Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan Canon EOS300D vara nått?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 300D (Systemkameror) 1 8,71 (16) Inga priser
Nikon D70 (Systemkameror) 2 9,06 (16) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 05 januari 2005 - 07:31

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Har editerat detta inlägget 17/1, då förutsättningarna ändrat sig en del....de svaren postade före detta svarar alltså på en annan frågeställning.

Förut gick tankarna åt en Nikon D70, men pga lite omprioriteringar så ligger den nu utanför vad jag kan betala. Har däremot sett att jag kan få en Canon EOS 300D inkl 18-55 objektivet och ett 512MB CF minneskort från technikdirekt för ca 8.300 kr inkl frakt...så det ser för närvarande ut som ett rätt bra alternativ. Biligare än så, så är det ju bara kompaktkameror som gäller...och jag vill gärna ha flexibiliteten en systemkamera erbjuder.

Men vad tror ni, är EOS 300D en prisvärd kamera? Är Canons standardobjektiv bra? Någon som testat den eller lyckats bilda sig en uppfattning och vill uttala sig?

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 17 januari 2005 - 02:44.

Postad 05 januari 2005 - 11:51

Unregisteredf1335904
  • Unregisteredf1335904
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag är en amatör som för några månader skaffade mig en D70. Jag är 100% nöjd med kameran. Om du "accepterar" att det är en stor kamera och inte precis något man stoppar i fickan så kommer du bli jättenöjd med den.

Om du köper med "kit objektivet" (18-70 objektivet) så har du en kamera du inte behöver tänka på att komplettera med nya objektiv förrän du känner dig mogen för det. Objektivet är mycket bra, och räcker till de absolut flesta situationer.

Batteri-livstiden är helt outstanding. Men vill man ha ett till batteri så finns det billiga piratgrejor att köpa (jag tänker dock inte göra det, tänker bara på exploderande mobiltelefoner...).

Som jag kände det så var de första bilderna jag tog med kameran sämre än med min gamla kompaktkamera. Men, efter några bilder när man har fått lite koll på kameran blir de otroligt bra!
Det finns ju ett flertal förprogrammerade "program" i kameran du kan använda dig av tills du vill börja experimentera lite själv med inställningar.

Den inbyggda blixten är i mitt tycke mycket bra, jag kommer inte komplettera med en extern på ett bra tag känner jag.

Jag tycker att det är skönt att veta att man kan byta objektiv senare, det finns dessutom en hel mängd objektiv på begagnatmarknaden man kan använda sig av. Med semi-kompakt kamereor så tycker jag att man känner sig låst.

Med en D70 kan man utveckla sig själv LÄNGE. Visst, den är dyr men jag tycker den är värd varenda krona. Men jag är ju partisk också ;)

/Per

Postad 05 januari 2005 - 12:05

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Tackar. ;) Låter ju trevligt förvisso....men samtidigt finns det ju inget som säger att Olympusen inte är ännu bättre.... :D

Njae, ska jag vara helt ärlig så vet jag ändå inte...alla tre jag skrev upp verkar riktigt bra, så ingen är nog dålig....däremot kan ju bara en vara bäst. Och vilken det är har jag tyvärr inte en susning om...ska kolla mer på D70:n iaf, den har ju iaf en fördel, med sitt icke-fasta objektiv.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 05 januari 2005 - 12:06.

Postad 06 januari 2005 - 15:20

Unregistered7769fdc4
  • Unregistered7769fdc4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
När det gäller bildkvalitet så är systemkameror som D70 (eller vilken annan modell som helst i princip) helt överlägset bäst jmf med digitala kompaktkameror som de två du nämner. Det kan du vara helt säker på.
Men de allra flesta användare är säkert nöjda med bildkvaliten från både 8080 och A2. Och användarvänligheten är vanligen bättre än med systemkameror. Då menar jag främst att du slipper bära en tung kamera + flera objektiv. 8080 har nog något bättre bildkvalitet än A2. Men A2 har brännvidd motsvarande 28-200mm och det räcker långt. Och bildstabilisering som A2:an har är en otroligt bra funktion. Med bildstab behöver du nästan aldrig använda blixt. Slutartider som 1/15 sek ger helt okej skärpa.

Postad 06 januari 2005 - 15:29

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Ok, tackar. Men klassas alltså de två andra som "kompaktkameror"? Med kompaktkamera tänker jag en Canon Ixus eller liknande.... :rolleyes:

För formaten på de olika är ju ganska mycket desamma, förutom då att man kan slänga på ännu saftigare objektiv på D70:n.

Bildstabilisering som du nämner är helt klart en bra grej....vet du hur D70:n är på den punkten? Har den något sådant? Eller är det stativ som krävs fall man vill få till bra bilder normalt sett?

Postad 06 januari 2005 - 18:38

Unregisteredf1335904
  • Unregisteredf1335904
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!
D70 har ingen bildstabilisering inbyggd. Dock finns det objektiv med inbyggd sådan. Dessa objektiv är dock ännu ganska dyra.
Men de enda gånger som jag har behövt bildstabilisering är ju då jag har använt zoom-objektiv på 300 mm, och det är faktiskt ganska sällan man använder de brännvidderna.

För porträttfoto finns det ett mycket prisvärt objektiv, Nikkor 50/1.8D för ca 1300 spänn. Det har ju bra ljuskänslighet så man kan ha korta slutartider även då det är lite mörkt. Vilket ju minskar skakningskänsligheten.

Men, du kanske bör fundera lite mer på vad du skall ha kameran till. Man kan ju inte riktigt jämföra en 8080 med en D70. Med en 8080 är du ju låst till 28-140mm zoom. Med en D70 och kitobjektiv så har du i praktiken 28-105 (objektivet har ju 18-70, sen får du multiplicera det med telefaktorn på 1.5 ggr), sen fritt att bygga ut med vad du vill ha. Man kan köpa mycket begagnat, och man behöver inte alltid köpa det dyraste. Jag köpte en 70-300 zoom för några hundralappar som fungerar alldeles utmärkt.

Prisskillnaden mellan dessa kameror är ju ganska stor. 7000 spänn för en 8080, 11000 spänn lite drygt för en D70+kit objektiv. Det finns billigare kit också förstås. Strax under 10000 för ett paket med Sigma zoom.
Lite sämre, men billigare och fungerar förmodligen utmärkt (även om nu alla rekommenderar 18-70 objektivet).

Fundera också på hur mycket du kommer använda kameran i helt manuellt läge. De flesta "kompakt" kameror verkar vara jobbiga att använda i det läget. Det skall vara enkelt att ändra bländare/slutare. Annars kommer man inte göra det...
D70:n har två rattar, en för bländare och en för slutare som gör livet enkelt. Jag behöver inte ens ta av vantarna för att ändra värdena.

Så, långt inlägg slutar med frågan: hur tänker du använda kameran och till vad ?

/Per

Postad 07 januari 2005 - 06:22

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Tackar för det inlägget, där lärde jag mig en hel del!

Vad exakt den ska användas till är jag inte säker på. Jag tror det kommer bli väldigt varierat, allt från porträttfoton på objekt (mestadels då inomhus), men även naturfoton och annat.... Att fota bilar och hojar har jag sysslat med tidigare, så det är inte omöjligt att jag åker runt på mässor och annat å fotar sådant också. Där kan ju ljuset vara väldigt varierande, speciellt om man ska fota hos en handlare, eller utomhus. Att ta bilder utomhus när det börjar skymma, på ett objekt 3-4 meter bort är något jag inte kunnat göra med min nuvarande digitala resekamera, då blixten varit på tok för värdelös....det som är närmast lyste upp så det blev jättefult, och längre bort var det jättemörkt och blev därför väldigt brusigt och fult.

Så en blixt som tillåter hyffsade foton även i halvkluriga omständigheter är något jag gärna vill ha. Men då jag tar porträttbilder på objekt är det oftast utan blixt, med extrena ljusskällor och med lite längre slutartid. Gillar även att fota svartvitt ibland, få till lite artiskitska bilder på saker och ting...bör man isf ta svartvita bilder direkt, eller kvittar det om man gör bilden svartvit i efterhand?

Mycket zoom är det sällan jag använder dock, så just den punkten är inte lika viktig.

Postad 07 januari 2005 - 12:09

stebe
  • stebe
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Bildstabilisator är en mycket trevlig funktion (har det på min lilla Panasonic fx-2), men om jag förstått saken rätt så klarar D70 av väldigt höga iso-tal. Det gör att du kan ta bra bilder utan skakoskärpa i dåligt ljus eftersom slutartiden inte blir orimligt lång.

Postad 07 januari 2005 - 20:51

Unregistered7769fdc4
  • Unregistered7769fdc4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Men klassas alltså de två andra som "kompaktkameror"? Med kompaktkamera tänker jag en Canon Ixus eller liknande....

Kompaktkameror är alla kameror oavsett storlek med fast objektiv. Systemkameror är de med utbytbart objektiv. Alla digitala kompaktkameror har mycket små CCD ("filmen") vilket ger mycket brus vid höga ISO-tal jmf med systemkamerorna.

Postad 07 januari 2005 - 21:32

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Kompaktkameror är alla kameror oavsett storlek med fast objektiv. Systemkameror är de med utbytbart objektiv. Alla digitala kompaktkameror har mycket små CCD ("filmen") vilket ger mycket brus vid höga ISO-tal jmf med  systemkamerorna.

Aha, där lärde jag mig nått nytt. Tackar! Har aldrig vetat vad exakt begreppen innebar.

Det lutar mer och mer åt en D70 iaf, det är helt klart.

Postad 08 januari 2005 - 10:12

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Nerevarine, budgetera för att så småningom skaffa en separat TTL-blixt och en Omnibounce ifall du ofta använder blixt. Garanterat blir dina bilder betydligt jämnare upplysta, snyggare, mjukare.

Alla systemkameror och i stort sett alla de större kompaktdigitalerna har fäste för extern TTL-blixt. Omnibounce finns i olika utföranden för många olika blixtar.

[edit: stavning]

Redigerat av Kajsa Anka, 08 januari 2005 - 10:13.

Postad 08 januari 2005 - 12:06

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Jag har haft min D70 ett tag nu med 18-70 objektivet och jag är enormt nöjd, jag gick ifrån en fuji 602 som är en helt ok semi proffisionell kamera med bra inställningar, men fotandet vart så mycket roligare nu, oerhört proffisionell och snabb kamera med en känsla av kvalitet får du med D70'n

kan starkt rekommendera en extern blixt med, har en nikon sb-800 och bilderna blir så mycket bättre en med den inbyggda, fast den kostar ju runt 4000kr förstås.

dock så skulle jag vilja komplettera min utrustning med ett makro objektiv samt ett tele, vidvinkeln är helt ok på 18-70 kitet.

Postad 10 januari 2005 - 16:11

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma, bestämde mig till slut för en D70.
De största fördelarna jag såg förutom känslan är att det är en optisk sökare, alla kompakt kameror har tex inte det och de som ahr det använder sig av "see through" vilket innebär att bilden man ser i sökaren egentligen är 5 cm längre upp.
Här är det dessutom omöjligt att se var fokus ligger.

Tvärtom mot ovan så tycker jag att D70 är en ypperlig "point and shoot kamera", dvs att den hanterar bild etc per automatik mkt bättre än flera av de dyrare kompaktkamerorna jag testat. Med Kit objektivet är fokus väääldigt snabb, bra mkt snabbare än de få systemkameror jag testat.

Mkt kamera för pengarna och jag ångrar inte köpet även om jag kanske skulle vilja ha ngt varmare bilder än vad kameran tar default.

Postad 17 januari 2005 - 11:04

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Om jag säger så här. När vi kollade på kameror så jämförde vi allt, för och nackdelar. Efter ett tag kom vi fram till att 300D och D70 var överlägsna när det gällde just fotografering.
SKillnaden mellan D70 och 300D är inte inte stor bildmässigt, men deras objektiv är betydligt sämre, 300 har itne samma möjligheter när det gäller sekvenstagning. Kameran känns också plastigare och väger itne så mkt. D70 startar, eller rättare sagt den behöver inte startas, medan canon ska ta ca 3s på sig.

Fördel är dock att Canon har vinkelgrepp till sin kamera, vilket Nikon valt bort på D70. Canon har även väldigt många fler objektiv att välja på.

Hoppas att det hjälpte lite. Skillnaderna mellan dessa kameror är egentligen väldigt små, det är mycket känsla och just sekvenstagningen som fick mig att välja D70 framför 300. Är detta nåt du itne använder så mkt, då tycker jag att 300 är ett riktigt bra köp. Att köpa tex en Olympus 8080 för samma peng tycker jag är något dumt...

bntw: Om du är snab så har väl Canon en 900kr tillbaka + ett minneskorts deal nu om jag inte misstar mig...

Redigerat av Unregistered5376ab7e, 17 januari 2005 - 11:18.

Postad 17 januari 2005 - 12:49

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Ok, som jag misstänkte ungefär då. Och med tanke på att jag kan få Canonen för ca 8.300 kr inkl standardobjektiv, frakt och 512MB minneskort från technikdirekt, till skillnad mot D70n, som med samma saker landar på bra mycket mer, så känns det klart intressant.

De där 900 kronorna får man kanske tillbaka oavsett vart i världen man köpt kameran...? För det blir billigare från technikdirekt (ca 800 kronor) även med rabbaten inräknad i svenska priset....så lägger vi till ytterligare 900 kronor till det är ju skillnaden rätt rejäl. :)

Postad 17 januari 2005 - 17:59

Unregistered2a3d9087
  • Unregistered2a3d9087
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Verkar vara lite spridda bud om den där 100€-tillbakagrejen, men om du läser på deras sida står det "Erbjudandet gäller endast i inköpslandet", vilket borde sätta stopp för det man helst av allt skulle vilja göra; alltså att köpa kameran i Tyskland och få tillbaks pengar av svenska Canon.

Dom har ju koll på vilka serienummer som är sålda till vilket land också, så det verkar vattentätt från deras sida, tyvärr.

Postad 17 januari 2005 - 18:14

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Ah...jag kanske få regga serienummret på en jag känner som bor i Tyskland då...så får han överföra en del av pengarna till mitt konto...borde gå. :)

Postad 18 januari 2005 - 00:26

maverick28
  • maverick28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Ah...jag kanske få regga serienummret på en jag känner som bor i Tyskland då...så får han överföra en del av pengarna till mitt konto...borde gå. :D

Eller köp den i sverige...

HAr plåtat en del med 300D innan jag bytte upp m8ig..
Mycket kompetent kanmera för vad den kostar idag.
HElt klart.
D70 är i mina ögon lika plastig som 300D

Du får en enormt mycket bättre kamera med 300D jämfört med en "kompakt digital även med kitobjektivet

Det stora minuset med kameran är dessd "urkassa" blixtmätning (för ingen firmwareuppdatering har väl löst det??? )

Annars KLOCKREN kamera för de pengarna...

Postad 18 januari 2005 - 00:49

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Rent tekniskt är 300D och D70 lika plastiga, men inte i känslan...
D70 anser jag vara den bättre och står sig förövrigt mot dyrare kameror rätt bra.

Men 300D är precis som du säger en mkt prisvärd kamera som spöar kamerorna i prosumer klassen.

Ytterliggare en fördel till Canon är att om man som jag tycker om lite varmare bilder så ger Canon dig det.

JKust när det gäller kameror skulle jag också köpt i sverige, även om "worldgarantin" som flera tillverkare har men avskyr att tillämpa.

Postad 18 januari 2005 - 07:17

maverick28
  • maverick28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

JKust när det gäller kameror skulle jag också köpt i sverige, även om "worldgarantin" som flera tillverkare har men avskyr att tillämpa.

Om du handlar i Europa är det inga problem med garantierna på Canonm. Det är inget tjaffs. Dock om du handlar i USA kan det strula (eller asien)

Postad 24 januari 2005 - 08:18

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Beställer en Canon EOS300D med 18-55 kitobjektivet, extra batteri samt Soligor 512MB CFII minneskort från technikdirekt.de om ett par dagar. Totalt inkl frakt landar allt på 8.600 kr...så det känns som en rätt bra affär.

Återkommer med mina intryck senare också! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.