* Officiell Tråd - Denon 3808CI *
Denon AVR-3808
(Förstärkare)
|
1
|
(26)
|
Inga priser |
Postad 05 May 2008 - 11:53
Postad 05 May 2008 - 13:21
Du kan vara lugn, GUI't ser förskräckligt ut så det är ingen konspirationIngen som fotat GUI't för mediafunktioner och internetradio. Börjar nästan få konspirationsteorier om varför det inte går att hitta nånstans..
Dock så måste jag ge Denon många +++ för hanteringen av ny firmware. Verkar fungera klockrent! Ger hopp om framtiden. Förhoppningsvis kommer ny versioner av GUI't ...
Postad 13 May 2008 - 14:01
Postad 14 May 2008 - 09:14
Var har ni alla köpt eran 3808? Är sugen på en men samtidigt blir man ju avskräckt av Hifiklubben och deras prissättning.
Läs lite här och beställ från Hifi-regler i tyskland så får du den för en 11500kr tror jag. Ett tag sen jag läste tråden nu.
Redigerat av New Player, 14 May 2008 - 09:15.
Postad 27 May 2008 - 10:08
Fråga till experterna
Har ju en Denon 3808 som är kopplad till TV med optisk ljudkabel och HDMI kabel.
Har precis beställt en digitalbox från Comhem, en PVR Samsung DCB P850Z https://www.comhem.s...amsungp850z.pdf
Hur skall jag koppla detta för bästa bild och ljud.
Skall man låta allt gå via Denonen 3808, dvs från digitalbox en scart/komposit till denon 3808 eller ta den medföljande Scart/scart från digitalbox direkt till TV. Ljudet går så klart med en optisk ljudkabel från digitalbox till denon 3808.
I manualen till Denon 3808 (sid 14) så visar de video out, s video out, och component video out som möjlighet att koppla till en digitalbox och ljudet kan man dra med en optisk ljudkabel.
I manualen till digitalboxen (ovan sid 7, 8) visar de att man kopplar scart/scart från digitalbox direkt till tv, inte via min reciever (denon 3808). Enda kopplingen är optisk ljudkabel från digitalbox till reciever (denon 3808).
"
Så vilket är bäst, koppling via denon eller direkt till tv från digitalbox.
Kan det vara så att om det går via denonen så skalar den upp bilden bättre ???
Tacksam för hjälp, inte så insatt i sådana saker samt det är min första digitalbox.
Mvh
Omar Brännström
Postad 29 May 2008 - 14:37
Redigerat av Meller, 29 May 2008 - 16:06.
Postad 30 May 2008 - 18:38
Kan det vara så att om det går via denonen så skalar den upp bilden bättre ???
Jag har BBB IPTV-box. Den kopplar jag med S-Video till 3808:an. Tycker bilden blir bättre än om jag kopplar direkt till min TV (skalar upp till 1080p).
Postad 31 May 2008 - 19:20
Skall testa på biampning idag, men jag undrar lite över om mitt gammla Nad C270 steg ger mera kräm än Denonen?. Om man ska se blindt på specarna så blir det ju 130w+130w till varje högtalare. C270 levererar 2x125w men är troligtsvis strömstarkare.
Hej!
Skulle ej tro det- att den slår nad 270 inom detta, har kört bi-amp på min, var en ganska sorgsen historia genemot min classic även det. Körde på mer lättdrivna högtalare än vad jag har nu för tillfället dock skall tilläggas. Blir lite skillnad, lite mer separation, men kraften som man kanske trodde skulle bli mer infinner sig marginellt. Känns mest som specifikationer för min del. Hoppas du får mer utdelning
Mvh Joacim
Redigerat av Unregistered1f83479e, 31 May 2008 - 19:26.
Postad 15 June 2008 - 17:52
Alla som har en 4308 o 3808 så rekomenderar jag att ni uppdaterar programvaran i den! den löser bl.a buggar med webradion så nu funkar det helt perfect!!!!!
Fick felmedeelande när jag försökte uppdatera mjukvaran via receivern - "Login failed". Tacksam om någon kan tala om hur jag konfigurera nätverket så att detta funkar. Till min förvåning funkade nätverksradion direkt så access till nätet får jag.
Postad 15 June 2008 - 17:57
Har ni som har denna gjort inställningarna med mätmicken, Har ni gjort som det står i handboken och mätt på minst 6 platser elle kan man ta bara typ3 st. Körde en snabb mätning och använde 5 platser men jag tycker inta att det blev så bra ljud som jag förväntat mig. Basen liksom försvann. Såg att nivån på den hamnade på -12 övriga högtalare var på +3 till +5.
Mina golvhögtalare blev inställda som small med delning på 40Hz. I menyerna hade jag ställt in LFE+Main för sub.
Ja i alla fall tänkte jag köra en ny mätning sen jag skaffat ett stativ att ställa micken på.
Fick precis samma problem med att basen "försvann". HIFI Klubben var hyggliga och tittade förbi och sa att inget var fel för jag var van vid ett ljud som hade förstärkt bas pga att den saknade rumskorrigering och att ljudet nu "låter rätt". Kanske vanesak men jag skulle gärna vilja få upp basen. I ditt fall antar jag att du får -12 på basen om du har en sub inkopplad då tar ju den hand om de lägre frekvenserna och inte dina frontar.
Postad 21 June 2008 - 13:06
Fick felmedeelande när jag försökte uppdatera mjukvaran via receivern - "Login failed". Tacksam om någon kan tala om hur jag konfigurera nätverket så att detta funkar. Till min förvåning funkade nätverksradion direkt så access till nätet får jag.
Jag hade samma problem med min 3808:a. Lösningen var att först göra en master reset (Håll ned pil upp och pil ned samtidigt som du slår på strömmen med den lilla strömknappen) Efter detta gick det att logga in för firmwareuppdatering.
Problemet med master reset är att alla inställningar nollställs och man får börja om från början igen.
Postad 23 June 2008 - 23:03
Postad 27 June 2008 - 16:33
Hade en Sony BD 300 bluray spelare innan som jag spelade musik CD på och det lätt bra, bytte sedan till Samsungs nya 1500 blu-ray spelare och tyckte att CD ljudet låter lite mer platt och mindre detalrikt.
Testade att konvertera en cd skiva genom datorn till FLAC, tog ca 3min per skiva, flyttade över FLAC låtarna till en bärbar hårddisk och pluggade in den direkt till Denon 3808 och det låter riktigt bra.
En lösning som passar mig bra, annars hade jag nog fått köpa en CD spelare eller en blu-ray spelare som är bättre på CD. Inte ens Panasonics nya 50BD Blu-ray spelare (6000kr) verkar vara så bra på att spela CD.
Mvh
Omar Brännström
Postad 03 July 2008 - 10:15
Redigerat av New Player, 03 July 2008 - 10:17.
Postad 03 July 2008 - 11:37
Postad 03 July 2008 - 11:46
Varför fixar dom inte så att man kan spara sina inställningar på tex ett USB-minne? Skulle vara rätt smidigt iaf man blir tvungen att göra en master reset någon gång.
Svarar mig själv här. Hittade nu när jag söker lite hur man kan spara inställningarna.
BEFORE UPDATING OR HARD RESET BE SURE TO SAVE YOUR CURRENT CONFIGURATION USING THE WEB INTERFACE (OPTION AVAILABLE SINCE 1.57 on 3808/4308). ALWAYS TRY COMPLETE POWER CYCLE USING SMALL POWER BUTTON SEEING IF PROBLEM GOES AWAY BEFORE HARD RESET (Miroprocessor Reset "Hard Reset" Instructions below).
Procedure for saving receiver configuration using Internet Explorer (Web page control not fully functional in very early firmware releases on 3808/4308):
1. Set the GUI menu "Manual Setup" - "Network Setup" - "Other" - "Power Saving" setting to "OFF"
2. Have the receiver powered up with the main Zone turned on.
3. In Internet Explorer go to http://XX.XX.XX.XX (XX.XX.XX.XX is IP address of receiver)
4. Press "Setup Menu"
5. Press "Save" (left hand side).
6. FL display "Saving" after POWER LED lit red.
7. Please wait about 5 minutes.
8. Select "save" in File Download dialog. Please use alphanumeric, do not use "space". Recommend using: C:\config.dat
9. Save is completed after file is downloaded.
10. Wait for receiver to restarted automatically.
Note: AVR is restarted automatically only if power saver option turned off.
Note: There have been reports of configurations saved incomplete. You may want to repeat the above procedure and save the receiver configuration several times using different file names. i.e. C:\config.dat , C:\configb.dat , C:\configc.dat
Note: When performing a restore use the same file location and name used when saving the configuration.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOTE: UPnP enabled on your network router may need disabled for update process to work correctly. Members have reported disabling UPnP on their router to resolve update and network connectivity problems with the receiver. Contact your the router manufacturer for instruction how to disable UPnP.
Recommended Methods to perform firmware update: Use GUI Interface via attached monitor, Use front display of the receiver. Perform firmware update using a hard wired Ethernet connection to the Internet (not wireless, power line or some other connection method).
Postad 04 July 2008 - 05:45
De gånger jag har uppdaterat 3808 så har jag inte förlorat några inställningar och jag hade inte sparat dem, men man vet ju aldrig.
Mvh
Omar
Postad 04 July 2008 - 10:43
Box -> Scart -> Komponent -> Stärkare -> HDMI -> TV
Det borde ge den bäst möjliga bilden (nej, jag vill inte koppla SCARTen direkt till TVn) men hur gör man med ljudet? Man kan ta ut optiskt ljud från boxen och in i stärkaren men kan stärkaren mixa ljud från optiskt in med bild från komponent in och sedan skicka detta via HDMI ut till TVn?
Postad 04 July 2008 - 11:45
Man kan ta ut optiskt ljud från boxen och in i stärkaren men kan stärkaren mixa ljud från optiskt in med bild från komponent in och sedan skicka detta via HDMI ut till TVn?
Ja, det kan den. Det är bara att ställa in i menyn.
/Niklas
Postad 04 July 2008 - 12:17
Tack för informationen!
/Stefan
Postad 16 July 2008 - 14:26
Som jag förstått det så finns det nätverksmöjligheter.
Om jag kopplar den till datorn(via nätverksladd) så kan jag spela upp mp3's som är utdelade.
Men om jag startar en låt i från datorn (Windows media player) känner Denon 3808 av det och spelar upp den ?
Jag har inte fått något begrepp på det här
Postad 17 July 2008 - 05:53
Ny software finns tillgänglig (1.73)
Länk: http://www.avsforum....ad.php?t=995566
Mvh Nicke
Ja det går bra på min 4308 så det skall funka bra på din med.
Postad 10 August 2008 - 16:45
Om allt går vägen nu... så kommer jag mycket snart vara medlem i Denon klubben.
För min del blir det tveklöst 4308:an dock - Men det mest för att få tillgång till den trådlösa funktionen - Jag tänker köra detta istället för en Squeezebox/Sonos/Soundbridge.
//Loofy
Hej.
Har inte läst igenom hela tråden så denna fråga kanske redan är besvarad
Hur tycker du det funkar att streama musik med 4308:an, Själv tycker jag det är rena pinan med en större mängd data på HD:n(ca:100Gb), Eller rättare sagt OMÖJLIGT.
Nästintill hopplöst att försöka söka i biblioteket om man ej har all tid i världen(ett tryck sedan vänta på att processorn ska hantera all data, Lyckas man trycka två steg så har man ett H******)?
Mvh.
Mats.
Postad 10 August 2008 - 17:48
Hej
Hade en Sony BD 300 bluray spelare innan som jag spelade musik CD på och det lätt bra, bytte sedan till Samsungs nya 1500 blu-ray spelare och tyckte att CD ljudet låter lite mer platt och mindre detalrikt.
Testade att konvertera en cd skiva genom datorn till FLAC, tog ca 3min per skiva, flyttade över FLAC låtarna till en bärbar hårddisk och pluggade in den direkt till Denon 3808 och det låter riktigt bra.
En lösning som passar mig bra, annars hade jag nog fått köpa en CD spelare eller en blu-ray spelare som är bättre på CD. Inte ens Panasonics nya 50BD Blu-ray spelare (6000kr) verkar vara så bra på att spela CD.
Mvh
Omar Brännström
En enklare lösning vore om du kopplar en optisk kabel mellan samsungen och recievern, då användes dac:en i 3808:an istället för den i samsungspelaren (som då endast läser skivan och inte behandlar ljudet). Detta borde resultera i minst lika bra ljud som när du kör flac, men lite smidigare.
Postad 21 August 2008 - 11:13
internetradio funkar bra, men hur gör jag när jag ska spela mp3 filer från datorn?
tacksam för svar
Postad 21 August 2008 - 12:16
Är riktigt sugen på en 3808 men har ett par frågor.
1. spelar mycket stereo och gillar att göra det rejält högt, orkar 3808 driva mina cerwin v15f? hade en avc a10se innan och det var inga problem.
2. kan man se film från sin dator i Hd upplösning till tv i genom nätverket ?
/Daniel
Postad 24 August 2008 - 22:23
Postad 24 August 2008 - 22:59
Måste bara fråga, in i vilket utav HDMI uttagen där bak kopplar man in PS3 sen då? För vad jag läst i manualen som jag tagit ner från nätet så visar den bara inkoppling i fronten på receivern!
Du kan koppla in PS3 i vilken HDMI ingång som helst.
Postad 25 August 2008 - 00:36
Eftersom den har bara en HDMI Out, å jag tänkt ha både TV å Projektor, är de en HDMI Switch som behövs eller Splitter? Switch är de va?
Postad 25 August 2008 - 11:34
Postad 01 September 2008 - 21:33
.....
...
Lång minut ...
Kommer åt den via webbgui....
Startade om den (På fronten, On/Off)
Please Wait
Update retry ...
Ether WP 07 min
Updating
Ether IM 03min .. 05min .. 04 min ... 03min ...05min ...04min... 03..02.01.
Updating
Till slut *.*.* Gick det ...
Redigerat av Torim, 01 September 2008 - 22:40.
Postad 02 September 2008 - 05:56
//P-E
Postad 02 September 2008 - 06:23
Audyssey Dynamic Volume och Dynamic EQ.Vad tillför nya uppgraderingar, jag har haft min ett år nu och aldrig uppgraderat men vet inte om det är mödan värt jag använder inte radion eller internetradio.
//P-E
MVH
/Chuck
Postad 02 September 2008 - 10:12
Audyssey Dynamic Volume och Dynamic EQ.
MVH
/Chuck
Någon som testat dessa tillför dom något eller är det bara mer bling bling
Postad 02 September 2008 - 11:33
Redigerat av Buck Rogers, 02 September 2008 - 11:34.
Postad 03 September 2008 - 23:06
Postad 14 September 2008 - 08:40
Postad 14 September 2008 - 17:31
Postad 15 September 2008 - 11:22
Finns säkert andra NAS där man kan ladda på mediaserver.
Postad 15 September 2008 - 12:54
Okej, jag har en D-Link 323:a och en 3808, vad kan man göra för coola saker med Twonky? Jag antar att själva grejen är att man ska kunna spela upp musikfiler från 323:an utan att ha datorn igång? Är det bra gränssnitt för det då från 3808:an? Kan inte riktigt se det framför mig...Sökte lite på Google och tydligen kan man ladda på twonkymedia på en D-Link 323. Då fungerar det med 3808:an.
Finns säkert andra NAS där man kan ladda på mediaserver.
Postad 15 September 2008 - 17:40
Okej, jag har en D-Link 323:a och en 3808, vad kan man göra för coola saker med Twonky?
Det är vad jag undrar också? Problemet med USB-disk är att man inte kan göra spellistor på annat sätt än om filerna ligger i samma katalog.
Drömmen vore ju om man kunde en väldigt lång spellista och sätta på randomize utan att ta slut på hela disken.
Postad 25 September 2008 - 07:38
Har en mediaspelare kopplat via hdmi in till 3808:an och vidare till Tn:n.
Nu har bilden börjat försvinna då och då samtidigt som displayen på 3808:an blinkar. Verkar som den
tappar signalen på något sätt. Har provat att byta Hdmi-kabel, byta hdmi-ingång, har gjort en
Master-reset men inget åtgärdar problemet.
Finns det någon som kan ha en lösning på detta problem?
Postad 30 September 2008 - 11:58
Jag är inne på att köpa en 3808 men har lite allmänna frågor som jag hoppas ni kan svara på.
1. Vad är det för skillnad på 3808 och 3808A? Är det bara Audyssey Dynamic Volume/Dynamic EQ och CDC/HDMI eller har det tillkommit fler uppdateringar?
När 3808:an kom testade jag den och blev mycket besviken på Internet kopplingen.. det var trögt att växla mellan låtar när man streama och uppdaterings funktionen krånglade.
2. Är streamfunktionen uppdaterad? Fungerar det?
3. Går det att uppdatera via internet nu eller är det fortfarande krångel?
4. Finns det någon annan modell på ingående 3809?
BR. Gustav
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Trasig kanal på denon avr-3808
8 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?