lämna tillbaka den vilket borde säga en del.

Allt som allt, glöm 3D-funktionen på Le40C755 men i övrigt är det en riktigt trevlig och knäpptyst TV och ett köp kan rekommenderas!

Redigerat av jm99, 03 July 2011 - 10:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.