Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig köpa rätt TV, och rädda ett liv (mitt)

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 januari 2011 - 15:56

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej Forum.

Hjälp mig! Jag köper alltid fel produkter för att försäljarna aldrig svarar på ens frågor ärligt.

Det jag söker ifrån någon kunnig inom LED TV hållet är peka ut en bra TV som jag förhoppningsvis inte kommer lida av flera fel.

TV:n skall kosta ca 14000-17000 max.

Tum: minst 55*

Märke: Gärna Samsung (hört att samsung ger mest "bang for your bucks")

Vilka butiker och Vilka märken är bäst?

Verkar som många svenskar butiker säljer gamla modeller av LED, jag vill inte ha nån TV som är tillverkad 2008 etc, den ska vara av NY modell så man får lite fina saker på köper som är bra att ha ! :D?

Hur mycket ska man oroa sig för Clouding? Är samsungs LED värst drabbade som en medlem här påstod?

Postad 28 januari 2011 - 16:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Varför frågar du om råd när du redan har bestämt dig för en Samsung LED-LCD i 55" för 14-17000? Finns väl inte så många att välja på då.
Att du sedan skulle kunna få något mycket bättre av något annat fabrikat för de pengarna skulle nog många i detta forum kunna intyga. Samsung är INTE i toppklass på något sätt.

Postad 28 januari 2011 - 16:02

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Rekomenderar att du läser igenom dom 10000000 trådar som finns här på forumet, börja med denna: Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST

Postad 28 januari 2011 - 16:04

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Rekomenderar att du läser igenom dom 10000000 trådar som finns här på forumet, börja med denna: Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST

Jo den har jag läst.

Stod ju inte vilken TV man ska köpa mer allmän info ellerhur?

Postad 28 januari 2011 - 16:06

Dawgeh
  • Dawgeh
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
skulle nog rekommendera Sony Ex500 är nog en utav få bra modeller du kan få för den pengen med tanke på storleken du vill ha... detta är dock inte en led-lcd utan CCFL men den lider inte av några clouding problem... mycket prisvärd TV

Postad 28 januari 2011 - 16:06

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Varför frågar du om råd när du redan har bestämt dig för en Samsung LED-LCD i 55" för 14-17000? Finns väl inte så många att välja på då.
Att du sedan skulle kunna få något mycket bättre av något annat fabrikat för de pengarna skulle nog många i detta forum kunna intyga. Samsung är INTE i toppklass på något sätt.

Ja men det säger inte vilken TV som är BRA.

Många modeller man får upp via sök är gamla.

Postad 28 januari 2011 - 16:09

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

skulle nog rekommendera Sony Ex500 är nog en utav få bra modeller du kan få för den pengen med tanke på storleken du vill ha... detta är dock inte en led-lcd utan CCFL men den lider inte av några clouding problem... mycket prisvärd TV

Har inte hört mycket om CCFL, vågar man prova det så bara? Är teknologin ny? Vad skiljer sig det ifrån LCD?

Postad 28 januari 2011 - 16:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har inte hört mycket om CCFL, vågar man prova det så bara? Är teknologin ny? Vad skiljer sig det ifrån LCD?

Det är LCD men med gammal hederlig lysrörsbelysning istället för LED.

Postad 28 januari 2011 - 16:30

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

+ 1

Men man kan ju ha i åtanke att det snart lanseras nya Sony apparater, så en tanke är ju att vänta en stund om de är intressanta (finns att läsa om dem på sonys hemsida) eller att vänta tills denna eventuellt reas ut ännu billigare.

Postad 28 januari 2011 - 16:32

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har tittat lite på dessa...

http://www.siba.se/P...aspx?id=4490017

https://www.prisjakt...kt.php?p=578553 ja nej? fin iallafall..

https://www.prisjakt...kt.php?p=639898 ? sony for the win ?

https://www.prisjakt...ams=l=s65231267 (olika val)

+ 1

Men man kan ju ha i åtanke att det snart lanseras nya Sony apparater, så en tanke är ju att vänta en stund om de är intressanta (finns att läsa om dem på sonys hemsida) eller att vänta tills denna eventuellt reas ut ännu billigare.

pallar inte vänta 1år , kanske flyttar om 4-5 mån..

