Är ju inte otänkbart att man kommer att ha en placering på subbarna där de har olika avstånd till lyssningspositionen, och då vore det smidigt att inte behöva sitta och tweaka det manuellt med något fasreglage på subben.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 oktober 2013 - 09:59
Är ju inte otänkbart att man kommer att ha en placering på subbarna där de har olika avstånd till lyssningspositionen, och då vore det smidigt att inte behöva sitta och tweaka det manuellt med något fasreglage på subben.
Postad 18 oktober 2013 - 12:42
Enligt det kriteriet hittar jag 9 st förstärkare att välja på, länkar dem i tråden, dock så läste jag att 818 inte stödjer separat subutgång trots XT32. Så ev så att alla de ovan ändå inte stödjer det.
Finns det något motsvarande att leta efter på förstärkare som inte använder Audyssey?
Redigerat av jn82, 18 oktober 2013 - 12:44.
Postad 18 oktober 2013 - 19:51
Postad 18 oktober 2013 - 21:14
Vad jag vet så är det mono signal i de flesta.
Motsägelsefulla råd i den här trådenMin Yamaha DSP-Z11 kalibrerar mina två subbar separat så om inte utvecklingen gått bakåt borde alla av dagens förstärkare med två subbarutgångar göra samma sak.

Postad 18 oktober 2013 - 21:44
Jag tror man får kolla upp förstärkare för förstärkare. De dyrare versionerna brukar allt som oftast stödja den funktionen iaf. Min Yamaha RX-A3020 och jag tror de andra i Aventageserien gör det också, för att nämna någon förstärkare iaf.
Mvh. Jörgen
Postad 19 oktober 2013 - 11:50
Jag tror man får kolla upp förstärkare för förstärkare. De dyrare versionerna brukar allt som oftast stödja den funktionen iaf. Min Yamaha RX-A3020 och jag tror de andra i Aventageserien gör det också, för att nämna någon förstärkare iaf.
Tycker du kalibreringen funkar bra? När man googlar hittar man ganska många påståenden om att Yamaha YPOA är betydligt sämre än alternativen, framför allt Audyssey MultEQ XT32.
Postad 20 oktober 2013 - 15:43
Postad 20 oktober 2013 - 19:20
Därmed inte sagt att alla YPAO maskiner med dubbla subbasutgångar kalibrerar dom separat.Min Yamaha DSP-Z11 har två subbasutgångar som kan ställas på två sätt. Stereo eller Front & Rear. I det senare fallet så skickas höger och vänster kanal fram till Front subben och alla andra kanaler till Rear subben. Därför måste YPAO kalibrera subbasarna separat vilken den gör.
Postad 20 oktober 2013 - 19:30
Jag är nöjd med YPAO, dock är jag övertygad om att Audyssey är mer avancerad och mäter fler parametrar. Men jag anser båda bara vara hjälpmedel. För att få till det bra så måste man tweaka lite själv också.Tycker du kalibreringen funkar bra? När man googlar hittar man ganska många påståenden om att Yamaha YPOA är betydligt sämre än alternativen, framför allt Audyssey MultEQ XT32.
Jag skulle aldrig köpa en stärkare på grund av vilken autokalibrering den använder.
Postad 20 oktober 2013 - 22:35
Jag är nöjd med YPAO, dock är jag övertygad om att Audyssey är mer avancerad och mäter fler parametrar. Men jag anser båda bara vara hjälpmedel. För att få till det bra så måste man tweaka lite själv också.
Jag skulle aldrig köpa en stärkare på grund av vilken autokalibrering den använder.
Jag vill inte flytta över den diskussionen hit, men om man läser på andra ställen på forumet så anses det av många som att det inte går att höra skillnad på olika förstärare, givet att de har tillräckligt med kraft för driva dina högtalare vid den volymen man vill lyssna. Blir inte så mycket annat kvar då än auto kalibrering och antalet in-/utgångar. Så ur min synvinkel tänker jag att auto-kalibreringen är det i princip viktigaste när man väljer förstärkare?
Nu vet jag inte exakt hur de olika algoritmerna är uppbyggda, men finns ju defintivt möjlighet att göra mer avancerad signal behandling än vad man någonsin skulle kunna tweaka in själv, nu vet jag såklart inte om så är fallet, men mitt intryck är att de senaste generationerna faktiskt gör ganska komplexa beräkningar .
Postad 22 oktober 2013 - 23:24
Vidare tror jag att det ligger till så att alla uppskattar olika frekvenskurvor. Själv tycker jag att en alldeles rak frekvenskurva är ganska tråkig så jag brukar förstöra den med att EQ:a upp basen, och en aningen livligare diskant på det.
Jag menar att även om receivrarna strävar efter så rak kurva som möjligt så finns det nog ingen som klarar av att mästra alla rum perfekt. Och däri kan det finnas utrymme för prefens, vilken sorts typiska avart från den raka frekvenskurvan man uppskattar.
Jag gillar vad YPAO gjort hos mig iaf. Mer än vad brorsans Onkyo med XT mäktat med hos honom iaf, visserligen är det ett helt annat rum med helt andra förutsättningar.
Mvh. Jörgen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar