Köpråd projektor...halvljust rum
36 svar till detta ämne
Postad 26 mars 2025 - 11:09
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Efter lite fipplande med konto mm så insåg jag att jag haft en användare i 20 år..och det är väl lika länge som jag ägt TW700. Övriga anläggning har däremot föryngrats..Anthem AV70, aktiva högtalare Oled TV. 4 K streamers...
Anläggningen är i ett "ej dedikerat vardagsrum"...Projektorn står i en garderob...där jag tagit upp ett hål för projicering i väggen bakom soffan. Väggarna stör inte så mycket..bokhylla och öppen planlösning. Snett tak..med "rätt" vinkel från duken. Vita väggar o tak. Stora fönster bakom duken..persienn. Under de timmar som jag ser film med projektor så har solen oftast gått ned..och det blir ändå hyfsat bra ...men låångt ifrån de fladdermushålkar som jag läser om på div forum.
Duken är ramspänd och 160 cm bred...ganska liten, men passar bra in mellan högtalare och avstånd till soffa ca 3.2 m. TVn är 55" och vill ej gå upp i storlek pga att jag önskar behålla den vackra utsikten. Har kvar en del DVD och nu en Panasonic UB 8200..Kör Netflix via appleTV 4k..
Till frågan
Ser att det finns diskussionerom HighEnd projektorer i förhållande till vad man kan få ut av sådan i sådan lokal som ej är optimal. Funderar även på 4k och vad jag kan uppfatta av en sådan upplösning på en relativt liten duk..ca 77 tum? Om ett 4k läge dessutom kan ha negativ effekt på bildens rörlighet så prioriterar jag nog bort det läget. Min budget är kring 20 k.
Har följt en del JVC trådar...och såklart Epson dito och en beg highend kanske kan övervägas mot en TW7000 / 9400. Och vad tror ni att jag kommer att kunna få för mervärde med att gå på en 9400 mot 7000? I de trådar som jag läst in mig på så kan jag ibland se bildexempel och jag inser att det är skillnader...men ökar dessa förståelse för själva filmen på samma sätt som att vi optimerar ljudet? Kör själv 5.1.2
Redigerat av Cpt G, 26 mars 2025 - 16:49.
Postad 26 mars 2025 - 11:51
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
För att märka skillnad på en projektor för 20k och 100k behöver rummet vara bra.
Nu kan vi ha olika uppfattningar om vad som är halvljust, men för mig är det så att man samtidigt kan sitta och läsa bok exempelvis.
I ett sådant utrymme skulle jag inte sätta projektor alls. (Jag skulle inte sätta projektor om man inte var ute efter att ha det nattsvart tom)
Sätt en TV på väggen istället, är inte kravet över 2m bildbredd blir upplevelsen många gånger bättre. Och billigare.
Postad 26 mars 2025 - 12:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
TW700, den från mitten av 00-talet? Wow! Då kommer det mesta du köper blåsa förbi den gamla projektorn med besked. Din relativa förändring är enorm även om du skulle jämföra med en färsk lampa i TW700:n. High-end-diskussionerna som ofta klyver hår handlar om hur man spurtar de där sista metrarna innan målgången. Du är med nuvarande utrustning inte en halvvägs genom tävlingen. Även en TW7000 kommer vara mer av det du hade på alla sätt. 
TW9400 är alltid det bättre valet än TW7000 ifall vi talar om film och bildkvalitet. Har du ett mindre optimalt rum, likt vita väggar kommer en TW9400 fortfarande att kunna ge mer i mörka scener tack vare en djupare svärta/högre kontrast. En skillnad som inte blir lika distinkt när det är mer blandad ljus i bilden eftersom de högre ljusnivåerna studsar runt mot väggarna och tillbaka på duken och i varierande grad äter upp den fördelen. Kan du förbättra rummet kommer TW9400 kunna ge ännu mer för bilden än en TW7000 och komma närmare det du ser på din OLED-TV.
4K-upplösning har inget med "rörlighet" att göra utan tänk i termer av kvalitet. En kvalitetsprojektor man köper ny år 2025 har en 4K-panel i något utförande. Ja, en äldre duk kan diffusera och delvis minska förtjänsten av högre upplösning i projektorn.
Postad 26 mars 2025 - 16:40
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Med halvljuset avses att jag behöver backlight för alla fjärrar …inget dagsljus ute..men inte kolsvart. Jag är med på resonemanget om indirekt ljus…och tar inte den vidare med resten av familjen…eftersom rummet ska fungera som vardagsrum…Men sett till filmupplevelsen med min stenåldersprojektor…så tycker jag att helheten gör det värt att hänga upp duken och köra film via projektor.
tv o projektor placeras med mot fönstervägg….och jag sitter lite fast i den möbleringen…trevligt att njuta av ljus o utsikt alla andra stunder. Men vi har persienn och vi ser på Tv andra tider än då mörkret infaller. Och när solen gått ned allt i huset har mörklagts…så kan det bli tal om film via projektor tillsammans med lite popcorn.
ang 4 k och följsamhet…så snappade jag upp detta i en bra artikeln som jämförde 7100 med 7000. Och jag har även noterat att TV bild oftast tjänar på att avaktivera bildförbättrande funktioner…av just den här upplevelsen att bilden ”hackar” sig fram. Likaså ljud blir oftast bäst om man har så raka rör som möjligt…
Vad jag är ute efter är att få ett bra motiv till att sträcka mig mot en 9400…just med dessa förutsättningar….eller om den då blommar ut först efter att jag har målat rummet om o skiljt mig..
såg att min Lamptid har skenat iväg till 1400 h under dessa år som gått…så det är ju inte varje dag som vi tittar på film. Men trevligare med stor bild ändå…helt klart.
Redigerat av Cpt G, 26 mars 2025 - 16:55.
Postad 26 mars 2025 - 17:43
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
TW7000 kommer gissningsvis att ge 2-3 ggr mer ljus än TW700. Med 1400 timmar på TW700-lampan har den tappat minst hälften av det ljus den en gång hade. Det lär bli en distinkt skillnad, vilket inte alltid är till fördel eftersom svärtan i bilden också lyfts i motsvarande grad. Därför är det en del som går från en äldre och relativt ljusklen projektor och reagerar över att det är mycket mer ljus från svart i bilden. Det är med just detta som skillnaderna och fördelarna med TW9400 kommer in i bilden.
Redigerat av Ringblixt, 26 mars 2025 - 17:44.
Postad 26 mars 2025 - 18:11
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag använder digital essential dvd tool för att ställa in tv o proj…så även om det finns stor kapacitet för att dra på med ljusstyrka…så är det väl ändå samma styrka oavsett 7000 eller 9400 för att få fram en bra grundinställning av ljus, kontrast, färg, gamma, mm..?
Det är väl under ljusa förhållanden som de här ljusstarka produkterna har kapacitet för att överrösta ströljuset..? Men att det då inte längre finns utrymme kvar för svärta..Men jag inser att 9400 säkert är en betydligt bättre proj…men då mer än 10k dyrare.
skillnad mellan 7100 o 7000 har jag förstått är väldigt liten…bortsett från inbyggda högtalare som jag inte kommer att ha någon nytta av.
Redigerat av Cpt G, 26 mars 2025 - 18:12.
Postad 27 mars 2025 - 10:13
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Just metaforen om en löpartävling skulle kunna vara ett bra stöd för mig. Vi antar att det handlar om ett 100 m lopp där 9400 bryter målsnöret...och TW700 diskas pga sluttid över 20 sek...Är det tiondelar eller flera sekunder ned till TW7000?...finns det någon annan kandidat som skulle kunna övervägas...? en pigg o alert JVC ...N5, X7900!?..med tanke på att en 9400 kostar 26 k, men då med fördel att man får ny lampa o garanti.
Redigerat av Cpt G, 27 mars 2025 - 10:25.
Postad 27 mars 2025 - 11:15
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Jag använder digital essential dvd tool för att ställa in tv o proj…så även om det finns stor kapacitet för att dra på med ljusstyrka…så är det väl ändå samma styrka oavsett 7000 eller 9400 för att få fram en bra grundinställning av ljus, kontrast, färg, gamma, mm..?
Det är väl under ljusa förhållanden som de här ljusstarka produkterna har kapacitet för att överrösta ströljuset..? Men att det då inte längre finns utrymme kvar för svärta..Men jag inser att 9400 säkert är en betydligt bättre proj…men då mer än 10k dyrare.
skillnad mellan 7100 o 7000 har jag förstått är väldigt liten…bortsett från inbyggda högtalare som jag inte kommer att ha någon nytta av.
Ljusstyrka, så som ordet bör användas, handlar om fysisk ljus ut ur projektorn och kan beskrivas i lumen och nits cd/m2 etc. Där talar vi om en förändring på säkert x5 för din del och det kommer påverka hur svart ser ut eftersom svart är relativt den fysiska ljusstyrkan på teknik där ljuset regleras när det passerar ett filmskikt, likt LCD-panelerna i projektorn.
När du talar om "Ljusstyrka" eller "brightness" i DVE och andra testbilder för kontrast, gamma osv handlar det om att ändra i reglage hur du ankrar bildsignalens nivåer i förhållande till projektorns reproduktion. Då är reglage som "kontrast" ofta var du ankrar vitt i signalen och reglaget "ljusstyrka" var du ankrar svart i bilden i förhållande till projektorn. Detta påverkar inte svärtan i projektorn utan handlar hur bildens högdagrar respektive skuggtoner återges.
Reglage som påverkar fysisk ljusstyrka i projektorn är menyreglaget för lampans läge och ifall projektorn har en bländare/Iris som kan regleras. TW9400 har en bländare och så långt jag kan dra mig till minnes saknas detta på TW7000. Skulle du uppleva TW7000 som väldigt ljus och/eller gråblaskig mot vad du är van med är risken att du inte kan göra något åt saken.
Det är detta som gör att det är en prisskillnad. TW7000 är billigare för att den är byggd för en enklare roll och för en situation där ljusstyrka är viktigast på bekostnad av kontrast, svärta och färgomfång. Där kommer TW7000 alltid vara den mindre lämpliga kandidaten.
Här kan TW9400 agera i egentligen i båda rollerna, både när det behövs ljus och när det ska prioriteras kontrast och biografkänsla i ett mörkt rum. Och när du beskriver ett rum där du behöver belysning till fjärrkontrollen är du i ett mörkt rum, även om det är suboptimalt med vita väggar.
Postad 27 mars 2025 - 11:23
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Just metaforen om en löpartävling skulle kunna vara ett bra stöd för mig. Vi antar att det handlar om ett 100 m lopp där 9400 bryter målsnöret...och TW700 diskas pga sluttid över 20 sek...Är det tiondelar eller flera sekunder ned till TW7000?...finns det någon annan kandidat som skulle kunna övervägas...? en pigg o alert JVC ...N5, X7900!?..med tanke på att en 9400 kostar 26 k, men då med fördel att man får ny lampa o garanti.
Ifall det vore OS i hemmabiobild är TW9400 fortfarande med i finalen även om den inte tar pallplats. TW9400 är sekunden och tiondelar från JVC:erna och Sony. Vilket ändå gör den väldigt effektiv i förhållande till prisnivån. Även om man är kanske näst sist i en OS-final är man knappast en långsam löpare. Så gäller att passa på eftersom TW9400 har UHP-lampa och därmed försvinner från marknaden och ersättande kvalitet med laserljuskälla tar en till 35+ kkr.
TW7000 kommer aldrig ens till finalen. Kan diskuteras om den ens kvalar in till OS. Kanske SM eller DN-galan? 
Postad 27 mars 2025 - 12:23
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Köp senaste nr av hemmabiotidningen och läs artikel på 6 sidor " projektor 2025" där står allt man behöver känna till både om proj o tv och förutsättningar
Postad 27 mars 2025 - 20:33
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
När försvinner UHPlampor från marknaden? Fick för mig att det inte var helt beslutat än?
Redigerat av genstruktur, 27 mars 2025 - 20:37.
Postad 27 mars 2025 - 21:15
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Fick tips idag från en vän om att dessa tas bort nästa år….
https://www.whathifi...ased-projectors
Postad 27 mars 2025 - 21:28
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
När försvinner UHPlampor från marknaden? Fick för mig att det inte var helt beslutat än?
https://www.minhembi...howtopic=343232
Det är beslutat. Så 2026. Vad som inte är hugget i sten är själva utfasningsperioden och hur länge det dröjer exakt innan tillgången på resevlampor upphör.
Postad 27 mars 2025 - 21:48
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=343232
Det är beslutat. Så 2026. Vad som inte är hugget i sten är själva utfasningsperioden och hur länge det dröjer exakt innan tillgången på resevlampor upphör.
Aha, tack för informationen!👍
Postad 27 mars 2025 - 23:04
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Postad 28 mars 2025 - 08:52
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tack för alla tips och till helgen så blir det att läsa artikeln i Hemmabiotidningen..
Ringblixt! Du rundade av min metafor på ett elegant vis . Kan gott tänka mig att DN gala o SM kan vara nog så spännande sammanhang- allt beror på den relativa konkurrensen så att alla deltagare finns med på målfotot . Sluttiderna för dessa avsides arrangemang ligger dock bara några % under en OS final...men då utanför händelsernas centrum...
Men som jag kan läsa ut av tipsen från er sakkunniga så kommer en 9400 absolut ge en bättre upplevelse mot en 7000...och skillnaden blir såklart större om ljusförhållandena kan förbättras...
Så här tänker jag. Idag tar jag fram min Retro projektor TW 700 när jag vill se film...Och för att det ska ge en bättre upplevelse än 55" OLED...så är det mörkt utomhus så att ströljuset rummet ändå är acceptabelt , och då får ändå såpass bra bild att storleken 77" känns mer "bio" än 55 tummaren. Visst finns det scener i de flesta filmer som inte kommer till sin rätta...men hjärnan kompenserar...Sedan kan jag såklart undvika filmer där jag vet på förhand om den byggs upp i ett cosmiskt rymdlandskap med oceaner av svärta.
En del resonerar utifrån ett Bäst Bang för pengarna...kopplat till sin ekonomi. Jag satte 20 kkr som en mental spärr...med vetskap om att skillnaderna oftast brukar avta med kostnaden. Att få ut de sista sekunderna ...tiondelarna...är inte mitt mål. Om 5-10 år är jag i samma sits igen kanske!? Men om en 9400 har en hyfsat linjärt visuellt mervärde sett till prisskillnaden- Ja, då är jag definitivt intresserad. Så om 7000 kommer 1-3 sek bakom en OS kandidat så har jag nog inget problem med det...däremot om den kommer imål med tungan som en slips 5 sek senare så känns det kanske onödigt att ens tänka projektor. Men som sagt TW 700 dammas av fortfarande och vi är än sålänge lyckligt omedvetna om vad vi missar.
Postad 28 mars 2025 - 10:21
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Enklare svar: i 19 scenarion av 20 kommer TW9400 vara bättre än TW7000 i fråga om den bildkvalitet den ger. Den enda gången vi hamnar på 1/20-scenariot är när det enda som har betydelse är så mycket ljusstyrka det går, säg att du ska köra Powerpoint i ett ljust rum. Då är TW7000 något ljusstarkare. Detta är det objektiva och det faktiska. TW9400 är den genomgående bättre produkten.
Vad detta sedan är "prisvärt" i pengar landar alltid på andra faktorer, ofta det alldeles personliga och rakt igenom subjektiva. Alla har olika uppfattningar om vad varje tusenlapp betyder för dem. Alla har olika uppfattningar om vad som är "pang för pengarna".
Risken du har med TW7000 är att den är väldigt mycket ljusstarkare än den gamla projektorn vilket kan vara positivt på vissa sätt men också negativt på andra sätt. Om du skulle uppfatta detta som en negativ egenskap finns det inget du kan göra åt det med produkten i sig själv. TW9400 kommer däremot kunna göra något åt det och dessutom ta bilden till nivåer som är närmare den OLED du faktisk är alldeles medveten om. Återigen något TW7000 aldrig kommer lyckas med.
Postad 28 mars 2025 - 12:22
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tack för kompletteringen, Ringblixt! Ang prisvärdheten så finns det en flora av dyra produkter som inte alltid lever upp till förväntningar....Att få en 2:nd opinion på det här sättet visar ju styrkan med att delta i ett forum där vi som kollektiv kan dra nytta av varandra.
Jag tar till mig synpunkterna och särskilt när det kommer från en person som använder ett alias om ett ganska ovanligt fototillbehör- bara Det indikerar "visuell medvetenhet"... 
Redigerat av Cpt G, 28 mars 2025 - 12:50.
Postad 28 mars 2025 - 14:28
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
En teknisk fråga om skillnad i kapacitet för ljusstyrka...
På min projektor går det att reglera ljusstyrkan...och jag antar att det såklart går att ställa in på alla andra oxo... Men vad är det jag kanske missar i att utläsa om det kan antas att en ljusstark projektor kan innebära "en negativ egenskap" och jag inte kan göra något åt detta...Är det att 7000 inte är lika finkänslig för ljusjustering som en 9400..?? Nu har jag en liten duk och de 1400 ansi som TW700 levererar ger ändå rätt bra "PoP" i duken...så jag söker nog inte en projektor som behöver vara så värst mycket ljusstarkare än så...plus att lampan har 1400 h gångtid.
Och nu ska jag införskaffa tidningen och även sätta mig in i om lampförbudet möjligen har någon betydelse...såg att det diskuteras i annan tråd.
Postad 28 mars 2025 - 16:23
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Nej, du kan inte reglera ljusstyrkan i projektorn. Skrev det ovanför i inlägg 8. Reglaget som heter "Ljusstyrka" påverkar inte ljusstyrka. Det påverkar var du ankrar svart i bilden. En klassisk förvirring på detta område.
Du har en lampa som kan lysa i typiskt två lägen. Sedan har bättre projektor en bländare/iris som på traditionell optisk väg (ett hål som kan variera storlek) kan strypa ljusflödet med viss variation och viss manuell kontroll, ofta rätt begränsat. Jag vill minnas att TW700 har en bländare men kommer inte ihåg om den är manuell eller endast dynamisk där projektorn godtyckligt ändrar ljuset. Äldre modeller hade sådana begränsningar.
Laserbaserade projektorer kan ändra på ljusstyrkan mer som en LCD-TV eller en OLED där man direkt påverkar ljusnivåerna i dioderna, i detta fall laserdioden.
Din TW700 har idag med 1400 timmar på lampan kanske en 200–400 lumen max kvar (1400 är bara en spec, praktiken är alltid annat) och TW7000 specas till 3000 lumen, verkar ge strax över 2000 lumen i praktiken. Då blir det alltså så mycket x5 mer ljus än vad du har idag även med lampan i det svaga läget. Kontrasten i panelerna är inte allt för mycket bättre eftersom TW7000 inte är byggd för kontrast. Där kan din gamla TW700 faktiskt rent av vara lite bättre då den ändå är dåtidens bättre biomodell, en gång byggd för mer kontrast. Alltså kommer svärtan i bilden följa med ljusstyrkan och därmed riskera ge en ljusare/gråare svärta än vad du är van med – särskilt om du har en OLED-TV som på samma gång avslöjar hur det skulle kunna vara.
TW9400 ger från början en bättre kontrast än din gamla projektor eftersom den är byggd för detta. Plus att den har en bländare/Iris där du kan blända ned ljusstyrkan rejält. Där har du jämfört med gamla projektorn både mer ljusstyrka och bättre svärta på samma gång, det vill sig mer kontrast och högre dynamiskt omfång. Det får du inte med TW7000 utan du får främst mer ljusstyrka och inget av det andra.
Hur detta upplevs är svar du får först när du jämfört. TW9400 = garanterat bättre än du har på alla punkter. TW7000 = risk att du upplever en försämring.
Redigerat av Ringblixt, 28 mars 2025 - 16:25.
Postad 28 mars 2025 - 17:24
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tack! Då är jag helt med Dig.
Har nu senaste nr av Hembiotidningen oxo….så jag lär mig!!
jo, TW 700 har ett läge..”autoiris”.
