Skulle säga att Videoforge förblir ett yrkesverktyg och att Mobileforge öppnar upp en ny kanal (och kalibreringsmöjlighet) mot entusiaster.
Vari skulle du säga att tillämpningsskillnaden ligger?
41 relaterade trådar
Postad 29 juni 2015 - 06:57
Vari skulle du säga att tillämpningsskillnaden ligger? Postad 29 juni 2015 - 09:03 En fristående signalgenerator vs. mjukvarulösning som förväntas verka över flera olika teknikplattformar. Postad 06 juli 2015 - 23:55 Postad 07 juli 2015 - 12:43 Men är det samma innehåll? Nu tror jag att de flesta nöjer sig med AVSHD förstås men om man är nybörjare så kan det vara skönt med en så lättanvänd kalibreringsskiva som möjligt. Postad 08 juli 2015 - 15:10
I mappen basic är det väldigt basic. Dessutom finns en lång matnyttig pdf att ladda ner. Man kan ju alltid lära sig någonting på kuppen Postad 26 juli 2015 - 16:11 Har en Samsung LCD LED 2014. Först kalibrerar jag 2 punkter 30/100 IRE. Allt ser bra ut. Sen så börjar jag kalibrera 10 punkter och kör 100-0 IRE. Sen kontrollmäter jag då kan vissa vara off te.x 40 IRE sen 60 IRE så fixar jag det så kontrollmäter jag så kan te.x 80 IRE och 90 IRE vara off så fixar jag det osv. Sen när allt ser bra ut så provkollar jag på en film eller tv så ser ansikten m.m ut som när man råkade ändra tilm 8 biters färger på en windows 95 dator. Jag förstår att det blir sådär för att jag pillar sönder 10 punkter. MEN varför blir 10 punkter fel trots att jag har kört igenom den flera gånger. 2 punkter så matchar jag rgb mot 100. På 10 punkter så kör jag RGB mot 0 så att gamman m.m fixad också. Några tips? Redigerat av Calby, 26 juli 2015 - 16:11. Postad 26 juli 2015 - 18:00 Min tumregel med Samsung har varit två punkter först och endast finputsning med 10 punkters. Dessutom hela tiden kontrollera mot gråramp för att se till så man inte tillför posterisering.
Svaren på varför det blir fel är tyvärr inte mer än att TV:n inte är bättre än vad den är. Problemet är ganska vanligt med 10 punkters gråskalejusteringar. Displayen är inte lika bra som reglagen ger sken av och för mycket justering ökar endast mängden posterisering. Det kan fungera bra med toppmodellen men samma reglage i enklare modeller kan ge problem.
Fler förklaringar är också att det driver. Panelen hinner förändras under tiden du kalibrerar. Under 1 timmes drift förändras panelen kanske ± 5% eller liknande. Postad 26 juli 2015 - 21:51
Märkte det, märkte även att om jag kör bt.1886 eller power 2.3 blir det värre. Om jag kör power 2.2 så är allt helt OK från 30 IRE till 80IRE. Så finputs på 10-30IRE och sen 80-100IRE. Kan det vara som så att displayen faktist inte klarar av bt.1886 eller power 2.3? Att begränsningarna i displayen endast tillåter power 2.2? Power 2.2 duger iofs jätte bra i mitt vardagsrum då det är blandad belysning. Gjorde en profil för dag och en för kväll. Postad 27 juli 2015 - 13:16 Posterisering är vanligt att när man försöker arbeta mot en annan gamma än den som displayen är konstruerad efter. Det sker även med andra märken som till exempel Panasonics sista generation plasma. Ju längre bort från 2.2-gamma man skruvade apparaten, desto mer posterisering uppstod. Postad 05 augusti 2015 - 06:10 Jag köpte en Philips 65PUS9109 för en vecka sedan och har sedan dess suttit och pillat i bildinställningarna. Det är stora fönster på vardera sida om tvn och vardagsrummet är väldigt ljust i sig. Jag upplever att betraktningsvinkeln är väldigt dåligt då man i en mörk scen tappar svärta direkt man flyttar sig från centrum av bilden och det är sådär redan från början. Det är ingen som har tips på generella bildinställningar för jag känner mig inte helt nöjd med tvn i dagsläget. Läst om många som lyckats ställa in sina apparater men inte fått någon som postat sina inställningar. Annars är jag inne på att byta till LGs 55ec930v men vill hellre ha kvar 65" då jag sitter en bit från apparaten... Postad 05 augusti 2015 - 07:16
Det finns en tråd för 9109:an, använd den. https://www.minhembi...c=323742&page=5 Postad 05 augusti 2015 - 16:26 Hmm hittade ett konstigt fenomen på min Samsung TV.
Jag försöker juster Night mode till 35ftl, ju mer jag sänker Bakgrundsljus ju högre blir gamman.
På min Day mode så är den på ca 46ftl och då ligger gamman fint på 2.2 så det verkar helt klart att Bakgrundsljuset påverkar gamman på min Samsung LED.
Tråkigt då alla IRE hamnade under 1,5 i DeltaE efter endast 2-punkts justeringen.
Någon som varit med om detta fenomen förut?
Såg att ISF rekommenderar 30 Ftl medans THX rekommenderar 35 FTL. Kör det som regn - kväll profil. Redigerat av Calby, 05 augusti 2015 - 18:52. Postad 06 augusti 2015 - 10:30 En del TV-apparater ändrar ljusstyrkan genom pulsbreddmodulering vilket har ganska liten inverkan på färger och gamma. Nackdelen är förstås mer flimmer ju mer du sänker ljusstyrkan.
De som sänker ljusstyrkan genom att ändra spänningen till lysdioderna undviker flimmer men de ändrar också vitbalans och gamma tydligare. Tja, sällan synbart men ofta direkt mätbart. En del apparater kombinerar båda metoderna. Postad 10 augusti 2015 - 18:29 Har googlat men hittar inte mycket. Jag har haft den i originalförpackning med fukt-dämpar-påsen nu sedan Nov 2014. Har köpt en vatten och dammtät hardcase och gelefukt tjosan som jag tänkte ha den i. Någon som vet om man kan skicka iväg den för ev kontroll hur mycket den är off? Tänkte någonstans i Sverige dvs och inte till Spectracal. Skulle va bra / skoj att göra. Postad 11 augusti 2015 - 08:50 Min erfarenhet är att det är en bra konstruktion som inte driver nämnvärt. Har använt ett ungefär lika "gammalt" exemplar som inte behandlas lika väl som ditt. Det är fortfarande on track när jag profilerar det med i1 Pro. Postad 12 augusti 2015 - 14:01
Okej,
Nu väntar väskan endast på en i1Pro 2
Postad 12 augusti 2015 - 15:02
Japp precis ☺ Tänkte beställa en från spectracal nästa månad. Är super nöjd med min väska iaf ☺ All kalibreringsutrustning i en säker förvaring. ☺ Postad 12 augusti 2015 - 16:33 Ju mer jag lär mig ju mer förstår jag hur lita jag egentligen kan. Postad 14 augusti 2015 - 11:15 Ville bara tipsa alla om att MobileForge från Spectracal nu går att installera direkt på Amazon Fire Stick TV så slipper man ha AirPlay m.m. 35 pund för en pattern generator är ju tämligen billigt Så har ni kalibrerat mot det så lär ni tyvärr kalibrerar om. Postad 14 augusti 2015 - 11:51
Lär dig den här utantill så har du en god grund gissar jag. http://www.amazon.co...s/dp/0123919266 Postad 16 augusti 2015 - 18:39 Jag är inte intresserad av rec2020 då inga apparater idag kan leverera rec2020 som jag har förstått det? Men te.x dom gråskala, brightness, sharpness, contrast? Avshd skullr va kanon om den kom i 4k ☺ Postad 17 augusti 2015 - 21:33 Hur gör ni ren era linser på er kalibreringsutrustning? Kan omöjligt bara vara jag som fått detta problem 😉 En fin microfiberduk som msn putsar sina glasögon med kanske fungerar? Är mest intresserad av att få bort damm pricken. Postad 18 augusti 2015 - 08:41
Jag har bara testkört ColorChecker snabbt med MobileForge anslutenThunderbolt/HDMI adaptern till TV:n (Pioneer 6090) och resultaten såg inte bra ut, så jag funderade på vad som inte stämde .......... hur är det med gråskalan "fungerar" det bättre/korrekt?
Jag blir ändå förvånad eftersom det på Spectracal hemsida står följande:
"Supported HDMI Adapters
Android®: depending on device, an eleven-pin or five-pin active MHL micro-USB to HDMI adapter
iOS®: depending on device, a Lightning Digital AV adapter or Apple Digital AV Adapter MobileForge also supports screen mirroring with AppleTV or Google Chromecast. Please note that AppleTV must be set to YCbCr mode before screen-sharing patterns from MobileForge."
Så för att få det 100% korrekt så är det Amazon Fire Stick och Coogle Chromecast som gäller eller? Redigerat av miol11, 18 augusti 2015 - 08:41. Postad 18 augusti 2015 - 09:18
Som jag skrev ovan är det pga hdmi adaptern. Så fire tv chromecast eller appletv är det ända som ger en korrekt pattern generator. SpectraCal bekräftade det själv på avsforum. Postad 23 augusti 2015 - 18:04 Det i sin tur innebär att jag behöver kalibrera en del displayer. Så om någon skulle vilja ha sin display kalibrerad skicka ett PM så kan vi gå igenom detaljerna. Detta sker med en i1display pro som är profilerad mot en i1pro2. Samt en known good patterngenerator som source. Kommer börja i norra sverige och sluta nere i skåne, dvs röra mig genom hela Sverige. Desvärre gäller detta endast LCD/LED/Plasma samt OLED. Projektorer kommer bli av intresse vid ett senare tillfälle. Hoppas inte detta bryter mot reglerna, men tror inte det iaf. Edit: Först till kvarn då vi endast behöver data från 1-3st displayer av samma modell dvs vi kommer inte kalibrera 100st av precis samma modell. Redigerat av Calby, 23 augusti 2015 - 18:08. Postad 25 augusti 2015 - 20:20 Asus bärbara-datorer är inte så bra gjorda från början
Postad 25 augusti 2015 - 20:27 Har en LG plasma som gärna får sig en riktig kalibrering, mest nyfiken på hur "fel" mitt eget försök är :-) Postad 02 september 2015 - 07:49
För den som inte orkar ta sig igenom ovanstående en-timmes föredrag försökte jag mig på en sammanfattning här.
Medans jag skrev det slog det mig dock att allt detta ger en mer omfattande kalibrerings-exercis.
Idag är målet att få display/kedja att visa HD som Rec709/CRT-EOTF(Rec1886). Möjligen att man ser till att SD lirar enl Rec601 också.
I praktiken är det även så att om man bryr sig om 3D så måste man även se till att 3D lirar enl Rec709/CRT-EOTF.
Men fr.o.m. typ nu så har vi även Rec2020 att ta hänsyn till också. Och vidare, Rec2020-material kan visas som CRT-EOTF(SDR) alternativt SMPTE-2084 (HDR). Och då bortser jag från övriga HDR-kandidater (DolbyVision osv).
Många varianter blir det... Frågan är hur tillverkarna löser detta ifråga om bildminnen och dyl. Kommer så att säga t.ex. "Film" existera i flera olika uppsättningar beroende på insignal?
Frågan är om ens tillverkarna kommer begripa detta. Samsung gör det nog om de har Joe Kane kvar i korridorerna som nyper dem i örat och Panasonic verkar själva förstå utan att nån säger till dem. Sony? Ja kanske. LG? Troligtivs inte, de tycks vara beroende av att kunder/recensenter säger åt dem hur deras apparater ska fungera... Osv.
Ska vi gissa att tillverkare (och konsumenter) kommer gå ett antal minor framöver? Redigerat av pacman, 02 september 2015 - 07:52. Postad 02 september 2015 - 09:06 CEA verkar jobba för att få ordning på HDR torpet iaf... CEA defines "HDR Compatible" TVs
HDR10 Media Profile är intressant.
Var har vi sett detta förut? Jo i specen gör UltraHD Blu-ray:
...and the stars are, lagom till IFA, aligned? Right? Redigerat av pacman, 02 september 2015 - 09:12. Postad 02 september 2015 - 10:00
Håller med om att Samsung ev kanske kommer förstå. Men Panasonic kommer nog förstå ändå, Panasonic har ju t.o.m gått ut och sagt att dom försöker satsa på att man skall kunna ställa in deras apparater så nära original som möjligt. Rec.2020 kommer bli problem dessvärre att kalibrera, man lär ev lägga in en Matrix som justerar mätarna så att dom hamnar rätt. HDR är inga problem dock, bara man kör med ett filter ![]() I1d3 kommer klara det galant. Bara att profilera den emot sig själv med och utan filter. Samma lika för tex i1pro2. Men te.x i1pro2 klarar upp till 1200nits om jag kommer ihåg rätt och tror det kommer ta ett tag innan någon Konsument tv kommer klara av det. I1d3 klarar av 1000nits. Postad 02 september 2015 - 18:02
Min tyska är inte så bra men vet att panasonic kan om dom vill. Får se om Apple lägger till 24Hz i ATV4. Va en del dividerande om det när jag arbetade som konsult åt dom för ett tag sedan. Namnet va dock inte ATV4 utom ett internt dev namn, aja irrelevant iofs. Kan hoppas på 24Hz iaf och 3D stöd, fast 3D stödet kan jag nästan garantera att dom skrotade. Va många inkl jag som röstade nej för 3D stöd och ville införa en annan sak istället. ✌🏻✌🏻 Nåja, kan inte säga så mycket mer pga NDA. Postad 02 september 2015 - 20:38 ![]() På tal om företag som behöver bli tillsagda hur de ska göra ja...Apple borde ha "source dependent output" högst på dagordningen. ![]() Postad 02 september 2015 - 21:18 Den ligger på 90 nu utan colorshift, den klipper precis efter 100IRE. Men ändå tycker jag den ev är för hög får lite rödaktig i ansiktena vid scener med hög IRE. Så tänkte om det ev kunde ha med kontrasten att göra Postad 04 september 2015 - 21:05 Funderar på att göra en helt ny kalibrering på plasman, men måste hitta något sätt att hålla fast mätaren på panelen. Någon som har tips? Det är en Spectracal C3. Postad 05 september 2015 - 13:40
Det låter mer som en effekt av att CMS-reglaget ligger skevt. För att högt ställt kontrastreglage ska skapa en synlig rödskiftning måste ansiktstonerna ligga någonstans runt 95-100% vitt. Hudtoner ligger som regel betydligt lägre på intensitetsskalan.
Effekten av för högt ställd kontrastreglage ligger i återgivningen av riktigt ljusa nyanser. Att moln blir turkosa eller rosa och liknande. Redigerat av Ringblixt, 05 september 2015 - 13:41. Postad 08 september 2015 - 07:33
På tal om att fatta... Än så länge har jag hört om två modeller som har uttalat säger sig följa "CEA HDR". Panna CZ950 samt Phillips PUS9600. Postad 11 september 2015 - 17:20 Någon som har erfarenhet av CMS kalibrering utav Samsung LED? Jag har prövat att kalibrerat 75% Stimulus level / 100% Saturation.
CMS
4-point
5-point
10-point
Flesh
Color Checker Classic
Color Checker SG
Gråskala
CMS2
Postad 12 september 2015 - 12:46 För dom som är intresserade så kollade jag lite hur min TV ( Samsung LED LCD ) förändras med tiden och när den blir stabil. Så rekommendationerna att inte börja kalibrera förens TV:n har stått på i ca 60min stämmer.
10min
23min
45min
60min
70min
Postad 12 september 2015 - 13:59 Hej igen, Här är lite lättare bilder som man kan se mellan dom två olika CMS kalibreringarna.
När jag gjorde 75% Saturation / 100% Stimulus (Post-Calibration) så blev jag tvungen att justera Flesh-Tone kontrollen på min Samsung TV, desvärre hann jag inte gå igenom CMS igen efter jag justerade Flesh-Tone, men den kan bara bli "bättre" ändå, så hoppas att ni kan avläsa vilken jag skall gå på ändå. Jag tycker lite att det är ett svårt val därför jag rådfrågar er.
Vilken anser ni är den som är "bäst"?
Color Temp
Color Compare Pre-Calibration
Color Compare Post-Calibration
4-point
5-point
10-point
Color Checker Classic
Color Checker SG
Flesh-Tone
Gråskala
Postad 02 oktober 2015 - 00:35 Finns det någon billig "bild equalizer" man kan koppla mellan enhet och tv? Köpte en Xbox One men den lirar dåligt ihop med min plasma. På tok för skarp bild och det går inte göra bilden mer oskarp via tvn tyvärr. Det har gått så långt så jag föredrar LCD TVn före plasman och det trodde jag inte kunde hända.
Men om det finns något filter som kan blurra lite snyggt så jag slipper dubbelkonturerna. Går bet på inställningar på min Onkyo 709 tyvärr. Postad 02 oktober 2015 - 10:58 Kör du verkligen expert läget där du har v/h sharpening? Så du inte har den kombinerande slidern som hör till de förvalda allternativen som game/movie osv. Min plasma (lg) kan jag göra mycket oskarp Har V 21 och H 53. Så har endel mer att spela på Jag jar försökt confa mitt game-mode så nära min expert1 jag kan men skärpan är begränsad i inställningar är den för skarp i ett av leden. Så spelar på expert1. Jag har inga problem med input lag som tur är. Redigerat av SKIBBE, 02 oktober 2015 - 11:04. Postad 02 oktober 2015 - 11:28 Jag har en samsung PS51D7005 plasma. Jag har inga expert lägen på min. Jag kör game läget som påstås ta bort den sista kantskärpningen samsung pysslar med den här årsmodellen av plasma i alla fall. Vill ändå köra det läget för att hålla input lagget så lågt som möjligt. Sen skärpa på 0. Brukar köra 8 annars. Om det inte går att komma åt några extra inställningar från fabriksmeny eller något så hittar jag inget sätt att ta bort mer skärpa från denna.
På min Sony W6 har jag ett skärpereglage där jag utan vidare kan fixa detta problem i alla fall. Postad 03 oktober 2015 - 19:54 Testa : http://www.component.se/docs.php?id=65 Är iaf Basic... Redigerat av Garrett, 03 oktober 2015 - 19:56. Postad 04 oktober 2015 - 11:27 Edit: just ja, den är lite tokigt skriven. Det FÖRSTA man bör göra är att välja ett lämpligt bildläge, vanligen "Film". ![]() Redigerat av pacman, 04 oktober 2015 - 12:10. Postad 07 oktober 2015 - 14:06 Hej!
Jag har precis köpt en Panasonic 55CX680E som jag är grymt nöjd med. Har ställt in tvn efter AVForums recension här: https://www.avforums...tv-review.11857
Kan man bara ta inställningar rakt av såhär eller skiljer det mycket mellan exemplaren?
Mvh J Redigerat av Jaxione, 07 oktober 2015 - 14:13. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |