Samsung PS-42Q7H
657 svar till detta ämne
Postad 17 augusti 2006 - 09:42
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Finns det någon som vet hur man kommer in i service menyn?
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, har skrivit detta tidigare i tråden, men här kommer det igen: Med TVn avstängd, tryck följande i en följd: INFO + MENU + MUTE + POWER ON Den källa du senast var på, det är den du ändrar i. Men se upp! Tror inte garantin gäller om du är inne och ändrar alltför mkt! Ta därför ett foto på standard-inställningarna innan du börjar, så att du lätt kan gå tillbaka till dem om ngt skulle gå fel!
Postad 17 augusti 2006 - 10:26
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Föresten, ser ut som att man ev kan stänga av DNIe från service menyn ändå, kolla nedanstående länk: http://www.hifi-foru...&postID=588#588Vet ej vad detta får för effekt dock, har skrivit inlägg i det tyska forumet och väntar med spänning på svar!
Postad 18 augusti 2006 - 09:28
big jane
-
big jane
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
ajzman hur går det med din plasma? hört nått från samsung vad det är som är fel?
Postad 18 augusti 2006 - 13:26
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
ajzman hur går det med din plasma? hört nått från samsung vad det är som är fel?
<{POST_SNAPBACK}>
Nope, den är fortfarande på verkstan... har varit där i 10 dagar nu...
Postad 18 augusti 2006 - 23:30
big jane
-
big jane
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
10 dagar............suck! tycker det är skandal att ett så stort företag som samsung inte sköter sina garantiärenden på ett bättre sätt.
verkar ju vara totalt omöjligt få nått vettigt svar av dom!
så frusterande vara utan sin nya plasma utan att kunna få nett vettigt besked av suporten!
Redigerat av big jane, 18 augusti 2006 - 23:30.
Postad 19 augusti 2006 - 10:09
Peak81
-
Peak81
-
Rookie
-
5 inlägg
Hallå killar,
Då jag jobbar i butik kan jag svara på lite av era frågor gällande reklamationer på produkter!
Eftersom vägg-tv apparater idag är väldigt svåra att reparera så görs i stort sett all service på verkstäderna där man har rätt utrustning. Idag består "in home service" av att man slipper köra sin tv till butiken, den blir helt enkelt hämtad hemma hos kund!
Nu är jag något osäker, (detta varierar för olika kedjor och olika butiker) men jag tror att Samsung lämnar 14dagars DOA vilket innebär att tv'n byts ut utan vidare om den ej fungerar.
Sen har ju många butiker öppet köp, skulle en tv gå sönder inom denna perioden brukar tvn bytas ut direkt.
Efter 30 dagar skickas däremot alltid produkten på service (tyvärr). Jag förstår att man känner sig frustrerad och besviken över att en sån dyr tv inte fungerar och jag kan absolut också tycka att en lånetv minst är på sin plats. Hade varit kanon om butikerna kunde erbjuda det genom något samarbete med Samsung, men så är det tyvärr inte idag.
Verkstadstiden beror helt på hur mycket verkstaden har att göra, vilket fel det är och så vidare! Om du får tillbaka tv'n inom 3 veckor skall du nog vara ganska nöjd, då har det gått ganska fort!
Vad det gäller utbyte av tv'n efter 30 dagar så kan man bara jämföra, du får inte en ny bil bara för att den plötsligt inte startar, den repareras, så är det dessvärre med det mesta idag!
Postad 21 augusti 2006 - 08:42
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Ojojoj, låter trevligt att DNIe går att stänga av =)
Har tidigare uttryckt mig mestadels positivt om DNIe. Men har insett att det är lite som att ha Loudnessknappen på förstärkaren på hela tiden! Allså inget man uppskattar speciellt mycket. Så det ska blir riktigt intressant att se vad det gör för skillnad! =)
Det kommer nog vara detta som gör skillnaden om jag kommer skickar tillbaks min tv eller inte. DNIe kanske är bra på dåliga signaler. Men Digitala signaler från en bra DVDspelare tycker jag den ska ge fan i...
Har bestämt med HBB att dom skall kalibrera sin q7h med riktiga instrument och slå av DNIe om det går bra. Ska kontakta dom imorgon för att få reda på resultatet och ta del av deras kalibreringar. Efter jag fått det så faller den slutgiltiga dommen. Förhoppningsvis får jag behålla en TVn jag är nöjd med. I värsta fall kostar det mig 500 spänn och mycket möda att skicka tillbaks min C7h:a. Så jag håller tummarna! Än finns det hopp! =)
Postad 21 augusti 2006 - 13:36
Pjusken
-
Pjusken
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har hatt Q7H i 14 dager og er stort sett fornøyd.
Når det gjelder tekst-tv så er kontrasten og fargene VELDIG sterke og nesten ubehaglig å se på.
Har prøvd å justere kontrasten og fargen i menyen uten at det hjelper.
Kanskje det ikke er mulig å justere kontrasten på tekst-tv`n?
På Panasonic sine modeller kan man justere kontrasten på tekst-tv`n.
Kanskje man må inn i undermenyen for å justere kontrasten på tekst-tv`n?
Postad 21 augusti 2006 - 14:41
big jane
-
big jane
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
måste fråga är jag den enda som inte märkt av nått negativt med DNIe? börjar nästan tro det är nått fel på mej
Redigerat av big jane, 21 augusti 2006 - 14:42.
Postad 21 augusti 2006 - 18:50
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Big jane: Det är bara att gratulera!
Nu ska jag testa slå av DNIe så kasnke jag blir lika nöjd som du  Får väl se  ...
Postad 21 augusti 2006 - 21:53
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
YES!!!! Äntligen! Har nu stängt av DNIe och VILKEN SKILLNAD! Fin Mjuk Stabilitet och scenerna Flyter ihop på ett harmoniskt och trevligt sätt!!!
Har också minskat grundsvärtan något. Krävs nog en hel del tid för att förstå sig helt. Det är en ###### djungel med inställningar. HAr nöjt mig med att pilla lite på vitbalans, DNIe, svartbotten och "grundkontrast" då det är några av få saker jag begriper mig på. Men fortsättning följer.
Det är som ny TV dom flesta oroligheterna i mörka partier försvinner och man slipper all typ av blinkande!!!! Fin HArmonisk bild. Mmmmm.... Nu är jag lite förblindad av "nyhetens behag" men jag får återkomma med mer input efter någon liten film till
Postad 21 augusti 2006 - 22:33
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Väntar på vår Q7H, ska komma på tors eller fredag. Fan va trist det e att vänta alltså :/
Postad 22 augusti 2006 - 09:27
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
YES!!!! Äntligen! Har nu stängt av DNIe och VILKEN SKILLNAD! Fin Mjuk Stabilitet och scenerna Flyter ihop på ett harmoniskt och trevligt sätt!!!
Har också minskat grundsvärtan något. Krävs nog en hel del tid för att förstå sig helt. Det är en ###### djungel med inställningar. HAr nöjt mig med att pilla lite på vitbalans, DNIe, svartbotten och "grundkontrast" då det är några av få saker jag begriper mig på. Men fortsättning följer.
Det är som ny TV dom flesta oroligheterna i mörka partier försvinner och man slipper all typ av blinkande!!!! Fin HArmonisk bild. Mmmmm.... Nu är jag lite förblindad av "nyhetens behag" men jag får återkomma med mer input efter någon liten film till 
<{POST_SNAPBACK}>
Wow! Är det sant!? hur gick du tillväga?? Skulle gärna vilja se dina inställningar i servicemenyn!! Har kollat igenom hifi-forum.de nu och såvitt jag förstår ändrar man DNIe under: Punkt 5 - Option block - FRC Samssung; från värde 00H --> 01H ? i servicemenyn... (nedan text översatt från tyska): "You must search in the SM. With any submenu DNIe 00 stands. Set then (as far as I know) to 01." http://www.nv-system...erviceMenu7.JPGMen känner mig inte helt hundra på detta... sen är min TV fortfarande på verkstan, så har ingen möjlighet att testa heller... Men skulle som sagt uppskatta enormt om du delade med dig av dina servicemeny-inställningar!
Postad 22 augusti 2006 - 10:19
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Berätta hur du stängt av skiten!!!!!!
Vill oxå göra detta nu...
Postad 22 augusti 2006 - 10:34
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hejsan, har suttit och lusläst alla sidor nu angående denna Samsung PS-42Q7H, men har fortfarande mycket svårt att bestämma mig mellan Samsungen och Pioneer PDP-436RXE. Pioneeren är lite dyrare (24990:-) men priset känns inte som om det är det som ska avgöra utan kvalitet. Designen är ju likvärdig. Har varit runt i alla möjliga affärer och kikat och tyckt det har varit riktigt bra bild på Samsungen, men när man väl rådfrågar personalen så säger i stort sett alla att man ska välja Pioneeren. Men efter att man läst runt på forumet ang. Pioneer så känns risken för inbränning enorm... Det känns ju extra tråkigt på en sån snygg plasma. Däremot verkar inte Samsungen vara utsatt för det. Så nu vänder ja mig till er... Vad tycker ni? Vad ska man välja? // th_om_as
Postad 22 augusti 2006 - 15:14
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hejsan, har suttit och lusläst alla sidor nu angående denna Samsung PS-42Q7H, men har fortfarande mycket svårt att bestämma mig mellan Samsungen och Pioneer PDP-436RXE. Pioneeren är lite dyrare (24990:-) men priset känns inte som om det är det som ska avgöra utan kvalitet. Designen är ju likvärdig.
Har varit runt i alla möjliga affärer och kikat och tyckt det har varit riktigt bra bild på Samsungen, men när man väl rådfrågar personalen så säger i stort sett alla att man ska välja Pioneeren.
Men efter att man läst runt på forumet ang. Pioneer så känns risken för inbränning enorm... Det känns ju extra tråkigt på en sån snygg plasma. Däremot verkar inte Samsungen vara utsatt för det.
Så nu vänder ja mig till er... Vad tycker ni? Vad ska man välja?
// th_om_as
<{POST_SNAPBACK}>
Äger själv en Samsung och är nöjd med vad den presterar bildmässigt. Pioneer är nog lite vassare dock, men precis som du själv skriver, samtidigt mer känslig för inbränningar. Det kommer dock nya Samsung och Pioneer modeller till hösten (b la en mkt lovande Samsung LCD med LED-teknik...), så varför inte vänta på dem? Här är länkar till dessa modeller: https://www.minhembi...howtopic=129958https://www.minhembi...howtopic=128045
Postad 22 augusti 2006 - 15:20
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
OBSERVERA: Det finns INGEN reset-funktion på vad du ändrar i service menyn. Det reset-alternativet som finns där fungerar bara på de användarinställningarna du gjort i användarmenyn. Så det gäller att fotografera alternativt skriva upp alla grundvärden innan man ändrar (för att kunna gå tillbaks, det är så lätt hänt att pilla för mycket! Och det är viktigt att tänka på att man är i en meny där man "inte ska vara").
I servicemenyn hoppar du inte bara in och ändrar på ett alternativ genom att trycka höger pil eller OK utan också när man trycker pil vänster. Viktigt att tänka på!
Genom att som tidigare nämnts i tråden, trycka Info, Menu, Mute och sedan On i en följd när TVn är avstängd, startar man servicemenyn. Källan du hade sist visas då i bakgrunden på denna.
Genom att sedan bläddra in i menyn "Option Block" och ändra talet efter DNIe från 00 till 01 kan man stänga av skiten.
Vad märkte jag för försämringar?: Så långt INGA!
Vad märkte jag för förbättringar?: Blinkandet försvann, bilden känns stabilare, svärtan är riktigt bra även i riktigt mörka scener där endast lite ljus finns. Skuggorna i ansiktet på folk är inte längre för hårda och Inte ens bakgrunden till eftertexter blir grå! Imponerande va! ;P
Det allvarligaste felet jag har kvar att justera bort är de gröna artefakterna som syns i skuggiga områden då denna ska visa en viss mörkgrå/svart nyans. Dessa fel beror nästan helt säkert på att den stackars panelen matas med för mycket grönt från fabriken. Så det blir kvällens projekt att justera bort detta =)
För dom som inte vågar pilla i menyerna själv rekomenderar jag att lämna skärmen på kalibrering. Då skärmen mäts upp individuellt och justeras med speciella mätare blir det bättre än man kan göra det "för hand". Det kostar mellan säg 1500 och 3000 spänn. Men den bildförbättring man får Kan utan svårigheter jämföras med att köpa en 10 000 kronor dyrare skärm (jämfört med en skärm som bara justerats i användarmenyn).
Fabriksinställningar kan aldrig bli bra. Bara mer eller mindre dåliga då alla elektronikkomponenter (och det är ganska många  ) i en tv som denna, har en toleransvariation på ett par procent vilket gör att varje tv är unik vad gäller färgmättnad och andra egenskaper. Därför finns inga inställningar som passar alla. Däremot överstegras färgstyrka och skärpa m.m. för att tvapparaterna ska imponera i butik. Det är denna överstegring som är gemensam för så gott som alla samsung PS-42x7hx och som man kan hjälpa varandra med att få till. Om man inte har råd eller lust att skicka sin tv på kalibrering alternativt ta hem någon som kalibrerar tvn då förstås.
Det va lite om det.... Man börjar kunna lite småmycket om det här nu tycker jag =)
Men eftersom jag inte snackat tillräckligt mycket skit så är jag ju fortfarande bara Rookie! ;P
th_om_as:
På en tiogradig skala skulle jag som helhet aldrig kunna ge skärmen jättehögt på grund att det inte går att komma åt många av dom riktigt viktiga inställningarna via användarmenyn. Men får jag bara bort dom gröna artefakterna ger jag skärmens design-, bygg- och bildkvalitet en nia. En trevlig 10:a såg jag härom veckan. Det va en Pioneer för 90 000:-. Det finns alltid dyrare och bättre skärmar, men efter lite justeringar i servicemenyn tror jag den här tvn står sig riktigt riktigt starkt och lätt kan konkurrera med många av dom betydligt dyrare skärmarna.
Den klarar nämligen allt svårt. Den har fin färgmättnad, bra skärpa, djup och relativt sett detaljerad svärta, den klarar återge riktigt ljusa scener bra och har betydligt mindre problem med reflexer än vad jag va rädd för.
SMD fungerar förresten enligt min uppfattning bra. Har inte sett några negativa effekter än, men upplever att den ger den där lilla extra skärpan som behövs till actionsceener. Hur den fungerar till fotboll, som jag bara tittat på lite oengegerat någon enstaka gång, kan jag inte uttala mig om. Men till "vanliga" filmscener klarar SMD alldeles utmärkt.
Enligt en servicekille skulle förresten inte E7H och C7H/Q7H vara helt samma tv utan innehållet skiljer sig mer än bara SMD.
Det var allt för den här gången. Kan ju skicka in ett par bilder på min C7Ha in action sen om ni är snälla
Oj, förlåt, ser förresten att jag bara är wannabe
Redigerat av Unregistereddd5f474b, 22 augusti 2006 - 15:22.
Postad 22 augusti 2006 - 15:58
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Toppen Hagman!! Mkt välformulerad och detaljerad beskrivning av hur man går tillväga med DNIe och service menyn! Tackar ödmjukast för detta! Och jag håller med till 100%: det är oerhört viktigt att ta foton av alla SM-inställningar man ändrar i, så att man lätt kan gå tillbax till orgvärdena ifall ngt skulle gå på tok!
Ska genast prova att stänga av DNIe när jag får tillbax min Q7Ha från verkstaden!! Hör av dig om du lyckas få bukt med de "gröna störningarna" oxå! Enda sättet jag fått bort dessa på är genom att dra ner kontrast och ljus, vilket visserligen kändes helt OK, men samtidigt försvann ju en del detaljer och dyl från svärtan också...
Redigerat av ajzman, 22 augusti 2006 - 16:13.
Postad 22 augusti 2006 - 21:07
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Fy f-n vad skönt... Nu e skiten avstängd..... Tack Hagman..
Än så länge är det bara positivt jag har att säga ang avstängd DNIe.....
Äntligen e jag nöjd med min PS-50C7H
Postad 22 augusti 2006 - 21:22
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Fy f-n vad skönt... Nu e skiten avstängd..... Tack Hagman..
Än så länge är det bara positivt jag har att säga ang avstängd DNIe.....
Äntligen e jag nöjd med min PS-50C7H 
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis Demon! Ska också stänga av DNIe på min burk så fort den e tillbax från service! Btw Hagman, du har inte lust att posta dina SM-inställningar? (för jag antar att du ändrat mer än bara DNIe 00 --> 01 vid det här laget...?  ) Ska bli så jäkla gött och se va burken kan åstadkomma med DNIe avstängd och lite schyssta inställningar!!
Postad 22 augusti 2006 - 22:10
Altheus
-
Altheus
-
Amatör
-
-
55 inlägg
hehe, gött hagman22, har letat runt efter inställningar för att stänga av DNIe. Tackar och bugar.
detta forum ä verkligen grymt använderbart
Postad 23 augusti 2006 - 07:19
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hejsan, har suttit och lusläst alla sidor nu angående denna Samsung PS-42Q7H, men har fortfarande mycket svårt att bestämma mig mellan Samsungen och Pioneer PDP-436RXE. Pioneeren är lite dyrare (24990:-) men priset känns inte som om det är det som ska avgöra utan kvalitet. Designen är ju likvärdig.
Har varit runt i alla möjliga affärer och kikat och tyckt det har varit riktigt bra bild på Samsungen, men när man väl rådfrågar personalen så säger i stort sett alla att man ska välja Pioneeren.
Men efter att man läst runt på forumet ang. Pioneer så känns risken för inbränning enorm... Det känns ju extra tråkigt på en sån snygg plasma. Däremot verkar inte Samsungen vara utsatt för det.
Så nu vänder ja mig till er... Vad tycker ni? Vad ska man välja?
// th_om_as
<{POST_SNAPBACK}>
Äger själv en Samsung och är nöjd med vad den presterar bildmässigt. Pioneer är nog lite vassare dock, men precis som du själv skriver, samtidigt mer känslig för inbränningar. Det kommer dock nya Samsung och Pioneer modeller till hösten (b la en mkt lovande Samsung LCD med LED-teknik...), så varför inte vänta på dem? Här är länkar till dessa modeller: https://www.minhembi...howtopic=129958 https://www.minhembi...howtopic=128045
<{POST_SNAPBACK}>
th_om_as:
På en tiogradig skala skulle jag som helhet aldrig kunna ge skärmen jättehögt på grund att det inte går att komma åt många av dom riktigt viktiga inställningarna via användarmenyn. Men får jag bara bort dom gröna artefakterna ger jag skärmens design-, bygg- och bildkvalitet en nia. En trevlig 10:a såg jag härom veckan. Det va en Pioneer för 90 000:-. Det finns alltid dyrare och bättre skärmar, men efter lite justeringar i servicemenyn tror jag den här tvn står sig riktigt riktigt starkt och lätt kan konkurrera med många av dom betydligt dyrare skärmarna.
Den klarar nämligen allt svårt. Den har fin färgmättnad, bra skärpa, djup och relativt sett detaljerad svärta, den klarar återge riktigt ljusa scener bra och har betydligt mindre problem med reflexer än vad jag va rädd för.
SMD fungerar förresten enligt min uppfattning bra. Har inte sett några negativa effekter än, men upplever att den ger den där lilla extra skärpan som behövs till actionsceener. Hur den fungerar till fotboll, som jag bara tittat på lite oengegerat någon enstaka gång, kan jag inte uttala mig om. Men till "vanliga" filmscener klarar SMD alldeles utmärkt.
Enligt en servicekille skulle förresten inte E7H och C7H/Q7H vara helt samma tv utan innehållet skiljer sig mer än bara SMD.
Det var allt för den här gången. Kan ju skicka in ett par bilder på min C7Ha in action sen om ni är snälla 
Oj, förlåt, ser förresten att jag bara är wannabe 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för svaren... Ska kolla in dom nya modellerna, men samtidigt är man ju inget fan av att vänta på grejerna utan vill gärna ha dom så snart som möjligt. Ingen me dock som har något att tillägga? Vill gärna ha så mycket input som möjligt!
Postad 23 augusti 2006 - 07:29
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Jaha efter en kväll med DNIe avstängd är jag verkligen överlycklig... som en ny Tv....
Bara det där grönsticket som kan reta mig lite men det går ju att kalibrera bort.... så det får bli nästa projekt..
Och gisses med inställningar och menyer där var i Service menyn.......
Postad 23 augusti 2006 - 08:20
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Jaha efter en kväll med DNIe avstängd är jag verkligen överlycklig... som en ny Tv....
Bara det där grönsticket som kan reta mig lite men det går ju att kalibrera bort.... så det får bli nästa projekt..
Och gisses med inställningar och menyer där var i Service menyn....... 
<{POST_SNAPBACK}>
Grymt!! Vilka förbättringar har du märkt redan nu? *nyfiken*
Postad 23 augusti 2006 - 14:43
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
"Flimmret" är borta.... Bilden är mkt stabilare och klart märkbart mindre "color banding"....
Återkommer med mer
Postad 23 augusti 2006 - 15:14
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
"Flimmret" är borta.... Bilden är mkt stabilare och klart märkbart mindre "color banding"....
Återkommer med mer
<{POST_SNAPBACK}>
Blir det mindre color banding också?! SUVERÄNT!!!! Bara tomtarna på verkstan kan bli klar med min =!#&/()#¤%&!* TV nån j****a gång, så man kan testa!!
Redigerat av ajzman, 23 augusti 2006 - 15:37.
Postad 23 augusti 2006 - 16:01
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Grönsticket är nu bortkalibrerat! =) Så nu kan man ha nästan hur ljust man vill utan att artefakter hoppar fram ur skuggorna och skrämmer en =P (Är dock jäkligt svårt att få till rätt färgbalans "för hand".....
Inte helt nöjd än. Har inte riktigt kopplat vilka inställningar som är globala och inte. Men det kommer
Det går förresten att göra ytterligare en inställning som ger ytterligare naturligare bildåtergivning och som minskar bandningen och false contouring ännumer. Man slår på "full bypass" så blir det ännu bättre. Detta val avaktiveras om man sedan slår på SMD i användarmenyn. Så vill man köra skärmen så så ska man ge fan i SMD-funktionen i användarmenyn.
Men en sak kan jag säga nu efter att jag utvärderat och testat utav bara fan!: Vilken TV!!!!
Om ingenjörerna på Samsung skulle se vilka inställningar folk kör sina apparater med, skulle dom förmodligen börja gråta över att så mycket hårt arbete gjorts i onödan!
Ska bli kul att få tag på riktigt framkalibrerade värden sen...
Redigerat av Unregistereddd5f474b, 23 augusti 2006 - 16:02.
Postad 23 augusti 2006 - 17:00
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Grönsticket är nu bortkalibrerat! =) Så nu kan man ha nästan hur ljust man vill utan att artefakter hoppar fram ur skuggorna och skrämmer en =P (Är dock jäkligt svårt att få till rätt färgbalans "för hand".....
Inte helt nöjd än. Har inte riktigt kopplat vilka inställningar som är globala och inte. Men det kommer 
Det går förresten att göra ytterligare en inställning som ger ytterligare naturligare bildåtergivning och som minskar bandningen och false contouring ännumer. Man slår på "full bypass" så blir det ännu bättre. Detta val avaktiveras om man sedan slår på SMD i användarmenyn. Så vill man köra skärmen så så ska man ge fan i SMD-funktionen i användarmenyn.
Men en sak kan jag säga nu efter att jag utvärderat och testat utav bara fan!: Vilken TV!!!!
Om ingenjörerna på Samsung skulle se vilka inställningar folk kör sina apparater med, skulle dom förmodligen börja gråta över att så mycket hårt arbete gjorts i onödan! 
Ska bli kul att få tag på riktigt framkalibrerade värden sen...
<{POST_SNAPBACK}>
Det här låter ju bara bättre och bättre, fett med cred till dig Hagman!! Personligen känner jag dock att jag inte vill "harva runt" för mkt bland alla värden i servicemenyn, så det kanske räcker med att stänga av DNIe (00 --> 01) samt Full bypass (00 --> 01) ?? Tänker jag rätt då? Och det är klart, du är varmt välkommen att posta dina SM-värden efter du laborerat klart...  EDIT: eller vänta! Det måste bli Full bypass 01 --> 00 ?? Eftersom man vill slå på funktionen, inte stänga av den... ??
Redigerat av ajzman, 23 augusti 2006 - 17:03.
Postad 23 augusti 2006 - 18:48
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Man tackar för creden! =) Kul att kunna göra andra glada då man själv nästan börjat få grå hår av beslutsångest!  Men nu är den tiden förbi =)
Ajzman: Fan, nu förvirrar du ju mig med  Men det är ju bara att testa så ser man vad som blir bäst. Skillnaden jag märkte när jag ändrade detta värde från orginal va att det framträdde än mer detaljer i skuggan. Ändringen innebär alls inte en så stor förändring som en avsängning av DNIe gör. Men som sagt, lite mindre bandning och lite mindre false contouring och detta leder till något mer detaljerad svärta.
Nästa vecka ska jag få värden från en proffs-kalibrerad C7h:a. Ska bli riktigt kul att se vad dom värdena kan göra =) Men jag måste tyvärr göra er besvikna. Villkoret för att jag skulle få dom va att jag inte knystade om dom på forumet. Så så blir det. Men kommer jag fram till något jag tycker är bra innan dess så ska jag knysta som bara den ;P
Fortsättning följer....
Postad 23 augusti 2006 - 21:24
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Såg att Hembiobutiken säljer en kalibrerad Q7:a för ett par tusingar över ordinarie pris. Projektorer har man ju sett säljas med kalibrerade inställningar. Nu är det tydligen tv-apparaternas tur.
Synd att så fundamentala "defekter" ska behöva kalibreras bort.
OT:
Jag tycker att den eller de butiker som vill hänga med i branchen borde hänga lite mer på detta eller andra forum för att kolla stämningen och vad som är intressant och inte. Jag tycker samtidigt att upptäcker då butikerna missnöje med någon produkt eller så ska de passa på att dela med sig av sina erfarenheter när det gäller inställningar etc för att samtidigt kunna sälja fler produkter.
Sedan kan jag aldrig sluta förvånas av att El-giganten etc säljer, åtminstone för mig, helt ointressanta modeller som ingen ens söker efter på Prisjakt eller Pricerunner. Vill de sälja skit till överpris så är det ifs deras problem. Jag tycker bara synd om folk som tror att de behöver köpa skiten.
Oj, jag kanske blev lite väl negativ där.
Redigerat av Unregisteredb0624c55, 23 augusti 2006 - 21:38.
Postad 24 augusti 2006 - 09:59
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Såg att Hembiobutiken säljer en kalibrerad Q7:a för ett par tusingar över ordinarie pris. Projektorer har man ju sett säljas med kalibrerade inställningar. Nu är det tydligen tv-apparaternas tur.
Synd att så fundamentala "defekter" ska behöva kalibreras bort.
OT: Jag tycker att den eller de butiker som vill hänga med i branchen borde hänga lite mer på detta eller andra forum för att kolla stämningen och vad som är intressant och inte. Jag tycker samtidigt att upptäcker då butikerna missnöje med någon produkt eller så ska de passa på att dela med sig av sina erfarenheter när det gäller inställningar etc för att samtidigt kunna sälja fler produkter.
Sedan kan jag aldrig sluta förvånas av att El-giganten etc säljer, åtminstone för mig, helt ointressanta modeller som ingen ens söker efter på Prisjakt eller Pricerunner. Vill de sälja skit till överpris så är det ifs deras problem. Jag tycker bara synd om folk som tror att de behöver köpa skiten.
Oj, jag kanske blev lite väl negativ där. 
<{POST_SNAPBACK}>
Mycket intressant! Funderar faktiskt på att lämna in min Q7H för "äkta" kalibrering, borde bli bra mkt bättre bild och mindre störningar då! Men jag ska börja med att stänga av DNIe, det verkar ju hjälpa rätt mkt bara genom det...
Redigerat av ajzman, 24 augusti 2006 - 10:00.
Postad 24 augusti 2006 - 10:26
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Får Q7h:n idag, samt en HDMI-DVD vi oxå köpt =)
Något man ska tänka på när man packat upp den? ska den köras in ca 200 timmar utan att man ska ändra några inställningar eller så? Det här med att stänga av DNI:n? ska man vänta med det tills att TV körts in eller kan man göra det direkt?
mvh Daniel
Postad 24 augusti 2006 - 11:52
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Spajjjs:
Denna TV är mycket okänslig för inbränningar redan när den kommer ur kartongen. Så mina erfarenheter efter några veckor är att inga speciella åtgärder behövs utöver lite vanlig aktsamhet. Men sen har jag bara använt min TV till film och TV-tittande. Om du ska spela bör du nog vara försiktigare med kontrast och ljusstyrka och stillbilder i början för säkerhets skull.
Att slå av DNIe kan du göra på en gång. Det jag har märkt att DNIe gör är att "förstärka" skuggor och skillnaden mellan färger, och förstärka bakgrundsljuset för att få fram mer detaljer. Detta leder oftast bara till dålig bildåtergivning. DNIe har som jag har förstått det inget alls med inbränningsskydd eller känslighet att göra.
Postad 24 augusti 2006 - 11:59
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Spajjjs:
Denna TV är mycket okänslig för inbränningar redan när den kommer ur kartongen. Så mina erfarenheter efter några veckor är att inga speciella åtgärder behövs utöver lite vanlig aktsamhet. Men sen har jag bara använt min TV till film och TV-tittande. Om du ska spela bör du nog vara försiktigare med kontrast och ljusstyrka och stillbilder i början för säkerhets skull.
Att slå av DNIe kan du göra på en gång. Det jag har märkt att DNIe gör är att "förstärka" skuggor och skillnaden mellan färger, och förstärka bakgrundsljuset för att få fram mer detaljer. Detta leder oftast bara till dålig bildåtergivning. DNIe har som jag har förstått det inget alls med inbränningsskydd eller känslighet att göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Ett annat tips om du ska spela mkt är att slå på den inbyggda Game-mode, ska tydligen vara optimerat för just det.
Postad 24 augusti 2006 - 15:58
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tack för era svar hagman22 och ajzman. TV kommer inte användas till TV spel då jag inte har något sådant. Heller inte till datorn då jag redan har en bra skärm till den.
Inga spec. tips nu kan ge mig?
Postad 24 augusti 2006 - 16:12
Hultan
-
Hultan
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag var inne i en Expertbutik häromdagen och köpte ett hemmabiosystem. Pratade lite med en försäljare om PS-42Q7H också, då det förmodligen bli min nästa pryl att köpa. Han berätta då att det kommer en ny version av denna inom kort, med skillnad att det sitter en inbyggd digitalbox i. Någon som kan bekräfta? Vore ju smidigt att slippa ha en separat digitalbox.
Postad 24 augusti 2006 - 16:20
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har nu stängt av DNI genom service menyn och satt DNI på 01 istället för 00. Funderar på hur jag ska ställa in färgerna nu när den e helt ny. Någon som kan ge tips på det?
Postad 24 augusti 2006 - 17:04
Altheus
-
Altheus
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Någen som har tagit kort på sina default settings i system menyn ? skulle vilja jämföra med mina egna, tycker färgmässigt det ser lite konstigt ut.
tack på förhand
Postad 24 augusti 2006 - 17:11
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Jag var inne i en Expertbutik häromdagen och köpte ett hemmabiosystem. Pratade lite med en försäljare om PS-42Q7H också, då det förmodligen bli min nästa pryl att köpa. Han berätta då att det kommer en ny version av denna inom kort, med skillnad att det sitter en inbyggd digitalbox i. Någon som kan bekräfta? Vore ju smidigt att slippa ha en separat digitalbox.
<{POST_SNAPBACK}>
Det stämmer, den heter Q7HD (eller C7HD om du föredrar mattsvart ram...) och finns att beskåda på Samsungs hemsida här: http://www.samsung.c...v/ps_42q7hd.asp
Postad 24 augusti 2006 - 17:16
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Postad 24 augusti 2006 - 18:41
Altheus
-
Altheus
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Postad 24 augusti 2006 - 21:54
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
tackar ajzman!
<{POST_SNAPBACK}>
Det var så lite. jag är dock inte helt hundra på om alla inställningar är "default" (har fn ingen TV att jämföra med), men verkar faktiskt så (av det jag kommer ihåg)...
Postad 24 augusti 2006 - 22:09
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hultan, tänk bara på att den där digitalboxen i Q7HD/C7HD som du kommer få betala extra för bara är en vanlig standardbox och inte går att använde till de kommande HD-sändningarna.
Postad 24 augusti 2006 - 22:12
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Har någon kommit på hur man får kalibreringen i SM att fungera. På HDMI står det Calibration failed  Vet dock inte vad det gör för skillnad. Men det är ju sånt man stör sig på.
Tacksam för lite hjälp...
Postad 24 augusti 2006 - 22:17
Unregistereddd5f474b
-
Unregistereddd5f474b
-
Användare
-
-
125 inlägg
Någen som har tagit kort på sina default settings i system menyn ? skulle vilja jämföra med mina egna, tycker färgmässigt det ser lite konstigt ut.
tack på förhand
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade dessa länkar på det tyska forumet, verkar vara bilder över alla defaultsettings...
http://www.nv-system...erviceMenu0.JPG http://www.nv-system...erviceMenu1.JPG http://www.nv-system...erviceMenu2.JPG http://www.nv-system...erviceMenu3.JPG http://www.nv-system...erviceMenu4.JPG http://www.nv-system...erviceMenu5.JPG http://www.nv-system...erviceMenu6.JPG http://www.nv-system...erviceMenu7.JPG http://www.nv-system...erviceMenu8.JPG
<{POST_SNAPBACK}>
Är inte samma som mina defaultvärden. Hade alla tre gains uppe i 130 i vitbalansen då jag fick min tv. Som ett exempel. Men det är ju möjligt att det skiljer från tv till tv. Man vet aldrig... Men för övrigt verkar det stämma...
Redigerat av Unregistereddd5f474b, 24 augusti 2006 - 22:20.
Postad 25 augusti 2006 - 07:05
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
tack på förhand
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade dessa länkar på det tyska forumet, verkar vara bilder över alla defaultsettings...
http://www.nv-system...erviceMenu0.JPG http://www.nv-system...erviceMenu1.JPG http://www.nv-system...erviceMenu2.JPG http://www.nv-system...erviceMenu3.JPG http://www.nv-system...erviceMenu4.JPG http://www.nv-system...erviceMenu5.JPG http://www.nv-system...erviceMenu6.JPG http://www.nv-system...erviceMenu7.JPG http://www.nv-system...erviceMenu8.JPG
<{POST_SNAPBACK}>
Är inte samma som mina defaultvärden. Hade alla tre gains uppe i 130 i vitbalansen då jag fick min tv. Som ett exempel. Men det är ju möjligt att det skiljer från tv till tv. Man vet aldrig... Men för övrigt verkar det stämma...
<{POST_SNAPBACK}>
Tror att just vitbalansen diffade lite för mig också. Men är inte helt säker och isåfall rör det sig om ytterst små värden...
Postad 25 augusti 2006 - 07:07
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Har någon kommit på hur man får kalibreringen i SM att fungera. På HDMI står det Calibration failed Vet dock inte vad det gör för skillnad. Men det är ju sånt man stör sig på.
Tacksam för lite hjälp...
<{POST_SNAPBACK}>
Är inte det för att du stängt av DNIe och ställt in egna värden? Står iallafall en del om detta i det tyska forumet här: http://www.hifi-foru...138-363-11.htmlTesta translate.google.com för att översätta till engelska...
Postad 25 augusti 2006 - 12:15
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Nu har jag äntligen beställt en Samsung PS-42C7! Läckert med den mattsvarta ramen utan reflexer.
Jag ska in i menyerna som ni beskrivit ovan så verkar denna tv bli ännu bättre. När ni skriver att man ska vara försiktigt med pilar och OK-knapp hur stegar man sig igenom menyn respektive ändrar man i den?
Längtar!
Postad 25 augusti 2006 - 12:36
WendelClark
-
WendelClark
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
3 månaders betyget
Grymt bra bild på allt utom sport(har slagit av SMD) blir så ruskigt irriterande skuggor när man ser fotboll å det spelar ingen roll om det är över digital signal på Canal Plus.
Direkt spelarna är på avstånd utzoomade så finns dessa skuggor, direkt dom zoomar närbild blir det bra bild igen.
Som sagt fotboll på denna TV känns inte Perfekt däremot är bilden mkt bra vid vanliga program å DVD filmer.
Synd bara att man i stort sett köpte denna TV för hockey å fotboll............
Redigerat av WendelClark, 25 augusti 2006 - 12:37.
Postad 25 augusti 2006 - 13:10
Sigge19
-
Sigge19
-
Rookie
-
1 inlägg
WendelClark, har du testat att stänga av DNIe?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|