Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör

1333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 135/2,8 STF (Objektiv) 2 7,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,4 (Objektiv) 2 6,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,7 (Objektiv) 9 7,5 (1) Inga priser
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Sony A (Objektiv) 3 7,5 (1) Inga priser
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Sony A (Objektiv) 1 8,25 (3) Inga priser
Sony HVL-F56AM (Blixtar) 1 7 (1) Inga priser
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony A (Objektiv) 1 7 (1) Inga priser
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Sony A (Objektiv) 1 6,5 (1) Inga priser
SanDisk Extreme FireWire Card Reader for Compact Flash SDDRX4-CF (Minneskortläsare) 1 (0) Inga priser
Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX for Sony A (Objektiv) 2 (0) Inga priser
Sony HVL-F58AM (Blixtar) 1 7,5 (1) Inga priser
Sony Zeiss Distagon T* 24/2,0 ZA SSM (Objektiv) 2 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 02 mars 2009 - 14:11

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

(...)
Och finns nog bara en typ utav Minolta 70-210 f4 .. .. Vilket även syns på Dyxum.. Det hade annars funnits specialavdelning för den andra modelen..Men det finns bara en "Beercan" och inte två.. Däremot så finns det väl lite olika namn på sakerna på olika marknader om jag inte minns fel...

Jodå, på minoltatiden fanns det olika namn beroende på var i världen man befann sig. Här i Europa körde de med Dynax, borta i Amerikat hette samma grejer Maxxum medan de hemma i Japan kallades Alpha. När Sony tog över ensade man i namnträsket och kör som bekant med Alpha över hela klotet numera.

Postad 02 mars 2009 - 18:33

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Jag vill lite visa vad som står att läsa om "Beercan" optiken på denna test.. Läs det jag strukit under också.. För aningens aning börjar hysterin bli lite överdriven runt dessa äldre optiker .. Så överdriven så man glömmer bort att faktiskt annan optik gör bra jobb också..

http://www.newcamera...reviewid25.html

For APS-C users; this is a good lens, and can be had for about the same amount of money as Sony telephoto zoom lenses in this category, but not with a constant F/4 aperture, because Sony doesn't offer one at the time of this review. The Minolta AF 70-210mm F/4 is well built, reasonably sharp at all apertures, and the corners are as good as the centers, but that's not unusual for a telephoto zoom. The main reason you would buy this lens is the use of F/4 at 210mm. If you don't need the extra stop, buy the smaller and lighter Sony 75-300mm F/4.5-5.6, or the real diminutive (APS-C only) DT Sony 55-200mm, all for about the same amount of money. Many people in chat rooms claim this is the greatest telephoto zoom lens Minolta ever made, unfortunately, that's not true, it's good, but not that good. Again, if you really need the extra stop for low light shooting, go for it, if not, get the more useful Sony models, which have distance encoding, used mostly for flash, and are much more portable.

Här i länken nedan här finns en nyare optik som seglar förbi relativt ofta såsom beg samt billigt.. Samt som jag tyder som att den gör väl ifrån sig.. Den brukar finnas för under 1000 kr..Har aldrig sett över 1000 kr ännu...Var bara noga att kolla in så det är den 75-300 med det bredare gummispåren på gummigreppet....För det finns 75-300 som inte rankas lika bra... Men jag handlar hellre en sådan än sitter och kastar massa pengar i fickorna på folk som utnytjar hysterin efter en mytomspunnen optik.. Den är säkerligen bra Beercanén.... Men så är även annan optik bara man tittar...

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=53

Så tjatar jag lite till om denna Minolta 100-200 F4,5 optik som säljs hyfsat billigt... Och denna optik är mycket smidig i måtten.. Jag har en sådan som skall jämföras med en 75-300 som jag talar om ovan här inom snar framtid hoppas jag.

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=60

Men snälla Sonyister.. Tat piano och rusa inte iväg helt i hysterian runt dessa Beeercans.. Såg just en snubbe som kommer få över 2600 kr för ett gamalt Beercan... Det är i mina ögon minst 600 kr för mycket det redan nu med 26 minuter kvar innan actionen är slut.. Och kanske tack vare fina bilder och långa utlägg i ord så kanske han får uppemot 3000 kr också... Och vem vet.. Den sista knäppgöken med för mycket stålar är tydligen inte född.... Så tänk om det blir över 3000 ;)

Nä alla glada Sonyvänner här.... Titta runt lite och läs o lär mer om annan begoptik,, så ser ni att för en bunt springer åt ett håll så har det lämnats ett helt land av godis ingen tittar på kvar för dom liiite smartare att köpa billigare .. Låt dom som vill betala för mycket köpa Beercans för 2600 kr och uppåt.... Och ni andra botaniserar bland annan lika fin optik med bara lite andra fördelar kanske än en fast F 4 hela zoomomfånget... :)

Såg snubben har bud på 2700 kr för ett gamalt 70-210 F4 nu.. sanslöst......... Asså.. En del vill bli avluggade sina slantar tydligen.. :blink: 2000 kr är max vad jag skulle gett någonsin.. och killen har skrivit att 2700 säljer han inte för ens.. Sanslöst.. Låt snubben behålla sitt Beercan... Köp nått annat lika bra för billigare pris är mitt råd

Så lugna ner er och sök o läs så finner ni bra optik utan stå i kö för överpriser är mitt tips.. För att alla springer åt ett håll så innebär det inte att allt annat är ointresant.. Utan faktiskt enbart att ingen annan tittar..... :wacko: ....

Redigerat av mayro, 02 mars 2009 - 18:46.

Postad 02 mars 2009 - 19:00

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag vill lite visa vad som står att läsa om "Beercan" optiken på denna test.. Läs det jag strukit under också.. För aningens aning börjar hysterin bli lite överdriven runt dessa äldre optiker .. Så överdriven så man glömmer bort att faktiskt annan optik gör bra jobb också..

http://www.newcamera...reviewid25.html

Här i länken nedan här finns en nyare optik som seglar förbi relativt ofta såsom beg samt billigt.. Samt som jag tyder som att den gör väl ifrån sig.. Den brukar finnas för under 1000 kr..Har aldrig sett över 1000 kr ännu...Var bara noga att kolla in så det är den 75-300 med det bredare gummispåren på gummigreppet....För det finns 75-300 som inte rankas lika bra... Men jag handlar hellre en sådan än sitter och kastar massa pengar i fickorna på folk som utnytjar hysterin efter en mytomspunnen optik.. Den är säkerligen bra Beercanén.... Men så är även annan optik bara man tittar...

Så tjatar jag lite till om denna Minolta 100-200 F4,5 optik som säljs hyfsat billigt... Och denna optik är mycket smidig i måtten.. Jag har en sådan som skall jämföras med en 75-300 som jag talar om ovan här inom snar framtid hoppas jag.

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=60

Men snälla Sonyister.. Tat piano och rusa inte iväg helt i hysterian runt dessa Beeercans.. Såg just en snubbe som kommer få över 2600 kr för ett gamalt Beercan... Det är i mina ögon minst 600 kr för mycket det redan nu med 26 minuter kvar innan actionen är slut.. Och kanske tack vare fina bilder och långa utlägg i ord så kanske han får uppemot 3000 kr också... Och vem vet.. Den sista knäppgöken med för mycket stålar är tydligen inte född.... Så tänk om det blir över 3000 ;)

Nä alla glada Sonyvänner här.... Titta runt lite och läs o lär mer om annan begoptik,, så ser ni att för en bunt springer åt ett håll så har det lämnats ett helt land av godis ingen tittar på kvar för dom liiite smartare att köpa billigare .. Låt dom som vill betala för mycket köpa Beercans för 2600 kr och uppåt.... Och ni andra botaniserar bland annan lika fin optik med bara lite andra fördelar kanske än en fast F 4 hela zoomomfånget... :)

Såg snubben har bud på 2700 kr för ett gamalt 70-210 F4 nu.. sanslöst......... Asså.. En del vill bli avluggade sina slantar tydligen.. :blink: 2000 kr är max vad jag skulle gett någonsin.. och killen har skrivit att 2700 säljer han inte för ens.. Sanslöst.. Låt snubben behålla sitt Beercan... Köp nått annat lika bra för billigare pris är mitt råd

Så lugna ner er och sök o läs så finner ni bra optik utan stå i kö för överpriser är mitt tips.. För att alla springer åt ett håll så innebär det inte att allt annat är ointresant.. Utan faktiskt enbart att ingen annan tittar..... :wacko: ....

Nu skall du inte sitta där och vara snål :-)
Kom igen du är sugen på ett beercan :-)
Var såg du ett sånt så dyrt???

/P

Redigerat av PontiacMan, 02 mars 2009 - 19:13.

Postad 02 mars 2009 - 19:15

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Ser ud til der er flere der mener det er mere end 2700 værd :)

Postad 02 mars 2009 - 19:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Håller med om att det har blivit lite av en hysteri kring Minoltas gamla AF-gluggar, jag tvivlar inte på att de presterar bra men de säljs till överpriser. Men den tendensen ser man lite överallt på äldre gluggar i allmänhet oavsett märke, även manuella sådana.

På tal om begagnade gluggar så finns nu en Minolta AF 200/2,8 HS-APO G på Tradera, en liten godbit :)

Postad 02 mars 2009 - 19:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Ser ud til der er flere der mener det er mere end 2700 værd :wacko:

Jisses.. :)

Jaja. Nu har jag inflikat i alla fall ett till förslag på fin begoptik för billiga stålar i stället för numera överprisad optik som säkert är bra.. Men som skribenten i testen skriver..

Many people in chat rooms claim this is the greatest telephoto zoom lens Minolta ever made, unfortunately, that's not true, it's good, but not that good

Edit..

Ingen får nu tro jag snackar ner Beercanoptiken som dålig.. Det är inte det jag gör här.. Utan vad jag försöker göra är att sätta liiiite perspektiv på detta med minoltaoptikerna och att där finns annat som är minst lika bra som Beercan fast bara på lite olika sätt.. Speciellt nu då man börjar få betala rätt hårt för snittsiga formuleringar i rena rama fjanterisäljbreven som folk skriver på tradera..

Vanlig Maxxum i text blev helt plötsligt "dubbelX" optik för "samlare".. Jisses vikket trams.. Myter är inget jag är gillar vare sig det handlar om " XXX" eller mitt eget märke...

Och då man börjar närma sig 3000 kr för ett Beercan så bör man börja reagera på detta att detta är rena snurren..

Då är det betydande bättre affär att spara lite till tycker jag och köpa ett 70-200 2,8 utav Tamron eller Sigmas ljuskänsliga teleoptik.. Så vinner man än mer fotoprestanda i sämre ljus på kuppen..

Redigerat av mayro, 03 mars 2009 - 00:05.

Postad 03 mars 2009 - 08:30

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Gå upp ett steg till APO-versionen av Sigma´t, tror att det är värt de extra slantarna!

Om man då jämför Sigma APO med Sony Objektiv AF 75-300/4,5-5,6 som nästan ligger i samma prisklass viket vore då att föredra?

Postad 03 mars 2009 - 08:38

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Om man då jämför Sigma APO med Sony Objektiv AF 75-300/4,5-5,6 som nästan ligger i samma prisklass viket vore då att föredra?

Sony´s variant får 3.82/5 medans Sigma´s får 4.11/5 på Dyxum.com

Postad 03 mars 2009 - 08:44

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Tack. Så Sigmas är fortfarande att föredra framför de andra.

Redigerat av toska, 03 mars 2009 - 08:45.

Postad 03 mars 2009 - 08:47

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Apropå "Double-X" så är det bara intressant för samlare. Saxat från Wikipedia:

Early Maxxum 7000 cameras were inscribed "MAXXUM 7000" with a crossed 'XX'. The oil giant Exxon considered this a violation of their trademark, as the XX in their logo was linked in a similar fashion. As a result, Minolta was allowed to distribute cameras already produced, but was forced to change the stylistic XX in Maxxum and implement this as a change in new production. All Maxxum cameras produced thereafter had a regularly scripted double 'X'.

Postad 03 mars 2009 - 14:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Om jag skulle köpa nytt telezoom idag skulle jag handla detta Sony 55-200.. Där man inte bara får ett billigt men bra optikval.. Utan även med alla mätgrejor i som sedemera i vissa program rättar till optikfel direkt..

Dessutom är detta enligt mina ögon riktigt bra optik också samt lätt sådan att bära med sig.. Och som tar över finfint efter en skarp fin Tamron 17-50 2,8 zoom tex om man inte har råd med ljuskänslig märkesoptik......

Notera att det som drar ner optiken i betyg är det där subjektiva bedömmandet som kallas byggkvalitet.. DVS att där är plastfeeling.. Men detta är också det som gör optiken enkel att bära med sig...resterande betyg tyder jag som att detta är grymt bra optik.. Och om någon har en sådan här och vill byta med min Minolta 100-200 F4,5 i perfekt skick så hojta till.. Jag byter gärna för prova samt utvärdera ett sådant här alternativ..

Jag anser dessutom att detta är ett fullgott val bredvid en Beercan... Bara att med detta kan man skicka in grejorna om dom inte fokuserar så får en serviceverkstad fixa fokuseringen.. På garanti.. Beercan får man betala...

Som sagt.. Spring inte åt samma håll bara för andra gör det. :blink: . Utan titta på alternativ som finns som ger samma eller mer bara lite anorlunda.. Detta skulle jag handla 7 dagar i veckan före ett Sigma ..Med APO eller utan....

http://www.newcamera...eviewid212.html

http://www.dyxum.com....asp?IDLens=416

Redigerat av mayro, 03 mars 2009 - 14:04.

Postad 03 mars 2009 - 14:37

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
heh, beslutsångest :blink: Ja detta verkar vara ett trevligt objektiv det med.
Tack för förslagen, har ni fler så tar jag tacksamt emot dessa.

Vad tror du om detta då? Sony Objektiv AF 75-300/4,5-5,6
det är med i länken som jämförelse.

Redigerat av toska, 03 mars 2009 - 14:54.

Postad 03 mars 2009 - 15:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Jag är lite i samma sits då jag också är på jakt efter en ny telezoom. Från början var jag mest inne på ett Tamron 70-200/2.8 men jag vet inte hur mycket jag kommer att använda detta då det är en aning otympligt. Jag har därför svängt över lite mer till ett Sony 70-300/4.5-5.6. Visserligen tappar jag rätt så mycket ljusstyrka men det känns som om jag vinner i tillgänglighet då den är lite lättare (~400 gr lättare) samt lite kompaktare format.

Bägge två kommer nog att innebära ett lyft jämfört med mitt nuvarande Sigma-objektiv från '95.

Postad 03 mars 2009 - 16:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Jag anser för min del inte ett inköp av en smidig lätt billig bra modern Sony 55-200 optik gör att en ljuskänslig dylik teleoptik skall strykas från listan på framtida investeringar.. Dom har lite olika användningsområden då det tyngre kanske tas med medvetet för fota i sämre ljus tex i en skog med många skuggor osv där ljuskänsligheten blir en sak att hålla kollen på.Konserter..Osv..

Medans den lättare 55-200 alltid finns med då i väskan...

Och hade jag råd handlade jag ett Tamron ljuskänsligt optikval före ett billigare mindre ljuskänsligt val av teleoptik..

men som sagt. I väskan skulle jag alltid ha ett lätt alternativ som kan hänga med alltid.. Såsom jag har idag med mitt 100-200 f4,5 som är lätt skarpt och bra.... Och sedan Sigma 400 mm F5,6 APO som är stooooooort o tungt typ då motsvarande ett ljuskänsligt tamron objeltiv då.. Men som jag kommer endast ta med då jag vet jag behöver det...... :)

Och jag valde 55-200 optiken före den där 75-300 sonyoptiken därför den helt enkelt inte verkar lika bra enligt bedömningarna dom fått.. Sony 55-200 verkar vara en lite lyckad produkt för mindre stålar trotts märkesoptiknamnet "Sony"..

Men dessa tankar är mina sätt att se saken på..

Redigerat av mayro, 03 mars 2009 - 16:59.

Postad 03 mars 2009 - 16:56

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag anser för min del inte ett inköp av en smidig lätt billig bra modern Sony 55-200 optik gör att en ljuskänslig dylik teleoptik skall strykas från listan på framtida investeringar.. Dom har lite olika användningsområden då det tyngre kanske tas med medvetet för fota i sämre ljus tex i en skog med många skuggor osv där ljuskänsligheten blir en sak att hålla kollen på.Konserter..Osv..

Medans den lättare 55-200 alltid finns med då i väskan...

Och hade jag råd handlade jag ett Tamron ljuskänsligt optikval före ett billigare mindre ljuskänsligt val av teleoptik..

men som sagt. I väskan skulle jag alltid ha ett lätt alternativ som kan hänga med alltid.. Såsom jag har idag med mitt 100-200 f4,5 som är lätt skarpt och bra.... Och sedan Sigma 400 mm F5,6 APO som är stooooooort o tungt typ då motsvarande ett ljuskänsligt tamron objeltiv då.. Men som jag kommer endast ta med då jag vet jag behöver det...... :)

Men dessa tankar är mina sätt att se saken på..

Är det detta du menar??
https://www.prisjakt...kt.php?p=255597
Är ju ett bra pris på det..

/P

Postad 03 mars 2009 - 17:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Visst är det ett trevligt pris för en modern optik med garantier så man kan lämna in den om det inte fokuserar rätt osv..

Sedan då man får tillbaks det injusterat o fint så kommer det ge kanonbilder i många år för en glad amatör..

`Klart mer valuta därmed än ett beg Beercan" för runt 3000 kr numera begärt..... Och troligen får man bättre bilder ofta också därför kameran "känner" denna optiken samt "snackar" med varandra..

Samt vissa bildprogram läser av att det är orginaloptik som används och har inlagt direkt justeringar som görs för optikfel med auto ... Sådant är suveränt.. Undrar om det inte var DXO optics som hade detta.. Så programmet "vet" vilken optik jag har och justerade in sig så "optikfelen" rättades till.. Minns jag fick en finfin detaljskärpa osv minst sagt via denna lilla funktion med min Sony 16-105 optik.....

undrar om jag sparade nån bild från det provet.. Skall kolla.. Men tror kanske inte det vart nån kvar tyvärr.. Men vore ju skoj att visa före samt efter .. Skall kolla senare... :)

Ser ut att få rätt bra betyg här med nyligen..

http://www.popphoto....-lens-test.html

Redigerat av mayro, 03 mars 2009 - 17:23.

Postad 03 mars 2009 - 17:20

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Fast det Sony-objektivet (Sony Objektiv AF 70-300/4,5-5,6 G SSM ) jag funderar på som alternativ till Tamron-objektivet är tyvärr lite dyrare än Tamron-objektivet. Ljuskänslighet är aldrig fel men jag tror att skärpan kan vara nog så god på Sony-objektivet.

Postad 03 mars 2009 - 17:29

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Värt att notera för den prismetvetne är att Tamrons 55-200 anses var i princip identiskt när det gäller bildkvalitet. Sonyn ska ha lite tystare autofokus, men det är i prinsip det enda som skiljer.

Tamrons 55-200 kostar hälften av Sonys och måste nog ses som mer prisvärt.

/Jordan

Postad 03 mars 2009 - 17:30

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Bli inte helt förstörd nu men, i USA, när CC (Circuit City) la ner så såldes 70-300 G SSM för runt $450 när det bara var ett fåtal kvar!
Finns många rapporter om det på Dyxum, även 3-4 stycken som köpte den till det priset!

$450 = ~4150kr

Redigerat av Ponisch, 03 mars 2009 - 17:30.

Postad 03 mars 2009 - 18:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Äntligen har man fått tag på linsen man letat efter! Hittade ett knappt använt Sigma 28mm f/1,8 på Dyxum som jag fick för $230 (ca 2150:-) inkl. frakt och försäkring. Tycker det var ett rätt bra pris. :) Nu börjar den långa väntan..

Under tiden tänkte jag se om några här av lite tips på inställningar m.m. som brukar vara bra för ljusstarka fasta objektiv. Vad jag har kunnat läsa så borde man blända ner några steg för att få så skarpa bilder som möjligt. Tanken var att jag skall kunna utnyttja potentialen av min A200 bättre. Detta objektivet borde passa på mässor, konserter, inomhus fotografering och andra situationer där ljussättningarna är dåliga.

Alla tips och tankar är varmt välkommna. :(

Postad 03 mars 2009 - 19:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Värt att notera för den prismetvetne är att Tamrons 55-200 anses var i princip identiskt när det gäller bildkvalitet. Sonyn ska ha lite tystare autofokus, men det är i prinsip det enda som skiljer.
Tamrons 55-200 kostar hälften av Sonys och måste nog ses som mer prisvärt.
/Jordan

Stog nått om i testen ovan att Sonylinden fick ""exelent"" på 200 mm vilket inte Tamron fick.. Och just att få bra bilder på fulla utslagen är en styrka därför det ökar urklippsmöjligheten avsevärt..

Tittar man så ser man att Sony 55-200 är snuddande lika skarpt som Sony 300 mm är även om man klipper ur 55-200 bilden så den motsvarar 300mm...

Sådant får man aldrig glömma att titta på samtidigt då man kollar prestanda på optik... .. För en skarpt 200 mm är klart att föredra före en aldrig riktigt skarp 300 tex... ;)

----------------------------------------------------------------
Joakim 99
Sony Objektiv AF 70-300/4,5-5,6 G SSM är en dröm för en fattig .. B)

Men kunde jag handla ett sådant så skulle det ju givet stå högt på listan av våta drömmar... :)

Fast även där med det optikvalet så utesluter det inte ett ljuskänsligare objektiv också..För det är ljusförhållandens som avgör optikens användningsområde då man förutsätter dom är skarpa o bra annars på alla sätt o vis...

Så trotts ett Sony Objektiv AF 70-300/4,5-5,6 G SSM så behövs också ett typ 2,8 alternativ.. Vilket i min värld betyder jag först handlade ett ljuskänsligt optikval före annat.. För det har skärpan att kunna klippas i lite... Samt det fyller alla fototillfällenas behov..Även säre ljusförhållanden... Och sedan senare nästa gång om man behöver mer zoom handlar man ett mer""" mm stinnt"" objektiv... Med ett ljuskänsligt telezoom från början tex kan man fylla på med ett fast sedan kanske... :(

Postad 03 mars 2009 - 20:16

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej

Jag skall iallafall testa mitt ny inköpta beercan en tid och se om jag gillar det, stort var det iallafall, tag en bra plats i väskan.
Jag kommer ju att mest fota på bilträffar och cruisingar så det är kanske lite för stort för mig, men då får vi titta efter annat objektiv då.
Skall kanske köpa nåt mer ljusstarkt längre fram om man skall fota på kvällar och så...
Då kanske tamrons 17-50 f2.8 skulle kunna funka bra. vi får se i vår :-)

/P

Postad 03 mars 2009 - 21:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Du blir nog frälst som dom flesta blir... :(

Det är ju bra optik.. Så inget fel i det inte.. "problemet" är att dom börjar kosta för mycket ... Och att ALLA nu skall ha den optiken samtidigt som en slags skogsbrand som bara höjer priserna på dom nått orimmligt högt...

men men

Marknadsekonomi är ju tillgång och efterfrågan som avgör vad som är "rätt" pris och inte min åsikt inte.. ;) . B)

Hursomhelst.. Jag får snart ett sådant här hit troligen att testa lite ...

Och dessa finns där beg för vettiga stålar på blocket ibland. Kolla bara noga så det är rätt 75-300 ni ser.... Såg ett på Tradera som gick för om jag minns rätt under 800 kr.. Haja det.. Tradera och under 800 kr för en teleoptik med fin bedömning på Dyxum säljs snudd gratis om man jämför med 70-210 F4 optikernas prisbild idag.....

Därmed har inte Sonyligan läst på ordentligt om vilka optiker man bör hålla ögonen på litegranna... Och jag mitt korkade nöt sitter inte och köper upp dom i det tysta och sedan tjänar tusenlappar på er Sonyvänner som en del gör på tradera... Utan visar och försöker berätta att,,,, läs läs läs och se att där finns vettiga optiker kvar billigt bara ni slutar sitta med dom där superhypade "kändisoptikerna" enbart i kikarsiktena ..

För det är ju det forum är till för anser jag. DVS att dela med sig av sina tips och tankar så flera kan finna bra dugande så billiga lösningar som går... :)

Postad 04 mars 2009 - 19:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Här kan ni se lite nogrannare hur gummigreppet skall se ut på dom bra nyare Minolta 75-300 optikerna som är värt att sattsa på enligt dyxum betygen.. Ni ser också att fram är det en slät rund grådaskig fokusring i gummi..... Dessa finns ännu billigt beg då och då.. Så håll ögonen öppna på blocket tex...

Bifogad fil(er)

Postad 05 mars 2009 - 08:31

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
är detta samma objektiv (ser så ut)?
Bifogad fil  minolta.jpg   24,03K   0 Antal nerladdningar
sen finns detta men det är inte samma
Bifogad fil  minolta2.jpg   15,88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av toska, 05 mars 2009 - 08:41.

Postad 05 mars 2009 - 10:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Det översta ser ut att vara samma.. Det är bara en modell vad jag sett som har dom där grövre ribborna på zoomgreppet... Samt slät fokusring .. Och ser man på rankningen så ligger denna som tvåa efter efter den 75-300 som kallar "Big Beercan" .. Såg just att en till "hittat" denna glugg och ger en till rätt bra recention av denna optik på dyxum idag.......

För övrigt såg jag ett Beercan på Blocket för 1800 kr.. OBS ! Var noga att kolla att säljaren finns och att ni får optiken.. Jag bara tipsar om att jag såg det igår.. Samt att det legat en stund där vilket verkar aningen förvånande för dom stålarna idag.. Men antingen var priset för "bra" så folk blev misstänksamma.. Eller så har han glömt annonsen.. Eller så har snubben en bunt sådana och låter annonsen jobba vidare..

Jag har sett rätt många annonser utav den snubben. Så han verkar återkomma hela tiden.. Så kanske är han seriöst trotts allt...

Men jag lämnar detta att bedömmas av er.. Jag bara tipsar om att där finns ett så sent som igår för detta idag väl att bedömma som ett "rätt ok pris" om 1800 kr...

:blink:

Redigerat av mayro, 05 mars 2009 - 10:49.

Postad 05 mars 2009 - 10:35

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Hmmm, ja han ska ha 1500 för hela paketet.
Tycker du att objektivet är bra?

Fn, har beslutsångest. Vill ha ett sjyst telezoom objektiv men till en hyfsad penning.

Redigerat av toska, 05 mars 2009 - 10:39.

Postad 05 mars 2009 - 10:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Hmmm, ja han ska ha 1500 för hela paketet.
Tycker du att objektivet är bra?

Fn, har beslutsångest. Vill ha ett sjyst telezoom objektiv men till en hyfsad penning.

Det telezoomet kan du sluta fundera på. För det finns idag........ här i bild..

Och du undrar om jag anser det bra.. Jag har bara testat det helt kort.. Och att det verkar rätt skarpt är ingen tvekan om.. Så långt har jag kommit..
Men Jag vill nog ha lite mer varmare ljus ute samt kanske lite mer färger då solen tex ger sådan värme och lite färg... För det är sådant vidrigt ljus ute nu här att fota i.. Allt ser bedrövligt ut egentligen..Oavsett bra eller dålig optik..

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 05 mars 2009 - 11:40.

Postad 05 mars 2009 - 12:43

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
haha ja så kan det gå :P

Postad 05 mars 2009 - 13:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Tog några bilder bara för visa lite snabbt vad utgångsläget blir.. Orörda förutom framkallade då ifrån raw till Jpeg. Samt förminskade då.. Och gluggen är nog rätt skarp kan jag säga då den gör detta utan man bländar upp till där den blir skarpast kanske runt F7-8 nått gissar jag.... Jag ser fram emot då ljuset blir ytterligare lite bättre... :P

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 06 mars 2009 - 01:49.

Postad 05 mars 2009 - 14:41

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Ser ju riktigt trevligt ut det där.
Håller med dig, skulle inte skada med lite trevligare soltider nu.

Postad 06 mars 2009 - 01:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Jag tog bilden och klippte ur lite..... Sedan fixade liite med contrast samt färg o skärpte bilden lite . Den bilden klippet kommer ifrån är orörd...

Asså.. Denna begoptik är rätt skaplig faktiskt kan man tycka..... Detta var ju inget noga fotande alls. Utan bara smack... Och största bländare o allt.. Så inte skarpaste läger ens.. Och ändå.... Jag tycker då den gör att bra jobb så här som första..

Bifogad fil(er)

Postad 06 mars 2009 - 08:13

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
ja jäklar det var inte dåligt, synd att du han sno objektivet ;) B)
Får leta vidare efter ett sånt objektiv.

Redigerat av toska, 06 mars 2009 - 08:13.

Postad 06 mars 2009 - 10:38

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Jag har ju bara snabbkollat optiken.. Så detta är ingen slags bedömmning att den är perfekt. B) . Så häng mig inte om ni handlar en sådan här och finner nån inte lika skoj egenskap som denna skarphet är.. För nått nogrannare test är ju inte gjort med gluggen..

Men att den verkar skarp står nog utom tvivel...Och finner man en sådan här så är den för vad det är en billig glugg..Som troligen kan göra en hel del fina bilder fångade för sin ägare..

Nu drar jag på Hifiresa .. Skall fotas lite och göras repotage om sedan på ""Sweet Spot Audioforum"".. För hifisemestern är slut för min del nu....

Så nu skall kameran användas för det den är inköpt för.. DVS fota snabbt o enkelt hyfsade bilder till mina små hifirepotage jag tycker oftast är så skoj att göra... ;)

Så ha nu en god helg alla glada fotovänner och ovänner...

Mvh
Tobbe.

Postad 06 mars 2009 - 12:37

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Låter kul, ha så trevligt. Tack för dina inputs ang. optiken.

Postad 07 mars 2009 - 19:22

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Minolta MD 135/3,5 passa till sony a-200

finns det nån adapter eller nått för att få denna att passa till en sony a-200?

om det finns e de dyra?

Redigerat av Unregistered8244c3d5, 07 mars 2009 - 20:34.

Postad 07 mars 2009 - 19:32

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Ja de findes, koster ca. 250 og lidt fragt, se fx her

Postad 07 mars 2009 - 20:35

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Observera att man bara kan använda objektivet för macrofoto med en sådan adapter. Det finns adaptrar med lins också, och då kan man använda objektivet som vanligt med kvaliteten blir försämrad.

Postad 10 mars 2009 - 18:10

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Trevligt, HVL-F42AM är på nedgång:

Postad 13 mars 2009 - 23:53

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Idag ringde MM och berätta att mitt Sony 50 mm 1,4 har anlänt. Så imorgon blir det att åka ut ditt! Bilder kommer i mängder sen. :blink:

Postad 14 mars 2009 - 00:16

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Köpte ett nytt objektiv idag. Tänkte fråga om ni tycker priset var ok? :D

Sony DT 16 - 80 mm F 3,5 - 4,5 ZA Carl Zeiss Vario-Sonnar T* nytt i butik med full garanti. Pris? 4900:- :blink:

Butiken var Schönherrs Foto i Stockholm. De håller på att göra sig av med Sony pga det dåliga stödet till återförsäljarna. De hade Sony DT 11-18 mm F 4,5 - 5,6 för 4600:- också för den som är intresserad. Sony A700 inkl. 16-105 objektivet kostade 12500:-.

Vad tycker ni? Var köpet vettigt?

De som är intresserade får hålla koll på Tradera. Jag kommer sälja en hel del Minolta och Sony objektiv nu...

/Jordan

Postad 14 mars 2009 - 12:19

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
@Bossieman; Trevligt :D
@Jordan; Låter som ett bra köp, har hört mycket fint om det! Rapportera även här om du säljer nått (eller PM´a mig), du kanske har något intressant för mig :blink:

Postad 14 mars 2009 - 15:28

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Hämtat ut det nu :blink: Inte hunnit testa det ännu. Ska fota en fest ikväll med den så jag är väldigt nyfiken på om den verkligen äger Minoltas 1.7a.

Postad 15 mars 2009 - 21:40

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Spännande Bossieman! :)

50 1.4 är något som jag alltid har med mig i väskan.

Postad 15 mars 2009 - 23:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Som sagt.. Kolla in denna lilla test som gjorts på den där Minolta 100-200 4,5 som jag tjatat / tjatar om som tips.... :)

http://www.newcamera...f_4_5id269.html

Postad 16 mars 2009 - 12:21

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

är detta samma objektiv (ser så ut)?
Bifogad fil  minolta.jpg   24,03K   0 Antal nerladdningar
sen finns detta men det är inte samma
Bifogad fil  minolta2.jpg   15,88K   0 Antal nerladdningar

Ursäkta en nyfiken som inte känner igen alla objektiv...
Vad är då det där andra silvriga objektivet som inte är samma?
Det ser ut att också vara ett 75-300.
Vilken skillnad är det på beteckning/modellnummer (så man vet om man ser en annons)?
Är det bättre/likvärdigt/sämre?
Om det är sämre kanske det är så pass mycket billigare att det är prisvärt...

Mvh, Dennis

PS. Fast mest är jag f n på jakt efter någon ljusstark fast optik runt 50-70 mm, ev makro. DS.

Postad 16 mars 2009 - 12:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Ursäkta en nyfiken som inte känner igen alla objektiv...
Vad är då det där andra silvriga objektivet som inte är samma?
Det ser ut att också vara ett 75-300.
Vilken skillnad är det på beteckning/modellnummer (så man vet om man ser en annons)?
Är det bättre/likvärdigt/sämre?
Om det är sämre kanske det är så pass mycket billigare att det är prisvärt...

Mvh, Dennis

PS. Fast mest är jag f n på jakt efter någon ljusstark fast optik runt 50-70 mm, ev makro. DS.

Vad jag vet så ska det silvriga vara "modernare", en uppdaterad variant av den svarta!

Postad 16 mars 2009 - 12:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Vad jag vet så ska det silvriga vara "modernare", en uppdaterad variant av den svarta!

Titan/silver är tydligen väldigt populärt i asien

Postad 17 mars 2009 - 00:05

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Tog några bilder på en tulpanbukett med mitt nyinköpta Zeiss-objektiv för att få motiv med lite färg i. Jag längtar efter sommaren!!!

Läser man tester på nätet verkar många ha problem med fokusering på detta objektiv, men mitt verkar felfritt.

Bokéhn är ju helt sjukt bra i alla fall tycker jag!

EXIF i bilderna.

Bifogad fil  _DSC0755_100.jpg   46,35K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC0756_101.jpg   43,36K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC0758_102.jpg   46,03K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC0759_103.jpg   47,62K   0 Antal nerladdningar

Ett riktigt bra köp! I princip full skärpa vid maximal bländare! Rekommenderas!

/Jordan

Postad 17 mars 2009 - 09:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Snygga biulder Jordan. :) Håller med om den underbara bokehn. Ett Zeiss hade inte varit fel!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.