Det genomgående problemet är väl dock att det inte förekommer 75%-iga grey patterns i fullskärm som matchar dessa mönster, så helt säker på mätningen är man inte ändå.
HD Basics på BD var en stor besvikelse tycker jag.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
41 relaterade trådar
Postad 17 August 2008 - 17:47
DVE på HDDVD har väl rätt RGBCMY-testbilder? Även WMV-varianterna av DVE har det vad jag förstår. Där är de ju t.o.m. spec:ade på två olika skivor med 601 resp. 709.
Det genomgående problemet är väl dock att det inte förekommer 75%-iga grey patterns i fullskärm som matchar dessa mönster, så helt säker på mätningen är man inte ändå. HD Basics på BD var en stor besvikelse tycker jag. Postad 17 August 2008 - 17:54 Här är ett aletrnativ, AVS HD 709 på avsforum.com. Har inte testat den själv dock. Postad 17 August 2008 - 18:17 Jag är ute efter Blu-ray skall väl tillägas. Så HD Basics på BD är sämre innehållsmässigt än HDDVD versionen? Detta var ju lite intressant. Och de håller s.k. industristandarder med säkerhet. Fattar fortfarande inte hur Herr Kane kunnat missa det bara, eller om det finns någon förklarbar tanke bakom. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 17 August 2008 - 19:01 De har lagt ner mycket jobb på det så det skulle förvåna mig om det är något problem med deras mönster. Dessutom används och rekommenderas de av en hel del erfarna namn på avsforum.com. Jag är ganska besviken på avsaknaden av en del mönster från DVE Pro, också för mätning av färger. Kanske det är pga avsaknaden av bra implementeringar av CMS som dessa saknas på JKP-skivor? Fönster och Helbild av RGBCYMW i 75% och 100% borde finnas på allt material för kalibrering. Man ska inte behöva tillgång till en signalgenerator. Postad 18 August 2008 - 09:01
Jag har försökt utifrån DVE DVD ställa in bilden för HDMI på min W4000 genom min PS3. Jag tycker jag fått en bra bild nu, men dock blir dessa inställningar inte helt bra på Digital-TV eller när jag kopplar min Dell laptop till HDMI på TV:n. På datorn märker jag mest att det känns som färgerna inte stämmer. Ska man in och ändra färgprofilen (jag har Vista) på sin dator när man har den kopplad till TV:n? Dilemmat jag har är mest att jag vet inte om jag ska ändra inställningarna på datorn eller TV:n eller både och. Är det någon som har några tips?
Postad 18 August 2008 - 13:45 Ja den ska ju funka bra enligt utsago, men kan man verkligen bränna dessa mönster så att de går att köra på en BD-spelare utan att ha tillgång till BD-brännare? Eller e jag dum nu? Postad 18 August 2008 - 16:16 Jag har själv använt AVS HD 709 på min BD, Sony S1E. Varianten jag använde var AVC HD och brändes på en DVD. Länk till AVS HD Redigerat av khalnur, 18 August 2008 - 16:19. Postad 25 August 2008 - 11:27
Japp, den funkade ju kanon.
Tack för tipset, hade missat den varianten fullständigt. Postad 25 August 2008 - 18:42 Ingen orsak! Tycker du att de mätvärden du fick harmonierar med de du fått från andra testbilder du använt? Postad 05 September 2008 - 19:58
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av kalibrera.nu? Funderar nämligen på att kalibrera pioneer 5090 hos dem. Tacksam för hjälp... Postad 06 September 2008 - 08:30
Har ingen erfarenhet tyvärr, har bara läst något inlägg som sa att det var justa killar, men vad det innebär låter jag vara osagt. Jag tror att det bästa du kan göra är att ta kontakt med kalibrera.nu och be att få 10 st referenser (e-mail adresser?) från dem som du sedan kan kontakta och på så sätt bilda dig en uppfattning om deras kompetens.
Sen undrar jag över vad du menar med "...kalibrera 5090 hos dem". Om du menar att de ska agera någon sorts mellanhand, dvs att de kalibrerar din 5090 och sedan skickar den vidare till dig så skulle jag avråda dig från att betala för något sådant. En korrekt kalibrering ska alltid ske på plats, med din omgivning och dina källor. Du bör dessutom köra in din nya 5090 ett tag för att försäkra dig om att alla subpixlars ljusstyrka normaliserats för bästa resultat. Inhandla DVE (Digital Video Essentials) och/eller DVE HD Basics om du har BluRay, välj A/V-läget Film (Movie), följ sedan denna guide och använd den resulterande inställningen för inkörningsperioden (~50-100 timmar i alla fall). Något annat är inte värt att betala för. Postad 06 September 2008 - 11:35
Tack för ditt svar!
Med hos dem menar jag så klart att de ska komma till mig. Hehe dåligt formulerat av mig bara... Men vad menar du "något annat är inte värt att betala för"? Menar du att DVE räcker gott och väl? Onödigt med att betala för ISF? Postad 06 September 2008 - 13:00 Nejdå, en korrekt utförs ISF-kalibrering av en kunnig kalibrerare är definitivt värt pengarna för en så kompetent display som du ska köpa. DVE-delen var bara ett tilägg för att säga att det är värt att investera i en DVE-skiva (eller båda) och använda de(m)n till att ställa in en bra grundinställnig av din TV under inkörningsperioden innan du gör en ISF-kalibrering. Utöver det så är DVE bra att ha (om du lägger ner lite tid på att lära dig om innehållet) framöver för att dema framtida inköp av displayer. Jag menade att jag endast skulle betala för en kalibrering som görs på plats i den miljö och med de källor som TV:n kommer att stå i respektive använda sig av, vilket jag nu förstår är fallet med den tjänst du funderar på och det är bra. Postad 06 September 2008 - 16:27
Ok, då förstår vi varandra väl.
Finns det inget ISF register där man kan se vilka som är certifierade. Eller får certifierade personer inte något papper på det, mao ett certifikat av ISF...? Postad 06 September 2008 - 20:23 Visst får de som klarat provet ett diplom/certifikat, men man ska ha i åtanke att detta bara är ett papper, som med alla diplom av denna typ. Om den certifierade bara tagit det för att kunna få kalla sig ISF-certifierad så betyder det papperet inte mycket - de har ofta då inget större intresse och tar kursen utan mycket till förkunskap, vilket såklart medför att de kanske tar till sig information för att klara ett skriftligt prov, men knappast någon djupare förståelse. Jag vet inte om något register finns över alla ISF-certifierade i Sverige, men samma resonemang som certifieringen gäller även ett register, det säger tyvärr mycket lite om kompetensen annat än att de någon gång klarat ett prov, det säger inget om huruvida den kunskapen hållits vid liv eller hur erfaren någon är. Det är viktigare att kolla upp hur erfaren en kalibrerare genom att ta kontakt och höra hur många displayer som din de kalibrerat samt att få intryck från kunder som redan nyttjat tjänsten. Kollar du 10 st referenser borde det ge en någorlunda rättvisande bild. Jag vet inte var i landet du håller till, är du i Stockhomstrakten kan du med fördel kontakta hemmabiocenter.se, är du i Skånetrakten kan du med fördel kontakta therock.se. De båda har erkänt duktiga och erfarna kalibrerare. Inget emot kalibrera.nu, de kan mycket väl också vara duktiga. Jag menar verkligen inte att racka ner på ISF-certifieringen utan jag tycker att det är kanon att den finns och att kalibrering börjar mer och mer komma i fokus i Sverige. Redigerat av Wolfy, 06 September 2008 - 20:27. Postad 07 September 2008 - 17:52
Har ingen erfarenhet av kalibrera.nu men det är, om jag inte misstar mig ,"josex" (medlem på component och kanske även här) som ligger bakom och han/de har hängt med sen tidernas begynnelse och flera år innan det (vill tom tro att de var först i Sverige med att erbjuda kalibrering)...
Postad 08 September 2008 - 13:02
Det stämmer mycket väl. Hittade honom här: https://www.minhembi...mp;#entry256500 Postad 08 September 2008 - 13:46
Hehe, jag känner igen mig själv i josex, snart med bärväska och allt. Knäpp var ordet.
Postad 08 September 2008 - 16:40
Wolfy
Om jag ska införskaffa en PC inom en snar framtid, måste jag vänta med kalibreringen tills dess eller kommer kalibreringen fungera bra iaf tillsammans med datorn. Som det är underförstått så ska jag se på film från den såklart. Postad 08 September 2008 - 17:56
Inte rätt man att svara på det tyvärr. Jag har inte pysslat alls med HTPC så jag har ingen koll på det. Vad jag läst så handlar det i bästa fall om en finjustering, i värsta fall kan det vara mycket bekymmer med HTPC som måste lösas via dess mjukvara. Man får komma ihåg att PC-hårdvara mestadels designas av folk som inte är insatta i eller har anledning att bry sig om videostandarderna och/eller hemmabio, även om det blir bättre och bättre, med det ökade trycket för streamad media och media på HDD.
Hoppas någon annan har mer att säga om det. Postad 08 September 2008 - 18:13
Tack Wolfy
Har precis fått 5090:n med LX01:an. Är galet kär i förpackningarna! Haha Jag har en sista fråga jag ska besvära dig med. Jag har inkörningsbilder och undrar om det skadar TVn om man låter den köras in konstant i 50-100 timmar eller är det något att rekommendera? Ska man låta TVn vila något eller är det lungan? Postad 08 September 2008 - 18:33 Eftersom jag innan inte har hittat några testmönster med 75% RGBW med samma aktiva storlek så har jag liksom inget att jämföra med då det gäller utgåvor, det enda jag kan jämföra med som troligen är korrekt är testmönstren från Lumagen scaler, de kan dock inte visas med annat än 10% steg och därmed bara i jämnt 70 eller 80 %. Och då uppstår ju genast frågan: Är projektorn/TV:n som jag testar med linjär så att jag verkligen kan räkna ut vad intensiteterna BORDE vara vid 75% utifrån vad Lumagen ger vid 70 och 80%... Tja, inte vet jag. Men jag kan ju faktiskt testa och jämföra, stämmer det så är det ju förmodligen INTE så att projektorn/TV:n gör fel så att det ev. felaktiga testmönstret på AVCHD blir rätt, utan då är det mest sannolika att mönstret faktiskt är rätt. Hihihi... Så, detta kan jag faktiskt testa vid tillfälle, fast bara om jag lyckas snoka reda på hur man räknar ut vad resp. intensitet borde vara vid 70 och 80 om 75%=X. Snacka om I-landsproblem. Postad 08 September 2008 - 18:38
En sak som faktiskt kan ifrågasättas då det gäller att be om referenser för ISF-kalibrering är ju om de 10 personer som man får som referenser:
A ) Är rätt personer att bedöma om en kalibrering har utförts bra. B ) Ens har fått en kalibrering utförd. Man kanske kan be om referenser till referenserna? Min poäng är bara att jag inte tror att det finns så många "lycksökare" inom området, eftersom det inte direkt är ett fett betalt arbete. Så man behöver nog inte oroa sig för att ngn försöker luras el. dyl. Redigerat av Unregistered59dcaef6, 08 September 2008 - 18:39. Postad 08 September 2008 - 22:23 Grattis! Personligen tycker jag att det räcker gott med rådet jag gav dig ovan, dvs att inhandla DVE och använda guiden i länken för att ställa in en bra grundinställning (skulle du köra fast är det bara att ställa frågor här). Sen kan du avnjuta en riktigt bra bild en tid, då du också får tid till att förvissa dig om att TV:n fungerar som den ska, att du trivs med den, etc... istället för att försöka accelerera inkörningsperioden så fort som möjligt. Med det sagt så är det såklart upp till var och en. Visst går det att använda inkörningsbilder eller en inkörnings-DVD under nätter och dylikt, för att snabba upp det hela. Det ger ingen skada så länge som inte något händer med uppspelningen och en DVD hoppar till en menybild eller liknande och även då är det högst osannolikt att panelen skulle ta någon premanent skada. Se bara till att TV:n har bra kylning i så fall, det är väl det viktigaste om du ska ha den gående så länge i sträck. Postad 08 September 2008 - 23:30 Det är nog väldigt svårt att få ihop då du måste anta att gamma är konstant, vilket det aldrig är och det ger tillräckliga fel för att det skulle vara svårt att analysera vad felet beror på. Vore den helt konstant så: Y(75%) = 0.75^gamma x Y(100%) Y(80%) = 0.80^gamma x Y(100%) => Y(80%) = Y(75%) x [(0.8^gamma)/(0.75^gamma)] men som sagt, gamma i en punkt är aldrig = gamma i en annan (kan vara hyfsat nära dock). Trött som f_n så jag hoppas att jag inte strulade till ovan... Edit: Skrev linjär, när jag menade konstant ovan. Lade till lite mer babbel också. Redigerat av Wolfy, 09 September 2008 - 16:07. Postad 09 September 2008 - 08:11 SMPTE Colorbar? Ja, funkar för platt-tv iaf, men proj blir det ju knivigare... Postad 09 September 2008 - 08:27 Tror inte att SMPTE colorbars finns med på AVS HD 709, vet inte om det är att det kostar för mycket licenspengar (om det nu kostar något)? Redigerat av Wolfy, 09 September 2008 - 08:28. Postad 09 September 2008 - 17:48 Funkar väl egentligen bara för plasma väl? Allt annat är väl för icke-homogent i intensiteten? Wolfy>> Det du skriver om gamma då det gäller min fråga kring hur man skulle kunna räkna ut vad 75% RGB borde vara utifrån 70 resp 80 %: Kan man verkligen räkna med att gamma beter sig likadant ute i kanterna av gamut:en som det gör vid vitt? Det kanske är så? Jag har ingen aning... Men om det är så så är det ju bra. Om inte så kanske t.ex. 0-100% blå har en helt annan stigning än vad 0-100% vitt har? Och rött har ytterligare en annan, etc. Hmm... Någon som vet? Pacman? Postad 09 September 2008 - 17:54
Jag brukar använda denna, hur den funkar får ni lista ut
Jag vet inte om den är 100% absolut korrekt, men jag gillar mina resultat med den skarpt
Gamma.png 5.19K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Professor_Kalkyl, 09 September 2008 - 17:58. Postad 09 September 2008 - 18:48 Ja, det är ju en bra poäng och varför det allra bästa är fönster-mönster där man lämnar mätaren stationär och byter mönster. Sen får man väl ta det hela med en nypa salt då mätaren mäter fel, mätsituationen ger fel, etc, etc. Nej, mitt exempel är för en teoretisk ideal display, skulle inte tro att det är praktiskt användbart alls, men jag har aldrig undersökt. Sen har du helt rätt i att gammakurvan är ett medelvärde av de olika primärerna så vits tracking behöver inte stämma för R, G och B, men om displayen är bra designad och man har en bra gråskala så borde RGB följa varann tätt. Teoretiskt så stämmer t ex Y(50%) = 0.5^gamma x Y(100%) och det används av t ex CalMAN och av Greg Rogers (AccuPel, Widescreen Review) i hans Display Calculator (under HDG-4000 Manuals) så att man får ut en målintensitet utefter hela skalan baserat på ett målgamma och mätresultatet av vitnivån. Tom Huffman använder samma "teknik" för att använda mätinstrument för att justera svartnivå och vitnivå istället för PLUGE och Gray Ramps. Han utgår då från fasta intervall av värden av vitnivå beroende av displayens teknik (LCD, plasma, projektor, etc) och såklart saker som ingen färgskift i gråskalan, etc. När det är klart mäter man Y(100%), sedan justerar man svartnivå genom att visa ett 10%-mönster (10IRE) och justera Brightness tills dess att Y(10%) ger 0.65% av Y(100%) där han utgår från att en bra målgamma är 2.2 (är en del kontrovers vilken gamma som förutses enligt standard, hehe, själv föredrar jag en högre gamma). O.65% = 0.0065 =~ 0.1^2.2 (borde egentligen vara 0.63%, men har rundade kanske av för att få ett snyggare tal(?)). Han utgår vidare från att gamma är helt flat, vilket man kan ifrågasätta, men han beskriver också att det inte funkar för en del displayer. Jag testade det på min Pio 428 och fick samma inställning av svartnivån jämfört med när jag gjorde det mha PLUGE så resonemanget är inte helt ute och cyklar. Redigerat av Wolfy, 09 September 2008 - 18:49. Postad 09 September 2008 - 22:17
Ja absolut, men t.ex. 100% intensiv RÖD efter avkodning kan väl egentligen inte vara på samma intensitet som 100% R har då det tillsammans med G&B skapar vitt? I sådana fall skulle ju relationen mellan t.ex. 100% R och 100% vitt vara samma oavset färgkodningssystem och det är det ju inte. Men 100% R vid D65 förväntas vara den samma oavsett färgavkodningssystem Jag har aldrig sett hur en gammakurva för respektive RGBCMY vid 100% mättnad men det hade varit kul att se. Men... Jag kanske bara yrar. Det kanske är givet att deras gammakurvor(idealiskt sett alltså, inte nödvändigtvis i praktiken) ser likadana ut som den för D65? Låter som ett riskabelt sätt att ställa svartnivån, man kan ju få onödigt hög svärtebotten gissar jag. Men är det en bra display, som din 428 så funkar det säkert. Postad 10 September 2008 - 09:32 Hehe, det känns att jag inte direkt kan detta som ett rinnande vatten. Jag vet vad jag vill säga, men inte riktigt hur och jag kanske bara förvirrar genom att inte säga rätt saker. Pacman, var ääär duuu? Får se om vi kan reda ut det här tillsammans: Först och främst så är jag inte med på vad du menar med 100% intensiv RÖD vs 100% R, menar du gamma vs gråskala här, eller rent av mättnad? Vid avkodningen så ger, för Röd: Rec 709 (HD), Röd intensitet = 21.3% av Vit intensitet SMPTE-C (NTSC), Röd intensitet = 21.2% av Vit intensitet EBU (PAL), Röd intensitet = 22.2% av Vit intensitet Gammakurvan ska ju tracka en 2.2-2.5 kurva oavsett detta, dvs Röds gammakurva kommer idealt ligga på Vits gammakurva fastän intensiteten kommer att vara 21.3% av Vits (för Rec 709). Intensiteten i ett luminansdiagram anges ju alltid normaliserad till vad 100% är så intervallet på dess axel är alltid 0.0 till 1.0 och då spelar det ingen roll vad 1.0 representerar. Vad gäller gråskalan så är 100% R, G, B korrekt balans, men sen hänger jag inte med på att gamma skulle vara annorlunda mellan D65 och ett annat val av vitpunkt. Balansen R, G, B blir annorlunda och intensiteten likaså enligt avkodningen ovan, men gamma bör väl ändå tracka 2.2-2.5, eller? Nu har jag aldrig kalibrerat till annat än D65 så jag vet inte. Inte vet jag om det här gav något, förhoppningsvis så kommer vi fram till något så småningom. Ja, jag håller med och använder mig av gamla hederliga PLUGE och mina ögon. Går fortare dessutom. PS Förutsätter kalibrerad gråskala ovan. DS Redigerat av Wolfy, 10 September 2008 - 09:34. Postad 10 September 2008 - 11:39
Haha... Inser att jag har förklarat mig otroligt dåligt när jag läser ditt svar här.
1. Gammakurvan, alltså stigningen från 0-100% intensitet per grundfärg och de tre grundfärgerna sammantaget är en sak. Där har vi en modell som oftast använder 2.2 som definition. Med hjälp av detta så kan vi räkna ut vad t.ex. R=75 borde mäta om vi vet vad R=70 och R=80 är då vi kanske enbart har testmönster med RGB=70% och 80% (70% resp. 80% vitt alltså) att tillgå. R=75% vid vitt ska ha samma intensitet i förhållande till R=100% oavsett färgavkodning, här är det endast vitpunktstandarden som skiljer. Så om vi ponerar D65 så ska R=75% mäta EXAKT likadant oavset färgavkodning. Eller hur? 2. Mäter vi dock den "rena" primärfärgen R=75%, alltså en testbild med 100% mättad röd enligt ngn av de standarder som finns. Så kommer vi där inte att finna samma intensitet som vi hittar för R då vi mäter vitt, eller hur? Beroende på färgkodning/-avkodning så kommer vi här att hitta olika intensitet vid R=75%. Man kan alltså inte ta intensiteten som finns hos röd vid RGB75% och direkt anse att 100% mättad röd ska mäta likadant, för det gör den inte. 3. Ovanstående SKULLE kunna innebära att inte bara intensiteterna skiljer sig (som vi ju redan vet att de gör) beroende på var i gamut:en vi befinner oss. Det skulle ju också kunna innebära att stigningen skiljer sig beroende på var i gamut:en vi befinner oss. Om man kunde mäta R 0-100% intensitet vid full R-mättnad på en idealisk display, så KANSKE det skulle visa sig att DEN gammakurvan konformerar till 1.2, 3.3 eller ngt annat konstigt värde, den kanske inte ens har samma form utan kanske är S-formad, inte vet jag. Det är egentligen bara detta som är min fråga, alltså om ngn vet vad resp. 100 % mättad färg bör ha för gammakurva efter korrekt, idealisk avkodning? Men... Givetvis KAN det också vara så att även dom ska svara mot 2.2 om vitt gör det, jag vet inte. Postad 10 September 2008 - 12:06
Nu ska vi se...
Frågetecknen i bilden gäller såklart även CMY, men jag ville inte kladda mer än nödvändigt. Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered59dcaef6, 10 September 2008 - 12:08. Postad 10 September 2008 - 12:12 Har du ju rätt i. Tänkte inte på det. Eller vadå, sitter folk med skeva LCD:er där ute alltså? Arioch>> (medans jag skev detta så förtydligade du dig, men jag frågar ändå) Förstår jag dig rätt om jag säger att det du menar är att: för att uppnå D65 måste man ha ett visst förhållande mellan de olika primärena och vitt. olika färgkodningar har dock olika förhållande mellan de olika primärerna och vitt. i så fall, hur kan alla oika färgkodningar ge rätt vitt, dvs D65? Haha, fasen vilken jobbig fundering. Måste funderas på, har inget bra svar nu iaf. Det borde ligga i hur man i de olika färgkodningarna beräknar YCbCr från R'G'B'. På nått sätt... edit: Eller komplicerar man inte till det i onödan nu...vilket intensitet-förhållande de olika primärerna förväntas ha måste ju bero på vilka x,y-koordinater de förväntas ha, och de varierar ju för olika standarder och således varierar även förväntat intensitets-förhållande? Med en Reverse Colorramps från HDDVD DVE eller DVD Pro får man ju fram hur en sådan ser ut. För de ramparna visar ju just RGBCMY med 100% mättnad, från <0% intensitet till >100% instensitet. Men du menar alltså en mätning på detta? Iaf, förhållandet mellan W och RGBCMY ska vara samma oavsett om vi kollar vid 100, 75, 50 eller 25 % intensitet så på en bra display kommer color-ramparana att se likadana som gray-ramparna, bara enl detta förhållande ljussvagare (och i annan färg då förstås). Och de gör de oxå, för ögat såg de alla 7 ganska lika ut på en G8 iaf. Om de sen var det, hur de mätte, vet i fasen. Men vad jag vet så ska RGBCMY ha samma gamma som W mao. Nått helt annat, Wolfy: Va i h**vete, har du börjat utan mig! http://www.wolfcinem...img/Wolf_ad.gif Bra att du siktar på tunga grejjer dock, inga Prisjakts-prylar här inte. Redigerat av pacman, 10 September 2008 - 12:38. Postad 10 September 2008 - 13:06
pacman>> Ja fasen, det har du rätt i... Dessa ramps *ser* ju faktiskt åtminstone ut att ha samma stigning som en grey ramp!
Jag menade egentligen en mätning, eller åtminstone svart på vitt vad det *ska* var för gamma "ute i kanterna", men det är säkert som du säger - att det ska vara samma gamma där som i mitten. Postad 10 September 2008 - 18:10 Den funkar fint för att snabbt få till hyfsade relativa gammasettings vid de nivåer som testmönstren har och att få någorlunda brightness/contrast. Dock har man ingen referens för vitbalansen och man vet därmed inte vad det är man relaterar till. För att få rätt vitbalans så krävs ju tyvärr mätinstrument. Men om man ponerar att vitbalansen är ok och sedan justerar brightness, contrast och gamma mot denna testbild så får man nog ett helt ok resultat på en PC-monitor. Har dock aldrig sett liknande mönster för videokalibrering och en av anledningarna till det är säkert det faktum att man justerar mot en i detta fall okänd faktor; vitbalansen. Postad 11 September 2008 - 08:39
Arioch, mycket bra idé med illustrationer. Så här uppfattar jag att det fungerar och blir jättegärna tillrättavisad om jag fått något om bakfoten:
Om vi tar exemplet Rec 709: ![]() Översatt till ett gammakurva så blir det, om vi tar Röd primär för att det inte ska bli alltför kladdigt: ![]() För mindre mättad röd så skalas allting ner, men gamma 2.2 och likaså volymen som spänns upp ska ändå bestå, exempelvis för 75% mättad röd: ![]() Det här är ett idealfall som har ganska lite att göra med verkligheten, men så här har jag förstått att teorin fungerar och samma resonemang gäller samtliga färger och även om man går till SMPTE-C eller EBU koordinater eller om man ändrar referensen för vitpunkt. Jag orkar inte färglägga, men jag hoppas att det framgår vad jag menar. Edit: Korrigerade figurerna så att de nedre ringarna kring intensitetsstaplarna bättre stämmer överrens med ca 0.2^2.2 =~ 2.9%. Färgade också den nedra gammakurvan i rött för att indikera att den också är nedskalad eftersom en gammakurva alltid visas normaliserad i intervallet 0.0 till 1.0 (eller 0 till 100%). Redigerat av Wolfy, 11 September 2008 - 15:31. Postad 11 September 2008 - 10:02
Enormt bra bilder!
Dock blir jag lite nyfiken på formen på kurvorna mellan "vitt" och resp. primär samt mellan primärer och sekundärer - du har gjort dem väldigt böjda, är det så det blir om man t.ex. mäter en saturation shift-sekvens? Dippar intensiteten så mkt mellan ytterligheterna? Postad 11 September 2008 - 10:06 I know it was you Fredo. You broke my heart. You broke my heart! ... eeeh, jag kan förklara... *kastar en Samsung A800B till paccis och springer iväg* Postad 11 September 2008 - 10:25 Tack, detsamma. Jag har bara höftat till formen, men försökt hålla respektive färgs intensitetspelare någorlunda i korrekt relation till Rec709, D65. En mycket mer kompetent representation av xyY färgrymd kan du se om du följer den här länken, välj t ex: Primary Working Space: sRGB Secondary Workin Space: None Color Space: xyY Förbaskat bra fråga du ställer, jag tror att jag bara gjort en enda saturation-shift-mätning Redigerat av Wolfy, 11 September 2008 - 10:30. Postad 11 September 2008 - 14:44
Aye coola 3D-bilder. Konst ta mig tusan.
I will kill you until you die! Postad 16 September 2008 - 12:49
Okej, jag brukar använda den när jag kalibrerar min skärm, det är lite sammansättning av bilder jag hittat på internät.. Postad 07 October 2008 - 20:06
Någon som vet vad game mode brukar göra på tv-apparater? Jag har en Samsung M8 och något händer med bilden men vet inte exakt vad. Känns som bilden blir skarpare på nå sätt, fast vissa detaljer försvinner. Skumt är det
EDIT: Nu har jag tetat lite med game mode. Har stängt av alla bildförbättringar precis som när jag har film läget på. Fick ändra kontrast o ljusinställningar lite, och tonen går bara att ha på normal eller kall. Har varm annars. När jag växlar mellan film läget jag annars har och game mode så ser faktisk game mode mycke skarpare ut. I film läget känns det som det är något blur filter på óm man jämför. Hur kan detta komma sig. Är det nå hemliga inställningar som ändras som bara finns i servicemenyn måntro. Ska nog köra DVE en sväng på game mode. Redigerat av Unregistered883bce2a, 08 October 2008 - 15:38. Postad 08 October 2008 - 20:02
Det är väl för att "game mode" är låst till normal-läge? S-formad gammakurva och sånt. Dvs, det som gör att filmläget ser "gråhinnig" ut. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |