Jag var å tittade på bärbara datorer igår och fastnade för Sony Vaio VGN-FZ38M
Är det någon som redan köpt den eller vet någonstans det finns en recension, jag hittar ingen!
Länk till maskinen
https://www.prisjakt...kt.php?e=287128
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
2 relaterade trådar
Postad 20 April 2008 - 14:51
Hej!
Jag var å tittade på bärbara datorer igår och fastnade för Sony Vaio VGN-FZ38M Är det någon som redan köpt den eller vet någonstans det finns en recension, jag hittar ingen! Länk till maskinen https://www.prisjakt...kt.php?e=287128 Postad 21 April 2008 - 20:38
Hej!
Behöver inget svar längre. Jag har köpt en maskin och kan prova själv =) Postad 24 April 2008 - 07:53
Jag har bara haft den en kort tid men:
-den är snygg, slim och andas kvalité -Vista rullar på fint liksom de andra program jag testat hitintills -Tyst med kristallklar skärm. PÅ minussidan så sitter uttaget för ljud långt fram på högersidan vilket inte är helt praktiskt när jag ska koppla ihop datorn med stereon.... Den optiska läsaren låter också väldigt mycket när jag stopar i en skiva. Men på det hela taget så är det en riktigt fin burk som verkar väl värd pengarna! Postad 25 April 2008 - 13:02
Ok
uttaget för ljud går ju inte att göra så mycket åt men du vet väl att kan reglera hastigheten som den optiska läsaren har? Postad 09 May 2008 - 18:31
testat köra blu-ray på den? låter den väldigt störande?
funderar på att köpa en å köra blu-ray på projjen Postad 09 May 2008 - 19:34
tja!
Tack för tipset om hastigheten. Jag får prova det! Jag har inte provat med Blue-Ray. Men det låter rätt mycket att köra en CD. Så be att få prova i affären (men någonstans där det är lite tyst!) Postad 26 May 2008 - 18:54
Tjena, jag är rätt sugen på att köpa en Sony Vaio VGN-FZ38M jag med, så jag tänkte att du kanske skulle kunna svara på nåra snabba frågor..
Är du fortfarande nöjd med den? Har den optisk S/pdif ut eller inte? Det står på flera ställen att den inte har det, men inwarehouse och dustin verkar säkra på sin sak när de hävdar att den har det. Har du testat blu-ray spelaren än? Har du testat något annat hd-material? 720p, 1080p etc. Och om du har det så har jag en anvancerad följdfråga: Går det att mata ut bilden vi hdmi, och ljuden via en annan utgång? Eller dampar den loss då? Mvh. Narstrand Postad 27 May 2008 - 16:27
Är sugen på att beställa denna dator med! Funderade på samma saker som Narstrand så hoppas vi får igång mera människor som köpt denna maskin
Postad 27 May 2008 - 21:11
Hej!
Svåra frågor för en som inte använder datorn till mer än att spela musik på / och lira något spel... Jag försöker mitt bästa. F-Är du fortfarande nöjd med den? S-Defenitivt. F-Har den optisk S/pdif ut eller inte? Det står på flera ställen att den inte har det, men inwarehouse och dustin verkar säkra på sin sak när de hävdar att den har det. S- Någon S/pdif finns inte. Det finns vanlig 3,5 mm hörlursutag. För video finns HDMI samt S-video F - Har du testat blu-ray spelaren än? Har du testat något annat hd-material? 720p, 1080p etc. Och om du har det så har jag en anvancerad följdfråga: Går det att mata ut bilden vi hdmi, och ljuden via en annan utgång? Eller dampar den loss då? S- Nää, tyvärr har jag inte testat. Jag får väl se om jag kan skaffa någon sådan skiva. Eftersom jag inte har nån extern skärm/TV så lär det dröja... Men det kommer... Så jag vet inte om det går att leda ljud via en och HDMi via en annan. Hoppas att det var svar nog! Hör av er när ni köpt den själva =) Förresten skulle jag behöva en bra väska. Antingen en jädrigt liten eller så en ryggsäck. Var ska jag leta? Vad ska jag köpa? Postad 28 May 2008 - 08:41
Tjenare,
har beställt datorn igår och hoppas få den imorgon. Då ska även jag ge min recension av den. Jag hittade den här sidan där det står lite om grafikkortet till den: http://www.nvidia.co...orce_8400M.html tycker det låter lovande. Jag kommer koppla den till min tv genom HDMI och jag ska också köpa någon Blu-ray film att testa med... återkommer i slutet av veckan // H Postad 01 June 2008 - 05:47
vart intresserad av en bärbar och denna var i en bra prisklass och värkar få mycket för pengarna undrar dock lite saker ni som har den
1 vad för hdmi kabel använder ni för att koppla den till tv? 2 Hur klarar den av spel osv? spelar lite tuffa spel så vill gärna att den har lite muskler..3dmark06 test kanske? 3 Hur är bilden när man kopplar den till tv via hdmi... En del föregångare så flipprar bilden. Här finns en del väskor för denna leksak http://vaio.sony.se/...ry=VN FZ Series Kan ni som har den lägga om lite frächa bilder från alla håll och kanter skulle va nice Redigerat av akitaka, 02 June 2008 - 11:30. Postad 07 June 2008 - 14:40
Någon som har spelat nått på den än?
Jag är sugen på att köpa den, men jag spelar en del spel och vill att den ska klara det. Jag spelar mest World of Warcraft, vilket jag VET att den klarar fint. Men hur blir det med andra spel om man vill testa på? Exempelvis laptopmördaren Crysis. Hur skulle det fungera på denna dator? (Och nej, jag tror inte att Crysis flyter fullt ut på den, men går det att spela? Med någorlunda FPS?) Redigerat av Unregistered1165, 07 June 2008 - 14:51. Postad 08 June 2008 - 19:40
Jag har ett problem. När kopplar in datorn med hdmi-kabel till projektorn för att kolla på bluray så får jag bara upp texten "din visningsmiljö stödjer inte uppspelningen av skyddat innehåll". Nån som vet vad som kan vara felet då?
Det är inga som helst problem att kolla på bd-filmerna på datorn. Sen kan jag svara på frågan här ovan ang Crisis. Laddade ner demot för att testa och det var mer eller mindre ospelbart. Fick dra ner alla inställningar till det lägsta och det flöt dåligt då också. Postad 08 June 2008 - 21:53
:-( Har du uppdaterat drivrutinerna till ditt grafikkort? Sen brukar väl demos ofta (sjukt men sant) kunna kräva mer dator än färdiga fullversionen? Eller har jag fått det om bakfoten? Postad 09 June 2008 - 14:11
På många utav Sony VAIO datorerna delar SPDIF-utgången kontakt med den vanliga hörlurskontakten. Man väljer i ljudinställningarna om man ska skicka analoga eller digitala signaler. Ni som har datorn kanske kan ta en titt där. Vet att FZ31 har så iaf. och då borde ju denna som är en modell över ha det också. Postad 09 June 2008 - 14:17
Verkar som att projektorn, troligast den, inte stödjer HDCP. Postad 09 June 2008 - 20:05
Shit vad tråkigt om det är så. Har projektorn Sony AW15 och kan inte hitta nåt om att det stödjer det på sonys hemsida. Men det innebär alltså att jag inte på något sätt kan använda laptopen som Bluray-spelare kopplat till projektorn? Postad 10 June 2008 - 23:23
Någon som kan posta lite bilder på datorn? =P
Redigerat av mambojambo, 10 June 2008 - 23:23. Postad 10 June 2008 - 23:40 Vore extremt konstigt om inte AW15 stödjer HDCP. Rent utsagt otroligt. Måste vara något annat som felar i länken mellan uppspelning och bildvisning. Postad 12 June 2008 - 20:17
Jag är galet sugen på den här datorn, den ser ut att innehålla det mesta jag vill ha (reko CPU och gfx, 4gb ram och snygg). Skulle också önska foton upplagda på den, en passning till er som köpt den
Postad 12 June 2008 - 21:52
Hej!
Jag är också sugen på denna dator, men skulle också gärna vilja se några fler recensioner först, någon som hittat en sådan? Ni som har studentkortet (eller behöver man verkligen det för att kunna fullfölja köpet?) kan få den någon hundralapp billigare genom Dustin just nu: http://www.dustinhom...5010150038.aspx? /John Postad 13 June 2008 - 17:06
Var iväg och köpte en idag. Har lite åtaganden ikväll som gör att jag inte kan testa den förrens troligast imorgon, återkommer med foton och synpunkter!
Postad 13 June 2008 - 17:41
Hur är "spelprestandan" på den ? Funderar oxå på denna men under om 8400 duger ? Du har inte möjlighet att testa med HL2 eller liknande ??
Postad 14 June 2008 - 00:57
Kunde inte hålla mig, var tvungen att leka lite ikväll/inatt med datorn Första timman gick åt att avinstallera diverse skitprogram som följer med och installera det gamla vanliga antivirusprogrammet, brandväggen m.m. Har inte hunnit testa speciellt mycket men HL2 testade jag på din begäran och det flöt på galant trots höga grafikinställningar, dock har ju spelet några år på nacken numera. Postad 14 June 2008 - 10:39
Kanon !!! Tack tack tack...blir nog denna för mig oxå då... Tack igen Postad 15 June 2008 - 00:22
Hej,
om någon lyckas installera ett "rent" Win XP 64 bitar (eller eventuellt Win Vista 64 bitar) på denna maskin och få allt att fungera så hör gärna av er. Blir galen på det förinstallerade Vista Home och alla skräpprogram som slöar ner datorn mycket. En kompis fick in XP 64 bitar och datorn blev väldigt mycket piggare. Var stor skillnad. Men tyvärr var det väldigt svårt att hitta drivrutiner och få alla funktioner/hårdvara att funka till XP. Tråkigt också att inte minnet utnyttjas till fullo med ett 32 bitars OS. Man vill ju att allt ska användas när man betalt för det! Postad 22 June 2008 - 15:51 Jag är sedan en vecka tillbaka ägare av FZ38M och idag tog jag tag i att skaffa mig en HDMI-kabel. När jag tryckte in den i min BRAVIA-tv fick jag precis samma felmeddelande : "din visningsmiljö stödjer inte uppspelning av skyddat innehåll". Men efter ha provat mig fram lite så stod det klart att den texten kommer bara upp om du väljer att spela upp filmen på både laptopen och din externa enhet samtidigt. Om man istället väljer att växla till bara den externa enheten eller bara laptopen så fungerar det utmärkt. Så prova att växla över så du bara köra projektorn (FN + F7). Men det är ju ganska märkligt att man inte ska kunna visa bilden på både laptopen och tv:n/projektorn samtidigt. Postad 22 June 2008 - 16:36
...en sak till. Någon som kollade om man kunde få ut ljudet på något annat sätt än genom HDMI-kabeln när man spelar upp den vägen? Jag har försökt lite men får inte ordning på det. Det roliga är att jag är ganska säker på att jag sett att man ska kunna välja mellan analogt eller digitalt ljud, men nu kan jag inte hitta det igen
Postad 23 June 2008 - 18:28
Supertack. Skönt att det gick att lösa. Postad 25 June 2008 - 13:46
Flera kommentarer tack!
Fler erfaranheter kring den Någon som vill posta lite all around-bilder på skönheten? Postad 30 June 2008 - 06:24
Äsch, jag orkade inte vänta.
Jag beställde en i gårkväll. Jag skriver om mina upplevelser när jag har testat den! Postad 30 June 2008 - 18:07
Ok, jag lovade lite foton. Dock har jag så himla stökigt på mitt datorbord då jag inte hunnit slänga iväg min gamla stationära dator med tillhörande skärm, så jag vill inte lägga upp några "officiella" foton här på Prisjakt
Här är några foton på datorn istället: Länk ej aktuell längre. Redigerat av Anwest, 05 February 2009 - 14:47. Postad 30 June 2008 - 19:25
Har datorn någon digital ljudutgång (spdif) eller inte? Är ju skitsamma att den har blueray-spelare och hdmi om man inte kan få ut något surround ljud ur dumburken, stor miss från sony om dom missat detta. Skulle vilja ha svar på denna fråga, verkar ju finnas många ägare av denna dator nu, någon måste väl kunna ge ett definitivt svar?
Redigerat av Unregistered40041, 30 June 2008 - 19:26. Postad 01 July 2008 - 13:44
Tack! Jag känner mig hedrad över att mitt inlägg är med i bakgrunden på bilden Postad 01 July 2008 - 17:30 Jadu, det är som sagt detta jag vill ha reda på. Ett "väl" eller ett "kanske" duger inte riktigt... jag vill veta for sure. Postad 01 July 2008 - 19:17 Att du kan få ut 5.1 och 7.1 ur HDMI-utgången är garanterat. Dock är det inte alla som har reciever som har HDMI-ingång för att ta emot de signalerna så man vill ju veta om den vanliga ljudutgången också kan skicka digitala signaler. Ni som har den datorn, gå in i ljudegenskaperna och kolla om det går att välja digital, analog och digital/analog output. Postad 01 July 2008 - 20:28
Vet inte om det var detta du efterfrågade? http://www.anwest.se...o/vaio_ljud.jpg Postad 03 July 2008 - 01:35
Jag fick min FZ38M idag och jag han använda den i hela 2 timmar innan den gick sönder!
CDn fastnade halvvägs ut och när jag försökte få ut den var det något som gick av och den blev helt glappig. Jag använde varken kraft eller våld ,tror det kan vara någon fjäder som gick. Lite surt är det att det händer första dagen men men det ska väll bara vara att skicka in och få en ny. Annars är den en riktigt trevlig liten burk, det enda jag inte gillar är att den är lite plastig och alla dessa skit program man får med vista och sony. Redigerat av convitato, 03 July 2008 - 01:38. Postad 03 July 2008 - 17:04
surt med cd, luckan till min satt löst när jag fick min...men det var bara att trycka till så satt =)
det där med HDMI-bilderna ser ju bra ut...funkar det även på .mvk filer tro? Postad 03 July 2008 - 21:01
Den är definitivt inte plastig
Anyway, som tur var hade jag ett 64-bits Vista liggandes hemma och cd-nyckeln som följde med fungerade till det! Så jag installerade en helt ren 64-bitsversion. Den blev en hel del drivrutinsuppdateringar efter , men det var det värt! Postad 04 July 2008 - 07:37
Har just köpt den här datorn men det enda jag har gjort är installerat och bränt ut recovery-skivor. Jag vill också installera vista 64-bit. 1. Hur gör man? 2. Det är inget man får nedbränt på recoveryskivan utan man måste skaffa det själv? 3. Men eftersom man har cd-nyckeln till vista borde det gå att ladda ner vista 64-bit och bränna ut och sedan installera? 4. Och var fick du tag på alla drivrutiner sen? 5. Och eventuella program man vill ha som var installerade på datorn, finns de på recoveryskivan? Kan inte du fixa ihop en liten guide hur du gjorde? Vore kanonschysst /Jacob Postad 04 July 2008 - 07:42
Min CD-lucka känns ganska instabil. Var det det du menade? Hur fick du den mer stabil? Postad 04 July 2008 - 12:30
Hej, jag ska försöka förklara så gott jag kan. 1. Det ska jag försöka förklara genom att svara på dina andra frågor 2. Du får inte en 64-bitsversion genom att bränna ut recoveryskiva, det är 32-bitsversionen. Jag mjelade Dustin Home om detta (där jag beställde min dator) men de sa att jag var tvungen att köpa Vista 64-bits version då det inte gick att få tag på cd-nyckeln till Vista som var förinstallerat. Det var som tur var rent skitsnack. Under datorn satt produktnyckeln till Vista och det fungerar bra att installera Vista 64-bit med vilken skiva som helst och sen använda din 32-bistnyckel. Då blir det en äkta Windows Vista 64-bits version. 3. Se föregående svar. 4. Drivrutinerna är tyvärr det som kräver lite tid. Det ÄR svårare att hitta drivrutiner till 64-bitsversionen, men det kommer mer och mer. Det som troligtvis slås ut när du installerar 64-bitsversionen är: WLAN-kortet, grafikkortet, minneskortsläsaren och om jag inte minns helt fel var det en saktill också som jag tyvärr inte minns vad. A ) WLAN-drivrutinerna hittar du på Sonys egen hemsida. Du får klicka dig vidare på deras supportsida till "förinstallerade drivrutiner" eller något sådant. B ) Grafikkortet var helt klart svårast att fixa. Jag kunde inte hitta någon drivrutin på www.nvidia.com konstigt nog, utan fick vända mig till http://www.laptopvideo2go.com/forum där har de störtkoll på allt du kan tänkas behöva få hjälp med. Där hittade jag även drivrutinerna till kortet. Det som kan vara krångligt är att du måste ladda ned deras "moddade ini-fil" och byta ut den som följer med till originaldrivrutinerna. När du sedan har gjort det ska du installera grafikkortsdrivrutinerna manuellt och välja den moddade ini-filen. Guider till hur det går till finner du på deras hemsida. De var väl utförda med bilder och allt (dock på engelska) C ) Även minneskortsläsaren krånglade och drivrutiner till den fanns inte på Sonys hemsida, det ironiska är att HP däremot hade drivrutinerna på sin hemsida och de fungerade perfekt. D ) Om det nu var något mer så skulle det ha funnits en förklaring här 5. Jag brände aldrig ut något recoveryskiva då det ändå bara installeras massa skit med dem, så jag vet inte vilka program som finns med där. Andra eventuella program som du vill ha finns antagligen på www.vaio.se Men som jag nämnde så ville jag ha en helt ren kopia av vista och har därför inte installerat några av de program som fanns när jag fick min Vaio. Hoppas det här hjälpte till lite åtminstone. Har du/ni fler frågor är det bara att höra av sig här eller via PM. Redigerat av Unregistered1165, 04 July 2008 - 12:31. Postad 04 July 2008 - 14:49
Tusen TACK! Ska pröva det här när jag kommer hem från jobbet! En kompis till mig hade problem när han ändrade sin Windows xp 32-bit till 64-bit eftersom knappt några program alls fungera det till det. Det här var några år sedan när xp var nytt, ungefär som vista är nu. Är det samma sak med Vista 64-bit, dvs är det många program/spel som inte fungerar till det än? Någon som vet? Redigerat av Unregisteredd660b9dc, 04 July 2008 - 16:47. Postad 05 July 2008 - 09:28
Bra inlägg. Jag borde därför kunna dra ner en Vista 32bit och använda min produktnyckel till den? Kanske lite offtopic-fråga men med tanke på alla förinstallerade program som segar ner systemet så tycker jag frågan är befogad Postad 05 July 2008 - 13:32
Tack! Ja, det kan du. Men tänk då på att du bara får 3 gb ram. Men det kanske du redan hade noterat 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |