Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du rippade spel eller chippad Kryss låda @ Live

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 oktober 2009 - 09:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
"We have taken action against a small percentage of consoles that have been modified to play pirated game discs. In line with our commitment to combat piracy and support safer and more secure gameplay for the more than 20 million members of our Xbox LIVE community, we are suspending these modded consoles from Xbox LIVE."

Postad bild

#2

Postad 31 oktober 2009 - 09:16

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0
Det var på tiden ;)

#3

Postad 31 oktober 2009 - 09:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det finns en gud ;)

#4

Postad 31 oktober 2009 - 09:47

Really
  • Really
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Okej.. Man får väl se vad som sägs senare. För dom flesta använder väl "stealth" eller va det kallas, så det är 1:1 kopior av spelet. Så kan Microsoft då se att dom spelar med modifierad?
Sen om jag spelat med brända spel, så skulle jag inte bry mig så värst mycket om en ban. Att bränna 3-4spel och spela dessa, gör ju att du sparat in 2000kr som dom kostat i butik, därav kan du köpa dig ett ny Xbox utan och gå +-0.

#5

Postad 31 oktober 2009 - 09:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

...så skulle jag inte bry mig så värst mycket om en ban....

Alltid en rookie mao..

#6

Postad 31 oktober 2009 - 09:56

Unregistered37658
  • Unregistered37658
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen att dom tar i med hårdhandskarna nu. Iallafall nu när det verkar som att MW2 har läckt ut till 360 (om det nu är sant).

#7

Postad 31 oktober 2009 - 09:56

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0
Jag trodde att chippade lådor redan var bannade. Blandar jag ihop detta med något annat? Bra att det görs iaf. ;)

#8

Postad 31 oktober 2009 - 10:07

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

safer and more secure gameplay for the more than 20 million members of our Xbox LIVE community


LOL säger jag bara. Microsoft gör det här för oss.. INTE ALLS för att de förlorar pengar.

Men jag kan förstå lockelsen av att många chippar sina konsoler.. t.ex om ett spel som mw2, har man väntat på i flera månader.. får man den 1 vecka tidigare så frestar det väl många.. (om det nu är sant).

#9

Postad 31 oktober 2009 - 10:13

Really
  • Really
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Vad skiljer dock detta jämfört med resten av deras banningar? Tycker dom bannar folk hela tiden, är detta bara en av gångerna som vi diskutera? Eller har dom gjort något superduper denna gång?


Klart det är för oss shan1, "safer and more secure gameplay" skulle jag vilja förstå vad dom menar.. Sprider piratkopior virus? Ska jag tänka på min säkerhet? Vad menas? ;)

#10

Postad 31 oktober 2009 - 10:15

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Vad skiljer dock detta jämfört med resten av deras banningar? Tycker dom bannar folk hela tiden, är detta bara en av gångerna som vi diskutera? Eller har dom gjort något superduper denna gång?


Klart det är för oss shan1, "safer and more secure gameplay" skulle jag vilja förstå vad dom menar.. Sprider piratkopior virus? Ska jag tänka på min säkerhet? Vad menas? ;)


Förstår inte riktigt heller, verkar som att det gör det ;)

#11

Postad 31 oktober 2009 - 11:24

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Denna våg av bans är likt de förra endast för de som spelar piratkopior av dålig kvalitet, dvs inte riktiga 1:1 kopior.
Så länge man bränner sina spel korrekt så är det hyffsat riskfritt, men man kan aldrig gå säker. Och allt det där med ökad säkerhet och whatnot är ju rent skitsnack från M$, piraterna måste ju också betala för att få ett guldkonto och kunna spela online. Modifierade savefiler är ju det enda som kan anses vara dåligt, och det behöver man inte någon "chippad" konsoll för att utnyttja. ;~


Tråkigt för de som blir bannade, men man bör ju inte bli förvånad om det händer. Men en bannad konsoll är långt ifrån värdelös ändå, det finns ju ingenting som hindrar en från att spela offline istället, och andrahandsvärdet är fortfarande högt. ;)

#12

Postad 31 oktober 2009 - 11:27

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Klart det är för oss shan1, "safer and more secure gameplay" skulle jag vilja förstå vad dom menar.. Sprider piratkopior virus? Ska jag tänka på min säkerhet? Vad menas? ;)


På förra xboxen så kunde man ändra fritt i spelen, det var fullt möjligt att hacka loss så man hade oändligt med liv etc.

Hade det fungerat på xbox360:n (vilket det för nuvarande inte gör, men 'de' jobbar på det) så kan du ju själv tänka dig hur roligt det hade varit att spela nått spel multiplayer... Förmodligen inte alls...

#13

Postad 31 oktober 2009 - 11:31

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

På förra xboxen så kunde man ändra fritt i spelen, det var fullt möjligt att hacka loss så man hade oändligt med liv etc.

Hade det fungerat på xbox360:n (vilket det för nuvarande inte gör, men 'de' jobbar på det) så kan du ju själv tänka dig hur roligt det hade varit att spela nått spel multiplayer... Förmodligen inte alls...


Sådan aktivitet skulle vara väldigt lätt för M$ att upptäcka, först och främst skulle inte skivans checksum inte stämma överens med en riktig kopia, och även om den gjorde det så skulle det inte dröja särskilt länge förrän gameservrarna ser att någonting inte stämmer. XBox1 maskinerna blev ju dessutom bannad på en gång om man gick online med modifierad BIOS.

#14

Postad 31 oktober 2009 - 11:45

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Skönt att bli av med piraterna ;) Antar att detta även är skälet till att nya NXE/dashboard uppdateringen som inte tillåter 3:e parts hårddiskar.

Antar att detta även är ett måste för att filmtjänster som Zune och Netflix ska fungera fullt ut. Kan tänka mig att vissa filmbolag ställer krav på Microsoft som tvingar dem att ta i med hårdhandskarna.

Hade piraterna bara "lånat" spel, så hade det varit sin sak, men jag tror inte många inser hur mycket de skadar hela marknaden. Håll er till PC om ni vill sabba spelandet med hack och dylikt. Jag vill möta spelare över nätet på lika villkor och betalar gärna extra för det. Bort med gratisätarna! ;)

#15

Postad 31 oktober 2009 - 11:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Skönt att bli av med piraterna ;) Antar att detta även är skälet till att nya NXE/dashboard uppdateringen som inte tillåter 3:e parts hårddiskar.

Antar att detta även är ett måste för att filmtjänster som Zune och Netflix ska fungera fullt ut. Kan tänka mig att vissa filmbolag ställer krav på Microsoft som tvingar dem att ta i med hårdhandskarna.

Hade piraterna bara "lånat" spel, så hade det varit sin sak, men jag tror inte många inser hur mycket de skadar hela marknaden. Håll er till PC om ni vill sabba spelandet med hack och dylikt. Jag vill möta spelare över nätet på lika villkor och betalar gärna extra för det. Bort med gratisätarna! ;)

+1

#16

Postad 31 oktober 2009 - 11:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

På förra xboxen så kunde man ändra fritt i spelen, det var fullt möjligt att hacka loss så man hade oändligt med liv etc.
Hade det fungerat på xbox360:n (vilket det för nuvarande inte gör, men 'de' jobbar på det) så kan du ju själv tänka dig hur roligt det hade varit att spela nått spel multiplayer... Förmodligen inte alls...


Ja hoppas fan aldrig att fusk i multplayer kommer till 360, därför jag inte orkar spela på pc.

#17

Postad 31 oktober 2009 - 11:57

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Klart det är för oss shan1, "safer and more secure gameplay" skulle jag vilja förstå vad dom menar.. Sprider piratkopior virus? Ska jag tänka på min säkerhet? Vad menas? ;)

Spel kan patchas på olika sätt så att den med en hackad piratkopia får en edge i spelandet. Så svårt är det inte att fixa till texturer som får dina motspelare att lysa i rött, eller väggar som du ser igenom. Eller varför inte bara fixa en gamesave med 1000000 credits på kontot och fuska på det sättet? Jag vill inte möta sådana spelare på nätet.

#18

Postad 31 oktober 2009 - 12:07

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Spel kan patchas på olika sätt så att den med en hackad piratkopia får en edge i spelandet. Så svårt är det inte att fixa till texturer som får dina motspelare att lysa i rött, eller väggar som du ser igenom. Eller varför inte bara fixa en gamesave med 1000000 credits på kontot och fuska på det sättet? Jag vill inte möta sådana spelare på nätet.


Det går inte att "hacka" Xbox 360 spel, endast savefiler i så fall. Och det har ingenting med "chippande" av Xbox 360's DVD-ROM att göra. Hacka savefiler kan du göra med en adapter som du kopplar hdd/minneskort till datorn. Piratkopia eller orginal-skiva spelar ingen roll.
Xbox 360 har inte blivit knäckt, endast dvdromen har blivit det, som gör det möjligt att lura 360n att det sitter en orginalskiva i enheten. Modifierar man skivan så stämmer inte checksumsen, och skivan bootar inte.

M$ har dessutom rätt bra koll med det där, och dessa hål täpps alltid igen snabbt.

#19

Postad 31 oktober 2009 - 12:10

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Buu, ned med piraterna ;)

#20

Postad 31 oktober 2009 - 12:15

ljud
  • ljud
  • Forumräv

  • 847 inlägg
  • 0
Jag hänger inte med i diskussionen riktigt, skulle folk med chippade boxar kunna skaffa sig nåt övertag i multiplayer?
Själv fattar jag inte varför man skulle vilja ladda och bränna spel, för mig är kostnaden för spel en fis i vinden, jag köper blöjor för mer pengar. Visserligen inte till mig, men ändå. Jag spelar bara ett spel itaget, möjligen två, när jag är klar med spelet byter jag in det mot nytt.

Redigerat av ljud, 31 oktober 2009 - 12:16.


#21

Postad 31 oktober 2009 - 12:17

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag spelar fortfarande på spel man skaffade 2006 ;)

#22

Postad 31 oktober 2009 - 12:26

Really
  • Really
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Jag hänger inte med i diskussionen riktigt, skulle folk med chippade boxar kunna skaffa sig nåt övertag i multiplayer?
Själv fattar jag inte varför man skulle vilja ladda och bränna spel, för mig är kostnaden för spel en fis i vinden, jag köper blöjor för mer pengar. Visserligen inte till mig, men ändå. Jag spelar bara ett spel itaget, möjligen två, när jag är klar med spelet byter jag in det mot nytt.


Dock är spelpriserna sjukt höga, 700kr för ett spel som vara mellan 10-20timmar är oerhört mycket. Så jag förstår helt och hållet om man väljer att ladda ned spel. Dock så förlorar det lite av sin charm kan jag tycka, tankade hur många som helst till Xboxen och la in på hårddisken. Men till slut har man så många spel, så man aldrig sätter sig in i dom och blir tråkigt att spela. Därav har jag aldrig tagit mig i kragen när det gäller att modda 360n.

#23

Postad 31 oktober 2009 - 12:27

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

-1

Visst en stor majoritet är gratisätare som tar utan att ge någonting tillbaka. Jag har brännt spel i alla tider och köper fortfarande de spel jag tycker är värda mina pengar, men alla har vi våra sätt. Det kommer dock alltid finnas gratisätare som inte skulle köpt spelen hursomhelst, det går inte att dra alla pirater över en och samma kam. ;)

Jag tror inte Zune, netflix har någonting alls med detta att göra, detta är bara en i mängden av bans M$ kastar ut mellan ojämna mellanrum, och långt ifrån alla blir bannade.

Ja för i dessa tider men gamestop kampanjer är det så förbannat dyrt att köpa spel att man blir arg! Jag menar 1 kr, hur tänker de egentligen!

#24

Postad 31 oktober 2009 - 12:29

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
mycket (skit)snack av en del i denna tråd hitills

ingen som riktigt vet nåt ännu, men det verkar som om det enbart är i staterna som det händer
och som vanligt, de flesta som bannas är de som inte checkar sina spel, de som är ute för tidigt... sedan finns det alltid sådana som ryker ändå pga av andra orsaker, mestadels fusk och ett och annat misstag från microsofts sida

och skall vi gå in på politiskt samtal över pirater så kan vi diskutera priser, framhastade produkter/releasedatum, buggar som inte blir fixade, alltså dåliga produkter och hur spelbolagen kör över sina kunder, men det har jag ingen lust att göra...

kom inte hit för att diskutera piratkopierade produkter, eller hur man gör eller egentligen vad man skall göra för att komma undan denna "bannings våg" kom hit för att få stopp på lite desinformation, egentligen så kom jag hit för att förklara för Audio Code 3 hur dumdryg jag tycker han är när han startar en tråd för att utrycka sin glädje över att folks hårdvara förstörs

det är upp till microsoft om de vill banna folk som fuskar, med hackade savegames och ombyggda handkontroller, jag tycker det är bra att det görs, men inte fan sitter jag och myser över det.

Skönt att bli av med piraterna ;) Antar att detta även är skälet till att nya NXE/dashboard uppdateringen som inte tillåter 3:e parts hårddiskar.


källa på det tack, jag skulle inte bli direkt olycklig, men du är den första jag ser som bekräftar att det är så, speciellt när nya nxe är ute för betaanvändare och för de som inte vill kunna komma in på live på ett tag (ms bryr sig inte om du uppdaterar, men du kommer inte in på live fören releasedag)

/Daniel

#25

Postad 31 oktober 2009 - 12:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

egentligen så kom jag hit för att förklara för Audio Code 3 hur dumdryg jag tycker han är när han startar en tråd för att utrycka sin glädje över att folks hårdvara förstörs

Och nu har du framfört det, nöjd nu?

#26

Postad 31 oktober 2009 - 12:52

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Skönt att bli av med piraterna ;) Antar att detta även är skälet till att nya NXE/dashboard uppdateringen som inte tillåter 3:e parts hårddiskar. :lol:


Inte alls, allt handlar om att Ms säljer sina egna hårddiskar till ett sjukt överpris, och att de inte vill ha någon konkurrens på den marknaden. Nu verkar det dock som om "de stora tillverkarna" ska ta upp striden och "fixa" så att folk ändå kan använda alternativa hårddiskar. Att ha en WD från komplett istället för en från MS medför inte större möjligheter till fusk, bara mindre möjlighet till vinst för MS. Sen kan man diskutera huruvida MS agerande är moraliskt riktigt, hämmar konkurrensen, eller bara är väldigt smart...

Ja för i dessa tider men gamestop kampanjer är det så förbannat dyrt att köpa spel att man blir arg! Jag menar 1 kr, hur tänker de egentligen!


Jo tack, vilken tur att Gamestop erbjuder en att köpa så många spel för 1kr, lite som med mobiler för 1kr, inga extra avgifter alls. Att du sedan måste lägga ut 200-400kr per spel till 2-3 spel att byta in är väl en kostnad vi kan bortse ifrån?
Spelen kostar ändå 599-699 att köpa, oavsett hur man än vänder sig. Om priset sedan är rätt eller ej är också öppet för diskussion, men helt fel kan de ju inte vara då folk ändå handlar. Problemet är snarast att fysiska butiker nästan aldrig sänker sina priser (Halo Wars för 789 på hemmakväll, 599 på game ännu?!). Tur det finns onlinebutiker och en andrahandsmarknad, annars hade man varit olycklig ;)

Sen behövs knappast ett modifierade av spel för att få en fördel, räcker med att ansluta mus/tangentbord för överlägsen träffsäkerhet. Lägg till en mus med dubble/tripplefire och du vinner de flesta BR-dueller i Halo 3 utan problem. De tidigare modellerna av dessa "hjälpmedel" har tidigare varit omöjliga att använda på live, men nyare modeller undgår tyvärr dessa problem, samma sak gäller för PS3. MS har i dagsläget inget effektivt sätt att stoppa detta annat än om man påpekar folks magiska förmåga att få in HS. Sen finns såklart aimbot etc. till de stora spelen på konsol, de är inte skonade från PC-haxx.

Ska jag vara ärlig så är det värst i HAlo 3 när man spelar mythic, väldigt många med spännande modifikationer. Folk som aldrig dör trots att de är utan sköld, dödar med 2 burstar BR, granater som dödar på ett par meters avstånd medan de står på granater som smäller men ändå överlever. Efter att man hjälpte en polare ta sista achivementen i Halo 3 (krävde mythic) så kan man (äntligen) återgå till att spela hederlig social. Vet inte vad det är, men både lagg och haxx är långt vanligare i mythic tyvärr...

Tycker de borde banna både account och box för de som cheatar online, inte sällan man ser folk som skaffat ett nytt account och cheatar lika mycket som på det gamla, så länge de köper 48h live, eller bara en månad så blir kostnaden så pass låg. Konsolbanna cheaters FFS, och banna pirater då och då så marknaden inte dör och folk fortsätter köra spel. Dock så bör de fokusera på de som förstör spelupplevelsen för alla, för annars kommer vi hederliga spelare sluta betala för deras fusk-tjänst!

Redigerat av Great_Grumbledock, 31 oktober 2009 - 12:53.


#27

Postad 31 oktober 2009 - 12:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jo men det trista med ny gamertag är att man är rookie hela tiden fast man klarat av hur många spel som helst.

Och cheaters är ingekul att möta som du nämner Great_grumbl..

#28

Postad 31 oktober 2009 - 13:27

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0
Jag håller helt med alla anti-pirater här inne. Många bra ord har sagts.

Det värsta är dholm som blir förbannad över att MS bannar dessa chippade spelkonsoller. Det är humor. :P

#29

Postad 31 oktober 2009 - 13:40

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0

Och nu har du framfört det, nöjd nu?


finns många saker som gör mig nöjd och lycklig, nu har jag iof inte träffat dig i person, eller pratat med dig på forumet överdrivet mycket. jag känner inte dig. Varför skulle jag bli nöjd över att du vet om att jag tycker du är dumdryg?

jag skulle klart hellre lagt ner energi på nåt annat, men det är inte jag som skapade en hyllningstråd med knepig och missvisande information där människor gläds över att andra människors hårdvara går sönder/inte går att använda ordentligt längre

för alla som kör med flashad fw är inte pirater, vet rätt många med småbarn som gör egna backupper på köpta spel, för ganska få småbarn är kompatibla med optisk media, jag är själv uppväxt med c64/nes osv så jag vet hur jag behandlade en del av mina spel

Jag håller helt med alla anti-pirater här inne. Många bra ord har sagts.

Det värsta är dholm som blir förbannad över att MS bannar dessa chippade spelkonsoller. Det är humor. :P


vart har jag nånsin skrivit att jag är förbannad över att ms bannar konsoller? förklara det gärna för mig, för du har ju tydligen haft kul åt det. Jag blev irriterad på audio och andra som sitter och tycker det är roligt att folks hårdvara går sönder.

skrev ju t.om. att det är bra att dom bannar folk som fuskar så jag vet inte vilken tråd du läst

/Daniel

Redigerat av Unregisteredbca7ae6e, 31 oktober 2009 - 13:52.


#30

Postad 31 oktober 2009 - 14:09

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

vart har jag nånsin skrivit att jag är förbannad över att ms bannar konsoller? förklara det gärna för mig, för du har ju tydligen haft kul åt det. Jag blev irriterad på audio och andra som sitter och tycker det är roligt att folks hårdvara går sönder.

skrev ju t.om. att det är bra att dom bannar folk som fuskar så jag vet inte vilken tråd du läst

/Daniel

Ja men detta handlar väl inte om fusk? Jag trodde vi talade om piratkopierade spel och chippade DVD-läsare.

Jag tycker det är kul att du tar piraterna i försvar av en enkel anledning. Jag tror att det är extremt få som inte vet om att de riskerar att bli bannade vid sådan aktivitet. Så varför får inte vi "laglydiga", som de andra pirat-busarna snyltar på, vara nöjda när MS agerar enligt de regler som vi alla har godkänt vid skapandet av våra Live-konton?

#31

Postad 31 oktober 2009 - 14:26

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Tycker MS borde vara hårdare mot piraterna. Stänga av konto och 360 för gott, det tycker jag de tjuvarna kan ha. Och de som säger att spel kostar 700kr? Hur blinda är ni egentligen? Lägg ner 20 minuter och skaffa helt nya spel på Gamestop för 121kr stycket. Eller vänta ett år och köp det för en hundring på zavvi.co.uk, play.com, dvd.co.uk, thehut etc etc. Eller köp det på blocket/tradera för 300kr.

Det är ingen som tvingar er att köpa spel, men ändå känner ni att ni har någon form av rättighet att få tag på spelet gratis bara för att det är så dyrt. Det är svinaktigt, tjuvaktigt och helt för jävligt tycker jag. Vill ni "testa spelet" - ladda ner demot, det finns gott om det. Är ni oroliga att ni köper ett "dåligt spel som ni kastar bort pengar på" - läs någon av de 500 recensioner av spelet som finns på nätet.

Tycker piraterna kommer med nya undanflykter dag in och natt ut som berättar deras piratande - aldrig några vettiga motexempel eller lösningar på problemet. Inse fakta - Spelen idag är dyra att göra och bolagen tar stora risker i dagens marknad när de lägger miljontals kronor på ett spel som bär eller brister.

Och ja, till alla förbannade pirathippes där ute, förstå detta - Alla vill tjäna pengar, och jakten på pengar bidrar till stor del till bra och spännande produkter. Tror ni MW2 kunde gjorts av en hemmaknåpare och sen släppts gratis?

Det är som knölarna som piratkopierar spel till iphone som kostar 7kr att köpa. Hur fattigt är folk idag egentligen? Är dagens konsoler och spel för dyra för dig? Köp en PS2 eller SNES eller något istället, de är minst lika roliga.

#32

Postad 31 oktober 2009 - 14:38

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

källa på det tack, jag skulle inte bli direkt olycklig, men du är den första jag ser som bekräftar att det är så, speciellt när nya nxe är ute för betaanvändare och för de som inte vill kunna komma in på live på ett tag (ms bryr sig inte om du uppdaterar, men du kommer inte in på live fören releasedag)

/Daniel

Det är bland annat detta jag tänker på:
http://majornelson.c...ge-devices.aspx

Mitt antagande var att detta är en del i striden mot piraterna. Om filmbolagen ser att Microsoft låter Datel & co rippa allt content från hårddiskarna (inkl. hyrda filmer), så förstår jag att bolagen inte vill stå bakom Microsoft.

Datel har alltid varit ett företag som lever i gränslandet mellan lagligt och olagligt. Spel har blivit sönderhackade till Nintendo Wii och DS och Datel har varit företaget som tar allt detta till gemene man (ut i spelbutikerna). Själv har jag alltid haft moddade maskiner (softmod), flashkort m.m. Men detta är pga mitt intresse av programmering. Tyvärr så måste jag nu skydda mig mot andra utvecklare som sprider virus pga att de tröttnat på scenen.

Lite off topic, men här är exempel på en trojan som scenen har spridit ut:
http://threatinfo.tr...=TROJ_DSBRICK.A
http://threatinfo.tr...=TROJ_DSBRICK.B

Redigerat av Walkir, 31 oktober 2009 - 14:55.


#33

Postad 31 oktober 2009 - 15:01

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0

Tycker MS borde vara hårdare mot piraterna. Stänga av konto och 360 för gott, det tycker jag de tjuvarna kan ha. Och de som säger att spel kostar 700kr? Hur blinda är ni egentligen? Lägg ner 20 minuter och skaffa helt nya spel på Gamestop för 121kr stycket. Eller vänta ett år och köp det för en hundring på zavvi.co.uk, play.com, dvd.co.uk, thehut etc etc. Eller köp det på blocket/tradera för 300kr.

Det är ingen som tvingar er att köpa spel, men ändå känner ni att ni har någon form av rättighet att få tag på spelet gratis bara för att det är så dyrt. Det är svinaktigt, tjuvaktigt och helt för jävligt tycker jag. Vill ni "testa spelet" - ladda ner demot, det finns gott om det. Är ni oroliga att ni köper ett "dåligt spel som ni kastar bort pengar på" - läs någon av de 500 recensioner av spelet som finns på nätet.

Tycker piraterna kommer med nya undanflykter dag in och natt ut som berättar deras piratande - aldrig några vettiga motexempel eller lösningar på problemet. Inse fakta - Spelen idag är dyra att göra och bolagen tar stora risker i dagens marknad när de lägger miljontals kronor på ett spel som bär eller brister.

Och ja, till alla förbannade pirathippes där ute, förstå detta - Alla vill tjäna pengar, och jakten på pengar bidrar till stor del till bra och spännande produkter. Tror ni MW2 kunde gjorts av en hemmaknåpare och sen släppts gratis?

Det är som knölarna som piratkopierar spel till iphone som kostar 7kr att köpa. Hur fattigt är folk idag egentligen? Är dagens konsoler och spel för dyra för dig? Köp en PS2 eller SNES eller något istället, de är minst lika roliga.


Jag kunde inte sagt det bättre själv!

#34

Postad 31 oktober 2009 - 15:04

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Det är bland annat detta jag tänker på:
http://majornelson.c...ge-devices.aspx

Mitt antagande var att detta är en del i striden mot piraterna. Om filmbolagen ser att Microsoft låter Datel & co rippa allt content från hårddiskarna (inkl. hyrda filmer), så förstår jag att bolagen inte vill stå bakom Microsoft.

Som jag förstått det kommer man inte att banna tredjepartshårddiskar, utan främst Datels minnesenheter som tillåter upp till 16 GB MicroSD-kort som enkelt kan kopplas till en PC för att kopiera/redigera savefiler. De som tycker om att ägna sig åt sådant kommer alltså i fortsättningen få köpa MS originalprodukter och redigera/kopiera savefiler med Datels Xport istället.

Vi konsumenter kommer alltså inte att tjäna något alls på detta, speciellt inte de som köpt ett annat minneskort än MS för att MS tar så hutlöst betalt för sina.

När det gäller att köpa begagnat (som är det game/gamestop tjänar mest på) och piratkopiering så "förlorar" utvecklarna lika mycket oavsett, det är därför det kommer allt mer DLC och on-demand spel (som iallafall på Live kostar mer än i butik).

Jag kan förstå att man inte vill att pirater och fuskare ska få spela online, men när man vill kontrollera vad jag kör för mjukvara eller vilket hårdvara jag använder tycker jag man går mer än ett steg för långt.

#35

Postad 31 oktober 2009 - 16:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 008 inlägg
  • 0
Påminner om följande regel:

8.1 Bryt inte & locka inte till brott mot upphovsrättslagen
Alla diskussioner som tar upp, berättar om eller på annat sätt refererar till att begå brott mot upphovsrättslagen eller som leder till information om var olagliga kopior av upphovsrättsligt skyddat material kan påträffas är förbjudna.


Dvs, om ni bränner spel, oavsett anledning - håll det för er själva.

#36

Postad 31 oktober 2009 - 16:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
dholm
en hyllningstråd med knepig och missvisande information där människor gläds över att andra människors hårdvara går sönder/inte går att använda ordentligt längre

Va.....Kan Microsoft få chippade boxar att bara explodera eller vad menar du ?
Det vore ju grymt :P

chippar man en box får man väl skylla sig själv...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dholm
för alla som kör med flashad fw är inte pirater, vet rätt många med småbarn som gör egna backupper på köpta spel, för ganska få småbarn är kompatibla med optisk media, jag är själv uppväxt med c64/nes osv så jag vet hur jag behandlade en del av mina spel

Hahahaha...det var då den lamaste ursäkt jag läst på länge :D

#37

Postad 31 oktober 2009 - 16:31

Unregistered1627
  • Unregistered1627
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Att äga en spelkonsol och massa spel är ingen mänsklig rättighet utan en lyx man unnar sig om man har råd. De personer som klagar på priserna får helt enkelt jobba hårdare eller panta fler burkar om de har problem att få pengarna att räcka. Jag älskar snabba fina bilar och stora nybyggda 20rumshus med pool men har inte råd med detta....undra om jag inte ska försöka sno mig en Bugatti Veyron och ett slott nästa helg....jag menar, det måste jag väl ha rätt till att äga även om jag inte har råd?! :P

Redigerat av Unregistered1627, 31 oktober 2009 - 16:38.


#38

Postad 31 oktober 2009 - 16:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Gläds inte alls åt att folks 360 blir bannade p.g.a att man flashat men har man nu flashat får man väl räkna med att man kan bli bannad, så tycker jag i alla fall.

#39

Postad 31 oktober 2009 - 16:37

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Hahahaha...det var då den lamaste ursäkt jag läst på länge :P

Även om 99% av alla som flashar sina boxar gör det för att spela piratkopior så ska väl inte den procenten som gör det av andra anledningar drabbas?

#40

Postad 31 oktober 2009 - 16:51

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Att äga en spelkonsol och massa spel är ingen mänsklig rättighet utan en lyx man unnar sig om man har råd.

Tänk dig att du köpt ett 20-rumshus, men solen ligger på så du kan inte sova på dagarna så du installerar rullgardiner. Då kommer MS hem till dig och gräver upp vägen som går till ditt hus. Du får nämligen inte bjuda in gäster där eftersom de då inte kan kontrollera att det du gör med dina gäster inte bryter mot licensavtalet.

Som om detta inte vore nog börjar folk på internet skriva att det är helt rätt, har man inget att dölja så behöver man inte rullgardiner. Diskussionen urartar och som vanligt dyker det upp folk som säger att man inte får uppmana till kriminella aktiviteter (för har man rullgardiner så har man uppenbarligen något fuffens för sig) och folk som börjar avvika från ämnet totalt och yra om att man inte skulle köpt något hus om man inte hade råd, då gärna i form av liknelser med bilar, nazism eller något helt annat.

:P <- ironi disclaimer

#41

Postad 31 oktober 2009 - 16:58

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Liknelser är idiotens sätt att kringgå ett vettigt svar.

Tänk om du målar en fin bild som du lagt ner en månad på. Sedan vill du sälja den till några du tycker om. Men istället kommer massa fattiga hippies, tar ett foto, sprider det på nätet och vips är allt ditt arbete bortkastat.

Undrar fortfarande hur microsoft gör för att banna folk som spelar online. Med allt det där 1:1 och stealth och grejjer.
En sak jag saknar som köper spel är att man helt plötsligt sitter på hundratals spel värda massor av pengar som man inte riktigt vill sälja, men ändå inte har tid att spela. Det problemet har inte priaterna och det avundas jag dem!

#42

Postad 31 oktober 2009 - 17:02

Unregistered1627
  • Unregistered1627
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Tänk dig att du köpt ett 20-rumshus, men solen ligger på så du kan inte sova på dagarna så du installerar rullgardiner. Då kommer MS hem till dig och gräver upp vägen som går till ditt hus. Du får nämligen inte bjuda in gäster där eftersom de då inte kan kontrollera att det du gör med dina gäster inte bryter mot licensavtalet.

Som om detta inte vore nog börjar folk på internet skriva att det är helt rätt, har man inget att dölja så behöver man inte rullgardiner. Diskussionen urartar och som vanligt dyker det upp folk som säger att man inte får uppmana till kriminella aktiviteter (för har man rullgardiner så har man uppenbarligen något fuffens för sig) och folk som börjar avvika från ämnet totalt och yra om att man inte skulle köpt något hus om man inte hade råd, då gärna i form av liknelser med bilar, nazism eller något helt annat.

:D <- ironi disclaimer


Vad är det du försöker säga? Att det är helt ok att du flashar din konsol så du kan spela kostsamma spel gratis och samtidigt kalla mig nazist om jag tycker det är fel? :P

#43

Postad 31 oktober 2009 - 17:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
bgj

ingen som tvingar dig att flasha och jag har 2 barn och inga problem med trasiga skivor..

ska man låta småbarn leka med skivorna så får man stå sitt kasst...


riktigt skönt me ps3 där man slipper piratdyngan :P

edit
däremot tycker jag att det är överdrivet om man hindrar användare från att använda egen disk eller minneskort

Redigerat av moparman, 31 oktober 2009 - 17:12.


#44

Postad 31 oktober 2009 - 17:15

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Diskussionen och tråden i övrig känns aningen poänglös, det finns inga vettiga argument för att fri nedladdning av spel/film/musik ska vara tillåtet. Dessutom fattar jag inte heller poängen med trådskaparens inlägg, det bannas väl inte mer folk nu än tidigare? Patcha /stealtha etc. så klarar man sig hur fint som helst tills MS kommer på nåt nytt, vilket de mig veterligen inte gjort just nu iallafall, sen kommer piraterna ikapp och alla köper nya boxar och det hela börjar om igen....

Däremot kan man alltid vända sig mot idioti som IPRED-lagen och också diskutera vad som skulle kunna göra att fler säljer/hyr grejerna orginal istället. Man kan skrika hur högt man vill om att industrin själv borde anammat nyare teknik tidigare, vilket de borde , eller att priserna är för höga, vilket de är, men det rättfärdigar ändå inte att man ska kunna ladda ner allting gratis. Personligen hade jag helst sett nån typ av mellanväg där man tex kunde betalat 500 kr-1000kr per månad för att kunna ladda ner fritt. Det lär tyvärr knappast bli verklighet.

Jag vill dock inte jämnställa nerladdning med stöld av en fysisk vara i tex en butik. Där tycker jag antipiraterna är ute och cyklar.

Redigerat av greveriff, 31 oktober 2009 - 17:16.


#45

Postad 31 oktober 2009 - 17:24

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0

för alla som kör med flashad fw är inte pirater, vet rätt många med småbarn som gör egna backupper på köpta spel, för ganska få småbarn är kompatibla med optisk media, jag är själv uppväxt med c64/nes osv så jag vet hur jag behandlade en del av mina spel


Ja men detta handlar väl inte om fusk? Jag trodde vi talade om piratkopierade spel och chippade DVD-läsare.

Jag tycker det är kul att du tar piraterna i försvar av en enkel anledning. Jag tror att det är extremt få som inte vet om att de riskerar att bli bannade vid sådan aktivitet. Så varför får inte vi "laglydiga", som de andra pirat-busarna snyltar på, vara nöjda när MS agerar enligt de regler som vi alla har godkänt vid skapandet av våra Live-konton?



du verkar tycka att allt är svart och vitt när det kommer till att folk har flashade spelare, så är inte fallet, sedan att det
kanske inte är speciellt vanligt att folk gör backupper på egenköpta spel och använder de av olika anledningar, i början vet jag att en del folk gjorde så för att xboxdvdromar käkade skivor och det var stort sett omöjligt att få en ny skiva, och i ett exempel jag beskrev tidigare

Jag ber dig igen, du får gärna plocka fram där jag blir förbannad över att konsoller bannas. du får också gärna visa där jag tar pirater i försvar... och vad jag har märkt av bland folk som har flashat 360 är att kunskapen om att bli bannad från live är ganska liten, en del vet inte ens om att man kan bli det.

för mig handlar det inte om att det är en accetabel risk att bli bannad om man kör med flashad spelare och kör piratade spel, vilket jag tycker det är utan det är som jag sade från början, jag tycker inte att det är ok att skapa en tråd där man HÅNAR människor för att saker går sönder för dom och kör med felaktig info...

/Daniel

#46

Postad 31 oktober 2009 - 17:34

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Konsollerna går ju inte sönder, sanningen är ju att de blir bannade från xboxlive. Mängder av folk kör inte live och då är det bara att kränga iväg konsollen, med massor av piratspel till så går troligen de flesta snarare + än - på en bannad konsol.

#47

Postad 31 oktober 2009 - 17:50

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Den här informationen har varit känd i veckor, so what's the fuzz about.

Trevligt med kollegor som har krysslådor med de är aldrig på live, de kör chippat det är deras val, ingen annan har tvingat dem att göra det valet, och med inkommande funktioner som Zune, antar att det inte är viktigt för dem.

En annan är hard core, ingen kopia på nåt original optisk media, det är bortkastade pengar tycker jag.

#48

Postad 31 oktober 2009 - 18:01

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Liknelser är idiotens sätt att kringgå ett vettigt svar.

Tänk om du målar en fin bild som du lagt ner en månad på. Sedan vill du sälja den till några du tycker om. Men istället kommer massa fattiga hippies, tar ett foto, sprider det på nätet och vips är allt ditt arbete bortkastat.


Hur gick det med Mona Lisa? :P :D

Men om man gör en bra tavla så kan man få en köpare att köpa den och även fast den florerar gratis på internet så tjänar du som konstnär pengar på den ändå..

(tavlor är kanske ett mindre bra exempel, då de oftast bara görs ett exemplar av den, som gör att den av-viker ifrån "massproducerade" spel.)

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 31 oktober 2009 - 18:02.


#49

Postad 31 oktober 2009 - 18:10

Really
  • Really
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Det är ingen som tvingar er att köpa spel, men ändå känner ni att ni har någon form av rättighet att få tag på spelet gratis bara för att det är så dyrt. Det är svinaktigt, tjuvaktigt och helt för jävligt tycker jag.

Tycker piraterna kommer med nya undanflykter dag in och natt ut som berättar deras piratande - aldrig några vettiga motexempel eller lösningar på problemet.

Det är som knölarna som piratkopierar spel till iphone som kostar 7kr att köpa. Hur fattigt är folk idag egentligen?

Jag antar att du aldrig laddat ned mp3, filmer eller liknande? Visst ska man inte säga för mycket(förutom att 700kr e svindyrt för ett spel) då man inte är tvingad att köpa. Men man laddar ju ned för att man inte har lust att betala, om det nu är för att man är snål, tjuvaktig eller någon sort protest är ju en annan fråga. :P

Tyvärr så måste jag nu skydda mig mot andra utvecklare som sprider virus pga att de tröttnat på scenen.

Lite off topic, men här är exempel på en trojan som scenen har spridit ut:

Vilken "scene" pratar du om?

Jag kan förstå att man inte vill att pirater och fuskare ska få spela online, men när man vill kontrollera vad jag kör för mjukvara eller vilket hårdvara jag använder tycker jag man går mer än ett steg för långt.

Tja.. Piraterna har ju faktiskt betalat 500kr eller va det kostar om året för att få spela online. :D

Redigerat av Really, 31 oktober 2009 - 18:10.


#50

Postad 31 oktober 2009 - 18:56

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Tycker MS borde vara hårdare mot piraterna. Stänga av konto och 360 för gott, det tycker jag de tjuvarna kan ha. Och de som säger att spel kostar 700kr? Hur blinda är ni egentligen? Lägg ner 20 minuter och skaffa helt nya spel på Gamestop för 121kr stycket. Eller vänta ett år och köp det för en hundring på zavvi.co.uk, play.com, dvd.co.uk, thehut etc etc. Eller köp det på blocket/tradera för 300kr.

Det är ingen som tvingar er att köpa spel, men ändå känner ni att ni har någon form av rättighet att få tag på spelet gratis bara för att det är så dyrt. Det är svinaktigt, tjuvaktigt och helt för jävligt tycker jag. Vill ni "testa spelet" - ladda ner demot, det finns gott om det. Är ni oroliga att ni köper ett "dåligt spel som ni kastar bort pengar på" - läs någon av de 500 recensioner av spelet som finns på nätet.

Tycker piraterna kommer med nya undanflykter dag in och natt ut som berättar deras piratande - aldrig några vettiga motexempel eller lösningar på problemet. Inse fakta - Spelen idag är dyra att göra och bolagen tar stora risker i dagens marknad när de lägger miljontals kronor på ett spel som bär eller brister.

Och ja, till alla förbannade pirathippes där ute, förstå detta - Alla vill tjäna pengar, och jakten på pengar bidrar till stor del till bra och spännande produkter. Tror ni MW2 kunde gjorts av en hemmaknåpare och sen släppts gratis?

Det är som knölarna som piratkopierar spel till iphone som kostar 7kr att köpa. Hur fattigt är folk idag egentligen? Är dagens konsoler och spel för dyra för dig? Köp en PS2 eller SNES eller något istället, de är minst lika roliga.


Hehe, det finns ju visserligen andra sätt att se på frågan än din egen. Jag tror att du behöver applicera lite mer tankekraft före du gör ett inlägg i denna fråga, inte bara utgå från din egen position i samhället/världen. Även om det inte gör någonting för dig eller mig att ett spel kostar 399- eller 699 kr så ser nog inte alla det på samma sätt.

Och tack för informationen kring Gamestop, nu bor tyvärr inte hela Sveriges eller världens befolkning i området runt en av dessa butiker, så inbytesspel och andra snikmetoder för att få ner priset på ett 599-699 kr spel för "121 kr" är väl ändå irrelevant om man pratar om den generella prisbilden för konsollspel.
Att konsollspel har sina priser väldigt högt satta är väl ingen nyhet, jämför priset med PC spel t.ex., men där ser konkurrensen annorlunda ut pga öppen licensplattform samt just piratkopiering som håller priserna nere.

Piratkopiering är just piratkopiering, det är ingen lösning på ett problem, det är ett ideologiskt/ekonomiskt/politiskt? alternativ till kommerisialismens samhälle. I det stora hela tycker jag att det är bra att den möjligheten finns, så att alla samhällsklasser kan ta del av samma kultur. Köpkraften bör ju för piratkopieringen skull inte minska, utan den sprids istället till andra områden i samhället. Visst, skulle inflationen av piratkopiering bli för hög så skulle det såklart inte marknaden bli hållbar i längden, men jag tror inte det skulle kunna gå så långt, eftersom skapandekraften alltid finns kvar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.