Detta fungerade inte på min nya Sony DA 2400ES så jag måste hitta en maskin som klarar det.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 november 2008 - 09:19
Detta fungerade inte på min nya Sony DA 2400ES så jag måste hitta en maskin som klarar det.
Postad 24 november 2008 - 11:50
Hej allihop!
Jag är nu inne på min andra förstärkare. Den första var en 606:a som brusade alldeles för mycket. Slog då på stort och köpte en 876:a men samma skit. Pure audio låter toppen, inget brus alls, men slår man på nått där audyssey är inblandat så får man ett statiskt brus. Det är enligt mig mycket störande och man hör det tydligt i tysta partier av en film men även om man ser tv. Är det verkligen ingen annan som kan bekräfta detta med 876:an?!?
Jag har fler problem men är övertygad om att det handlar om mjukvarubuggar så dessa lämnar jag tillsvidare som de är men jag gillar inte bruset!
//Wille
Har en 876 (tidigare en 606) & har aldrig hört något brus alls! spelar sällan under 10-18,00 på volymen...
Såg wall-e igår & vred på rejält: 8,5 inget fel i det

(Använder vanliga 220 volts kablar som högtalar kablar om nu någon skulle få för sig att det spelr roll!)
//JB
Postad 25 november 2008 - 05:27
Skulle bara vilja ha lite snabb hjälp angående en sak på recivern.
Jag la märke till att en grön lampa på reciverns front lyser(zone2), detta har den inte gjort förut vad jag vet?
Jag kör endast ren hifi/stereo med ett par frontar, och jag undrar nu varför denna lampan börjat att lysa och hur jag tar bort det?, jag gick in i menyn men hittar inget för olika zoner..?
Tacksam för tips!
//Mvh Micke
Postad 25 november 2008 - 08:46
Hejsan,
Skulle bara vilja ha lite snabb hjälp angående en sak på recivern.
Jag la märke till att en grön lampa på reciverns front lyser(zone2), detta har den inte gjort förut vad jag vet?
Jag kör endast ren hifi/stereo med ett par frontar, och jag undrar nu varför denna lampan börjat att lysa och hur jag tar bort det?, jag gick in i menyn men hittar inget för olika zoner..?
Tacksam för tips!
//Mvh Micke
Postad 25 november 2008 - 09:36
Går man in i ljudet på kontrollpanelen på datorn Får jag upp detta:
ati Hdmi output
- Ej inkopplad?
-Realtek digital output - fungerar spdf
Har läst att det ska komma en hotfix till detta pga problem mellan Onkyo TX-SR606 och ati men vet ej när? vet du????
Högtalarna - fungerar testat genom spdf
Dator spec
AMD Phenom X3 8650
Socket AM2+ med Hypertransport 3.0
2.3GHz Triple core
3x512K cache + 2MB L3 cache
AMD 780G moderkort
Radeon HD 3200 integrerad grafik
HDMI, DVI och VGA port
m.m.
Postad 25 november 2008 - 14:13
Postad 25 november 2008 - 15:02
Hej allihop!
Jag är nu inne på min andra förstärkare. Den första var en 606:a som brusade alldeles för mycket. Slog då på stort och köpte en 876:a men samma skit. Pure audio låter toppen, inget brus alls, men slår man på nått där audyssey är inblandat så får man ett statiskt brus. Det är enligt mig mycket störande och man hör det tydligt i tysta partier av en film men även om man ser tv. Är det verkligen ingen annan som kan bekräfta detta med 876:an?!?
Jag har fler problem men är övertygad om att det handlar om mjukvarubuggar så dessa lämnar jag tillsvidare som de är men jag gillar inte bruset!
//Wille
Problemet du har händer mig (och flera andra) också. Det uppstår med all säkerhet när du sätter på Dynamic EQ, vilket bara går att sätta på när du har Audyssey EQ inställt. Bruset uppstår så vitt jag förstår det eftersom Dynamic EQ höjer lägre frekvenser.
Jag har det avstängt, tyvärr, då det bruset irriterar som tusan när man sitter nära en Surroundhögtalare. Dock så var basen mycket bättre för mig när jag använde Dynamic EQ, speciellt då jag inte har någon Subwoofer.
Redigerat av Glaucous, 25 november 2008 - 15:03.
Postad 25 november 2008 - 16:50
Problemet du har händer mig (och flera andra) också. Det uppstår med all säkerhet när du sätter på Dynamic EQ, vilket bara går att sätta på när du har Audyssey EQ inställt. Bruset uppstår så vitt jag förstår det eftersom Dynamic EQ höjer lägre frekvenser.
Jag har det avstängt, tyvärr, då det bruset irriterar som tusan när man sitter nära en Surroundhögtalare. Dock så var basen mycket bättre för mig när jag använde Dynamic EQ, speciellt då jag inte har någon Subwoofer.
Låter konstigt. Har som sagt haft 2 st 806 hemma och inte hört bruset i någon av dem och jag har Audyssey på. Att köra på Pure läge är inte att tänka på då ljudet blir jäkligt tunnt = ingen bas.
Hade 5 serien samma problem?
Postad 25 november 2008 - 17:16
Postad 25 november 2008 - 21:19
Postad 25 november 2008 - 21:48
Öppna luckan på receivern och tryck på off knappen brevid Zone 2 knappen.
Tackar tackar!!!
Postad 25 november 2008 - 22:52
Låter konstigt. Har som sagt haft 2 st 806 hemma och inte hört bruset i någon av dem och jag har Audyssey på. Att köra på Pure läge är inte att tänka på då ljudet blir jäkligt tunnt = ingen bas.
Hade 5 serien samma problem?
Vilken källa spelar du upp musiken med när du tycker ljudet blir tunt ?
Jag kör alltid pure läget,ger det ljudet som är tänkt från CD skivan.
Bas finns det visst,beror kanske på hur mycket bas man vill ha ?
Postad 25 november 2008 - 23:16
Du har helt rätt i det, är vad jag också har sett. Har också märkt att det minskar markant då man lägger till en subwoofer i systemet, vilket gör att jag överväger köpa en sub bara för att minska bruset. Jag tycker dock att det är skandal att de lägger till en massa brus, de får väl för i hela filtrera bort det! Det som är mest irriterande är att jag köpte en dyrare bara för att slippa problemet då det ju enligt säljarna inte kunde finnas på en sån dyr modell.

Och nu när jag ändå är på gnällar humör så tänkte jag kolla hur många fler som retar sig på att det t.ex inte går att justera basen utan att behöva gå in i "on screen" menyn och då förlora både det man lyssnar och tittar på. På 606:an fanns en fin knapp för att utföra dessa ändringar utan att avbryta det man tittade eller lyssnade på.. Detta borde väl iofs fixas vid en mjukvaru-uppdatering då man faktiskt kan tolka manualen som att dessa inställningar ska finnas när man håller inne direct-knappen, för mig finns dock bara music optimizer valet. En bra grej som jag inte tror står i instruktionsboken är att man kan hålla in t.ex dvd knappen, den som väljer insignal inte sätter fjärrkontrolläget, ett tag, ca 5 sek, så kan man ändra bildinställningar på ingångsignalen utan att behöva gå in i "on screen"-menyn. Detta på samma sätt som när man håller in displayknappen och kan välja att ändra inställningarna för utsignalen. Har dock inte lyckats hitta samma genväg till ljudet.. Det finns knappar för detta på förstärkaren men dit vill man inte krypa
//Besviken Onkyo ägare
Postad 25 november 2008 - 23:55
Och inte heller nu med HDMI-switchningen med senaste, dagsfärska, firmwaren för ComHems HD-box.
Och kan rekommendera Listeneing Mode Presets, kanon när man skiftar mellan kanaler som leverar
olika ljudformat.
Postad 26 november 2008 - 09:28
Du har helt rätt i det, är vad jag också har sett. Har också märkt att det minskar markant då man lägger till en subwoofer i systemet, vilket gör att jag överväger köpa en sub bara för att minska bruset. Jag tycker dock att det är skandal att de lägger till en massa brus, de får väl för i hela filtrera bort det! Det som är mest irriterande är att jag köpte en dyrare bara för att slippa problemet då det ju enligt säljarna inte kunde finnas på en sån dyr modell.
Funderar på att byta märke men är rädd att det där finns på andra förstärkare också... Är dock så störande att jag ofta slår av dynamic eq och när man lika gör det är det liten mening att ha och betala för funktionen...
Och nu när jag ändå är på gnällar humör så tänkte jag kolla hur många fler som retar sig på att det t.ex inte går att justera basen utan att behöva gå in i "on screen" menyn och då förlora både det man lyssnar och tittar på. På 606:an fanns en fin knapp för att utföra dessa ändringar utan att avbryta det man tittade eller lyssnade på.. Detta borde väl iofs fixas vid en mjukvaru-uppdatering då man faktiskt kan tolka manualen som att dessa inställningar ska finnas när man håller inne direct-knappen, för mig finns dock bara music optimizer valet. En bra grej som jag inte tror står i instruktionsboken är att man kan hålla in t.ex dvd knappen, den som väljer insignal inte sätter fjärrkontrolläget, ett tag, ca 5 sek, så kan man ändra bildinställningar på ingångsignalen utan att behöva gå in i "on screen"-menyn. Detta på samma sätt som när man håller in displayknappen och kan välja att ändra inställningarna för utsignalen. Har dock inte lyckats hitta samma genväg till ljudet.. Det finns knappar för detta på förstärkaren men dit vill man inte krypa
//Besviken Onkyo ägare
Vilken källa spelar du upp musiken med när du tycker ljudet blir tunt ?
Jag kör alltid pure läget,ger det ljudet som är tänkt från CD skivan.
Bas finns det visst,beror kanske på hur mycket bas man vill ha ?
Spelar upp med en PS3:a. I senaste Hemmabio var det just detta Onkyo fick kritik för = har man inte Audussey igång blir ljudet platt och tunnt.
Postad 26 november 2008 - 15:46
Då förstår jag, ps3 är inget vidare bra att spela upp CD på.
Varför?? Vad rekommenderar du istället?
Postad 26 november 2008 - 15:50
Räcker att du går upp till 5-6000kr klassen så blir det stor skillnad.
Postad 26 november 2008 - 17:01
Beror helt på hur mycket du vill lägga på en CD.
Räcker att du går upp till 5-6000kr klassen så blir det stor skillnad.
Har du jämfört eller?
Postad 26 november 2008 - 17:42
Kör bryggat eftersom jag inte använder varken zon 2-3 eller 7:1

//Johnny
Postad 26 november 2008 - 19:30
Har du jämfört eller?
Jo jag har jämfört ps3 mot min förra CD Onkyo 7555,det är skillnad då en CD har en uppgift att sköta ljudet.
Onkyon vann slaget lätt,jag kör analogt till recivern.
Jämförde idag mot min nya CD Hegel CDP2A mk2,den åker åttor runt ps3 men det är inte så konstigt.
Postad 27 november 2008 - 08:55
Ang. platt ljud vet jag inte var ni får det ifrån? har inget med varken onkyo eller ps3 att göra. Det är högtalarna & vad dom kan prestera som bestämmer i första ledet. Sedan ligger mycket i rummets beskaffenhet, möblering, dämpning osv... En cd spelar för ditt eller datt i pengar (som om det är en måttstock!) spelar ingen särskild stor roll. Kraft har viss inverkan, det kan man aldrig få för mycket av!
Kör bryggat eftersom jag inte använder varken zon 2-3 eller 7:1![]()
//Johnny
Håller ej med riktigt. Som sagt, 806 fick kritik i test pga just det dåliga platta ljudet om man inte har Audussey igång. Och de på hemmabio kör nog inte med dåliga högtalare.
Postad 27 november 2008 - 16:53
Har själv ingen optisk utgång från min dator, men är det så att det fixar sig genom att köra optisk så köper jag nog utan tvekan ett ljudkort.
Postad 27 november 2008 - 17:17

Visst är det så att Audyssey går in och sätter sin egna EQ som man sedan inte kan justera. Försökte däför själv gå in till den manuella EQ gruppen och skapa något liknande men även om jag drog upp de övre frekvensbanden till +6db så fick jag det inte lika krispigt. Verkar som Audyssey har mer bakom huven än vad användaren tillåts justera. Segt är det också att man inte kan se Audysseys inställningar.
Redigerat av MikeyLectric, 28 november 2008 - 14:56.
Postad 28 november 2008 - 23:19

Det viktigaste är dock att bilda sig en egen uppfattning för det är väldigt svårt att läsa sig till bra ljud.
Så ställ in era produkter så ni själva blir nöjda, lyssna dock på tips för de kan vara en genväg dit.
Dock så måste jag säga själv att jag är lite osäker på HM beskrivning utav onkyo 806 ans ljudkaraktär, men som sagt helt individuellt

Postad 29 november 2008 - 00:08
med blå prickar i bilden när jag använder den som videoväxlare. Vid en snabb googling
hittade jag 2 personer till med samma problem.
Så är det någon som läser eller hör något om detta problem meddela gärna.
edit: får väl tillägga att det endast är vid 1080p detta sker
Redigerat av Unregistered4f61698d, 30 november 2008 - 00:28.
Postad 01 december 2008 - 21:21
1080p bara? då låter det nästan som ett bandbreddsproblem...Ja då va man ägare till en 806:a men till min stora besvikelse så har jag samma problem som DjOci
med blå prickar i bilden när jag använder den som videoväxlare. Vid en snabb googling
hittade jag 2 personer till med samma problem.
Så är det någon som läser eller hör något om detta problem meddela gärna.
edit: får väl tillägga att det endast är vid 1080p detta sker
Kolla detta test och bilder på de störningar som sker vid för långa kablar:
http://www.audioholi...tion-conclusion
(bild http://www.audioholi...iew_fullscreen)
Postad 02 december 2008 - 08:18
1080p bara? då låter det nästan som ett bandbreddsproblem...
Kolla detta test och bilder på de störningar som sker vid för långa kablar:
http://www.audioholi...tion-conclusion
(bild http://www.audioholi...iew_fullscreen)
Postad 02 december 2008 - 09:16
ser störningarna på bilden liknande ut?Felet har absolut inget med kablarna att göra. Jag har nu kört ett flertal tester och kan garanterat utesluta kablarna.
Postad 02 december 2008 - 12:14
ser störningarna på bilden liknande ut?
Nja, svårt att se.
Störningarna jag har är antingen blåa prickar eller så är det myrorna krig (fast blått) i bilden. Oftast är det myrornas krig men prickarna brukar komma innan myrornas krig.
Postad 02 december 2008 - 18:22
Jag hade mest problem i vänstra kanten.
Men kunde uppstå var som helst i bilden, oftast i mörka partier.
Om man tittar riktigt noga kan man se detta i filmen.
Det är filmat med en vanlig kamera, därav den dåliga kvalitén.
edit: btw, canseda vet om detta problem och dom vet ej vad det beror på så det är ej kabeln.
Redigerat av Unregistered4f61698d, 02 december 2008 - 19:08.
Postad 02 december 2008 - 19:11
Postad 03 december 2008 - 23:58
Jag har en Pioneer dv610 som jag ställer till att uppskala till 1080p kopplad till en 606 sedan till en HC5500 proj. Allt går med HDMI.Problemet är att jag får ljud och ingen bild. Kör jag direkt genom sladden(12m) till projektorn så blir det bild. Och om jag ställer dvdn till 1080i så funkar det. Recivern är ställd för att skicka bilden rakt igenom.
Vad kan det vara?
/Joakim
Postad 05 december 2008 - 10:40
boys, om det nu inte är ett HDMI bandbredds problem så skulle jag reklamera receivern och ta en ny...Har nu också lagt in en bild bland mina bilder hur problemet med "blå myrornas krig" ser ut hos mig.
https://www.minhembio.com/DjOci
jag vet inte vad man skulle göra annars?
Postad 05 december 2008 - 21:01
Är i uppgraderingstagen igen och har lite frågor. I dagsläget har jag en Yamaha AZ2 som när den kom, för drygt 4 år sedan, var en riktigt bra förstärkare.
Eftersom jag nu har både plasma och projektor så är jag sugen på en Onkyo 876 som har 4 in och 2 HDMI ut men jag har lite frågor till er som har en 876a.
Jag lyssnar 50/50 på musik/film och min front uppsättning idag består av ELAC FS 137 och Centern Elac CC 201 som surrounder så har jag ett par hederliga QLN 601 (gamla men okej).
Mina frågor:
1. Hur är stereo-ljudet på 876an?
2. Är det några problem att bi-ampa FS 137orna eftersom de ligger på 4 ohm (kommer att köra 5.1)?
3. Kommer det bli ett lyft ljudmässigt i 2-kanal jämfört med mina "gamla" AZ2a?
4. Samma fråga som ovan fast om filmljudet blir bättre mot den "gamla" AZ2an?
5. Om ni inte tycker att jag ska satsa på 876an - vad ska jag titta på i så fall?
Tack på förhand
/Colonel
Postad 05 december 2008 - 23:45
Haft min SR876 i snart en vecka och har en liten fråga. Jag får bara blåskärm när jag ska köra min xbox360 igenom förstärkaren. Vet någon om det har att göra med att den inte klarar av att ta emot 1080p över komponent? Som jag förstått så är det som ställer till det. Har inte provat att ställa om eftersom jag lär koppla via komposit för att kunna andra upplösning isåfall.
Tacksam för svar om det kan vara något annat som spökar.
P.S Väldigt nöjd med pjäsen annars

Postad 06 december 2008 - 09:24
En mycket komlett förstärkare med en smula finkänslighet. Och även barnsjukdomar som jag ser det. Men det har alla elektronikvaror idag. Den är ruggigt duktig på att leverera kraft i mina högtalare iaf. Jag har Wharfedale Diamond 9.5 paket. Andra gången när jag skulle göra en Audyssey kalibrering så hittar den inte min aktiva sub. Funkade förra gången!?. Hmm? Och om jag växlar mellan dvd till någon annan källa och tillbaka. Då tappar den bort flerkanaligt ljud. Och talet i filmen försvinner

Postad 06 december 2008 - 12:37
Postad 06 december 2008 - 15:00

Postad 06 december 2008 - 16:50
Okej... Tanken var väl mer att kunna välja antingen eller, helt utan ansträngning. Men då vet jag. Tackar!Som jag förstår så måste du växla mellan vilken av HDMI utgångarna du vill använda. Alltså blir det problem om man tänkt köra två grejer samtidigt
Postad 07 december 2008 - 10:48
Jag köpte SR806 för 5-6 veckor sedan, kör den med JBL ES series 5.1. högtalaren, toppen båda på film och musik !boys, om det nu inte är ett HDMI bandbredds problem så skulle jag reklamera receivern och ta en ny...
jag vet inte vad man skulle göra annars?
Men har precis samma problem som DjOci och Anton, alltså "blå myrornas krig", så upplever jag det:
1. Jag kör PS3 för att spela blu-ray och DVD skivor. Jag har inte upplevt problemet på nån blu-ray film skiva eller DVD, däremot får jag problem med ”Gran Turismo Prologue” spel, speciellt när man har slutat en race på placering-pris bilden, myrorna flyger omkring där. Också har upplevt problemet på vissa trailers jag laddade ner från Playstation Network, till exempel ”Superman Returns” båda på 1080 oah 720 upplösningar eller sista ”Indiana Jones”.
2. Jag har Canal Digital HD box , tittar på mycket program där båda HD och SD kanaler, inget problem alls här.
3. Håller med att när man börjar använda förstarkaren från ”Standby” läget, problemet existerar inte eller är absolut minimalt, men det räcker med 5-10 minuter för att myrornas ska börja krypa fram.
4. Precis som DjOci skrev, om man kopplar PS3 direkt till tv. problemet förekommer inte alls. Har också provat olika inställningar på Onkyon men ingen hjälper.
Redigerat av alonarema, 07 december 2008 - 10:50.
Postad 07 december 2008 - 11:20
Har 606:an. Hur bra är egentligen zone 2 om man vill ha stereo (musik) i ett annat rum?
Postad 07 december 2008 - 14:29
Har läst att de som andvänder zon 2 så funkar det riktigt bra.
Tack för svaret, då går jag vidare och gräver lite till!
Postad 07 december 2008 - 19:56
Det löste sig. Det var som min kompis trodde att den inte stödde 1080p över komponent. Får ni blåskärm så trycker man in Y plus höger avtryckare på handkontrollen så drar xboxen ner upplösningen till 480p. Och då får man bild och så blir man glad

Redigerat av n0rdgren, 07 december 2008 - 21:40.
Postad 08 december 2008 - 01:28
Postad 08 december 2008 - 10:03
Postad 08 december 2008 - 11:10
Om man tittar i manualen så står det att 606 inte understödjer 1080p via component ingång...Skriver igen eftersom jag inte fått något svar. Är det någon som inte har fått in Xbox360 att fungera på sin Onkyo? Jag får bara blåskärm. En kompis tipsade om att förstärkaren kanske inte klarar av att ta emot 1080p över komponent. Och jag vet att min xbox är inställd på 1080p. Så då undrar jag, vilken upplösning har ni inställt på era xboxar om det fungerar för er?
Det löste sig. Det var som min kompis trodde att den inte stödde 1080p över komponent. Får ni blåskärm så trycker man in Y plus höger avtryckare på handkontrollen så drar xboxen ner upplösningen till 480p. Och då får man bild och så blir man glad
Postad 08 december 2008 - 12:40
Hur tror ni att Marantz CD5003 (cd spelare) spelar ihop tillsammans med Onkyo?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar