Elgiganten börjar sälja Denon?
684 svar till detta ämne
Postad 10 February 2010 - 21:42
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
OM vi säger att EG vill ta marknad från HK:
Varför då? Skall de profilera sig på HIFI nu? Då skall man satsa på butiksförsäljning fram för allt då man vill ju höra först hur grejerna låter. EG har varken Denon eller passande högtalare i sina butiker. Att förvänta sig att folk går till HK för att provlyssna och köper sedan från EG är lite naivt. Då som vi vet nu sänkte HK sina priser priser direkt. Om jag går till HK och får provlyssna Denon med ett par grymma högtalare då är det 99,99% säkert att jag kommer att köpa rubbet där. EG måste ha grymma högtalare i sortimentet för att kunna satsa på riktigt. Det har de inte. Och så korkade kan de inte vara att de satsar på Denon men glömmer högtalarna.
Då har vi alternativ två, tillfälligt parti:
Sjukt billigt sådant. Varför skall man rea ut då? Det räcker att man sänker priset lite och tjänar pengar. Men dem dumpar priserna och sedan sänker ytterligare.
Det ser ju ut som att man vill ta marknad. Men de vill inte ha HKs kunder. De kunderna kan för mycket för att EGs personal skall kunna hantera dem. Eller så är det riktigt rika människor som VILL gå till mindre butiker med smal profil.
Och aldrig i mitt liv kan jag tro att förlustdrabbad EG säljer Denon med förlust. Det kan vara +- 0. Men inte förlust.
Om vi säger att EG är total segrare i detta krig. Vad har de vunnit då? HK existerar vidare med massa andra produkter inklusive Denon som dem kan alltid sälja lite dyrare till rikare kunder. Alla dem som köpte sina Denon till låga priser på EG kommer inte att handla på EG igen om inte EG fortsätter att ge bort grejerna.
En annan grej att marknaden för Denons produkter är ganska begränsad i Sverige. Det är inte värt besväret att starta ett priskrig med en mindre aktör.
Jag kan inte riktigt fatta vad det är som ligger bakom allt detta. Men ni får gärna kritisera. Kanske då...
Redigerat av master_of_rock, 10 February 2010 - 21:46.
Postad 10 February 2010 - 22:08
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Och aldrig i mitt liv kan jag tro att förlustdrabbad EG säljer Denon med förlust. Det kan vara +- 0. Men inte förlust. http://www.dsgiplc.c...a... AR PDF.pdfdär har du DSGi plc annual report för 2009 ... läs där hur mycket nordic tjänade så kan du lätt räkna ut att EG inte direkt är förlustdrabbade, tvärtom så är det EG med elkjop som har den största utvecklingen inom DSGi plc. sen som tidigare skrevs så gick inte pc-city i konkurs, pc-city blev inte så lyckat som man trodde så det blev nerlaggt. pc-city skulle vara mer B2B än vad det var därav att EG buisness öppnades istället.
Postad 10 February 2010 - 22:26
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Ni som jämför med USA-priser. Kom ihåg att lägga på moms & tull.
Postad 10 February 2010 - 22:31
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
..och valuta effekter.
..och valuta effekter.
Postad 10 February 2010 - 22:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
där har du DSGi plc annual report för 2009 ... läs där hur mycket nordic tjänade så kan du lätt räkna ut att EG inte direkt är förlustdrabbade, tvärtom så är det EG med elkjop som har den största utvecklingen inom DSGi plc.
sen som tidigare skrevs så gick inte pc-city i konkurs, pc-city blev inte så lyckat som man trodde så det blev nerlaggt. pc-city skulle vara mer B2B än vad det var därav att EG buisness öppnades istället.
Men herregud Att inte EG går i förlust har väl inget att göra med att de säljer Denon med förlust. Tror knappast de 10 talet Denon apparater de har sålt skulle påverka deras fikakassa .. PC city gick med förlust. Att det sedan inte blev till konkurs spelar inte så stor roll i det hela. Poängen var att man jobbade på samma sätt men mångt fler produkter som EG gör med Denon just nu. Ni som jämför med USA-priser. Kom ihåg att lägga på moms & tull.
Ja, och det blir i de flesta fall Dollarpriset för produkten X 10 Maveric 4310, here we come............
Kommer den hos EG så lär de väl lägga sig på 14.900 kr Samma pris som du IDAG kan köpa den för hos HK om du går in i butiken och säger att du vill köpa den för 14.900 kr Källa : Mitt telefonsamtal med HK ( orkade inte berätta det igår då det var så många terrorister  i tråden  ) Det är inte officiellt så det kommer inte att stå på deras hemsida Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 February 2010 - 22:52.
Postad 10 February 2010 - 23:27
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
och folk klagar på elgiganten....
citat maveric
"Kommer den hos EG så lär de väl lägga sig på 14.900 kr
Samma pris som du IDAG kan köpa den för hos HK om du går in i butiken och
säger att du vill köpa den för 14.900 kr
Källa : Mitt telefonsamtal med HK ( orkade inte berätta det igår då det var så många terrorister i tråden )
Det är inte officiellt så det kommer inte att stå på deras hemsida"
och det skulle bevisa att HK är ett seriöst företag och elgiganten inte är det?
jag handlar då hellre från ett företag som kör med fasta låga priser än från ett företag som utan att blinka kan sänka priset 25% om man är "rätt" kund.
att HK kan sänka 25% utan att blinka bevisar i alla fall för mig otvetydigt att deras priser varit på tok för höga pga monopolställningen. för inte säljer HK saker med förlust till dig maveric?
detta faktum att det finns 25% prutmån för vissa visar enligt mig bara på att HK försöker vara elitistiska och inte vill ha med den breda massan att göra. skrämma bort vanliga kunder med skyhöga priser för att glatt tala om de rätta priserna till folk i armanikostym....
sen än en gång maveric, så att även du förstår.
ALLA HAR INTE MÖJLIGHET ATT TA SIG TILL EN hk-BUTIK. DET FINNS INTE hk-BUTIKER ÖVER HELA LANDET!
sen kan du ju läsa hur en vanlig internetkund blir bemött av hk huvudkontor. jag har beskrivit det längre upp i tråden, närmare bestämt inlägg 422.
Redigerat av drzap, 10 February 2010 - 23:35.
Postad 10 February 2010 - 23:36
xnation
-
xnation
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Verkar som att Elgiganten nu har 1910 på lager...medan Klubben har slut och får ingen ny leverans förrän slutet av Mars. Återstår att se om giganten kan leverera. Beställde en 1910 därifrån förra veckan.
Beställde en 1910 från EG i måndags. Fick den idag. Inga som helst problem.
Postad 11 February 2010 - 00:08
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vill man handla "Hifi" från lastpallar, utan möjlighet att provlyssna, med stolpskott i butiken som inte vet vad dom säljer, och stå i samma kö med folk som köper brödrostar och vill fylla på sin kolsyrepatron så fine. Inte mig emot.
Precis och jag tycker inte att man ska bli påhoppad för att man handlar en Denon 1610 för 2290:- i "fulaffären" istället för att lägga 3998:- i "finaffären". Ser ut som att El giganten slutar att sälja Denon. Avr 1910 har blivit bort plockad. Är det någon som beställt från elgiganten och fått sin 1910?
Det går rykten om att de ska plocka in fler, men det får vi väl se. I första läget var detta nog ett tillfälligt parti och frågan är om priserna verkligen kommer ligga kvar. Ska bli intressant att se om HK höjer sina priserna nu när EG endast säljer 1610 HK har ju hängt på i priskriget. Gäller det endast webben eller kan jag gå och plocka ut en 1610 för 2298 i butiken? Å andra sidan så har jag nästan lust att välja EG istället p.g.a bättre köpvillkor (30 dagar öppet köp med prova på)
Postad 11 February 2010 - 03:45
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Precis och jag tycker inte att man ska bli påhoppad för att man handlar en Denon 1610 för 2290:- i "fulaffären" istället för att lägga 3998:- i "finaffären".
Helt riktigt man gör som man själv vill. Klipp är alltid välkomna, men hifi-prylar kostar, och många dedikerade butiker kan inte kompensera intäktsbortfall från prisdumpningar med merförsäljning på tvättmaskiner och brödrostar. Det är möjligt att kommer du i framtiden vilja gå upp din en något mastigare receiver men vill testa och se hur den låter, kanske t.o.m. med dina egna högtalare och jämföra den med andra 15-20k receivers så kanske du besöker "fin" affären (eller hifiklubben om det är det du menar). Då får man ju hoppas att "fin" affären finns kvar när du bestämmer dig för det, för att få butiker skulle gå runt genom att enbart sälja receivers eller annan hifi med få utvalda märken i enbart det översta prissegmentet. Då jag inte ser någon annan butik gå in och dumpa priset på denons produkter vilken än anledningarna är så misstänkar jag att satsningen från el-gigantens sida inte är så seriös, dvs långsiktig. Rebell-giganten är alltid i farten och ställer till det, mest på gott med facit i handen har jag tyckt tidigare. Med denna veva tror jag de bara vill röra om i grytan, inte öppna en restaurang utav det. Någon inköpsansvarig, kan mycket väl ha stött på någon Denon topp på CES2010 eller whereever och kommit till snabba beslut. Något fel med denna strategi då? Nåväl, vi diskuterar ju inte sant.
Redigerat av Unregistered76636631, 11 February 2010 - 04:18.
Postad 11 February 2010 - 06:05
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
tror problemet ligger hos HIFI-nördarna här
-Jag har köpt en ny Denon 4810, den är världens bästa hembio receiver, så ###### grym!
- Köpt den på EL-Giganten?
-
Inget en hifi-nörd vill vara med om
Skämt å sidor, tror jag att EG inte i första hand riktar in sig på att slå ut HK, tror de e efter MediaMarkt, de försöker säkert bara hitta en produkt som MM inte har som de kan konkurera med. EG bygger ju hifi rum osv
//Micke
Postad 11 February 2010 - 07:35
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Skämt å sidor, tror jag att EG inte i första hand riktar in sig på att slå ut HK, tror de e efter MediaMarkt, de försöker säkert bara hitta en produkt som MM inte har som de kan konkurera med. EG bygger ju hifi rum osv
//Micke
Kan vara sant men MM säljer inte Denon. Då kunde EG bara dumpa priser på Onkyo till exempel. Värför skall man ta in just Denon? Bara en gissning.
Postad 11 February 2010 - 07:38
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
http://www.dsgiplc.c...a... AR PDF.pdf
där har du DSGi plc annual report för 2009 ... läs där hur mycket nordic tjänade så kan du lätt räkna ut att EG inte direkt är förlustdrabbade, tvärtom så är det EG med elkjop som har den största utvecklingen inom DSGi plc.
sen som tidigare skrevs så gick inte pc-city i konkurs, pc-city blev inte så lyckat som man trodde så det blev nerlaggt. pc-city skulle vara mer B2B än vad det var därav att EG buisness öppnades istället.
Jag var lite otydlig. Dem går totalt sätt plus. Men de tappar. Och på butikssidan går de minus. LänkKollade även snabbt på din länk. Var ser du de siffrorna? Jag ser bara att online försäljning har ökad med 48%. Men det behöver inte betyda att det går bra för dem. Det är marginal och hela försäljningen som är också avgörande. KAn du precisera på vilken sida man skall läsa?
Redigerat av master_of_rock, 11 February 2010 - 07:46.
Postad 11 February 2010 - 07:57
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Kan vara sant men MM säljer inte Denon. Då kunde EG bara dumpa priser på Onkyo till exempel. Värför skall man ta in just Denon? Bara en gissning.
tror just därför, de vill ha något lite mer unikt. Onkyo, Sony, Pioneer och Yamaha säljer ju alla. //Micke
Postad 11 February 2010 - 08:27
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
PC city gick med förlust. Att det sedan inte blev till konkurs spelar inte så stor roll i det hela. Poängen var att man jobbade på samma sätt men mångt fler produkter som EG gör med Denon just nu.
Men du som klassat ut flera medlemmar som okunnig, dumma, terrorister, ja gud vet vad... påstod ovetandes (du visst ju uppenbarligen inte) att PC City konkade. Hoppas man slipper mer nedvärderande kommenatarer från dig framöver. Det är ett mycket otrevligt småaktigt beteende som dessutom visat sig grundlöst i flera fall (spekulationer - något som du kritiserat andra för om de har fel åsikt). Det går att hävda sin åsikt utan att nedvärdera andra...
Postad 11 February 2010 - 09:50
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ni som jämför med USA-priser. Kom ihåg att lägga på moms & tull.
..och valuta effekter.
..och valuta effekter.
Just därför som jag multiplicerade med 10. Det blir ungefär rätt. Dollarn står i ca 7,3 så att multiplicera med 10 ger mer än ett 33% påslag förutom den rena valutakonverteringen.... Det blir inte exakt på kronan rätt, men tillräckligt för jämförelsens skull. Väldigt vad tyst det blev om låga priser jämfört med andra länder efter att jag påvisat att EG's priser motsvarade faktiska priser i USA multiplicerat med 10...
Postad 11 February 2010 - 10:03
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Väldigt vad tyst det blev om låga priser jämfört med andra länder efter att jag påvisat att EG's priser motsvarade faktiska priser i USA multiplicerat med 10... 
Någon borde ta ett snack med amerikanarna... De borde inte få sälja så billigt.  Nej fram för kartellbildning så att alla kan gå in i ett demorum och lyssna på en receiver (ironi). Jag menar vad ger det egentligen med tanke på att man i ett demorum lyssnar med både skillnader i tid och rum och troligtvis med annan setup än vad man har hemma. Bättre köpa några tusingar billigare och skicka tillbaka om man ej är nöjd?
Postad 11 February 2010 - 10:53
andha
-
andha
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Precis beställt en 3310 från EG. Skall bli spännande att se se när/om den dyker upp
Ringde faktiskt HK igår för att ge dom chansen att ge ett bra pris på 2310 istället som jag helst köpt, men då kom det vanliga snacket om att de har så låga marginaler bla bla bla. Jag hade kunnat köpa den för 7000:- istället och då hade de förmodligen gjort en liten vinst på den försäljningen. Då de inte vet när de kan leverera 3310, förmodligen aprils sa de, så gick jag till konkurrenten istället... Har svårt att se att denna attityd bidrar positivt till deras försäljning eller vinst.
HK-killen slängde också ur sig både det ena och det andra om EG viket kändes lite skumt... De är klart skakade av det här priskriget det märks...
På tal om vad en del tidigare i tråden skrivit om oseriös marknadsföring så är det nog så att just nu är HK de mest oseriösa, stor annons på deras hemsida på 3310 men de kan ju inte leverera, inte ens ge ett klart svar på när de kan tänkas komma in igen. EG har ju tagit bort 1910 på sin hemsida för tillfället då de förmodligen inte har tillgång till fler just nu.
Postad 11 February 2010 - 10:54
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
1610 beställde för 2290:- nu iallafall
Det råkar dessutom vara fri frakt på EG idag
Postad 11 February 2010 - 12:18
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Just därför som jag multiplicerade med 10. Det blir ungefär rätt. Dollarn står i ca 7,3 så att multiplicera med 10 ger mer än ett 33% påslag förutom den rena valutakonverteringen.... Det blir inte exakt på kronan rätt, men tillräckligt för jämförelsens skull.
Väldigt vad tyst det blev om låga priser jämfört med andra länder efter att jag påvisat att EG's priser motsvarade faktiska priser i USA multiplicerat med 10... 
Jag gick in på en random hemsida som har butik i NY, där var det högre priser än vad du kom fram till. Men det kanske skiljer sig mycket mellan olika butiker. Är det någon som vet någon bra sökmotor för usa?
Postad 11 February 2010 - 12:35
dpanter
-
dpanter
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
I min lilla åsikt har HK skött det här fruktansvärt dåligt och inom den lilla sfär som deras kunder rör sig inom så ger det här inget annat än dålig PR. Folk skrattar som fan åt den här röran.
Kom inte och säg att HK har i huvudsak "mainstreamkunder" för det tror varken du eller jag på. Den lilla skara som köper sina prylar på HK är betydligt mera kunniga än den genomsnittlige kunden som köar för att köpa platt-tv och kolsyrepatroner på EG. HK själva fullkomligt stinker hifisnobberi ibland, medans andra gånger kan de vara riktigt schyssta och professionella. När de idag riktar sig till 'bättre' kunder så finns det ju ingen anledning i h-vete att ge sig in i priskrig med en BETYDLIGT större aktör som vill konkurrera med dem.
Vad kan HK erbjuda som mervärde jmfr med EG? Det har väl tjatats till döds om det snart, men exempelvis enorm kunskap om sina produkter och hifi i allmänhet, schyssta medlemsförmåner som utökade garantier och möjligthet till provlyssning med annan högkvalitativ utrustning som BluRayspelare och högtalare, etc etc.
Vad kan EG erbjuda som mervärde jmfr med HK? Tja. Lägre priser är väl hela deras grej, mer eller mindre.
Så varför måste HK elda på priskriget som besattna galningar? Tro inget annat, det är HK som satt sig själva i denna sits.
HK borde bara sagt en enda sak när EG tog in "deras" produkter; Jaha. Vi får hålla ett öga på det där och eventuellt korrigera vår vinstmarginal så vi inte tappar så många kunder.
Det finns ingen anledning till panik eller att toksänka priserna 4 ggr om dagen. Om EG lägger sig på 2290:- för en produkt, så kan HK utan problem lägga sig 100-200:- högre och vara nöjda så. Varför? För de erbjuder så mycket mer än bara låga priser och det är det som de har pissat bort genom att förfölja EG med dessa vansinniga prisras. Varför skulle nån köpa en produkt från HK när den kostar 100:- mindre på EG? Därför att den där hundralappen är betydeleselös för dig som kund, men kompetent personal som kan se till att du får bra support eller bara en sån sak som att ha möjlighet att åka in med en trasig produkt direkt och få bra hjälp... det är snudd på ovärderligt.
Det känns som HK tog det hela personligt när EG vill sälja Denon. VADÅ DET ÄR JU VÅRT MÄRKE!!!!1111 och sen tog det hus i **** när EG gör som de alltid gör, lägger sig liiiiiite under konkurrenternas priser.
Vi som provat ringa HK i den här svängen har fått de mest otroliga svar. Försäljare som drar upp massa irrelevant och obevisbart trashtalk om EG, dålig attityd och irritation när man frågar t.ex. om de inte ska sänka priset på 2310 när det skiljer 500 kr till större modellen, vaga besked om leveranser och hänvisningar till butiksbesök trots att de inte har en butik inom 20 mils omkrets, påpekande av detta möts med axelryckningar. Vad är det för j-vla sätt? Varför skulle nån överhuvudtaget köpa en enda produkt från dem när de inte ens kan uppföra sig i telefonen...
Jag köpte en 3310 från EG online. Jag är skitnöjd. Jag hoppas som f-n att den inte går sönder för jag ser inte fram emot att skicka in den till EG, eller gå på min lokala EG och försöka få den utbytt. I normalfallet är jag också en sådan som handlar på HK, men deras attityd och agerande i detta priskrig fick mig att välja konkurrenten.
Jag jobbar inte på HK eller EG, eller ens inom elektronikm film eller musikbranschen. Jag är en vanlig konsument med aningen högre kunskaper på området än genomsnittskunden.
Postad 11 February 2010 - 12:44
msjoho
-
msjoho
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag gick in på en random hemsida som har butik i NY, där var det högre priser än vad du kom fram till. Men det kanske skiljer sig mycket mellan olika butiker. Är det någon som vet någon bra sökmotor för usa?
www.pricegrabber.com
Postad 11 February 2010 - 12:47
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Har HK förlöjligat EG? Det enda HK har gjort är att bevisat att de håller sina löften att ingen annan ska sälja deras produkter billigare. Om något så har EG förlöjligat sig själva. Vill man köpa något online varför inte göra det via HK's hemsida samma pris men fortfarande bättre service. Att köpa något på EG bara för att bevisa något för HK bevisar bara på att man är omogen och har ett stort ego som tror att HK skulle bry sig en sådan kund vill man väll inte ha ändå eller?
Att sedan säga att HK's tele service suger för att de gärna vill träffa personen och hjälpa dem snabbare än att skicka produkter fram och tillbaka. Har någon ringt EG om samma frågor. Jag skulle misstänka att de skulle säga
EG - Öhh Denon nä det har vi inte
Kund - Men jag har ju köpt den via er webbshop
EG - Öhh vänta (mummel mummel) Är du kvar
Kund - Ja
EG - Han som har hand om Denon är på semester, kan du återkomma
Kund - Nee jag ville ju bara fråga hur jag ska göra med min Denon den funkar inte
EG - Ok?
Kund - Ja det är väll garanti på den
EG - Ja det är det men han som har hand om det är på semester.
Kund - Men kan jag lämna in den.
EG - Ja du får fylla i formulär ¤%&&%¤¤ så skickar du den till oss.
Kund - hur lång tid kan det ta innan den kommer tillbaka.
EG - Har inget datum ännu men vi gör det så fort han kommer tillbaka från semestern.
Kund - Ok.
Skulle detta vara bättre ur eran synpunkt tycker ni än att HK vill ge personlig servcie?
Redigerat av Unregistered1470cd9f, 11 February 2010 - 12:58.
Postad 11 February 2010 - 13:11
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Hahaha, ja jäklar vilken rolig tråd!
Postad 11 February 2010 - 13:15
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Kommer den hos EG så lär de väl lägga sig på 14.900 kr Samma pris som du IDAG kan köpa den för hos HK om du går in i butiken och säger att du vill köpa den för 14.900 kr
Källa : Mitt telefonsamtal med HK ( orkade inte berätta det igår då det var så många terrorister i tråden ) Det är inte officiellt så det kommer inte att stå på deras hemsida
Maveric
Då jag inte har HK i närheten eller inte ens i 50 mil i närheten så skulle det vara bra om det kom upp på tex en webshop som HK´s eller EG
Postad 11 February 2010 - 13:22
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
För de flesta produkter räcker amazon.com Prisangivelsen för 2310 var från avsforum.
Postad 11 February 2010 - 13:33
dpanter
-
dpanter
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har ringt EG flertalet ggr också under kriget, de är iaf trevliga. Fick inga svar på leveranstider på 2310'an som jag sökte under flera veckors tid. Å andra sidan, HK kunde säga 2 månaders leveranstid på den... då förutsätter man lite automatiskt att EG inte kan leverera snabbare. 1910 och 2310 sålde som smör och tog slut överallt, men tack vare priskriget så hamnade 3310 inom min ekonomiska ram så jag kan bara tacka båda kombatanter för deras galenskap.
Postad 11 February 2010 - 13:48
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Att sedan säga att HK's tele service suger för att de gärna vill träffa personen och hjälpa dem snabbare än att skicka produkter fram och tillbaka.
tja, visst fan kan jag åka 60mil t.o.r för att få en mikrofon men inte om jag ska betala bensin och driftskostnader. jag (och många med mig) vill nog välja det billigare sättet att antingen skicka sakerna via posten eller dyl. du kanske skulle lägga ut 1680kr (28kr/mil * 60mil) för att hämta en mikrofon men jag känner ingen som skulle göra det. eftersom jag har erfarenhet av hur elgiganten sköter sina garantiärenden på produkter de endast säljer på webben så kan jag faktiskt svara på frågan. EG. du har ett problem med din xxxx KUND.ja, jag vet inte riktigt men jag tror att xxxx är trasig EG. har du provat bla. bla. bla KUND. ja EG. då tror jag att den är trasig. du kan åka och lämna in den på din närmaste butik om den inte är för långt bort så skickar dom in den för reparation. KUND. butiken är en bit bort, kan man lösa det på annat sätt? EG. vi kan skicka en returfraktsedel till dig. KUND. ja tack EG. då skickar jag en sån. räkna med att reparationen tar ungefär 3v.
Postad 11 February 2010 - 15:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
eftersom jag har erfarenhet av hur elgiganten sköter sina garantiärenden
Jag börjar så smått undra om inte du har lite mer erfarenhet av EG än vad du säger och ingen alls av HK Är det inte så  Maveric
Postad 11 February 2010 - 15:34
Ola Thomasson
-
Ola Thomasson
-
Forumräv
-
-
974 inlägg
tja, visst fan kan jag åka 60mil t.o.r för att få en mikrofon men inte om jag ska betala bensin och driftskostnader. jag (och många med mig) vill nog välja det billigare sättet att antingen skicka sakerna via posten eller dyl. du kanske skulle lägga ut 1680kr (28kr/mil * 60mil) för att hämta en mikrofon men jag känner ingen som skulle göra det.
eftersom jag har erfarenhet av hur elgiganten sköter sina garantiärenden på produkter de endast säljer på webben så kan jag faktiskt svara på frågan.
EG. du har ett problem med din xxxx KUND.ja, jag vet inte riktigt men jag tror att xxxx är trasig EG. har du provat bla. bla. bla KUND. ja EG. då tror jag att den är trasig. du kan åka och lämna in den på din närmaste butik om den inte är för långt bort så skickar dom in den för reparation. KUND. butiken är en bit bort, kan man lösa det på annat sätt? EG. vi kan skicka en returfraktsedel till dig. KUND. ja tack EG. då skickar jag en sån. räkna med att reparationen tar ungefär 3v.
Jag börjar så smått undra om inte du har lite mer erfarenhet av EG än vad du säger och ingen alls av HK
Är det inte så 
Maveric
Alltså, på vilket sätt sköter HK sina garantiärenden som skiljer sig så enormt till det bättre? Jag har då aldrig haft problem att få saker åtgärdade på OnOff,EG,SIBA,Expert eller MM. Jag känner att jag måste få veta detta då det verkar vara en riktig kioskvältare. I övrigt så tycker jag den här diskussionen om personlig service är grovt överskattad, bara att inse när ni väl har köpt varan så kommer säljaren oavsett vart han/hon kommer ifrån se det som en avslutad historia och allt ni pratat om kommer att vara glömt. Om ni nu inte skulle råka ha en relation med säljaren sedan tidigare, men då gäller det på alla ställen och inte enbart på HK.
Redigerat av Ola Thomasson, 11 February 2010 - 15:36.
Postad 11 February 2010 - 15:37
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag börjar så smått undra om inte du har lite mer erfarenhet av EG än vad du säger och ingen alls av HK
Är det inte så 
Maveric
min erfarenhet av HK är en nad för några år sen som jag aldrig fick problem med och alltså aldrig pratade med någon på HK om efter köpet. samt 1 denon 1910 som jag fick problem med mätmikrofonen på och blev tvungen att prata med dom via telefon om garanti. min erfarenhet av elgiganten är att jag hjälpt en äldre släkting först köpa och sen få garantireparation på en sonytv av en modell som bara såldes via deras web. alltså jämförbart mycket. jag jobbar inte på HK, ej heller på Elgiganten utan inom en helt annan branch där service samt lågt pris är a och o.
Postad 11 February 2010 - 15:40
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Jag var lite otydlig. Dem går totalt sätt plus. Men de tappar. Och på butikssidan går de minus. Länk
Kollade även snabbt på din länk. Var ser du de siffrorna? Jag ser bara att online försäljning har ökad med 48%. Men det behöver inte betyda att det går bra för dem. Det är marginal och hela försäljningen som är också avgörande. KAn du precisera på vilken sida man skall läsa?
på sidan 22 av 124 kan du läsa följande... In the Nordic region, Elkjøp saw sales decline 1% at constant exchange rates, while in sterling, sales grew by 11% to £1,625.2 million (2007/08 £1,469.3 million). Like for like sales were down 7%. Underlying operating profits were £76.1 million (2007/08 £97.7 million). Nordic region results are stated excluding the businesses to be closed of PC City in Sweden and Markantalo in Finland. Nordics Underlying sales £million 2008/09 1,625.2 2007/08 1,469.3 Underlying operating profit £million 2008/09 76.1 2007/08 97.7 operating profit är det som finns kvar när allt är betalt... det står inte specificerat el-giganten utan enbart var elkjop inklusive EG gör... jepp, idg har helt rätt i när dom skriver att EG gör en förlust på varuhusen. kollar du sedan på EG grossist så ser det annorlunda ut, interna siffror ges inte ut men läser man igenom hela rapporten så får man en bättre bild om hur läget ser ut...
Postad 11 February 2010 - 15:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Alltså, på vilket sätt sköter HK sina garantiärenden som skiljer sig så enormt till det bättre? Jag har då aldrig haft problem att få saker åtgärdade på OnOff,EG,SIBA,Expert eller MM.
Vid alla de tillfällen ( vilket inte är så ofta med tanke på att kvaliten är god ) som jag har haft problem med en produkt, så har jag fått ett låne ex av HK. Eller har de bytt ut den direkt till en ny. Detta har aldrig hänt hos de du räknar upp. Jag har alltid fått låna hem produkterna jag tänkt köpa för att testa dom i min setup. HK har inte bara lågbudget modellerna, utan även nästa steg som jag och många fler med mig köper. Jag tror problemet i denna tråden, är att här möts de som ligger lite ovan lågbudget med dom som är inriktade på bara på lågbudget. Vi förstår helt enkelt inte varandra fullt ut. Jag kan dock förstå er som skall köpa en 1610 eller 1910 och att ni skiter fullständigt i var ni handlar den bara den kostar Minst .. Men ni måste också förstå oss, som vill ha lite mer och som köper oftare och för mer pengar och som vill ha rätt service och allt vad det innebär. Försök att förstå lite hur vi tänker så tror jag att vi/jag kan visa er lite mer förståelse också .. även om jag redan gör och gjort det precis  Maveric
Postad 11 February 2010 - 15:49
Zordak79
-
Zordak79
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
och folk klagar på elgiganten....
citat maveric "Kommer den hos EG så lär de väl lägga sig på 14.900 kr Samma pris som du IDAG kan köpa den för hos HK om du går in i butiken och säger att du vill köpa den för 14.900 kr
Källa : Mitt telefonsamtal med HK ( orkade inte berätta det igår då det var så många terrorister i tråden ) Det är inte officiellt så det kommer inte att stå på deras hemsida"
och det skulle bevisa att HK är ett seriöst företag och elgiganten inte är det? jag handlar då hellre från ett företag som kör med fasta låga priser än från ett företag som utan att blinka kan sänka priset 25% om man är "rätt" kund. att HK kan sänka 25% utan att blinka bevisar i alla fall för mig otvetydigt att deras priser varit på tok för höga pga monopolställningen. för inte säljer HK saker med förlust till dig maveric?
detta faktum att det finns 25% prutmån för vissa visar enligt mig bara på att HK försöker vara elitistiska och inte vill ha med den breda massan att göra. skrämma bort vanliga kunder med skyhöga priser för att glatt tala om de rätta priserna till folk i armanikostym....
sen än en gång maveric, så att även du förstår.
ALLA HAR INTE MÖJLIGHET ATT TA SIG TILL EN hk-BUTIK. DET FINNS INTE hk-BUTIKER ÖVER HELA LANDET!
sen kan du ju läsa hur en vanlig internetkund blir bemött av hk huvudkontor. jag har beskrivit det längre upp i tråden, närmare bestämt inlägg 422.
+1
Postad 11 February 2010 - 15:54
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
tja, visst fan kan jag åka 60mil t.o.r för att få en mikrofon men inte om jag ska betala bensin och driftskostnader. jag (och många med mig) vill nog välja det billigare sättet att antingen skicka sakerna via posten eller dyl. du kanske skulle lägga ut 1680kr (28kr/mil * 60mil) för att hämta en mikrofon men jag känner ingen som skulle göra det.
eftersom jag har erfarenhet av hur elgiganten sköter sina garantiärenden på produkter de endast säljer på webben så kan jag faktiskt svara på frågan.
EG. du har ett problem med din xxxx KUND.ja, jag vet inte riktigt men jag tror att xxxx är trasig EG. har du provat bla. bla. bla KUND. ja EG. då tror jag att den är trasig. du kan åka och lämna in den på din närmaste butik om den inte är för långt bort så skickar dom in den för reparation. KUND. butiken är en bit bort, kan man lösa det på annat sätt? EG. vi kan skicka en returfraktsedel till dig. KUND. ja tack EG. då skickar jag en sån. räkna med att reparationen tar ungefär 3v.
Du menar då på deras egna produkter de säljer. Nu pratade jag enbart Denon. EG har säkert koll på brödrostar och dylikt. När jag började leta receiver så såg även jag att Giganten hade de på sin sida och eftersom jag har 2 st i närheten där jag bor så var jag på båda och fråga och ingen av dem 2 visste om att de skulle ha Denon vid första tillfället. Den andra EG jag var i var trevligare så de ringde till sin support och fick veta att den såldes enbart på hemsidan och inte från butik. Så jag ringde själv till EG sedan när jag kom hem, den första visste inte att de fanns men det visades att jag hade kommit till "fel avdelning" så jag fick prata med en annan som inte kunde bekräfta lev tider. Då sökte jag på prisjakt och såg att HK sålde dessa ( ja jag visste inte det gud vilken novis jag är) Så mitt första besök på HK blev av för jag hittade en butik i närheten, det besöket kan ni läsa på den officella denon tråden. Första besöket var inte som jag trodde det skulle vara. Men andra och tredje var riktigt trevligt. Därför skrev jag mitt lilla inlägg tidigare om hur det kan bli om man ringer EG och vill ha support för DENON produkter.
Postad 11 February 2010 - 16:18
Ola Thomasson
-
Ola Thomasson
-
Forumräv
-
-
974 inlägg
Vid alla de tillfällen ( vilket inte är så ofta med tanke på att kvaliten är god ) som jag har haft problem med en produkt, så har jag fått ett låne ex av HK. Eller har de bytt ut den direkt till en ny. Detta har aldrig hänt hos de du räknar upp.
Jag har alltid fått låna hem produkterna jag tänkt köpa för att testa dom i min setup.
HK har inte bara lågbudget modellerna, utan även nästa steg som jag och många fler med mig köper.
Jag tror problemet i denna tråden, är att här möts de som ligger lite ovan lågbudget med dom som är inriktade på bara på lågbudget. Vi förstår helt enkelt inte varandra fullt ut. Jag kan dock förstå er som skall köpa en 1610 eller 1910 och att ni skiter fullständigt i var ni handlar den bara den kostar Minst .. Men ni måste också förstå oss, som vill ha lite mer och som köper oftare och för mer pengar och som vill ha rätt service och allt vad det innebär. Försök att förstå lite hur vi tänker så tror jag att vi/jag kan visa er lite mer förståelse också .. även om jag redan gör och gjort det precis 
Maveric
Ska väl också säga att avd.se är helt strålande och erbjuder samma låneservice som HK. Köper inte billiga saker och när de lite dyrare sakerna går sönder så vill man naturligtvis ha de åtgärdade. På MM köpte jag min Pio Krp-500a, jag är dock inte oroad över att få en dålig behandling som kund om den nu skulle gå sönder på något sätt. Tror inte heller att jag får en likadan lånetv heller, men något kan man säkert ordna under tiden. Jag har full förståelse för dina argument, och respekterar dem dessutom. Jag vill bara säga oavsett om produkten kostar 100kr eller 40000kr så vill jag ha god service, och det har jag fått på alla ställen som jag har handlat saker på. Tror inte någons service är bättre/sämre än någon annans, däremot tror jag att kunder uttrycker sig på ett klumpigt sätt eller försöker dra en rövare när de lämnar in sina saker på garanti/service ärenden.
Postad 11 February 2010 - 16:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Ska väl också säga att avd.se är helt strålande och erbjuder samma låneservice som HK.
Jag vet inget om AVD men det är säkert en lokal handlare som så många andra som ger sina kunder en strålande service på alla de sätt. Dessa måste vi som har ett gediget Ljud&Bild intresse ha kvar. Jag tror nog att alla som har ett intresse för Ljud&Bild även om det bara är att sätta ljud till tv eller en liten förstärkare till 2 kanal skulle tjäna mycket på att besöka dessa .. för det finns så mycket som inte EG och SIBA har som låter bra och till en bra peng. Så ni som aldig varit i en RIKTIG HiFi butik Gör ett besök  Maveric
Postad 11 February 2010 - 16:34
Zordak79
-
Zordak79
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag vet inget om AVD men det är säkert en lokal handlare som så många andra som ger sina kunder en strålande service på alla de sätt. Dessa måste vi som har ett gediget Ljud&Bild intresse ha kvar. Jag tror nog att alla som har ett intresse för Ljud&Bild även om det bara är att sätta ljud till tv eller en liten förstärkare till 2 kanal skulle tjäna mycket på att besöka dessa .. för det finns så mycket som inte EG och SIBA har som låter bra och till en bra peng.
Så ni som aldig varit i en RIKTIG HiFi butik Gör ett besök 
Maveric
Och alla vi andra som inte torkar oss med tusenlappar kan besöka ett hifirum hos MM eller Elgiganten, men jag tror deras slogans säger det mesta om HK "det är ju dumt att betala för mycket" och "allt annat känns puckat"...
Postad 11 February 2010 - 17:06
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Orkar inte plöja igenom hela tråden och innan jag kommer med ett inlägg i debatten vill jag kolla följande:
Idag kostar Denon AVR-3310 lika mycket på både HK som EG.
Kollar man på HK's hemsida står det: "8998:-. Förr 14498:-. Spara 5500:-"
Sänkte HK priset med 5500:- till 8998:- när EG kom in i bilden?
Redigerat av DennisA, 11 February 2010 - 17:06.
Postad 11 February 2010 - 17:49
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Orkar inte plöja igenom hela tråden och innan jag kommer med ett inlägg i debatten vill jag kolla följande: Idag kostar Denon AVR-3310 lika mycket på både HK som EG. Kollar man på HK's hemsida står det: "8998:-. Förr 14498:-. Spara 5500:-" Sänkte HK priset med 5500:- till 8998:- när EG kom in i bilden?
I stort sett JA
Postad 11 February 2010 - 17:54
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag har alltid fått låna hem produkterna jag tänkt köpa för att testa dom i min setup. Maveric
och elgiganten har 30dagars öppet köp.... Du menar då på deras egna produkter de säljer.
Nu pratade jag enbart Denon.
och eftersom den denon jag nu äger inte gått sönder än kan vi inte säkert veta MEN om man läser mitt svar tidigare var det en modell MAN ENDAST SÅLDE PÅ HEMSIDAN! ej i butik. sen tror du väl inte att elgigantens helpdesk är dummare än att de har listor på vad de säljer eller har sålt. om du tror det har du inte speciellt bra koll hur saker fungerar. Orkar inte plöja igenom hela tråden och innan jag kommer med ett inlägg i debatten vill jag kolla följande: Idag kostar Denon AVR-3310 lika mycket på både HK som EG. Kollar man på HK's hemsida står det: "8998:-. Förr 14498:-. Spara 5500:-" Sänkte HK priset med 5500:- till 8998:- när EG kom in i bilden?
svar JA! och som skrivits tidigare i tråden så kan vissa personer få 25% rabatt på andra produkter bara dom frågar. inte ALLA dock, bara vissa
Redigerat av drzap, 11 February 2010 - 17:55.
Postad 11 February 2010 - 18:05
rasmusb
-
rasmusb
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Så ni som aldig varit i en RIKTIG HiFi butik Gör ett besök 
Maveric
Jag gjorde det. De berättade att en Vandenhul HDMI-kabel hade bättre färger och skarpare bild än budgetkablar från ex. Supra. Detta beror på att det i HDMI "inte är ettor och nollor som på internet utan ett filmdataspråk". Snälla sluta säg att HK är så himla seriösa och hjälpsamma. De är precis som på EG men med lite finare kläder.
Postad 11 February 2010 - 18:13
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
och elgiganten har 30dagars öppet köp....
och eftersom den denon jag nu äger inte gått sönder än kan vi inte säkert veta MEN om man läser mitt svar tidigare var det en modell MAN ENDAST SÅLDE PÅ HEMSIDAN! ej i butik. sen tror du väl inte att elgigantens helpdesk är dummare än att de har listor på vad de säljer eller har sålt. om du tror det har du inte speciellt bra koll hur saker fungerar.
svar JA! och som skrivits tidigare i tråden så kan vissa personer få 25% rabatt på andra produkter bara dom frågar. inte ALLA dock, bara vissa
Nu får du ge dig drzap.... Det är väl ingen skillnad på vem som kan få köpa en förstärkare för 14900: - från HK?? Att de inte annonserar aktivt eller marknadsför detta pris är väl en sak. Det är väl bara ringa till en HK butik och förklara att du inte har möjlighet att komma till närmaste butik då man har för långt att åka. Skulle du bli nekad köp då kan jag garantera dig att det finns andra HK butiker som gladeligen skickar en mot postförskott. Där är det väl skillnad alls jämte en webshop på EG, det är bara att de inte har denna modell i sortimentet.... Och deras bortförklaring är att de inte har "kontrakt" eller förhandlat fram dessa än. Du snackar så mycket gojja och ditt förakt mot HK lyser igenom!
Postad 11 February 2010 - 18:18
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag gjorde det. De berättade att en Vandenhul HDMI-kabel hade bättre färger och skarpare bild än budgetkablar från ex. Supra. Detta beror på att det i HDMI "inte är ettor och nollor som på internet utan ett filmdataspråk". Snälla sluta säg att HK är så himla seriösa och hjälpsamma. De är precis som på EG men med lite finare kläder.
Då har du tyvärr mött en rötägg till säljare? Varken mer eller mindre... sådana finns det gott om.... I alla brancher, i alla kedjor eller sammanhang, tyvärr. Såg annonsen i nyaste hemmabiotidningen annons från ett kabelmärke: "Bättre bild e.c.t..." Att en kabel kan fungera bättre på långa längder är en helt annan sak, också en annan tråd men att säga att bild OCH ljud skulle bli bättre på korta längder..nja
Redigerat av macarthur, 11 February 2010 - 18:20.
Postad 11 February 2010 - 18:24
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vid alla de tillfällen ( vilket inte är så ofta med tanke på att kvaliten är god ) som jag har haft problem med en produkt, så har jag fått ett låne ex av HK. Eller har de bytt ut den direkt till en ny. Detta har aldrig hänt hos de du räknar upp.
Har beställt massor av elektronik (även tv) på nätet och inget har medfört garntiärende. Sparar man t.ex. 5 500 kr på 3310 så kan jag tänka mig att det är många som tycker det är värt den relativt lilla risken för ett eventuellt något bökigare garantiärende. Jag har alltid fått låna hem produkterna jag tänkt köpa för att testa dom i min setup.
Många av kedjorna (även EG om jag förstår rätt) har 30 dagars öppet köp. Man har oavsett alltid 14 dagar vid internetköp. HK har inte bara lågbudget modellerna, utan även nästa steg som jag och många fler med mig köper.
Nu kan man väl iofs inte kalla t.ex. 3310 för lågbudget men oavsett så är det ju fritt att handla var man vill. Är det du och många fler som handlar lite dyrare modeller så lär väl inte heller t.ex. EGs satsning på det som du kallar budgetmodellerna vara något problem? Jag tror problemet i denna tråden, är att här möts de som ligger lite ovan lågbudget med dom som är inriktade på bara på lågbudget. Vi förstår helt enkelt inte varandra fullt ut. Jag kan dock förstå er som skall köpa en 1610 eller 1910 och att ni skiter fullständigt i var ni handlar den bara den kostar Minst ..
Men du förstår inte handlandet hos de som köper en 3310 för 5 500 kr mindre än tidigare? Men ni måste också förstå oss, som vill ha lite mer och som köper oftare och för mer pengar och som vill ha rätt service och allt vad det innebär. Försök att förstå lite hur vi tänker så tror jag att vi/jag kan visa er lite mer förståelse också .. även om jag redan gör och gjort det precis 
Förståelse visar man om man låter folk välja. De som vill köpa billigt får göra det och de som vill köpa dyrt får göra det. Låter inte det vettigt...?
Postad 11 February 2010 - 18:32
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Detta beror på att det i HDMI "inte är ettor och nollor som på internet utan ett filmdataspråk".
haha, när kunskapen sinar låter man fantasin flöda. Bra att du mindes det så ordagrant, räcker bra som bevis när han sitter i Haag-domstolen för brott mot mänskligheten
Postad 11 February 2010 - 18:38
Unregistered25943275
-
Unregistered25943275
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Viktigt servicemeddelande ang. DENON AVR-1610, 1910 och 2310 Säger varken bu eller bä om de två butikerna. Men det blir intressant att se hur EG löser den nöten. HK uppmärksammar ju problemet och kommer med en lösning...
Postad 11 February 2010 - 18:45
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Nu får du ge dig drzap.... Det är väl ingen skillnad på vem som kan få köpa en förstärkare för 14900: - från HK?? Att de inte annonserar aktivt eller marknadsför detta pris är väl en sak. Det är väl bara ringa till en HK butik och förklara att du inte har möjlighet att komma till närmaste butik då man har för långt att åka. Skulle du bli nekad köp då kan jag garantera dig att det finns andra HK butiker som gladeligen skickar en mot postförskott. Där är det väl skillnad alls jämte en webshop på EG, det är bara att de inte har denna modell i sortimentet.... Och deras bortförklaring är att de inte har "kontrakt" eller förhandlat fram dessa än.
Du snackar så mycket gojja och ditt förakt mot HK lyser igenom! 
skillnaden är att elgiganten kan inte pruta 25% på sina listpriser!!!! de prutar inte åt nån utan alla får köpa för utsatt pris. en kollega till mig fick svaret "vi prutar inte, vi har så lite avans ändå" när priskriget rasade som värst och han var intresserad av denon 2310. försökte pruta lite då det inte skiljde så mycket mot listpriset på 3310 och han inte tyckte att 3310 var nödvändig för honom. detta finns beskrivet längre upp i tråden. du menar på fullaste allvar alltså att du ska sitta och ringa runt alla HKbutiker i sverige för att få ett bättre pris än det som listas på deras hemsida och det svar du får av HK centralt? att förklara för HK att man har för långt att åka fungerar ju inte heller vad jag märkt. jag blev ju tvungen att välja på att köpa en ny mikrofon eller lägga ut 1680:- på att köra fram och tillbaka till närmsta butik. jag föraktar inte HK men jag gillar INTE att de har olika standarder mot folk och folk samt att de kan vara väldigt snorkiga i sitt bemötande på telefon. det bästa som hänt HK är nog att de får konkurrens då det brukar gynna inte bara kund utan även butiken till slut. bortförklaring och bortförklaring, en stor aktör som elgiganten kontaktar denon direkt och förhandlar fram ett pris som skrivs in i ett kontrakt det är därför de kan sälja saker billigare. om detta är goja enligt dig så får du väl tycka det.
Postad 11 February 2010 - 18:48
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Men vad tusan; jag förstår argumenten som Maveric och en del andra för fram här men sett rent historiskt, ur ett mycket långt perspektiv, har monopol, oligopol och kartellbildning ALDRIG varit av godo för konsumenten medan den fria konkurrensen tillika prisbildningen AlLLTID varit det. Men det visste ni säkert. 
Monopol har ofta varit konsumenter till gagn historiskt. T.ex skulle R&D (forskning och produktutveckling) vara i stort sett omöjligt utan möjlighet till monopol på vissa marknader. Den fria konkurransen har dessutom skadat mindre aktörer på marknader rätt så mycket ganska många gånger och detta har i längden varit till skada för samhället i stort och därigenom också för konsumenter. Dock är det som du säger att monopolprissättning i allmänhet leder till en dödviktsförlust. I det här fallet tycker jag dock att Elgiganten beter sig lite konstigt, rent destruktivt rent av. De har förmodligen inte gått mer än +/- noll på denonprodukterna då att sätta priser som är under kostnaderna är olagligt om det är i syfte att skada andra aktörer på marknaden. Den långsiktiga vinsten för dem skulle väl kunna vara att man har förstört prisbilden på denon och denons/hifiklubbens rykte lite men det konstigaste av allt är att denon har gått med på detta. Jag har själv en Denon hemma, skulle aldrig ha köpt den på Elgiganten oavsett pris då deras service är riktigt dålig i min erfarenhet. Är nöjd med servicen från hifiklubben dock som är hjälpsam om inte alltid 100%igt kunnig inom alla områden (t.ex ovan nämna HDMIkabel...).
Postad 11 February 2010 - 18:49
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Viktigt servicemeddelande ang. DENON AVR-1610, 1910 och 2310
Säger varken bu eller bä om de två butikerna. Men det blir intressant att se hur EG löser den nöten. HK uppmärksammar ju problemet och kommer med en lösning...
HK's lösning e att skicka dessa felaktiga till EG och ge kunden ny Nädå, ska bli kul att se hur EG svarar på detta när kunder börjar klaga. //Micke
Postad 11 February 2010 - 18:49
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hade 3310 på priskoll på amazon, de höjde den nyss till $1299 alltså dyrare än här hemma, har bara sett det med en Sanyo projje tidigare. Så beställ, den lär inte bli billigare.
Måste ha fått den sista EG hade hemma för den är på väg och just efter min beställning försvann "På Lager" markeringen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|