![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 november 2007 - 23:59
Postad 16 november 2007 - 16:03
En grej som skrämde mig ordentligt: när jag startade den de första två gångerna rasslade det rejält, jag tror det kom från BD/DVD spelaren. Efter att jag stoppade i en skiva försvann det som tur var.
Postad 16 november 2007 - 23:14
1. Den låter inte alls lika mycket (även fast den hörs i VÄLDIGT tysta partier när man kollar på film).
2. Det är ett annat slags ljud från den här modellen i jämförelse med den andra som "smälter in" bättre i omgivningen här.
3. PS3:an är betydligt svalare än tidigare modell så nu kan jag ha den instängd i TV-bänken utan att fläkten varvar upp det minsta (vilket ju betyder att den får tillräckligt med luft, right?).
Med tanke på hur kraftiga saker som sitter under konsolens motorhuv är jag klart nöjd med den tysta kylningen. Man kan ju inte få en Mustang att bli lika tyst som en elbil ju.

Bra jobbat Sony!
Postad 17 november 2007 - 10:36
Med tanke på hur kraftiga saker som sitter under konsolens motorhuv är jag klart nöjd med den tysta kylningen. Man kan ju inte få en Mustang att bli lika tyst som en elbil ju.
Bra jobbat Sony!
Precis. Vad jag hela tiden försökt säga till dom som tycker 40gb låter för mycket. Dock verkar de äldre konsolerna låta en hel del. Om man störs mitt i en film av fläktljud är något fel
Postad 17 november 2007 - 14:47
Jag har ett litet problem(?) med mitt PS3 40gb.
Nästan varje gång jag stänger av mitt PS3, så börjar den gröna lampan blinka i 10 sekunder för att sen pipa 3ggr innan den stänger ner. Vet någon något om detta? Detta har varit fallet med alla mina PS3 (läs 4st) Det står inget i instruktionsboken om detta fenomen.
Polarens PS3 stänger av sig utan att klago pipa.
Tacksam för svar!
Redigerat av SonySamppa79, 17 november 2007 - 14:50.
Postad 17 november 2007 - 17:07
Fråga Nordisk Film/Sony.Lite off-topic
Jag har ett litet problem(?) med mitt PS3 40gb.
Nästan varje gång jag stänger av mitt PS3, så börjar den gröna lampan blinka i 10 sekunder för att sen pipa 3ggr innan den stänger ner. Vet någon något om detta? Detta har varit fallet med alla mina PS3 (läs 4st) Det står inget i instruktionsboken om detta fenomen.
Polarens PS3 stänger av sig utan att klago pipa.
Tacksam för svar!
Postad 17 november 2007 - 17:08
Precis. Om den säljs som en BD-filmspelare så ska man kunna använda den till det. Tunga spel är väl en sak men hur mycket nedtyngd blir hårdvaran av att spela av en film egentligen? Då borde det inte få låta så mycket.Med tanke på hur kraftiga saker som sitter under konsolens motorhuv är jag klart nöjd med den tysta kylningen. Man kan ju inte få en Mustang att bli lika tyst som en elbil ju.
Bra jobbat Sony!
Precis. Vad jag hela tiden försökt säga till dom som tycker 40gb låter för mycket. Dock verkar de äldre konsolerna låta en hel del. Om man störs mitt i en film av fläktljud är något fel
Postad 18 november 2007 - 16:17
det verkar upp & ner här precis som med 60 gb versionen. Skillnaden e väl att felprocenten på fläktarna är mindre på denna nya version, men grundproblemet med att fläkten går upp i lägen utan att man gör nåt eller låter för mkt under filmtittande är fortfarande ett problem som kvarstår.
när kommer PS3 slim...?

Postad 18 november 2007 - 17:07
Min står på tv-bänken brevid tv´n och jag har fortfarande aldrig kunnat höra den från soffan 2.7-2.9m bort. Om den nu skulle höras, så är det när jag startar skivan som sitter i.
Det är trångt, massa effektutveckling, mängder av komponenter som blir varma. Det går inte att kränga in den precis var som helst.
Eller så jag har en jäkla tur bara

Postad 18 november 2007 - 18:04
Hårdvaran blir förmodligen även hårt belastad av att visa film. Det är en hel del data som ska skyfflas fram och tillbaks, och avkodas.Tunga spel är väl en sak men hur mycket nedtyngd blir hårdvaran av att spela av en film egentligen? Då borde det inte få låta så mycket.
Postad 18 november 2007 - 23:46
Är den tystare än min föregående 60GB? -Ja, skilnaden är att man får anstränga sig för att höra den istället för att inte höra den

Postad 18 november 2007 - 23:55
Min står på tv-bänken brevid tv´n och jag har fortfarande aldrig kunnat höra den från soffan 2.7-2.9m bort. Om den nu skulle höras, så är det när jag startar skivan som sitter i.
Precis. Jag kan tycka det är lite irriterande när den laddar osv. Kanske mitt folklore som har överdrivet mkt sådana laddningstider bara, vad vet jag, inte lirat några andra spel. Annars är den relativt tyst.. mest på grund av att projektorn låter som ett ånglok.

Postad 19 november 2007 - 07:36
Även om jag sitter på en meters håll hör man den ytterst lite , så jag är mer än rädd trodde den skulle låta som kylningen i datorn men det gör den ju inte

Postad 19 november 2007 - 07:55

Hörs knappt på en meters avstånd när allt annat är avstängt och rummet är helt tyst.
Från soffan på ca 2,5 meter hörs den inte alls.
Postad 19 november 2007 - 10:38
Har även ett gnällande ljud från fläkten (det låter som dålig lagring i fläkten) vid uppstart. Det tar ca 15 minuter innan det försvinner (antar att enheten blir lite varm och ljudet försvinner av den anledningen).
Ska jag gå tillbaka med min enhet?
Postad 19 november 2007 - 11:17
Köpte en 40 GB i fredags och jag är lite konfunderad. Jag hör utan problem min PS3 från soffan, ca 2,5 m från enheten.
Har även ett gnällande ljud från fläkten (det låter som dålig lagring i fläkten) vid uppstart. Det tar ca 15 minuter innan det försvinner (antar att enheten blir lite varm och ljudet försvinner av den anledningen).
Ska jag gå tillbaka med min enhet?
Antingen skickar dom väl iväg den, eller så får du en ny.
Enklast kanske är att häva köpet, och gå in å hämta en ny

Postad 19 november 2007 - 12:21
Postad 20 november 2007 - 11:01
Efter så kort tid ska du kunna få en ny direkt i butik när den felar. Och är kullagerna dåliga i fläkten kan det väl vara en god ide att hämta en ny.
Gick tillbaka idag till butiken där jag köpte min PS3 40Gb, de bytte ut den direkt. Mycket smidigt...
Hoppas den nya jag fick är ok.
Postad 21 november 2007 - 18:17
Postad 22 november 2007 - 18:22
Tror iaf jag behåller den, jag har väl ändå 1 år på mig att ångra mig eller? dvs skicka in och få en ny/reparerad tillbaka.
Postad 22 november 2007 - 18:34
Ne,j ångra dig har du 14 dagar på dig att göra om du handlade på postorder.Fick min ps3 idag. Efter jag kört folding at home ett tag så börjar fläkten låta lite, sitter 3m från den och hör den tydligt om det är tyst i huset, men om man har låg volym på tvn så hör man inte fläkten. Den låter lika mycket efter jag slutat folding at home, fläkten verkar itne vilja gå ned till läget det var innan folding at home.
Tror iaf jag behåller den, jag har väl ändå 1 år på mig att ångra mig eller? dvs skicka in och få en ny/reparerad tillbaka.
I butik måste man förhandla om att få ångerrätt, sk. öppet köp. Det ska stå på kvittot i så fall.
Om det är fel på apparaten så kan du så klart får den reparerad på garantin inom ett år. Men om det fel på den så ska du väl säga till om det direkt?
Men det verkar inte som det är fel på den, eller?
Postad 22 november 2007 - 19:20
Postad 22 november 2007 - 19:35
Jag väntar på min PS3, jag vill att den är tyst när jag kollar på film, utöver det får den bralla på hur mycket den vill om den mår bra av det.
Postad 23 november 2007 - 05:48
Köpte igår en PS3 40 GB. Kopplade in den och uppdaterade till senaste firmwaren. Precis när installationen var klar gick fläkten upp i varv (läge 2). Detta skede ytterligare en gång (läge 3) när jag var mitt inne i att registrera mitt PSN-namn. Spelade Assassin's Creed i 3 timmar och fläkten höll sig i detta läget (läge 3) hela tiden. Tycker att den nu låter mer en kompisens så jag packade ihop allt och for över till honom och visst är det så. Hans stannar på lägsta fläktläget (läge 1) när han är i menyn och när han tittar på film på DVD/Blu-ray. När han spelar går fläkten upp ett steg (läge 2) men aldrig mer. Min går alltså upp ytterligare ett steg (läge 3) och det stör där man sitter 3 meter ifrån, speciellt under filmvisning eller under kvällstid. Hans fläkt varvar också ner till lägsta läget (läge 1) 10 minuter efter att han slutat spela. Min stannar i det jobbiga läget (läge 3) tills man stänger av konsolen. En annan sak är att hårddisken i mitt exemplar låter. Ett tickande och rasslande ljud som sker på måfå.
Eftersom min PS3 är mindre en ett dygn gammal så undrar jag om man kan kräva att butiken ger min en annan maskin. Vill inte behöva skicka iväg den för en eventuell reparation. Har köpt den i en fysisk butik utan öppet köp.
Läste någonstans att man kunde testa att "folda" under några timmar då detta skulle kunna hjälpa till att "bränna" in kylpastan?
Edit: Åkte tillbaka till butiken och sa som det var. Fick välja mellan att häva köpet eller att skicka in den på reparation så jag valde att häva köpet. Hoppas ingen annan får min PS3 för den försvann snabbt in på lagret igen.

Redigerat av Skellington, 23 november 2007 - 13:58.
Postad 23 november 2007 - 09:56

Kom hem och kopplade upp den och givetvis hördes ett ganska kraftigt knorrande (frrrr ljud)......

detta till trots installerade jga den nya firmwaren och började spela det medföljande Assassins Creed (riktigt riktigt bra, kanske lite repetetivt men väl värt att spela) när jag skulle stänga av boxen märkte jag att oljudet försvunnit och det har inte dykt upp igen efter åtskilliga timmars spelande.

Så jag tänkte bara ingjuta lite hopp för er som fått en knorrande konsol, det kan tydligen ge sig efter ett tag.
Postad 25 november 2007 - 03:12
Släpade tillbaka den till onoff som utan att jag behövde be om det gav mig en helt ny istället.
Efter 20 minuter var den nya uppe på nästan samma fläktnivå som min gamla 60 GB.
Halvt osäker på om jag blivit paranoid och om jag verkligen skulle orka bråka om att byta till mej en ny satte jag den på att spela upp en film och åkte några ärenden.
Väl tillbaka efter ärendena hörde jag fläkten högt och tydligt redan i ytterdörren på 6-7 meters avstånd... Skulle jag försöka gissa fläktläge skulle jag gissa på läge 7. Fördelen var dock att jag slapp fundera mer på om jag inbillat mej eller ej och åkte tillbaka till onoff igen. Flinade lite när säljaren skrev i reklamationen att den "Låter utan överdrift mer än en dammsugare" och sedan gav mig en ny igen.
Den sista enheten är dock både tyst och fungerande så svaret på trådens fråga är fortfarande att 40 GB är betydligt tystare än 60 GB men att det uppenbarligen finns minst ett exemplar som var ett rejält undantag.
Är i vilket fall imponerad av att onoff var så enkla att ha med att göra vid båda reklamationerna.
Redigerat av Bertilsson, 25 november 2007 - 03:13.
Postad 25 november 2007 - 11:43

Märkte något roligt idag! Min PS3 40gb fortsätter att fläkta efter att man stängt av den. Inte hörbart, bara när man är nära. Jag måste stänga av huvudströmmen om jag vill att den ska stanna. Kan ni kolla era maskiner, ifall det kanske är normalt!? Kan tilläggas att jag spelade 1 timma innan jag stängde av, kanske nån slags after-cooler

Redigerat av SonySamppa79, 25 november 2007 - 11:44.
Postad 25 november 2007 - 18:25
![]()
![]()
Märkte något roligt idag! Min PS3 40gb fortsätter att fläkta efter att man stängt av den. Inte hörbart, bara när man är nära. Jag måste stänga av huvudströmmen om jag vill att den ska stanna. Kan ni kolla era maskiner, ifall det kanske är normalt!? Kan tilläggas att jag spelade 1 timma innan jag stängde av, kanske nån slags after-cooler
Har du fått din vita nu ? för det var väl du som hade beställt en sån

Postad 27 november 2007 - 23:08
Min är mycket tystare än de gamla 60GB:are jag haft. (6 olika exemplar med varierande grad av högljuddhet.)
Det enda jag kan säga är väl att de som skrivit här i tråden haft rätt, den är tystare.
Jag har provat både att spela spel, BD-film och folding. Ingen av uppgifterna får den att låta som de gamla 60GB!

Det känns riktigt lyxigt att äntligen ha en som är så där tyst som de sa i alla recensionerna i våras.

Postad 30 november 2007 - 08:48
Är det helt tyst i rummet kan jag höra ett litet "knorrande" ljud men det är verkligen så att man får anstränga sig för att höra det.
Kan tillägga att min enhet knorrade lite högre dom första dagarna men att det blev bättre efter ett tag. Jag är supernöjd. Har ännu inte upplevt att fläktarna har gått upp i ngn högre nivå vid filmkollande (uppskalat till 1080p) eller ett par timmars spelande.
Dessutom har iallafall jag rätt högt ljud på när jag lirar/kollar film. Skitnöjd PS3-ägare!
Postad 30 november 2007 - 09:04
Postad 30 november 2007 - 09:19

Skillnaden som natt och dag mellan mitt PS3 och kompisens 360 som blåser som
en motor på ett Boeing!
Postad 10 december 2007 - 20:10
Jag tycker att min Väsnas för mycket:( Speciellt när jag spelar Call of Duty 4 ,men den låter även när jag Kör Tekken DR via Hårdisken.
Jag sitter o spelar ca 2 meter ifrån konsollen!
Den startar upp lugnt o fint på Läge1 men efter att man spelat i ca 10min varvar den upp både till läge 2 och 3 sen när jag avslutar spelet håller den sig kvar i de läget väldigt länge. Min konsoll står bredvid min tv med mycke utrymme överallt inget som kan tänka sig störa cirkulationen. Var på Mediamarkt o klagade men han som jobbade där sa bara att dom skall låta litegrann och att han kunde skicka den på support., Nu när jag läser om hur lite era låter blir jag väldigt besviken. Ska man sälja den o hoppas att jag får ett Tyst exemplar om ja köper en ny?
En besviken PS3 ägare.
Postad 11 december 2007 - 16:36
När man spelar, så låter den aningen mer än när man kollar på film då den blir mycket varmare. Visst, den kan ju ha något vajsing i fläkten: dreveven, motorn etc. Min låter när man spelar, men är skapligt tyst när man kollar på film, hör egentligen bara BD-driven. Vad du kan göra är att ställa upp den på höger sida av din TV, då har du inga ventilationshål som är riktade mot dig.
P.S finns inga "knäpptysta" PS3.
Redigerat av SonySamppa79, 11 december 2007 - 16:38.
Postad 11 december 2007 - 17:08
P.S finns inga "knäpptysta" PS3.
Nej, ljudlösa är de inte... men det är inte långt ifrån!
Postad 11 december 2007 - 23:12
Min står i en stereobänk som är öppen baktill och det är fritt in till vägg ca 5 cm. Skjutluckan på framsidan är öppen när jag spelar och hittills även när jag kollar på film för jag tänker inte på ljudet. Skulle det vara en knäpptyst film och jag skulle störa mig på ljudet så får jag väl stänga luckan till bänken. Tror inte maskinen börjar glöda på två timmar, luften byts ändå hyfsat där inne för det är som sagt öppet bak.
Men du som stör dig på ljudet, klart du ska ringa säljaren och berätta det. Du kanske kan åka dit och koppla upp den och testa. Eller ringa Nordisk Film och be om vägledning. Dom har väl nån "ljudgaranti" på 22 dB. Om det rasslar och låter ojämnt och konstigt så är det ju definitivt nåt fel.
Man ska inte sitta hemma och grubbla, ta tag i saken i stället. Är du inte nöjd så är du inte nöjd, konfrontera säljaren med det, han har ju lagt beslag på dina pengar!
Postad 16 december 2007 - 16:07
Funderar på att skicka den till Sony via Mediamarkt där jag köpte den...
Postad 07 januari 2008 - 01:40
Kommer med största sannolikhet att använda ångerrätten och skicka tillbaks den, om inget ändras drastiskt de närmsta dagarna.
Postad 07 januari 2008 - 08:57
Vill bara höra hur det hörs när fläkten hörs

Postad 07 januari 2008 - 09:03

Postad 07 januari 2008 - 13:42
Finns det ingen inställning för fläkten, så att man manuellt kan sätt upp hastigheten ?
Vill bara höra hur det hörs när fläkten hörs![]()
Grrrr

Som sagt, är tydligen inte alla som har detta problemet men för oss som trodde det var "riskfritt" iom 40gb versionen är det tråkigt..
Men kan vara placebo eller att den körts in, den varvade som mest i början, nu efter några veckor började det en kort stund igår igen..
Postad 07 januari 2008 - 17:24
*Bara filmat med min digitalkamera, så inte största bilden eller bästa kvallan, men man hör ju iaf ljudet.
Redigerat av TKvC-SainT, 07 januari 2008 - 17:26.
Postad 07 januari 2008 - 20:03
Sänker jag volymen på min förstärkare så sänks ju även ljudet på din fläkt...
Postad 07 januari 2008 - 20:39
Men visst kan jag hålla med om att det inte säger nåt om hur det egentligen låter, och inte heller låter det lika högt i filmklippet som det gjorde i verkligheten. Skulle man ha problem med att höra det ljudet så ska man vara grovt hörselskadad.
Sen kan man ju också kolla på "flaggorna" som vid sin topp stog säkert 20 - 30 cm ut från väggen p.g.a. att PS3et blåste på så fruktansvärt. I filmklippet blev det dock mindre, kan varit jag som kom ivägen och blockerade luftströmmen eller nåt.
Men jag kan ju gärna göra ett till klipp, om du har något tips på hur man ska kunna få en bättre uppfattning om hur högt det faktiskt låter.
Redigerat av TKvC-SainT, 07 januari 2008 - 20:44.
Postad 07 januari 2008 - 22:29
Postad 07 januari 2008 - 22:41
Postad 08 januari 2008 - 00:26
Vilket får mig att dra slutsatsen att din PS3 antingen saknar knorrljudet eller mer troligt väsnas så mycket att det ljudet inte hörs pga det övriga oljudet.Visst, men enligt utsagor av flera så ska det ju bara höras ett "svagt knorrande", den där orkanvinden låter inte som nåt svagt knorr oavsett hur lågt du än har på din förstärkare...
Postad 16 januari 2008 - 15:24
Läst diverse forum om fläktljudet på PS3 och har märkt att många skriver att ljudet blir högre i Folding Home läge. Nu är min fråga: va f-n ska man installera folding home för?? Det är väl något som man kan bestämma om man vill göra eller ej. Om chansen finns att fläktljudet blir högre så tänker jag inte installera det iaf.
Obs. Äger ingen PS3 än så chansen finns att jag är ute och cyklar.
Postad 16 januari 2008 - 15:28
Hej.
Läst diverse forum om fläktljudet på PS3 och har märkt att många skriver att ljudet blir högre i Folding Home läge. Nu är min fråga: va f-n ska man installera folding home för?? Det är väl något som man kan bestämma om man vill göra eller ej. Om chansen finns att fläktljudet blir högre så tänker jag inte installera det iaf.
Obs. Äger ingen PS3 än så chansen finns att jag är ute och cyklar.
Folding home är förinstallerat och dom menar nog att när man använder sig av FH så krämar maskinen på rätt bra vilket gör att det blir varmt och fläktar måste jobba mer, i detta skede kan man höra hur mycket ens maskin låter vid mycket belastning.
Fläktljudet kommer ju öka eftersom det sker mer värmeutveckling och får fläktarna att snurra snabbare, hur många som lider av högt fläktljud när dom kör FH vet jag inte. Jag gör det iaf inte.
Redigerat av stabbe, 16 januari 2008 - 15:33.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar