Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 oktober 2007 - 13:42

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

:) Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju inget vidare alls. Vart köpte du den?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, egentligen borde man skicka tillbaks den till ComHem. Jag beställde den ifrån Comhem, den kommer ifrån dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju börja med att ringa dit och påpeka att boxen inte verkar vara ny. Den boxen som du fick kanske någon annan skickat in för reparation och så har det kanske blivit någon förväxling.

<{POST_SNAPBACK}>

Usch, det låter ju helt hemskt! Självklart ska du ha en ny box och ingen gammal använd!

Du kan ha fått min gamla som jag skickat in =) för den slarvade dom naturligtvis bort på verkstan, så jag fick igår äntligen en ny! Jag har varit helt utan box i 4 1/2v nu så det var efterlängtat. Jag får i alla fall kompensation för den tiden jag inte haft digitaltv, och dessutom fick jag ett nytt programkort vilket ju innebär att jag nu har 30 dagar med alla kanaler dom har! (brukar man ju få första gången i "reklamsyfte")

Min bax var sönder, flera kanaler hackade.. inga problem med den nya (inte de första 2 dagarna i alla fall!)
=)

fingers crossed!

Postad 05 oktober 2007 - 14:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Har inte testat att spela in något, men hoppas att ljudnivån inte är för hög.

<{POST_SNAPBACK}>

På boxen här hemma går fläkten hela tiden boxen är påslagen, alltså inte högre ljudnivå när man spelar in. Gissningsvis är det så på din box också. Och då har du ju inte störts av fläkten alls. :)

Postad 05 oktober 2007 - 21:12

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Har inte testat att spela in något, men hoppas att ljudnivån inte är för hög.

<{POST_SNAPBACK}>

På boxen här hemma går fläkten hela tiden boxen är påslagen, alltså inte högre ljudnivå när man spelar in. Gissningsvis är det så på din box också. Och då har du ju inte störts av fläkten alls. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, fläkten är på hela tiden, men den hörs ju knappt, kanske om man anstränger sig.

Jag var rädd för att man inte skulle kunna spela in två program samtidigt men det gick ju alldeles utmärkt. Har inte hört något av hårddisken heller. Är hittills positivt överraskad av boxens funktioner.

Postad 06 oktober 2007 - 11:12

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Jag är visst full av åsikter och frågor.. här kommer en tankenöt åt alla P850Z-ägare.

På min DCB-B260Z kunde jag mha. timer-knappen ställa en att boxen skulle byta kanal automatiskt när ett program började, men jag hittar ingen liknande funktion på P850Z, bara att sätta igång inspelning. Jag vill alltså bli "påmind" om att kolla på ett specifikt program utan att spela in det.

Postad 06 oktober 2007 - 17:02

refresh
  • refresh
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hallå alla!
Tänkte (en en gång..) ta upp frågan om man kan spela upp sina inspelningar även utanför boxen. (läs: i datorn)
Nu har jag inte läst igenom alla 47 (!) sidor, så jag kanske har missat något. Men någon verkar ha lyckas koppla in hårdisken i boxen till datorn ( http://forum.videohe...opic336737.html ), och kopierat en massa inspelningar med filändelsen *.tv . Innan jag själv plockar isär min box; vet någon om ett program kan spela upp /konvertera, just dessa filer? ;)

//refresh

Postad 06 oktober 2007 - 17:09

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Då och då miffar sig min box med att byta 100 kanaler framåt när man klickar en gång på framåt eller båkatknappen. ch+-
Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va? ;)
Väntar ivrigt på nästa sat-tyg!

Postad 06 oktober 2007 - 17:13

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Då och då miffar sig min box med att byta 100 kanaler framåt när man klickar en gång på framåt eller båkatknappen. ch+-
Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt precis detta har vår box börjat med också. Fenomenet började för en till två veckor sedan. Är det nytt hos dig också? Finns det någon chans att det kan ha att göra med EPG-info/ComHem-signalen istället för med boxen?

Postad 06 oktober 2007 - 17:29

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va?  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt precis detta har vår box börjat med också. Fenomenet började för en till två veckor sedan. Är det nytt hos dig också? Finns det någon chans att det kan ha att göra med EPG-info/ComHem-signalen istället för med boxen?

<{POST_SNAPBACK}>

Är nog extremt långsökt att det skulle bero på antennsignalen. Var lite väl snabb där. :) På boxens display finns ju en lampa/diod som blinkar till varje gång man trycker på en fjärrkontroll-knapp. När kanalbläddringen rusar iväg okontrollerat lyser den lampan med fast sken på vår box. En teori är att detta orsakas av att batterierna i fjärren börjar bli dåliga. I väntan på inköp av nya batterier har jag i dag endast använt multifjärren. Och än så länge har inte bläddringen löpt amok.

Postad 06 oktober 2007 - 20:46

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Ja det började för typ 3 veckor sen :)

Det händer dock 2-3 ggr per dag inte oftare, men ändock!

Ska kolla det där med batterierna men då tycker man ju att andra kommandon borde bete sig underligt med?

Postad 06 oktober 2007 - 21:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Ja det började för typ 3 veckor sen  :)

Ska kolla det där med batterierna men då tycker man ju att andra kommandon borde bete sig underligt med?

<{POST_SNAPBACK}>

Två, tre. fyra gånger om dagen här också. Lite lustigt att denna nya box-erfarenhet börjar samtidigt för oss två. Undrar om det är fler som delar den. Det är eftersom våra boxar börjat med egenheten samtidigt som jag funderade på om det kunde ha att göra med antennsignalen. Fast det kan ju också vara så att om vi skaffade boxarna ungefär samtidigt kan ju också fjärrbatterierna börja bli trötta vid samma tidpunkt. Har köpt batterier i dag. Ska bli spännande att de om det hjälper.

Postad 08 oktober 2007 - 05:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Ja det började för typ 3 veckor sen  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rätt, tyvärr. Jag bytte batterier och prövade att bläddra mellan kanalerna. Det första som hände var att kanalbläddringen rusade iväg och bytte och bytte ohejdat och fortsatte så tills jag stängt av boxen.

Lustigt, multifjärren fungerar utan problem. Originalfjärren har visst fått fnatt.

Är det fler med samma erfarenhet?

Redigerat av Mange36, 08 oktober 2007 - 05:22.

Postad 08 oktober 2007 - 11:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

:) Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju inget vidare alls. Vart köpte du den?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, egentligen borde man skicka tillbaks den till ComHem. Jag beställde den ifrån Comhem, den kommer ifrån dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Borde? Du skall kräva att få byta den till en ny. Detta är ju ABSURT!

Postad 08 oktober 2007 - 13:22

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tydligen någon minnesbugg som spökar. Jag har märkt att om man tittat på Ettan och sedan bytt till fyran genom knappsatsen och därefter bytt kanal igen till femman exempelvis genom att trycka på "uppåtknappen" på fjärren, så hoppar den till tvåan i stället. Den har alltså kvar i minnet att gå från ettan till tvåan. Jag har haft det här syndromet så länge jag har haft min box.

Postad 08 oktober 2007 - 16:04

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va?   :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tydligen någon minnesbugg som spökar. Jag har märkt att om man tittat på Ettan och sedan bytt till fyran genom knappsatsen och därefter bytt kanal igen till femman exempelvis genom att trycka på "uppåtknappen" på fjärren, så hoppar den till tvåan i stället. Den har alltså kvar i minnet att gå från ettan till tvåan. Jag har haft det här syndromet så länge jag har haft min box.

<{POST_SNAPBACK}>

Fats i mitt fall började det här "syndromet" för tre-fyra veckor sedan och jag har haft boxen i ett år nu.
Inte för att jag lider utav det direkt, men det är störigt och att Mange noterat samma problem vid samma tidpunkt är nog mer en än slump!

Postad 08 oktober 2007 - 16:57

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag har också detta problem då och då.. Trodde det berodde på att min hårddisk började bli full - men det kanske beror på nåt annat? Hur som helst så var det några veckor sedan det inträffade senast..

Postad 08 oktober 2007 - 18:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Så är man på 8:an och bläddrar sig en kanal framåt så går den till 108:an. Då 108:an inte finns tar den närmast sebara kanal, smart va?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fats i mitt fall började det här "syndromet" för tre-fyra veckor sedan och jag har haft boxen i ett år nu.
Inte för att jag lider utav det direkt, men det är störigt och att Mange noterat samma problem vid samma tidpunkt är nog mer en än slump!

<{POST_SNAPBACK}>

Och det är ju inte så att den bara hoppar över en kanal eller byter fel. Den byter hela tiden, rusar vilt mellan kanalerna. Och boxen slutar svara på fjärrkontrollen.

EDIT: Slår mig plötsligt att du Chuck och jag ju inte har exakt samma problem. Din box hoppar hundra kanaler fram, min hoppar mellan kanaler hela tiden, en och en, oavbrutet.

Redigerat av Mange36, 08 oktober 2007 - 18:40.

Postad 08 oktober 2007 - 19:47

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Jag har också detta problem då och då.. Trodde det berodde på att min hårddisk började bli full - men det kanske beror på nåt annat? Hur som helst så var det några veckor sedan det inträffade senast..

<{POST_SNAPBACK}>

Har också misstänkt hårddisken, min är fyllt till 90%, fast det har den varit förut innan utrensningar och det har inte spökat.

Mange>> nja, min hoppar random också. 100 kanaler +- är verkligen inte den enda kombinationen boxen erbjuder :)
Kanske är det att vi använder previous channel för flitigt!
Oavsett så överlever man vintern med detta problem.

Postad 09 oktober 2007 - 06:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Mange>> nja, min hoppar random också. 100 kanaler +- är verkligen inte den enda kombinationen boxen erbjuder  :)
Kanske är det att vi använder previous channel för flitigt!
Oavsett så överlever man vintern med detta problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad händer efter vintern? :)

Postad 09 oktober 2007 - 18:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Min box byter snällt till tidigare kanal när jag trycker på PRE. CH, men protesterar samtidigt i pausen med förbudsmärke uppe i hörnet. :rolleyes:

Postad 09 oktober 2007 - 18:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Min box byter snällt till tidigare kanal när jag trycker på PRE. CH, men protesterar samtidigt i pausen med förbudsmärke uppe i hörnet. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Vi använder aldrig PRE.CH. Boxen eller fjärren har ändå fått fnatt. Multifjärren fungerar. Men inte originalfjärren. Och det är inte bara mellan kanalerna den far iväg utan uppehåll. Jag var inne i inställningsmenyn och tryckte på pilknappen. Då började markören fara runt som en galning mellan menyalternativen.

Ringde ComHem. De trodde att det är fjärren som krånglar och ska skicka en ny. :rolleyes:

Postad 09 oktober 2007 - 22:53

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Vi använder aldrig PRE.CH. Boxen eller fjärren har ändå fått fnatt. Multifjärren fungerar. Men inte originalfjärren. Och det är inte bara mellan kanalerna den far iväg utan uppehåll. Jag var inne i inställningsmenyn och tryckte på pilknappen. Då började markören fara runt som en galning mellan menyalternativen.

Ringde ComHem. De trodde att det är fjärren som krånglar och ska skicka en ny.

Egentligen kan man bara skratta. Jag har haft exakt samma problem (som jag beskrivit tidigare).
Då och då rusar kanalerna iväg fullständigt när man trycker på fjärren, och - ja - exakt samma sak händer såklart i menyerna.
Lyckades efter många om och men få den att lugna ner sig så pass att det fungerade i menyerna. Tömde då ut rejält av det som fanns på hårddisken och har sedan inte haft SÅ frekventa problem.
Vid något tillfälle har fjärren varit helt död - men ändå rest sig upp ur askan och helt jäkla oförklarligt börjat fungera igen...

Ursäkta min franska -MEN VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER!?

Trodde faktiskt att mitt fjärrproblem kunde härröra sig i två stycken pojkar på 2 respektive 5 år som inte drar sig för att placera saker hårt i golvet.. Men problemet finns alltså hos andra..
För att citera mig själv:

MEN VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER!?

Postad 10 oktober 2007 - 20:26

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag ska hämta ut min box nästa vecka. :D
På fredag kommer en utförlig och förhoppningsvis positiv recension. eller? :)

Mvh

Redigerat av Breakpoint, 10 oktober 2007 - 20:27.

Postad 12 oktober 2007 - 13:23

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
För er som orkar bry er :-)

Lite bakgrundsfakta till detta:
Boxen ivägskickad på reparation: 2007-10-02

Det började med att jag skulle splitta en inspelad fil på disken.

Filen splittades i två delar som den skulle
Första delen (den lilla) fick namnet 001 och sen var det blankt där namnet på filen skulle stå
Andra delen blev 002 och fick rätt namn

Det gick att bläddra i listan över inspelade saker men när man stannade på 001 filen så hängde sig hela boxen och det var bara att dra ut strömmen/slå av den på brytaren där bak. Boxen svarade inte på något och jag har även testat att låta den stå i ”fryst/hängt” läge ca 25 min utan att det släppte.

När jag sen stratade boxen lös REC med fast sken och displayen var tom, jag testade med att låta den stå så i ca 30 min utan att något hände. Jag har även testat att starta om den x antal gånger på detta sätt.

Sen testade jag att bryta strömmen (typ 5 min) -> Hålla inne av och på knappen på framsidan av boxen (med strömmen bruten) -> Slog på strömmen på baksidan av boxen samtidigt som jag höll inne av och på knappen på framsidan -> Boxen startade och REC lyste rött i några sekunder, samtidigt som den slocknade släppte jag av och på knappen och efter ca 10 min hoppade boxen igång som vanligt.

Jag lyckades få i gång boxen på detta sätt 3-4 gånger innan den la av helt, orsaken till att jag väntade i ca 10 min första gången var att jag fick telefon så jag var tvungen att gå ifrån ett tag och med facit i hand så var det ju tur för mig annars hade man nog gett upp.

Jag har försökt att radera 001 filen men jag har bara lyckas få upp menyn där man kan välja att radera filen och sen har boxen hängt sig.

Övrigt: Enligt en tekniker på ComHem så var detta ett helt nytt problem, men att boxen hänger sig så att REC lyser med ett fast sken är ett välkänt fel. Det enda man kan göra då är att skicka in boxen på reparation enligt honom.

Nutid: 2007-10-12
Jag har fått en helt NY box hemskickad idag men tyvärr så fungerar den inte till 100% :-(

Felbeskrivning:
1. Boxen känner inte av att det sitter i en HD i den
2. Efter att jag gjort en fabriksåtersällning så hittade den en HD på 8 Gb!!! som det tyvärr inte gick att spela in på eftersom boxen i inspelningslägen inte känner av HD:n he he he
3. Jag saknar vissa kanaler ex.vis 3, 5 och 9 (man kan dock se dom om man väljer analogt)

Jag ringde givetvis ComHem och förklarade mitt problem, efter ca 18 minuter med supporten kom man fram till att jag ska få en ny box + ett nytt kort!!!

När ska detta JÄ**A strul ta slut?

Postad 13 oktober 2007 - 16:55

Unregisteredfea54c29
  • Unregisteredfea54c29
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Känns som stämningen behöver höjas en aning här i tråden, så här kommer infon många verkar ha väntat på. Att sätta in en större hårddisk fungerar alldeles UTMÄRKT. Åtminstone i min box, ska kanske tilläggas. Bygla bara den nya disken som Master och sätt in den i boxen, formaterar gör den automatiskt vid uppstarten. Att sedan kopiera över inspelningar från den gamla disken fungerar utan några som helst problem med USB-IDE-adapter "direkt i Windows". Jag satsade på en 320 GB DB35.3 (den som sitter i boxen är som tidigare sagts en DB35.2 även kallad DB35 7200.2) och kan glatt rapportera att USB-gränsen på 250 GB INTE gäller för den interna disken.

Allt fungerar precis "som vanligt", hade hoppats på en liten förbättring av "redigeringstiderna" på grund av den på pappret något snabbare disken, men man kan väl inte få allt. Frågan är givetvis om det skulle fungera lika stabilt med en icke-DB35-disk men för den som vill "play it safe" rekommenderar jag en disk i DB35.2-serien såvida det inte går att få en DB35.3 billigare eller för samma pris. I båda fallen är det i princip att beställa från Tyskland som gäller.

/Markus

Redigerat av Unregisteredfea54c29, 13 oktober 2007 - 17:25.

Postad 13 oktober 2007 - 17:29

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Känns som stämningen behöver höjas en aning här i tråden, så här kommer infon många verkar ha väntat på. Att sätta in en större hårddisk fungerar alldeles UTMÄRKT. Åtminstone i min box, ska kanske tilläggas. Bygla bara den nya disken som Master och sätt in den i boxen, formaterar gör den automatiskt vid uppstarten. Att sedan kopiera över inspelningar från den gamla disken fungerar utan några som helst problem med USB-IDE-adapter "direkt i Windows". Jag satsade på en 320 GB DB35.3 (den som sitter i boxen är som tidigare sagts en DB35.2 även kallad DB35 7200.2) och kan glatt rapportera att USB-gränsen på 250 GB INTE gäller för den interna disken.

Allt fungerar precis "som vanligt", hade hoppats på en liten förbättring av "redigeringstiderna" på grund av den på pappret något snabbare disken, men man kan väl inte få allt. Frågan är givetvis om det skulle fungera lika stabilt med en icke-DB35-disk men för den som vill "play it safe" rekommenderar jag en disk i DB35.2-serien såvida det inte går att få en DB35.3 billigare eller för samma pris. I båda fallen är det i princip att beställa från Tyskland som gäller.

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Låter grymt, jag hade verkligen behövt mer utrymme! Du har inte lust att lägga upp en steg för steg anvisning på hur man gör? ;)

Postad 13 oktober 2007 - 22:29

Unregisteredfea54c29
  • Unregisteredfea54c29
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Låter grymt, jag hade verkligen behövt mer utrymme! Du har inte lust att lägga upp en steg för steg anvisning på hur man gör?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Visst! Men först undrar jag bara om du någonsin byt en hårddisk i en dator? Vill inte bli övertydlig och riskera att förvirra dig. Oavsett vad så är det för övrigt en mycket enkel sak att utföra, absolut inget att oroa sig för.

/Markus

Redigerat av Unregisteredfea54c29, 14 oktober 2007 - 16:18.

Postad 14 oktober 2007 - 12:24

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Låter grymt, jag hade verkligen behövt mer utrymme! Du har inte lust att lägga upp en steg för steg anvisning på hur man gör?  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Visst! Men först undrar jag bara om du någonsin byt en hårddisk i en dator? Vill inte bli övertydlig och riskera att förvirra dig. Oavsett vad så är det för övrigt en mycket enkel sak att utföra, absolut inget att oroa sig för. Första steget får du dock redan nu eftersom jag redan började skriva... ;)

1. Köp en disk. Skulle själv nog köpa en på 500 GB i ditt läge, själv tog jag 320 GB eftersom jag inte ville ha halva disken oanvänd om 250-gränsen gällde.

Här är 7200.3-versionen på 500 GB, 7200.2 kostar i det här fallet mer och verkar i stort sett vara nästintill utgången: http://www.heise.de/...ch/a222048.html.

Vill du satsta på någon annan disk kommer du givetvis antagligen billigare undan men risken ökar en aning för krångel.

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har pillat med gamla hårddiskar i samband med nytt datorköp, verkar inte jättekrångligt. Har koll på slave/master, IDE kablar och statisk elektricitet. Mer än så nja.....! Hur får man nya HD att para sig med boxens OS. Ska man förbereda nya HD:n i en dator först?

Postad 14 oktober 2007 - 16:13

Unregisteredfea54c29
  • Unregisteredfea54c29
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag har pillat med gamla hårddiskar i samband med nytt datorköp, verkar inte jättekrångligt. Har koll på slave/master, IDE kablar och statisk elektricitet. Mer än så nja.....! Hur får man nya HD att para sig med boxens OS. Ska man förbereda nya HD:n i en dator först?

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, då ska det inte vara några som helst problem. Du behöver inte förbereda disken på något sätt, både partitionering och formatering sker automatiskt vid första uppstart med den nya disken.

1. Köp en disk. Skulle själv nog köpa en på 500 GB i ditt läge, själv tog jag 320 GB eftersom jag inte ville ha halva disken oanvänd om 250-gränsen gällde.

Här är 7200.3-versionen på 500 GB, 7200.2 kostar i det här fallet mer och verkar i stort sett vara nästintill utgången: http://www.heise.de/...ch/a222048.html.

Vill du satsta på någon annan disk kommer du givetvis antagligen billigare undan men risken ökar en aning för krångel. Visst kan det vara så idiotiskt att det finns en begränsning någonstans mellan 320-500 GB, så vill du vara 100% säker på att inte köpa utrymme du inte kommer kunna använda är det 320 GB som gäller.

2. Bygla disken som Master. Cable Select fungerar inte.

3. Öppna boxen och byt ut disken. En skruv på varje kortsida och tre på baksidan, inga konstigheter att få upp boxen. Disken ligger helt öppet så det är bara att skruva loss de fyra guldfärgade skruvarna med gummi under och dra upp disken och dess vagga en bit så att du lättare kommer åt att dra ut IDE och elkabeln (elkabeln kan du dra loss först av allt om du vill men IDE-kabeln är lite svår att få grepp på innan du lossat disken).

När du har disken fri skruvar du loss den ur vaggan och sätter in den nya disken i densamma. Sedan in med nya disken i boxen och i med kablarna. Skruva dock inte på locket till boxen än.

4. Testa nya disken/kopiera från den gamla. Starta upp boxen. Den ska ta en liten stund på sig för att formatera hårddisken, men sedan ska allt genast fungera perfekt. Testa några kortare inspelningar, timeshift, forward/rewind m.m. Sätt sedan förslagsvis ett halvtimmesprogram på timerinspelning medan du kopierar filerna från den gamla disken.

Det gör du givetvis smidigast med en USB-IDE-adapter, koppla bara in disken via adaptern till valfri dator och du bör få upp två "diskar" som båda heter "HOPPY LABEL" i "Den här datorn". Den ena är på ca 500 MB och tom, den andra ska du kopiera alla filer från till valfri annan disk och mapp.

5 Kopiera till nya disken. Försäkra dig om att inspelningen blev bra och att allt fungerar stabilt. Formatera för säkerhets skull disken i boxens menysystem och ta ut den ur boxen. Tänk på att du inte behöver ta loss den ur vaggan! :)
Koppla in disken i adaptern och datorn och kopiera alla de sparade filerna från gamla disken till den "HOPPY LABEL" som inte är ca 500 MB.

6. In med disken igen, på med locket och tuta och kör!

Tror att det ska stämma så, väldigt straightfoward i praktiken även om det blev lite text. Visst skulle man kunna partitionera i datorn först också, men den här lösningen är nog faktiskt i praktiken både snabbare och smidigare även om du måste skruva ut disken en extra gång.

/Markus

Redigerat av Unregisteredfea54c29, 14 oktober 2007 - 17:15.

Postad 14 oktober 2007 - 16:59

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

4. Testa nya disken/kopiera från den gamla. Starta upp boxen. Den ska ta en liten stund på sig för att formatera hårddisken, men sedan ska allt genast fungera perfekt. Testa några kortare inspelningar, timeshift, forward/rewind m.m. Sätt sedan förslagsvis ett halvtimmesprogram på timerinspelning medan du kopierar filerna från den gamla disken.

Det gör du givetvis smidigast med en USB-IDE-adapter, koppla bara in disken som vanligt i den så bör du få upp två partitioner som båda heter "HOPPY LABEL". Den ena är på ca 500 MB och tom, den andra ska du kopiera alla filer från till valfri disk och mapp.

5 Kopiera till nya disken. Försäkra dig om att inspelningen blev bra och att allt fungerar stabilt. Formatera för säkerhets skull disken i boxens menysystem och ta ut den ur boxen. Tänk på att du inte behöver ta loss den ur vaggan! :)
Koppla in disken i adaptern och kopiera alla de sparade filerna från gamla disken till den "HOPPY LABEL" som inte är ca 500 MB.

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är lite lost på 4:an och 5:an. Ska jag använda en dator för gamla fil-överföringen eller USB ingången på boxen?
Är "hoppy label" nånting som dyker upp i boxens OS?

Postad 14 oktober 2007 - 17:16

Unregisteredfea54c29
  • Unregisteredfea54c29
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
En dator. Har uppdaterat guiden, bör fungera även om du använder Mac. Har du ingen USB-IDE-adapter är det alltså en sådan här du ska ha: http://www.webhallen...od.php?id=71892

/Markus

Redigerat av Unregisteredfea54c29, 14 oktober 2007 - 17:17.

Postad 14 oktober 2007 - 18:29

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Mange36 vad använder du för Multifjärr? Är på G att skaffa en multifjärr själv. Kör allt utom boxen
via fjärren till min receiver men orkar inte programmera in boxen på den. Behöver en fjärr som är lätthanterlig så att ungarna fattar vilka knappar som man ska trycka på. Lite off topic kanske men... :)

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 14 oktober 2007 - 18:30.

Postad 14 oktober 2007 - 21:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Mange36 vad använder du för Multifjärr? Är på G att skaffa en multifjärr själv. Kör allt utom boxen
via fjärren till min receiver men orkar inte programmera in boxen på den. Behöver en fjärr som är lätthanterlig så att ungarna fattar vilka knappar som man ska trycka på. Lite off topic kanske men... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder en Logitech Harmony 525
http://www.logitech....es/371&cl=se,sv

Den går att hitta billigare än vad som sägs på Logitechs hemsida. Den programmeras via datorn mot deras databas. Det är lite pyssligt innan man lärt sig hur det fungerar. Men du kan lägga in egna "knappar". Och du kan lära fjärren kommandon och "blanda" som du vill. Jag har t.ex. TV:ns volym inlagd på volymknapparna när alla övriga knappar styr digitalboxen. Jag gillar verkligen den här fjärren. :P

Postad 15 oktober 2007 - 11:28

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

/Markus

Tack för infot! :) :P :(

Jaha, så blir det en liten beställning av en sådan då. Att sätta dit en IDE-disk är ju en barnlek för en van datorbyggare som mig. Hmmm, undrar om du har nått limiten. Mycket vill ju ha mer, som det brukar heta... :(

Edit:

Hmmm, jag begriper inte varför det absolut måste vara just den disken. IDE-disk, som IDE-disk liksom. Jag tror faktiskt inte att det har betydelse vilket märke det är på den. Dock tror även jag att det finns en begränsning på hur stor HDD'n får vara, eller rättare sagt - hur stor partition som kan skapas. Tyvärr använder jag mina USB-diskar. Annars vore det en lätt sak att testa med en av dem...

En sak till. Du sparar väl dem "gamla" disken, Markus? Kan vara bra att ha, utifall att.... ;)¨

Edit2:

Läste detta på Seagates hemsida, man kanske skall hålla sig till denna serie i alla fall, för att VERKLIGEN vara på säkra sidan(det är en ATA-100, inte ATA-133, märkligt)...

"DB35.3 Series™ Hard Drives

Seagate® DB35 Series™ 7200.3 hard drives deliver maximum performance and capacity for digital video recorders (DVRs).
Seagate DB35.3 Series hard drives offer the industry’s most comprehensive feature set for the DVR environment. With capacities up to 750 GB, the DB35.3 Series drive delivers up to 750 hours of storage for standard television or 140 hours for high-definition content. These drives also enable services for high-definition video content—including standard time shifting, trickle-down recording and enhanced video on demand—for a more powerful media viewing experience. DB35.3 Series hard drives feature DynaPlay Technology™ to address many DVR-specific challenges such as power consumption, video streaming performance, acoustics and reliability. Built-in DriveTrust™ technology improves content security as part of a comprehensive digital rights management system."

Redigerat av Tompa123, 13 januari 2008 - 17:05.

Postad 15 oktober 2007 - 14:26

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bara tipsa om att vill man ha en multifjärr som klarar det mesta ska man sikta på en Philips Pronto, själv kör jag med deras RU950.

Största fördelen med Pronton är att man kan layouta den exakt som man vill och sen kan man finjustera varenda liten sak på millmeter nivå. Typ vill man skapa macron så kan man lägga in olika typer av delays beroende på vad man vill ha mm...

Postad 15 oktober 2007 - 15:17

Unregisteredfea54c29
  • Unregisteredfea54c29
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Mmm, DB35-serien hör alltså till Seagates diskar specifikt framtagna för PVR så visst kan det vara skillnad jämfört med vilken IDE-disk som helst. Sedan är DB35-orna riktigt tysta också.

Gamla disken finns kvar, skulle inte gå att få många kronor för en så liten begagnad disk. :)

/Markus

Postad 16 oktober 2007 - 16:48

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Jösses...48 sidor "tråd" ;)

Idag damp ett raklamblad från comhem ned i brevinkastet...precis den dag(!) jag tänkt beställa box från comhem. Dock hade jag tänkt mig en vanlig box + Medium 8 favoriter för 1 spänn (kan inte ta emot HDTV i fastigheten annars hade det självklart blivit en HD box).

Nåja..erbjudandet gäller just DCB-P850Z och att man får den för 1495:- om man tecknar 24 månaders digital-TV Medium 8 favoriter.
Najs tänkte jag...kan ju vara kul att kunna spela in igen...(skrotade VHS'en för ett tag sedan)...men:

Fråga 1: Är det värt det? ;)
Fråga 2: Får jag ut 5.1 DD via Optical om sändningen skickar det? (såg någon kommentar tidigt i tråden om att detta inte gick?? men det kanske bara var tidiga spekulationer..)

Postad 16 oktober 2007 - 17:45

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Fråga 1; Jovars.. Men läs igenom tråden och bedöm själv..
Fråga 2; Jodå, DD 5.1 om sändningen skickar ut detta.. OBS! Via optisk kabel..

Postad 16 oktober 2007 - 20:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Trots en del krångel är jag (och alla andra i familjen) nöjd med boxen. Bra bild. Väldigt lätt att spela in. Timeshiftfunktionen är inte perfekt, men ändå användbar. De irriterande problemen försvann med fw-uppdateringen. Nu behöver man bara starta om den då och då. Om jag med dagens box-erfarenhet saknat box och fått frågan om jag ville skaffa en P850, då hade jag utan tvekan gjort det. Men alla har vi olika toleransnivåer för krånglig elektronik, om du nu skulle ha oturen att få ett krångelex.

Postad 16 oktober 2007 - 20:43

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har haft min nu i nästan en vecka och den har faktiskt inte krånglat en enda gång.. Tycker att det är en bra box..

Lite av det negativa:
* Fjärrkontrollens layout är inte bra och snudd på riktigt dålig, men man lär sig med tiden och det är inget jag hänger upp mig speciellt mycket.

*Den börjar inte spela in automatiskt när man byter kanal som på min gamla Humax. Pausa i direktsändning går men du kan inte gå tillbaka och titta på något intressant om man inte först pausat och tittar på programmet med eftersläpning.

*Det går ej heller att pausa eller spola tillbaka i programmet medans inspelningen görs. Detta gick också med min gamla Humax. Man måste även göra ett Bookmark om man tittar på inspelat material och vill komma tillbaka till samma plats man slutade titta på.

*Bilden är bara ok.

* Lite väl högt fläktljud, låter ungefär nästan som när nån granne i huset dammsugar har jag märkt.. ;)

Det positiva:

*Förhållandevis stor hårddisk som räcker länge.

* Redigeringsfunktion - har dock ej testat den ännu.

* Perfekt att kunna titta på vad man vill medans man spelar in ett annat program.

* Möjlighet att kunna spela in två program samtidigt

* Bra EPG och lätt att spela in från denna.

* Ljudet tycker jag är bättre än på min gamla Humax

* Stabil o driftsäker (mitt ex. iaf..)

Summa summarum: en ganska bra box med suveräna funktioner som gör ditt tv-tittande lmycket lättare och behagligare. Fungerar klart bättre än en video iaf.. ;)

Betyg 8 av 10.

Starkt köpvärd med andra ord..

Mvh

//

Breakpoint

Postad 17 oktober 2007 - 09:25

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
För er som orkar bry er, del 2

Så kom man hem igår och hittade en lapp i brevlådan från ComHem där man vill att jag ska skicka in min halvtrasiga box!!!

Efter senaste samtalet kom VI fram till att:
1. Jag skulle behålla den halvtrasiga boxen tills jag fick den nya och då skulle jag kasta bort den halvtrasiga dvs slänga den på återvinningen.
2. Jag skulle få ett nytt kort utskickat ifall det var något fel med mitt gamla.
3. Allt detta skulle vara loggat enligt killen jag pratade med (dum som man är så litar man på folk)

Vad säger ComHem när man ringer dit lagomt irriterad?
* ComHem vill att jag skickar in min halvtrasiga box så man får se vad felet kan vara
* ComHem har INTE registrerat att jag ska få ett nytt kort hemskickat
* ComHem har INTE registrerat att jag ska kasta bort min halvtrasiga box när jag får den nya
* Det enda som fanns loggat är att jag skulle få en ny box hemskickad pga av att det var fel på min nuvarande!

Så i fortsättningen ska man ALLTID be om följande:
* Att personen man pratat med läser upp vad som är loggat
* Att personen man pratat med lämnar sitt för och efternamn
* Att personen man pratat med lämnar ärendenummer på ditt ärende

Om man kunde skulle man fan i mej spela in dom här samtalen eftersom dom har lite svårt för att hålla sig till sanningen och logga som dom ska.

Påpekar att det har man blivit lovad något eller liknande så får man bara till svars "det står inte här och då finns det inget jag kan göra åt saken"...

Fy fan va less jag är på detta nu...

Postad 17 oktober 2007 - 20:46

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

För er som orkar bry er, del 2

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår helt och fullt! Just nu väntar jag på att något ska hända efter felanmälan och servecieanmälan hos både Comhem (dålig bild emellanåt) och Samsung (uppgradering av firmware på TV:n). Väntan ser ut att bli lång. Och hos Samsung fanns min första serviceanmälan inte ens registrerad, ska vänta ytterligare några dagar och se om den andra är det.

Redigerat av Mange36, 17 oktober 2007 - 20:47.

Postad 17 oktober 2007 - 22:57

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Så i fortsättningen ska man ALLTID be om följande:
* Att personen man pratat med läser upp vad som är loggat
* Att personen man pratat med lämnar sitt för och efternamn
* Att personen man pratat med lämnar ärendenummer på ditt ärende

Om man kunde skulle man fan i mej spela in dom här samtalen eftersom dom har lite svårt för att hålla sig till sanningen och logga som dom ska.

Påpekar att det har man blivit lovad något eller liknande så får man bara till svars "det står inte här och då finns det inget jag kan göra åt saken"...

Fy fan va less jag är på detta nu...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag bryr mig också.

Skall fan spela in samtalen i fortsättningen. Jag borde ha lärt mig hur man gör det med min telefon, men det har jag inte. Dags att gör det nu. Jag tror att man måste säga till att man spelar in samtalet, är det inte så?

Hursomhelst så borde det snart vara dags för Plus att ta upp deras misskötsel av sin kunder...

Redigerat av Tompa123, 17 oktober 2007 - 23:05.

Postad 18 oktober 2007 - 14:44

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Håller med om att kundtjänsten är usel hos Com hem men boxen är ju faktiskt helt OK!
Om man får rätt exemplar..

När det gäller Com hem får man alltid ringa en extra gång och kolla att ens beställning eller order verkligen är lagd. Har själv hållit på och krånglat med dom i samband med detta boxköp då det bla blev fel abbonemang och en massa missförstånd.. Gäller att ha tålamod bara så funkar det.

Annars är det väl bra läge att begära att få tala med kundansvarig eller nån chef för kundtjänst, vilket jag varit när att göra ett flertal ggr. lycka till!

mvh

Postad 18 oktober 2007 - 17:27

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag tror att man måste säga till att man spelar in samtalet, är det inte så?

<{POST_SNAPBACK}>

Det räcker med att ena parten känner till att samtalet spelas in. Och eftersom du är den som spelar in och dessutom är den ena parten så är det OK.

Redigerat av sirn, 18 oktober 2007 - 17:28.

Postad 21 oktober 2007 - 17:32

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
För er som orkar bry er, del 3 - Nu är det över för den här gången!

Det sista som hänt är att jag blev uppmanad att maila in till ComHem så kunde dom ringa upp mig så jag slapp sitta i deras telefonkö.

Jag mailade in i fredags (2007-10-19) klockan 10.19 och lämnade mitt namn, mobilnummer och vad saken gällde + att jag bad dom höra av sig under eftermiddagen.

Ringde dom upp mig? NEJ, självklart inte... Däremot ringde dom upp mig idag runt 11.00 och följande sas då:

ComHem: Hej. bla bla bla angående din kompensation bla bla bla...
Jag: Va trevligt hur mycket blir det i kr?
ComHem: Vi kommer att dra av för 10 dagar
Jag: Öhh kolla när jag felanmälde detta första gången det är mer än 10 dagar sen
ComHem: Jag ser att det är 2007-09-27
Jag: Ja det innebär väl att jag ska få ersättning för mer än 10 dagar?
ComHem: Vänta.... (fick vänta i 2-3 minuter)
ComHem: Ja vi kommer att ge dig ersättning för 12 dagar
Jag: Öhhh men snälla ni räkna hur många dagar det är mellan 2007-09-27 till 2007-10-19
ComHem: Knäpptyst i luren (jag gissar att hon satt och räknade på fingrarna)
Jag: (efter ca 30 sekunder bryter jag tystnaden med) Jag kan hjälpa dig att räkna det är exakt 23 dagar + 2 dagar innan boxen la av helt (ja, jag hade räknat ut/noterat det innan, eftersom jag misstänkte att detta skulle komma upp)
ComHem: Vänta.... (den här gången fick jag vänta i ca 5-6 minuter)
ComHem: Ja vi kan ersätta dig för 20 dagar
Jag: Men sa jag inte att det sturlat i 23 dagar + 2 dagar innan den la av helt? (utan att vara irriterad)
ComHem: Vänta... (nu tog det bara 1-2 minuter)
ComHem: Vi ersätter dig för 25 dagar dvs 405 kr kommer att dras från din räkning nästa månad (min totala måndskostnad är 536 kr)
Jag: Jag är fortfarande inte nöjd med tanke på hur jag blivit bemött av er och hur mitt ärende har hanterats, jag förväntar mig minst en måndas fri tv dels för att det dragit ut på tiden och dels för att jag fått felaktig information.
ComHem: Vi kan inte ersätta dig för felaktig information och hur ditt ärende har blivit hanterat, vi kan bara ersätta dig för hur länge du varit utan tv dvs 25 dagar
Jag: Då kan du notera i mitt ärende Kunden är ej nöjd med servicen från ComHem + ersättningen han erbjudits. Har du fört in det i mitt ärende?
ComHem: Ja
Jag: Bra, hej då
ComHem: Hej då

Ja hur kan jag ha detta i huvudet? Det har jag inte men eftersom ComHem inte kan logga på ett vettigt sätt så får man logga själv under samtalets gång...

Frågan är hur mycket man hade kunnat få ut om man orkat gnälla mer? Det rör sig inte om några stora belopp men det är ju för fan katastrofalt hur dom hanterar sina kunder som gör mig så förbannad, tänk på alla som inte orkar ta striden med ComHem, som bara köper det dom säger... Jag tycker väldigt synd om dom kunderna. Min mormor måste ju vara deras drömkund, saknar totalt teknik -intresse/kunnande och litar fullständigt på att alla vill hon väl...

Jag hoppas det dröjer innan man får problem igen...

Postad 21 oktober 2007 - 20:57

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att det ordnade sig i alla fall. Antar att du fick en ny box också.

Postad 22 oktober 2007 - 08:18

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att det ordnade sig i alla fall. Antar att du fick en ny box också.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja.. jag kan bara instämma och meddela att jag känner exakt samma, och att jag har blivit behandlad på exakt samma sätt! (även om jag dessutom var utan min box i nästan 4v!!)
Vi fick dock kompensation för de dagar vi varit utan box, men fortfarande inget mer så att säga. Det blev till slut en helt ny box för oss, och den har fungerat bra än så länge (endast en omstart på 4 v nu).
Men, man kan ju verkligen säga att ComHems kundservice och bemötande är bland det sämsta man träffat på, inom ALLA sektorer!

Jag tycker att man kan sammanfatta ComHem med att deras tjänster är ju faktiskt rätt så bra, så länge allt fungerar som det ska! Om man får problem.. då blir det verkligen problem och du som kund hamnar alltid snett och kan endast känna maktlöshet inför ComHems dummhet.

Postad 22 oktober 2007 - 18:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Är jag verkligen den enda som har problem med Kanal 5 när de sänder i bredbild? Nu när även reklamen sänds i bredbild tycker jag att andra också borde ha märkt av problemet. Som tidigare nämnt blir bilden beskuren till 4:3 här, men bara på Kanal 5 och inte på en enda annan kanal som sänder i 16:9. Om min box är den enda som beter sig såhär så är det, för att prata fackspråk... djävligt konstigt. :D

Jag misstänker att det är fler än jag som faktiskt har problemet, men inte inser det eftersom Kanal 5 än så länge inte sänder speciellt många program i bredbild. Man kan lätt missta den kapade 16:9-bilden för en sändning i 4:3. Men, det som avslöjar beskärningen under program som sänds i 16:9 är att Kanal 5:s logotyp försvinner ur bild och om man är vaksam, även att bilden blir aningen suddigare än vanligt (på grund av omskalningen som sker i boxen).

Det som avslöjar problemet under reklamen är förstås att det märks väldigt tydligt i många reklamfilmer att loggor och text kapas bort, samt att reklamen nu på Kanal 5, liksom på många andra kanaler sänds i 16:9. All reklam. Så nu finns definitivt en tillförlitlig referens för att lösa det här bredbildsmysteriet en gång för alla. :D

Postad 22 oktober 2007 - 20:09

Marcus123
  • Marcus123
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har tidigare varit mycket nöjd med boxen men nu har jag fått problem.
Nu för en stund sen skulle jag starta den (har den alltid på standby när jag inte tittar) och då går den inte igång. Helt stendöd! Väntar en stund och efter ett tag står det "HDD CHECK" i rutan. Ingen bild på TV:n. Jag har provat att stänga av och sätta på. Slitit ur sladden och pluggat i igen. Inget funkar.
Comhems kundtjänst har som väntat aaaaaldrig hört talas om felet.
Läste tidigare att någon haft problem med "HDD CHECK" men inte hur det kan fixas (om det kan fixas).
Nån som kan hjälpa kanske? Eller kan hårddisken packat ihop tro?

Postad 22 oktober 2007 - 21:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Jag får också "HDD CHECK" ibland när boxen har varit strömlös - jag slår av den några minuter en gång i månaden för att återställa klockan till rätt tid. Hårddisktestet brukar bli klart efter ett par minuter. Det kan vara något ofarligt i sig, kanske någon form av fragmenteringstest.

Men om det tar längre tid än några minuter och boxen fortfarande inte startar upp så kan det nog vara något på tok. Min box har aldrig gjort hårddisktest när jag har slagit på den direkt från beredskapsläge.

Redigerat av Zacabeb, 22 oktober 2007 - 21:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.