Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

BenQ PE7800 vs Sharp Z201E

9 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 11 October 2005 - 06:13

EddieC
  • EddieC
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0
Äligt talat, vilken Ă€r egentligen bĂ€st val?
Om man tittar pÄ designen Àr valet ej svÄrt, z201e Àr grym!
Men vilken har bÀst prestanda och bÀst bild?
Egentligen Àr det ju 7800, 7700, MT-400, och z201e som
jag vÀljer mellan att köpa, men eftersom MT-400 ej finns
ör test Àn och 7700 Àr sÄ pass högt i pris, sÄ börjar jag med
att jÀmföra 7800 och z201e.
vad tycker ni?
HjÀtat mitt brinner för 7700 :blink:
Men diskusionen huruvida man ska köpa den eller ej har
jag i en annan trÄd...

Redigerat av EddieC, 11 October 2005 - 06:14.

Postad 11 October 2005 - 07:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlĂ€gg
  • 0
Personligen hade jag valt SharpZ201 över BenQ7800

Jag tycker Sharp har bÀttre skÀrpa, betydligt mindre regnbÄgar, Sharp har lensshift.

Men av de projektorer du nÀmnt sÄ gillar Àven jag 7700 bÀst.

Postad 11 October 2005 - 22:29

EddieC
  • EddieC
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0
Sharp har klara o fina fÀrger och sÄ ossÄ?
Va tycker ni andra?

Redigerat av EddieC, 11 October 2005 - 22:30.

Postad 11 October 2005 - 23:16

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

• 512 inlĂ€gg
  • 0
Sharp Z201 har en lugnare bild jÀmfört med BenQ 7800, dvs. det Àr mindre DLP-relaterat brus (dithering). FÀrghanteringen Àr bÀttre och det finns bra instÀllningsmöjligher för grÄskalan. Har för mig att det Àr ganska fattigt med instÀllningar pÄ BenQ:n i jÀmförelse. Bl.a. stÀller man i Sharpen in grÄskalan mot Kalvinskalan. Sharpen har ocksÄ mindre RBE i jÀmförelse med BenQ, faktiskt bland de bÀsta DLP:erna i detta avseende. PÄ Sharpen kan man mata antingen data- eller videosvÀrta. BenQ:n har jag förstÄtt tar enbart emot datasvÀrta vilket Àr en stor nackdel dÄ information i bÄde lÄg- och högdagrar klipps bort. Sharpen har bÀttre optik och lÀr ha bland den bÀsta skÀrpan pÄ marknaden.

Sharp Z201 Àr en mer genomtÀnkt produkt helt enkelt. Det enda gemensamma de har Àr att de bÄda Àr baserade pÄ Matterhorn-chippet och dÀrför har samma upplösning.

Postad 12 October 2005 - 06:17

EddieC
  • EddieC
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0
LÄter bra! :)
Men vad Àr det negaiva med den?
Vet att den skalar bilden i HD upplösning, men har inte
riktigt försttt exakt vad det menas i lutresultatet i bilden?
ska köra i stort sett allt pÄ Xbox 360 nÀr den kommer,
bÄde filmer och spel i HD upplösning, och dÄ vill man
ju fÄ sÄ mycket utav det som möjligt, och det Àr dÀrför
jag tvekar och funderar pÄ o spara till BenQ 7700 för den
har full HD uppösning...
Men jag vet inte...
Sen har ju Sharpen ej HDMI? Vet inte riktigt vad det Àr
och hur viktigt det Àr o ha, nÄn som vill förklara?
nÄtt annat negativt/positivt med den?

Postad 12 October 2005 - 06:47

arcticblue
  • arcticblue
  • AnvĂ€ndare

• 115 inlĂ€gg
  • 0
Sharp Z-201
--------------
Fördelar:
* Underbar bild (detalj, svĂ€rta, fĂ€rger, etc) - EN AV DE BÄSTA
* Bra optik
* Snygg design (subjektivt)
Nackdelar:
* Variabelt flÀktljud (flÀktljud kan ibland vara störande)
I praktiken inget problem, om inte det Àr en 'tyst' film och varmt i rummet.
* Default-instÀllningar ej optimala, dvs behöver justeras för att fÄ 'bra' bild
* Behöver en HDMI->DVI adapter (om man vill mata med HDMI)

Mer info hÀr.
Specifik frÄga hÀr.

Postad 12 October 2005 - 11:12

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

• 512 inlĂ€gg
  • 0

Sen har ju Sharpen ej HDMI? Vet inte riktigt vad det Àr
och hur viktigt det Àr o ha, nÄn som vill förklara?

<{POST_SNAPBACK}>

Z201 har ej nÄgon HDMI ingÄng, det stÀmmer. Den har dock en DVI-I ingÄng som Àr HDCP-kompatibel. Det innebÀr att du kan mata projektorn med HDMI-singal men behöver antingen en HDMI-DVI adaper eller en HDMI-DVI kabel.

AngÄende dess upplösning sÄ stÀmmer det att den mÄste skala ner en HDTV-bild. Dock Àr den kÀnd för att göra detta mycket bra (kan dock ej bekrÀfta detta sjÀlv). Kan tÀnka mig att dess höga skÀrpa passar bra med högupplöst.

Sedan kan jag hÄlla med om att det variabla flÀktljudet (termostatstyrt) kan vara störande i tysta passage av en film dÄ man mÀrker nÀr den Àndrar varvtal. I övrigt tycker jag att ljudet frÄn den lÀtt försvinner i bakgrunden dÄ det Àr ganska lÄgfrekvent.

Det enda negativa jag kan hitta om denna projektor (förutom upplösningen dÄ) Àr att man hade velat har mer instÀllningsmöjligheter krig RGB, alltsÄ individuella justeringar av var och en av primÀrfÀrgerna (fÀrgstyrka, djup, etc.). SÄ som det Àr nu kan man bara stÀlla in fÀrgmÀttnaden för alla fÀrgerna kollektivt och toning (mellan grönt och rött). Alla andra "fÀrginstÀllningar" pÄverkar endast grÄskalan (vilket Àr mycket vÀl genomtÀnkta pÄ denna projektor).

Postad 12 October 2005 - 11:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Att den skjuter vÀldigt stort pÄ kort avstÄnd kan oxÄ vara en nackdel, iaf. om man inte vill ha den mitt i rummet...

Annars Àlskar jag denna projje!

FlÀktljudet Àr iof. inte heller nÄn höjdare...

Postad 12 October 2005 - 14:28

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

• 512 inlĂ€gg
  • 0

Att den skjuter vÀldigt stort pÄ kort avstÄnd kan oxÄ vara en nackdel, iaf. om man inte vill ha den mitt i rummet...

<{POST_SNAPBACK}>

Det dÀr Àr en fördel för mÄnga med normalstora vardagsrum. Projektorn mÄr bra av lite svÀngrum för kylningen. Den har dock vÀldigt liten offset sÄ antingen fÄr man ha bilden projicerad ganska lÄngt upp eller sÄ fÄr man ha en ganska lÄng takmontering vilket inte Àr sÄ praktiskt kanske. Den vertikala lensshiften har ingen funktion för att skapa mer offset nÀr projektorn Àr takmonterad (uppochner). Man mÄste ha lensshiften pÄ max för att bildens överkant skall vara jÀms med linsen. Sedan gÄr det inte mer (bara Ät andra hÄlllet). Lensshiften kan tÀnkas ha en funktion om man har projektorn pÄ en hylla (rÀttvÀnd) i vÀggen och vill fÄ ner bilden. Fast Äterigen kan man endast fÄ en offset sÄ att bildens överkant Àr jÀmns med linsen. Men jag har för mig att BenQ 7800 har en lika dÄlig offset. Jag vet att BenQ 7700 Àr identisk med Z201 pÄ denna punkt i alla fall.

Det vanliga (och oftast det enda ) man brukar kritisera Z201:an för Àr dess dÄliga deinterlacer. Den ger inte nÄgon Àkta progressiv bild, dvs. den sammafogar inte de tvÄ separerade bilderna i verkligheten utan kopierar samma linje som var innan med den som skall fyllas ut, dvs. det blir dubbla linjer. I praktiken innebÀr det att bilden fÄr hÀlften sÄ stor upplösning som det borde vara; varje halva bildruta skalas upp alltsÄ. Man ser en hel del kantiga linjer och slÀpiga rörelser som helt försvinner om man matar projektorn med en progressiv signal. Detta Àr den enda detalj som BenQ 7800 vinner över Z201 dÄ BenQ:n har en Faroudja-krets som sköter deinterlacing. Men Àrligt talat....jag tycker att man skall mata alla projektorer med en progressiv signal, sÄ det Àr egentligen ingen "issue". Alla dagens DVD-spelare inom prissegmentet 1500- 3500 kr har ju hyfsade deinterlacers. Den enda fördelen med en bra deinterlacer i projektorn Àr om man matar en TV-signal. I Z201:ans fall behöver du dÄ en separat deinterlacer (typ IScan Ultra eller HD+) för att fÄ en godkÀnd bild frÄn TV:n. Detta sista exempel Àr Z201:ans största nackdel i förhÄllande till DP-7800.

Postad 13 October 2005 - 09:54

Daniel.N
  • Daniel.N
  • LĂ€rjunge

• 334 inlĂ€gg
  • 0
NÀr jag valde mellan Sharp 201 och Benq 7800 genom att jÀmföra dom under tvÄ dagar pÄ en mÀssa vid samma tillfÀlle blev valet enkelt Benq. SkÀlen (i mÄngt och mycket styrda av saker jag inte gillade med föregÄende projektor):

1) Jag vill inte ha projektorn framför mig (short-throw gÄr fetbort)
2) Jag vill inte ha projektor hÀngande lÄgt, framför allt inte om den Àr framför mig (projektorn skall placeras 'utanför' bild i höjdled, skjuta nerÄt)
3) Om det lÄter sÄ ska det vara woosh istÀllet för yyyyl
4) Den ska funka för DVD/Xbox-spel/TV
5) RBE ska vara överkomligt

Jag tycker long-throw + 'plus-offset' Ă€r helt underbart, skickar projektorn uppĂ„t+bakĂ„t = tystare + diskretare (kör i vardagsrummet..). Dessutom blir det jĂ€mnare ljusflöde och mindre ljusspill till tak och vĂ€ggar = bĂ€ttre kontrast, bĂ€ttre bild. Benq'n lĂ„ter en del, men ljudkaraktĂ€ren Ă€r trevlig. Deinterlacern Ă€r RIKTIGT bra. SvĂ€rtan Ă€r, rĂ€tt kalibrerad förstĂ„s, sanslöst bra. Även om jag skulle uppgradera till en projektor för 100,000:- skulle jag inte krĂ€va elelr behöva nĂ„gon svĂ€rta-förbĂ€ttring öht. Jag kör med grĂ„ duk iofs, en Projecta High Contrast-S. Med nyaste firmware Ă€r inte dithering en issue alls! Jag mĂ„ste köra testmönster och stĂ€lla mig max en meter frĂ„n duken för att se det. Jag har hört att Ă€ldre 7800'or hade mer problem dock, men det Ă€r som sagt fixat i firmware numera (jag köpte min i butik i november 2004 och hade nya firmwaren).

Jag har aldrig sett en projektor med mindre RBE Àn Benq.

Det som jga finner negativt med Benq mappar extremt dÄligt mot vad ni andra tycker (lustigt hur olika man vÀrderar saker).. jag stör mig pÄ den optiska skÀrpan (men tror att dÀri ligger ocksÄ en del av anledningen till att den har sÄ lite RBE) - det blir lite vÀl 'mjuk' bild, somliga skulle kanske sÀga filmlik. Dessutom saknar jag en schysst gammajustering (den som finns i menyerna har ingen effekt pÄ bilden?!).

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.