Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa projektorduk, vilken storlek och gain passar min projektor?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 February 2025 - 09:45

robertr81
  • robertr81
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Aldrig ägt en projektor men har fått en något äldre Epson EH-TW650, lampan ELPLP97 är helt ny. Bara körd någon timma. Behöver skaffa en duk och lite osäker på tum och gain.

Kommer mest kolla film, serier (apple TV) och kanske spela något tv-spel ibland, rummet går att mörka ner. Jag är medveten om att det finns bättre projektorer där ute men testar gärna med denna ett tag.

Är en stolek på 100"-120" ok? 

Gain?

Vill ha motordrivet med fjärr och gärna något som funkar ok för framtiden om jag väljer att köpa en annan projektor längre fram.

Kan tänka mig begagnat. Tyvärr ingen stor budget så inte över 2K.

Tack!

Postad 12 February 2025 - 14:15

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Är det ett vanligt rum med relativt ljusa färger så finns väldigt mkt att vinna på att satsa på en högkontrastduk. De finns även motordrivna. Beroende på variant så har de lite krav på installation samt egenheter som folk är olika känsliga för (ex hot spot eller shine). Kan man montera projektorn tillräckligt långt ifrån duken så minskar hot spot (ojämnt ljus). Men bäst är att försöka få se en sådan duk och se om just ni är känsliga för egenheterna de kan ha.

Jag hade själv en euroscreen react v3 och gillade den skarpt i ett vanligt ljust rum. Den gör underverk med bilden.

Dessa brukar dyka upp regelbundet som begagnade. Dock är det knepigt med ram om 2k om den ska vara motordriven. Så ska budgeten hållas så är det en vanlig vit duk som gäller i ngn form. Sikta mot gain kring 1.

Postad 12 February 2025 - 16:11

robertr81
  • robertr81
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Är det ett vanligt rum med relativt ljusa färger så finns väldigt mkt att vinna på att satsa på en högkontrastduk. De finns även motordrivna. Beroende på variant så har de lite krav på installation samt egenheter som folk är olika känsliga för (ex hot spot eller shine). Kan man montera projektorn tillräckligt långt ifrån duken så minskar hot spot (ojämnt ljus). Men bäst är att försöka få se en sådan duk och se om just ni är känsliga för egenheterna de kan ha.

Jag hade själv en euroscreen react v3 och gillade den skarpt i ett vanligt ljust rum. Den gör underverk med bilden.

Dessa brukar dyka upp regelbundet som begagnade. Dock är det knepigt med ram om 2k om den ska vara motordriven. Så ska budgeten hållas så är det en vanlig vit duk som gäller i ngn form. Sikta mot gain kring 1.

Tack för bra svar! 
Hur står sig sådana här budgetalternativ? Gain är dock 1.1

https://www.amazon.s...customerReviews

Redigerat av robertr81, 12 February 2025 - 16:13.

Postad 12 February 2025 - 16:57

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Har ingen uppfattning om den duken. Men extremt billig för en motordriven duk. Undrar vad tyg innebär? 1,1 i gain är inget konstigt. Den förstärker alltså ljuset med 10 %.

Postad 12 February 2025 - 23:12

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Om du satsar på duk nu och bättre proj senare , köp inte den på amazon , satsa på en tab-tension duk , annars sitter du efter 6 månader med en skitduk med vågor och veck 

Postad 13 February 2025 - 09:18

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Kloka ord.

Jag hade starkt övervägt en react med tab tension. Men det är andra pengar än angiven budget. Kanske går att stretcha?

Postad 13 February 2025 - 21:14

robertr81
  • robertr81
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Om du satsar på duk nu och bättre proj senare , köp inte den på amazon , satsa på en tab-tension duk , annars sitter du efter 6 månader med en skitduk med vågor och veck

Tack för tips men verkar kosta typ 20papp i den storleken jag vill ha. Måste väl finnas något som inte veckar sig och inte kostar så mycket?

Postad 13 February 2025 - 22:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Tack för tips men verkar kosta typ 20papp i den storleken jag vill ha. Måste väl finnas något som inte veckar sig och inte kostar så mycket?

Alla rulldukar utan tab tension kommer efter att tag att bli dåliga, köp då en ramspänd då kan det bli lägre pris, det finns en anledning till att billiga dukar är sämre än dyra, man får vad man betalar för   https://www.hembiobu...axwhite-fg-vit/

Redigerat av nyborjare, 13 February 2025 - 22:59.

Postad 14 February 2025 - 09:16

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Ramspänt är alltid att föredra.

De rulldukar jag haft kom mer eller mindre vågiga från start. Det är ofta så tyvärr.

Postad 14 February 2025 - 12:11

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Ramspänt är alltid att föredra.

De rulldukar jag haft kom mer eller mindre vågiga från start. Det är ofta så tyvärr.

Haft eb tab duk sen 2010, fortfarande plan som en spänd :) 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.