Var nu så vänliga att lägga upp och diskutera massor med tips på bra och prisvärda högtalare mellan 15000 och 30000 kronor.

Redigerat av AlexanderE, 22 oktober 2011 - 16:01.
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000
Startad av
AlexanderE
, jun 12 2009 10:15
140 svar till detta ämne
53 relaterade trådar
Postad 12 juni 2009 - 10:15 Var nu så vänliga att lägga upp och diskutera massor med tips på bra och prisvärda högtalare mellan 15000 och 30000 kronor. ![]() Redigerat av AlexanderE, 22 oktober 2011 - 16:01. Postad 07 juli 2009 - 21:39 Tips? Gärna mellan 15-20.000kr Postad 10 juli 2009 - 06:31 B&W CM9 tror jag skulle passa dig. ![]() Postad 19 juli 2009 - 05:33 Jag letar också golvhögtalare till mitt ena rum (sovrummet). Det är ca: 15 kvadrat. Jag har ju redan haft QRS, B&W, Acoustic Energy och Cerwin Vegas olika modeller så dom kan man välja bort. Jag har tittat en del på Audio Physic:s mindre modeller. Jag skulle gärna vilja ha ett par Von Schweikert VR-2, kanske VR-4jr men då blir det genast dyrare, men 20-25k låter bättre. Dom skall passa med Bladelius Thor MK2, får ej vara begagnat. Jag spelar nästan all musik men det får absolut inte låta vasst. Något förslag? MVH:Perra Postad 19 juli 2009 - 07:50 Kan förstå att du sover gott om nätterna.. ![]() Men ska du verkligen ha golvare om du ska lyssna när du ligger i sängen? Personligen kan jag tycka att du nog hade fått ut mer med ett par stativare som kommer upp lite. Men detta är iof om du nu ska ligga ner och lyssna vill säg. Kan tycka att sängen borde komma ivägen för ljudet från lågt placerade element. Men trevliga golvare i prisklassen. Jag gillade ju mina GS20or jag hade så de kan jag rekommendera, är dessutom snygga, iaf i mina ögon, om man nu inte vill ha vilka lådor som helst i sovrummet vill säg. ![]() Postad 19 juli 2009 - 08:04 för åskan och om det inte åskar så är det smällare eller liknande. Nu står mina Von Schweikert lösa på stativen och det skulle bli lite lättare att ha ett par golvhögtalare istället än att flytta runt på stativarna hela tiden ![]() MVH:Per Postad 19 juli 2009 - 08:07 ![]() Jaså pga hunden.. Men välter han stativare som är fastskruvade i ett sandfyllt stativ? Tror ändå det kan vara värt att försöka få tag på en lite högre talare iof så att ljudet kommer upp. Beror iof på vad för sängram man kör med.. Ligger man på golvet så kan man ju välja vilka som.. ![]() GS20orna är iof rätt låga så de kan nog bli dumma på det viset.. Postad 19 juli 2009 - 08:15 ![]() Jag skrev också att jag har mina högtalare lösa på stativen ![]() Du kanske skulle ta en kopp kaffe, jag skall i alla fall ha en ![]() MVH:Perra Fast du kanske inte dricker kaffe ![]() Postad 19 juli 2009 - 08:18 ![]() Canton Karat kan ju funka, elementen sitter rätt högt upp och basen är sidoplacerad. Andra som iaf ser ut att funka som något jag tänker mig är: Sonus Faber Domus Concerto Usher cp-6311 Dynaudio Focus 220 PMC GB 1 Sen är där ju Cabasse iO2 men den vet if*n om jag tror den låter bra. ![]() Men design har dom. PMC GB 1 har jag för mig jag läst något om och det var nog bara bra. Tror det var Hifi & Musik som recenserat dom. Postad 19 juli 2009 - 08:23
Kaffe?? Går man klockan 4:45 så räcker det inte med kaffe.. ![]() Varma vet jag inte om jag kan kalla GS20orna.. Inte kalla heller iof.. Funkade bra med min NAD iaf. Och lyssnade på dom med en Hegel i butik och även där lät de riktigt bra. Varför har du talarna lösa på stativen? Hade jag personligen aldrig vågat.. Har själv hundar där hemma också, och ofta andra hundar på besök. Samt barn m.m. Iof känner jag mig osäker ändå och vill ha tag på ett par Martin Logan.. ![]() *edit: En annan fördel med talare med elementen lite högre upp är att du slipper oroa dig för att hunden råkar trycka till något.. Redigerat av Darth Tojayz, 19 juli 2009 - 08:25. Postad 19 juli 2009 - 08:28 Dynaudio Focus 220 har jag lyssnat på med både Tyr och Thor. Usher har jag ej hört men dom ser ju helt klart fina ut. Sonus Faber skall passa vad jag har hört, jag frågade Ludwig på Audio Nord om det, vad jag vet så använder dom en ringradiator en sådan som även finns i QRS högtalare. PMC har jag bara läst lite om på bildochljud:s hemsida. Den sista har jag ingen aning om vad det är ![]() Postad 19 juli 2009 - 08:34 väl stå en bit ut från bakväggen ![]() Fast inte på hembiofotot jag lägger ut senare ![]() MVH:Perra Postad 19 juli 2009 - 08:37 ![]() Haha.. Nää.. Cabassen kan man inte annat än vara skeptiskt till. Men vem vet, de kanske låter hur bra som trots storleken. Stöter du på dom så tycker jag ändå du ska provlyssna. Om inte för din skull så för att berätta för oss andra om dom.. ![]() Martin Logan är trevliga, och om de ska stå så långt ut vet inte om det stämmer. Tycker de flesta som äger dom ställer dom lika långt ut som alla andra talare, så det ser inte ut som att Logan är drabbade på samma vis. Men det är säkerligen en smaksak. Men nackdelen med Logan i ett sovrum är att de är ett par enmanstalare. De låter enbart bra i sweetspoten.. Och hur mycket sweetspot har du liggandes?? ![]() Redigerat av Darth Tojayz, 19 juli 2009 - 08:40. Postad 19 juli 2009 - 08:41 ![]() Mycket märkligt rubriken var högtalare för 20-25.000:- nu är rubriken en helt annan ![]() Är det jag som drömmer?? Postad 19 juli 2009 - 08:43
Hahaha.. Det är jag skyldig till.. Jag valde att flytta ditt inlägg från den gamle tråden in i dessa nya för att få fart på dom och så att vi kan ha samlad info här i framtiden.. ![]() Postad 19 juli 2009 - 08:46 ![]() Jag trodde att jag låg och drömde ![]() Postad 19 juli 2009 - 14:32 Den här skulle jag kunna tänka mig ![]() Kostar inte alltför mycket heller. I körsbär var dom riktigt snygga måste jag säga ![]() http://www.audiophys...on/index_e.html https://www.prisjakt...ukt.php?g=88974 http://www.audionord.se/?page_id=82 Vad tror ni om dom? MVH:Perra Postad 20 juli 2009 - 21:44 ![]() Nya högtalare i sovrummet, det blev ett par B&W ![]() MVH:Perra Postad 20 juli 2009 - 22:21 Dom testar följande 5. KEF XQ30 Dali Mentor 5 JBL LS60 PSB Synchrony One B&W CM9 Vinnare blev B&W CM9. Postad 21 juli 2009 - 02:14 Postad 21 juli 2009 - 12:27 Så att du är nöjd med CM7 förstår jag. ![]() Postad 21 juli 2009 - 18:33 ![]() Men man får vara nöjd ändå, nu är det bara LCD-tv:n som fattas i sovrummet, CRT:n jag har nu får man ju banka på för att den skall fungera sen fungerar den 5min och sedan blir det ränder över hela bilden igen och då är det bara att banka igen ![]() MVH:Perra Postad 21 juli 2009 - 21:09 Fördelen måste väl vara DSPn i varje subb, vilket borde göra det lättare att få till frekevenserna i rummet på ett hyffsat sätt utan att fylla väggarna med absorbenter, kanske räcker med ett par bara ![]() Andra halvan här hemma vill fortfarande att vardagsrummet ska fungera som ett vardagsrum. Systemet består av följande stativare & sub: XTZ 99.26 - 6490:-paret 2st 99 W12 DSP - 7990:- st Totalsumma 22470:- Både stativarna och subben pratar många väldigt gott om så borde kanske inte vara helt fel? Eller finns nått annat i samma prisklass som är mer prisvärt? Mvh Fredde Postad 21 juli 2009 - 23:50 Varför kan du inte köra med två stora golvhögtalare istället om du ändå skall ha så mycket bas?, men du kanske gillar stativare ![]() ![]() MVH:Perra Postad 22 juli 2009 - 00:00 ![]() ![]() Dock så måste det finnas klangmatchad center att köpa då det kommer användas 50/ 50 - film/musik Man har hittat lite på beg. marknaden men inte alltid det finns center att få tag i nytt/beg. och i många fall får man vänta en hel del innan man hittar en center beg, om det någonsin dyker upp nån ![]() Att jag har två basar i förslaget är just för att få till det bättre ur ljudsynpunkt inte för att jag vill ha massor av bas ![]() Sen att det kanske blir bra till både film och musik skulle vara perfekt. Men har du tips i samma prisklass så tas det gärna emot då det kliar i fingararna på att handla då det är väldigt tyst hemma just nu ![]() Postad 22 juli 2009 - 18:25 Det här kan nog bli bra tror jag ![]() Dynaudio Excite X32: https://www.prisjakt...kt.php?e=313787 Dynaudio Excite X22: https://www.prisjakt...kt.php?p=313786 Från Dynaudio:s hemsida: http://www.dynaudio....e/excitex32.php Sedan finns ju Dynaudio:s större modell X36 också men den kostar ju lite mer. Dynaudio har ju sub-basar också men allt behöver man ju inte ta på en gång om man inte vill ![]() MVH:Perra Postad 23 juli 2009 - 19:41 Dock så måste väl XTZ systemet gå djupare pga av subbarna. Jag vill ändå att systemet ska vara så bra som möjligt till både musik och film. Dynaudio systemet kommer inte gå lika djupt vid film lyssning. Det är därför jag fortfarande håller kvar i XTZ systemet lite innan jag släpper det helt ![]() Men ännu mer tips mottages gärna! ![]() Mvh Fredde Postad 23 juli 2009 - 22:52 ![]() http://www.hifiklubb...e_svart_ask.htm Och den här! http://www.hifiklubb...talare_weng.htm Samt den här! http://www.hifiklubb...s_koersbaer.htm MVH:Perra Postad 23 juli 2009 - 22:57
Eller dom här
Postad 23 juli 2009 - 23:02 Man behöver inte vara med i någon klubb för att handla där ![]() MVH:Perra Postad 31 juli 2009 - 14:34 Har även Xtz 99.?? i lyssningsminnet och visst låter CM7 fint , men jag är inte säker på de passar bättre till rock musik dock . Känns som de ligger på en likartad nivå CM7 är lite striktare i ljudet .. Postad 20 augusti 2009 - 14:23 Sitter själv med ett par GB1 och en TB2MCi. Men har lyssnat på både deras OB1 och monstret EB1. Dyra ja, men jag tycker det är värt att spara dom extra kronorna. Gb1i ligger på ca 25k. Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 20 augusti 2009 - 14:25. Postad 23 november 2009 - 23:40 Den spelar gladeligen all typ av musik med väldigt bra resultat så om du funderar på högtalare i detta prisspann och inte har hört Mentor 6. Sök upp närmaste hifiklubbenbutik!! m_arle Postad 29 december 2009 - 10:51 Små diskreta och MYCKET välljudande högtalare. De är inte byggda som traditionella högtalare utan det är en helt sluten låda som i stort sett bara spelar med rummet. Bandiskantens bredd är helt otrolig och med subben i tillägg blir finns det inget register som saknas då suben spelar ner till 22 hz. Måste höras! Postad 21 januari 2010 - 08:47
HECO Celan XT 701, Fick hem igår,fantastiskt bra tillsammans med min Rotel.
Postad 21 januari 2010 - 17:46 Allt spelades på en NAD M3. Själv har jag en Naim XS-2 som ska driva högtalarna jag ska köpa. Frågan är lite hur Mentor 6 skulle låta med den? Eller möjligt så kanske CM7 kommer låta lite större med min förstärkare? Förmodligen blir jag väl tvungen att ta med min förstärkare till hifiklubben o testa. Men skulle gärna höra era synpunkter och förslag. Det jag även funderat på är att ta hem ett par XTZ 99.36 och prova (buy & try), och se om dom kan mäta sig med dessa, vore ju sjysst om man kan komma undan så billigt. Men det jag hört hittils så lutar det faktiskt åt att slanta upp för ett par Mentor 6. Postad 02 mars 2010 - 18:21 Postad 23 mars 2010 - 23:16 Valet blev dock oväntat lätt; Ino Audio piP med basmoduler. Bara piP själv spelar ju skjortan av det mesta i fråga om kvalitet. Vill man spela på jobbigt höga volymer så måste man dock komplettera med basar. Det känns ju nästan fånigt att rekomendera ino men de är precis så bra som man hoppas. Postad 16 april 2010 - 10:44 Mycket nöjd med mina, extremt högupplöst i toppen, kraftfull och välplasserad bas om möjligt en tendens till lite svaghet i mellanregistret om man saknar förstärkarkraft. Denon AVR-3808(Försteg), NAD C275 x2 (bryggkopplat mono) Postad 30 april 2010 - 09:59 Riktigt härliga högtalare som har en mjuk och snäll diskant som aldrig blir vass men som aldrig tappar detaljer. Basen är djup och snabb och mellanregistret är riktigt trevligt och röster återges mycket naturligt. Tycker denna är bättre än CM7 och CM9 på alla plan. Synd att den inte finns på så många ställen i Sverige än men för provlyssning finns Göteborg och Oslo vad jag vet. Postad 06 september 2010 - 19:01 Dags och sälja mina högtalare ... B&W CM7. De var inte riktigt min stil, lyssnar på mycket screamo, heavy metal, rock osv ... bring me the horizon typ ![]() Hade tänkt allt mellan 15-30k. Har redan varit inne på hifiklubben o sågat alla deras högtalare ... de hade inga dyrare högtalare inne 15k+ utan bara de vanliga DM683 som man redan hört. Kör ett emotiva XPA-2 till dem om någon undrar så hoppas man slipper byta slutsteget ![]() Dessa har jag funderat på: http://www.hifiklubb...s_koersbaer.htm tröttnat lite på stora högtalare ![]() http://www.hifiklubb...t_hoegglans.htm Vågar man? det är frågan ... https://www.prisjakt...kt.php?p=468295 Verkar prisvärda iallafall. Har inte hört så mycket om focal men de lär nog funka Postad 06 september 2010 - 19:14
Ska definitivt provlyssna dessa nu under hösten då ett högtalarbyte står inför dörren. Verkar riktigt trevliga att både lyssna och titta på. Tycker tyvärr att man hör och läser alldeles för lite om Viennas högtalare. Dom verkar hamna i skymundan för alla Hifiklubbs-högtalare, Ino och allt vad det är. Crotall: Tror att Focal Chorus 826 W är en ypperlig högtalare som definitivt är värd en provlyssning. Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 06 september 2010 - 19:15. Postad 09 september 2010 - 07:27 kör primare i30 och cd21. lyssnar mycket på 80 tals rock och lite blandat svenskt. Postad 15 september 2010 - 19:09 har Marantz PM7003 förstärkare, cd på väg av samma serie. Jag har lyssnat på BW CM9 och Lektor 6 och tyckte båda lät riktigt bra. Tänkte ge mig iväg imorgon och lyssna på Audio Vectros Si3 super (om dom finns inne) Men funderar på om jag skjuter för högt med min förstärkare? Har läst mkt om s3 serien och hoppas mycket på den fö den har frym WAF här hemma.. Detta blir mitt första stereosystem så jag har inte mycket att jämföra med heller, lätt att svälja säljasnacket ![]() Har ni några tankar om de 3 jag nämnt, passar dom med min förstärkare? Ä nog mest Audio vecto och lektor jag är intresserad av då kravet är att dom skall vara vita.. tack! Postad 19 september 2010 - 20:29 Testade här: http://www.audiofide.../Fidelity42.pdf ,på sidan 62 och här: http://www.stereoclu...argon3lhifi.pdf , några sidor ner i dokumentet. Efter provlyssning står det ett par hemma hos mig. Har aldrig låtit bättre hos mig. Redigerat av Unregistered6d3a0448, 19 september 2010 - 20:30. Postad 21 september 2010 - 08:54 Fått erbjudande om ett par begagnade för 2000:- Väljer mellan dessa eller audio pro black diamond. Postad 25 september 2010 - 10:47 Har ni erfarenheter av dessa eller V7F - jag uppskattar verkligen alla synpunkter. Mvh /Thomas 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |