Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Testrecension XTZ W2MT - JB

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 mars 2005 - 14:08

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Kan börja med att påpeka att min redogörelse är en ”recension” av XTZ W2MT efter en snabbvisit hemma hos den officiella testpiloten Swed2 och en provlyssning under knappt 2 timmar. Detta är alltså ett komplement på mina åsikter till Swed2s recension som finns HÄR. Jag måste tillägga att jag inte hade allt för stora förhoppningar på vad dessa XTZ kunde prestera, men det fanns en stor nyfikenhet med tanke på vad som skrivits av andra, samt på grund av högtalarens fina diskantbestyckning. Så jag hade en kritisk inställning innan.

Målsättning
Mitt mål var främst att få en hum om vad dessa XTZ-kolosser har för grundkaraktär. Att gå in i detalj såg/ser jag som rätt svårt eftersom jag inte är van vid testrummets akustik. Dessutom har jag ingen större erfarenhet av Primare-eletronikens (vi körde med en Primare i21) påverkan på slutresultatet. Hade hoppats på Rotelstärkare eftersom jag är mycket insatt i detta märkes karaktär och inverkan på olika högtalare.

Primare ska dock enligt butikssäljaren låta rätt så varmt och detaljrikt vilket liknar min Onkyos karaktär en hel del, men betydligt mer distinkt. Dessa liknande egenskaper var även något både jag och Swed2 kunde konstatera rätt snabbt vid en direkt jämförelse med hans Onkyo TX-SR602E surroundreciver. Primare i21 var dock flera klasser bättre på alla parametrar och snacka om vilket härligt tryck det blev i basregionerna med denna trots allt moderat specade 2x75 watts stärkare. Måste få påpeka sicken gosig liten krabat denna lilla stärkare var, även om den vägde mycket per kubikcentimeter med sina 13,5 kg. :lol:

Jag jobbade hårt med att få lös ett bra jämförelseobjekt till XTZ för att kunna göra en bra sida-vid-sida test med samma elektronik, vilket jag tycker är ett måste för att kunna ge tillförlitliga omdömen. Valet föll på välkända JMlab Chourus 716S, som för närvarande säljs billigt på nätet (ca 6 000 kr). Att vi dessutom fick med ett par Elac 207.2 (12 000 kr) ifrån en annan butik var en stor bonus eftersom dessa är i ungefär den prisklass som jag själv kommer att hamna då/om jag köper nytt själv. Och en möjlighet att se om XTZ verkligen kan matcha bra högtalare i denna prisklass.

Som så många gånger tidigare måste jag påminna om att matchningen elektronik/högtalare är viktig…viss elektronik kan låta bra med en viss högtalare, medan slutresultatet med en annan högtalare resulterar i pannkaka, och vice versa. Eftersom Onkyo ska passa bra ihop med JMlab då denna kombination ofta demonstreras ihop i butik så kan jag till viss del ta bort något allvarligt matchningsproblem som en orsak till felaktigt slutresultat.

Att Primare passar bra ihop med Elac pushade den säljare vi fick låna grejerna hårt för och även här ser jag felmatchningen som minimal, om inte obefintlig. Dock är rummets inverkan minst lika stor, i många fall även större, och här tror jag faktiskt att det påverkade en hel del.

Testen
Då övergår vi till testen. Efter rejält åkande med all sorts lokaltrafik vår huvudstad kan erbjuda kom jag, lite bakfull denna söndsgseftermiddag, tillslut fram till Swed2s villa. Väl inne i testrummet står hela gänget högtalare uppradade vilket ger ett inspirerande intryck. Något som dock drar ner entusiasmen lite är rummets karaktär som inte på långa vägar kan sägas vara ett idealiskt och avslöjande testrum för hifi-komponenter. (Läs mer om rummet i Swed2s recension).

Sida-vid-sida mot JMlab Chorus 716S....!
Hmm…vi kör i alla fall igång grejerna. Testexemplaret av XTZ W2MT är inspelade en vecka hos Swed" och elektroniken varm och go. Vi börjar lyssna på XTZ. Kommer tyvärr inte ihåg exakt musik vi körde med vid olika tillfällen, men jag vill poängtera att musikkategorin absolut inte var något som spelade stor roll för testresultatet. Själv hade jag med mig en testskiva med allt ifrån superinspelningar med Abraham Laborial & Fourplay (jazz-funk-fusion) via mer mainstreamsoul alá Jennifer Lopez & Maxwell, lite rockigare Live & AC/DC för att på slutet övergå till mer experimentella Propellerheads, traditionell pumpande elektrontechno till avslutningsvis riktigt tung speedmetall med Fear Factor.

Mitt första intryck av XTZ var att de lät mycket bra, men en del skavanker ifrån bristerna i rumsakustiken lyser igenom. Det som främst imponerar med XTZ är den mycket stora stereobild de ger samt den mycket luftiga och behagliga diskanten. Faktiskt lite åt high end-hållet.
Mellanregistret är dock lite ruggat i kanten och den där riktigt naturliga klangen på röster vill inte träda fram. Ja, ja, riktigt OK tänkte jag och mycket prisvärda helt klar. Sedan var det dags för JMlab 716S att gå en match. Swed2 kopplar om, tyvärr utan bananer, så det tar lite tid, men jag sitter så bra. På med volymen igen och….vad hände? Stereobilden blev ungefär hälften så stor, den tendens till burkighet som jag innan förfasade att XTZ skulle lida av som så många andra lågprishögtalare, infann sig nu helt plötsligt hos dessa erkänt duktiga JMlab. Mellanregistret fanns där, men i övrigt lät de riktigt tveksamt. Har en liten teori att dessa normalt i ljudkaraktären rätt så tunna JMlab inte alls trivdes i detta rum. Något som jag är rätt säker på spelade in till viss del för här lät de mycket sämre än i butik. Dock var bristerna så stora att rummet inte alls är den enda boven i dramat. Vi provade att byta emellan några gånger till, men det behövdes inga fler jämförelser, den här matchen tog XTZ hem rätt lätt, oavsett om man är petig audiofil är basknarkande mycket-ljud-fantast. :(

XTZ - lika bra som bra högtalare för 12 000 kr?
Nu var det dags för XTZ att bevisa om de verkligen han matcha bra högtalare i upp till 12 000 kr? Det roliga var att jag vid detta tillfällen råkade glömma bort att det nu var Elac 207.2 vi skulle lyssna på (var fortfarande lite tagen av det jag nyss upplevt med JMlab ) och när musiken kom igång igen blev jag storögd. Vad nu då…nu lät ju JMlab bättre än XTZ? Swed2 skrattar lite, men du, det är ju Elacarna som är inkopplade. He, he! Inga förutfattade meningar här inte. Och visst var Elachögtalarna bättre på de flesta parametrar. De hade lite bättre kontroll på helheten och basen var urskön, klart mer fyllig än XTZ, och även med riktigt bra stuns. Även om diskanten i XTZ är mycket behaglig så saknas det en del i nyansering/skärpan av de finaste detaljerna. Det blir lite väl avrundat/odistinkt i topparna. Elac hade en otrolig detaljrikedom och en mycket balanserad ljudkaraktär. För de mkt diskantkänsliga kan de kanske låta aningen vassa, men då är man petig. Det som jag upplevde bättre, eller i alla fall klart annorlunda med XTZ, var deras otroligt stora stereobild. Jag kom snabbt till en bra beskrivning av de båda. XTZ spelar som att man är på en livekonsert, men med hifi-egenskaper…jag faktiskt på vippen till high-endkaraktär tack vare karaktären på diskanten. Elac 207.2 spelar mer studiolikt. Detta trots att vi körde med samma skivor, och då det handlade om sturioplattor så bör Elac vara den högtalare som återger ljudet mest neutralt...!
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att XTZ helt klart kan slå även dubbelt så dyra konkurrenter som även är erkänt bra, men mot bra högtalare i 10-12 tkr-klassen så lyser en del lågprisegenskaper igenom och de når inte riktigt fram när det handlar om helheten, men de är inte långt ifrån. Basen var inte alls bumlig, mycket tack vare kraften i Primare, och jag tror de behöver stark elektronik för att kunna spela ut.

Kommer jag att köpa dem?
Nu kommer jag inte att köpa XTZ W2MT eftersom jag tycker de är sååååå fula och otroligt otympliga med sina enorma mått, särskilt på djupet, vilket gör att deras frontar nästan skulle hamna mitt i rummet i min lilla enrummare. Elac 207.2 däremot är en fullgod kandidat, både utseende och ljudmässigt, om jag någon dag skulle få råd att uppgradera ifrån mina nuvarande KEF-Ägg som egentligen var en smidig och tillfällig kompromissanlägg då jag flyttade ifrån Umeå till Stockholm, och betydligt färre kvadratmeter.

Hoppas detta gav något…och jag måste också passa på att säga lite förlåt till pak. Mina åsikter om XTZ W2MT idag stämmer i alla fall nästan ihop med dina. Och angående byggkvalitét och finish…snyggare högtalare finns definitivt, men i övrigt så har jag inget att invända emot.

Mvh Jonas (JB)

Lite bilder med mobilen...ursäkta kvalitén :P
EDIT: Nu är de åtminstone åt rätt håll... :lol:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  xtz1.jpg   1,35MB   68 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  XTZ2.jpg   1,3MB   134 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  xtz3.jpg   1,17MB   99 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  xtz4.jpg   1,28MB   101 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 mars 2005 - 01:40.

Postad 26 mars 2005 - 19:13

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Trevlig recension JB :)

Har nu läst samtliga recensioner och alla är mer eller mindre väldigt nöjda med xtz.

Alla "billigare" högtalare jag har lysstnat på brister i ljudseparationen speciellt i lite högre volymer. Mellanregistret samt diskanten har en tendens att gröta ihop sig och basen börjar låta bumlig. Upplever du inget av detta hos xtz?
Du nämde att basen inte lät bumlig men hur lät den annars? Spelar den tajt och djupt?

Lät den bra till all sorts musik eller är man tvungen att fippla med baspluggarna. Jag har bl.a. ägt en xtz99W baslåda och även den hade så kallade "Room Tuning." Då var jag tvungen att ändra antalet pluggar beroende på vilken typ av musik som spelades för att undvika bumlig bas.

Angående JMlab gav ni den en chans? Jag har själv inte lyssnat på JMlab men mina Fi-2 har gått från lite bumlig och oprecis bas till bland det bästa basen jag någonsin lyssnat på (i vettiga prissklasser) genom ommöblering.
Lyssningsrummet är på 6,3x3,8 m (enligt Swed2s recension) och det är en ren mardröm för basen.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 27 mars 2005 - 00:41.

Postad 26 mars 2005 - 20:10

pak
  • pak
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
ingen fara på taket jb :) .
jag förstår om folk blir fundersamma av en lite klantigt inlagd recension,fast jag menade vad jag skrev.
men nu syns resultaten ganska bra av kringutrustning och rum om man jämför protokollen+personlig smak och ljudideal.
tur att det inte bara var jag som gillade dom i alla fall-då hade jag blivigt ytterst förvånad må jag säga.
hur tyckte ni andra att vinklingen påverkade ljudbilden?
jag tycker att de nästan måste stå vinklade rakt i mot lyssnaren för att överhuvud taget låta bra.

Postad 26 mars 2005 - 21:57

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1 302 inlägg
  • 0
Recensionen var ju klart bättre än bilderna :)

Nu vågar man ju till och med rekommendera denna högtalare till personer som frågar. En bekant frågade mig faktiskt om just XTZ högtalarna för några veckor sedan. Då bad jag att få återkomma med hänvisning till just dessa tester.

Efter att ha läst recensionerna så var det ändå en sak jag inte blev riktigt klok på. Hur är basen? Någon antydde att den passade bättre till film än musik. Är basen verkligen tillräckligt snabb, torr och tight som flera av oss vill ha den?

Ang. JMLab. Jag håller med om att deras mindre modeller kan upplevas som aningen tunna, dock bra i övrigt. Att XTZ är bättre än dessa på flera punkter är ju helt klart intressant.

Är det förresten inte så att både JMLab och Elac drar lite åt det ljusa hållet? Hur är det med XTZ i jämförelse?

Postad 26 mars 2005 - 22:12

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Efter att ha läst recensionerna så var det ändå en sak jag inte blev riktigt klok på. Hur är basen? Någon antydde att den passade bättre till film än musik. Är basen verkligen tillräckligt snabb, torr och tight som flera av oss vill ha den?

Som jag skrev i min recension så tyckte jag basen var riktigt bra, kanske det bästa med hela högtalaren. Detta trots att jag har en strömsvag Yamaha 440. Så länge man inte envisas med att stoppa in de (enligt mig) värdelösa baspluggarna så får man en fast och torr attackbas, perfekt för musik. Detta upplevde jag i båda de rum jag testade i (ett väldämpat rum med heltäckningsmatta, samt ett normalt möblerat vardagsrum).

Till film måste du komplettera med sub, utan baspluggar går den inte särskilt djupt. Så att det skulle vara en biobas tycker inte jag stämmer alls.

Redigerat av Pepsi, 26 mars 2005 - 22:13.

Postad 26 mars 2005 - 22:17

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Hur placeringskänslig är den när man inte har någon plugg i?

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 26 mars 2005 - 22:18.

Postad 26 mars 2005 - 22:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1 302 inlägg
  • 0

Som jag skrev i min recension så tyckte jag basen var riktigt bra, kanske det bästa med hela högtalaren. Så länge man inte envisas med att stoppa in de (enligt mig) värdelösa baspluggarna så får man en fast och torr attackbas, perfekt för musik. Detta upplevde jag i båda de rum jag testade i (ett väldämpat rum med heltäckningsmatta, samt ett normalt möblerat vardagsrum).

Till film måste du komplettera med sub, utan baspluggar går den inte särskilt djupt. Så att det skulle vara en biobas tycker inte jag stämmer alls.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, tack för det snabba svaret. Det blir ju lite konstigt att ställa en fråga i en tråd, när man egentligen är ute efter svar från flera testare.

Jag passar på att ställa en till fråga när jag ändå håller på. Hur är integrationen/samverkan mellan de olika registren? Hos vissa högtalare är ju samverkan mindre bra, och kan ibland nästan uppfattas som att diskanten lever sitt eget liv.

Postad 26 mars 2005 - 22:27

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Till film så kanske man ska ha en subwoofer. Jag testade mina utan subben inkopplad och jag tyckte det mullrade på riktigt bra faktiskt. nu har ju jag extremt litet rum men i alla fall. till musik behöver man inte ha en subwoofer iaf inte jag för då tycker jag att det blir lite för mkt bas. Nu har jag en basplugg i i varje och jag tycker det är bäst.

Måsta också tillägga : En mkt bra recension JB

Postad 27 mars 2005 - 00:16

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Tackar för en trevlig recension! Helt klart en intressant högtalare.
Håller med om att de verkar otroligt otympliga med sina groteska mått, just på djupet... Skulle se förfärligt ut i mitt vardagsrum...

Hade´

Postad 27 mars 2005 - 01:21

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Tjena allihop och tack förde snälla orden. Får sammanfatta med lite svar på era frågor. Som jag försökte påpeka i recensionen hann jag bara göra en "snabbtest" och gjorde därför inte så mycket jämförelser med olika vinklingar, pluggar osv. Det tänkte jag Swed2 skulle stå för eftersom han hann lyssna på dem mer än mig.

1) Basen? I det rum vi spelade i, ett rum som KÄKADE bas, var inte dessa XTZ bumliga. Långt ifrån, snarare lite tunna i basen. Med en förändring av pluggarna, bort med ena tror jag det var, så blev basen helt klart fylligare/mer levande. Det är även på grund av detta basätande rum som jag tror att de "tunna" JMlab lät så överraskande dåligt som de gjorde. Det var dock så stor skillnad till XTZs fördel att jag är 100% säker på att XTZ även låter klart bättre i mer "normala" rum. XTZarna hade absolut ingen filmbas, men basen blir självklart mer framträdande om man har dem i ett litet rum med typ betongväggar.

2) Gav ni JMLab 716 S någon chans? Ja, så mycket chans de var värda. :)
De lät ljust/tunnt i ALLA register, och de hade deffinitivt ingen bumlig bas. Snarare en pluppig bas, och det lät även lite åt det burkiga hållet, vilket överraskande mig mycket. :lol: Det var även butikens demohögtalare vi hade lånat så de skulle vara inspelade. Då jag jämförde JMlab 716 med storebror 726 i butiken tyckte jag att 726 lät helt klart bättre, fylligare och större över alla register, inte enbart mer bas. Detta har jag även skrivit om i den offiella JMLab-tråden. Men då kostar även JMlab 726 ca 8 000:- (billigste nätpris) och jag tror att även de hade fått stryk av XTZ...?

Elac 207,2 är visserligen lite ljus/kall i diskanten, (jag brukar kalla karaktären tysk, lite åt Cantonhållet) men sannerligen inte ljus/tunn i mellanregister och bas. Dessa Elac 207.2 hade en mkt trevlig och fyllig bas, på något underligt sätt lyckades de både spela med djupbas (subkaraktär), men samtidigt också helt OK tajt. Till det sistnämnda hjälpte säkert den kraftige lille Primarstärkaren till. Mellanregistret var också mycket bra, och här fanns t ex den där naturliga klangen på röster som man vill åt.

3) Grötigt på låg nivå, hmm...tror att Primaren gjorde sitt jobb så bra att det inte var något som störde i alla fall. Elacarna lät dock helt klart mer distinkt på låg nivå och fick fram ljudet bättre.

4) Samverkan mellan de olika registren även på hög nivå? Även om det inte lät dåligt, var det väl här som XTZs lite sämre egenskaper/lite budget lyste igen. Högtalaren hade lite svårt att få ihop allt till en enhet, och ljudet hade en viss förmåga att spreta något. Diskanten luftighet gör nog att det ställs extra höga krav på de övriga registren.
Det var främst helheten/balansen (att hålla ihop allt) samt den naturliga klangen som Elac 207,2 tog hem matchen på. Dock hade XTZ sina förldelar om man gillar en STOR (bredd & höjd) ljudbild och de bör sannerligen var mycket lättlyssnade.

pak - du kanske förstår att jag reagerade som jag gjorde, och även en del andra också. Det var därför jag var så noga med att se till att få till en test med bra högtalare sida-vid-sida eftersom det ger en bättre tillförlitlighet. Jag blev dock positivt överraskad över dessa XTZ, t o m så att jag faktiskt tycker att XTZs ljudkarkatär var lite high end, (typ liknande karaktär som elektrostater), tack vare sin luftiga diskant, som dock var lite väl diffus/onyanserad för att komma upp i samma klass.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 mars 2005 - 01:24.

Postad 27 mars 2005 - 02:27

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Kul att få läsa recensionerna nu, för min del hade det också varit intressant med jämförelsen till XTZ 99 WMT med XTZ W basmodul. (Då jag har dessa) :lol:
Diskant och mellanregister borde ju låta likadant, medan basen iom egen inbyggd förstärkare (150W RMS) dels borde ha tillräckligt driv? och ha ännu mer inställningsmöjligheter :) :lol: :P Jag är ännu inte helt nöjd med basinställningarna.

Jag tror att en del anmärkningar exvis angående mellanregistret kan ha att göra med att det var på ett mycket tidigt exemplar, en del kan nog ha justerats senare, exvis dåligt fastsatta kabelskor.
Gallret framför diskanten (kan sitta löst) var nytt för mig, så jag kollade igenom alla mina (7st), märkte att på ett par av dem var gallret möjligtvis lite intryckt på något ställe. Får väl hålla ett öga på detta.

Postad 27 mars 2005 - 10:46

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Kul läsning JB!
Var du med något vid framtagandet av högtalarplaceringar eller var det klart då du kom?

Postad 27 mars 2005 - 12:07

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Gallret framför diskanten (kan sitta löst) var nytt för mig, så jag kollade igenom alla mina (7st), märkte att på ett par av dem var gallret möjligtvis lite intryckt på något ställe. Får väl hålla ett öga på detta.

Ja, det bör man nog titta lite på det här... jag fick inget typiskt "gallerskaller" utan bara ett vasst och obehagligt ljud så det var inte alldeles självklart att det var något fel. Speciellt inte som jag hade samma fel på båda högtalarna. Det lät bara dåligt.

På den ena högtalaren räckte det med att skruva till skruvarna till gallret en aning (man får vara försiktig så inte gängorna går sönder!) men på den andra var jag tvungen att ta bort gallret och forma om det.

Postad 27 mars 2005 - 13:29

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Vi hade inga som helst problem med "gallerskaller" som ni skriver om.....så det kanske "bara" var att ni fick måndagsexemplar eller 2:a hands exemplar.

/Rickard

Postad 27 mars 2005 - 14:28

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Vi hade inga som helst problem med "gallerskaller" som ni skriver om.....så det kanske "bara" var att ni fick måndagsexemplar eller 2:a hands exemplar.

/Rickard

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske, men jag har läst flera som haft samma problem så det verkar vara alldeles för vanligt för att bara hänvisa till måndagsexemplar... när man har samma fel på båda högtalarna är det inte bra. En gång ingen gång, men två gånger av två möjliga... hmm. :)

Nåja, det är ju inte svårt att fixa felet själv så man ska väl inte förstora upp problemet. Men det kan ju finnas de som inte vet om att de har felet eftersom det inte alltid var alldeles lätt att höra det (på den ena trodde ajg att jag löst problemet men så visade det sig att det fanns där ändå svagt hörbart vid vissa partier, för mig som amatör var det inte alldeles självklart att det var fel...).

Postad 27 mars 2005 - 14:43

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
På mina är galleret svagt utåtböjt, kan tänka mig att om folk pillar på demohögtalare, att de då kan trycka in galleret, brukar ju vara vanligt att 'kupolen' mitt i högtalaren är intryckt på demohögtalare. :)

Postad 27 mars 2005 - 15:06

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Jag har inte heller haft några som helst problem med detta sk "gallerskaller". Mina har varit i perfekt skick sen jag fick dom.

Hehe första gången på länge jag inte fått ett måndagsex.
När jag läst dessa recensioner har en del tydligen sagt att diskanten har varit vass. jag kan säga att jag aldrig har fått diskanten vass nån gång även när dom var direkt ur kartong och jag har åxå försökt att få diskanten vass men då ska det vara riktigt högt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.