NÀr jag valde mellan Sharp 201 och Benq 7800 genom att jÀmföra dom under tvÄ dagar pÄ en mÀssa vid samma tillfÀlle blev valet enkelt Benq. SkÀlen (i mÄngt och mycket styrda av saker jag inte gillade med föregÄende projektor):
1) Jag vill inte ha projektorn framför mig (short-throw gÄr fetbort)
2) Jag vill inte ha projektor hÀngande lÄgt, framför allt inte om den Àr framför mig (projektorn skall placeras 'utanför' bild i höjdled, skjuta nerÄt)
3) Om det lÄter sÄ ska det vara woosh istÀllet för yyyyl
4) Den ska funka för DVD/Xbox-spel/TV
5) RBE ska vara överkomligt
Jag tycker long-throw + 'plus-offset' Ă€r helt underbart, skickar projektorn uppĂ„t+bakĂ„t = tystare + diskretare (kör i vardagsrummet..). Dessutom blir det jĂ€mnare ljusflöde och mindre ljusspill till tak och vĂ€ggar = bĂ€ttre kontrast, bĂ€ttre bild. Benq'n lĂ„ter en del, men ljudkaraktĂ€ren Ă€r trevlig. Deinterlacern Ă€r RIKTIGT bra. SvĂ€rtan Ă€r, rĂ€tt kalibrerad förstĂ„s, sanslöst bra. Ăven om jag skulle uppgradera till en projektor för 100,000:- skulle jag inte krĂ€va elelr behöva nĂ„gon svĂ€rta-förbĂ€ttring öht. Jag kör med grĂ„ duk iofs, en Projecta High Contrast-S. Med nyaste firmware Ă€r inte dithering en issue alls! Jag mĂ„ste köra testmönster och stĂ€lla mig max en meter frĂ„n duken för att se det. Jag har hört att Ă€ldre 7800'or hade mer problem dock, men det Ă€r som sagt fixat i firmware numera (jag köpte min i butik i november 2004 och hade nya firmwaren).
Jag har aldrig sett en projektor med mindre RBE Àn Benq.
Det som jga finner negativt med Benq mappar extremt dÄligt mot vad ni andra tycker (lustigt hur olika man vÀrderar saker).. jag stör mig pÄ den optiska skÀrpan (men tror att dÀri ligger ocksÄ en del av anledningen till att den har sÄ lite RBE) - det blir lite vÀl 'mjuk' bild, somliga skulle kanske sÀga filmlik. Dessutom saknar jag en schysst gammajustering (den som finns i menyerna har ingen effekt pÄ bilden?!).