Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2007 - 10:01

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Alla känner för dig och vi hör gärna en detaljerad beskrivning av skadan med bilder mm. Vi vill veta för TVns skull, för din skull, för mysolution Tysklands skull. Du fick väl ingen retur eller?... du beställde två och då tänkte mysolution att de kan ge dig ett ex sämre - ett skadat returex, därför fick du rabatten på 1300kr. det är sån här "myt" som alla fruktar, hoppas du har det fix till jul. hakan upp -rak i ryggen stål i blick tobbe man

He he
Skulle ju lika gärna kunna vara en fraktskada eller något som hänt innan my-solution fick den (ded lär ju inte packa upp alla ex och titta på dem...)...

Men ska bli intressant att se hur de hanterar ärendet!

Precis, och troligen är det så eller vanligt fabriksfel. Oavsett så ligger det inte i mysols intresse att sälja trasiga skärmar, ALLA företag som säljer skulle gärna sluppit de kostnader som kommer med felhantering (frakt, personaltimmar etc, etc).

Kommer bli intressant detta, om mysol vill ha min order får de se till att förtjäna den.. :)
//M

Tjena,
Nu har jag fått svar från my-solution och jag tycker de har varit mkt tillmötesgående.
I regel så ska ju teven skickas på service men detta vill jag inte utan jag vill som sagt ha ett helt nytt ex.
De kunde erbjuda följande:
1. Jag skickar tillbaka TVn (jag betalar frakten). När de har fått den så skickar de ny till mig (de betalar frakten).
2. Jag lämnar tillbaka den och får pengarna tillbaka. Däremot så betalar jag frakten dit och har förlorat fraktkostnaden när den skeppades till Sverige.
3. Jag får kompensation 100EURO och behåller TVn.

Jag väljer alt. 1 och det jag förlorar på detta är en fraktkostnad på ca 500kr. Men jag tycker det ändå är en mycket bra deal och my-solution har ännu en gång visat att de är mkt service-minded.

Det tråkiga i det hela är att man får vara utan TVn i någon vecka men det är väl något man får försöka leva med.

Postad 28 November 2007 - 11:04

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Alla känner för dig och vi hör gärna en detaljerad beskrivning av skadan med bilder mm. Vi vill veta för TVns skull, för din skull, för mysolution Tysklands skull. Du fick väl ingen retur eller?... du beställde två och då tänkte mysolution att de kan ge dig ett ex sämre - ett skadat returex, därför fick du rabatten på 1300kr. det är sån här "myt" som alla fruktar, hoppas du har det fix till jul. hakan upp -rak i ryggen stål i blick tobbe man

He he
Skulle ju lika gärna kunna vara en fraktskada eller något som hänt innan my-solution fick den (ded lär ju inte packa upp alla ex och titta på dem...)...

Men ska bli intressant att se hur de hanterar ärendet!

Ja, det ser definitivt ut som en fraktskada, TV:n ser ut att ha fått sig en rejäl smäll. Dett är ingenting som du skall acceptera, tobbeman! Du ska ha en ny TV!

Jag har läst den Polska testen som toler länkade till och jag tycker den var rätt underhållande att läsa :) Här är t ex slutsatsen:

Summarising

Wherebyprzez co sees I'm like the cat that stole the cream ex nowego shapes, who supplies to market Toshiba. To my mind is not this right away best worth vis-a-vis by way of. Tv is not some cheaper ex np. Sharpa whether Samsunga and bidders to my mind ditto and yet plus or else not there is room to yourselves therein businesses up the creek hitch.

Det är synd att AreaDVD inte har gjort en fullständig test, någon skrev att Toshiba fick sämre omdöme för bildbehandlingen, men jag skulle vilja säga att det är där Toshibas styrka ligger! F ö så känner jag inget omedelbart behov att läsa tester, jag har ju TV:n i vardagsrummet! :blink:

Jag har laddat upp några nya bilder i ett nytt album i mitt galleri. Bilderna gör inte TV:n rättvisa, kamerans (Panasonic 5 mpix) dynamik klarar inte att återge mörka och ljusa partier korrekt utan bilderna lider av både white- och blackcrush. Skärpan är dessutom bra mycket bättre i verkligheten...jag ska ta nya bilder i dagsljus, då kanske kameran trivs bättre! Svärtan är alltså inte fullt lika bra i verkligheten som på bilderna... ;)

Jag ska återkomma med mer kommentarer och tips lite senare i veckan, då ska jag skriva lite om mina intryck efter att ha haft den en vecka, jag ska bl a försöka fokusera på vad TV:n är mindre bra på... :wub: B)

Fått upp den på väggen ser jag! Vad använder du för väggfäste? Kan den tiltas?
//M

Postad 28 November 2007 - 11:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Fått upp den på väggen ser jag! Vad använder du för väggfäste? Kan den tiltas?
//M

Nej, det kan inte tilltas! Jag ville ha TV:n så nära väggen som möjligt eftersom Z3030 inte är den tunnaste platt-tv:n på marknaden. Det väggfäste som jag har köpt bygger bara 30 mm. Men nu när jag fått TV:n så upplever jag den inte som "tjock", ramen är ju tunn och bakstycket är "koniskt". Nackdelen med mitt väggfäste är att jag måste lyfta ned TV:n om jag vill ansluta/ta bort kablar, jag anslöt därför för enkelhetens skull scart, vga, s-video mm innan jag hängde upp den på väggen, även om jag inte använder dessa f n. Eftersom TV:n nu saknar fot, så krävs det tre personer om jag ska koppla, två som lyfter av TV:n från väggfästet och håller i den medan den tredje kopplar... :)

Jag har TV:n i ögonhöjd på kortsidan i ett avlångt vardagsrum, jag har inget behov av att tilta eller vrida TV:n.
Jag har använt ett väggfäste från Clas Ohlson som kostar 449:-, Clas har andra väggfästen som går att tilta/vrida:

http://www.clasohlso...s...gfäste lcd

EDIT: har lagt till kommentarer till nya bilderna i galleriet...

Redigerat av Tomas L, 28 November 2007 - 13:56.

Postad 28 November 2007 - 20:23

Lundagård
  • Lundagård
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Oj, nu är det gjort. Efter att läst på detta forum i säkert 3 år har jag nu beställt en 42Z3030 från Komplett. Blev lite dyrare än att importera från Tyskland men jag vågade inte chansa. Troligen kan jag hämta tv'n på fredags så nu vet man vad jag ska göra i helgen....... ;)

Postad 28 November 2007 - 21:16

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Oj, nu är det gjort. Efter att läst på detta forum i säkert 3 år har jag nu beställt en 42Z3030 från Komplett. Blev lite dyrare än att importera från Tyskland men jag vågade inte chansa. Troligen kan jag hämta tv'n på fredags så nu vet man vad jag ska göra i helgen....... ;)

Gratulerar till ett klokt köp!

Postad 29 November 2007 - 06:50

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag beställde min 47z3030 från Pixmania den tjugonde. "PIXMANIA?!" tänker ni nu och skrattar rått åt mitt nyinförskaffade magsår. Jag drogs med lite i min egen upphetsning och beställde också en 48-timmars UPS-leverans, och väntade med dreglet i mungipan på att min nya datormonitor skulle anlända.

Dagarna gick och efter ett och annat brutet löfte, och ett ångestfyllt PLUS-tittande (svt!), så kom teven den tjugofemte. Pust. Och, tro det eller ej, så var den hel och allting hade faktiskt fungerat. Jag betalade bara för post-express-frakt, och alltihop gick på ca 20000 kr.

Min inlednande upplevelse var "wow!" när jag knäppte igång ps3:an. Sen 'provade' jag med att koppla in vga-kabel till teven och det fungerade faktiskt riktigt bra. För mina användningsområden, tevespel och filmtittande från dator, så fungerar teven ojämförbart mycket bättre än min gamla CRT 19"-monitor. För digitalbox och vanligt tevetittande så kan jag inte uttala mig.

Så, min slutsats är att det är lite dumt att köpa från pixmania, men det verkade fungera den här gången. Nu hoppas jag bara att ingenting går sönder..

Postad 29 November 2007 - 08:16

Mcdee
  • Mcdee
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Bästa pris just nu? 42Z3030D EUR 1477,90 (ung. SEK 13.800:-). Hittade en firma som heter diskontklick.at och som säljer till Sverige. Någon som känner till firman?

Postad 29 November 2007 - 15:09

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Så då var 47:an beställd. Kommer in om ca en vecka på Media Markt i Växjö. Fick ett bra pris, inte riktigt tysklandpris men det känns ändå bättre o lägga lite extra o veta att allt kommer funka bättre om det blir något strul.

Postad 29 November 2007 - 15:29

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Ni som beställt från my-solution.de varför valde ni just dem?
De är ju inte billigast men kanske mest seriösa?

Finns det någon som importerat via någon annan tysk nätbutik?

Postad 29 November 2007 - 15:46

ingake
  • ingake
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

My-Solution har fått toppbetyg från tyska kunder på den tyska siten http://www.idealo.de. Dessutom hade dom teven för omedelbar leverans. Därför valde jag dem. För min del funkade det jäkligt bra. Jag tror My-Solution också är nöjda med tanke på hur många beställningar de fått från Sverige de senaste veckorna :)

Men hur vet man vem som är mest seriös? Man måste våga chansa här i livet... Jag tycker i all fall inte att svenska El-Giganter, On-Off's eller Experter alltid är helseriösa..

Postad 29 November 2007 - 16:15

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Kan bara säga samma sak som ingake.
Kollade också på en annan tysk butik som sålde tv:n (de som har en hemsida som man kan välja svensk text på), såg ut att bli rätt så billigt först men sen så skulle de ha 25 % moms på det vilket gjorde att det vart dyrare än my-S.

En liten fråga.
De skickade iväg tv i onsdags förra veckan , vilket gör att det har gått 8 dagar nu och har inte hört något ännu... (tråkigt att man inte fick något id på paketet så man kunde följa det)
borde den inte komma snart? :) (bor 10 mil söder om stockholm) Har för mig att någon skrev att den normala tiden är 4-6 dagar tills man får den.?

Postad 29 November 2007 - 16:37

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hur tyder man my-solutions lagersaldo?
betyder 7-12 days in europe att den finns inne men tar typ en vecka att skicka.. eller räknar de kanske bara med att få in den i lager inom 7-12 dagar?
Ikonen är inte helt grön så den verkar ju inte vara i lager.

Är jävligt sugen på en my-solution beställning på 47z3030 nu efter att ha letat tv i över ett halvår. =)))

Någon som vet nåt om livslängden på en LCD-panel?

Postad 29 November 2007 - 17:02

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Muggesand:

Vad för pris fick du då?

Redigerat av Unregistered866066c7, 29 November 2007 - 17:36.

Postad 29 November 2007 - 17:10

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej alla.

Beställde min 42Z3030 från Pixmania i måndags vid elvatiden på förmiddagen. Betalade i förväg med kort utan några "extra garantier". Idag ringde UPS och levererade den till mig. TVn i sig funkar klockrent. Kört vanlig kabel-tv, PS3, DVD, 1080p trailers osv och allt funkar som det ska. Har ännu inte börjat kalibrera tvn men det ska jag göra det till helgen. Bildkvaliten som jag ser nu är grym. Hade en 28" Tjocktv innan som jag körde ps3 på och skillnaden är enorm med den nya tvn.

Antar att jag hade lite flyt med min beställning iochmed att allt gick så bra som det gjorde. Vad jag hört så är pixmania en mardröm om det skulle vara nåt fel på produkten och den behövs skickas tillbaka.

Blir till att införskaffa sig lite blu-ray filmer snart så man kan njuta riktigt ordentligt :).

Postad 29 November 2007 - 19:16

Nodas
  • Nodas
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej alla i denna fina tråd!
Jag beställde också en 42Z3030 från my-solution förra lördan och har haft den ett par dar. Jag köpte när de hade helgrea så jag fick betala ca 15 000:- inkl frakt. Känns riktigt bra när den äntligen kommit hem efter den "superlånga" väntan som det alltid blir när man köper saker över nätet. :)
Har inte haft tid att ställa in allt riktigt bra än men tack till er som lagt ut era bildinställningar här i tråden, det blir ju inte perfekt kalibrerat men det är en bra bit på väg.

edit ps. har för mig att någon frågade efter höjd med stativet och det är 69,5cm

Redigerat av Nodas, 29 November 2007 - 19:19.

Postad 29 November 2007 - 20:22

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Muggesand:

Vad för pris fick du då?

Kanske inte riktigt vad du ville veta men... Inköpspris. har ingen lust att berätta vad tv kostar i inköp för MM.

Redigerat av Muggesand, 29 November 2007 - 20:34.

Postad 29 November 2007 - 20:39

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Muggesand:

Vad för pris fick du då?

Kanske inte riktigt vad du ville veta men... Inköpspris. har ingen lust att berätta vad tv kostar i inköp för MM.

Har du lust att skriva vad du "gissar" att tv'n-kostar i inköp för andra butiker? :)

Postad 29 November 2007 - 21:18

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Muggesand:

Vad för pris fick du då?

Har du lust att skriva vad du "gissar" att tv'n-kostar i inköp för andra butiker? :)

ca 16 exkl moms

Redigerat av Muggesand, 29 November 2007 - 21:19.

Postad 29 November 2007 - 23:05

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kan bara säga samma sak som ingake.
Kollade också på en annan tysk butik som sålde tv:n (de som har en hemsida som man kan välja svensk text på), såg ut att bli rätt så billigt först men sen så skulle de ha 25 % moms på det vilket gjorde att det vart dyrare än my-S.

En liten fråga.
De skickade iväg tv i onsdags förra veckan , vilket gör att det har gått 8 dagar nu och har inte hört något ännu... (tråkigt att man inte fick något id på paketet så man kunde följa det)
borde den inte komma snart? :unsure: (bor 10 mil söder om stockholm) Har för mig att någon skrev att den normala tiden är 4-6 dagar tills man får den.?

Jag sitter och väntar på att få höra av dem jag också. Hoppas man får svar snart... :lol:

Postad 29 November 2007 - 23:20

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Har testat plasmaprofi.de efter att ha prtatat en hel del med en peter där.
TV:n skickades i går så jag får återkomma när (om!?) den kommer.
Valde plasmaprofi därför att de har 52" aren i lager samt de är billig, dock var frakten dyr... Men TV.n är ju stor!
ca 27 tkr blev det iaf till sist...

Postad 30 November 2007 - 07:18

Micke.su
  • Micke.su
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag beställde min 47z3030 från Pixmania den tjugonde. "PIXMANIA?!" tänker ni nu och skrattar rått åt mitt nyinförskaffade magsår. Jag drogs med lite i min egen upphetsning och beställde också en 48-timmars UPS-leverans, och väntade med dreglet i mungipan på att min nya datormonitor skulle anlända.

Dagarna gick och efter ett och annat brutet löfte, och ett ångestfyllt PLUS-tittande (svt!), så kom teven den tjugofemte. Pust. Och, tro det eller ej, så var den hel och allting hade faktiskt fungerat. Jag betalade bara för post-express-frakt, och alltihop gick på ca 20000 kr.

Min inlednande upplevelse var "wow!" när jag knäppte igång ps3:an. Sen 'provade' jag med att koppla in vga-kabel till teven och det fungerade faktiskt riktigt bra. För mina användningsområden, tevespel och filmtittande från dator, så fungerar teven ojämförbart mycket bättre än min gamla CRT 19"-monitor. För digitalbox och vanligt tevetittande så kan jag inte uttala mig.

Så, min slutsats är att det är lite dumt att köpa från pixmania, men det verkade fungera den här gången. Nu hoppas jag bara att ingenting går sönder..

Hej!
Kan du mäta hör hög din tv är inklusive benställ?
Jag hittar olika höjder på den beroende på leverantör.
Micke

Postad 30 November 2007 - 09:46

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej!
Kan du mäta hör hög din tv är inklusive benställ?
Jag hittar olika höjder på den beroende på leverantör.
Micke

Den är 70 cm hög med foten som följer med. Den är 65 utan foten.

edit: såg att du frågade efter 47:ans mått nu :/. Men om det är samma fot till båda så är foten 5 cm hög iaf.

Redigerat av Unregistered2b82f7ce, 30 November 2007 - 13:28.

Postad 30 November 2007 - 11:51

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har en fråga som slog mig alldeles nyss. Det här 100Hz, går det att stänga av? Dvs om jag vill att det ska vara "som vanligt" så går det väl att stänga av detta?

Postad 30 November 2007 - 11:57

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag har en fråga som slog mig alldeles nyss. Det här 100Hz, går det att stänga av? Dvs om jag vill att det ska vara "som vanligt" så går det väl att stänga av detta?

Det går att stänga av "Active vision M100 HD", men jag är inte helt säker på vad det innebär, stänger man av "allt" eller bara interpoleringen? Det står kanske i någon pdf...

Postad 30 November 2007 - 15:08

Mcdee
  • Mcdee
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på Z3030D resp. Z3030DG?

Postad 30 November 2007 - 16:44

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Någon som vet om någon fysisk butik har 42 & 47:an i Stockholm?
Man vill ju gärna kika på den innan man köper.

Redigerat av Snappahead, 30 November 2007 - 16:45.

Postad 30 November 2007 - 19:01

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Var idag och tittade på 47Z3030D på Mediamarkt i Lund. De packade upp TV:n medan jag var där så den var ganska färsk. Jag hade innan jag såg den mer eller mindre bestämt att jag skulle ha den. Tyvärr visade det sig dock att den inte riktigt kunde leverera.

Jag sänkte bakgrundsbelysningen till mellan 30 och 45 (av 100) och fick då kanske en OK bild. Med HD såg den naturligtvis bra ut men med SD (SVT 1) var det inte lika bra. Skarpa diagonala kanter fick ett tydligt sågtandsmönster och ansiktet på personer blev "pixliga". De två Philips som stod intill (full-HD för 18 resp 20.000) såg lika bra ut om inte bättre. Samsung med 100 Hz (47:a för 24-25.000) som stod ett par TV bort var bättre på att få ansiktena att "flyta" utan att bli pixliga när de rör sig. Även mindre detaljer fick klara skuggor och hallows betydligt mer på Toshiban än Samsung. Jag trodde först att 100 Hz inte var på men det var den. Kanske blir det bättre med den inbyggda digitalmotagaren, det testades inte.

Den stora besvikelsen var dock att betraktningsvinkeln var direkt dålig. Rakt fram fanns det en del färger och kontrast men genom att gå ett par meter vid sidan om TV:n blev den betydligt blekare. Med kraftig vinkel försvann bilden till stor del. Samsungen var här mycket bättre. Faktum är att bilden från Samsungen var bättre när man stod nästan framför Toshiban men fem meter vid sidan om Samsung. Max avstånd till skärmarna dvs. gångens bredd, var en ca 3 m så kanske ni kan räkna ut vinklarna själv.

För 23.000 som Mediamarkt ville ha för den tror jag att det går att hitta andra likvärdiga maskiner. Expert hade t.ex. en Sony 46T3500 för 19.000. Kanske ett väl så intressant alternativ? För de 17-18.000 som man kan (kunde) köpa 47Z3030D för i Tyskland kanske den är prisvärd men den är definitivt inte outstanding på SD eller på annat sätt överlägsen Sony, Samsung, Sharp mfl.

/ProfessorB

Postad 30 November 2007 - 19:10

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ny fråga till alla er som äger en 47Z3030: Den optiska ljudutgången....får ni ut ljud via den när ni kopplar till förstärkare om ni använder scart eller HDMI? jag läste följande på AVForums UK

" contacted Toshiba about the last question I asked and had the following reply:

"The optical digital audio output will give sound from the digital tuner in the TV only. Any audio signal coming in through SCART, phono or HDMI will not be output to the audio system."

Can anyone confirm this? It seems a bit strange that the optical out was only put there for future freeview dolby digital, without taking into account HDMI audio from something that would support Toshiba's Regza link (like the new HD-EP35 HD DVD player). Especially when the manual is at pains to describe all the options for routing sound and picture settings for regza link."

Postad 30 November 2007 - 19:55

ingake
  • ingake
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Var idag och tittade på 47Z3030D på Mediamarkt i Lund. De packade upp TV:n medan jag var där så den var ganska färsk. Jag hade innan jag såg den mer eller mindre bestämt att jag skulle ha den. Tyvärr visade det sig dock att den inte riktigt kunde leverera.

Jag sänkte bakgrundsbelysningen till mellan 30 och 45 (av 100) och fick då kanske en OK bild. Med HD såg den naturligtvis bra ut men med SD (SVT 1) var det inte lika bra. Skarpa diagonala kanter fick ett tydligt sågtandsmönster och ansiktet på personer blev "pixliga". De två Philips som stod intill (full-HD för 18 resp 20.000) såg lika bra ut om inte bättre. Samsung med 100 Hz (47:a för 24-25.000) som stod ett par TV bort var bättre på att få ansiktena att "flyta" utan att bli pixliga när de rör sig. Även mindre detaljer fick klara skuggor och hallows betydligt mer på Toshiban än Samsung. Jag trodde först att 100 Hz inte var på men det var den. Kanske blir det bättre med den inbyggda digitalmotagaren, det testades inte.

Den stora besvikelsen var dock att betraktningsvinkeln var direkt dålig. Rakt fram fanns det en del färger och kontrast men genom att gå ett par meter vid sidan om TV:n blev den betydligt blekare. Med kraftig vinkel försvann bilden till stor del. Samsungen var här mycket bättre. Faktum är att bilden från Samsungen var bättre när man stod nästan framför Toshiban men fem meter vid sidan om Samsung. Max avstånd till skärmarna dvs. gångens bredd, var en ca 3 m så kanske ni kan räkna ut vinklarna själv.

För 23.000 som Mediamarkt ville ha för den tror jag att det går att hitta andra likvärdiga maskiner. Expert hade t.ex. en Sony 46T3500 för 19.000. Kanske ett väl så intressant alternativ? För de 17-18.000 som man kan (kunde) köpa 47Z3030D för i Tyskland kanske den är prisvärd men den är definitivt inte outstanding på SD eller på annat sätt överlägsen Sony, Samsung, Sharp mfl.

/ProfessorB

Den kan ju bara betyda följande:

1. MediaMarkt matar teven med en signal som Toshiban inte gillar
2. Jag har fel på min ögon
3. Du har fel på din ögon
4. MediaMarket har fått ett trasigt ex
5. Du tittar inte på en Z3030

Skämt åsido. Din beskrivning stämmer inte alls med vad jag har upplevt de senaste veckorna som 47Z3030-ägare.

Skit samma. Ikväll är det IDOL igen. I kväll åker AMANADA.

Tjoho, vi hör senare

Postad 30 November 2007 - 20:26

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Fick min 42 idag från my-S. skickades från deras affär i osndags.

Tycker att tv har skött sig helt oki än så länge.

har inte hunnit testat så många inställningar ännu... bilden när väl oki på "vanliga sdTV eller vad det nu heter.(men det beror väl på vilken kvalite ma nhar på insignalen?)
Har inte så mycket o jämnföra med men om jag jämnför med min kompis andersson för 10k så är den mycket bättre (fan om den inte skulle ha varit det)

men den hittade inga kanaler när man gjorde kanalsökning -den automatisk ibörjan (första menyn som kommer upp när man startar tv) -beror det på att jag kör på analogt? :P
kör direkt med en antenn kabel från vägguttaget till tv.

som jag gjorde kanalsökning nu "halvt manuellt" så får man ju inte fram om signalen in är av bad eller good "kavlite".

kan bilden bli bättre om man använder en 100hz antennkabel- eller är det bluff och båg?

Redigerat av zipzipzipzip, 30 November 2007 - 20:30.

Postad 30 November 2007 - 20:39

Unregistered2b82f7ce
  • Unregistered2b82f7ce
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

har inte hunnit testat så många inställningar ännu... bilden när väl oki på "vanliga sdTV eller vad det nu heter.(men det beror väl på vilken kvalite ma nhar på insignalen?)
Har inte så mycket o jämnföra med men om jag jämnför med min kompis andersson för 10k så är den mycket bättre (fan om den inte skulle ha varit det)

men den hittade inga kanaler när man gjorde kanalsökning -den automatisk ibörjan (första menyn som kommer upp när man startar tv) -beror det på att jag kör på analogt? :P

som jag gjorde kanalsökning nu "halvt manuellt" så får man ju inte fram om signalen in är av bad eller good "kavlite".

kan bilden bli bättre om man använder en 100hz antennkabel- eller är det bluff och båg?

Hej zipzip.

Har samma problem som dig. När jag startade tvn och sökte efter kanaler så hittar den inga. Sen gjorde jag en analog sökning och det gick bättere. Och nu när vi har gått över till digitala sändningar så är det ännu konstigare att det är så. Måste man på något sätt prata med sin fastighetsskötare att aktivera det? Kanske är det så att dom får digitala sändningar till huset men gör om det till analoga innan de skickar ut till lägenheterna. Kollade på Simpsons förut på kanal 6 och där var kvaliten klockren medans Spiderman 2 på TV3 var värdelös kvalitet.

Hursom är det någon har en uppsättning inställningar som man kan använda sig av? Just nu kör jag med dom som TVn kom med. Funderar på att köpa den dära DVE blu-ray disc när den släpps och köra den genom min PS3a. Tack.

Postad 30 November 2007 - 21:48

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej zipzip.

Har samma problem som dig. När jag startade tvn och sökte efter kanaler så hittar den inga. Sen gjorde jag en analog sökning och det gick bättere. Och nu när vi har gått över till digitala sändningar så är det ännu konstigare att det är så. Måste man på något sätt prata med sin fastighetsskötare att aktivera det? Kanske är det så att dom får digitala sändningar till huset men gör om det till analoga innan de skickar ut till lägenheterna. Kollade på Simpsons förut på kanal 6 och där var kvaliten klockren medans Spiderman 2 på TV3 var värdelös kvalitet.

Hursom är det någon har en uppsättning inställningar som man kan använda sig av? Just nu kör jag med dom som TVn kom med. Funderar på att köpa den dära DVE blu-ray disc när den släpps och köra den genom min PS3a. Tack.

Är också 99% säker på att min lgh ska matas från det digitala marknätet(står det på tele2 sida att min stad ingår i deras digitala marknät+ de har varit här och gjort så jag har(hade bara tv/radio förut) 3 utgånger d vs 1 data ingång/utgång)..... :D
AJ kanske måste ha en digitalbox?-väntar iallafall på en från tele2 de slöa jäklarna.

kanske vart lite offtopic det här.

Redigerat av zipzipzipzip, 30 November 2007 - 21:49.

Postad 01 December 2007 - 01:12

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
DVB-T är teracom boxer antenn. Tele2 är kabel-tv DVB-C. z3030 är DVB-T. Det går inte ändra på.

/dvb-mannen

Postad 01 December 2007 - 08:50

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har lusläst AV forumet (UK) och kommit fram till att Toshiba har hittils visat dessa problem:

Clouding (speciellt vid underkanten)
En död pixel (endast en rapport)

Någon här som stött på detta hittils?

Jag beställde min tv från my-solution i lördags förra veckan. Det har nu gått 1 vecka sedan jag beställde och jag får då veta att de inte får in tv-apparterna förrän i slutet av nästa vecka. Därmed kommer det hinna gå minst 2 veckor från det att jag beställde till det att apparaten är hos mig. Det var INTE vad jag väntat mig då jag beställde när det stod 1-3 dagar på leveranstiden. Den blev sedan 5-7 dagar för att nu helt gått över till att de inte har apparaterna hemma alls. Inledningen med my-S är inte den bästa men jag har iallafall fått information (efter flertalet mejl där jag bett om det visserligen). :P

Postad 01 December 2007 - 10:09

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

/ProfessorB

Skämt åsido. Din beskrivning stämmer inte alls med vad jag har upplevt de senaste veckorna som 47Z3030-ägare.

Tjoho, vi hör senare

Lite svar kanske:
1. Vad jag förstod matades alla TV med HDMI via en stor växel. Alla TV bör därför ha samma förutsättningar. Som sagt med HD var det inte mycket att anmärka. Hur det är via inbyggd digitalmotagare vet jag inte.

2.-3. Tror inte detta är felet :P

4.-5. Det stod 47Z3030D på lådan och jag hjälpte till att packa upp den. Därmed är det liten risk att det är fel apparat. Om detta ex. är defekt vet jag naturligtvis inte.

Tilläggas bör att Mediamarkt tycker det är en bra idé att ha extermt ljust i sina affärer. Det är helt omöjligt att uttala sig om svärta eller liknande med de förutsättningrna. Att den har dålig tittvinkel är däremot helt klart jämfört med Samsung.

Postad 01 December 2007 - 11:48

Mr_Iggy
  • Mr_Iggy
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

men den hittade inga kanaler när man gjorde kanalsökning -den automatisk ibörjan (första menyn som kommer upp när man startar tv) -beror det på att jag kör på analogt? :D

Hej zipzip.

Är också 99% säker på att min lgh ska matas från det digitala marknätet(står det på tele2 sida att min stad ingår i deras digitala marknät+ de har varit här och gjort så jag har(hade bara tv/radio förut) 3 utgånger d vs 1 data ingång/utgång)..... :lol:
AJ kanske måste ha en digitalbox?-väntar iallafall på en från tele2 de slöa jäklarna.

kanske vart lite offtopic det här.

Tjena!

Det första som TVn gör är att göra en avsökning av digitala kanaler som den inbyggda boxen hittar. Hittar den inget borde det betyda att det inte finns några digitala kanaler att hitta, tyvärr :P
Funkade perfekt för mig, den hittade alla kanaler med en gång, däremot så missade den en del när jag gjorde en automatisk sökning på de analoga så de fick jag lägga till själv. (Bor i ett hus där jag får både analog kabel-TV och boxersignalen i alla utagen.)

/Az

Postad 01 December 2007 - 12:45

jockez3030d
  • jockez3030d
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hej nu har jag haft min 47z3030 i snart en vecka och jag måste säga att jag är otroligt imponerad med bilden ljudet ja allt e bra !!!när jag kör dvd med uppskalning från ps3 så ser det ut spm Hd helt d###### grymt jag har sd sändning analogt från svesat men det blir hyfsat det med men jag ska köpa en digitalbox som ger bättre resultat men i det stora hela !!! Fan vilken grym Tv

Postad 01 December 2007 - 13:20

SoniCated
  • SoniCated
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har lusläst AV forumet (UK) och kommit fram till att Toshiba har hittils visat dessa problem:

Jag beställde min tv från my-solution i lördags förra veckan. Det har nu gått 1 vecka sedan jag beställde och jag får då veta att de inte får in tv-apparterna förrän i slutet av nästa vecka. Därmed kommer det hinna gå minst 2 veckor från det att jag beställde till det att apparaten är hos mig. Det var INTE vad jag väntat mig då jag beställde när det stod 1-3 dagar på leveranstiden. Den blev sedan 5-7 dagar för att nu helt gått över till att de inte har apparaterna hemma alls. Inledningen med my-S är inte den bästa men jag har iallafall fått information (efter flertalet mejl där jag bett om det visserligen). :D

Jag beställde min tv i söndags förra veckan så jag sitter i samma sits som du.. My-solution sa till mig att dom skulle få in tv-apparaterna nån gång nästa vecka och leveransen skulle ta 5 +/- dagar till mig. Hade hoppats att dom skulle få in dom i början av veckan. Detta hade jag inte heller förväntat mig att det skulle ta sån tid för dom att få nya apparater till sitt lager.. Denna längtan tar kål på en alltså.. :P

Postad 01 December 2007 - 19:10

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag beställde min tv från my-solution i lördags förra veckan. Det har nu gått 1 vecka sedan jag beställde och jag får då veta att de inte får in tv-apparterna förrän i slutet av nästa vecka. Därmed kommer det hinna gå minst 2 veckor från det att jag beställde till det att apparaten är hos mig. Det var INTE vad jag väntat mig då jag beställde när det stod 1-3 dagar på leveranstiden. Den blev sedan 5-7 dagar för att nu helt gått över till att de inte har apparaterna hemma alls. Inledningen med my-S är inte den bästa men jag har iallafall fått information (efter flertalet mejl där jag bett om det visserligen). ;)

Jag beställde min tv i söndags förra veckan så jag sitter i samma sits som du.. My-solution sa till mig att dom skulle få in tv-apparaterna nån gång nästa vecka och leveransen skulle ta 5 +/- dagar till mig. Hade hoppats att dom skulle få in dom i början av veckan. Detta hade jag inte heller förväntat mig att det skulle ta sån tid för dom att få nya apparater till sitt lager.. Denna längtan tar kål på en alltså.. :)

Aja man kan väl trösta sig att man får en färsk tv :)

Postad 01 December 2007 - 19:34

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Någon som har haft problem och koppla dennna tv till datorn via dvi -hdmi.?

Köpte en 10 meters hdmi -hdmi + en dvi 18+1 (pin) Adapter för o sätta på grafikkort sidan.
Men såg nu att det finns 1 x 24 pin digital DVI -Adapter också kanske en sådan man ska ha?

För den konfig jag har nu verkar iallafall inte fungera ,känns som jag har testat allt.

grafikkort geforce HD 2600xt.

DVI-D till HDMI-a dapter (24+1 kontakter till HDMI)

HDMI till DVI-D adapter (HDMI till 18+1 kontakter)

hmmm kan 18 pin bara ta in hdmi signal men inte sända ut någon?- isåfall sa de fel på clas ohlson - kanske inte underligt att det inte fungerar.?

Känns som jag får ta den här frågan till en annan forumdel om det nu ingen som vet om någon spec inställning på tv som är lätt och "missa".

Redigerat av zipzipzipzip, 01 December 2007 - 20:50.

Postad 01 December 2007 - 21:02

Det rockar
  • Det rockar
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
10 meter låter långt. Är du säker på att grafikkortet orkar driva? Kan vara värt att testa med en kortare kabel.

Postad 01 December 2007 - 21:23

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Det skall inte ha någon betydelse att ha så lång som 10m HDMI kabel , skall gå bra med ändå längre, om kabeln är någorlunda ok. enl. min erf. Snarare adaptern det är fel på.

Postad 02 December 2007 - 10:54

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag beställde min tv från my-solution i lördags förra veckan. Det har nu gått 1 vecka sedan jag beställde och jag får då veta att de inte får in tv-apparterna förrän i slutet av nästa vecka. Därmed kommer det hinna gå minst 2 veckor från det att jag beställde till det att apparaten är hos mig. Det var INTE vad jag väntat mig då jag beställde när det stod 1-3 dagar på leveranstiden. Den blev sedan 5-7 dagar för att nu helt gått över till att de inte har apparaterna hemma alls. Inledningen med my-S är inte den bästa men jag har iallafall fått information (efter flertalet mejl där jag bett om det visserligen). ;)

Z3030 lider egentligen inte av clouding, det är ett annat liknande problem som Sony har haft problem med, även på X3000/X3500.

Det några Z3030 ägare har haft problem med är ljusläckage vid kanten av bilden, här finns lite bilder och en som påstår sig ha löst problemet med lite panelmassage... :)

/ProfessorB

Tjoho, vi hör senare

Lite svar kanske:
1. Vad jag förstod matades alla TV med HDMI via en stor växel. Alla TV bör därför ha samma förutsättningar. Som sagt med HD var det inte mycket att anmärka. Hur det är via inbyggd digitalmotagare vet jag inte.

2.-3. Tror inte detta är felet ;)

4.-5. Det stod 47Z3030D på lådan och jag hjälpte till att packa upp den. Därmed är det liten risk att det är fel apparat. Om detta ex. är defekt vet jag naturligtvis inte.

Tilläggas bör att Mediamarkt tycker det är en bra idé att ha extermt ljust i sina affärer. Det är helt omöjligt att uttala sig om svärta eller liknande med de förutsättningrna. Att den har dålig tittvinkel är däremot helt klart jämfört med Samsung.

Toshibas betraktningsvinkel är sämre än Samsungs, det är det ingen tvekan om. När man går in i mitt vardagsrum så kommer man parallellt med väggen som TV:n sitter på . Tittar man då på TV:n, från sidan och snett uppifrån så ser det inte så roligt ut: kontrasten ser urvattnad ut. Sätter man sig ned ser det mycket bättre ut och i alla normala sittpositioner (jag har en fåtölj och hörnsoffa med divan, långsidan vänd mot TV:n) så ser man ingen större skillnad (se bilder i mitt galleri). I ytterpositionen så är svärtan lite sämre, men så pass lite att det tog flera dagar innan jag upptäckte det. Men ska man montera Z3030 högt upp på väggen så bör man ha ett vägfäste som gör att man kan tilta TV:n nedåt så att den har rätt vinkel mot tittarna. Jag tycker f ö att alla TV ska sitta i ögonhöjd, ej som en tavla på väggen! :) Att man på MM upplever bilden bättre på en Samsung när den var fem meter på sidan, fastän man står nästan rakt framför Toshiban säger mig att Z3030:n antagligen var placerad lågt ned eller högt upp.

När det gäller bildhantering så är det definitvt Toshibans styrka. Den visar precis vad den matas med, så är signalen dålig så är inte bilden så bra heller. Om SDTV på MM ser dåligt ut så tyder det på dålig matning. Skuggor och "halos" talar för en sunkigt analog signal, knappast HDMI? Fick kanter sågtandsmönster och var ansikten pixliga så beror det på källan, ej TV:n. Denna TV lägger inte till eller drar ifån om man inte ställer in den helt tokigt. Z3030 har Faroudja DCDi deinterlacing, LÄNK. Det gör att man sällan eller aldrig ser sågtandsmönster i diagonala linjer p g a deinterlacing, ser man dem så finns de i källan och beror kanske på mpeg-komprimering. Då kan man slå på mpeg brusreduceringen för att släta ut bilden lite. Men det ska man bara göra i nödfall, den kan försämra skärpan.

Jag tror inte att Z3030 är överlägsen Sony, Sharp eller Samsung (den senaste om man stänger av DNIe och 100 Hz), men den är defintivt en av de bättre LCD SDTV apparaterna på marknaden idag. På normalt avstånde ser det aldrig digitalt och plastigt ut som det kan göra på andra LCD-TV. Visst, går du så nära att du ser problemen med mpeg-komprimeringen så ser det inte så kul ut, men det gäller alla TV, SDTV ser tyvärr inte bättre ut än så.

Sony T3500 är inte direkt vad jag skulle vilja kalla en "likvärdig maskin", den saknar både 100 Hz och Motionflow som Sonys dyrare X-modeller har, liksom Toshibas Z-serie. Totalt sett när det gäller bildkvalitet och funktioner så är Z3030 svårslagen. Men det är naturligtvis ur mitt perspektiv med mina krav och önskemål, det är upp till var och en att bedöma själv, man ska inte enbart gå på foruminlägg när man ska köpa en TV. Man kan tyvärr inte heller gå på en stormarknad och se vilken TV som är bäst, det är för många faktorer som är okända.

Redigerat av Tomas L, 02 December 2007 - 14:51.

Postad 02 December 2007 - 14:54

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Bra inlägg

Postad 02 December 2007 - 16:09

Det rockar
  • Det rockar
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det skall inte ha någon betydelse att ha så lång som 10m HDMI kabel , skall gå bra med ändå längre, om kabeln är någorlunda ok. enl. min erf. Snarare adaptern det är fel på.

The official DVI specification mandates that all DVI equipment must maintain a signal at 5 meters (16 feet) in length. But many manufacturers are putting out much stronger cards and bigger monitors, so the maximum length possible is never exact.

Så 10 meter kan mycket väl vara för långt.

Postad 02 December 2007 - 17:00

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
ja, även om det oftast funkar så skadar det ju inte att testa med en kortare kabel...

Postad 02 December 2007 - 18:42

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Jag beställde min tv från my-solution i lördags förra veckan. Det har nu gått 1 vecka sedan jag beställde och jag får då veta att de inte får in tv-apparterna förrän i slutet av nästa vecka. Därmed kommer det hinna gå minst 2 veckor från det att jag beställde till det att apparaten är hos mig. Det var INTE vad jag väntat mig då jag beställde när det stod 1-3 dagar på leveranstiden. Den blev sedan 5-7 dagar för att nu helt gått över till att de inte har apparaterna hemma alls. Inledningen med my-S är inte den bästa men jag har iallafall fått information (efter flertalet mejl där jag bett om det visserligen). :)

Z3030 lider egentligen inte av clouding, det är ett annat liknande problem som Sony har haft problem med, även på X3000/X3500.

Det några Z3030 ägare har haft problem med är ljusläckage vid kanten av bilden, här finns lite bilder och en som påstår sig ha löst problemet med lite panelmassage... ;)

/ProfessorB

Tjoho, vi hör senare

Lite svar kanske:

2.-3. Tror inte detta är felet :lol:

Toshibas betraktningsvinkel är sämre än Samsungs, det är det ingen tvekan om. När man går in i mitt vardagsrum så kommer man parallellt med väggen som TV:n sitter på . Tittar man då på TV:n, från sidan och snett uppifrån så ser det inte så roligt ut: kontrasten ser urvattnad ut. Sätter man sig ned ser det mycket bättre ut och i alla normala sittpositioner (jag har en fåtölj och hörnsoffa med divan, långsidan vänd mot TV:n) så ser man ingen större skillnad (se bilder i mitt galleri). I ytterpositionen så är svärtan lite sämre, men så pass lite att det tog flera dagar innan jag upptäckte det. Men ska man montera Z3030 högt upp på väggen så bör man ha ett vägfäste som gör att man kan tilta TV:n nedåt så att den har rätt vinkel mot tittarna. Jag tycker f ö att alla TV ska sitta i ögonhöjd, ej som en tavla på väggen! :) Att man på MM upplever bilden bättre på en Samsung när den var fem meter på sidan, fastän man står nästan rakt framför Toshiban säger mig att Z3030:n antagligen var placerad lågt ned eller högt upp.

När det gäller bildhantering så är det definitvt Toshibans styrka. Den visar precis vad den matas med, så är signalen dålig så är inte bilden så bra heller. Om SDTV på MM ser dåligt ut så tyder det på dålig matning. Skuggor och "halos" talar för en sunkigt analog signal, knappast HDMI? Fick kanter sågtandsmönster och var ansikten pixliga så beror det på källan, ej TV:n. Denna TV lägger inte till eller drar ifån om man inte ställer in den helt tokigt. Z3030 har Faroudja DCDi deinterlacing, LÄNK. Det gör att man sällan eller aldrig ser sågtandsmönster i diagonala linjer p g a deinterlacing, ser man dem så finns de i källan och beror kanske på mpeg-komprimering. Då kan man slå på mpeg brusreduceringen för att släta ut bilden lite. Men det ska man bara göra i nödfall, den kan försämra skärpan.

Jag tror inte att Z3030 är överlägsen Sony, Sharp eller Samsung (den senaste om man stänger av DNIe och 100 Hz), men den är defintivt en av de bättre LCD SDTV apparaterna på marknaden idag. På normalt avstånde ser det aldrig digitalt och plastigt ut som det kan göra på andra LCD-TV. Visst, går du så nära att du ser problemen med mpeg-komprimeringen så ser det inte så kul ut, men det gäller alla TV, SDTV ser tyvärr inte bättre ut än så.

Sony T3500 är inte direkt vad jag skulle vilja kalla en "likvärdig maskin", den saknar både 100 Hz och Motionflow som Sonys dyrare X-modeller har, liksom Toshibas Z-serie. Totalt sett när det gäller bildkvalitet och funktioner så är Z3030 svårslagen. Men det är naturligtvis ur mitt perspektiv med mina krav och önskemål, det är upp till var och en att bedöma själv, man ska inte enbart gå på foruminlägg när man ska köpa en TV. Man kan tyvärr inte heller gå på en stormarknad och se vilken TV som är bäst, det är för många faktorer som är okända.

Jag var ett varv till hos Mediamarkt idag och konstigt nog såg Toshiban bättre ut nu. Finns det verkligen inkörningseffekter på LCD? Troligtvis inte så någon har säker pillat på några inställningar. Denna gången hade jag inte tillgång till fjärren så det blev bara en snabb titt "as is". Visst SD blir inte HD och max avstånd till skärmen är 2.5 m eftersom gången inte är bredare. Jag vet fortfarande inte vad som matas till TV:n mer än att det är via HDMI. Dagens sändning var dock klart bättre på Toshiban än den Philips som stod intill och faktiskt också bättre än bägge de två Samsung som stod en bit bort.

Du kan ha rätt i att Toshiban kräver att man är i höjd med skärmen för att betraktningsvikeln skall bli OK. På Mediamarkt står alla TV på en ca. 40 cm. hög möbel. Det är ju nära idealt om man sitter ner med det gör man ju inte så ofta i en affär. Mina observationer var stående och alltså i onormal vinkel. Tack för påpekandet. Jag skall genast ta mig tillbaka och knäböja framför Toshiban och se om jag blir upplyst ur många olika vinklar.

Att Sony 46T3500 skulle vara lika bra är kanske inte förväntat men den är också betydligt billigare i affär. Det var mest en fundering om 4-5000 kr extra är värt det. Om man köper Toshiban från Tyskland behöver man ju inte fundera på detta. Svåra val.

Postad 02 December 2007 - 20:16

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Ja betraktningsvinkeln i höjdled är mycket dålig på Z3030D, fast jag vet igentligen inte hur dålig andra lcd är på betraktningsvinkeln i höjdled.

Jag var lite missnöjd med svärtan förut fast jag "trodde" jag sänkt bakgrundsbelysningen. Iaf så upptäckte jag att jag inte gjort det förra helgen å nu jäklar känns det svart. Det känns ju lite extra svart bara för att jag hade så dålig svärta förut med bakgrundsbelysningen på standard (70).

Postad 03 December 2007 - 00:15

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Bild-i-Bild finns väl inte på Z3030 eller är jag ute o snurrar? Fastän hur ofta använder man Bild-i-Bild funktionen?

Postad 03 December 2007 - 10:44

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
OK, mitt i julpyntet tog jag mig tid att titta lite närmare på inställningarna. Jag tyckte att svärtan inte var så mörk som jag ville i vissa scener. Som jag har skrivit tidigare så klarar TV:n mörka scener riktigt bra, svart ser svart ut. Men i vissa scener med ett eller flera ljusstarka objekt mot en mörk bakgrund så såg det inte riktigt lika bra ut. Då måste bakgrundsbelysningens dynamiska funktion arbeta och "gasa på". Det gör att svartbotten stiger och det märks mest på 2.35:1 filmer som har svarta kanter.

En kväll i förra veckan satt jag i en ytterposition i hörnsoffan och surfade på nätet samtidigt som jag såg "Open Range". Jag tyckte att de svarta kanterna inte såg så svarta ut som jag ville och började därför leka med inställningarna. En orsak till att svärtan såg mindre bra ut var att jag satt i en ytterposition i soffan, ca: 45 grader från TV:n. Det gör att svärtan blir lite sämre. Men inte så mycket, det tog nästan en vecka innan jag såg skillnaden.

Men även rakt framifrån så tyckte jag att det inte såg optimalt ut. Men efter lite justeringar så ser det mycket bättre ut i mörka filmer! Nyckeln var att stänga av "Black Stretch" helt och istället höja kontrast och ljusstyrka. "Black Stretch" visar sig höja svartbotten något. Med "Black Stretch" i "LÅG" så är TV:n bra på att visa information i mörka scener, men man tappar samtidigt lite svärta.

Genom att stänga av "Black Stretch" och höja kontrast/ljusstyrka så får man en klart djupare svärta, men inte fullt lika bra återgivning i mörka scener. Det är ingen fråga om Black Crush, men ljussvaga objekt syns lite sämre. Detta funkar utmärkt när man vill se en mörk film en mörk kväll. Men på dagtid vill man kanske dra upp ljusstyrkan lite, eller slå på "Black Stretch". Man får alltså anpassa inställningarna lite efter förutsättningarna. Därför skulle det ha varit bra om man kunde ändra "Presets" och därmed ha en snabbknapp till olika inställningar. Men det kanske går, nästa projekt är att gå in i service- och designer menyn och titta vad jag hittar för kul där! :)

Svärtan ser nu RIKTIGT bra ut, man blir lite överfokuserad på vissa saker när man har köpt ny TV och sitter och tittar på de svarta kanterna istället för på filmen. Jag har tagit in min gamla crt-bakproj i sovrummet och upptäckte (snarare: återupptäckte) igår kväll att svärtan inte är bättre på den p g a interna reflektioner. Men det är inget som jag har funderat på de senaste fem åren... :)

De gamla inställningar inom parentes: (äldsta längst till höger!)

KÄLLA: Canal Digital HDTV-PVR box kopplad med HDMI.

BILDINSTÄLLNINGAR
Bakgrundsbelysning: 26 (28) (30)
Kontrast: 90 (75) (75)
Ljusstyrka 49-54 (48) (40)
Färg 40 (40) (40)
Färgton: 0
Skärpa: -5
Black stretch: AV (LÅG) (LÅG coh MEDEL)
MPEG Brusreducering: AV (AV och LÅG)
DNR: AUTO
Färgtemperatur: NATURLIG

BILD
Aktiv kontr. bakgr.ljus: PÅ (PÅ)
Bioläge: PÅ (PÅ)
Filmstabilisering: STANDARD (STANDARD och AV)
Active Vision M100: PÅ (PÅ och AV)

Redigerat av Tomas L, 03 December 2007 - 11:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.