Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värdeminsking NP5

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 december 2024 - 09:44

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hejsan,

Undrar om ni kan hjälpa mig med ett litet problem.

Ett blixtnedslag förstörde en HDMIport på min JVC NP5 i slutet av augusti. Min reparatör har inte lyckats fixa den och jag har ingen lust att skicka den till någon annan och vara utan projektor ytterligare några månader. En HDMIport funkar fortfarande och det får gå, men försäkringsbolaget kan ersätta mig för en värdeminskning som jag själv får luska fram med hjälp av experter. Och det är där ni kommer in. Vad är en rimlig värdeminskning för ett sådant "fel" på andrahandsmarknaden?

Mvh

Marcus

Postad 19 december 2024 - 10:44

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0
Ska inte påstå att jag vet.. men jag vet så mkt att väldigt få skulle ens tänka tanken att köpa den maskinen efter att den varit utsatt för en sådan kraftig påverkan som ett nedslag. Även om den typ funkar just nu. Jag skulle lätt begärt en värdemimskning på 80 % minst

Postad 19 december 2024 - 10:58

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Det är en svår avvägning. Jag själv använder bara en hdmi och skulle teoretiskt ha samma funktion som idag. Men om ngt skulle ske med den sista hdmi så är det oavändbar. Och på andrahandsmarknaden kanske ngn vill ha båda och då har den straffat ut sig. Utöver att ngt annat kan ha hänt vid smällen.

Svårt case, men helt klart har den tappat värde. Allt från 20 till kanske som nybörjare säger 80 %. Någonstans där mellan kanske är rimligt att be om?

Postad 19 december 2024 - 12:52

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej och tack för era synpunkter. Det uppskattas verkligen! Vi får se var det slutar... möjligt att jag gör ett nytt försök att få den reparerad men det svider att vara utan...

Mvh

Marcus

Postad 19 december 2024 - 13:17

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Skulle nog kännas bra om du får den reparerad. Då är saken ur världen och därmed osäkerhet. Är du säker att det tar så lång tid? Borde vara görbart på en månad. En bekants proj blev repad nyligen och det handlade om ca 3 veckor.

Postad 19 december 2024 - 13:23

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Det värsta är väl Jvc servicepartner i Sverige, det kan ta lååååååång tid.

Postad 19 december 2024 - 13:42

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Kanske går att tala med dem innan för ett tidsestimat. Sen är det väl inte läge nu inför helger. Kanske är mindre att göra under vårkanten och det är läge då?

Postad 19 december 2024 - 13:48

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag vet inte ens vilken servicepartner de har i Sverige. JVC i England hänvisade mig att lämna in den till Elcare och tittar man på deras recensioner blir man mörkrädd och orolig för att man blir utan under väldigt lång tid. Det är en av anledningarna till att jag överväger att köra vidare med en HDMIport.

En HDMIport i Marantz AV10 gick också i blixten och det kortet var restat i 3månader så att reparationer tar lång tid kanske man får vara inställd på...

Redigerat av mostlydiy, 19 december 2024 - 13:49.

Postad 19 december 2024 - 14:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Jag skulle inte känna mig nöjd med en reparation av HDMIport o sen känna att den var i nyskick , skulle hela tiden funderat på vad som ev mer tagit skada i elektroniken och när det visar sig .

Om det dyker upp ett fel längre fram som beror på överslaget ? komponenter som fått sina värden förändrade , lödpunkter som påverkats och som kan släppa efter en tid, oxid pga av överslaget , kan vara mkt som påverkats och då blir det säkert svårt att backa bandet o hävda samma skadetillfälle 

Blir sugen på att se över mitt åskskydd till projen , vad skall man köpa som verkligen funkar ? finns ju mycket billigt skit som säkert blixten  går igenom 

Postad 19 december 2024 - 14:56

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Apropå reparation av projektor så har jag precis genomlidit den biten.

Nu var det en Sony så kanske inte fullt jämförbart med JVC, jag vet inte hur deras support fungerar.

I mitt fall tog själva reparationen ganska precis en vecka MEN först var det en veckas mailande fram och tillbaka för att konstatera att den var sönder trots att det var helt uppenbart när jag skickade bild på problemet. Sen skulle projektorn skickas till Frankrike för reparation och sen tillbaka.

Allt som allt från att jag upptäckte felet till jag fick hem den tog det nästan 5 veckor.

Själva reparationstiden kan jag inte klaga på, nu var det ett tydligt fel, inget diffust problem som bara dyker upp vid fullmåne typ vilket underlättar såklart. Transport var nästan 3 veckor totalt efter strul med UPS så där ligger den stora biten rent kalendermässigt.

Allra värst var det att vara utan projektor så länge, en ren pina.

Redigerat av Bioboden, 19 december 2024 - 15:08.

Postad 19 december 2024 - 15:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Apropå reparation av projektor så har jag precis genomlidit den biten.

Nu var det en Sony så kanske inte fullt jämförbart med JVC, jag vet inte hur deras support fungerar.

I mitt fall tog själva reparationen ganska precis en vecka MEN först var det en veckas mailande fram och tillbaka för att konstatera att den var sönder trots att det var helt uppenbart när jag skickade bild på problemet. Sen skulle projektorn skickas till Frankrike för reparation och sen tillbaka.

Allt som allt från att jag upptäckte felet till jag fick hem den tog det nästan 5 veckor.

Själva reparationstiden kan jag inte klaga på, nu var det ett tydligt fel, inget diffust problem som bara dyker upp vid fullmåne typ vilket underlättar såklart. Transport var nästan 3 veckor totalt efter strul med UPS så där ligger den stora biten rent kalendermässigt.

Allra värst var det att vara utan projektor så länge, en ren pina.

vad var felet på din 7000

Postad 19 december 2024 - 15:44

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

vad var felet på din 7000

Bilden blev gulaktig på ett större område. Haft samma fel två gånger på två år.

Postad 19 december 2024 - 16:26

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Det bästa är att köra med en UPS. Kör det på både förstärkaren och projektorn.

Postad 19 december 2024 - 16:40

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har Supra grenuttag med åskskydd på allt i bion förutom just projektorn, men har köpt åskskydd även till projektorn nu. Fick lära mig hårda vägen. Sannolikt har projektorn fått en smäll, så har det gått vidare genom HDMIkabeln till huvudenheten och slagit ut HDMIn på den också... just hdmi verkar vara känsligt. Även en nätverksswitch gick sönder, verkar vara känsligt det också.

Postad 19 december 2024 - 17:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Kör även den här varianten , när jag ser eller hör åska , alla nätverk o 220 kablar dras ut , sen kan det åska utan att man märker men ganska ovanligt 

Postad 20 december 2024 - 09:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Bara en åsikt: ta smällen nu och var utan projektor ett tag. Kanske rent av ersätta med en lämplig mellandagsrea-TV som du sedan säljer av eller använder på annan plats om det skulle vara abstinens. Annars skjuter du bara problemen framför dig, kanske så länge att reparation inte längre är lönt eller möjligt. Av alla anekdoter jag varit med om med åska är också att prylen som fick sig en kyss kan fungera ett tag, sedan dör den kanske helt veckor och månader senare. Inte alltid men tillräckligt ofta för att notera ett återkommande mönster.

Postad 20 december 2024 - 09:42

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tack för synpunkter, lutar nu åt att det blir att skicka den till England för reparation. Ska bara få offert och få den stämplad av försäkringsbolaget. Redan varit utan projektor sedan mitten av september men det är väl bara att gilla läget. Får damma av min gamla Epson TW3500, då uppskattar man säkert JVCn mer när den väl är tillbaka...

Postad 21 december 2024 - 05:14

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Bra val! 

En NP5 har ju tyvärr droppat massor i värde pga Laser eran.
En som har fått den typ av skada gör ju att det inte blir värd mycket och som andra skriver så vet man inte hur skadorna på resterande elektroniken är och när det ger sig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.