![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 995:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 369:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 390:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 augusti 2009 - 12:58
Postad 13 augusti 2009 - 13:06
Många som skulle fått leveranser idag som verkar uteblivit, inet sa igår att man skulle få in idag, idag så står det 11 dagar på deras sida... suck suck...
Samma för mig, Inet har inte skickat någonting till mig o nu står det 11 dagar. Alltid jobbigt att behöva vänta på grejer när man väl har bestämt sig för att köpa något

Postad 13 augusti 2009 - 13:17
Hej
Jag har samma problem med overscan i ubuntu. Har inte riktigt lagt ner kraft på att lösa det ännu men det verkar vara en lite svårare nöt att knäcka.
Som tröst kan jag berätta att jag kör dualboot med Ubuntu och Win7. Overscan får du i Win7 också men där har nvidia lagt till ett verktyg som du kan ställa in skärmen helt enligt egna behov.
Är nöjd med maskinen så här långt men har inte hunnit få rätt på den så som det är tänkt att den skall användas. Men majoriteten av folk som har Ion är nöjda och fått det att funka som det är tänkt.
Ge det lite mer tid så kommer säkert nån med en lösning på dina problem.
Samma här, problem med overscan och kör Vista. Fixar detta med verktyget i Nvidias inställningar (som du skriver) men problemet är att när man startar om datorn (Acer Revo R3600) så ändras det tillbaka. Väldigt irriterande. Notera att det verkar inte ha något med tevens inställningar att göra.
Jag undrar om inte detta är ett problem med grafikkortets drivrutin? Vi får hoppas att Nvidia kommer med en lösning på vid nästa uppdatering. Om nu inte någon annan har en bra lösning?

Postad 13 augusti 2009 - 14:12
Samma för mig, Inet har inte skickat någonting till mig o nu står det 11 dagar. Alltid jobbigt att behöva vänta på grejer när man väl har bestämt sig för att köpa något
. Overclockers.se har i lager men till ett högre pris.
Postad 13 augusti 2009 - 14:15
Samma för B-ray, fick svar av dem tidigare idag:Många som skulle fått leveranser idag som verkar uteblivit, inet sa igår att man skulle få in idag, idag så står det 11 dagar på deras sida... suck suck...
"Hej:
P.g.a ovädret i asien så har alla leveranser blivit försenade till fredag nästa vecka.
Med Vänlig Hälsning
Best Regards
Kenneth Grip
Sales/Support
B-ray.se/Solid Lindistribution"
Den som väntar på nåt gott..? Får iaf mer tid på mig att läsa på om Ubuntu nu

Postad 13 augusti 2009 - 14:37
Samma för B-ray, fick svar av dem tidigare idag:
"Hej:
P.g.a ovädret i asien så har alla leveranser blivit försenade till fredag nästa vecka.
Med Vänlig Hälsning
Best Regards
Kenneth Grip
Sales/Support
B-ray.se/Solid Lindistribution"
Den som väntar på nåt gott..? Får iaf mer tid på mig att läsa på om Ubuntu nu
Hmm fan också jag mailade dem i morse och fick svar torsdag eller senast fredag ...
Postad 13 augusti 2009 - 15:00
Samma här, problem med overscan och kör Vista. Fixar detta med verktyget i Nvidias inställningar (som du skriver) men problemet är att när man startar om datorn (Acer Revo R3600) så ändras det tillbaka. Väldigt irriterande. Notera att det verkar inte ha något med tevens inställningar att göra.
Jag undrar om inte detta är ett problem med grafikkortets drivrutin? Vi får hoppas att Nvidia kommer med en lösning på vid nästa uppdatering. Om nu inte någon annan har en bra lösning?
Jag har inte samma problem med att jag måste fixa det efter var omstart. Dock har jag ominstallerat drivarna några ggr om det kanske har nån påverkan?
Postad 13 augusti 2009 - 16:21

Jag mailade inet och frågade, de hade inte fått någon leverans idag. Ser att b-ray.se nu också ändrat till den 24:e på sin sida... Surt, verkar inte som om någon fått leverans idag.
Postad 13 augusti 2009 - 18:12
Samma problem kan uppstå om du har uppgraderat ALSA, alltså ljudkortsstödet. Däremot tror jag inget behöver göras om du bara kör med Nvidia/ALSA som följer med Ubuntu, utan det krävs bara om du själv uppgraderat drivrutinerna till en nyare version än dem som distribueras "officiellt" av Ubuntu.
Stämmer fint. Sålänge man använder nvidia-paketen från Ubuntus repositories ska ju drivarna funka även med nya kärnor. Frågan är bara om ION (och VDPAU) stöds i 9.04-paketen eller om man måste ta hem och fixa manuellt för att få stöd? Hur kommer det sig att du vill köra "nyare" ALSA? På genstrukturs burk fick vi igång ljud via HDMI utan problem med standardversionerna för Ubuntu 9.04
Postad 13 augusti 2009 - 19:22
Har också en diNovo Mini... Hur väljer du vilket OS som du ska boota med? Har ej fått detta att funka med diNovon då den går via blåtand..
Just nu kör jag Ubuntu till 100% så just nu har jag inte det problemet. Det enda jag ev. kommer att använda Win7 till är TV-mottagare (om jag köper en) samt bildvisning.
/Qudos
Postad 13 augusti 2009 - 19:52

"Lenovo has introduced a new HTPC, the IdeaCentre Q700. The system is comfortably nestled between the size and specifications of a nettop and full-blown HTPC. It should fit in perfectly with your other home theater equipment, and its hardware ought to chew through basic HTPC-oriented tasks.
The IdeaCentre Q700 is equipped with an Intel Pentium E5200 2.5GHz CPU and X4500 integrated graphics, 4GB of RAM, and the choice between a 320GB, 500GB or 640GB HDD. Although it's not available with a Blu-ray drive at the moment, it does come with a DVD burner.
It also houses an HDMI and VGA-out, TV tuner, eight USB 2.0 ports (split between front and back), Firewire, an eSATA connector, a 4-in-1 card reader, 5.1 surround sound outputs, and Wi-Fi connectivity. Models are available with a remote and USB receiver dongle, and all ship with Vista Home Premium 64-bit installed.
Granted, you won't be playing high-end games on max with smooth frame rates but the Q700 crams a lot into its 2.36" x 7.87" x 9.84" box. The offer only looks better when you consider its $499 asking price."
http://www.techspot....-q700-htpc.html
Hur tror ni den här står sig mot en asrock?
Postad 13 augusti 2009 - 20:41
Har också en diNovo Mini... Hur väljer du vilket OS som du ska boota med? Har ej fått detta att funka med diNovon då den går via blåtand..
Känns lite segt om man måste koppla in ett stort tangentbord värje gång man vill välja annat OS..
Har du eller finns det någon som har någon smidig lösning på detta?
Beror inte det här problemet på att du kör tangentbordet nativa via bluetooth som det inte finns stöd i redan i bios? Antar att stödet laddas först i operativsystemet? Borde man inte kunna ha en bluetooth-dongle för usb eller något för att lösa det? USB-tangentbord funkar ju fint att använda i tex. GRUB eller andra bootloaders.
The IdeaCentre Q700 is equipped with X4500 integrated graphics
Ursäkta om jag har dålig koll men är X4500 ION?
Postad 13 augusti 2009 - 21:57
Postad 13 augusti 2009 - 22:31
Ursäkta om jag har dålig koll men är X4500 ION?
Nej, ION är Atom cpu + Nvidia 9400M.
Tror inte ens X4500 stödjer DXVA, i mpc-hc och annat. Är väl bara x4500HD. Men å andra sidan har den en redig cpu jämnfört med Atom så den kanske klarar 1080p iaf.
Postad 14 augusti 2009 - 07:45
Vilken tror ni är tystast av Asrock och den Lenovo då?
Svårt att säga, men rent teoretiskt så drar ju Atomen betydligt mindre ström och således mindre värme och man borde då kunna klara sig med en mindre/tystare fläkt. Men om det är så i praktiken är ju en annan femma, det beror ju helt på vad för slags fläktar de satt in i respektive produkt.
Postad 14 augusti 2009 - 09:28
http://www.engadget....capable-nettop/
Ser riktigt nice ut med både wifi och tillhörande fjärrkontroll!
Postad 14 augusti 2009 - 10:24

Postad 14 augusti 2009 - 16:45
Ny spelare på planen:
http://www.engadget....capable-nettop/
Ser riktigt nice ut med både wifi och tillhörande fjärrkontroll!
Men det är också det enda som verkar skilja från Asrocken va? Fjärr+Wifi alltså. Känns fortfarande som Asrocken är mest prisvärd tycker jag. Det är ju ändå relativt enkelt att stoppa i mer minne själv och priset man får betala för en uppgradering av prestanda out-of-the-box verkar överstiga vad man vinner så att säga.
Postad 15 augusti 2009 - 10:10
Nej, ION är Atom cpu + Nvidia 9400M.
Tror inte ens X4500 stödjer DXVA, i mpc-hc och annat. Är väl bara x4500HD. Men å andra sidan har den en redig cpu jämnfört med Atom så den kanske klarar 1080p iaf.
Intel utvecklar ju VA API för hd video accelerering på sina grafikchip. http://en.wikipedia....cceleration_API
Men det stöds ännu bara på Linux i Mplayer/ffmpeg.
Postad 15 augusti 2009 - 10:30
Känns lite segt om man måste koppla in ett stort tangentbord värje gång man vill välja annat OS..
Har du eller finns det någon som har någon smidig lösning på detta?
/ Peter
På en av mina datorer var jag tvungen att ändra en sak i BIOS för att få dinovo att fungera innan Windows laddat. Det hette någonting med Legacy-support eller nått sånt. Kika runt lite i BIOS och kolla så att det är enablat med USB-keyboard och legacy...
Postad 16 augusti 2009 - 16:23
Postad 16 augusti 2009 - 20:01
Hur tyst skulle ni säga att Asrock är? Om man jämför med t.ex. en Xbox 360 (som läser från hårddisken, inte DVD:n)
Klart tystare... tycker jag i alla fall.
Har min i en öppen tv bänk... och så länge jag har ljud på tv'n... även mycket tyst så hör man den inte.
Ljud mässigt är den mycket bra.
//Micke
Postad 17 augusti 2009 - 11:47
Postad 17 augusti 2009 - 19:20
Postad 17 augusti 2009 - 20:55
Känns varmt! Den står fritt i rummet, rumstemp ca 20C.
Vad har ni för temp på eran? Kör WinXp Home.
/R
Redigerat av robber, 17 augusti 2009 - 20:57.
Postad 18 augusti 2009 - 15:36

Redigerat av Magnus Thome, 18 augusti 2009 - 15:37.
Postad 18 augusti 2009 - 16:34

Redigerat av dhanjel, 18 augusti 2009 - 16:36.
Postad 18 augusti 2009 - 17:57
I lager... eehhh... snart... Hoppas det stämmer med datumet Komplett skrivit!Asus kortet var onekligen intressant, ungefär samma som Zotec fast utan wlan om jag förstår det rätt? Lägre pris och dessutom i lager (edit: tar tillbaka det där med att den fanns i lager)
Asusen har ju PCI kortplats! PCI riser ihop med Asus Xonar ST test på G

Postad 18 augusti 2009 - 19:20
Postad 19 augusti 2009 - 12:17
"Lenovo has introduced a new HTPC, the IdeaCentre Q700. The system is comfortably nestled between the size and specifications of a nettop and full-blown HTPC. It should fit in perfectly with your other home theater equipment, and its hardware ought to chew through basic HTPC-oriented tasks.
The IdeaCentre Q700 is equipped with an Intel Pentium E5200 2.5GHz CPU and X4500 integrated graphics, 4GB of RAM, and the choice between a 320GB, 500GB or 640GB HDD. Although it's not available with a Blu-ray drive at the moment, it does come with a DVD burner.
It also houses an HDMI and VGA-out, TV tuner, eight USB 2.0 ports (split between front and back), Firewire, an eSATA connector, a 4-in-1 card reader, 5.1 surround sound outputs, and Wi-Fi connectivity. Models are available with a remote and USB receiver dongle, and all ship with Vista Home Premium 64-bit installed.
Granted, you won't be playing high-end games on max with smooth frame rates but the Q700 crams a lot into its 2.36" x 7.87" x 9.84" box. The offer only looks better when you consider its $499 asking price."
GMA4500 är tydligen betydligt klenare än 9400. Så asrocken är nog ett bättre köp.
http://www.engadget....not-blow-minds/
Postad 19 augusti 2009 - 16:02
GMA4500 är tydligen betydligt klenare än 9400. Så asrocken är nog ett bättre köp.
http://www.engadget....not-blow-minds/
Nja, hade Intelkortet haft stöd för hårdvaruavkodning så hade den klarar 1080p galant. Men vid spel så är Nvidiakortet helt klart bättre.
Men å andra sidan har Acern en riktig cpu som förmodligen klarar 1080p och inte att glömma flash i HD vilket en ION baserad inte gör.
Postad 19 augusti 2009 - 16:06
Nja, hade Intelkortet haft stöd för hårdvaruavkodning så hade den klarar 1080p galant. Men vid spel så är Nvidiakortet helt klart bättre.
Men å andra sidan har Acern en riktig cpu som förmodligen klarar 1080p och inte att glömma flash i HD vilket en ION baserad inte gör.
Klarar en E5200 1080p verkligen?
edit*
hittade själv svaret = JA
http://www.dslreport...Cache-processor
Redigerat av endumen, 19 augusti 2009 - 16:17.
Postad 19 augusti 2009 - 16:17
Postad 20 augusti 2009 - 14:20
Är det någon som har fått sin dator från B-ray under denna vecka?
Jag har mailat och det verkar stenhårt vara den 24:e som gäller
Postad 20 augusti 2009 - 15:37
Om jag vill installera dual boot med Win 7 och Ubuntu på AsRocken ...spelar det ngn roll vilket av dem man installerar först? Om jag har en windows installation och vill installera Ubuntu så upptäcker ju Ubuntu Install att det finns en Windows installation och frågar mig om jag vill skapa en dual boot - men hur är det om man har en ubuntu först?
Postad 20 augusti 2009 - 15:46
En fråga om Dual Boot:
Om jag vill installera dual boot med Win 7 och Ubuntu på AsRocken ...spelar det ngn roll vilket av dem man installerar först? Om jag har en windows installation och vill installera Ubuntu så upptäcker ju Ubuntu Install att det finns en Windows installation och frågar mig om jag vill skapa en dual boot - men hur är det om man har en ubuntu först?
Jag gissar att du är mer windows-människa än linux, så då är det nog smidigare att installera win7 först. Ubuntu har ju som sagt bra funktioner för att fixa en dualboot smidigt, hur bra det är i win7 vet jag inte.
Postad 20 augusti 2009 - 17:52
Kör Win XP SP 3 och försöker dra ljudet via HDMI. Har auto på HDMI ljud i biosen, aktiverat HDMI audio i ljudinställningarna i kontrollpanelen. Jag får ljud när jag exvis spelar avi-filer och wav men den första sekunden på ljudet försvinner på något konstigt sätt och det blir även en störning i bilden i samband med detta. HAr bara testat windows media player än så länge. MP3 funkar inte alls och när man försöker "testa" ljudet via det där ljudinställningsprogrammet man får med drivrutinerna på skivan funkar det inte alls.... mycket skumt.
Tacksam för hjälp.
Postad 20 augusti 2009 - 18:25
Postad 20 augusti 2009 - 20:39
Någon som kan svara på hur Asrock:en hanterar Youtube, SVT Play, Prima och sådant där? Hackar det väldigt mycket eller går det inte ens att titta på? Velar mellan en Asrock och en betydligt dyrare Mac Mini.
Rekomenderar INTE detta. Hackar även på youtube i vanlig kvalitet. Tycker dock att riktig hw acc i flash bör vara på väg snart?! flash är så sjukt cpu-krävande.
Postad 20 augusti 2009 - 20:52
Rekomenderar INTE detta. Hackar även på youtube i vanlig kvalitet. Tycker dock att riktig hw acc i flash bör vara på väg snart?! flash är så sjukt cpu-krävande.
Installerade youtube pluginet på xbmc igår.. funkar hur bra som helst, även i hd

Postad 20 augusti 2009 - 20:56
Funkar fint att titta på - visst hackar det till någon gång ibland men inte så det stör särskilt mycket. Har sett en del på Prima och det har varit fullt sebart.Någon som kan svara på hur Asrock:en hanterar Youtube, SVT Play, Prima och sådant där? Hackar det väldigt mycket eller går det inte ens att titta på? Velar mellan en Asrock och en betydligt dyrare Mac Mini.
Postad 21 augusti 2009 - 07:16
Bästa köpet på länge.
/R
Postad 21 augusti 2009 - 08:09
jag såg en fråga i forumet men aldrig något svar. (kanske missade jag det)
Jag funderar på att koppla asrocken till både projektor och tv (projektorn till HDMI, tvn via vanlig vga ut).
någon som har testat detta? planen var att köra Ubuntu med XBMC.
om det inte fungerar, någon som har en vettig lösning förutom en HDMI splitter? (nej, byta kabel känns inte roligt)
// Kai
Postad 21 augusti 2009 - 08:30
Hej,
jag såg en fråga i forumet men aldrig något svar. (kanske missade jag det)
Jag funderar på att koppla asrocken till både projektor och tv (projektorn till HDMI, tvn via vanlig vga ut).
någon som har testat detta? planen var att köra Ubuntu med XBMC.
om det inte fungerar, någon som har en vettig lösning förutom en HDMI splitter? (nej, byta kabel känns inte roligt)
// Kai
Jag har kört datorn med både VGA och HDMI utgång samtidigt och det funkade kalas.
/R
Postad 21 augusti 2009 - 08:39
Jag har kört datorn med både VGA och HDMI utgång samtidigt och det funkade kalas.
/R
lysande! tack för svar!
// Kai
Postad 21 augusti 2009 - 23:14
Jag har jagat asrocken ett bra tag. Speciellt efter de fina recensionerna. Jag ville ha en med BD och inget annat. Läste på review att de ska klara det galant.
Hur som helst så beställde jag en från b-ray för ett tag sen och leveransen som skulle kommit den 13:e blev uppskjuten till 24:e. I och med förseningen så köpte jag en samsung blu-ray spelare som jag tänkte lämna tillbaka när jag får min asrock. Hade ju nyligen köpt en 52" Samsung B6 LCD och var tvungen att testa blu-ray.
Jag tappade nästan hakan när jag satte på BD filmer på den spelaren. Bilden var helt underbar. Förutom pyttelite clouding i övre vänstra hörnet.
Så i veckan såg jag att Asrock BD fanns i lager hos MRPC.se och jag beställde den eftersom vi skulle ha två (en till någon annan). Den kom två dagar senare och jag har haft den i två dagar nu. Körde först windows 7 på den sedan xp.
I windows 7 fungerar den mycket bättre. Det går att få bilden och tecknen precis så som man vill ha dem. Körde dessa med dinovo mini och den kan jag inte riktigt rekommendera. Enda som är bra med den är räckvidden och att den är liten.
Även ljudet var smidigare att ställa in i win 7. Var bara att välja HDMI eller spdif som standard.
Dock måste jag säga att jag inte alls är nöjd med den. Det känns som att jag fick vad jag betalade för. Eftersom den inte kostar mycket. I båda operativsystemen, "samt med vista och min andra dator som kör GTX8800" så blev bilden på tv'n i fel storlek. Man fick minska den för att få rätt storlek på skrivbordet, vliket medförde sämre blildkvalitet. Inga sådana problem varken på Samsungs BD spelare eller min X-box 360. Ska det verkligen behöva vara så svårt för en dator då?
Sedan när man skulle spela upp Bluray så blev jag ännu mer missnöjd. Jämfört med samsungs Bluray spelare så var datorn mycket sämre. Sväran var sämre, kvaliteten på bilden var mycket sämre och bilden hackade till ganska ofta, trotts att jag gick in och maxade grafik minnet. Testfilmen var Batman Dark Knight.
Resultatet blir att jag inte är så sugen på datorn längre.
Kommer antagligen att skicka denna vidare, avbeställa min och beställa en utan BD och behålla samsungs bluray spelare. Anledningen att jag ska beställa en utan BD är att jag vill ha en dator i vardagsrummet som kan spela upp inspelade filmer. Inget annat.
Ursäkta det långa inlägget. Hoppas det inte var tråkig läsning. mvh
Redigerat av Beautiful_Barca, 22 augusti 2009 - 09:37.
Postad 21 augusti 2009 - 23:24
Det är nog att rekommendera att köra XBMC som mediaspelare eller någon annan som växlar bildfrekvensen rätt annars kommer filmen alltid att hacka.
Svärta etc. ska också justeras. Sök på "datorsvärta" samt "videosvärta"
Postad 21 augusti 2009 - 23:38
vad var du inte nöjd med ang. Dinovo Mini?
Det är nog att rekommendera att köra XBMC som mediaspelare eller någon annan som växlar bildfrekvensen rätt annars kommer filmen alltid att hacka.
Svärta etc. ska också justeras. Sök på "datorsvärta" samt "videosvärta"
Var inte nöjd med faktumet att den är för liten för att använda för surfing. Just för att "musplattan" inte är den enklaste. Antingen för slö eller för snabb, samt för liten. Sedan saknar den F-knappar. F1-F12. I windows 7 gick det att ställa in bilden så den blev ganska surf-vänlig. Inte i de andra windows versionerna. Eftersom vi har en ee pc 1000 H eller vad den heter, så blev den naturliga valet ifall man skulle surfa i vardagsrummet. Inte det som var tanken när man införskaffade asrocken.
Jag är hel med på att svärtan kan justeras. Dock så blev bilden inte lika klar och tydlig som med bluray-spelaren. Antagligen för att det inte gick att köra naturlig upplösning utan man fick minska bilden med nvidias verktyg. Detta medförde en rejäl försämring i kvaliteten både i bluray och i windows miljö.
Krukset är att XBMC inte klarar att spela upp bluray skivor. Därför var min tanke att behålla bluray spelaren och avboka asrock BD, och i stället beställa en asrock utan BD. När jag läste reviews så var ju alla eniga om att bluray spelades upp perfekt utan hack på asrocken.
Det var inte min upplevelse. Sämre bild samt hack i drygt halva filmen. Sista 1/3 av filmen (batman dark knight) flöt på fint, men kvaliteten på bilden kom aldrig upp i den nivån. Såg ut som lägre upplösning.
ps: Spelaren jag använde var TMT3
Redigerat av Beautiful_Barca, 21 augusti 2009 - 23:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar