Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabeln - en länk i kedjan

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2009 - 21:24

Volvo760Turbo
  • Volvo760Turbo
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Högtalkabeln - en länk i kedjan

Att kalla kabeln för den enskilt viktigaste länken i en anläggning vore att ta i, men man ska hålla i minnet att den kommer in mellan varje del i en ljudkedja. Ändå är det högtalarkabeln som har den svåraste uppgiften. Lågnivåkabeln har det betydligt bättre förspänt eftersom de elektriska förutsättningarna mellan apparaterna är mer väldefinierade. Högtalarkabeln däremot utsätts för avsevärda ström-och spänningsförlopp och får finna sig i att kopplas samman med högst varierande och komplexa högtalarlaster. De elektriska parametrarna hos en högtalarkabel kommer därför alltid att påverka ljudet mer än lågnivåkablarna.

Likväl som att högtalaren har ett impedansförlopp, har också en kabel det, om än linjärare. Kabeln utgör först och främst ett likströmsmotstånd, eller DC-resistans som minskar med ökad ledartjocklek. Skall kabeln forsla mycket ström måste den alltså vara grov.

Högtalarkabeln består av två ledare, varför den också måste betraktas som en spole (med induktans) och som en kondensator (med kapacitans). Dessa två impedanskomponenter är frekvensberoende och saknar därför betydelse så länge vi rör oss med ren likström. En musiksignal är emellertid allt annat än ren likström! Den är istället likström med ett överlagrat, mycket varierande frekvensinnehåll - själva musiksignalen.

På grund av sin spolverkan och kapacitans kommer kabeln att utöva ett med frekvensen skiftande motstånd. Eftersom vi i högtalarsammanhang rör oss med låga impedanser (ofta 2-10 ohm) blir kapacitansens inverkan tämligen försumbar. Värre är det med induktansen. Den ökar motståndet med ökad frekvens och bestäms av de båda ledarnas läge i förhållande till varandra. Låg induktans (spolverkan) får man när ledarna är mycket nära varandra t.ex. i en koaxialkabel. Den har å andra sidan hög kapacitans (kondensatorverkan). Kapacitansen sjunker med ökat avstånd mellan ledarna, men då ökar istället induktansen (p g a att slingan spänner upp en större area, vilket fångar mer magnetiskt fält). Ju högre induktans, desto längre ner i tonområdet börjar kabelns dämpning, en dämpning som dessutom ökar med 6dB/oktav.

Man har ju lärt sig att det är bra att ha grova högtalarkablar, men tyvärr ökar induktansen med ökad grovlek på parledande kablar. Man kan försöka överbrygga induktansökningen genom att använda koaxialkablar (ena polen runt en mittpol) eller ännu effektivare, genom att fläta ihop många små ledare. En alltför tjock ledare lider också av den s k skin-effekten. Beroende på frekvens tränger signalen in olika djupt i ledaren. De högsta frekvenserna går bara på ytan och ser följaktligen en högre resistans än bastonerna, som tränger in på djupet och utnyttjar en större del av koppararean.
Kabelns effektiva resistans ändrar sig med frekvensen, vilket inte är önskvärt eftersom signalen då behandlas på olika sätt.

Inträngningsdjupet i koppar är 15mm vid 20 Hz, men bara 0,5mm vid 20 kHz. För att komma bort från problemet kan man göra koppartråden så pass tunn att skinn-effektens påverkan hamnar så pass högt upp i frekvens att det inte kan påverka audio-området. Eftersom skin-effekten ökar med ökad ledardiameter måste diametern begränsas till 1mm vilket ger en grovlek på 0,78 kvadratmillimeter.
Motståndet i en så pass tunn kabel blir förstås på tok för högt, och förutom att systemets dämpfaktor ryker all världens väg, tappar förstärkaren kontakten med högtalarna, och främst basen förlorar sin kontroll.

För att minska resistansen kan man, som för att minska induktansen, parallell-koppla flera tunna ledare. För att inte öka skin-effekten måste emellertid varje tråd i bunten isoleras, annars kommer bunten rent elektriskt att fungera som en enda ledardiameter varvid skin-effekten rusar i höjden.
Dessutom skapar en oisolerad kabelbunt miljoner nya inbördes metallövergångar mellan trådarna, och elektronflödet kommer att sicksacka sig fram på ett ogynnsamt sätt. Övergångarna blir lätt orena och signalen distorderas. Isolerar man däremot ledarna från varandra hålls skin-effekten i schack samtidigt som elektronflödet kan hållas renare.

Sammantaget inser man snart att det kanske är bättre att använda två mindre grova parledare parallellt, för att få lägre induktans, än en grov dubbelledare med samma resistans. Dubblerar man en redan befintlig högtalarkabel halverar man dess resistans, utan att öka induktansen. Det här går att göra utan att högtalaren har separata kontakter för de olika registren, men det blir naturligtvis ännu en förbättring om den faktiskt har det.

Det finns dock uppenbara elektriska problem med flerledartekniken eftersom de sammantvinnade ledarna påverkar varandra magnetiskt och dessutom ger en avsevärd kapacitansökning i kabeln.
Trots allt resulterar kopplingen nästan alltid i en uppstramad dynamikförmåga och en förbättrad separation och detaljupplösning. Man vinner också en ökad bandbredd och framförallt basen brukar bli både djupare, renare och snärtigare. Subjektivt verkar det också som om man ökat på några dB i effekt.

Olika kablar

Det här kan man utnyttja för att gå ytterligare ett steg i förfining. Man kan således anpassa varje kabelpar till sitt specifika tonregister. T.ex. kan man kombinera en mycket grov kopparledare i basregistret med en tunn men mer detaljerad och diskantutsträckt silverkoaxial till de övre registren. Man skulle kunna kalla detta för en hybridkabel och den utgör ett billigare alternativ till alla exotiska försök att bemästra både resistans och kapacitans i en och samma kabel.

Nu kan man tycka att har man redan gått så här långt så varför inte löpa linan ut. Varför inte låta varje delningsregister med sin egen högtalarkabel drivas av ett eget slutsteg? Då har vi kommit in på bi-amping, en oundviklig förlängning av bi-wiring. I sitt grundutförande kräver det två stereoslutsteg och högtalare med två separerbara filteringångar. Enklast blir det om slutstegen är identiska. I annat fall bör de ha samma ingångsimpedans och känslighet. Försteget måste ha två parallella stereo-utgångar för att driva vardera slutsteget. En tumregel är att försteget inte heller bör lastas med lägre impedans än 25kOhm, vilket motsvarar en ingångsimpedans på 50kOhm per slutsteg (ett standardvärde).

Parallellkopplingen av slutsteg gör att varje register i tvåvägssystemet drivs av en förstärkare. Den ena stereoförstärkaren tar alltså hand om basen (en förstärkarkanal per högtalare) och den andra tar hand om de övriga registren. En uppenbar fördel är att man på detta sätt fördubblar den tillgängliga förstärkareffekten och därmed minskar distorsionen. Man får med andra ord ett renare ljud vid en given effekt, samtidigt som man kan spela högre. Man får också en avsevärd uppstramning i basen, som blir både renare och djupare. Som bivirningen fast ännu bättre. Diskantåtergivningen blir heller aldrig lika pressad som över ett enda stereoslutsteg (beroende på slutsteg naturligtvis), och ljudbilden släpper bättre från högtalarna.

Det finns nu ännu en mycket frestande möjlighet att finslipa kopplingen ytterligare. Varför inte i analogi med hybridkabeln, använda olika slutsteg till olika tonområden? Om t ex ett klass A slutsteg nu har så förfinisk diskantåtergivning men saknar den där riktiga bastyngden, varför då inte låta det ta hand om enbart diskanten och kombinera det med ett biffigt AB-slutsteg i basen?

Det hela går mycket bra under förutsättning att förstärkarna har samma ingångskänslighet och samma in-impedans. Alternativt kan ett eller båda slutstegen ha nivåreglering på ingången (inte så vanligt i lägre prisklasser) så att man kan justera in en homogen klang. På köpet har man då dessutom fått en liten tonkontrollsfunktion.

Fördelarna med den här typen av koppling är många. Man utnyttjar till fullo varje enskild förstärkare till det den är bäst på. T ex transistorer i basen och rör i diskanten. Nu talar vi om verkliga gourmetblandningar! Det gäller bara att få de olika klangerna att homogenisera i en och samma högtalare, vilket inte alltid är så lätt. Det är å andra sidan väl värt att experimentera på det här sättet.
Eller ska vi göra så här

Det finns en alternativ koppling för att uppnå maximal kanalseparation. Utgår vi från vårt bivirade tvåvägssystem så kan vi istället koppla ett stereoslutsteg till vardera högtalaren. Förstärkarens ena kanal tar då hand om högtalarens övre register och den andra kanalen tar det lägre, men i samma högtalare väl att märka. Man får då en total separation mellan höger och vänster högtalare och utnyttjar CD-mediets stora kanalseparation fullt ut.

Trots att man kan tycka att förstärkaren blir snedbelastad kan den här kopplingen vara ypperlig på lättdrivna högtalare. Är högtalaren däremot trögdriven kan man råka ut för problem. Då baskanalen ofta slukar mera effekt kan det uppstå pumpningseffekter i diskantkanalen vid starka ljudnivåer. Basen tar med andra ord nätdelsenergi från diskanten.

Även den här kopplingen är värd att prova men man får vara beredd på bieffekterna.

Aktiv delning

Våra tidigare kopplingar har utnyttjat högtalarens eget inbyggda delningsfilter. Skulle man vara kritisk kan man tycka att bi-ampningen blir som att klämma ihop en vattenslang med fullt tryck istället för att reglera flödet med kranen. Hur skulle det vara om man kunde gå förbi högtalarens filter och direktkoppla förstärkaren till respektive register?

Få högtalare lämnar den möjligheten öppen med mindre än att man ger sig in i konstruktionen och kopplar förbi filtret. Istället för att dela upp registren efter att signalen förstärkts, så varför inte helt sonika dela upp den innan effektförstärkningen, mellan för- och slutsteg? Nu talar vi alltså om aktiv delning, där varje effektförstärkare skräddarsys till sitt specifika högtalarelement. Fördelarna är många. Förstärkarna behöver t ex bara vara måttligt effektstarka för att kunna ge högt ljudtryck eftersom det är systemets samlade effekt som räknas. Blygsamma effekter betyder nästan (nästan!) alltid renare ljud, eftersom färre komponenter sitter i signalkedjan. Valet av komponenter blir å andra sidan helt avgörande.

Eftersom varje förstärkare anpassas till sin uppgift behöver man inte riskera att den arbetar utanför eller över sin förmåga. Resultatet blir - har ni hört det förut - lägre distorsion, större dynamik och häpnadsväckande goda basegenskaper. De klang-förbättringar vi redan fått av bivirningen och framför allt biförstärkningen ökar ytterligare, ofta dramatiskt. Till priset av fler förstärkande enheter vinner man både effekt, lägre distorsion och framför allt större anpassningsfrihet mellan olika högtalarenheter.
Det sista är ett avgörande skäl till att drivningen är mycket vanlig i proffs-sammanhang. På hemmafronten är aktiv drivning vanligast på basmoduler.

Nackdelar? Jo, det hela kräver fler aktiva förstärkarsteg i den redan så bräckliga signalkedjan mellan för- och slutsteg. Det visar sig också att det inte alltid låter bättre med ett aktivt filter i det känsliga diskantregistret. Boven i dramat är naturligtvis de ingående aktiva småsignalkomponenterna. Här är ibland det hederliga passiva högtalarfiltret överlägset.

Dielektriskt absorbtion

Signalen påverkas även av valet av isolationsmaterial mellan ledarna. Varje ledare behöver isoleras från sin omgivning, inte bara elektriskt utan även från luftens föroreningar som annars får en kabel att snabbt åldras.

Av de elektriska parametrarna är det kapacitansen som påverkas av isolations-materialet, beroende på hur mycket materialet suger åt sig av signalenergin (för att med viss fördröjning därefter frigöra energin tillbaka till signalen). Fenomenet kallas dielektriskt absorbtion och kan liknas vid att materialet har ett "elektriskt minne" eller "eftersläpande elektriskt eko".

När en signal passerar i kabeln lagras en del av energin i isoleringen, d v s dielektrikumet "minns" signalen. Med viss fördröjning frigörs sedan denna energi som i sin tur skapar en signal som inte har med originalet att göra. Detta eko eller minne saboterar originalsignalen. Minsta möjliga energilagring och den snabbaste frigörelsen av densamma ger den klaraste musikåtergivningen. Bäst, d v s lägst absorbtion och därmed minst kondensatorverkan, är luft och efter det kommer teflon och luftfylld polypropylen.

En ofta bortglömd faktor är kabelns mekaniska stabilitet. Två ledare som ligger nära påverkar varandra med en magnetisk kraft. En varierande musiksignal gör att ledarna rör på sig och denna mekaniska påverkan modulerar kabelns elektriska parametrar. Dessa modulerar i sin tur musiksignalen, och distorsion uppstår.

Förvånansvärt mycket ljud kommer ur t.ex. en löst lindad spole på grund av vibrationerna som de magnetiska krafterna orsakar. Klart hörbart för det mänskliga örat, och helt klart tjänar en kabel på en stabil mekanisk uppbyggnad.

Slutkläm

Kablarna i en musikanläggning skall alltså koppla samman de olika delarna med varandra. De ska överföra signalen från en enhet till en annan, utan att påverka den.
Ett är i alla fall säkert: Korta signalvägar ger alltid bättre resultat...

KÄLLA: http://www.drkrupp.s...rbox_kabel.html

Redigerat av Volvo760Turbo, 09 March 2009 - 21:54.

Postad 10 March 2009 - 09:11

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Har bara skummat inlägget som snabbast. Det är inte särskilt nytt men det är likväl ett intressant inlägg i ämnet bättre ljud (som ju ganska många är intresserade av här).

Att det finns både teoretiska och faktiska skillnader mellan kablar ljudmässigt är ju helt givet.

Du behöver dock inte kunna allt detta för att få bättre ljud. Du kan helt enkelt pröva lite själv och se hur ljudet påverkas - för det gör det i alla anläggningar. Har du riktigt bra komponenter kan du tom. höra ganska ordentliga skillnader, särskilt vad gäller högtalarkablar. Man ska naturligtvis inte överdriva detta eftersom det krävs lite "öra" för att uppfatta de lite mer marginella skillnader det ibland kan vara fråga om.

Jag tycker inlägget verkligen har sin plats i detta forum och jag tycker det är trångsint och onyanserat att inte tillåta, både denna uppfattning och detta inlägg. Redogör gärna för andra uppfattningar men respektera - i vart fall - sådana inlägg som är seriösa, liksom detta.

Postad 10 March 2009 - 09:18

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Problemet är ju att de vanliga kvacksalveri-teknikerna används i texten. Man skriver om saker som finns i realiteten men ger ingen fingervisning om storleksordningen på effekterna man talar om. Om en effekt är 10^24 mindre än huvudsignalen så är den ju försumbar, hur fint man än kan beskriva den i fysikaliska termer.

Lurendrejeri.

Postad 10 March 2009 - 09:32

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
... och min poäng är väl egentligen bara ... att ... det är din uppfattning! ... och ... jag respekterar den!

Jag kan tom. tro på den men min egen erfarenhet säger mig att det är en tydligt - klart hörbar - skillnad i ljud mellan kablar. Därför tror jag också att detta skall gå att bevisa teoretiskt. Sedan kan det finnas en massa olika uppfattningar om vad det är som gör vad så att säga. Hur som helst är jag intresserad av sådana teorier, inklusive de som menar (med någon vetenskaplig grund och inte bara allmänt tyckande och onyanserat sågande) att det inte bör kunna vara någon betydande skillnad.

Postad 10 March 2009 - 09:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Först vill jag bara säga att, vilken jäkla två-manna debatt det blev här nu då... ;)

Ursäkta mig men det där låter rent skrattretande i mina öron....

Svalander någon?

Hoppas du inte själv gått på det där svammlet!

"elektriskt minne" finns faktiskt och är dagens sanning :P

Men minnet är löjligt svagt (så det kan inte påverka så att det under några omständigheter kan höras, för det kan knappt mätas med dem bästa instrumenten i världen.) dessutom så är det så att om du använder kabeln "åt ett visst håll" och sedan vänder på den så "arbetar du mot" det tidigare minnet så tar den någon ms elelr mindre sedan har den "vänt" och du har fått "ett minne" som går åt det hållet du vill.
Så detta är sant, men som sagt helt otroligt löjligt att använda som försäljningsknep ! för det kan bara inte göra någon skillnad för ljudet :)
(baserat på saker jag läst och även gjort tester med min lärare i elektro fysik och elära)

till Volvo760Turbo: jag pallar knappt kommentera texten då detta som sagt varit upp typ trehundrafurtiotre gånger tidigare och alltid blir det en massa chat...
Ger mig inget och tydligen ingan annan heller så... samma gamla ältande blir det bara fram och tillbaka i alla oänderlighet... :P

Tilläggas kan också göras att jag är mycket "kabel skeptisk", inte mot att skillnaderna finns rent tekniskt för man kan mäta dem! Problemet är bara att kan man verkligen höra dem !?
Vår hörsel är fruktansvärt okänslig om man jämför med dem flesta andra varelser på jorden, våran hörsel är flera tusen gånger okänsligare än dem bra mätuinstrument som finns. Om man knappt kan mäta skillnaderna så kan man knappast höra dem någe vidare bra. pungt !
Dock så har jag upplevt att jag hört skillnader mellan kablar, men som sagt bara upplevt att jag hör skillnader, absolut inget som jag kan säga att jag gjort...
Problemet är det att dem skillnader som jag "tror mig ha hört" har varit så patetiskt små att jag nästan blir förbannad. det rör sig om så små skillnader att jag inte kan säga om jag verkligen hörde någon skillnad elelr om jag bara inbillade mig, dessutom så är det så att dem små skillnader som jag inbillar mig ha kanske hört, dem kan jag inte ens avgöra om det va till det bätter eller sämre.
Doch så gäller detta nästan enbart lågnivå, högtalarkablar är jag än mer osäker på...
Därför så säger jag såhör, att visst finns ddet säkert någon möjlighet att någon verkligen hör skillnad mellan olika kablar, men risken är löjligt liten och dessutom är det värt att lägga många tusen på ?
När du för dem pengarna kan få bättre högtalare som garanterat gör otroligt mycket större skillnad, elelr en bättre stärkarem, eller varför indet det bästa av allt !
att göra någon med akustiken i rummet ;)

Det finns inget magiskt med kablar, dem gör inga underverk, dem trollar inte. Det dem ska göra är att förmedla en elektriskt laddning mellan två pungter och det gör dem jätte bra i stort oavsett pris.
Sedan så finns det ju saker som bra skärmning, bra icke-glappande kontakter, utssende som är klart bra att lägga lite stålar på :)
Män själva fungtionen som sådan är mycket simpel och klarar man av med mycket simpla medel utan att "förvanska" ljudet på något sätt.

Edit: det är väldigt lätt att lite för mycket på vad folk säger, rent allmänt så ska man absolut inte lite på säljare, inte för att dem är dåliga människor men dem vill ju sälja... ;)
Kan man elära så är detta ganska lätt att värja sig från, kan med dessutom elektro fysik så är man 100% säker på sin sak och kan helt strunta i allt detta trams...
Lägg pengarna på andra saker som gör större skillnad är mitt råd, för kablar är garanterat det som gör minst skillnad i en anläggning av allt !

Edit: stavfel, sitter på jobbet så det får gå undan.... :P

Redigerat av DVD-ai, 10 March 2009 - 09:40.

Postad 10 March 2009 - 09:47

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Dagens sanning: Det är ständigt uppe och det blir ständigt tjat! :-)

Postad 10 March 2009 - 10:25

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Kommer ni ihåg MacGyver?
Saker som han gjorde i tv-serien hade en vetenskaplig koppling, men effekterna överdrevs med ett antal tiopotenser. Det mesta av den första posten består av MacGyver teori, inte särskilt fel, men med rejält överdriven effekt.

Postad 10 March 2009 - 13:17

Volvo760Turbo
  • Volvo760Turbo
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Orkar banne mig inte läsa texten igen ^^

Dock har jag för mig att han oftast inte talar om skillnader för örat utan skillnader på papperet... Han skriver att det ena ger ett sämre ljud än det andra vilket säkert är sant, på papperet. Vilket innebär att även om det ena är sämre låter det oftast lika som det andra för ett mänskligt öra eftersom skillnaderna bara går att mäta med instrument och oftast är patetiskt små för örat? Så egentligen är det inte lurendrejeri heller utan snarare ren om än oväsentlig fakta för örat? Rätt eller fel?

Har läst i en tråd där majoriteten menar att ett internkablage är onödigt att byta. Visst kan jag tänka mig att det interna kan flaska och man matar talarna med mycket effekt men framför allt tror jag att det externa, långa kablaget är av större vikt. För övrigt bör man väl om han har lust och ork kunna räkna ut vid vilken effekt en kabel börjar flaska, eller?

https://www.minhembi...howtopic=228813

Redigerat av Volvo760Turbo, 10 March 2009 - 13:19.

Postad 10 March 2009 - 13:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Orkar banne mig inte läsa texten igen ^^

Dock har jag för mig att han oftast inte talar om skillnader för örat utan skillnader på papperet... Han skriver att det ena ger ett sämre ljud än det andra vilket säkert är sant, på papperet. Vilket innebär att även om det ena är sämre låter det oftast lika som det andra för ett mänskligt öra eftersom skillnaderna bara går att mäta med instrument och oftast är patetiskt små för örat? Så egentligen är det inte lurendrejeri heller utan snarare ren om än oväsentlig fakta för örat? Rätt eller fel?

Har läst i en tråd där majoriteten menar att ett internkablage är onödigt att byta. Visst kan jag tänka mig att det interna kan flaska och man matar talarna med mycket effekt men framför allt tror jag att det externa, långa kablaget är av större vikt. För övrigt bör man väl om han har lust och ork kunna räkna ut vid vilken effekt en kabel börjar flaska, eller?

jepp, det går att räkna ut, men det e inte bara resistans som ´"ställer till det" utan induktans och kapacitans m.m.
Men men, vist e det så att med 2,5mm^2 så kan man ha ganska bra längder innan kabeln "flaskar" så att säga ;)

Postad 10 March 2009 - 14:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ovanligt med en tråd om kablar. ;)

Postad 10 March 2009 - 15:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, va något nytt... ;)

Postad 10 March 2009 - 16:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Nu har jag rensat tråden från en massa inlägg om rent nonsens och vill ni tjata på varandra så får ni göra det via PM eller något annat men inte här i forumet tack! Håll kabeldiskussionerna på en vettig nivå annars så vet vi ju vad som kommer att hända och det är bara tråkigt att behöva stänga trådar och varna folk. ;)

Postad 10 March 2009 - 18:52

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Det man inte får glömma är hörseln. Bara för man kan mäta en påverkan vid 300 mhz eller problem vid -150 dB så kommer man inte höra dessa. Vissa verkar missa det när dom använder tveksamma påstående för dyrkablars förträflighet.

Postad 10 March 2009 - 18:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Hmm det finns ju någon tråd som länkas till varför kablar saknar betydelse. Mycket bra inlägg dock kommer jag inte ihåg vars länken ledde eller vad tråden hette. Kanske någon annan kommer ihåg.

// Sat

Postad 10 March 2009 - 19:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Va?

Har jag missat en kabeltråd? ;)

Postad 10 March 2009 - 20:24

Volvo760Turbo
  • Volvo760Turbo
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Länken till tråden ni talar om:

Postad 11 March 2009 - 00:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Va?

Har jag missat en kabeltråd? :)

Ja du måste vara mer på hugget. ;) :lol:

Postad 11 March 2009 - 09:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det man inte får glömma är hörseln. Bara för man kan mäta en påverkan vid 300 mhz eller problem vid -150 dB så kommer man inte höra dessa. Vissa verkar missa det när dom använder tveksamma påstående för dyrkablars förträflighet.

Kan det höras så måste dem kunna mätas, men som sagt inte tvärt om :)
Beror på hur små skillnaderna är och vart i området dem ligger, känsligast är vi mellan ca 1-4Khz

Va?

Har jag missat en kabeltråd? ;)

Hehe, som sagt, gäller att vara på hugget !

Postad 02 April 2009 - 21:50

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Lätt den längsta inledningen på en tråd som jag sett...vilken novell !

Postad 02 April 2009 - 21:55

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Samma gamla vanliga visa när det gäller diskussioner om kablar, oavset VILKA kablar det gäller...

G

Postad 02 April 2009 - 22:00

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
"Högtalarkabeln däremot utsätts för avsevärda ström-och spänningsförlopp och får finna sig i att kopplas samman med högst varierande och komplexa högtalarlaste"

Oj stackars kabel. Det där låter ju oerhört svårt. Oj oj variande laster, typ mellan 3 och 20 ohm, det är ju typ.. HELT GALET!

Postad 03 April 2009 - 11:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Jag har sagt det förut och säger det gärna igen; håller elektronik och högtalare tillräckligt hög klass, är det ingen tvekan om att man hör skillnad mellan olika kablar, såväl på högtalar- som signalsidan. Om man sedan har erfarenhet nog att uppskatta dessa skillnader, eller tycker att det är värt pengarna, är en annan femma...

Postad 04 April 2009 - 01:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har sagt det förut och säger det gärna igen; håller elektronik och högtalare tillräckligt hög klass, är det ingen tvekan om att man hör skillnad mellan olika kablar, såväl på högtalar- som signalsidan. Om man sedan har erfarenhet nog att uppskatta dessa skillnader, eller tycker att det är värt pengarna, är en annan femma...

Blind test... ;)

Ne men faktiskt, skulle du våga ställa upp i et blindtest.. :D

Jag tycker inte att skillnaderna är så stora att det spelar någon roll så länge man har "ok" kablar...

Postad 04 April 2009 - 08:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har sagt det förut och säger det gärna igen; håller elektronik och högtalare tillräckligt hög klass, är det ingen tvekan om att man hör skillnad mellan olika kablar, såväl på högtalar- som signalsidan.

Håller kablarna tillräckligt hög klass (*1) så borde man väl inte kunna höra (*2) skillnad på olika kablar? För det är väl gärna meningen att kabeln skall föra över signalen så opåverkad som möjligt?

*1 Vilket inte verkar uppfattas som speciellt svårt annat än inom hifibranschen för privatpersoner.
*2 Uppleva skillnad är däremot mycket lättare. Det har visat sig många gånger och i många olika sammanhang, även när det inte finns någon skillnad att uppleva.

Postad 04 April 2009 - 10:04

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Blind test... ;)

Ne men faktiskt, skulle du våga ställa upp i et blindtest.. :D

Jag tycker inte att skillnaderna är så stora att det spelar någon roll så länge man har "ok" kablar...

Ett blindtest i mitt eget system med egen vald musik är inga problem. Det är som du säger; skillnaderna är inte gigantiska mellan goda kablar, så det krävs att man vet vad man ska lyssna efter. Sedan om man uppskattar dessa skillnader, så att man t.ex. är beredd att betala merpriset för en dyrare kabel om man anser denna vara bättre, måste vara upp till var och en att avgöra.

Postad 04 April 2009 - 10:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp, så e det ju ;)

Jag ser skillnaderna som så onödigt små att jag totalt skiter i dem och koncentrerar mig på att fiffla med rummet, högtalarna m.m. som gör i storlekordningen några tusen gånger så stor skillnad, om inte mer....

Postad 04 April 2009 - 10:09

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Håller kablarna tillräckligt hög klass (*1) så borde man väl inte kunna höra (*2) skillnad på olika kablar? För det är väl gärna meningen att kabeln skall föra över signalen så opåverkad som möjligt?

*1 Vilket inte verkar uppfattas som speciellt svårt annat än inom hifibranschen för privatpersoner.
*2 Uppleva skillnad är däremot mycket lättare. Det har visat sig många gånger och i många olika sammanhang, även när det inte finns någon skillnad att uppleva.

1. Vad är "tillräckligt hög klass"?
2. Vad innefattar du i begreppet "opåverkad signal"? Och hur vet du att det du hör är "opåverkad signal"?

Postad 04 April 2009 - 10:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jepp, så e det ju ;)

Jag ser skillnaderna som så onödigt små att jag totalt skiter i dem och koncentrerar mig på att fiffla med rummet, högtalarna m.m. som gör i storlekordningen några tusen gånger så stor skillnad, om inte mer....

Men när du fifflat klart, kan en god kabel göra skillnad... Som sagt, uppskattar man inte skillnaden en god kabel gör i en "färdigtweakad" anläggning i ett ur akustiksynpunkt optimerat rum, ska man naturligtvis inte satsa på att lägga pengarna på kabeln.

Postad 04 April 2009 - 10:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag upplever helt enkelt att om jag flyttar högtalaren 1cm år höger så ger det större skillnad än att byta kablar, eller om jag tar bort något av mitt "akusik fix" i rummet så blir det kraftigt försämrat (börjar låta mer som "hoss alla andra", om uttrycker tillåts..)
Kommer inte i närheten av detta med några kablar, så då lägger jag pengar/kraft/energi på att pilla med rummet och placering m.m. i stället för på kablar ;)

Min största förbättring någonsin va när jag fick till dämpningen vid frontväggen bra och placeringen av högtalarna verkligen testades fram ordentligt.
Gjorde så magiskt stor skillnad! så den som flyttar på mina högtalare dör !!! för då måste jag hålla på och försöka hitta exakt rätt plats igen, där dem lät som absolut bäst gällande basåtergivningen och utnyttjande av deras spridningsmönster m.m.

Postad 04 April 2009 - 10:49

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Gjorde så magiskt stor skillnad! så den som flyttar på mina högtalare dör !!!

Hahaha, förstår vad du menar...

Postad 04 April 2009 - 10:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo men det e ju så tråkigt att hålla på med också...

Postad 04 April 2009 - 12:43

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

1. Vad är "tillräckligt hög klass"?
2. Vad innefattar du i begreppet "opåverkad signal"? Och hur vet du att det du hör är "opåverkad signal"?

Även om det naturligtvis inte går att säga att "detta är en opåverkad elektrisk signal" så skapar en bra ledare, väl skärmad om nödvändigt och med tillräckligt bra kontakter förutsättningarna. Mätningar säger en del.
Är ju inte den rocket science som många inom hifin (och märkligt nog ingen annanstans) vill göra gällande. Inte svårt att förstå att det finns de som tjänar pengar på att försöka få oss att tro annorlunda iofs.

Postad 04 April 2009 - 12:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mmm, just detta som stör mig...

det e så sjukt jäkla simpelt att få till en bra ledare och så håller dem på och knölar och tar mycket betalt... och får folk att inbilla sig diverse saker.

Postad 04 April 2009 - 13:15

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mmm, just detta som stör mig...

det e så sjukt jäkla simpelt att få till en bra ledare och så håller dem på och knölar och tar mycket betalt... och får folk att inbilla sig diverse saker.

Jag är ledsen att behöva säga det och du kommer inte att tror mig, men det är ingen inbillning.

Postad 04 April 2009 - 18:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ne, upplevs inte som en sådan, men människor och deras psyken är väldigt knepiga... saker som upplevs kanske inte existerar och tvärt om.

Sedan vill jag bara påminna om att allt jag skriver är ju som prcis för din del enbart egna åsikter och det som jag skriver behöver inte tas som något påhopp för så är det verkligen inte meningen :)
Jag vet att skillnaderna finns mellan olika kablar, jag har själv hört skillnader, men dessa är så pass små (enligt mig som sagt) och kabeltillverkarna tar ordentligt betalt för detta...

Postad 04 April 2009 - 18:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ne, upplevs inte som en sådan, men människor och deras psyken är väldigt knepiga... saker som upplevs kanske inte existerar och tvärt om.

Sedan vill jag bara påminna om att allt jag skriver är ju som prcis för din del enbart egna åsikter och det som jag skriver behöver inte tas som något påhopp för så är det verkligen inte meningen :)
Jag vet att skillnaderna finns mellan olika kablar, jag har själv hört skillnader, men dessa är så pass små (enligt mig som sagt) och kabeltillverkarna tar ordentligt betalt för detta...

Jag tyckte precis som du innan jag testade Purist Audio Design. Har du testat dessa i ditt system?

Postad 04 April 2009 - 19:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Härnan är, precis som DVD-ai säger, väldigt lättpåverkbar. Kika gärna på utmärkta programmet Hjärnstorm. Där upplever tom en persom hjärtklappning av att hålla i ett kullager då hon tror att det handlar om ett försök där Karolinska är inblandat.
http://svtplay.se/v/...2779,1,f,102779

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 April 2009 - 19:12.

Postad 04 April 2009 - 20:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Härnan är, precis som DVD-ai säger, väldigt lättpåverkbar. Kika gärna på utmärkta programmet Hjärnstorm. Där upplever tom en persom hjärtklappning av att hålla i ett kullager då hon tror att det handlar om ett försök där Karolinska är inblandat.
http://svtplay.se/v/...2779,1,f,102779

Jättebra metafor. Verkligen. Lägg av eller kom med något seriöst.

Postad 05 April 2009 - 06:07

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jättebra metafor. Verkligen. Lägg av eller kom med något seriöst.

Känner igen den förnekande reaktionen. Visade programmet för en tjej på jobbet som är för hoemopati och diverse hokus pokus. Hon tyckte det var ointressant och tråkigt och man kan säga att hon valde helt att bortse från det hon såg. Hon ville helt enkelt inte veta att människor ganska enkelt kan påverkas till upplevelser av ingenting, och mår förmodligen bäst av det också.

Hjärnan styr oerhört mycket gällande hur de företeelser vi är med om skall tolkas. Det är ju inget nytt direkt och gäller i högsta grad även en upplevelse av ljud. Kan förstå förnekelsen även inom hifi då det för många är en viktig och rolig hobby som då kan kännas hotad, men suggestioner är inte mindre verkliga för det. Jag ser ingen nackdel i att vara medveten om det men kan som sagt förstå de som inte vill.

Postad 05 April 2009 - 09:42

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Känner igen den förnekande reaktionen. Visade programmet för en tjej på jobbet som är för hoemopati och diverse hokus pokus. Hon tyckte det var ointressant och tråkigt och man kan säga att hon valde helt att bortse från det hon såg. Hon ville helt enkelt inte veta att människor ganska enkelt kan påverkas till upplevelser av ingenting, och mår förmodligen bäst av det också.

Hjärnan styr oerhört mycket gällande hur de företeelser vi är med om skall tolkas. Det är ju inget nytt direkt och gäller i högsta grad även en upplevelse av ljud. Kan förstå förnekelsen även inom hifi då det för många är en viktig och rolig hobby som då kan kännas hotad, men suggestioner är inte mindre verkliga för det. Jag ser ingen nackdel i att vara medveten om det men kan som sagt förstå de som inte vill.

Har fått flera PM från medlemmar här på forumet som skriver att det är ingen idé att diskutera kablar med mittiprick. Det ger nämligen inget. Positionerna är helt låsta. Ok, jag går på den linjen. Alla kablar låter lika. Hela tiden. Koppar, silver, guld, legeringar, olika typer av skärmning, allt låter lika. Självklart. Slut.

Postad 05 April 2009 - 11:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har fått flera PM från medlemmar här på forumet som skriver att det är ingen idé att diskutera kablar med mittiprick. Det ger nämligen inget. Positionerna är helt låsta.

:) Pm är bra men tanken är väl mer att de skall vara av privat natur...? Nu var det väl snarare en diskussion om hur lätt det är att en upplevelse baseras på annat än det man tror är orsaken. Man påstår alltså i programmet Hjärnstorm att något som egentligen är ett kullager kan ge en rent fysisk effekt när man håller det i handen och stärker detta med att det handlar om ett försök där Karolinska är inblandat och att kullagret är paketerat i en snygg ask. Är det någon som tror att kvinnans upplevelse av hjärtklappning hade kommit om man sagt sanningen (att hon skulle hålla i ett helt vanligt kullager)?

På liknande sätt ser man hur t.ex dyrkabeltillerkare kör med sina pseudouttryck där man försöker övertyga potentiella kunder att det är svårt att vettigt för en elektrisk signal från A till B. Allt för att stärka eventuella kunders förväntan och som ett berättigande till det höga priset (även det en "förväntansstärkare").

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 April 2009 - 11:58.

Postad 05 April 2009 - 12:22

Broadcaster
  • Broadcaster
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ni som tror att högtalarkablar gör en så stor skillnad - varför köper ni inte högtalare med inbyggd slutsteg, så slipper ni dom helt och hållet?
Och varför finns det högtalare (i dom högre prisklasserna) utan slutsteg, om det nu är så förbaskat svårt att göra högtalarkablar?

Postad 05 April 2009 - 12:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Annars kan en tankeställare vara att öppna högtalare och förstärkare (även dyrare) och ta en koll på det "dyra" internkablaget. Kostar säkert minst en tia eller två per meter...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 April 2009 - 12:47.

Postad 05 April 2009 - 13:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
B&W 802D kör med Van Den Hul som internkablar.

Postad 05 April 2009 - 13:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

B&W 802D kör med Van Den Hul som internkablar.

Ok - med dyrare tänkte jag mig väl kanske inte prisklasser över 100 000 kr. :D Tror du att det är pga att det är ett fysikaliskt behov eller pga märkesstatus? De kanske skickar med Van Den Huls magiska "Health Ring" på köpet? :)

Kolla t.ex. internkablaget i mer normalt prissatta B&W (ca 10 - 15 000 kr). Bilden är hämtad från ett av Ageves album.
https://www.minhembi...m/Ageve/231520/
https://www.minhembi...m/Ageve/194120/

"Van Den Hul Health Ring" för de som tror på sådant:
http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspx

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 April 2009 - 18:02.

Postad 05 April 2009 - 13:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du skrev ju även dyrare högtalare. :)

Postad 05 April 2009 - 17:13

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
En tråd om kablar som jag inte sett........Mmm..

Postad 05 April 2009 - 20:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
För de som är intresserade av internkablage så finns det en uppsjö av bilder. Enbart hifigalningen :wub: MrVäljud står väl för flera hundra. https://www.minhembi...välljud/214905/

Bl.a. ser internkablaget i B&W Matrix 804 ut som nedan. Vad skulle vitsen vara att koppla ett par kablar eller, som man ibland ser föreslås, jumpers för tusentals kronor till kontakterna när det ser ut så här innanför?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 April 2009 - 20:50.

Postad 05 April 2009 - 22:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bensnake: Jag har inte testat just dem kablarna :wub:

Postad 06 April 2009 - 08:25

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Bensnake: Jag har inte testat just dem kablarna :wub:

Gör det om du får möjlighet. Vore kul att se vad du tycker. Men de är beroendeframkallande, så du gör det på egen risk...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.