Har inte hunnit med allt än...Testat DLNA-server eller USB-disk ännu? Lyssnar på musik i FLAC-format över mitt nätverk och har satt upp Spotify som en webbradiostation.
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 *
Denon AVR-2310
(Förstärkare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1910
(Förstärkare)
|
2
|
(16)
|
Inga priser | |
Denon AVR-3310
(Förstärkare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Denon AVR-4810
(Förstärkare)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Denon Avr-4310
(Förstärkare)
|
0
|
(13)
|
Inga priser |
Postad 25 February 2010 - 23:51
Postad 26 February 2010 - 01:51
Har inte hunnit med allt än...
Det där med Spotify som webbradiostation lät riktigt intressant, du tror inte att du skulle kunna skriva ihop en liten guide till hur man får det att funka?
Haha, det är en del pyssel...
För att regga dig där behöver du bara din receivers MAC-address (dom skriver var man hittar den ifall du undrar), samt en mailadress. Sen kan det vara en god idé att slänga upp en favoritgrupp med några stationer i. Gå sen in på nätradion i din Denon. Den kommer nu att hitta din lista med stationer. Om du inte gjort en kommer den att försöka tanka alla 15000 stationer som finns och du kommer tro att receivern låst sig
När detta är gjort, lägg till din utströms IP-adress och portnummer som en egen station i RadioDenon. Döp den t.ex. till Spotify eller något mer 1337-aktigt namn. Njut av en alldeles egen kanal!
Med Jamcast får du istället flera mediaservrar att hålla reda på, men det är mindre trassel med inställningar och främmande DLL:er i din Spotify-katalog. Dessutom kan även andra DLNA-klienter komma åt en Jamcast-server. Sneglar på diverse andra spelkonsoller eller TVn...
Jag har testat bägge metoderna med gott resultat. Det vore helt überbäst om Spotify, Voddler och Hulu eller andra nättjänster vore inbyggda i apparaterna redan från början, men det går ju att pyssla
Redigerat av torneheim, 26 February 2010 - 02:02.
Postad 26 February 2010 - 04:52
Att köra ut från två utgångar samtidigt är omöjligt, då det är en hdmi växel
och då fungerar bara en åt gången .. såvida man inte kan använda sig av Zon2 och HDMI
vilket jag inte tror är möjligt med 4310
Maveric
Hmm, på min 4308A så får du ut samma bild på båda HDMI-utgångarna samtidigt, men du kan inte köra ut olika bilder. Så jag skulle bli väldigt förvånad om inte 4310 klarade att få ut samma bild iaf.
Vilken DLNA server kör du ? Har inte hittat någon bra DLNA servrer som både klarar FLAC och MKV i samma nämligen. Eller ens någon som klarar FLAC. Och jag kör ju DLNA både till min 4308A(för musiken) och min TV(för film).Testat DLNA-server eller USB-disk ännu? Lyssnar på musik i FLAC-format över mitt nätverk och har satt upp Spotify som en webbradiostation. Detta, och iPhone-kontrollen, har jag använt mycket mer än jag trodde från början. 4310:an är ren oförfalskad prylporr!
![]()
- - -
/T
Postad 26 February 2010 - 09:16
Jag kör TVersity. Den transkodar FLAC och en massa andra losslessformat till Wav. Annars kan ju receivern själv spela upp just FLAC på egen hand från USB-diskar/minnen etc...---
Vilken DLNA server kör du ? Har inte hittat någon bra DLNA servrer som både klarar FLAC och MKV i samma nämligen. Eller ens någon som klarar FLAC. Och jag kör ju DLNA både till min 4308A(för musiken) och min TV(för film).
/T
Postad 26 February 2010 - 10:09
Jag ska försöka kolla. vet inte riktigt vad det är du skriver om... D.Comp eller DRC... måste nog läsa lite manual. Det jag gjort är audyssey auto setup 1 gång och sedan inte rört någonting.Hej,
Bara en tanke, kolla att du inte har någon form av D.Comp för DTS eller DRC för Dolby påslaget. Dessutom kan Audyssey Dynamic Volume spöka en del. Jag hade visst nattkollat en film och slogs sedan kvällen efter av hur orkeslöst min 4310 lät. Ovanligt, tänkte jag, men det var visst Midnight mode påslaget. Det gäller att komma ihåg om man varit snäll mot grannarna!
/Torneheim
Postad 26 February 2010 - 10:50
Hej,
Bara en tanke, kolla att du inte har någon form av D.Comp för DTS eller DRC för Dolby påslaget. Dessutom kan Audyssey Dynamic Volume spöka en del. Jag hade visst nattkollat en film och slogs sedan kvällen efter av hur orkeslöst min 4310 lät. Ovanligt, tänkte jag, men det var visst Midnight mode påslaget. Det gäller att komma ihåg om man varit snäll mot grannarna!
/Torneheim
Jag var faktist med om samma sak med detta midnight mode men det berodde på att innan var inte dynamic volume påslaget och slår man på den så går den automatiskt första gången på till midnight mode men det går att ändra. Så när jag hade tryckt lite på knappar och så så var det dags att gå å lägga sig och som du säger så dan efter så kände receivern orkelös tills jag upptäckde detta.
Postad 26 February 2010 - 10:54
Har inte hunnit med allt än...
Det där med Spotify som webbradiostation lät riktigt intressant, du tror inte att du skulle kunna skriva ihop en liten guide till hur man får det att funka?
Jag skrev lite om hur det funkade i denna tråd https://www.minhembi...howtopic=257032
Postad 26 February 2010 - 11:07
Jag är rätt ny i gamet, och vet inte såå mkt som flertalet andra här inne, men jag skulle gissa att problemet inte är att stärkaren inte orkar driva dina högtalare (skriv gärna exakt vilka högtalare det är, så kan säkert någon som är mer kompetent än jag kommentera det).Jag ska försöka kolla. vet inte riktigt vad det är du skriver om... D.Comp eller DRC... måste nog läsa lite manual. Det jag gjort är audyssey auto setup 1 gång och sedan inte rört någonting.
Det finns en uppsjö av inställningar som förändrar ljudbilden. Som tidigare nämnts bl.a. DynamicVolume => Midnight/Evening/Day, men många andra också. Dessutom så kan det bli tokigt om Audyssey kalibreringen inte görs på rätt sätt. Kika på följande manual, som i vart fall gav mig några uppslag under uppsättningen!
http://batpigworld.com/
Printa ut och läs igenom en gång, det lönade sig för mig!
Redigerat av Unregisterede118cf15, 26 February 2010 - 11:08.
Postad 26 February 2010 - 12:55
Hmm, på min 4308A så får du ut samma bild på båda HDMI-utgångarna samtidigt,
Så jag skulle bli väldigt förvånad om inte 4310 klarade att få ut samma bild iaf.
Hej
Du missade nog det jag svarade på och som stod ovan mitt svar som du citerade ?
Detta svarade jag på
Citera(stone @ Feb 25 2010, 13:06 )
Jag är medveten om att det kanske är lite lustiga frågor, men faktum är att jag idag kan sitta och spela spel på projektorn samtidigt som sambon tittar på tv, men då är digitalboxen kopplad direkt till tvn och jag vill ju koppla allt till recievern...
Och precis som jag skrev i svaret du citerade, så går inte detta
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 26 February 2010 - 13:02.
Postad 26 February 2010 - 19:51
Ok tack!Jag är rätt ny i gamet, och vet inte såå mkt som flertalet andra här inne, men jag skulle gissa att problemet inte är att stärkaren inte orkar driva dina högtalare (skriv gärna exakt vilka högtalare det är, så kan säkert någon som är mer kompetent än jag kommentera det).
Det finns en uppsjö av inställningar som förändrar ljudbilden. Som tidigare nämnts bl.a. DynamicVolume => Midnight/Evening/Day, men många andra också. Dessutom så kan det bli tokigt om Audyssey kalibreringen inte görs på rätt sätt. Kika på följande manual, som i vart fall gav mig några uppslag under uppsättningen!
http://batpigworld.com/
Printa ut och läs igenom en gång, det lönade sig för mig!
Högtalarna är ett paket från Pioneer som jag köpte för säkert 5 år sedan på MDS.
Golv-frontarna heter S-H230V-QL och är 80W 8ohm 3-vägs högtalare (alltså 3 högtalare i varje front)
Centern + 2 sateliter är S-CR32-QL 80W 8ohm
Vidare har jag en Andersson L6 medium 8" sub på pre out från förstärkaren
jag har provat att stänga av Audyssey, jag har provat att stänga av multi eq och jag har provat att stänga av dyn volume, men allt det gör ljudet bara sämre. Sätta på dyn volyme var superdåligt ;-)
Jag har inte hittat något läge för Midnight/Evening/Day. Jag bor i villa och vill ha fullt tryck jämt, Inga grannar.
/Z
Postad 26 February 2010 - 22:57
Vet du något om känsligheten på högtalarna? Vet du att alla är hela?Ok tack!
Högtalarna är ett paket från Pioneer som jag köpte för säkert 5 år sedan på MDS.
Golv-frontarna heter S-H230V-QL och är 80W 8ohm 3-vägs högtalare (alltså 3 högtalare i varje front)
Centern + 2 sateliter är S-CR32-QL 80W 8ohm
Vidare har jag en Andersson L6 medium 8" sub på pre out från förstärkaren
jag har provat att stänga av Audyssey, jag har provat att stänga av multi eq och jag har provat att stänga av dyn volume, men allt det gör ljudet bara sämre. Sätta på dyn volyme var superdåligt ;-)
Jag har inte hittat något läge för Midnight/Evening/Day. Jag bor i villa och vill ha fullt tryck jämt, Inga grannar.
/Z
Vad är det för källmaterial? Blu-ray? DVD? Piratfilmer?
Postad 26 February 2010 - 23:11
Nä, vet inget om känslighet på högtalarna? Vad är det?Vet du något om känsligheten på högtalarna? Vet du att alla är hela?
Vad är det för källmaterial? Blu-ray? DVD? Piratfilmer?
Jag antar att dom är hela, jag har haft dom rätt länge och aldrig upplevt något problem innan.
Källan är köpta BD filmer som spelas på PS3 via HDMI (supra kablar).
Postad 27 February 2010 - 00:58
Jodå, jag förstod att du svarade på det, men jag tolkade ditt svar som att du inte kunde köra på två utgångar samtidigt överhuvudtaget. Men det kanske bara är jag som läser ditt svar så... Den växlar ingångarna, men duplicerar utgångarna. Tänkte att det kan vara bra att få med.Hej
Du missade nog det jag svarade på och som stod ovan mitt svar som du citerade ?
Detta svarade jag på
Och precis som jag skrev i svaret du citerade, så går inte detta
Maveric
Postad 27 February 2010 - 14:15
På frågan "Kan jag koppla det så att jag kan använda PS3 med projektorn och digitalboxen med tv:n samtidigt? (Dvs. olika källor till projektorn och tvn samtidigt)" går ju inte det eftersom du bara har en HDMI ut från förstärkaren.Jag har ett par frågor kring AVR-4310 som jag hoppas att någon av er som har denna modell kan svara på.
(Jag har förstås försökt söka på detta med inte hittat rätt)
Jag har idag bl.a. följande komponenter som jag skulle vilja koppla in i recievern via HDMI (se 1:a bild i albumet):Och nu till mina frågor:
- Comhem HD digitalbox
- Playstation 3
- Epson EMP-TW600 projektor
- Samsung LCD tv
Jag är medveten om att det kanske är lite lustiga frågor, men faktum är att jag idag kan sitta och spela spel på projektorn samtidigt som sambon tittar på tv, men då är digitalboxen kopplad direkt till tvn och jag vill ju koppla allt till recievern...
- Kan jag ha recievern avstängd och ändå få bild och ljud till TV:n från digitalboxen?
- Kan jag koppla det så att jag kan använda PS3 med projektorn och digitalboxen med tv:n samtidigt? (Dvs. olika källor till projektorn och tvn samtidigt)
Tacksam för eventuella svar!
Jag har exakt samma problem (TV + projektor) och jag löste det genom att köpa en HDMI switch från kabelgiganten. 4 HDMI in och 2 HDMI ut. Helt perfekt. Den har även MATRIX funktion som gör att inkanalerna och utkanalerna är helt oberoende av varandra så man kan korskoppla precis hur man vill. Samma insignal till båda ut-portarna eller två olika insignaler till varsin utport och man kan växla mellan dessa med en egen fjärrkontroll.
Den enda är att man måste först koppla in switchen och sedan förstärkaren. Det innebär att om frugan t.ex. vill se på tv med högtalarna så måste du spela på projektorn med hörlurar eftersom förstärkaren endast kan hantera en insignal i taget.
Länk; http://www.kabelgiga...lar.asp?id=5599
/Zy
Postad 27 February 2010 - 14:32
Bara en parantes .. om det är en 4310 han har, så har han 2 utgångar
så det är så att säga inte det det beror på ..
En annan lösning är annars, att man kör en HDMI split från digitalboxen
In med en HDMI till Denon och en HDMI till tvn.
Då har man i grunden allt genomo Denon men kan vid behov välja annan hdmi
ingång för tvn ooch se på tv samtidigt som man spelar på projjen
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 February 2010 - 14:38.
Postad 27 February 2010 - 15:28
ser grymmt fram emot att kunna titta på Blue ray ...
Och höra skillnaden på stärkaren mot min gamla denon 3801 ...
HAr som frontar Dali Suite 3,5
Center Dali Icon Vocal 2
Subb paradigm 12
Bak WHARFEDALE DIAMOND 10.DFS
Pioneer Pioneer PDP-436XDE plasma
360 elite HDMI
Canaldigitals HD box med Hårddisk
Det jag e mest sugen på är o bi ampa mina frontar och center och att få lyssna lite på internet radio ...och kunna koppla in min iPod touch ...
sen allt annat nytt blir kul det med
Redigerat av Bakerman1972, 28 February 2010 - 13:22.
Postad 27 February 2010 - 16:04
What can I say? Grattis!!HAr lagt Order på HiFi klubben nu i veckan på en Denon Avr 4310 och en DENON DBP-2010 Blu-ray-spelare ska (hoppas starkt på det) komma hem till 10 mars men inget helt klart ännu...
Postad 27 February 2010 - 16:33
Ser att jag kan uppdatera min 2310 via http://firmware.denon-online.eu/. Är det någon som vet vad uppdateringen innehåller och varför jag ska uppdatera?
Som jag har förstått det (enligt hifi klubben) så är det bara vissa blu-ray spelare det berör där 2310 inte kan avkoda ljudet. Jag har en ps3 och berörs inte av det bekymmret iaf.
Nån som har en engelsk version av guiden över hur man ska utföra uppdateringen? (Min tyska är inte den bästa).
Postad 27 February 2010 - 18:32
http://translate.goo...v...e.eu/&hl=sv
Det står ju inte där. så du får vidare med ditt serienummer och ladda ner filerna och lägga ut texten
här.. så kan nog jag översätta lite
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 February 2010 - 18:34.
Postad 01 March 2010 - 08:36
Hmm, på min 4308A så får du ut samma bild på båda HDMI-utgångarna samtidigt, men du kan inte köra ut olika bilder. Så jag skulle bli väldigt förvånad om inte 4310 klarade att få ut samma bild iaf.
Vilken DLNA server kör du ? Har inte hittat någon bra DLNA servrer som både klarar FLAC och MKV i samma nämligen. Eller ens någon som klarar FLAC. Och jag kör ju DLNA både till min 4308A(för musiken) och min TV(för film).
Är redo att beställa en 4310 men nu blev jag orolig, går det inte att streama FLAC från t.ex NAS via nätverk? Detta är absolut en feature som jag vill ha!
Någon som streamar FLAC till sin 4310 från en NAS som kan bekräfta om detta funkar?
Postad 01 March 2010 - 08:58
Postad 01 March 2010 - 10:09
http://translate.goo...v...e.eu/&hl=sv
Det står ju inte där. så du får vidare med ditt serienummer och ladda ner filerna och lägga ut texten
här.. så kan nog jag översätta lite Maveric
Tack, lyckades vid andra försöket med uppdateringen.
Postad 01 March 2010 - 11:22
Funkar även med min 3310:a...Det funkar att streama Flac till 4310 via nätverket. Jag gör det från min NAS direkt till min 4310:a.
Redigerat av Tompa123, 01 March 2010 - 11:23.
Postad 01 March 2010 - 14:52
Det funkar att streama Flac till 4310 via nätverket. Jag gör det från min NAS direkt till min 4310:a.
Tack för svaret, det låter prima!
Postad 01 March 2010 - 16:30
Bra idé med en HDMI-splitter, men förstår man inte signalen då?En lösning Zyhorn
Bara en parantes .. om det är en 4310 han har, så har han 2 utgångar
så det är så att säga inte det det beror på ..
En annan lösning är annars, att man kör en HDMI split från digitalboxen
In med en HDMI till Denon och en HDMI till tvn.
Då har man i grunden allt genomo Denon men kan vid behov välja annan hdmi
ingång för tvn ooch se på tv samtidigt som man spelar på projjen
Maveric
Dvs. finns det risk att det blir sämre kvalité på signalen från digitalboxen till förstärkare och tv?
Jag vill ju inte försämra något...
Har du tips på någon bra HDMI-splitter?
Postad 01 March 2010 - 16:37
Bra idé med en HDMI-splitter, men förstår man inte signalen då?
Dvs. finns det risk att det blir sämre kvalité på signalen från digitalboxen till förstärkare och tv?
Jag vill ju inte försämra något...
Har du tips på någon bra HDMI-splitter?
Kramers splitter är nog det bästa vid sidan av Gefen
Men det finns andra billigare om det bara gäller Digital Tv som inte kräver lika mycket
Exempel : http://www.digitaltv...odukt.php?p=918
Jo det finns splitters som förstör signalen, med det är dom du kan köpa hos
tex Kjell och Co för 300 kr
Edit: men sedan är kvaliten hos digital tv inte så hög, så där är inte mycket att förstöra
Det är så förstört redan med felaktigt användande av komprimering.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 01 March 2010 - 16:48.
Postad 01 March 2010 - 23:30
Off-topic igen men sånna här felaktigheter måste korrigeras.Jo det finns splitters som förstör signalen, med det är dom du kan köpa hos
tex Kjell och Co för 300 kr
Nu vet jag inte exakt vad för splitter du syftar på. Men hur skulle en hdmi-splitter kunna förstöra signalen menar du?
Om den inte är extremt felaktigt konstruerad förstås men då skulle signalförstöringen vara väldigt lätt märkbar och splittern vara osäljbar.
Subtil signalförstöring som lite sämre bild eller lite sämre ljud finns inte. Ettor och nollor vet du, så länge etta in ger etta ut och nolla in ger nolla ut så blir inget förstört. Hur gärna man än vill tro något annat...
Postad 02 March 2010 - 10:00
Vet inte om ni läst mina problem med ljud som "försvinner" vid tunga scener ovan, men nu har jag i alla fall varit och hämtat en Denon 2310 och har hemma över en kväll för att hårdtesta mot min nyligen köpta 1610.
Resultatet: För MIN del är det inte värt de extra 4000 kr utan jag kommer behålla min 1610. När jag har kört auto setupen så testade jag samma film, samma scen. Ljudet lät nästan likadant och problemet löstes alltså inte med nya förstärkaren. Alltså är det inte för lite kräm i 1610. DÄREMOT var ljudet lite annorlunda. Ljudet på 2310 var lite rundare och mjukare än 1610. 1610 ljudet var mer tydligt uppdelat per kanal. Men båda lät förbannat bra!
Det är jättesvårt att beskriva ljud. Det är som att beskriva smaker på mat. Supersvårt. Men det är i alla fall helt klart att med mina högtalare så får jag väldigt lite skillnad för den extra kostnaden att uppgradera till 2310. Visst, visst jag får mycket annat också som uppskalning, dubbla strömförsörjningar, 5xHDMI, bättre GUI/OSD, lågnivå utgångar på alla kanaler, 7.1, 105W mm, mm, mm.
Men för MIN personliga del var skillnaden inte värt det. Jag har ingen nytta av uppskalning direkt då jag kör från min PS3 eller så låter jag min projektor skala upp. Jag har ingen platt TV men när jag väl skaffar det så får jag helt enkelt se till att köpa en som skalar upp bra. I övrigt är resten mer lull lull enligt mig.
Postad 02 March 2010 - 17:55
tänkte höra om det är möjligt att ansluta en iPod Touch till den såg att när man gör 3d visning på den på Hifi klubbens sida så finns det en ingång som heter USB (iPod direct) selectable innebär det att man inte måsta ha en docka till den utan kan ansluta med laddkabel (som man har till datorn?)
Är bara intresserad av att få min music till den..
Postad 02 March 2010 - 19:37
Off-topic igen men sånna här felaktigheter måste korrigeras. Ettor och nollor vet du, så länge etta in ger etta ut och nolla in ger nolla ut så blir inget förstört. Hur gärna man än vill tro något annat...
Innan du svarar mig .. ATT JAG HAR FEL nästa gång .. så vänligen läs på och framför allt skaffa dig
lite erfarenhet av det du svarar på ..
Om du nu är så förbannat kunnig och kan allt om digitalkablar och ettor och nollor som du alltid snackar om i alla trådar så kan du kanske läsa på så att du förstår vad det är som gäller för dessa
ettor och nollor när det gäller bild och HDMI splittar och växlar.
Det är inte bara en signal för bild som skal igenom dessa.
Det är också information som gör att olika apparater fungerar med varandra
HDMI har protokoll .. ordet EDID kan du också söka på ..
Ju mer information vi kan och skall skicka detsto viktigare är det att man har en växel/splitt
som fungerar på RÄTT vis.
Billiga splittar för 300 kr har en förmåga att inte fungera och därför länkade jag till den billigaste
splitten (1300 kr ) .. som jag vet att den funkar till det mesta. Ett fabrikat gjorde en splitt för ett par
år sedan som bara kunde skicka RGB vidare och inte YCbCr
Hur blir det då om en splitt inte kan skicka vidare Deep Color för att ta ett exempel ur luften.
Då har man ingen användning för sin 10 bitars processor som sitter i förstärkaren
och kan bara skicka vidare 8 bitar och en signal som blivit behandlad med 10 bitar.
Jag har en dyr projje med HDMI 1.3 som inte kan ta emot deep color vid 4:4:4 utan bara vid 4:2:2
De följer plötsligt ett eget protokoll för att de heter Sony och inte HDMI 1.3 protokollet
trots att de säger att det är HDMI1.3 Sen att det inte funkar vid 4:2:2 heller är en helt annan historia.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 02 March 2010 - 20:27.
Postad 02 March 2010 - 19:46
Är mitt exemplar paj?
Postad 02 March 2010 - 21:22
Från HK hemsida:Hej jag har ju som sagt lagt in en order på Denon avr 4310 ...
tänkte höra om det är möjligt att ansluta en iPod Touch till den såg att när man gör 3d visning på den på Hifi klubbens sida så finns det en ingång som heter USB (iPod direct) selectable innebär det att man inte måsta ha en docka till den utan kan ansluta med laddkabel (som man har till datorn?)
Via iPod USB Direct Connection kan du via receiverns fjärrkonstroll lyssna på – och navigera bland – musiken du har på din iPod. AVR-4310 har naturligtvis även Dock Control Connector så att du kan ansluta någon av Denons smarta ASD-dockningsstationer för iPod (extrautrustning).
Som jag tolkar det kan man köra med iPodens org. kabel
Redigerat av -Palle-, 02 March 2010 - 21:23.
Postad 02 March 2010 - 21:26
Hej jag har ju som sagt lagt in en order på Denon avr 4310 ...
Hej, det är lite komplicerat det där med iPod och iPhone. Om du bara vill ha musiken från en iPod så räcker det alldeles utmärkt med en laddkabel! Ljudöverföringen görs digitalt.
MEN, om du vill ha ljud och bild (film, foton) så måste du ta till en docka. Med Denons egna dockor får du dessutom menystyrning från receiverns fjärrkontroll. Du behöver inte någon av de dyrare nätverkade dockorna eftersom du redan har nätverk i receivern. Det räcker med en ASD-11R. Det finns ett dokument som beskriver vad som kan göras med olika modeller av iPod/iPhone och olika dockor.
/T
Postad 02 March 2010 - 22:56
Jo men nu skrev du ju att signalen skulle bli sämre med en dålig splitter. Och visst, om man räknar edid-problem och liknande som signalförsämring så visst. Men interycket du gav med din beskrivning var att bilden eller ljudet skulle degraderas av en dålig splitter, ungefär som om man kör analoga signaler i dåliga kablar eller liknande.Om du nu är så förbannat kunnig och kan allt om digitalkablar och ettor och nollor som du alltid snackar om i alla trådar så kan du kanske läsa på så att du förstår vad det är som gäller för dessa
ettor och nollor när det gäller bild och HDMI splittar och växlar.
Det är inte bara en signal för bild som skal igenom dessa.
Det är också information som gör att olika apparater fungerar med varandra
HDMI har protokoll .. ordet EDID kan du också söka på ..
Ju mer information vi kan och skall skicka detsto viktigare är det att man har en växel/splitt
som fungerar på RÄTT vis.
Men jag missförstod uppenbarligen.
Postad 03 March 2010 - 08:42
Men den är paj surround-högtalarna brusar,, dilemmat är att det inte finns några 3310 kvar och ska ta väldigt långt tid att laga Tråkigt...
Postad 03 March 2010 - 09:00
Hej, jag har precis fått hem en Denon 1610. Verkar bra, men när jag sätter på PLII så "kvittrar" det lågt i frontarna och surround-högtalarna när receivern försöker styra ljudet till centern. Är det normalt? Märker ni andra samma problem?
Är mitt exemplar paj?
Nej den är inte trasig PLII har en tendens att göra så om man kör in stereo signal och omvandlar det till surrond med PLII. Men jag hör det bara om jag spelar riktigt lågt eller går och lyssnar på högtalarn väldigt nära på högre volym.
MVH
Andreas
Postad 03 March 2010 - 12:04
Hej, det är lite komplicerat det där med iPod och iPhone. Om du bara vill ha musiken från en iPod så räcker det alldeles utmärkt med en laddkabel! Ljudöverföringen görs digitalt.
MEN, om du vill ha ljud och bild (film, foton) så måste du ta till en docka. Med Denons egna dockor får du dessutom menystyrning från receiverns fjärrkontroll. Du behöver inte någon av de dyrare nätverkade dockorna eftersom du redan har nätverk i receivern. Det räcker med en ASD-11R. Det finns ett dokument som beskriver vad som kan göras med olika modeller av iPod/iPhone och olika dockor.
/T
Tackar för alla bra o snabba svar
jag längtar efter o få testa o spela in den ....hoppas den nu kommer till 10 mars
Postad 03 March 2010 - 13:32
Det är nog inget fel på din receiver, jag får också sånt där kvitter ibland, jag antar det beror på att PL II inte vet om det finns nån surroundinfo inkodat i stereokällan man lyssnar på. Om det inte finns så kodar PLII ändå av i vanlig ordning men det blir förståss inget surroundljud, men väl lite "kvitter" som en biprodukt av faskodningstekniken som används i prologic för att kunna koda in ett surroundspår i ett vanligt stereospår.Hej, jag har precis fått hem en Denon 1610. Verkar bra, men när jag sätter på PLII så "kvittrar" det lågt i frontarna och surround-högtalarna när receivern försöker styra ljudet till centern. Är det normalt? Märker ni andra samma problem?
Är mitt exemplar paj?
Postad 03 March 2010 - 16:21
Nej den är inte trasig PLII har en tendens att göra så om man kör in stereo signal och omvandlar det till surrond med PLII. Men jag hör det bara om jag spelar riktigt lågt eller går och lyssnar på högtalarn väldigt nära på högre volym.
MVH
Andreas
Det är nog inget fel på din receiver, jag får också sånt där kvitter ibland, jag antar det beror på att PL II inte vet om det finns nån surroundinfo inkodat i stereokällan man lyssnar på. Om det inte finns så kodar PLII ändå av i vanlig ordning men det blir förståss inget surroundljud, men väl lite "kvitter" som en biprodukt av faskodningstekniken som används i prologic för att kunna koda in ett surroundspår i ett vanligt stereospår.
Jag testade att avkoda med PL II med ljud genom hdmi från min popcorn hour, då var det inget kvitter längre. Senare på kvällen var det heller inget kvitter från digital-tvn. Hur menar du, blir det kvitter om det inte finns pl2 inkodat i stereospåret? Hur och när kodas det in/inte in?
Jag har även en annan fråga angående min Denon. Än så långe har jag inte fått någon ordning på MultEQ... Om man kör" multi channel direkt" (eller hur det står), använder den sig då fortfarande av avstånden till högtalarna som Audyssey mäter upp?
Och går det inte att köra med dyn vol (nattvolym?) utan att blanda in MultEQ?
Postad 03 March 2010 - 18:40
Redigerat av Tompa123, 03 March 2010 - 19:05.
Postad 03 March 2010 - 19:46
Jag testade att avkoda med PL II med ljud genom hdmi från min popcorn hour, då var det inget kvitter längre. Senare på kvällen var det heller inget kvitter från digital-tvn. Hur menar du, blir det kvitter om det inte finns pl2 inkodat i stereospåret? Hur och när kodas det in/inte in?
När du körde från popcorn hour, fick du ljud i surroundhögtalarna då? Eller var dom helst tysta?
NÄR det är inkodat vet man inte. Det är bara att testa att slå på PL II och lyssnat med örat mot surroundhögtalaren om det kommer nåt vettigt ljud därifrån eller om det är tyst eller ev kvitter.
Min erfarenhet är att det nästan alltid är inkodat på CD-skivor och ofta i TV-program. Men aldrig om tv-programmet har mono-ljud, då går det inte att koda in. När det är reklam med stereoljud så kan du räkna med att det alltid är fett surround-ljud inkodat
Läste för längesen om hur prologic kodas, ska försöka ge en översiktlig förklaring, men rekommenderar googling om du vill veta mer noggrannt.
Surroundhögtalarnas ljud är i mono. Det spelas in på stereoljudets ena kanal. En fasvänd version av surroundljudet spelas in på den andra kanalen. Det gör att när man lyssnar i stereo så släcks surroundljudet ut (pga fasvändningen) och hörs inte, eller åtminstone väldigt lite.
Prologic-dekodern gör så att den känner av vilka delar av ljudet som finns i en fasvänd version i den andra kanalen och skickar ut detta ljud till båda surroundhögtalarna, i mono. PL II-dekodern är lite mer avancerad och gör nåt jox (som jag inte alls har koll på) för att skapa en viss stereo-effekt i surroundhögtalarna som extra bonus typ.
Ang centerhögtalaren så gör man så att när man mixar ljudet så förstärker man ljudet som ska ligga i mitten i stereobilden. Prologic-avkodaren känner av det och placerar det förstärkta ljudet i centern och resten i vänster resp. höger front högtalare.
Jag kan inte förklara det bättre.
Men egentligen, det som är viktigast i praktiken: Slå på prologic II och lyssna med örat mot ena surroundhögtalaren. Om det låter vettigt så kan du låta PL II vara påslaget om du känner för surroundljud. Låter det ingenting eller bara kvitter så kör i stereoläget istället, för då är det inget PL inkodat.
Men även om det är inkodat PL så testa att ändå köra stereo, ibland så låter det mycket bättre än surroundet!
Postad 04 March 2010 - 02:57
När du körde från popcorn hour, fick du ljud i surroundhögtalarna då? Eller var dom helst tysta?
NÄR det är inkodat vet man inte. Det är bara att testa att slå på PL II och lyssnat med örat mot surroundhögtalaren om det kommer nåt vettigt ljud därifrån eller om det är tyst eller ev kvitter.
Min erfarenhet är att det nästan alltid är inkodat på CD-skivor och ofta i TV-program. Men aldrig om tv-programmet har mono-ljud, då går det inte att koda in. När det är reklam med stereoljud så kan du räkna med att det alltid är fett surround-ljud inkodat
Läste för längesen om hur prologic kodas, ska försöka ge en översiktlig förklaring, men rekommenderar googling om du vill veta mer noggrannt.
Surroundhögtalarnas ljud är i mono. Det spelas in på stereoljudets ena kanal. En fasvänd version av surroundljudet spelas in på den andra kanalen. Det gör att när man lyssnar i stereo så släcks surroundljudet ut (pga fasvändningen) och hörs inte, eller åtminstone väldigt lite.
Prologic-dekodern gör så att den känner av vilka delar av ljudet som finns i en fasvänd version i den andra kanalen och skickar ut detta ljud till båda surroundhögtalarna, i mono. PL II-dekodern är lite mer avancerad och gör nåt jox (som jag inte alls har koll på) för att skapa en viss stereo-effekt i surroundhögtalarna som extra bonus typ.
Ang centerhögtalaren så gör man så att när man mixar ljudet så förstärker man ljudet som ska ligga i mitten i stereobilden. Prologic-avkodaren känner av det och placerar det förstärkta ljudet i centern och resten i vänster resp. höger front högtalare.
Jag kan inte förklara det bättre.
Men egentligen, det som är viktigast i praktiken: Slå på prologic II och lyssna med örat mot ena surroundhögtalaren. Om det låter vettigt så kan du låta PL II vara påslaget om du känner för surroundljud. Låter det ingenting eller bara kvitter så kör i stereoläget istället, för då är det inget PL inkodat.
Men även om det är inkodat PL så testa att ändå köra stereo, ibland så låter det mycket bättre än surroundet!
Tack för genomgången. Nu blir jag osäker hur mycket surroundfeeling jag fick när jag testade med popcornen. Det kom i alla fall ett svagt ljud från surroundhögtalarna, utan kvitter. Men jag har testat mer med digital-tvn nu. Verkar finnas tre olika varianter. Helt tyst i högtalarna förutom centern, lågt ljud i högtalarna förutom centern och lågt kvitter+ tydliga surroundeffekter. Kvittret verkar alltid komma vid reklam.
Är det så att det alltid blir kvitter när pl2 är inkodat; att kvittret är ett slags kvitto på att man verkligen får surround med pl2?
Redigerat av mannealm, 04 March 2010 - 02:57.
Postad 04 March 2010 - 08:43
Så är min 3310:a numera en DSX:a. Uppdateringen var väldigt enkel att göra och tog inte så lång tid, ca 25 min. Audyssey-setupen är förstås gjord igen efteråt. Har inte hunnit kolla/lyssna så mycket ännu. Har liksom även fått tillbaks min mobil från lagning, så den måste pysslas om också...
Har själv en 3310 på beställning... Kommer i april...
Frågan är vad är DSX?
/TZ
Postad 04 March 2010 - 08:55
Jag har dock en liten fråga kring denna förstärkare i kombination med mina högtalare.
Det är (för mig) ingen stor fråga, jag är mest nyfiken.
Mina högtalare är både på 4 ohm (Audiovector K-X) och 8 ohm (Audiovector K3 Signature och Audiovector KC Signature)
och jag undrar hur detta fungerar med 4310:an.
Jag har idag en Denon AVR-2807 och jag vet ju att den funkar ihop med mina högtalare, eftersom det låter
alldeles utmärkt ur alla högtalare.
Men vad har det för praktisk betydelse att det är olika motstånd i högtalarna?
Spelar det någon roll över huvudtaget?
Är det "fel" att köra med olika ohm-tal i högtalarsystemet?
(Det borde ju inte vara ngt fel i och med att Audiovector trots allt skapat dessa högtalare så att de skall passa ihop...)
Frågan hör väl hemma här och i högtalardelen på forumet, men jag visste inte var jag skulle ställa den...
Postad 04 March 2010 - 10:21
Så är min 3310:a numera en DSX:a. Uppdateringen var väldigt enkel att göra och tog inte så lång tid, ca 25 min. Audyssey-setupen är förstås gjord igen efteråt. Har inte hunnit kolla/lyssna så mycket ännu. Har liksom även fått tillbaks min mobil från lagning, så den måste pysslas om också...
Haha vilket sammanträffande kanske det var därför det tog lite tid för att servern hos denon skulle börja arbeta på att hitta min denon när jag skulle uppgradera igår vid kl 18:00. Har själv inte gjort några nya inställningar utan mina gamla fanns kvar. Jag ska inte använda DSX ännu utan jag köpte det mer för att jag hade pengar innestående från HI-FI klubben.
Postad 04 March 2010 - 12:05
Haha vilket sammanträffande kanske det var därför det tog lite tid för att servern hos denon skulle börja arbeta på att hitta min denon när jag skulle uppgradera igår vid kl 18:00.
Jag sade förresten till de på HI-Fi Klubben att jag snart skulle komma in och köpa två högtalare till...
Redigerat av Tompa123, 04 March 2010 - 12:12.
Postad 04 March 2010 - 12:42
Verkar vara problem med vissa stärkare och modeller. Jag testade en 2310 som jag lånade hem från HK för att jämföra med min 1610. När 1610 är inkopplad och ingenting spelas så låster högtalarna absolut ingenting. Det är inte förrän man höjer volymen till typ 0 som ber susar svagt i högtalarna, men så hög volym har man ju aldrig.Polarn köpte 3310 jovisst bra köp när den gick ner i pris..
Men den är paj surround-högtalarna brusar,, dilemmat är att det inte finns några 3310 kvar och ska ta väldigt långt tid att laga Tråkigt...
Däremot var det ett missljud hela tiden när 2310 var inkopplad. En svag störning/brummande ljud hördes tydligt från frontarna. Det lät nästan som ett jordfel. Skumt eftersom nätsladden är ojordad. På 2310 finns det dock extern jord man kan koppla in, men det testade jag aldrig. Det finns inte på 1610.
Hur som helst. Det verkar vara lite lotteri med förstärkare...
Postad 04 March 2010 - 13:04
Jag upplever kvitter när prologic INTE är inkodat! Som en störning av att PL II försöka skapa surround när det inte finns nåt.Tack för genomgången. Nu blir jag osäker hur mycket surroundfeeling jag fick när jag testade med popcornen. Det kom i alla fall ett svagt ljud från surroundhögtalarna, utan kvitter. Men jag har testat mer med digital-tvn nu. Verkar finnas tre olika varianter. Helt tyst i högtalarna förutom centern, lågt ljud i högtalarna förutom centern och lågt kvitter+ tydliga surroundeffekter. Kvittret verkar alltid komma vid reklam.
Är det så att det alltid blir kvitter när pl2 är inkodat; att kvittret är ett slags kvitto på att man verkligen får surround med pl2?
Tycker det är konstigt att du upplever kvitter på reklam ifall det är på en kanal som har stereoljud. Om det är på en kanal med monoljud så blir jag inte förvånad.
Kan det vara så att när du får ljud enbart i centern, att det är en kanal med monoljud?
Jag tror att bästa sättet om du vill reda ut detta ordentligt är att prova olika tv-kanaler till att börja med. Skriv upp kanalens namn och från vilka högtalare du får ljud med PL II påslaget. Ange också om du får kvitter i nån/några högtalare. Om du vet ifall den kanalen sänder i stereo eller mono så anteckna det också.
Sen kan du antingen posta resultaten här, eller ev start en ny tråd, så borde det gå bra att reda ut det hela
Postad 05 March 2010 - 12:31
När jag kollar på BD filmer står det i HDMI info att den visar 1080p 60hz, men 24 är ju native. Man vill ju inte köra 60.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?