Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marknadsundersökning om DD i Boxerboxar

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 februari 2005 - 16:04

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
I denna tråd har konstaterats att flera av boxarna som säljs för marknätet inte klarar av att sända Dolby Digital ut på den digitala ljudutgången och SAMTIDIGT analog stereo genom scarten till TVn. Detta får till följd att man om man vill se på nyheterna på TVn och lyssna på analogljudet får gå in i inställningsmenyn och välja PCM alternativt att avaktivera Dolby Digital. När det sedan kommer ett program som sänder i DD får man återigen gå in i inställningsmenyn och aktivera Dolby Digital för att få ut ljudet via hemmabioanläggningen. Denna förkastliga "feature" verkar ha spritt sig till flera tillverkare :blink: , och det vore intressant att få en fullständig kartläggning av befintliga boxar för att sålla fram och hylla de tillverkare som har tänkt till och gjort "rätt" :P

Följande har framkommit i ovan nämda tråd om vilka boxar som kan, respektive inte kan skicka ut DD och analog stereo samtidigt:

Sagem IDT64 - kan ej
Nokia 112T & 212T - kan ej
Force 530T - kan ej
Smartbox T10 - kan (T10 är iofs inte en Boxer, men om en månad kommer T20 som ska kunna köra Boxers utbud)

Alla användare av Samsung, Dilog, Force 11xxT & 3xxT, Humax, Thomson, Nokia260T uppmanas att testa och fylla på med information om vad mottagaren klarar. Sedan delar vi ut en ros :P till vinnarna.

Info om produkter som inte är godkända av Boxer är givetvis också välkommet.

Edit: Den uppdaterade listan ser ut som följer

Sagem - kan ej
Nokia - kan ej
Force - kan ej
Smartbox - kan
Humax - kan ej
Samsung - kan ej
Dilog - kan ej

Nu saknar vi bara Thomson på listan (och kanske Digiality och Topfield)

Redigerat av Unregistereda013c25a, 03 mars 2005 - 09:06.

Postad 01 mars 2005 - 14:01

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

I denna tråd har konstaterats att flera av boxarna som säljs för marknätet inte klarar av att sända Dolby Digital ut på den digitala ljudutgången och SAMTIDIGT analog stereo genom scarten till TVn. Detta får till följd att man om man vill se på nyheterna på TVn och lyssna på analogljudet får gå in i inställningsmenyn och välja PCM alternativt att avaktivera Dolby Digital. När det sedan kommer ett program som sänder i DD får man återigen gå in i inställningsmenyn och aktivera Dolby Digital för att få ut ljudet via hemmabioanläggningen. Denna förkastliga "feature" verkar ha spritt sig till flera tillverkare :blink: , och det vore intressant att få en fullständig kartläggning av befintliga boxar för att sålla fram och hylla de tillverkare som har tänkt till och gjort "rätt"  B)

Följande har framkommit i ovan nämda tråd om vilka boxar som kan, respektive inte kan skika ut DD och analog stereo samtidigt:

Sagem IDT64 - kan ej
Force 530T - kan ej
Smartbox T10 - kan (T10 är iofs inte en Boxer, men om en månad kommer T20 som ska kunna köra Boxers utbud)

Alla användare av Samsung, Dilog, Force 11xxT & 3xxT, Humax, Thomson, Nokia260T uppmanas att testa och fylla på med information om vad mottagaren klarar. Sedan delar vi ut en ros  :P till vinnarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Skickade ett mail till Dilog och frågade. Resultatet?

Dilog DT355 - kan ej :P

Då har vi väl bara Samsung, Humax och Thomson kvar att hoppas på :rolleyes:

Postad 01 mars 2005 - 14:09

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Humax VA-FOX T - kan ej

:ph34r:

/Daniel

Postad 01 mars 2005 - 14:21

StorNovisen
  • StorNovisen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Interssant tråd. Som ägare till en 212T blir man bara för trött varje gång man ska gå in i menyerna (som dessutom kräver en kod????) och ändra ljudläge.
Det borde finnas en snabbknapp på fjärren, då, kanske, hade jag kunnat acceptera denna lösning.

Postad 01 mars 2005 - 15:06

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Måste tillägga att det är lätt att byta mellan vanlig stereo och DD med Dilog-boxens fjärrkontroll. På min gamla Sagem-box var jag tvungen att gå in i menyerna och krångla en massa.

Postad 01 mars 2005 - 15:25

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Interssant tråd. Som ägare till en 212T blir man bara för trött varje gång man ska gå in i menyerna (som dessutom kräver en kod????) och ändra ljudläge. 
Det borde finnas en snabbknapp på fjärren, då, kanske, hade jag kunnat acceptera denna lösning.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du trycker på OPT-knappen kan man ändra till PCM.

OBS! Det gäller bara till du byter kanal. Sen går den tillbaka till DD.

Redigerat av Ralle1, 01 mars 2005 - 15:26.

Postad 01 mars 2005 - 15:28

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Förstår inte varför man ens ska behöva byta:
- Stereo kommer ut på de analoga ljudutgångarna och i scart
- Dolby Digital (eller PCM) kommer ut på digital ljudutgång
Det borde ju kunna fungera konfliktfritt parallellt, och det finns uppenbarligen produkter som klarar av det (och inte kostar mer än 900 spänn).

Postad 01 mars 2005 - 15:45

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

I denna tråd har konstaterats att flera av boxarna som säljs för marknätet inte klarar av att sända Dolby Digital ut på den digitala ljudutgången och SAMTIDIGT analog stereo genom scarten till TVn. Detta får till följd att man om man vill se på nyheterna på TVn och lyssna på analogljudet får gå in i inställningsmenyn och välja PCM alternativt att avaktivera Dolby Digital. När det sedan kommer ett program som sänder i DD får man återigen gå in i inställningsmenyn och aktivera Dolby Digital för att få ut ljudet via hemmabioanläggningen. Denna förkastliga "feature" verkar ha spritt sig till flera tillverkare :wub: , och det vore intressant att få en fullständig kartläggning av befintliga boxar för att sålla fram och hylla de tillverkare som har tänkt till och gjort "rätt"  :rolleyes:

Följande har framkommit i ovan nämda tråd om vilka boxar som kan, respektive inte kan skika ut DD och analog stereo samtidigt:

Sagem IDT64 - kan ej
Force 530T - kan ej

Alla användare av Samsung, Dilog, Force 11xxT & 3xxT, Humax, Thomson, Nokia260T uppmanas att testa och fylla på med information om vad mottagaren klarar. Sedan delar vi ut en ros  :ph34r: till vinnarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Skickade ett mail till Dilog och frågade. Resultatet?

Dilog DT355 - kan ej :lol:

Då har vi väl bara Samsung, Humax och Thomson kvar att hoppas på :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en Dilog DT355, tar ut s-video till projektor på Scart1, digitalt till receiver på digitalutgången och komposit + audio på scart2, det fungerar! (Vet ej om jag får stereo dock eftersom det går till en mono-TV). Däremot fungerar inte RCA-utgången för bild när jag har s-video inställt, den blir svartvit då (med RGB eller komposit blir den rätt).

(En Dilog har alltså dubbla scart + 3 RCA-utgångar för audio+video samt digitalutgång. Det verkar som om inställningarna för Scart 1 och möjligtvis ljudet påverkar även RCA-utgångarna men ej Scart 2. På Scart 2 kan man bara få komposit.)

EDIT: Det kanske inte fungerar om sändningen är i DD, har inte provat det (ser mest på barnkanalen på TV:n).

Redigerat av Unregisteredf4b29741, 01 mars 2005 - 16:13.

Postad 01 mars 2005 - 20:23

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Precis kopplat in en inköpt Samsung DTB-9401V. valen som finns i menyn är dolby digital automatisk av/på.

AV: allt ljud går via scart och som PCM via optiskt till förstäkare.
PÅ: samma som ovan om inte ljudet är DD, då försvinner ljudet i scart. och blir DD2.0 eller 5.1 till förstäkare via optisk

Lite drygt, kör SVT1 alltid DD (2.0 och i vissa fall 5.1)? är ju riktigt bökigt att ändra hela tiden. ibland vill man ju inte dra igång hela hemmabiosystemet.

/Mr Walker

Redigerat av Unregistered2a53b113, 01 mars 2005 - 20:24.

Postad 01 mars 2005 - 21:09

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Lite drygt, kör SVT1 alltid DD (2.0 och i vissa fall 5.1)? är ju riktigt bökigt att ändra hela tiden. ibland vill man ju inte dra igång hela hemmabiosystemet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hittills har väl den digitala utgången bara varit en exotisk pryl som man använt som säljargument och för att kunna ta några kronor extra för boxen. Jag fattar inte att alla tillverkare verkar ha gått på samma mina. Det måste ju vara busenkelt att förutom MPEG video och audio(PCM) parallellt filtrera ut DD-signalen och vidarebefordra den till den digitala utgången.

Angående din fundering: det enda alternativet är att stänga av DD och acceptera att man får PCM ut till hemmabioanläggningen.

Postad 01 mars 2005 - 21:59

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Efter lite meckande har jag kommit fram till att det bästa verkar vara att sätta DD av för att sen trycka GUL-knapp (samsung) och ändra audiostream dom ggr det verkligen finns dd.

/Mr Walker

Postad 01 mars 2005 - 22:10

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Resultatet hittills är rätt deprimerande. Visserligen har en del tillverkare gjort vissa ansträngningar för att användarna ska slippa gå in i inställningsmenyn och ändra: man kan ändra i OPT-menyn eller trycka på en knapp på fjärren i stället när man vill byta mellan DD och PCM. Men frågan kvarstår: varför ska valet av format för den digitala ljudutgången behöva påverka det analoga ljudet?

Sagem - kan ej
Nokia - kan ej
Force - kan ej
Smartbox - kan
Humax - kan ej
Samsung - kan ej
Dilog - kan ej

Nu saknar vi bara Thomson på listan (och kanske Digiality och Topfield)

Postad 02 mars 2005 - 09:29

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1 387 inlägg
  • 0
som jag förstår det så är problemet i alla mottagare eftersom det är det är begränsning i ljudavkodarchippet för närvarande.
I.o.m detta så kommer det inte fungera på någon box eftersom alla använder samma kretsar.

Postad 02 mars 2005 - 10:05

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Nej, du behöver inte avkoda DD ljudet. Du behöver bara filtrera ut det från transportströmmen och skicka det till den digitala ljudutgången. Och alla MPEG-chip har filter så att det ska räcka. Att det fungerar i praktiken finns det också bevis för: Smartbox T-10. En box för 799 spänn lär ju inte vara mer high-tech än andra.

Däremot har du rätt i att "alla" boxar bara har en audio-dekoder.

Postad 06 mars 2005 - 13:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nej, du behöver inte avkoda DD ljudet. Du behöver bara filtrera ut det från transportströmmen och skicka det till den digitala ljudutgången. Och alla MPEG-chip har filter så att det ska räcka. Att det fungerar i praktiken finns det också bevis för: Smartbox T-10. En box för 799 spänn lär ju inte vara mer high-tech än andra.

<{POST_SNAPBACK}>

antar han menar att ljudchippet inte klarar av 2 ljudströmmar på samma gång och därför måste man välja en av dom. smartboxen kanske har ett chip som downmixar dd och att det därför funkar där. Själv kör man ju alltid ljudet genom stereon så jag har inga problem med force 320t iaf med det där.

Postad 06 mars 2005 - 23:10

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

antar han menar att ljudchippet inte klarar av 2 ljudströmmar på samma gång och därför måste man välja en av dom. smartboxen kanske har ett chip som downmixar dd och att det därför funkar där. Själv kör man ju alltid ljudet genom stereon så jag har inga problem med force 320t iaf med det där.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att ferntan tänker sig som så att AC3 strömmen inte ens ska behöva gå genom något ljudchipp eftersom den strömmen bara ska skickas som den är till förstärkaren. Däremot skulle jag kunna tro att det kanske finns någon demuxer för DVB signalen som bara kan välja att demuxa en videoström och en audioström i taget och att man därför måste välja vilken audioström man vill ha. Kanske finns någon som har lite konkreta erfarenheter av detta?
Skulle ju kunna maila svenska Luxorit och höra hur det egentligen ligger till med det där.

Postad 07 mars 2005 - 08:44

StorNovisen
  • StorNovisen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om du trycker på OPT-knappen kan man ändra till PCM.

OBS! Det gäller bara till du byter kanal. Sen går den tillbaka till DD.

<{POST_SNAPBACK}>

Prövade med OPT-knappen, men där går det ju inte att ändra typ av ljud?!

Nåja, slog om till vanligt pcm-ljud. Konstigt nog går det ändå en ljudström från den digitala ljudutgången till förstärkaren. Ska det vara så? (Inte mig emot iofs)

Postad 07 mars 2005 - 11:56

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Ja du får PCM-ljudet ut digitalt, precis som från en CD-spelare

Postad 08 mars 2005 - 10:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att ferntan tänker sig som så att AC3 strömmen inte ens ska behöva gå genom något ljudchipp eftersom den strömmen bara ska skickas som den är till förstärkaren. Däremot skulle jag kunna tro att det kanske finns någon demuxer för DVB signalen som bara kan välja att demuxa en videoström och en audioström i taget och att man därför måste välja vilken audioström man vill ha. Kanske finns någon som har lite konkreta erfarenheter av detta?
Skulle ju kunna maila svenska Luxorit och höra hur det egentligen ligger till med det där.

<{POST_SNAPBACK}>

nope det är förstärkaren som avkodar ac3 stömmen.. men dom klarar bara 1 ström åt gången antar jag och då spelar det ingen roll om den downmixar eller inte.... så har väl kanske inte med själva ljudchippet att göra utan är väl begränsning i boxarna...

Postad 08 mars 2005 - 11:04

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Det kan ju faktiskt vara så att audiodekodern i boxen i de flesta fall inte klarar av att parallellt dekoda MPEG-ljudet och skicka DD vidare till digitalutgången, något som alltså chippet i Smartbox klarar av.

Postad 08 mars 2005 - 22:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Det kan ju faktiskt vara så att audiodekodern i boxen i de flesta fall inte klarar av att parallellt dekoda MPEG-ljudet och skicka DD vidare till digitalutgången, något som alltså chippet i Smartbox klarar av.

<{POST_SNAPBACK}>

var typ det jag menade... men jag såg en ny intressant box... måste bara råna banken först....

http://www.barcom.se...0markboxar.html

Postad 08 mars 2005 - 22:29

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

nope det är förstärkaren som avkodar ac3 stömmen.. men dom klarar bara 1 ström åt gången antar jag och då spelar det ingen roll om den downmixar eller inte.... så har väl kanske inte med själva ljudchippet att göra utan är väl begränsning i boxarna...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag skrev ju i mitt inlägg att AC3 strömmen bara skickas vidare ut via toslink/koax till förstärkaren/receivern. ;)
Sedan skrev jag även att den del som tar hand om insignalen (det jag kallade demuxer) antagligen bara kan ta hand om en videoström och en audioström i taget. Tycker ju att det är precis samma slutsats som du lägger fram i inlägget efter...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.