Jag vill nog ha en LED tyvärr..

Postad 28 januari 2011 - 16:47

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Hjälp mig! Jag köper alltid fel produkter för att försäljarna aldrig svarar på ens frågor ärligt.

Då köper du ju precis det som försäljarna vill få dig att köpa...
Varför ska du nödvändigtvis ha LED? För att impa på dina kompisar som "kan mycket om TV" och lärt sig via reklambladen att LED är coolt och häftigt och det bästa som finns just nu och helst med 600Hz och super engine drive med hyper color teknologi?!? :D

Postad 28 januari 2011 - 16:55

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Köp en LCD-LED, men var medveten om bristerna i den tekniken i den prisklass du kollar på. Sony EX710 som du länkar till kan nog vara en bra teve för dig, men det är allmänt vedertaget att den billigare lillebror EX500 (lysrör...) är både en billigare och bättre apparat. Dock är den ju tjockare och sett från sidan inte lika flashig som en tunn edge-led...

Själv hade jag nog köpt en sån här om jag skulle köpa edge-led i dagsläget:

Sharp har gjort några riktigt bra LCD-apparater de senaste åren och ovanstående modell har fått goda omdömen i tester. Största anledningen att köpa Sharpen äör dock att den inte verkar ha några direkta problem med clouding. Iaf inte enligt de tester jag sett...

//P

Postad 28 januari 2011 - 17:01

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Du har ju redan bestämt dig för vad du ska ha?

Jag håller med dig om att du verkar vara väldigt lättpåverkad av säljare.
Vad är det som hotar ditt liv förresten?

Tittar du på vad du länkar?

https://www.prisjakt...kt.php?p=578553

exempelvis. Knappt hälften är nöjda med TVn enligt betyget de gett den på prisjakt.

även C6005. Clouding upp till öronen på denna tvn verkar det som. Är det vad du vill ha :D ?

ALLA som gett betyg har clouding.

Du skriver att du vill ha en tv som förhoppningsvis inte ska lida av flera fel. Well då ska du nog inte ha den iallaf.

Postad 28 januari 2011 - 17:02

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Köp gärna ledbelyst lcd om du tycker bilden är bra. Men det kan vara bra att prioritera bilden i första hand och välja tv-teknik därefter.

Postad 28 januari 2011 - 17:03

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

pallar inte vänta 1år , kanske flyttar om 4-5 mån..

Sony kommer att börja släppa nytt i mars/april som jag förstår det. Så en rea på utgående ligger nog runt hörnet om inte modellerna bara försvinner.

Tyvärr så tror jag att man får mer "Bang for the buck" med en LCD eller Plasma bildmässigt, men har du bestämt dig för LCD-LED finns inget mer att säga om den saken =)

Postad 28 januari 2011 - 19:05

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Köp en LCD-LED, men var medveten om bristerna i den tekniken i den prisklass du kollar på. Sony EX710 som du länkar till kan nog vara en bra teve för dig, men det är allmänt vedertaget att den billigare lillebror EX500 (lysrör...) är både en billigare och bättre apparat. Dock är den ju tjockare och sett från sidan inte lika flashig som en tunn edge-led...

Själv hade jag nog köpt en sån här om jag skulle köpa edge-led i dagsläget:

Sharp har gjort några riktigt bra LCD-apparater de senaste åren och ovanstående modell har fått goda omdömen i tester. Största anledningen att köpa Sharpen äör dock att den inte verkar ha några direkta problem med clouding. Iaf inte enligt de tester jag sett...

//P

Jag vill gärna köpa en TV som jag kan lämna tillbaka i en butik nära mig i uppsala. Onoff, siba, elgiganten,netonet etc..

Kan du länka en bra TV ifrån dessa butiker? tack

Sony kommer att börja släppa nytt i mars/april som jag förstår det. Så en rea på utgående ligger nog runt hörnet om inte modellerna bara försvinner.

Tyvärr så tror jag att man får mer "Bang for the buck" med en LCD eller Plasma bildmässigt, men har du bestämt dig för LCD-LED finns inget mer att säga om den saken =)

Tror du att man komma kunna få en bra TV för 15000-20000 av de nya sony modellerna och kommer det vara värt väntan?

tack för svaret

Köp gärna ledbelyst lcd om du tycker bilden är bra. Men det kan vara bra att prioritera bilden i första hand och välja tv-teknik därefter.

Kan du utveckla det lite mer , jag är inte speciellt teknisk och förstår inte riktigt vad du menar om du inte visar ett praktiskt exempel , kanske 2 olika TV bilder jag kan jämföra med?

tack för svaret.

ALLA som gett betyg har clouding.

Du skriver att du vill ha en tv som förhoppningsvis inte ska lida av flera fel. Well då ska du nog inte ha den iallaf.

Tack för svaret.

det är precis denna typ av svar jag letat efter. Jag trodde att den TVn var riktigt bra, synd. Kan du länka till en annan TV som har fått bra betyg ifrån samsung? prisklass ca 15000-20000 kr.

Postad 28 januari 2011 - 19:28

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vad vet ni om denna TV då?

http://www.expert.se...aspx?id=5022851

* 55" LED-TV, 1920x1080
* 100Hz-teknik
* DLNA, förberedd för WLAN
* 4x HDMI, 2x USB
* Endast 3cm tunn
* DVB-C/MPEG2, DVB-T/MPEG2/MPEG4

en sony under..

http://shop.onoff.co...rd23391820.aspx

Redigerat av hitman1984, 28 januari 2011 - 19:32.

Postad 28 januari 2011 - 19:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Köp inte Samsung lcd led.
Måste du ha Samsung så köp en vanlig lcd..

Men vill du ha en lcd led i absoluta toppen köp denna.

Redigerat av moparman, 28 januari 2011 - 19:34.

Postad 28 januari 2011 - 19:33

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Köp inte Samsung lcd led.
Måste du ha Samsung så köp en vanlig lcd..

Men vill du ha en lcd led i absoluta toppen köp denna.

hitta den bästa 55 tummaren för min prisklass så får du popcorn !

Postad 28 januari 2011 - 19:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Flytta fram soffan närmare tv eller spara ohop 27k är mitt tips..

Eller köp en tv som har fått bättre i tester å spara en bunt 1000 lappar å köp nå roligt för pengarna som blir över.

Bättre bild får du inte för de pengarna...Enligt min mening

Postad 28 januari 2011 - 19:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Men den är ju inte lika tunn som Samsungs LED-TV...

Postad 28 januari 2011 - 19:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

Tack för svaret.

det är precis denna typ av svar jag letat efter. Jag trodde att den TVn var riktigt bra, synd. Kan du länka till en annan TV som har fått bra betyg ifrån samsung? prisklass ca 15000-20000 kr.

Nej tyvärr kan jag inte det för jag känner inte till någon :D

Postad 28 januari 2011 - 20:09

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Eller köp en tv som har fått bättre i tester å spara en bunt 1000 lappar å köp nå roligt för pengarna som blir över.

den finns ju inte att köpa på elgiganten,sida,onoff eller expert... jag vill gärna kunna köra tillbaka den vid fel. pallar inte posta en 55 tummare...

vad får man får 27k?

den då?

http://www.expert.se...aspx?id=5172798

24k

Postad 28 januari 2011 - 20:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du vill alltså inte rädda ditt liv?

Har du missat vad alla som är minsta insatt i bild säger?

Köp INTE Samsung lcd led...

LG LE850 55 tum får du för 27k på elgiganten...En av de bästa

Postad 28 januari 2011 - 20:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

den finns ju inte att köpa på elgiganten,sida,onoff eller expert... jag vill gärna kunna köra tillbaka den vid fel. pallar inte posta en 55 tummare...

vad får man får 27k?

den då?

http://www.expert.se...aspx?id=5172798

24k

Ta g20 då. Den finns på expert.

Postad 28 januari 2011 - 21:02

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Kan du utveckla det lite mer , jag är inte speciellt teknisk och förstår inte riktigt vad du menar om du inte visar ett praktiskt exempel , kanske 2 olika TV bilder jag kan jämföra med?

tack för svaret.

Det bästa är att du går efter bildkvalite i första hand och tv teknik därefter. Alltså du måste vidga vyerna från ledbelyst lcd. Det finns säkert bra lcd med ledlampor, men de som är bra kostar mkt och är inte särkilt prisvärda. Jag ser dem som en teknik som prioriterar utseende än den bild den ska förmedla. Det finns brister med lcd med ledlampor som inte är lika stora som de med ccfl-belysning.

Plasma har där klara fördelar men det viktigaste är att du väljer något som du tycker är bra. Tänk på att TV.n ska stå hemma hos dig där du förmodligen kan släcka ned. De apparater du ser i butik är inställda på butiksbelysning vilket kan lura dig att köpa fel TV.

Postad 29 januari 2011 - 00:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
LED-belysning måste verkligen påverkat folk när de vill rädda sina liv. Själv skulle jag ge min högra kalsong för en till Pioneer KRP-500M.

Postad 29 januari 2011 - 02:46

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Du vill alltså inte rädda ditt liv?

Har du missat vad alla som är minsta insatt i bild säger?

Köp INTE Samsung lcd led...

LG LE850 55 tum får du för 27k på elgiganten...En av de bästa

LG LE850 är den 10000kr bättre än den samsung eller LG för 15000 kr ? jag menar är bilden så pass mycket bättre att det är värt 10000kr? Vad det är som är så stor skillnad fattar inte jag riktigt, vissa säger att ögat ändå inte kan uppfatta någon skillnad. Eller att skillnaden är så pass stor att det inte är värt det.
har de fel ?

Postad 29 januari 2011 - 08:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Det är ju du som vill köpa en tv och betala dyrt..
Men om de är värt de kan ju bara du svara på :-)

Ska du ha mest tv för pengarna så köp en LG PK 250 eller 350 plasma.
Men då får du leva med lite sämre svärta..
Den här tex

Men vill du ha den bästa bild en plasma kan ge är de Panasonic V20 du ska ha..
Ska du ha motsvarande bild får du gå upp till LG LE850 lcd led
Allt är ju en avvägning till vad man vill ha och vad man tycker är värt att betala.

Klart man ser skillnad men jag tycker inte att de är värt pengarna med en lcd led

Postad 29 januari 2011 - 08:19

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Jag brukar vara tålmodig, men nu börjar tom jag tröttna. Som jag tolkar TS inlägg så kommer han rata alla förslag som inte är Samsung LED-LCD eller möjligen Sony. Fine, bara att slå till på den modell du tycker är läckrast. Försök dock läsa lite omdömen först (väljer du att blunda för alla som skriver om clouding så är det upp till dig...) och kolla sedan in den i en fysisk butik. Gillar du vad du ser i butiken - bara att köpa och hålla tummarna för att du gillar bilden när den är anpassad för ditt vardagsrum.

Lycka till!

//P

Postad 29 januari 2011 - 08:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tycker TS ska läsa på några dagar om de olika teknikerna och sedan åka till nån riktig affär där du kan se tvapparater i en hemlik mijö och skapligt inställda ...

Postad 29 januari 2011 - 09:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

LG LE850 är den 10000kr bättre än den samsung eller LG för 15000 kr ? jag menar är bilden så pass mycket bättre att det är värt 10000kr? Vad det är som är så stor skillnad fattar inte jag riktigt, vissa säger att ögat ändå inte kan uppfatta någon skillnad. Eller att skillnaden är så pass stor att det inte är värt det.
har de fel ?

Om du verkligen tror att man inte uppfattar skillnader mellan TVapparater med blotta ögat hade du inte skapat denna tråden från första början.

Ja, de har fel.

Postad 29 januari 2011 - 23:37

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag brukar vara tålmodig, men nu börjar tom jag tröttna. Som jag tolkar TS inlägg så kommer han rata alla förslag som inte är Samsung LED-LCD eller möjligen Sony. Fine, bara att slå till på den modell du tycker är läckrast. Försök dock läsa lite omdömen först (väljer du att blunda för alla som skriver om clouding så är det upp till dig...) och kolla sedan in den i en fysisk butik. Gillar du vad du ser i butiken - bara att köpa och hålla tummarna för att du gillar bilden när den är anpassad för ditt vardagsrum.

Lycka till!

//P

LOL!! Jag förstår hur du menar, och ja, jag är lite naiv och motsägelsefull ibland. Men jag vill verkligen ha en LED vet inte varför... Jag är väll dum antar jag. Sen så vill jag gärna ha en TV som jag kan köpa i butiken. Dom flesta rekommendationer av TV är till butiker jag aldrig hört om förut. .

Sen så gillar jag inte att betala 12000kr extra för något jag inte kommer kunna se skillnad på. Antar att alla vardagssvenssons inte kan se skillnad på en TV som kostar 27999 eller 14999. Inte jag iallafall.

Ex den där samsung TVn, såg den i butik, hade sjukt bra o skarp bild, det som är skumt är att jag verkligen försökte hitta felen som folk snackar om :)

Men jag ska kika lite på LG..

Postad 29 januari 2011 - 23:50

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

LOL!! Jag förstår hur du menar, och ja, jag är lite naiv och motsägelsefull ibland. Men jag vill verkligen ha en LED vet inte varför... Jag är väll dum antar jag. Sen så vill jag gärna ha en TV som jag kan köpa i butiken. Dom flesta rekommendationer av TV är till butiker jag aldrig hört om förut. .

Sen så gillar jag inte att betala 12000kr extra för något jag inte kommer kunna se skillnad på. Antar att alla vardagssvenssons inte kan se skillnad på en TV som kostar 27999 eller 14999. Inte jag iallafall.

Ex den där samsung TVn, såg den i butik, hade sjukt bra o skarp bild, det som är skumt är att jag verkligen försökte hitta felen som folk snackar om :)

Men jag ska kika lite på LG..

Köp den tvn du ser i butiken, spela upp en mörk film hemma så lär du se det.

Som sagt det är ditt val, ingen annans. Vill du köpa en LED, go for it. Många andra Svenssons gör ju det. En del av dom skriver sitt omdöme på prisjakt eller forumet. Dom är ofta inte särskilt positivt laddade.

Du har fått tips på bra TVaparater och nu är det helt enkelt upp till dig att bestämma dig.

Lycka till!

Postad 30 januari 2011 - 00:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
har du inte redan köpt så rekommenderar jag supervarmt lg60pk550n eller 750n, det är 60 tum, full hd, allt du behöver och bilden är awesome. har haft min i... ja, det blir ett år i sommar och jag har inget att klaga på. inga tillfälliga inbränningar även fast jag använder den som datorskärm dessutom.

viktigt är dock att köra in den ordentligt innan man börjar att använda den på allvar.

Postad 30 januari 2011 - 08:21

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Många skulle nog kunna se skillnad på en highend teve och en budget teve om man såg dem sida vid sida. Det gör mn ju dock sällan och när man ser dem var för sig så skulle förmodligen skillnaderna framstå som ganska små för de allrs flesta.

Problemet med att bedöma en teve i butik är att de ofta visar material som inte är direkt avslöjande och att belysning i lokalen samt inställningarna på teven inte motsvarar det man brukar ha hemma i vardagsrummet.

Om du väljer att köpa en edge-led (tex Samsung) så gör det i en butik som har öppet köp även vid bruten förpackning. Packa upp teven hemma, ställ in den med en bild som du själv gillar och sen slänger du i tex nån av Aliens filmerna i din DVD/BD spelare. Då ser du ganska snabbt om teven har problem med clouding eftersom de filmerna består av mycket mörka scener som är väldigt avslöjande för problemet...

//P

Postad 30 januari 2011 - 11:56

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

sjukt bra och skarp bild tar jag inte som nån positiv kritik. Hade du skrivit otroligt naturlig bild så hade det varit nåt annat det.

Postad 30 januari 2011 - 13:41

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har en fråga eller två ..

Läste någonstans att plasma tekniken är på väg ut, eller ständigt minskar, är detta sant?

Antar att man får betala flera tusen mer i El /årligen för en 55 plasma vs 55 LED ?

Problemet med att bedöma en teve i butik är att de ofta visar material som inte är direkt avslöjande och att belysning i lokalen samt inställningarna på teven inte motsvarar det man brukar ha hemma i vardagsrummet.

//P

Ok om frågar i butiken så har säljarna enligt lag inte rätt att ljuga.

Vilka frågor är viktiga att komma ihåg att ställa? Om tvns garanti dvs.

Postad 30 januari 2011 - 13:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan plasma och LCD lär väl handla på 200-300:- om TV:n står på fem timmar om dagen under ett år, dvs under kronan om dagen, eller 20 öre per timma. Dessa pengar kan man hämta hem lite varstans om man väljer att köpa en plasma. Personligen tror jag inte plasman försvinner det närmaste fem åren och energiförbrukningen kommer att minska år för år. Så, välj plasma eller LCD efter dina egna krav och vad du läst dig till i forum samt sett dessa apparater som du är intresserad av.

När det gäller garantier så har du i praktiken tre år, så det är onödigt att teckna någon extraförsäkring om man inte har barn som river halva hemmet.

http://www.konsument...sument/Garanti/

Redigerat av Huddingebo, 30 januari 2011 - 13:59.

Postad 30 januari 2011 - 14:00

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jag har en fråga eller två ..

Läste någonstans att plasma tekniken är på väg ut, eller ständigt minskar, är detta sant?

Antar att man får betala flera tusen mer i El /årligen för en 55 plasma vs 55 LED ?

Ok om frågar i butiken så har säljarna enligt lag inte rätt att ljuga.

Vilka frågor är viktiga att komma ihåg att ställa? Om tvns garanti dvs.

Alla dagens tekniker kommer att dö ut någon gång. Dock kommer plasma att finnas om i alla fall 3 år tror jag. Angående energiförbrukningen finns det redan massor av info här på forumet. Sök gärna. :)

Postad 30 januari 2011 - 14:02

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0
Ska väl även sägas att plasman kostar åtskilliga tusen mindre än en ledbelyst LCD så de extra hundralapparna som Plasman kostar i elförbrukning är knappast ett motiv för att undvika tekniken. Sedan finns ju den miljömässiga aspekten men då föredrar jag istället att släcka en lampa.
Läs inte strömförbrukning från en spec när du kollar på plasma för den visar maxförbrukningen, denna får du endast om du har helt vit bild. LCD har däremot konstant förbrukning.

Postad 30 januari 2011 - 14:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Dessutom är snittförbrukningen hos en kalibrerad plasma jämfört med en icke sådan ungefär hälften i vissa fall. Som på G20 exempelvis.

Postad 30 januari 2011 - 21:03

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vilken är den bästa TV:n för 15000-20000 på

http://www.netonnet....-tum-och-storre

det är 2 sidor. Finns en del bra LG, någon som äger några utav dessa som kan ge lite feedback?

Postad 30 januari 2011 - 21:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

har du inte redan köpt så rekommenderar jag supervarmt lg60pk550n eller 750n, det är 60 tum, full hd, allt du behöver och bilden är awesome. har haft min i... ja, det blir ett år i sommar och jag har inget att klaga på. inga tillfälliga inbränningar även fast jag använder den som datorskärm dessutom.

viktigt är dock att köra in den ordentligt innan man börjar att använda den på allvar.

Hur menar ni egentligen att man skall köra in en plasma TV innan man börjar använda den på allvar?
Är det någon testbild man skall varva med de första 200 timmarna eller skall man börja smått med att se på Rapport, sen gå över lite smått dill Discovery innan man slår igång en BD-film?
Hur kör man in en TV egentligen?
Undvika statiska bilder är en sak... men...

Postad 30 januari 2011 - 21:49

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Det ända råd man kan ge är väll att du inte ska skaffa en Samsung, i din prisklass skulle jag köpt en Sharp :)

Postad 31 januari 2011 - 00:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Hur menar ni egentligen att man skall köra in en plasma TV innan man börjar använda den på allvar?
Är det någon testbild man skall varva med de första 200 timmarna eller skall man börja smått med att se på Rapport, sen gå över lite smått dill Discovery innan man slår igång en BD-film?
Hur kör man in en TV egentligen?
Undvika statiska bilder är en sak... men...

man kör in en plasma genom att ha alla inställningar på hälften och kör program och filmer utan statiska bilder (eller svaga såna) i minst 100 timmar, gärna mer. efter det så kan man ställa in tv'n som man vill ha den bildmässigt. då är den inkörd, visar bättre bild och blir väldigt resistent mot tillfälliga inbränningar :)

hitman: jag har en 60pk550n, finns bara bra saker att säga om den. superfärg, extrema inställningsmöjligheter på bilden, thx-cert, bra svärta, står emot inbränningar, snål för storleken, bra många utgångar, finfin mediaspelare som via usb kör hd-grejjer osv osv.

Postad 31 januari 2011 - 11:17

hitman1984
  • hitman1984
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

man kör in en plasma genom att ha alla inställningar på hälften och kör program och filmer utan statiska bilder (eller svaga såna) i minst 100 timmar, gärna mer. efter det så kan man ställa in tv'n som man vill ha den bildmässigt. då är den inkörd, visar bättre bild och blir väldigt resistent mot tillfälliga inbränningar ;)

hitman: jag har en 60pk550n, finns bara bra saker att säga om den. superfärg, extrema inställningsmöjligheter på bilden, thx-cert, bra svärta, står emot inbränningar, snål för storleken, bra många utgångar, finfin mediaspelare som via usb kör hd-grejjer osv osv.

Jag ska mest spela TVspel på den, då är ju plasma ett sämre väl än LCD/LED?

Det ända råd man kan ge är väll att du inte ska skaffa en Samsung, i din prisklass skulle jag köpt en Sharp :)

Skulle lika gärna köpa Sibas egna märke då :(

Alla vet att sharp är TV världens motsvarighet till LIDL.

Postad 31 januari 2011 - 11:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Varför skulle det vara det? En djupt rotad myt...

Postad 31 januari 2011 - 11:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jag spelar minst 2 timmar varje dag på min LG PK550.
Inga problem fast den inte har lägst inputlag...

Inte i de spelen jag spelat iaf..

Postad 31 januari 2011 - 11:58

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Skulle lika gärna köpa Sibas egna märke då ;)

Alla vet att sharp är TV världens motsvarighet till LIDL.

Ja det märks iaf att du inte vet ett smack om vad du pratar om :) , med tanke på att du vil lha en Samsung så är det inte så förvånande iof.

Redigerat av Viz, 31 januari 2011 - 11:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.