![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 23 oktober 2008 - 18:54
Postad 24 oktober 2008 - 12:07
Jo, det är ju av dom två anledningarna jag funderar, men vet inte om det verkligen är värt dom pengarna man får lägga utöver den box jag har. Bilden är riktigt bra som den är just nu, därför jag tvekar.
Tack för era tankar!
Mvh flovv
Postad 26 oktober 2008 - 21:24
Jag har dessutom hört talas om att det via ex dreambox går att köra sk "cardcharing". Detta är jag dock helt ointresserad av men av ren nyfikenhet undrar jag om dessa som kör detta då också får ned HD-utbudet? Någon som vet?
Vilken alternativ box skall man använda om man ej vill köpa DM800 ? Det finns ju några stycken på marknaden.
Kan man köra cardsplitter till DM-boxarna?
Vill liksom tänka hela vägen hur huset skall bestyckas innan man gör något. Eller är det helt enkelt bättre att köpa exempelvis CD färdiga paket ?
Postad 27 oktober 2008 - 07:12
Postad 28 oktober 2008 - 20:43
ser M3 testet framför mig "box som fetrockar" bla bla.... M3's tester är ju "sådär" informativa måste jag säga
M3 är inga hackers. Dom tetar bara med standardmjukvaran. Dessutom är de grymt känsliga för minsta lilla irritation med standardutförande. Så de skulle såga DM800HD rakt av, 5 poäng av 10 kanske.
Så vänta dig inga ovationer därifrån. De måste ta hänsyn till vad som går att skriva i en allmän tidning och
det är lång från vad folk klämmer in i de boxar som "rockar" på riktigt.
Postad 28 oktober 2008 - 21:23
Postad 29 oktober 2008 - 11:48
Sedan noterar jag nackdelen att den ej ha HDMI-utgång dvs jag måste ansluta ljudet separat mot en försärkare (ibland vill man faktiskt ha ljudet via tv:en). Kanske har jag missuppfattat detta..
Som alternativ till 800HD så förespråkar vissa Vantage8000. Är detta ett bättre alternativ för en amatör ? Någon som har jämfört dessa med varandra och vilka fördelar/nackdelar respektive maskin har ?
Postad 29 oktober 2008 - 12:52
En amatörfråga förmodligen utan att ha läst specarna. Har 800HD dubbla tuners? Dvs möjligheten att se en kanal och spela in en annan ?
Nej, DM800 är singeltuner, men du kan spela in en kanal och titta på en annan om de ligger på samma mux (kanaler inom samma frekvensutrymme).
Sedan noterar jag nackdelen att den ej ha HDMI-utgång dvs jag måste ansluta ljudet separat mot en försärkare (ibland vill man faktiskt ha ljudet via tv:en). Kanske har jag missuppfattat detta..
Den medföljande DVI -> HDMI-kabeln skickar även med ljud så du behöver inte koppla boxen till din förstärkare om du inte vill.
Postad 29 oktober 2008 - 13:10
Nån som får till textning på TV7? Funkar varesig på 500s eller dm800. Ivarjefall inte på den spanska filmen jag kollar på nu.
TV7 har hårdkodad text, alltså inte tele-text eller DVB.
Fel i utsändningen...
Postad 29 oktober 2008 - 16:54
Beställer jag via digitalboxen.com får jag nordenpaketet + 800HD för 5195 kr. Detta är ju ca 2000 kr mer än CD "färdiga paket".
Postad 30 oktober 2008 - 21:02
TV7 har hårdkodad text, alltså inte tele-text eller DVB.
Fel i utsändningen...
Thanks mate
Postad 02 november 2008 - 09:16
-added gst-plugin-matroska (mkv support)
I senaste Pli-imagen
Har testat och det funkar
Postad 08 november 2008 - 09:36
Nu börjar det likna något
-added gst-plugin-matroska (mkv support)
I senaste Pli-imagen
Har testat och det funkar
Låter mycket bra.
Mkv filen har du i dreambox egna hårddisk eller hur? Så det blir som en mediaspelare...typ popcorn eller tvix?
Postad 08 november 2008 - 23:58
Låter mycket bra.
Mkv filen har du i dreambox egna hårddisk eller hur? Så det blir som en mediaspelare...typ popcorn eller tvix?
Men finns det någon vettig filhanterare/utforskare som plugin ännu?
Postad 09 november 2008 - 14:48
rhino94 kan nog svara på den frågan..Men finns det någon vettig filhanterare/utforskare som plugin ännu?
Postad 10 november 2008 - 17:45
LT5 imagen har en filutforskare i media centret.
Postad 13 november 2008 - 17:54
Postad 14 november 2008 - 08:50
Vad är användarnamnet och lösenordet till nätverket i den här himla burken
root:dreambox
Postad 15 november 2008 - 21:33
Citera(mogh @ Nov 8 2008, 23:58 ) *
rhino94 kan nog svara på den frågan..
Jag FTP.ar till /media/hdd/movie/ så dyker den upp när man trycker på video knappen
Annars kan man utforska med den inbyggda mediaspelaren
Postad 25 november 2008 - 10:46
Postad 25 november 2008 - 11:14
Telia IP-TV till Dreambox? Någon som vet om det går och i så fall hur?
Funkar inte, bara S,T och C funkar...
Ipbox 9000 ska tydligen ha stöd för det i framtiden. Det fnns inte stöd för det i mjukvaran idag och med tanke på hur kass dgstations mjukvara är lär det dröja länge innan det kommer...
Postad 14 december 2008 - 20:45
Jag har ett problem
När jag gjorde den senaste software uppdateringen, och skulle starta om dreamboxen så kommer den inte längre än ungefär 1/3 när den bootar, vad är de för fel då? och hur löser jag de?
Möcke skumt tycker jag, för den fungerar perfekt annars..
tack för svar!
marotos
Postad 15 december 2008 - 08:55
Tjena
Jag har ett problem
När jag gjorde den senaste software uppdateringen, och skulle starta om dreamboxen så kommer den inte längre än ungefär 1/3 när den bootar, vad är de för fel då? och hur löser jag de?
Möcke skumt tycker jag, för den fungerar perfekt annars..
tack för svar!
marotos
Flasha om boxen med en ny image. Använd nollmodemkabel och dreamup eller webgränssnittet.
Redigerat av bpl, 15 december 2008 - 08:59.
Postad 18 december 2008 - 12:46
Min tanke är att ha en dreambox vid min tv och koppla den till TV:n med DVI/HDMI utgången men att även kunna streama bild(kanaler) till min htpc (MCE) som jag matar projektorn med.
Postad 19 december 2008 - 23:14
Sen om det går att lösa med en fullständig config, ja då är det fantastiskt..
Tack för hjälpen

Postad 20 december 2008 - 10:55
Dreambox har samma möjlighet att få stöd för det men frågan är om nån kommer fixa stöd för det i mjukvaran....Funkar inte, bara S,T och C funkar...
Ipbox 9000 ska tydligen ha stöd för det i framtiden. Det fnns inte stöd för det i mjukvaran idag och med tanke på hur kass dgstations mjukvara är lär det dröja länge innan det kommer...
Postad 21 december 2008 - 12:08
precis som med alla andra sätt så kan det variera mycke beroende på operatörer med hur bra det är...
Redigerat av Leatherface, 21 december 2008 - 12:10.
Postad 21 december 2008 - 12:27
Jag kan inte riktigt det där med IP-TV, streamar operatören en kanal åt gången eller hela utbudet?
Postad 21 december 2008 - 12:36
dom kör ju med multicast så hela utbudet streamas för att spara bandbredd.... men till lägenheten/huset streamas bara 1 åt gången... kör man 100mbit fiber eller liknande så är det tekniskt möjligt med flera kanaler men vet inte om nån erbjuder det än...Ok Tack
Jag kan inte riktigt det där med IP-TV, streamar operatören en kanal åt gången eller hela utbudet?
en länk om du inte vet vad multicast är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Multicast
Redigerat av Leatherface, 21 december 2008 - 12:41.
Postad 21 december 2008 - 12:45
Är det så att de har en multicast(server) själva. Tex telia. Men skickar en och en från den ut i nätet till slutkund?
Postad 21 december 2008 - 12:50
Sen skickar routrarna vidare informationen på samma sätt tills det nått dig.
Vanligaste på internet är Unicast och då skickar man en stream för varje lyssnare/tittare och kräver enorm bandbredd.
Om en tv kanal är på 5mbit och 1000 personer ska titta på kanalen så blir det 5gbit bandbredd du behöver med unicast medans det du bara behöver 5mbit med multicast....
har man ett utbud på kanske 50 kanaler typ så blir det 250mbit bandbredd man behöver oavsett hur många som tittar...
Redigerat av Leatherface, 21 december 2008 - 12:53.
Postad 22 december 2008 - 09:11
1. Vilket filformat spelar boxen in med?
2. Jag har en halvkass Popcorn i dagsläget som jag funderar på att byta till en Dreambox 800 istället. Fungerar .mkv uppspelning bra?
3. Fungerar .avi att spela upp?
Redigerat av kave, 22 december 2008 - 09:23.
Postad 22 december 2008 - 14:16
1. Vilket filformat spelar boxen in med?
En vanlig MPEG2-transportström (.TS). Innehåller bild, ljud och undertexter.
Postad 22 december 2008 - 15:37
En vanlig MPEG2-transportström (.TS). Innehåller bild, ljud och undertexter.
Boxen spelar in i MPEG4 (.TS) också...
@kave
MKV stöd för 720p filmer finns i de nyaste imagearna. Processorn klarar 1080p men änsålänge finns inget stöd för det i drivrutiner/mjukvara.
AVI (xvid/divx) tror jag inte funkar, rätta mig om jag har fel...
Postad 22 december 2008 - 21:24
Boxen spelar in i MPEG4 (.TS) också...
Givetvis är det så vid inspelning av HD-kanaler. Glömde bort det!

Postad 23 december 2008 - 10:48
Helst både mp2 och mp4.
Postad 23 december 2008 - 13:30
jag skjuter in en fråga om EPGRefresh. Har en Dm800 med Enigma 2 image och kör mot Viasat / Canal Digital.
Fram till i går så fick jag flera dagars EPG på alla kanaler utom SVT1 och SVT2, där bara pågående och nästkommande program visades.
Efter lite pillande med EPGRefresh så visas det bara pågående och nästkommande program för alla kanaler...
Hur lösa detta?
Postad 23 december 2008 - 18:47
Hej,
jag skjuter in en fråga om EPGRefresh. Har en Dm800 med Enigma 2 image och kör mot Viasat / Canal Digital.
Fram till i går så fick jag flera dagars EPG på alla kanaler utom SVT1 och SVT2, där bara pågående och nästkommande program visades.
Efter lite pillande med EPGRefresh så visas det bara pågående och nästkommande program för alla kanaler...
Hur lösa detta?
EPGn uppdateras via Discovery Travel & Living på CD, Via har bara EPG för nuvarande/nästkommande program.
Kolla så att du har Disc.T & L i EPGRefresh configen.
Om du flashar boxen med LT5 SP4 kan du köra deras externa EPG program som laddar ner EPG från internet, då får du 14 dagars EPG på de flesta kanaler inklusive Viasat

Någon som har en testfil som jag kan prova med?
Helst både mp2 och mp4.
Testfil? Inspelning från boxen eller?
Postad 23 december 2008 - 21:55
Jag får dock ingen bild eller ljud på någon kanal förutom BBC World.
Någon som har några tips? CanalDigital kortet sitter i upp och ner som det skall.
Postad 24 december 2008 - 09:30
Jag har nu köpt mig en DM800 och installerat Genesis senaste versionen.
Jag får dock ingen bild eller ljud på någon kanal förutom BBC World.
Någon som har några tips? CanalDigital kortet sitter i upp och ner som det skall.
Du måste installera en kortserver (NewCs_1.62) + en kortklient (MgCamd_1.31) + config filer, ta de nyaste config filerna för varje program. Ladda ner allt från bluepanel och starta sen NewCs + MgCamd från bluepanel - > EMU eller vad det heter i Gemini 3.90...
Redigerat av bpl, 24 december 2008 - 09:38.
Postad 27 december 2008 - 10:18
Tack för hjälpen, det fungerar nu.Du måste installera en kortserver (NewCs_1.62) + en kortklient (MgCamd_1.31) + config filer, ta de nyaste config filerna för varje program. Ladda ner allt från bluepanel och starta sen NewCs + MgCamd från bluepanel - > EMU eller vad det heter i Gemini 3.90...
Boxen fungerar nu riktigt bra, förutom lite hängningar i början.
Det mest störande är att streamingservern lägger av ibland. Ibland fungerar den och ibland inte, svårt att se något mönster i det hela.
Postad 27 december 2008 - 12:15
Du har bara en tuner i DM800 och om du tittar på tv så är tunern upptagen. Du kan då bara streama de kanaler som ligger på samma transponder som den kanal du tittar på. Lösning: Sätt boxen i "standby" (röd lampa lyser på fronten) när du ska streama.Det mest störande är att streamingservern lägger av ibland. Ibland fungerar den och ibland inte, svårt att se något mönster i det hela.
Postad 28 december 2008 - 20:50
Problemet när detta händer är att det inte går att titta på någon kanal alls, inte ens om kanalen är den valda på boxen.Du har bara en tuner i DM800 och om du tittar på tv så är tunern upptagen. Du kan då bara streama de kanaler som ligger på samma transponder som den kanal du tittar på. Lösning: Sätt boxen i "standby" (röd lampa lyser på fronten) när du ska streama.
Postad 29 december 2008 - 11:15
Jag tänkte summera mina erfarenheter av DM800.
1. Lite knepigt att lära sig allt om cardservrar och annat bara för att få igång boxen med ett CanalDigitalkort. Vist finns mycket info här men det mesta är referenser hit och dit och inget konkret för nybörjare.
2. Själva programvaran i boxen för att titta på TV, hänger sig minst en gång per kväll vilket orsakar en omstart av programvaran, tar 1 minut i anspråk.
3. Streamingen till datorer i nätverket fungerar sporadiskt och är inget att lita på.
4. Försök till MKV uppspelning orsakar att programvaran crashar direkt.
5. DVD uppspelning från CIFS monterad disk fryser var 20 minut eller så, startar iofs igen men störande.
6. Tunern lägger av någon gång per kväll, pajar såväl timerinspelning som TV tittande. Kräver omstart för att gå igång.
För att summera, boxen är suverän när den väl fungerar men för en så basal funktion som att titta på TV så är den för buggig i dagsläget. Jag kan köpa att den lägger av ibland när jag spelar in samtidigt som jag tittar på något inspelat. Men när den bara lägger av mitt i "vanliga" SDTV kanaler stör mig.
Jag har för att "felsöka" hårdvaran kört utan lock med boxen stående på locket och hårddisken på utsidan. Det tycks inte påverka i positiv riktning.
Känns som en gammal Amigadator, snabb, smidig men crashar ofta.
Postad 29 december 2008 - 18:33
Jag har inga problem med att streama... funkar varenda gång och kan tom streama flera kanaler samtidigt...
mina kanaler lägger inte av heller en enda gång varken då ja spelar in eller inte...
Jag har iofs dm7025 men det är samma mjukvara som dm800 bara drivers som skiljer sig åt...
Redigerat av Leatherface, 29 december 2008 - 18:36.
Postad 29 december 2008 - 23:10
Låter som om denna boxen också har problem. Och jag som funderade på att ha den istället för eller tillsammans med Canal Digitals box.En vecka med DM800:
Jag tänkte summera mina erfarenheter av DM800.
1. Lite knepigt att lära sig allt om cardservrar och annat bara för att få igång boxen med ett CanalDigitalkort. Vist finns mycket info här men det mesta är referenser hit och dit och inget konkret för nybörjare.
2. Själva programvaran i boxen för att titta på TV, hänger sig minst en gång per kväll vilket orsakar en omstart av programvaran, tar 1 minut i anspråk.
3. Streamingen till datorer i nätverket fungerar sporadiskt och är inget att lita på.
4. Försök till MKV uppspelning orsakar att programvaran crashar direkt.
5. DVD uppspelning från CIFS monterad disk fryser var 20 minut eller så, startar iofs igen men störande.
6. Tunern lägger av någon gång per kväll, pajar såväl timerinspelning som TV tittande. Kräver omstart för att gå igång.
För att summera, boxen är suverän när den väl fungerar men för en så basal funktion som att titta på TV så är den för buggig i dagsläget. Jag kan köpa att den lägger av ibland när jag spelar in samtidigt som jag tittar på något inspelat. Men när den bara lägger av mitt i "vanliga" SDTV kanaler stör mig.
Jag har för att "felsöka" hårdvaran kört utan lock med boxen stående på locket och hårddisken på utsidan. Det tycks inte påverka i positiv riktning.
Känns som en gammal Amigadator, snabb, smidig men crashar ofta.
Postad 30 december 2008 - 07:52
byt till LT5 image... kan variera kraftigt hur stabilt det är mellan olika images... visst finns det buggar i orginalmjukvaran med men mycket av buggarna har kommit till pga mycke grejs som imagetillverkarna lägger till...
Jag har inga problem med att streama... funkar varenda gång och kan tom streama flera kanaler samtidigt...
mina kanaler lägger inte av heller en enda gång varken då ja spelar in eller inte...
Jag har iofs dm7025 men det är samma mjukvara som dm800 bara drivers som skiljer sig åt...
Är LT5 sp4 stabilast?
En fördel med LT5 tycks ju vara att de är engelsktalande så det blir lättare att följa med i deras forum.
Jag tror jag väntar på version 5 eller 6 som ska ha fixar för tuningproblemen.
Jag kan köpa att streamingen krånglar och att epg'n inte alltid uppdaterat sig etc etc.
Det värsta är alla hängningar. I natt ex så hade boxen hängt sig i standby utan att göra någonting. Klockan stod på 6.07.
Det knepiga är att det är bara Enigma2 programvaran som crashat och ligger och drar 100% cpu i boxen.
Efter en omstart fungerar den igen.
Redigerat av kave, 30 december 2008 - 07:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar