När jag försöker ansluta den till en dator blir jag besviken. TV'n utger sig för att stödja upplösningen 1920 x 1080. Men i praktiken har jag inte kommit upp i mer än ca 85 % av den upplösningen. Missledande marknadsföring kan man tycka! (Fast inte säkert att nån annan 1080P-TV är bättre)
När jag ansluter med en DVI-HDMI kabel och väljer 1920 x 1080 som upplösning i datorn ryms inte hela skrivbordet i bilden. Ganska mycket klipps bort på alla fyra sidor. Bland annat syns inte startmenyn alls. Det finns två alternativa lösningar:
1) Genom att välja "Underscan" kan jag för Windows att anpassa skärmstorleken till tillgängligt antal pixlar, som visar sig vara 1768 x 992!!
2) Om jag väljer "Overscan med flyttning" får jag ett skrivbord med 1920 x 1080 men kan inte se hela samtidigt - men jag kan med musen flytta runt mitt fönster (1768 x 992) för att titta på olika delar av det något större skrivbordet.
Om man vill köra Media Center är förstås "Underscan" det enda vettiga.
Kollade också VGA-ingången. Det visade sig att denna analoga ingång bara erbjuder "begränsad kompatibilitet med PC" - bästa upplösning där är 1360 x 768.
Men som sur grädde på moset, oberoende av vilken inställning jag väljer ser alla texter och små detaljer i Windows grässnitt (ikoner, menyer mm) ganska otydliga ut. Det verkar inte som om skärmen klarar av att mappa pixel mot pixel, dvs inte ens med digital insignal i 1768 x 992 (som jag antar är native-upplösningen för LCD-skärmen). Den är nog inte tänkt att användas som datorskärm helt enkelt. Se bifogad bild där man (trots en del interferensfenomen med kamerans slutare) kan se vilka fula fonter det blir och att startmenyn ligger helt utanför bilden.
(Som jämförelse presterar projektorn Sanyo Z3 oändligt mycket bättre som datorskärm i sin native-upplösning 1280 x 720 även med analog insignal!)
När jag kör Media Center är resultatet helt acceptabelt. Faktum är att jag får bättre bild i det
läget än vad den inbyggda digitalboxen i TV-n kan prestera. (Det sitter en Floppy-DTV i datorn).
Problemet är bara att jag vill göra så mycket mer än bara titta på TV!
Funderar allvarligt på att lämna tillbaka denna Sharp LC42DX1E.
Min fråga till er andra är vad man borde satsa på istället som både ger RIKTIG 1920 x 1080 och som dessutom ger en bra dator-bild där datorns pixlar mappas direkt på skärmens pixlar? Är det nån som har erfarenhet av en 1080P-skärm som verkligen presterar även som datorskärm? (Speciellt intresserad är jag av att få veta vad Samsung LE-40F71 kan).
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien 
16 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?