Redigerat av Cpt G, 28 mars 2025 - 17:30.
Postad 28 mars 2025 - 21:41
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Bläddrade igenom Hemmabiotidningen…och hittade bara en artikel om Sonys projektorer o TV apparat. En sådan har jag redan…men var det rätt nr? Det är mars utgåvan som jag hittade på hyllan..
Postad 28 mars 2025 - 22:27
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
999 inlägg
Bläddrade igenom Hemmabiotidningen…och hittade bara en artikel om Sonys projektorer o TV apparat. En sådan har jag redan…men var det rätt nr? Det är mars utgåvan som jag hittade på hyllan..
April ska det vara! 
Postad 28 mars 2025 - 23:20
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
HEMMABIO #4 2025
DIGITALT: 28 mars
I BUTIK SEX DAGAR SENARE
Postad 29 mars 2025 - 10:58
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Ok. Klantigt av mig. Men Sony projjen som testades i marstidningen verkar vara the shit…Investerar i EuroJackpot idag…så vem vet hur det slutar. Gjorde ett snabböverslag och kommer fram till att en LS1100 motsvarar ett biobesök i månaden under 25 år. Men det är ganska få tekniska prylar som uppnår den åldern, men min TW700 är ju faktiskt på god väg Laser…hg lampa…laser?…hg lampa…? Vilka I landsbekymmer
Postad 16 april 2025 - 13:59
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Nu har jag äntligen fått tag i tidningen. Bra läsning och inser att utvecklingen på TV sidan ger att man verkligen får fundera på vilket mervärde en projektor har i det "vita rummet". Nu är det en 160 cm bred duk som jag använder och som någon tipsade om så är det ingen ide att satsa på en projektor...och efter ha läst artikeln så förstår jag varför. Nu vill jag kanske inte täcka mitt panoramafönster med en TV...och har redan en 55"are där...Hade kanske kunnat vrida på min möblering 90 grader och fått en sådan TV på en vägg istället...men det blir ett ganska mastigt projekt. Leker därför med tanken att skaffa en bra beg projektor alt ny för max 20 som tänds upp vintertid...Eller så möblerar vi om...för i samma tidning så fanns en lyrisk artikel om en stor LG...som troligen ger bättre kvalitet än en projektor med de förutsättningar som jag har idag.
Postad 16 april 2025 - 14:05
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Ja tv är troligen de de flesta skall skaffa sig om man vill ha stor o bra bild , det är andra alternativ i dag än när 32 tums tv var stor , projektor är egentligen med för dem som har ett intresse utöver att "bara" se på film , det bär med sig så mkt mer som för en del utan detta som hobby kommer att varken förstå eller har lust att ta tag i, har ,man däremot optimala förutsättningar anser jag att en projekterad bild är bio, det är inte en skärm
Postad 16 april 2025 - 22:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Nu har jag äntligen fått tag i tidningen. Bra läsning och inser att utvecklingen på TV sidan ger att man verkligen får fundera på vilket mervärde en projektor har i det "vita rummet". Nu är det en 160 cm bred duk som jag använder och som någon tipsade om så är det ingen ide att satsa på en projektor...och efter ha läst artikeln så förstår jag varför. Nu vill jag kanske inte täcka mitt panoramafönster med en TV...och har redan en 55"are där...Hade kanske kunnat vrida på min möblering 90 grader och fått en sådan TV på en vägg istället...men det blir ett ganska mastigt projekt. Leker därför med tanken att skaffa en bra beg projektor alt ny för max 20 som tänds upp vintertid...Eller så möblerar vi om...för i samma tidning så fanns en lyrisk artikel om en stor LG...som troligen ger bättre kvalitet än en projektor med de förutsättningar som jag har idag.
"ingen ide att satsa på en projektor" är bara en åsikt. För det första så finns det många, likt mig, som anser att hemmabio är en projekterad bild på en duk. För det andra så har du fördelen med projektor att ha en duk som du kan rulla upp när du inte använder den. Jag har 5 st stora fönster bakom min duk som åker upp i kassetten när jag sett klart på filmen.
Postad 16 april 2025 - 23:24
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Jag håller med om att det är "speciellt" med en projektor. Har själv haft det i över 20 år.
Men jag börjar snegla på Tv nu när dom börjar komma i större storlekar som 115 tum.
Postad 17 april 2025 - 08:10
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Jag håller med om att det är "speciellt" med en projektor. Har själv haft det i över 20 år.
Men jag börjar snegla på Tv nu när dom börjar komma i större storlekar som 115 tum.
Bor man så man kan hantera detta funkar det , men även i mina hus skulle det bli problem , och till bion i källaren helt omöjligt att ta ner i trappen
Postad 17 april 2025 - 08:41
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Även jag som kör en "retro projektor TW 700" instämmer i beskrivningen om att ett projicerat ljus kanske överensstämmer lite bättre med det naturliga ljuset som vi är vana vid...dels bio och kanske även i vår egen vardag!? Och då jag idag tycker att min "retrolåda" ändå ger lite mer biokänsla än min 55 tummare..så kanske jag ska ge det en chans om att skaffa en "good enough" projektor. Eller varför inte skaffa en ny glödlampa..!?..tills jag ramlar på en lämplig uppgradering på blocket.. Jag har ju redan en ramspänd duk och optisk hdmi o hål i väggen till en projektor..och jag kommer nog inte att måla om vardagsrummet, utan det blir att titta på bio under den mörka årstiden... Då jag har ca 330cm och önskar 77tum så är det inte alla projektorer som kan uppfylla kastavståndet. Men med den här lilla duken så skulle kanske även JVC kunna leverera tillräckligt med ljus? Annars så verkar Epson 9300 o 9400 vara de produkter som fått "bäst rekommendationer"..
Postad 17 april 2025 - 10:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
77 tum duk är 170 cm bred så 330/170 = kastförhållande på 1,94x och det ska inte vara några problem att uppnå utan är tämligen normalt. Man räknar från objektivet till duken så tänk också in placeringen av projektorn. De flesta projektorer av traditionellt snitt (dvs ej short throw) lär passa på dessa avstånd.
Du kommer märka av en enorm skillnad mot en TW700 på väldigt många plan om du går på Epson 9300/9400-spåret. Dessa ska du också kunna hänga där du har TW700 redan.
Postad 17 april 2025 - 10:57
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Postad 17 april 2025 - 12:57
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Bra laser men dubbla budgeten mot Epson 9300
Postad 18 april 2025 - 13:23
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Tänk på att en modern Epson i den här klassen har större dimensioner än din gamla TW700 vilket kan påverka installationen. Sådana där detaljer som är lätta att missa, likt att man har takfästet för nära bakre väggen för den nya projektorn. Man kanske hade gamla projektorn med en generös lensshift och upptäcker att nya projektorn inte har samma lensshift. Som exempel på vanliga fällor när man byter.
Postad 22 april 2025 - 08:13
Cpt G
-
Cpt G
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tack för tips. Min projektor står i en garderob där jag har tagit upp ett hål i väggen för att kasta ut sitt ljus mot duken. Hålet är ganska mitt på duken så jag tror nog att det ska funka med att jag anpassar utrymmet i garderoben efter projektorn. Det verkar som att de bättre projektorerna har sin lins centrerad i chassit...och då får jag nog inkräkta på fruns garderob...med några snitt med tigersågen.
(Använder en datorfläkt som får ström från triggeruttaget...funkar rätt bra )
Har vaskat fram några objekt (2017-2022) på andrahandsmarknaden och funderar t ex på vad man kan få ut av en begagnad projektor som gått 10.000 h...förutom att jag då behöver byta lampa. ...Projektorn kommer alltså att tas fram vid ganska få tillfällen...säg 20-30 ggr per år...Resten av soffsittandet blir med TV´n...
Postad 22 april 2025 - 15:44
Gonk
-
Gonk
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Om du har fixerat projektorn plats "mitt på duken" så måste du kolla hur din nya kan hantera det. Inte alla som har lens-shift utan har en stor fast offset för att monteras högt. Även zoomomfånget kan så klart ställa till det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|