Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärker försteget nivån från källan när volymen är över +0dB?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 September 2011 - 16:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Frågan kom upp i en annan tråd, men tänkte att vi kunde bena lite klarhet i detta. :)

Så jag ställer frågan igen:

Om du har ett försteg eller reciever med volymskala graderad upp till T ex +18dB, kommer den då att förstärka signalen från källan när du passerar +-0dB på volymskalan? Eller kan man spela med full volym utan att försteget förstärker signalen?

Det kanske skiljer mellan olika tillverkare, men posta gärna vad ni vet :rolleyes:

Postad 08 September 2011 - 17:59

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Frågan kom upp i en annan tråd, men tänkte att vi kunde bena lite klarhet i detta. :)

Så jag ställer frågan igen:

Om du har ett försteg eller reciever med volymskala graderad upp till T ex +18dB, kommer den då att förstärka signalen från källan när du passerar +-0dB på volymskalan? Eller kan man spela med full volym utan att försteget förstärker signalen?

Det kanske skiljer mellan olika tillverkare, men posta gärna vad ni vet :rolleyes:

0dB betyder att det är raka rör,varken förstärkt eller sänkt.

http://www.hifiklubb...stereo/2157.htm

Postad 08 September 2011 - 18:24

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Är det verkligen det?

Min uppfattning var att 0dB ska motsvara sk "referensnivå" (85dB i snitt har jag för mig) om du har en kalibrerad reciever.

Postad 08 September 2011 - 19:40

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Är det verkligen det?

Min uppfattning var att 0dB ska motsvara sk "referensnivå" (85dB i snitt har jag för mig) om du har en kalibrerad reciever.

Det där får du nog utvecka lite,dB-skalan har inget med hur högt man spelar.

Postad 08 September 2011 - 19:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Ska försöka, filmskaparna har försökt att införa någon form av standard för på vilken ljudnivå som deras filmer skall återges. Så om du kalibrerar in din reciever korrekt så skall +-0 på volymkontrollen motsvara den referensnivån som branchen satt. Då ska genomsnittsljudvolymen ligga på 85dB och 105dB peak.

Postad 08 September 2011 - 20:01

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
På en Audysseykalibrerad (antagligen även andra EQ-system) receiver så motsvarar 0dB referensvolym, det är helt korrekt uppfattat. Sen beroende på källa måste ju detta då innebära att signalen kan vara både förstärkt eller sänkt.

Postad 09 September 2011 - 00:05

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

0dB betyder att det är raka rör,varken förstärkt eller sänkt.

http://www.hifiklubb...stereo/2157.htm

Så oavsett om du har +10dB på alla kanaler, eller om du har -10dB på alla kanaler så får du samma nivå ut på dina slutsteg?

Detta låter ju helt bisarrt? Varför ska man då ens ställa nivå på olika kanaler? Njae, detta måste ju varar fel? :)

Postad 09 September 2011 - 00:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

På en Audysseykalibrerad (antagligen även andra EQ-system) receiver så motsvarar 0dB referensvolym, det är helt korrekt uppfattat. Sen beroende på källa måste ju detta då innebära att signalen kan vara både förstärkt eller sänkt.

I den ursprungliga tråden så har vi kommit fram till att signalen förmodligen förstärks vid en viss nivå (förmodligen över +0dB).

I tråden som detta utmynnade i så ansågs det att att gå över +0dB inte var att rekommendera. Är detta någonting du håller med om? :)

Postad 09 September 2011 - 08:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag brukar spela över +0dB ibland, har inte märkt några problem så varför det inte skulle vara att rekommendera vet jag inte.

Ang förstärkning av signalen så måste det väll helt bero på nivån av källans insignal ?

Postad 09 September 2011 - 17:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
På ett försteg bör 0 dB helt klart innebära att signalen ut är den samma som signalen in. Samma för en receiver från ingång till pre-out. Signalen på högtalarutgången är så klart mycket högre annars skulle det inte låta mycket från högtalarena. Olika effektsteg kan ha olika förstärkningsgrad så indikationen på volymkontrollen säger egentligen inte så mycket. Ljudvolyem i hötalarna beror sedan på impedans och verkningsgrad.

I den ursprungliga tråden så har vi kommit fram till att signalen förmodligen förstärks vid en viss nivå (förmodligen över +0dB).

I tråden som detta utmynnade i så ansågs det att att gå över +0dB inte var att rekommendera. Är detta någonting du håller med om? :(

Om insignalen är svag kan man mycket väl gå över 0 dB

Postad 09 September 2011 - 21:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
0dB är som sagt samma nivå ut som in, dvs försteget ändrar inte signalnivån.

Om försteget är rätt konstruerat så ska det inte klippa vid max nivå, även om man har högtalarna ställda på t ex +10dB i speaker setup. Det beror på gain och hur hög spänning försteget kan levera innan det klipper (ett försteg är också en förstärkare).

Ett exempel (speciellt riktat till de som tycker att jag skriver för mycket om Denon):
http://www.audioholi...ts-and-analysis

We tested the preamp section of the Denon AVR-4306 and were able to drive over 6.25Vrms before the receiver capped the output - this is an exorbitant amount of preamplifier output and will drive ANY power amplifier we are aware of to its maximum potential without introducing any distortion or clipping - even at maximum volume settings on the receiver (we had it up to +18 in our tests).

Postad 10 September 2011 - 02:14

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

0dB är som sagt samma nivå ut som in, dvs försteget ändrar inte signalnivån.

Så du får samma nivå på ljudet om du har alla kanaler på +10dB som om du har -10dB? Då hjälper det ju inte att du kalibrerar ljudet för att alla kanaler ska spela lika starkt? Eftersom försteget ändå lämnar samma signal ut som in? Detta låter ju väldigt konstigt? Förklarar gärna. :(

Om försteget är rätt konstruerat så ska det inte klippa vid max nivå, även om man har högtalarna ställda på t ex +10dB i speaker setup. Det beror på gain och hur hög spänning försteget kan levera innan det klipper (ett försteg är också en förstärkare).

Här håller jag med dig. Men det som bör förklaras är att många försteg sänker max nivån ut om du har förstärkt signalen på minst kanal. Så om du har max volym på +18dB totalt utan förstärkning på någon kanal, och sedan förstärker signalen med +2dB på en av kanalerna så sänks max volymen med 2dB också. Så då kan du inte ha mer än +16dB max volym på försteget. ;)

Postad 10 September 2011 - 10:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så du får samma nivå på ljudet om du har alla kanaler på +10dB som om du har -10dB?

Nej. Försteget är sist i kedjan, och all processing sker innan det. Många receivers har helanalogt försteg, där den digitala volymregleringen bara fungerar som en stegpotentiometer.

Har man ställt en högtalare på +10dB så kommer den att ha 10dB högre nivå ut från försteget, dvs risken för att ett dåligt försteg klipper blir större.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.