* Officiell trÄd - Panasonic PT-AX100 *
639 svar till detta Àmne
Postad 16 September 2007 - 17:49
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Bara för att vara sÀker pÄ att du inte har missförstÄtt nÄgot, hemlis:
Panelslitning Àr inget unikt för panasonics modeller utan de sitter samma typ av panel i alla LCD-projektorer av samma generation (det Àr ju faktiskt Epson som tagit fram panelen och OEM:ar den vidare till alla andra tillverkare). Det Àr endast 1080p-panelerna (D6 och D7) som Àr inorganiska, sÄ dÀr fÄr man hoppas att panelerna inte slits i samma utstrÀckning. AlltsÄ Àr panelslitning ett argument för att köpa DLP - inte för att köpa en annan LCD-projje... Vidare Àr missfÀrgningar inget unikt just för Panasonic utan, Àven hÀr, "unikt" för LCD-tekniken... Sad but true.
Mvh Henke
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet med missfÀrgningar existerar ju pÄ samtliga LCD's i olika utstrÀckning (jag har returnerat ca 6 projjar av olika modeller just pga av detta). Mitt intryck var att problemet var mer frekvent eller tydligt pÄ AX100 men det kanske rör sig om en missuppfattning. Möjligtvis Àr jag ocksÄ lite pÄverkad av min dÄliga erfarenhet av Panasonics tidigare modeller (PT-AE100 hade fruktansvÀrda missfÀrningsproblem). Sen avskrÀcker vÀl den hÀr trÄden ocksÄ: https://www.minhembi...howtopic=168403Panelslitning har jag hittills inte stött pÄ och dÄ Àr min nuvarande projektor snart fyra Är gammal! Hur som helst, AX100 gÄr ju bort för mig frÀmst pÄ grund av den begrÀnsade lens-shiften som jag verifierat att den stÀmmer (13% av den projicerade bildhöjden). Annars hade det nog varit köplÀge.. kan fÄ den för 8900kr inkl frakt frÄn dustinhome.se med studentrabatt
Redigerat av Unregistered43614, 16 September 2007 - 17:52.
Postad 16 September 2007 - 20:54
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlÀgg
Tjena hallÄ
Jag köpte denna projektor för nÄgra mÄnader sedan och har vÀl i det stora hela varit rÀtt nöjd. Men... jag stör mig vÀldigt mycket pÄ att bilden Àr ojÀmn i fÀrgerna. Detta syns framför allt nÀr bilden Àr helt svart, dÄ skiftar den frÄn svart till grönt (eller var det blÄtt?)...
NÄgot som jag börjat störa mig mer och mer pÄ faktiskt, nÀstan sÄ jag funderar pÄ att sÀlja den. Upplever det som det blivit vÀrre, men kanske bara sÄ att jag blivit mer kÀnslig. Hur upplever ni andra som Àger denna maskin bilden nÀr den visar svart? 
<{POST_SNAPBACK}>
Finns det ingen vÀnlig sjÀlv som kan tÀnka sig att svara?
Postad 16 September 2007 - 21:02
hd-fan
-
hd-fan
-
LĂ€rjunge
-
-
480 inlÀgg
Skulle precis slÄ till nÀr jag konstaterar att den kastar med bilden i linsens mitt Vilken katastrof för takmonteringen :S Om man inte vill ha ett meterlÄngt teleskop hÀngandes frÄn taket och inte heller ha duken vid taknocken blir det inte direkt enkelt att fÄ till det hela. Med mitt stativ (redan monterat med min befintliga projektor) kommer linsmitt pÄ ca 24cm frÄn tak, duken Àr 113cm hög och ovankanten pÄ duken Àr 57cm frÄn tak :S Har jag förstÄtt det hela rÀtt Àr det 13% frÄn linsmitt som Àr max v lens-shift vilket borde resultera i 38,69cm frÄn tak. KÀnns inte helt lockande att köpa nytt stativ och gÄ loss med slagborren igen.....
Verkar som att Àven AW15 kastar med centrum i linsmitt, Àr det sÄ pÄ samtliga nya projektorer?
<{POST_SNAPBACK}>
Du har rÀknat helt rÀtt, du fÄr nog titta efter en annan projje med mera vertikal lensshift Àn Pannan om du vill behÄlla duken pÄ den höjd du har nu (om du inte vill kombinera lensshift+ keystone justering) Bl a Epson TW 700 och Sanyo Z5 har vert lensshift sÄ att det rÀcker till för dig (om det Àr en LCD- maskin du Àr ute efter)
Och ja, jag tror alla nya LCD-projjar med lensshift skjuter bilden rakt fram, centrerad
elis
<{POST_SNAPBACK}>
Sanyo Z5 skjuter som min nuvarande projektor faktiskt men det blir nog en TW700 trots allt!
<{POST_SNAPBACK}>
Varför det ? (Shake you up ...) MĂ„ste du hĂ€nga den i taket ? Personligen gillar jag inte takmontering, kĂ€nns störande, sĂ„ jag har den pĂ„ en hylla "rĂ€ttvĂ€nd" och dĂ„ Ă€r det bra med lensshift nedĂ„t. Montering i all Ă€ra, men projektorns egenskaper ? Har du kollat vad den (TW700) klarar för input-signaler och hur dessa signaler hanteras ? Alla projjar som nĂ€mnts hĂ€r har bra bild allmĂ€nt sett men inte för alla insignaler. Vill du att den skall klara 1080p/24,50,60 för att hugga till med nĂ„got. Skalning, deinterlacing mm. Ăr den godkĂ€nt kalibrerad ur kartongen eller mĂ„ste man lĂ€mna in den för kalibrering om man inte klarar det sjĂ€lv ? VĂ€nta pĂ„ nyare alternativ ? Jag vill inte skrĂ€mmas (bara lite ) utan bara att du tĂ€nker ett varv extra innan du slĂ„r till. TW700 Ă€r vĂ€l nu ca ett Ă„r gammal konstruktion som du i sĂ„ fall skall leva med nĂ„gra Ă„r ... Dels kan du lĂ€sa pĂ„ TW700-trĂ„den och lĂ€sa TW700-manualen. En liten översikt finns hĂ€r. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har redan takmonterat min nuvarande projektor och varken jag eller min sambo Àr sÀrskilt sugna pÄ att ha en hylla utstickandes ca 40cm rakt ut frÄn vÀggen Tycker takmonteringen funkar kalas.. jag har lÀst pÄ en hel del om TW700 och hittar inget som avskrÀcker mig. Jag anvÀnder enbart progressiva bildkÀllor varför deinterlacing inte Àr en faktor vilket i princip Àr den enda kritik jag hittat. Kalibreringen ska vara riktigt bra out-of-the-box enligt Perra pÄ component.se och honom litar jag pÄ Visst kan man vÀnta pÄ nyare modeller men det kan man ju alltid göra.. det Àr sÀllan jag köper produkter direkt vid lansering eftersom det oftast innebÀr barnsjukdomar etc. PrisnivÄn pÄ TW700 Àr ju ocksÄ vÀldigt trevlig numera AX100 Àr vÀl egentligen det enda alternativet i samma prisklass / ljusstyrka och den faller bort för mig frÀmst pÄ grund av begrÀnsad lens shift (bara 13%!) men jag har Àven lÀst om panelslitning och missfÀrgningar. AX100 ska enligt specen klara 1080p/24 men i praktiken fungerar det dÄligt (enligt vad jag lÀst). Dessutom har jag inga 1080p-kÀllor och nÀr det Àr dags kommer jag köpa en helt ny projektor i alla fall 
<{POST_SNAPBACK}>
Panelslitningar borde vara liknande, det Àr vÀl Epson -paneler Àven i AX100:an ... Jag har haft min AX100 nÀstan i ett Är nu utan nÄgra störande problem, tvÀrtom. För mig var 1080p-hanteringen viktig och jag kan intyga 1080p/24 flyter felfritt vilket ocksÄ en av gurusarna i forumet mÀtt upp. Signalhanteringen i AX100:an Àr eminent bra för att vara en projektor sÄ dÀrför matar jag den helst med "Source Direct" dvs som det ligger pÄ skivan, 576i resp. 1080p/24 via HDMI frÄn spelaren, en Sony BDP-S1E. Med tanke pÄ att jag betalade nÀstan 17000 spÀnn, sÄ Àr dagens pris pÄ 8990:- otrligt bra. Kanske borde jag köpa en till som reservlampa SÄ att hembiobutiken krÀngde slut pÄ 114 AX100 pÄ en vecka, sÄ nu var det noll i lager igen! OK, jag ville bara kommentera lite grann utgÄende frÄn mina erfarenheter och "hemlis" verkar ju ha bestÀmt sig, vi prioriterar lite olika saker
Postad 16 September 2007 - 21:24
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Panelslitningar borde vara liknande, det Àr vÀl Epson -paneler Àven i AX100:an ... Jag har haft min AX100 nÀstan i ett Är nu utan nÄgra störande problem, tvÀrtom. För mig var 1080p-hanteringen viktig och jag kan intyga 1080p/24 flyter felfritt vilket ocksÄ en av gurusarna i forumet mÀtt upp. Signalhanteringen i AX100:an Àr eminent bra för att vara en projektor sÄ dÀrför matar jag den helst med "Source Direct" dvs som det ligger pÄ skivan, 576i resp. 1080p/24 via HDMI frÄn spelaren, en Sony BDP-S1E. Med tanke pÄ att jag betalade nÀstan 17000 spÀnn, sÄ Àr dagens pris pÄ 8990:- otrligt bra. Kanske borde jag köpa en till som reservlampa SÄ att hembiobutiken krÀngde slut pÄ 114 AX100 pÄ en vecka, sÄ nu var det noll i lager igen! OK, jag ville bara kommentera lite grann utgÄende frÄn mina erfarenheter och "hemlis" verkar ju ha bestÀmt sig, vi prioriterar lite olika saker 
Ja tÀnk! MÀrkligt att inte alla prioriterar som du  Om 1080p/24 fungerar fint pÄ AX100 Àr det bara att gratulera, pÄ AVSFORUM (se TW700-trÄden) hÀvdar man att den inte sköter det bra alls. LikasÄ har jag lÀst oberoende tester som sÀger samma sak, exempelvis hÀr: http://www.hometheat...006-part-3.htmlMen det Àr egentligen ovÀsentligt eftersom jag inte bryr mig om 1080p  För er som Àr nöjda med AX100 Àr det kanon! SjÀlv vill jag ha en ljusstark projektor med fina bildegenskaper och flexibel lens-shift, tyvÀrr uppfyller inte AX100 alla de kraven varför jag vÀljer en annan projektor. Simple as that
Redigerat av Unregistered43614, 16 September 2007 - 21:32.
Postad 16 September 2007 - 23:01
hd-fan
-
hd-fan
-
LĂ€rjunge
-
-
480 inlÀgg
Ja tÀnk! MÀrkligt att inte alla prioriterar som du Om 1080p/24 fungerar fint pÄ AX100 Àr det bara att gratulera, pÄ AVSFORUM (se TW700-trÄden) hÀvdar man att den inte sköter det bra alls. LikasÄ har jag lÀst oberoende tester som sÀger samma sak, exempelvis hÀr:
http://www.hometheat...006-part-3.html
Men det Àr egentligen ovÀsentligt eftersom jag inte bryr mig om 1080p För er som Àr nöjda med AX100 Àr det kanon! SjÀlv vill jag ha en ljusstark projektor med fina bildegenskaper och flexibel lens-shift, tyvÀrr uppfyller inte AX100 alla de kraven varför jag vÀljer en annan projektor. Simple as that 
<{POST_SNAPBACK}>
Bara för att lugna (andra): AX100:an Àr specad för 1080p/24 och dÄ kan man reklamera om det inte funkar. Hade det inte funkat hade jag setat med en annan proj idag. Kan nÀmna att jag kör med en tolvmeters HDMI- kabel av "medelklass" och det funkar briljant. Dessutom Àr jag allergisk nÀr det gÀller störningar i bilden, studsar upp i taket ... Favorit i repris: Ja tÀnk! MÀrkligt att inte alla prioriterar som du  Svar: Det var det mÀrkligaste jag hört pÄ min Àra ... Hör gÀrna av dig "hemlis" nÀr du fÄtt upp grejorna, vi lyssnar gÀrna pÄ erfarenheter !
Postad 16 September 2007 - 23:36
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Postad 17 September 2007 - 06:14
eliselis
-
eliselis
-
LĂ€rjunge
-
-
484 inlÀgg
Skulle precis slÄ till nÀr jag konstaterar att den kastar med bilden i linsens mitt Vilken katastrof för takmonteringen :S Om man inte vill ha ett meterlÄngt teleskop hÀngandes frÄn taket och inte heller ha duken vid taknocken blir det inte direkt enkelt att fÄ till det hela. Med mitt stativ (redan monterat med min befintliga projektor) kommer linsmitt pÄ ca 24cm frÄn tak, duken Àr 113cm hög och ovankanten pÄ duken Àr 57cm frÄn tak :S Har jag förstÄtt det hela rÀtt Àr det 13% frÄn linsmitt som Àr max v lens-shift vilket borde resultera i 38,69cm frÄn tak. KÀnns inte helt lockande att köpa nytt stativ och gÄ loss med slagborren igen.....
Verkar som att Àven AW15 kastar med centrum i linsmitt, Àr det sÄ pÄ samtliga nya projektorer?
<{POST_SNAPBACK}>
Du har rÀknat helt rÀtt, du fÄr nog titta efter en annan projje med mera vertikal lensshift Àn Pannan om du vill behÄlla duken pÄ den höjd du har nu (om du inte vill kombinera lensshift+ keystone justering) Bl a Epson TW 700 och Sanyo Z5 har vert lensshift sÄ att det rÀcker till för dig (om det Àr en LCD- maskin du Àr ute efter)
Och ja, jag tror alla nya LCD-projjar med lensshift skjuter bilden rakt fram, centrerad
elis
<{POST_SNAPBACK}>
Sanyo Z5 skjuter som min nuvarande projektor faktiskt men det blir nog en TW700 trots allt!
<{POST_SNAPBACK}>
I sÄ fall skjuter din nuvarande ocksÄ centrerat...
lensshift_Z5.JPG 16.97K
1 Antal nerladdningaredit: Bilden visar Z5:ans lensshift elis
Redigerat av eliselis, 17 September 2007 - 06:17.
Postad 17 September 2007 - 07:42
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
elis
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
I sÄ fall skjuter din nuvarande ocksÄ centrerat...
lensshift_Z5.JPG 16.97K
1 Antal nerladdningar
edit: Bilden visar Z5:ans lensshift
elis
<{POST_SNAPBACK}>
I stand corrected!
Postad 17 September 2007 - 16:57
bretep
-
bretep
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Hej! Jag har precis öppnat lÄdan med min nyinköpta ax100 och kopplat in hdmi kabel mellan projektor och dvd spelaren. Ljud som musik explosioner hörs men men inte tal, bara som ett svagt mummel i bakgrunden. Bilden Àr helt ok pÄ min smutsgula tapet(Àr mitt i en flyttning).
Tar med mig den i morgon och kollar pĂ„ jobbet vanlig komposit och vga. Tror ni det beror pĂ„ kabeln ? mĂ„ste man samtidigt ha en ljudkabel ocksĂ„ mellan projektorn och dvd-spelaren? Ăr inte sĂ„ bra pĂ„ sĂ„nt hĂ€r sĂ„ jag Ă€r tacksam för svar av er som kan och kanske har varit med om liknande.
Postad 17 September 2007 - 18:39
frhape
-
frhape
-
LĂ€rjunge
-
-
276 inlÀgg
Jag Àr förvÄnad att du hör ljud över huvud taget. VarifrÄn kommer ljudet?
Mig veterligen sÄ visar projektorer bara bild. Ljudet mÄste du köra via en förstÀrkare och ut i separata högtalare.
Postad 17 September 2007 - 18:48
bretep
-
bretep
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Du ser hur mycket jag kan , jag har ett av LG:s hemmabiosystem , Àr det inte en förstÀrkardel inbyggd i dvdspelaren ?MÄste jag köpa en separat förstÀrkare och och dra systemet genom den? Min första tanke att det var fel pÄ projektorn..
Postad 17 September 2007 - 18:57
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Du ser hur mycket jag kan , jag har ett av LG:s hemmabiosystem , Àr det inte en förstÀrkardel inbyggd i dvdspelaren ?MÄste jag köpa en separat förstÀrkare och och dra systemet genom den? Min första tanke att det var fel pÄ projektorn..
<{POST_SNAPBACK}>
Vad Àr det för LG system du har? (modell)
Redigerat av Unregistered43614, 17 September 2007 - 18:59.
Postad 17 September 2007 - 19:02
Bjorn_N
-
Bjorn_N
-
Wannabe
-
-
47 inlÀgg
Jag har fÄtt ett lustigt fel pÄ min PT-AX.. NÀr jag startar den funkar den fint i ca 1-2 minuter sen stÀnger den av sig sjÀlv? Det gÄr inte att starta om den förrÀnn jag har tryckt av och pÄ igen pÄ strömbrytaren pÄ baksidan, efter detta funkar den fint igen..
Verkar precis som en slags timer funktion som gÄr in och slÄr av den, har ingen större lust att skicka den pÄ service och bli av med den en lÀngre tid, och blir det inte vÀrre sÄ kan jag vÀl leva med att fÄ starta om den igen efter ett par minuter...
<{POST_SNAPBACK}>
Min AX100 (köpt i oktober) har precis börjat visa upp det hÀr problemet. Det Àr tydligen ett kÀnt problem som har att göra med att irisen hÀnger upp sig. Jag hittade en lÄng trÄd pÄ avsforum.com om just det hÀr problemet och det verkar som om Panasonic har erkÀnt problemet. Det verkar ocksÄ som om problemet förvÀrras med tiden nÀr det vÀl börjat visa sig, dvs det behövs fler och fler omstarter efter hand för att fÄ den att förbli igÄng.
Jag har anmÀlt detta till inköpsstÀllet (digitalo.de) och rÀknar helt kallt med att bli tvungen att skicka in den för reparation.
/P-O
http://www.avsforum....ad.php?t=762444
<{POST_SNAPBACK}>
Har sen en vecka tillbaka fÄtt detta problemet, mycket irriterande... Sista dagarna har jag fÄtt starta om projjen 4 ggr innan det har funkat. Hur har det gÄtt för er andra som hade detta problemet? Var det nÄgra problem att fixa det? Jag köpte min projje i början av Juni i Är, trodde det hÀr problemet skulle varit borta nu =(
Postad 17 September 2007 - 19:06
bretep
-
bretep
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Den hÀr Àr det LG hemmabiosystem HT-902PB
Redigerat av bretep, 17 September 2007 - 19:17.
Postad 17 September 2007 - 19:47
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Den hÀr Àr det LG hemmabiosystem HT-902PB
<{POST_SNAPBACK}>
I ditt fall Àr ju förstÀrkaren inbygg i DVDn sÄ du ska inte behöva dra nÄgot extra kablage för ljudet. Har systemet fungerat fint innan eller köpte du det i samband med projektorn? Ett tips Àr att kolla i manualen för hur man ska stÀlla in systemet för 5.1 ljud.
Postad 17 September 2007 - 20:24
bretep
-
bretep
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Ska göra det, tack för din hjÀlp!
Postad 18 September 2007 - 15:08
Pellito
-
Pellito
-
Wannabe
-
-
28 inlÀgg
Jag har försökt ta upp den hÀr frÄgan i en separat trÄd men ej fÄtt ngt svar sÄ jag försöker hÀr.
Jag har ett hÄl pÄ 15 cm i diameter och som Àr 10 cm djupt mellan sovrum och vardagsrum med en hylla i sovrummet som Àr avsedd för en projektor och meningen Àr att man ska skjuta genom vÀggen pÄ motsatt vÀgg.
HÄlet sitter 120 cm upp pÄ vÀggen och avstÄndet frÄn vÀgg till vÀgg i vardagsrummet Àr strax under 4 meter.
DÄ jag inte vill mörklÀgga helt funderar jag pÄ en ax100 men vet inte om det Àr möjligt utifrÄn de förutsÀttningar jag nÀmnt?
Ăr det ö.h.t möjligt att köra med projektor?
Jag Àr tacksam för svar.
Postad 18 September 2007 - 15:11
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Jag har försökt ta upp den hÀr frÄgan i en separat trÄd men ej fÄtt ngt svar sÄ jag försöker hÀr.
Jag har ett hÄl pÄ 15 cm i diameter och som Àr 10 cm djupt mellan sovrum och vardagsrum med en hylla i sovrummet som Àr avsedd för en projektor och meningen Àr att man ska skjuta genom vÀggen pÄ motsatt vÀgg.
HÄlet sitter 120 cm upp pÄ vÀggen och avstÄndet frÄn vÀgg till vÀgg i vardagsrummet Àr strax under 4 meter.
DÄ jag inte vill mörklÀgga helt funderar jag pÄ en ax100 men vet inte om det Àr möjligt utifrÄn de förutsÀttningar jag nÀmnt?
Ăr det ö.h.t möjligt att köra med projektor?
Jag Àr tacksam för svar.
<{POST_SNAPBACK}>
Det borde inte vara nÄgot problem sÄ lÀnge som du har tillrÀckligt stor vÀgg och duk. Kolla i manualen för projektorna hur stor den projicerade bilden blir pÄ 4m.
Postad 18 September 2007 - 19:17
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
MĂ€stare
-
-
3116 inlÀgg
jag hittade en klockren sida,den förklarar djupgÄende och med diagram tydligt nÀr & varför man vill ha 1080p eller 720p http://www.carltonba...0p-does-matter/
Postad 18 September 2007 - 21:21
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlÀgg
Ja, om det hade varit sant det som stÄr dÀr sÄ hade artikeln varit klockren.
Eftersom ögats upplösningsförmÄga Àr hans enda kÀlla till diagrammen och resten av artikeln bygger pÄ dessa diagram och dom sedan enkelt kan motbevisas kan man sammanfatta artikeln som vÀrdelös. Eller till och med vÀrre Àn vÀrdelös eftersom det faktiskt kryllar av folk som tror pÄ den...
Postad 21 September 2007 - 07:10
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlÀgg
Jag har försökt köra komponent till ax100:an frÄn bÄde min Pioneer dv-565 och Sherwood vd-4500 men fÄr oftast ingen bild. Fast en gÄng fick jag en totalt "söndertrasad" bild frÄn Sherwooden.
Hittar inga instÀllningar i Sherwooden eller projen, har inte kollat i Pioneeren Àn.
NÄn som har nÄt tips?
Redigerat av Micke_L, 21 September 2007 - 09:26.
Postad 21 September 2007 - 14:24
Unregistered674cf120
-
Unregistered674cf120
-
Rookie
-
9 inlÀgg
Jag har fÄtt ett lustigt fel pÄ min PT-AX.. NÀr jag startar den funkar den fint i ca 1-2 minuter sen stÀnger den av sig sjÀlv? Det gÄr inte att starta om den förrÀnn jag har tryckt av och pÄ igen pÄ strömbrytaren pÄ baksidan, efter detta funkar den fint igen..
Verkar precis som en slags timer funktion som gÄr in och slÄr av den, har ingen större lust att skicka den pÄ service och bli av med den en lÀngre tid, och blir det inte vÀrre sÄ kan jag vÀl leva med att fÄ starta om den igen efter ett par minuter...
<{POST_SNAPBACK}>
Min AX100 (köpt i oktober) har precis börjat visa upp det hÀr problemet. Det Àr tydligen ett kÀnt problem som har att göra med att irisen hÀnger upp sig. Jag hittade en lÄng trÄd pÄ avsforum.com om just det hÀr problemet och det verkar som om Panasonic har erkÀnt problemet. Det verkar ocksÄ som om problemet förvÀrras med tiden nÀr det vÀl börjat visa sig, dvs det behövs fler och fler omstarter efter hand för att fÄ den att förbli igÄng.
Jag har anmÀlt detta till inköpsstÀllet (digitalo.de) och rÀknar helt kallt med att bli tvungen att skicka in den för reparation.
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Har sen en vecka tillbaka fÄtt detta problemet, mycket irriterande... Sista dagarna har jag fÄtt starta om projjen 4 ggr innan det har funkat. Hur har det gÄtt för er andra som hade detta problemet? Var det nÄgra problem att fixa det? Jag köpte min projje i början av Juni i Är, trodde det hÀr problemet skulle varit borta nu =(
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade ocksÄ samma problem. Det blev vÀrre och vÀrre. Projektorn Àr köpt pÄ PIPRO i Tyskland, men det var inga problem att fÄ den garantireparerad hos Elektronikservice i Mölndal. Det tog ca 1 vecka.
Postad 21 September 2007 - 18:39
tuxied
-
tuxied
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
jag kör komponent frÄn xbox 360 till min ax100 inga problem. skickar 720p singal frÄn xboxen, innan mit köp av xbox lÄnade jag en kompis xbox och körde med vga kabel tyckte bilden var mycket skarpare med vga kabeln(vet inte vad hans xbox var instÀllt pÄ 720p eller 1080i).
NÄn annan som mÀrkt skillnad mellan vga och komponent till ax100 med xbox 360 ?
Redigerat av tuxied, 21 September 2007 - 18:41.
Postad 22 September 2007 - 08:27
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlÀgg
jag kör komponent frÄn xbox 360 till min ax100 inga problem. skickar 720p singal frÄn xboxen, innan mit köp av xbox lÄnade jag en kompis xbox och körde med vga kabel tyckte bilden var mycket skarpare med vga kabeln(vet inte vad hans xbox var instÀllt pÄ 720p eller 1080i).
NÄn annan som mÀrkt skillnad mellan vga och komponent till ax100 med xbox 360 ?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skickar visserligen inte 720p eftersom dvd:erna inte kan skala upp men det ska ju funka ÀndÄ.
Postad 22 September 2007 - 10:17
Bjorn_N
-
Bjorn_N
-
Wannabe
-
-
47 inlÀgg
Verkar precis som en slags timer funktion som gÄr in och slÄr av den, har ingen större lust att skicka den pÄ service och bli av med den en lÀngre tid, och blir det inte vÀrre sÄ kan jag vÀl leva med att fÄ starta om den igen efter ett par minuter...
<{POST_SNAPBACK}>
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade ocksÄ samma problem. Det blev vÀrre och vÀrre. Projektorn Àr köpt pÄ PIPRO i Tyskland, men det var inga problem att fÄ den garantireparerad hos Elektronikservice i Mölndal. Det tog ca 1 vecka.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok. Tack för svar. Min Àr inlÀmnad nu, hoppas jag fÄr tillbaka den snart. FÄr panik av att titta pÄ en 32" lcd tv med skit bild = )
Postad 22 September 2007 - 15:23
Morrgann
-
Morrgann
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Efter att ha lÀst igenom denna trÄden och en del andra grejer gÄr jag nu i funderingar pÄ att slÄ till pÄ en PT-AX100. Det enda som jag undrar över Àr om det funkar att köpa en sÄdan hÀr sladd till den: http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5377Eller Àr det nÄgot motstÄnd pÄ den sladden som följer med orginal som kanske spelar in? Kan inte tÀnka mig att den som följer med Àr överdrivet lÄng? SÄ dÄ tÀnkte jag att en som Àr lÀngre Àr bra med tanke pÄ alla kabeldragning som jag vill göra. Tack pÄ förhand!
Postad 22 September 2007 - 17:36
Unregisteredb8273d68
-
Unregisteredb8273d68
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
Kan nÄgon sÀga om denna projektor ocksÄ Àr lÀmplig att anvÀnda för datapresentationer? Den verkar ju ljusstark och ljuset kan stÀllas om för olika förhÄllanden. Jag skulle vilja ha en proj som jag bÄde kan anvÀnda för film och ibland för datapresentationer.
Postad 24 September 2007 - 08:50
mattef
-
mattef
-
Amatör
-
-
92 inlÀgg
Hej!
Ăr lens shiften bra pĂ„ denna, kan man tex stĂ€lla den pĂ„ en hylla bredvid soffan?
Mvh
Postad 24 September 2007 - 21:45
denon1
-
denon1
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Jaha! NÀr man precis skulle trycka ivÀg en bestÀllning hos Dustin sÄ lÀser jag detta. Suck! NÀr man Àntligen bestÀmt sig Jag har takhöjd pÄ 2.42 och tÀnkte köpa ett fÀste som Àr 75 mm. Duken tÀnkte jag köra ner till c:a 80 cm frÄn golvet. Duken jag tÀnkt mej har en bildyta pÄ 200x113. Titt-avstÄnd kommer att vara c:a 3 m, men projjen kan monteras lÀngre bak om nödvÀndigt. SÄ min enkla frÄga: Ska jag trycka pÄ bestÀlla-knappen eller inte?? SÄ snÀlla, ni som har erfarenhet av detta och huvet pÄ skaft, kan ni hjÀlpa mej med lite vÀgledning? Att placera med pÄ en hylla Àr inget alternativ. Jag mÄste bestÀlla imorrn innan 12 för att hinna fÄ den innan helgen..
Postad 25 September 2007 - 00:49
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlÀgg
Ănskad övre kant frĂ„n golv mĂ€tt: 80 + 113 cm = 193 cm.
linsmitt med 7,5 cm stativ: ~ 230 cm
Möjlig övre bildkant vid maximal lens shift: 230 - (113 * 0,13) ~ 215,5
Skilnad pÄ önskad bildplacering och möjlig bildplacering: 215,5 - 193 = 22,5 cm
Du behöver alltsÄ ett 30 cm stativ istÀllet för ditt nuvarande 7,5 cm om du skall trycka pÄ köpknappen och vill slippa anvÀnda keystone eller vÀlja annan projektor.
Postad 25 September 2007 - 07:53
denon1
-
denon1
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Tack Bertilsson!
Men vad Àr egentligen nackdelen med keystone? Varför ska man inte anvÀnda det?
Postad 25 September 2007 - 08:16
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlÀgg
Om du söker hittar du tusen svar pÄ den frÄgan, men lite kort:
Med keystone förstör du upplösningen, den jobbar inte med opitken som lensshift gör.
Postad 25 September 2007 - 10:53
Morrgann
-
Morrgann
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
NÀr jag har lÀst i manualer och liknande om denna sÄ stÄr det att det Àr 25% lens shift uppÄt och nerÄt? Eller har jag fattat det hela fel dÄ?
För med den kunskap som finns hÀr sÄ kÀnns det som att 13% Àr det rÀtta. Men hur kommer sig siffran 25%?
Postad 25 September 2007 - 13:40
denon1
-
denon1
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
NÄvÀl, DÄ var den Àntligen bestÀlld tillsammas med en Kingpin CES210 duk!!
Hittade ett stativ som var 120 med möjlighet att förlÀnga ytterliggare.
Tack för alla tips och hjÀlp i denna djungel
Postad 25 September 2007 - 13:49
eliselis
-
eliselis
-
LĂ€rjunge
-
-
484 inlÀgg
NÀr jag har lÀst i manualer och liknande om denna sÄ stÄr det att det Àr 25% lens shift uppÄt och nerÄt? Eller har jag fattat det hela fel dÄ? För med den kunskap som finns hÀr sÄ kÀnns det som att 13% Àr det rÀtta. Men hur kommer sig siffran 25%? 
<{POST_SNAPBACK}>
Horisontellt Àr det 25% lensshift, vertikalt 63%, mÀtt frÄn centrum av dukens bredd resp höjd. 13% av dukhöjden Àr den vertikala lensshiften mÀtt frÄn över- eller underkanten av duken elis
Postad 25 September 2007 - 16:39
Morrgann
-
Morrgann
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Efter att ha lÀst igenom denna trÄden och en del andra grejer gÄr jag nu i funderingar pÄ att slÄ till pÄ en PT-AX100. Det enda som jag undrar över Àr om det funkar att köpa en sÄdan hÀr sladd till den: http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5377 Eller Àr det nÄgot motstÄnd pÄ den sladden som följer med orginal som kanske spelar in?
Kan inte tÀnka mig att den som följer med Àr överdrivet lÄng? SÄ dÄ tÀnkte jag att en som Àr lÀngre Àr bra med tanke pÄ alla kabeldragning som jag vill göra.
Tack pÄ förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade visst angivit fel lÀnkadress HÀr Àr den rÀtta: http://www.dustinhom...odID=5010057397
Postad 25 September 2007 - 17:16
Unregisteredf3991eca
-
Unregisteredf3991eca
-
LĂ€rjunge
-
-
311 inlÀgg
Hur lÄng tid tar det att fÄ den frÄn dustin? Sitter och velar om jag ska "impulsköpa" en nu eller inte, den Àr ju sÄ billig! Har panasonic sedan tidigare men har sneglat pÄ Sanyon men vet inte om den Àr sÄ mycket bÀttre som specen sÀger?
Fan ocksÄ, varför kan man inte bara sluta vela och bara köpa istÀllet!
Edit/ Skitsamma, nu bestÀllde jag den hur som helst. FÄr hoppas pÄ att det var ett bra val att köpa av Dustin, garantier skiljer sig inte mellan olika butiker utan det Àr vÀl Panasonics garanti som spelar in?
I dagslÀget har jag bara en Philips Q50 att mata den med, komponent, men tar för givet att det kliver upp ett par snÀpp i kvalitet nÀr jag kör via HDMI? MÄste bara hitta en vettig spelare dÀr ocksÄ...
FrÄga; Jag har en schysst bÀrbar dator som jag tÀnkte köra mycket ifrÄn ocksÄ men den har bara VGA ut (skulle ha HDMI enligt produktspecen men jag blev tydligen lurad pÄ en modell), kan det bli problem?
Redigerat av Unregisteredf3991eca, 25 September 2007 - 17:35.
Postad 25 September 2007 - 18:36
kompisen
-
kompisen
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Hur lÄng tid tar det att fÄ den frÄn dustin? Sitter och velar om jag ska "impulsköpa" en nu eller inte, den Àr ju sÄ billig! Har panasonic sedan tidigare men har sneglat pÄ Sanyon men vet inte om den Àr sÄ mycket bÀttre som specen sÀger? Fan ocksÄ, varför kan man inte bara sluta vela och bara köpa istÀllet!
Edit/ Skitsamma, nu bestÀllde jag den hur som helst. FÄr hoppas pÄ att det var ett bra val att köpa av Dustin, garantier skiljer sig inte mellan olika butiker utan det Àr vÀl Panasonics garanti som spelar in? I dagslÀget har jag bara en Philips Q50 att mata den med, komponent, men tar för givet att det kliver upp ett par snÀpp i kvalitet nÀr jag kör via HDMI? MÄste bara hitta en vettig spelare dÀr ocksÄ... FrÄga; Jag har en schysst bÀrbar dator som jag tÀnkte köra mycket ifrÄn ocksÄ men den har bara VGA ut (skulle ha HDMI enligt produktspecen men jag blev tydligen lurad pÄ en modell), kan det bli problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en Toshiba HD-E1 och det funkar bra tillsammans med denna projektor. Du kommer inte kunna spela HD-material frÄn din bÀrbara dator eftersom det inte Àr DVI, men du kommer ju kunna skicka bilden till projektorn iaf, den har ju VGA ingÄng. Borde inte vara nÄgra problem.
Postad 25 September 2007 - 18:48
Unregisteredf3991eca
-
Unregisteredf3991eca
-
LĂ€rjunge
-
-
311 inlÀgg
Jag har en Toshiba HD-E1 och det funkar bra tillsammans med denna projektor. Du kommer inte kunna spela HD-material frÄn din bÀrbara dator eftersom det inte Àr DVI, men du kommer ju kunna skicka bilden till projektorn iaf, den har ju VGA ingÄng. Borde inte vara nÄgra problem.
<{POST_SNAPBACK}>
Ahh, sĂ„ VGA stöder inte HD-upplösning alltsĂ„ eller Ă€r det bara HDMI-ingĂ„ngen som kan hantera just detta? Ă
andra sidan sÄ kvittar det dÄ det blir sÄ bra bild ÀndÄ, man vet alltid att det gÄr att fÄ bÀttre men jag kommer vara nöjd. Kör en del film frÄn datorn till min PM1A och dÀr Àr jag mycket nöjd med bilden Àven om tv'n inte Àr den vassaste pÄ marknaden. Ljudet betyder mer för mig, nu saknas bara en DTS-HD-maskin
Postad 26 September 2007 - 12:16
Unregisteredf3991eca
-
Unregisteredf3991eca
-
LĂ€rjunge
-
-
311 inlÀgg
Liten frÄga: NÄgon som har en bild pÄ fjÀrren samt information om dess funktioner? Har fÄtt för mig att det var vÀldigt bra fjÀrr som gick att anvÀnda till annat? Har en Pronto i dagslÀget men kan vara skönt att slippa bÀra den mellan biodelen och tvdelen, hela 3 meter iofs men ÀndÄ...
Postad 26 September 2007 - 13:37
eliselis
-
eliselis
-
LĂ€rjunge
-
-
484 inlÀgg
Det var till Panna AE-900 som det ingick en multifjÀrr inte till AX-100 som ser ut sÄ hÀr
Fj_rr.jpg 38.94K
0 Antal nerladdningaredit: Ăven Panna AE-1000 har en multifjĂ€rr... elis
Redigerat av eliselis, 26 September 2007 - 13:43.
Postad 26 September 2007 - 16:00
Unregisteredf3991eca
-
Unregisteredf3991eca
-
LĂ€rjunge
-
-
311 inlÀgg
edit: Ăven Panna AE-1000 har en multifjĂ€rr...
elis
<{POST_SNAPBACK}>
Ahh, sÄ det Àr alltsÄ multifjÀrr. Som ett barn pÄ julafton sitter jag och vÀntar pÄ mitt paket och vill veta allt pÄ en gÄng sÄklart  Hur programmerar man den, nose-to-nose antar jag? Inga avancerat, bara ett fÄtal funktioner eller? Schysst om man kan styra ljuset, dÄ har man ytterligare en fjÀrr mindre vid bion
Postad 26 September 2007 - 18:16
fAkkfAcE
-
fAkkfAcE
-
LĂ€rjunge
-
-
341 inlÀgg
Det var till Panna AE-900 som det ingick en multifjÀrr inte till AX-100 som ser ut sÄ hÀr
edit: Ăven Panna AE-1000 har en multifjĂ€rr...
elis
<{POST_SNAPBACK}>
ax100 har inte multifjÀrr.
Redigerat av fAkkfAcE, 26 September 2007 - 18:17.
Postad 26 September 2007 - 21:05
RichardM3
-
RichardM3
-
AnvÀndare
-
-
175 inlÀgg
Ajajajaj, nu verkar det som att min AX-100 ocksÄ har börjat stÀnga av sig nÀr man startar upp ibland. Köpte den i november och den har gÄtt 1100 timmar utan problem.
LÀste nÄn sida bak att man kunde skicka in den till nÄgot stÀlle för garantireparation?
Min Àr köpt frÄn Tyskland, spelar det nÄgon roll tro?
Postad 27 September 2007 - 07:48
eliselis
-
eliselis
-
LĂ€rjunge
-
-
484 inlÀgg
Jag har försökt göra en liten sammanstÀllning saxat frÄn AVS-forum av iris-fix som man kan göra sjÀlv om man av ngn anledning inte vill skicka in Pannan för rep eller nÀr garantitiden har gÄtt ut
Iris-fixen löser problemet (för det mesta) med att projjen stÀnger ner sig sjÀlv
Kan vara bra att ha den dag man sitter dÀr nÀr Pannan börjar stÀnga ner...
Mod_av_iris_till_AX100.doc 161K
65 Antal nerladdningar
Panna_AX_100_iris_1.jpg 83.16K
79 Antal nerladdningar
Panna_AX_100_iris_2.jpg 31.21K
81 Antal nerladdningar
elis
Postad 27 September 2007 - 13:09
RichardM3
-
RichardM3
-
AnvÀndare
-
-
175 inlÀgg
Skickade ett mail till Elektronikservice och dom sÀger att det Àr bara att skicka in sÄ fixar dom IRIS problemet pÄ garanti frÄn Panasonic. Det spelar ingen roll om projektorn Àr köpt i Tyskland eller i Sverige...
Postad 30 September 2007 - 12:22
Unregisteredb8273d68
-
Unregisteredb8273d68
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
NĂ€r jag lĂ€ser Ă€garnas bedömningar pĂ„ www.projectorcentral.com sĂ„ Ă€r det ganska mĂ„nga som tar upp irisproblemen och att det blir taggiga linjer (t.ex. pĂ„ 1080i -material). NĂ„gra sĂ€ger att detta har Ă„tgĂ€rdats pĂ„ de som tillverkats under 2007. Ăr detta riktigt? Har den ny "firmware and iris lubricant"? Kan man vara sĂ€ker pĂ„ att en proj som man köper nu Ă€r tillverkad under Ă„ret? En del verkar ha stora lager pĂ„ denna. Kan man se nĂ€r den Ă€r tillverkad?
Postad 30 September 2007 - 14:02
Bjorn_N
-
Bjorn_N
-
Wannabe
-
-
47 inlÀgg
PÄ min stod det under projektorn att den var tillverkad i maj 2007, jag köpte den i början av juni. Jag fick iris problemet för tvÄ veckor sen, lÀmnade in den direkt och har inte sett röken av den sedan dess
Postad 30 September 2007 - 18:18
Morfius
-
Morfius
-
AnvÀndare
-
-
122 inlÀgg
Hej!
NÀr man sitter o tittar o lÀser om alla projektorer och ser pÄ deras lamptider sÄ har ju panasonicen vÀldigt kort tid, bara 2000 tim mot dom flesta andra som har 3000 timmar i den hÀr prisklassen.
Ăr det nĂ„gon som vet varför?
Mvh Morfius...
Postad 30 September 2007 - 19:58
Tottetomat
-
Tottetomat
-
Amatör
-
-
50 inlÀgg
Jaha, nu har man bestÀllt projje, vart som ni kan gissa en AX-100! Nu Àr det spÀnd vÀntan i nÄgra dagar till sakerna kommer  I samma veva blev det en xbox 360 sÄ nu ska jag handla en komponentkabel, blir nog en frÄn kjellocompany
Hoppas det Àr en bra projje nu, det Àr min första sÄ jag Àr sÀker pÄ att jag blir nöjd till tusen!
2000 timmar det rÀcker nog 10 Är Ät mig sÄ jag bekymmrar mig inte för det, bara den inte pajjar typ 1 gÄng om Äret... 1 Är lr 750 timmar vilket som kommer först Àr det ju garre pÄ sÄ!
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|