Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PixelFEL (döda pixlar) Rösta & Information

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har TVn PixelFel? (296 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 12 October 2007 - 11:29

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
MHB tillåter 11 röstningsalternativ. Alla märken borde röstats om. Nån kan ju göra mer omröstning.
Klicka: ja=pixelfel , nej=inget pixelfel
Alla pixelfel räknas. Beskriv gärna i inlägg allt om felet och vad som följde. Skriv hur ni fixat era pixlar, alla tips tacksamma ;)
Pixelpolicys Dustin . . ISO-pixelFel . . Grupparbete i tv-branschen -om Panelerna
.
Pixelfel på LCD - Hur vanligt?, Kolla hur vanligt det är med pixelfel
Hur många har fått en lcd med "döda pixlar"?, en liten undersökning
.
ni som har döda pixlar här är lösningen!, udpixel . . sök "dead pixel" för mer pgm . . TVblink KalibDVD
.
Pixelgaranti - inget självklart för tillverkarna av platt-tv . .Prylportalen 26/9-07
.
Sony & Samsung är de enda tillverkarna av platt-tv som uttryckligen har sagt att de har en total pixelgaranti.
Pixelgarantin gäller i två år och gäller alla typ av pixelfel.
.
De andra tillverkarna väljer istället att följa branschens rekommendationer.

.
Problemet med släckta eller lysande pixlar på platta tv-apparater är inte jättestort, men det finns där.
En trasig pixel kan innebära att den lyser hela tiden, eller att den är släckt hela tiden.
Branschen har enats om att man som konsument ska acceptera att upp till 10 felaktiga pixlar per en miljon pixlar på tv:n
utan att ersättning ska behövas betalas ut, eller att reparation av tv:n måste utföras. ->
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Försöka bota döda pixlar?
Det mest kända pixfix-pgmet är "unpixel"(=undead pixel=återuppliva pixel). Såna pgm drar över skärmen i olika färger och mönster som gör att du lätt kan upptäcka defekter. Och då kör du intensiva pixelflashar på områden med felaktiga pixlar. Om det är en pixel som är fysiskt intakt (alltså inte riktigt död; utan i koma) men "fastnat" så kan stimulansen (chock-terapin) göra att den går igång. Att gnugga fingret mot skärmytan samtidigt kan hjälpa till. Det är lättare att fixa "stuck pixel" på en LCD än en plasma. Pixeln har fel i strömtillförseln eller i kvicksilvret/gasen, och genom att skaka om den med färgattack så kan felet hamna rätt.
Pixfix-pgm kan knappast skada skärmen, men plasma är känsligare för sådan påverkan "inbränningseffekt".
Clouding (=moln) som är kluster av pixlar med områden som avviker färgmässigt pga ojämnt bakljus eller skärmfysik,
är mycket svårt att förbättra med pixfix-pgm (gäller bara skärmfysik-clouding).

En defekt pixel kan vara:
Död (menas ofta icke-lysande pixel (svart)); men generellt menas pixlar som slutat funka oavsett beteende),
Lysande i en färg eller växlar färg, & Blinkande pixel i olika hastighet (värsta felet).
Pixelfel kan bete sig varierande med alla kombinationer (inklusive ibland normal), men det är ovanligt.
En svart eller en lysande pixel är nog sammantaget lika dåligt. Svart pix syns på ljusa ytor och lysande pix syns mer på svart.
Röda lysande pix märks mest. Ju mer centrerat pixelfel - desto mer märks det.
Hela pixel kan vara fel med sina tre subpixlar (RGB), eller så är bara en subpixel fel.
Nyare paneler har subpixeln uppdelad i två eller tre segment, så kan bara ett av segementen vara fel.
En subpixeldefekt syns mycket mindre en än hel pixel. Närliggande pixelfel kan sammantaget föra att felet syns.
En högupplöst skärm har mindre pixlar och då syns felen mindre. Högupplösta skrämar är dyrare och är (oftast) av högre kvalitet med mindre pixelfel, dessutom har de (oftast) subpixelsegment som kan göra att bara 50-30% av hela subpixeln är fel.

Vilket RGB PixelFel är det?
Pixeln består av tre subpixels: RGB= Röd Grön Blå. Dessa lyser i olika styrka och den blandade färgen blir en färg som pixeln visar.
RGB-färgskalan (bild) visar hur färgerna blandas (Magenta=Lila). Alltså:
Om ett pixelfel inte lyser vid svart skärm - så är det en pixel med döda subpixlar. Lyser den vitt så lyser alla subpixlar.
Men lyser t.ex bara rött när pixeln är tänd = så är grön & blå subpixel död.
Om en/två subpixlar är död/lysande så blir det andra färgnyanser, liksom om en/två subpixel lyser svagare än den ska.

Lyser bara rött = grön/blå död.
Lyser bara grönt = röd/blå död.
Lyser bara blått = röd/grön död.
Lyser ej cyan/gul = grön död.
Lyser ej cyan/lila = blå död.
Lyser ej lila/gul = röd död.

Bifogad fil(er)

Redigerat av toler, 24 October 2007 - 11:25.

Postad 12 October 2007 - 11:44

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Bifogad fil  RGB_f_rgblandning.gif   18.07K   5 Antal nerladdningar

Röstade nej för min prisvärda LG 32LC3.

Dock... Fick nu en Sharp 46XD1 för 17000kr istället för uteblivna Sony D3000. Tyvärr får den bytas ut - den hade 20 lysande pixlar ej närliggande, och mot kanterna. Detta märktes knappast 2meter ifrån dock, men så får det inte vara. Dessutom så hade den massa små olikfärgade rektanglar i det svarta som återstod i olika mönster beroende på vad som visades - när jag bytte kanal till svart. Även inforuta om ingen signal lämnade rektanglar efter sig - på ena kanten, för det är vänster skärm-sida som har de flesta problemen; när man bytte kanal, och även en massa sånna rektanglar kvarstod vid kanalbyte från full TV-bild - till bild med svarta kanter, bedrövligt, supporten hade inte hört talas om detta fel, och ej heller om två närliggande områden vertikalt 5x1cm med rektangelclouding; med 1x1cm nere som var lite mörkare oxå. Dessa områden märktes lite vid bild, och i dessa områden var rektanglar extra mycket. Genom extremkontrast på svart så framträdde rektanglarna tydligt (vid byte från bild). XD1 är snygg och har starkt ljud, men den buzzar på allt utom max8. OPC Dimmer kunde jag inte använda eftersom bilden blev för mörk.

Dumma sharp fortsätter alltså med defekta XD1, vansinne att köpa egentligen när chansen är stor den måste packas ner igen för byte/byte/byte/återköp el. rabatt bättre modell. Min hade nr 706, vilket betyder: 7=2007, 06=juni. XDn var alltså inte färsk som utlovat (dammig kartong)! Om XDn vore frisk så är den toppen för 17000kr. Finns inge alternativ egentligen för mej, utom kanske Andersson Y470, som inte verkar ha problem, och är väl värd det låga priset för den icke-krävande, och Sharpen vill jag ha till lantstället med DVB-T. Sony D3000 har DVB-C som jag har hemma. -- FHD-TV har dubbelt antal pixlar och därmed syns dåliga pixlar mindre. ;)

<div class="forumpricebox">
<script type="text/javascript" src="https://www.prisjakt...5482"></script>
</div><div class="forumpricebox">
<script type="text/javascript" src="https://www.prisjakt...4923"></script>
</div>

Redigerat av toler, 30 October 2007 - 21:19.

Postad 12 October 2007 - 13:08

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag har en LG 37LC51 och har 3 pixlar som det är fel på.
En upp mot övre vänstra hörnet, en 10 cm nerifrån i mitten och en 10 cm uppifrån i mitten.

Skulle gärna byta ut den men tvivlar på att dessa 3 pixlar godtas som anledning ;)

Postad 12 October 2007 - 13:30

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Har en Jvc LT-37DA8ZU och har inga felande pixlar .

Postad 12 October 2007 - 15:58

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Har en 46D3000 med en blå pixel långt upp nära kanten, ska be sony fixa detta efter jul. Har vänat på TVn så länge nu att jag inte orkar ta tag i det, den syns ändå inte så ofta. (särskilt inte från soffan)

Postad 12 October 2007 - 16:04

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Har en 46D3000 med en blå pixel långt upp nära kanten, ska be sony fixa detta efter jul. Har vänat på TVn så länge nu att jag inte orkar ta tag i det, den syns ändå inte så ofta. (särskilt inte från soffan)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur fixar dom sånt byter dom hela panelen ?

Postad 15 October 2007 - 15:18

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Har en Sony 40D3000 och har inga pixelfel med den alls.

Postad 15 October 2007 - 15:44

BarateaU
  • BarateaU
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
har Hyundai HLT-37V2FH

37" full hd och den har typ 4 pixel fel.

dom lyser inte så markant eller liknande så det är inget att bry sig om.

Postad 16 October 2007 - 16:35

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur ska sony fixa detta när de har slut på 46D3000? De har ju slutat med stora WXGA-paneler, så hur ska de fixa detta? Chansen mycke stor du får en sämre modell i utbyte. Så den syns normalt ofta - va kul då ;)

Postad 16 October 2007 - 17:18

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Har haft 2 samsung 42"Q97, både med pixelfel. Skiter i det nu, märks inte så mycket.

Postad 16 October 2007 - 18:44

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Har haft en Sony 40W2000 sen i somras, klockren TV. Inga pixelfel. Har även arbetat som färsäljare på stormarknad i 2 år med ansvaret för TV-avdelningen (slutade för några månader sedan).

Av vad jag märkte så var det faktiskt väldigt få kunder som hörde av sig angående pixelfel. Dock kan det ju finnas dom som inte brytt sig eller som inte märkt det.

Postad 16 October 2007 - 18:48

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Min 46D3000 verkar ha klarat sig från pixelfel.

Postad 17 October 2007 - 00:44

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
JAg har haft ca 5-6st lcd tv o alla har haft lysande pixlar dock inga döda.Det är jättesvårt att märka en lysande pixel.Men så länge det inte syns så e d skitsamma..Många märker inte av de här lysande pixlarna och tror att deras tv är perfekt..

Postad 17 October 2007 - 06:00

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Jag har 1 död pixel på min Samsung, den är alltså konstant svart. Det syns absolut inte om man inte tittar nära, och bilden är helt vit. Jag är väldigt nöjd ändå ;)

Postad 17 October 2007 - 08:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Har aldrig sett ett pixefel på nån display jag ngnsin haft.

Postad 17 October 2007 - 08:51

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller inte har kollat tillräckligt noga efter pixelfel. Jag har en lysande pixel som inte är ett dugg störande, man måste gå typ 2dm framför TVn för att ens kunna se den. Däremot är jag rädd att få fler pixelfel i framtiden eller är det ett tillverkningsfel som inte kan uppstå senare ?

Postad 17 October 2007 - 09:14

dacore84
  • dacore84
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Köpte en Sharp 42XD1E som det var två pixelfel på. En helt död (svart) samt ett subpixelfel (röd). Tydligen hade sharp ganska bra pixelpolicy så dom bytte ut alla skärmar som har en (1) lysande pixel. Dock var den köpt genom pixmania och skulle jag skickar in den för utbyte så hade dom en felsökningstid på ca 3 veckor plus transport fram och tillbaka. Det hade väl renderat i minst en månad utan TV. Jag utnyttjade då min returrätt men fick betala frakten in (typ 500 kr) och åkte och köpte en PV70 på OnOff istället :)

Var aldrig särskilt nöjd med Sharp:en då jag aldrig fick till bilden riktigt bra, hade pixelfel (även om dom satt bra till, längst ner på skärmen) och sen tyckte jag att jag blev yr av den efter en stunds tv-tittande. Mycket nöjd med den nya Panasonicen dock.

Postad 17 October 2007 - 09:17

dacore84
  • dacore84
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller inte har kollat tillräckligt noga efter pixelfel. Jag har en lysande pixel som inte är ett dugg störande, man måste gå typ 2dm framför TVn för att ens kunna se den. Däremot är jag rädd att få fler pixelfel i framtiden eller är det ett tillverkningsfel som inte kan uppstå senare ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl ett tillverkningsfel. Dock kan nya pixelfel uppstå även om det är väldigt ovanligt. Det som är lite roligare är ju att det finns vissa funktioner/program som gör att man kan få igång en icke-fungerande pixel så den blir fungerande igen.

Postad 17 October 2007 - 10:57

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Det är väl ett tillverkningsfel. Dock kan nya pixelfel uppstå även om det är väldigt ovanligt. Det som är lite roligare är ju att det finns vissa funktioner/program som gör att man kan få igång en icke-fungerande pixel så den blir fungerande igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller det Svarta pixlar med?

Redigerat av -Erik-, 17 October 2007 - 10:58.

Postad 17 October 2007 - 11:55

dacore84
  • dacore84
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller det Svarta pixlar med?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju tyvärr lite mer osäker på, har läst om det och även hört det av en kollega. Inget jag testat själv. Kan försöka ta reda på det men ev kanske nån annan på forumet har ett svar direkt? Jag kan ju tänka mig att det tyvärr bara gäller subpixelfel.

Redigerat av dacore84, 17 October 2007 - 11:55.

Postad 17 October 2007 - 12:34

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Spoiler funkar igen men går inte lägga in produktinforemsa i text

Redigerat av toler, 29 November 2007 - 23:17.

Postad 18 October 2007 - 17:54

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
En sådan här undersökning blir väldigt fel eftersom de flesta som går in i tråden är personer som har pixelfel, de andra bryr sig oftast inte om trådar som dessa.

Jag har haft 2 plasma utan pixelfel och har haft 5 LCD varav lågprisapparaten hade döda pixlar övriga inga fel.

Postad 24 October 2007 - 22:35

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Samsung Q96 och inga döda pixlar. Full pixelgaranti i 22 månader till. :(

Postad 24 October 2007 - 22:54

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Samsung 32R72. 1 lysande lila pixel. Fick TVn utbytt (tråd om det)

Postad 05 December 2007 - 11:47

freeflyer
  • freeflyer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Har en Sony 46D3000 utan pixelfel.

Postad 10 December 2007 - 20:43

heder
  • heder
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en Sony 40D3000 med två pixelfel. En blå subpixel i överkanten och en grön subpixel nere i vänstra hörnet. Möjligen kan jag tänkas ta tag i det efter jul på 100% pixelgarantin, men allvarligt talat så syns det bara om man står några decimeter från tv:n och även då krävs det att det är helt mörkt på den ytan för att det skall märkas, så det är inte omöjligt att jag skiter i det... För mycket meck, typ...

Postad 10 December 2007 - 23:10

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
min nya 32D3000 verkar vara hel. Jag orkade inte vänta på att en större TV skulle komma, jag vågar inte importera - och det är sgs bara sony som har DVB-C. Men hittar jag något fel så åker den tillbaks för utbyte (har en utmärkt LG LC3 som inte behöver kalibreras). Vill dock ha 52" feting

Postad 24 December 2007 - 05:13

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Haha branchkillen som uttalar sig i "spoilern" om att pixelfel inte är ett problem "mindre än en promille" verkar ju inte ha en suckning om vad han pratar om, enligt min egen erfarenhet samt svaren på denna röstning så är ca 15-40% av alla skärmar drabbade av pixelfel! Dock så är det säkert en väldigt liten del av konsumenterna som ens märker att det är problem eller orkar hålla på och tjafsa samt vara utan TV under en lång period för att få det (nästan alltid) lilla problemet åtgärdat.

Något som jag undrar är om man bara helt sonika kan hävda distanslagen och ångerrätten innan 14 dagar har gått? Behöver inte nämna att det är något fel utan bara att man ångrat sig. Så länge förpackningen och allt är i oförändrat nyskick så ska det enligt lagen vara helt OK.

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Någon som testat eller har någon annan erfarenhet av ångerrätten?

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 24 December 2007 - 05:15.

Postad 02 January 2008 - 22:20

Inchains
  • Inchains
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
HALLÅ

Jag undrar om det är någon som kört programmet " Undead pixel 2,2 "
på sin lcd-tv/skärm, för att bota pixelfel.
Det verkar ju vara bra, men är det någon som har lyckats med det.

/ Inchains

Postad 09 January 2008 - 01:58

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
JAg har haft säkert 7-8 lcd tv och har lyckats hitta pixelfel på de flesta utom den sista,vet ni varför jag inte hitta några pixelfel på den sista?För jag letade inte efter dom..

Postad 19 January 2008 - 19:29

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

HALLÅ

Jag undrar om det är någon som kört programmet " Undead pixel 2,2 "
på sin lcd-tv/skärm, för att bota pixelfel.
Det verkar ju vara bra, men är det någon som har lyckats med det.

/ Inchains

Jag körde detta på min bärbara dator som hade två döda pixlar precis brevid varandra. Den ena lyckades jag få liv i, men den andra vägrar.

Postad 04 March 2008 - 22:35

blongen
  • blongen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Startar upp denna tråd med hjälp av min första post här på forumet.

Helt plötsligt idag så blev det en lång horisontell rand rakt över tv:n, ungefär i mitten.
Har laddat upp en bild på fenomenet. Är tv:n pajj ?
Är inte den digitala signalen då jag har samma problem via HDMI samt analog tv.

Modellen är Samsung LE40S71B.
Bifogar några bilder. Strecket syns betydligt mer i verkligheten än på bilderna.
Kan även säga att det ändrar färg ibland beronde på bakgrund.
Har ägt tv:n i 1.5 år så får ju på garantin, men vad är felet ?

Tacksam för svar!

Bifogad fil(er)

Postad 30 March 2008 - 01:09

marre66
  • marre66
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
samsung 50q97...2 svarta pixlar dock i hörnen så dom
syns inte om man inte tar helvit skärm och verkligen letar upp dom...inget jag kommer bry mej om att reklamera. Kanske en månad innan 2 års garantin går ut :)

Postad 30 March 2008 - 01:38

Grumpy_SWE
  • Grumpy_SWE
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Har själv en Sony KDL-40D3000 där nyligen ett par pixlar dog.
Självklart går det på garantin, och Sony påpekade att även om tv´n hade slutat tillverkats så gör man fortfarande reservdelar i flera år framöver. (Så det skall tydligen finnas bildpaneler att byta med)

(Måste också passa på att ge Sony Center i Örebro beröm för trevligt kundbemötande.)

Postad 18 May 2008 - 22:08

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Har i helgen upptäckt 3 nya pixelfel på min LG50PC1R, så nu har jag totalt 4 pixelfel. Det är 4 lysande pixlar på olika delar av skärmen. Ska man orka byta ut den, vet inte ens hur det är med garantin längre?
Enligt LGs pixelpolicy så är det just 4 pixlar som betratkas som ett panelfel och då byts den direkt.Man börjar bli less på detta, bytte ut en LG50 PX4R tidigare också för 1,5 år sedan. Om 10 år så har väl plasma apparaterna 100 tals pixelfel där dom blinkar som små stjärnor över hela skärmen.

Postad 11 July 2008 - 11:29

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
har en 3 dagar gammal Samsung LE40N87BD.

har inte hittat några döda pixlar än,

Men för o kolla med er som hittat, hur gör ni lättast? sätter ni på en film o sätter er framme vid tv'n o tittar o letar, eller ni fixar fram några bilder som är en-färgad? som i den "färgskalan" på 2'an inlägget i tråden?

Borde ju inte vara omöjligt om man har kopplat TV'n till datorn, bara göra en bild i paint i färgerna o öppna upp den & få den till o visa över hela skärmen..
De kan jag tänka mig är ett bra sätt att kolla,
men hur gör ni?

Redigerat av Above, 15 July 2008 - 20:50.

Postad 21 July 2008 - 12:11

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Köpte mig en Pioneer PDP-5080XD förra veckan och upptäckte direkt en lysande röd pixel. Väldigt irriterande. Dock var återförsäljaren extremt bra och bytte ut TVn åt mig samma dag. Plus för den servicen helt klart!!!
Den nya TVn har inga pixelfel alls.

Postad 09 August 2008 - 09:48

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Kollade av min LCD (Samsung) efter pixelfel direkt när jag köpt den

@ Above
Körde 5 olika färger (RGB, svart och vit) på hela skärmen i tur och ording - tror att jag använde UDpixel för detta, http://udpix.free.fr/ Såg massa konstiga pixlar, men efter ha rengjort panelen med den tillhörande trasan återstod en död pixel (en sub-pixel lös svart hela tiden)
"döda", dvs svarta pixlar går väl knappast att fixa? kanske går "stucked" pixels (dvs de som lyser konstant R, G eller :rolleyes: att få liv i med likande program som ovan.

Kontaktade återförsäljaren som i sin tur gjorde en DOA anmälan på TVn hos Samsung (dvs inget garantiärende eftersom det var fel på TVn när jag köpte den). Jag fick själv ordna med att boka transport (på bekostand av Samsung så klart) med ett fraktbolag som kom och hämta TVn för transport till Samsungs servicepartner i Västerås. Efter personalen där konstaterat samma fel som jag kunde återfösäljaren skicka en ny LCD till mig. Det hela tog typ två veckor, surt.

Lite motsägelsefullt hoppas jag på ett pixelfel typ någon månad innan garantin går ut om c:a 1.5 år, för att kunna uttnyttja garatin på riktigt och se vad som händer - Modellen har ju då utgått ur sortimentet och tillverkas inte längre. Byter de panel, eller får man en likvärdig LCD som finns i produktion, eller byter de ut den mot en "refubrished" (begagnad) TV av samma modell?

Postad 06 November 2008 - 00:16

Sverpa
  • Sverpa
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Netonnet har 100 % pixelgaranti och jag kan personligen garantera att det fungerar.
Köpte en Samsung LE-40 A656 och efter 6 veckor hade den 11 st döda pixlar. (vet inte om det är mycket eller inte)
Men jag fick en ny TV och det gick relativt smidigt. Dock när jag fick den nya TV:n hade även denna trasiga pixlar, vilket kändes riktigt tråkigt. Får göra om samma sak igen, vilket inte är hela världen, dock väldigt irriterande. Skulle det ske igen tänker jag deklarera den och ta pengarna tillbaka och köpa någon annanstans.

Någon mer som haft detta problem med denna modell kanske?

Mvh Sverpa

Postad 03 April 2009 - 23:40

Sawoman
  • Sawoman
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Netonnet har 100 % pixelgaranti och jag kan personligen garantera att det fungerar.
Köpte en Samsung LE-40 A656 och efter 6 veckor hade den 11 st döda pixlar. (vet inte om det är mycket eller inte)
Men jag fick en ny TV och det gick relativt smidigt. Dock när jag fick den nya TV:n hade även denna trasiga pixlar, vilket kändes riktigt tråkigt. Får göra om samma sak igen, vilket inte är hela världen, dock väldigt irriterande. Skulle det ske igen tänker jag deklarera den och ta pengarna tillbaka och köpa någon annanstans.

Någon mer som haft detta problem med denna modell kanske?

Mvh Sverpa

Jupps. Har en Samsung LE46 A696. En röd pixel som upptäcktes dag fyra - mitt i bilden.

Postad 13 February 2011 - 20:45

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Svärföräldrarnas lg 50pj350n har en irreterande pixel som lyser blinkar blå-lila.
Hur är det med lg och pixel garanti?behövs det allti 4 felaktiga pixlar?
Denna pixel sitter ganska exakt i mitten på skärmen.
Det är en N modell och köpt på expert.
Nån som vet nåt?

Postad 14 February 2011 - 16:15

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Svärföräldrarnas lg 50pj350n har en irreterande pixel som lyser blinkar blå-lila.
Hur är det med lg och pixel garanti?behövs det allti 4 felaktiga pixlar?
Denna pixel sitter ganska exakt i mitten på skärmen.
Det är en N modell och köpt på expert.
Nån som vet nåt?

Ingen????!!!

Postad 02 March 2011 - 19:11

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ingen????!!!

svarar mig själv efter samtal med LG... Måste vara 4 felande subpixlar...meo man får leva med en blå intensiv prick i mitten..j..la skit lg.....

Postad 02 March 2011 - 22:18

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0

svarar mig själv efter samtal med LG... Måste vara 4 felande subpixlar...meo man får leva med en blå intensiv prick i mitten..j..la skit lg.....

Ja så lyder väl garantivillkoren på PJ-serien. Ungefär samma som de hos Samsung. Har du inte fått svar detta i tidigare trådar?

Postad 03 March 2011 - 07:40

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ja så lyder väl garantivillkoren på PJ-serien. Ungefär samma som de hos Samsung. Har du inte fått svar detta i tidigare trådar?

Att det förmodligen är andra pixel garantier på pj har svaren varit.
Fick det bekräftat från lg .ville lyfta så folk köper ngt annat tex utmärkta pk..

Postad 03 March 2011 - 11:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hade fyra hängda pixlar på min Philips sen jag löpte den begagnad. TVn var ett år då jag köpte den.
Inget jag någonsin stört mig på. Enda sättet att se dom är antingen om du kör test med helfärgad skärm och verkligen letar eller står med näsan mot TVn. Så jag tycker att det är lite av en hysteri med vissa som klagar på pixelfel.

På en datormonitor skulle jag aldrig acceptera en död pixel däremot. Dom kostar dock en hel del mer pengar jämfört med en enkel TV om man ser till storleken.

Postad 03 March 2011 - 12:21

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hej!

Vill ha hjälp!

Har en 60PK950 LG plasma som nu helt plötsligt fått en svart prick uppe i vänstra hörnet på tv:n.
Den finns där oavsett kanal MEN det konstiga är att detta är på Telias digitaltv via fiber,växlar jag över till viasats mottagare via parabol så syns ingen prick alls..

Mycket konstigt!!

Postad 24 August 2011 - 23:38

PieEater
  • PieEater
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Hej!

Vill ha hjälp!

Har en 60PK950 LG plasma som nu helt plötsligt fått en svart prick uppe i vänstra hörnet på tv:n.
Den finns där oavsett kanal MEN det konstiga är att detta är på Telias digitaltv via fiber,växlar jag över till viasats mottagare via parabol så syns ingen prick alls..

Mycket konstigt!!

Och hur ser det ut vid dvd/blu-ray eller konsol?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.