hur kollar jag det? Àr helt ny till allt det hÀr
Hur kollar jag om min dator stöder DVI?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 09 juli 2007 - 11:42
hur kollar jag det? Àr helt ny till allt det hÀr
Postad 09 juli 2007 - 12:06
http://www.smelectro...-HDMI-DVI-1.jpg
Kolla lÀnken om du inte vet hur kablarna ser ut...
DVI Àr den stora och HDMI den lilla.
Sedan Àr det bara att köpa kabeln

Postad 09 juli 2007 - 12:21
Postad 09 juli 2007 - 12:47
Hej. Som jag förstÄr det har TV'n 3 HDMI IngÄngar.... sÄ det Àr bara att kolla bak pÄ grafikkortet om det har en DVI eller hdmi utgÄng.
http://www.smelectro...-HDMI-DVI-1.jpg
Kolla lÀnken om du inte vet hur kablarna ser ut...
DVI Àr den stora och HDMI den lilla.
Sedan Àr det bara att köpa kabeln
Nu har du nog skÀrmen inkopplad via VGA, och den kontakten Àr nog blÄ.
Om du har DVI Àr den i nÀrheten av VGA-kontakten och förmodligen vit.
/ D
Postad 09 juli 2007 - 12:56
Postad 09 juli 2007 - 13:05
vet inte vart grafikkortet Àr kan ta en bild pÄ bakdredelen av min hÄrddisk om det hjÀlper
Kommer nog att bli svÄrt att hitta pÄ din hÄrddisk, men ta en bild pÄ din dators baksida, det hjÀlper nog...
Annars:
VGA:
http://en.wikipedia.org/wiki/VGA
DVI:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dvi
HDMI:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi
Internet e fantastiskt!
Postad 09 juli 2007 - 13:10

Redigerat av snaljapen, 09 juli 2007 - 13:13.
Postad 09 juli 2007 - 13:46

Postad 09 juli 2007 - 13:49
Postad 09 juli 2007 - 14:02
glöm min post ovanför mig eftersom den gjordes innan jag lÀste att jag skulle kolla pÄ skÀrmens baksida
Den vita kontakten bredvid den blÄa som skÀrmen Àr kopplad till Àr DVI.
Ha kvar skÀrmen dÀr den Àr i den blÄa och koppla in din nya TV i DVI med en DVI-HDMI kabel, det har jag gjort och det fungerar alldeles utmÀrkt. Bild pÄ bÄda skÀrmarna, olika upplösning och filmer visas pÄ TVn. (Har ett ATI-kort förresten...)
/ Daniel
Postad 09 juli 2007 - 14:02
Postad 09 juli 2007 - 14:03
anvÀnder inte VGA för tillfÀllet eftersom min nuvarande tv suger och funkar tyvÀrr inte men ska ta en bild pÄ baksidan pÄ min hd lÀgger upp en bild sÄ fort jag blir klar
AlltsÄ, du anvÀnder idag VGA till din DATORskÀrm... bara sÄ att du vet.
/ D
Postad 09 juli 2007 - 14:12
glöm min post ovanför mig eftersom den gjordes innan jag lÀste att jag skulle kolla pÄ skÀrmens baksida
Den vita kontakten bredvid den blÄa som skÀrmen Àr kopplad till Àr DVI.
Ha kvar skÀrmen dÀr den Àr i den blÄa och koppla in din nya TV i DVI med en DVI-HDMI kabel, det har jag gjort och det fungerar alldeles utmÀrkt. Bild pÄ bÄda skÀrmarna, olika upplösning och filmer visas pÄ TVn. (Har ett ATI-kort förresten...)
/ Daniel
fan va bra sÄ det enda jag behöver nu Àr en DVI-HDMI kabel? sen Àr allt fixat? eller mÄste jag kolla upp mitt grafik kort? har en frÄga om kabeln nu jag ska stoppa in den i min dvi ingÄng pÄ hd:n sen pÄ min hdmi ingÄng i tv:n va?
Du har en DVi kontakt men du anvÀnder VGA kontakt just nu till din monitor, se bilden.
Tack för hjÀlpen!
anvÀnder inte VGA för tillfÀllet eftersom min nuvarande tv suger och funkar tyvÀrr inte men ska ta en bild pÄ baksidan pÄ min hd lÀgger upp en bild sÄ fort jag blir klar
AlltsÄ, du anvÀnder idag VGA till din DATORskÀrm... bara sÄ att du vet.
/ D
Tack för hjÀlpen!
PS: kan nÄgon sÀga mig vad för DVI jag har? kan lÀgga upp en mer detaljerad bild om det behövs
Redigerat av Unregisteredc90f3f93, 09 juli 2007 - 14:16.
Postad 09 juli 2007 - 14:47
fan va bra sÄ det enda jag behöver nu Àr en DVI-HDMI kabel? sen Àr allt fixat? eller mÄste jag kolla upp mitt grafik kort? har en frÄga om kabeln nu jag ska stoppa in den i min dvi ingÄng pÄ hd:n sen pÄ min hdmi ingÄng i tv:n va?
Japp, DVI-HDMI kabel, frÄn datorn till Tvn.
PS: kan nÄgon sÀga mig vad för DVI jag har? kan lÀgga upp en mer detaljerad bild om det behövs
Har datorer DVI Àr det alltid DVI-D OCH DVI-A, dvs du kan ansluta antingen med DVI-kabel digitalt eller DVI-VGA kabel analogt. (HDMI Àr som DVI-D fast mindre kontakt typ...)
Postad 09 juli 2007 - 14:52
detta Àr tyvÀrr dem bÀsta bilderna jag kunde ta min kassa digital kamera fick fram sÀmre bilder sÄ jag va tvungen att anvÀnda mobilen

EDIT:
Hann inte se ditt post D_one men nu nÀr du sa sÄ sÄ kollade jag upp en del DVI-HDMI kablar frÄn www.technistore.se men kunde inte hitta nÄgra kan du kolla om jag missat nÄgot? jag hittade en massa HDMI kablar och VGA kablar men inga DVI-HDMI
Redigerat av Unregisteredc90f3f93, 09 juli 2007 - 15:00.
Postad 09 juli 2007 - 15:00
hÀr Àr mer detaljerade bilder pÄ mitt DVI enligt min rookie uppfattning sÄ Àr det en DVI-I dual link vilket jag inte skulle tro eftersom jag köpte min dator under 2003
Och vad Àr det du undrar?, din dator stödjer DVI och du kan anvÀnda en DVI-HDMI kabel...
/ D
Postad 09 juli 2007 - 15:07
Hann inte se ditt post D_one men nu nÀr du sa sÄ sÄ kollade jag upp en del DVI-HDMI kablar frÄn www.technistore.se men kunde inte hitta nÄgra kan du kolla om jag missat nÄgot? jag hittade en massa HDMI kablar och VGA kablar men inga DVI-HDMI
Men de har en DVI-HDMI adapter... sÄ den plus en HDMI-kabel funkar.
SjÀlv har jag en DVI-HDMI kabel och behövde ingen adapter, finns pÄ www.kjelloco.se.
/ D
Postad 09 juli 2007 - 15:11
Men de har en DVI-HDMI adapter... sÄ den plus en HDMI-kabel funkar.
SjÀlv har jag en DVI-HDMI kabel och behövde ingen adapter, finns pÄ www.kjelloco.se.
/ D
Tack för förslaget ska in och kolla pÄ sidan nu, spelar det roll vilken kabel man vÀljer? alla har nÀstan samma kvalité va?
Postad 09 juli 2007 - 15:19
Tack för förslaget ska in och kolla pÄ sidan nu, spelar det roll vilken kabel man vÀljer? alla har nÀstan samma kvalité va?
Ska du bara ha en kort kabel spelar det inte sÄ stor roll, men ska du ha lÀngre Àn 5 meter sÄ bör du nog ta en av bÀttre kvalite. SjÀlv köpte jag "mellankvalite" och 15m kabel, funkar fint.
/ D
Postad 09 juli 2007 - 15:19
Det finns nog nÄgra hÀr pÄ MinHembio som inte riktigt hÄller med om att alla kablar hÄller samma kvalité

Det var ocksÄ en massa liv om att dessa kablar Àr "riktade", d.v.s. att signalen Àr tÀnkt att gÄ i en riktning (frÄn HDMI -> DVI och inte tvÀrt om). Jag blev dock aldrig klok pÄ resonemanget och chansade pÄ denna - vilket inte var nÄgra som helst problem.
mvh Mats
Postad 09 juli 2007 - 15:24
Tack för förslaget, ska köpa en av dem. nu nÀr jag har fixat HDMI till min dator kommer filmerna som jag laddar hem visas i mkt bÀttre kvalité? typ HD kvalité men lite sÀmre, jÀmfört med vanlig tv som kanal5 och tv3 osv? och hur stor Àr bildkvalitén mellan DVI-HDMI och VGA?
Postad 09 juli 2007 - 15:32
^
Tack för förslaget, ska köpa en av dem. nu nÀr jag har fixat HDMI till min dator kommer filmerna som jag laddar hem visas i mkt bÀttre kvalité? typ HD kvalité men lite sÀmre, jÀmfört med vanlig tv som kanal5 och tv3 osv? och hur stor Àr bildkvalitén mellan DVI-HDMI och VGA?
Kika lite i: https://www.minhembi...howtopic=123875 och Äterkom om det fortfarande Àr oklart.
/Mats
Postad 09 juli 2007 - 23:32
hur mcyket bÀttre blir min framtida tv Samsung LE-32R86WD nÀr jag anvÀnder en DVI-HDMI kabel frÄn datorn till lcd tv:n? (specs pÄ tv:n finns i lÀnken dÀruppe)
TV:n kommer med en inbyggd digitalmottagare, betyder det att jag kan koppla in vÄr parabol till tv:n och se pÄ alla kanaler som parabolen erbjuder samtidigt som jag ser pÄ analog tv?
Redigerat av Unregisteredc90f3f93, 09 juli 2007 - 23:34.
Postad 10 juli 2007 - 06:44
hur mcyket bÀttre blir min framtida tv Samsung LE-32R86WD nÀr jag anvÀnder en DVI-HDMI kabel frÄn datorn till lcd tv:n? (specs pÄ tv:n finns i lÀnken dÀruppe)
BÀttre Àn vad? BÀttre Àn TVn du har idag? BÀttre Àn VGA till samma TV?...
Oavsett vad du menar tror jag nog att det blir bÀttre ja. Men om du bara ska köra film frÄn datorn och kan du börja med VGA-kabel för att kolla om du blir nöjd med det.
TV:n kommer med en inbyggd digitalmottagare, betyder det att jag kan koppla in vÄr parabol till tv:n och se pÄ alla kanaler som parabolen erbjuder samtidigt som jag ser pÄ analog tv?
Nej, den inbyggda digitaltvn Àr för marksÀnd digitaltv, dvs inte för parabolen eller analog tv.
Men du kan ha parabolen inkopplad, precis som du har idag, samtidigt som din tv-antenn för marksÀnd digitaltv.
/ D
Redigerat av D_One, 10 juli 2007 - 06:45.
Postad 10 juli 2007 - 07:25
BÀttre Àn vad? BÀttre Àn TVn du har idag? BÀttre Àn VGA till samma TV?...
Oavsett vad du menar tror jag nog att det blir bÀttre ja. Men om du bara ska köra film frÄn datorn och kan du börja med VGA-kabel för att kolla om du blir nöjd med det.TV:n kommer med en inbyggd digitalmottagare, betyder det att jag kan koppla in vÄr parabol till tv:n och se pÄ alla kanaler som parabolen erbjuder samtidigt som jag ser pÄ analog tv?
Nej, den inbyggda digitaltvn Àr för marksÀnd digitaltv, dvs inte för parabolen eller analog tv.
Men du kan ha parabolen inkopplad, precis som du har idag, samtidigt som din tv-antenn för marksÀnd digitaltv.
/ D
menade bÀttre Àn VGA till samma TV, men förstÄr nu att DVI-HDMI Àr oftast snÀppet bÀttre. Bra tips med att börja med en vanlig VGA kabel man kanske blir nöjd med det.
Har du förresten kollat pÄ en dvdrippad film genom VGA eller DVI-HDMI pÄ din lcd? hur upplevde du dÄ kvalitén var i jÀmfört med vanlig tv och jÀmfört med en hdfilm? tror det ligger nÄnstans dÀr i mellan bÀttre kvalité Àn en film som visas pÄ femman t ex. men inte sÀmre Àn HD men inte sÄ mkt sÀmre
aha tack för att du klarade upp det hela, du har varit till stor hjÀlp genom hela trÄden.
men det gÄr vÀll inte ha parabolen inkopplad nÀr boxen ligger i vardagsrummet och inte i mitt rum
eller gÄr det? :S
Redigerat av Unregisteredc90f3f93, 10 juli 2007 - 07:59.
Postad 10 juli 2007 - 08:22
menade bÀttre Àn VGA till samma TV, men förstÄr nu att DVI-HDMI Àr oftast snÀppet bÀttre. Bra tips med att börja med en vanlig VGA kabel man kanske blir nöjd med det.
Har du förresten kollat pÄ en dvdrippad film genom VGA eller DVI-HDMI pÄ din lcd? hur upplevde du dÄ kvalitén var i jÀmfört med vanlig tv och jÀmfört med en hdfilm? tror det ligger nÄnstans dÀr i mellan bÀttre kvalité Àn en film som visas pÄ femman t ex. men inte sÀmre Àn HD men inte sÄ mkt sÀmre
Typ mittemellan ja, sjÀlv kör jag alla filmer via XBOX i 1080i.
"vanlig dvdrippad film" skalas upp och blir ungefÀr som comhem digitaltv. Men HD-film via datorn blir mycket mycket snyggare.
aha tack för att du klarade upp det hela, du har varit till stor hjÀlp genom hela trÄden.
men det gÄr vÀll inte ha parabolen inkopplad nÀr boxen ligger i vardagsrummet och inte i mitt rum
Nej, förstod inte att tvn skulle vara i ditt rum och parabolen i vardagsrummet...
Kort sagt, parabol/antenn Àr precis som ni har det idag, ingen skillnad.
/ D
Postad 10 juli 2007 - 12:08
Typ mittemellan ja, sjÀlv kör jag alla filmer via XBOX i 1080i.
"vanlig dvdrippad film" skalas upp och blir ungefÀr som comhem digitaltv. Men HD-film via datorn blir mycket mycket snyggare.aha tack för att du klarade upp det hela, du har varit till stor hjÀlp genom hela trÄden.
Nej, förstod inte att tvn skulle vara i ditt rum och parabolen i vardagsrummet...
Kort sagt, parabol/antenn Àr precis som ni har det idag, ingen skillnad.
/ D
Tack, nu vet jag allt jag behöver veta iförvÀg ska till siba och en massa andra butiker för att se om jag ska köpa den idag eller om jag ska vÀnta tills den 20.de och köpa den i sthlm frÄn en billigare affÀr men man sparar bara 500-600 kr vilket Àr bra iofs.
Postad 10 juli 2007 - 18:02
fick ett bra deal mkt bĂ€ttre Ă€n priserna hĂ€r i Ărebro men att vĂ€nta
tills den 21.a kommer bli sjukt jobbigt men men fick iaf tv:n och försÀkring till ett fett bra pris
nu Àr det bara att köpa DVI-VGA kabel och sedan köpa en DVI-HDMI nÀr jag fÄr min macbook pro
Postad 10 juli 2007 - 18:22
fan det blev att jag köpte min tv frÄn http://www.technistore.se/
fick ett bra deal mkt bĂ€ttre Ă€n priserna hĂ€r i Ărebro men att vĂ€nta
tills den 21.a kommer bli sjukt jobbigt men men fick iaf tv:n och försÀkring till ett fett bra pris
nu Àr det bara att köpa DVI-VGA kabel och sedan köpa en DVI-HDMI nÀr jag fÄr min macbook pro
Om du ÀndÄ ska köpa kabel sÄ köp DVI-HDMI direkt, jag tyckte mera att du skulle testa med VGA eftersom du har en sÄdan frÄn din dator till datorskÀrmen idag... för att se hur det blev...
/ D
Postad 11 juli 2007 - 08:54
det Àr tre saker jag Àr osÀker om nÀr det kommer till kablarna och det Àr:
*Hörde nÄgon sÀga i ett forum att det Àr bÀttre att anvÀnda VGA nÀr man anvÀnder sig av pixel mapping, nÄgon sanning i det?
*Behöver jag anvÀnda nÄgot spec. program nÀr jag gör pixel mapping?
*Kommer mitt grafikkort att pÄverka bilden nÀr jag kör DVI-HDMI? för jag Àr inte sÀker om mitt grafikkort hÄller standarden
Postad 11 juli 2007 - 11:20
*Hörde nÄgon sÀga i ett forum att det Àr bÀttre att anvÀnda VGA nÀr man anvÀnder sig av pixel mapping, nÄgon sanning i det?
Hmmm, tror jag inte, för mig Àr det tvÀrtom. Jag kan bara fÄ 1:1 pixel mappning om jag kör DVI eftersom VGA till min TV inte ger full upplösning.
*Behöver jag anvÀnda nÄgot spec. program nÀr jag gör pixel mapping?
Nej, pixelmappning innebÀr att du kör exakt den upplösning som skÀrmen Àr gjord för.
Dvs en pixel ut frÄn grafikkortet blir en pixel/punkt pÄ skÀrmen utan att skalas om pÄ nÄgot sÀtt.
*Kommer mitt grafikkort att pÄverka bilden nÀr jag kör DVI-HDMI? för jag Àr inte sÀker om mitt grafikkort hÄller standarden
Tror inte det.
Postad 11 juli 2007 - 14:03
Hmmm, tror jag inte, för mig Àr det tvÀrtom. Jag kan bara fÄ 1:1 pixel mappning om jag kör DVI eftersom VGA till min TV inte ger full upplösning.*Behöver jag anvÀnda nÄgot spec. program nÀr jag gör pixel mapping?
Nej, pixelmappning innebÀr att du kör exakt den upplösning som skÀrmen Àr gjord för.
Dvs en pixel ut frÄn grafikkortet blir en pixel/punkt pÄ skÀrmen utan att skalas om pÄ nÄgot sÀtt.*Kommer mitt grafikkort att pÄverka bilden nÀr jag kör DVI-HDMI? för jag Àr inte sÀker om mitt grafikkort hÄller standarden
Tror inte det.
Tack igen! nu har jag bestÀllt min kabel

LĂNK
blev den som blev rekommenderad i trÄden kan inte vÀnta tills min kabel och tv anlÀnder

Postad 16 juli 2007 - 08:27
vet en grej som dom flÀsta tydligen inte vet om att kopla datorn till tv'n lr tvÀrt om
för att kopla datorn till tv'n med HD kvalite och ibland Àven för att fÄ rÀtt upplösning sÄ behöver bÄde tv'n och datorn stöd av nÄgot som hetter HDCP vilket garanterat fins i de HD mÀrkta varorna "HD-ready"
Om grafikkortet pÄ datorn har tillgÄng till de sÄkallade HD systemet sÄ betyder inte de att de stöds av HDCP automatiskt
de fÄr man kolla upp

Ja ja, jag hoppas du fick lite hjÀlp i alla fall

Postad 16 juli 2007 - 08:45
Hej
vet en grej som dom flÀsta tydligen inte vet om att kopla datorn till tv'n lr tvÀrt om
för att kopla datorn till tv'n med HD kvalite och ibland Àven för att fÄ rÀtt upplösning sÄ behöver bÄde tv'n och datorn stöd av nÄgot som hetter HDCP vilket garanterat fins i de HD mÀrkta varorna "HD-ready"
Om grafikkortet pÄ datorn har tillgÄng till de sÄkallade HD systemet sÄ betyder inte de att de stöds av HDCP automatiskt
de fĂ„r man kolla uppÂ
Ja ja, jag hoppas du fick lite hjĂ€lp i alla fallÂ
Ä fn, jag som trodde det bara gÀllde hd dvd och blu ray, men du kanske vet nÄgot ÀndÄ som vi andra inte vet om ?
Sa han nÄgot om att han skulle köra en hd dvd eller blu ray spelare pÄ datorn ? Finns gott om hd materiel samt hd kanaler som inte har ett skit med hdcp att göra.
Redigerat av trvv, 16 juli 2007 - 08:45.
Postad 16 juli 2007 - 09:30

Nu Àr det för det första som sÄ att inte alla filmer kommer ha det hÀr kravet. För det andra Àr ett grafikkort med hdcpkompatibilitet ingen stor investering. SÄ gott som alla nya grafikkort som slÀpps kommer ha det.
Och för att det överhuvudtaget skall kunna bli nÄgot problem krÀvs det att du har en hd-dvd eller blurayspelare i datorn, och de Àr sÄ pass dyra sÄ dÄ Àr du nog inte sÄ orolig över att lÀgga 3-500:- pÄ ett nytt grafikkort i vilket fall.
Personligen sÄ skulle jag uppmana alla till att stÄ emot de hÀr urdumma kopieringsskyddett sÄ lÀnge som möjligt. Jag har svÄrt att tro att nÄgra filmproducenter kommer vÄga lÄta bli att slÀppa filmer som inte fungerare pÄ datorer bara för att de inte har hdcp-kompatibilitet pÄ grafikkortet/skÀrmen alt. inte pÄ just den 20m lÄnga sladden de byggt in i vÀggen... Urbota dumt. I princip vilken gammal CRT-skÀrm som helst kan visa 720p (allt nyare Àn 7 Är i alla fall) sÄ de skjuter sig sjÀlva rejÀlt i foten i sÄ fall.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar