Nya modeller från Onkyo - TX-NR609, TX-NR579, TX-NR509, TX-SR309
Onkyo TX-NR609
(Förstärkare)
|
4
|
(95)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR309
(Förstärkare)
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR509
(Förstärkare)
|
4
|
(25)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR579
(Förstärkare)
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR709
(Förstärkare)
|
5
|
(12)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR809
(Förstärkare)
|
5
|
(26)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR1009
(Förstärkare)
|
6
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 13 January 2012 - 16:37
Postad 26 January 2012 - 12:51
Kan man isf ansluta fler högtalare? Går detta så undrar jag också om det går att justera vilka högtalare som ska vara aktiva när man kör hemmabioljud och de tillfällen då man vill ha stereoljud?
Tänkte väl mest på Onkyo TX-NR509 modellen
Postad 26 January 2012 - 17:47
Hur funkar en surroundförstärkare egentligen, kan man ställa om den så att den kan spela upp vanlig musik?
Kan man isf ansluta fler högtalare? Går detta så undrar jag också om det går att justera vilka högtalare som ska vara aktiva när man kör hemmabioljud och de tillfällen då man vill ha stereoljud?
Tänkte väl mest på Onkyo TX-NR509 modellen
Det enkla svaret på dina frågor är JA, du kan iof bara välja front eller front+sub eller alla inte ex höger fron,t vänster bak och center om du menar så
Postad 27 January 2012 - 07:48
Postad 27 January 2012 - 08:38
kan man göra det på någon av de andra modellerna? Kan jag välja att köra front, rear och sub? Alltså så det blir 5.1 ljud? Hur kopplar man ihop detta? Jag har tänkt använda 13 högtalare totalt.
Du kan köra front rear center & sub det finns ett läge som heter all channel stereo och då spelar alla kanaler. som du beskriver utan center blir 4.1
Hur hade du tänkt använda 13 högtalare och varför?
Postad 27 January 2012 - 09:40
Du kan köra front rear center & sub det finns ett läge som heter all channel stereo och då spelar alla kanaler. som du beskriver utan center blir 4.1
Hur hade du tänkt använda 13 högtalare och varför?
Varför: är därför att jag tänkt använda förstärkaren som en stereoförstärkare i ett kombinerat vardagsrum och kök, alltså 8 högtalare för stereo och 5 för hemmabio och senare en sub.
Hur: Genom att seriekoppla och parallelkoppla högtalarna med varandra.
Tror ni inte att det kommer att funka?
Postad 27 January 2012 - 09:47
Det går säkert, i praktiken. Frågan är hur bra ljudet blir, vissa kanaler får kanske kämpa för mycket, och att kraften blir för klen till vissa högtalare som delar på en utgång.Varför: är därför att jag tänkt använda förstärkaren som en stereoförstärkare i ett kombinerat vardagsrum och kök, alltså 8 högtalare för stereo och 5 för hemmabio och senare en sub.
Hur: Genom att seriekoppla och parallelkoppla högtalarna med varandra.
Tror ni inte att det kommer att funka?
Jag skulle tipsa dig om att köra 5.1 i vardagsrummet, för att använda zon2 i köket. Det går alldeles utmärkt, och då använder du förstärkaren som den är tänkt att användas, inget hemmasnickrande...
Redigerat av henke19822, 27 January 2012 - 09:50.
Postad 27 January 2012 - 09:51
Det går säkert, i praktiken. Frågan är hur bra ljudet blir, vissa kanaler får kanske kämpa för mycket, och att kraften blir för klen till vissa högtalare som delar på en utgång.
Jag skulle tipsa dig om att köra 5.1 i vardagsrummet, för att använda zon2 i köket. Det går alldeles utmärkt, och då använder du förstärkaren som den är tänkt att användas, inget hemmasnickrande...
Vad menas med zon2?
Postad 27 January 2012 - 10:03
Vad menas med zon2?
Zone 2 är en extra zone i ex 609:an som innebär att du kan spela och lyssna på en sak i vardags rummet i stereo eller 5.1 och samtidigt lyssna på något annat i ytterligare ett rum oberoende av vardagsrummet, eller om du så vill kan du spela samma musik i båda rummen. Förytsättningen för det är att du även ansluter signal källorna analogt ( zone 2 använder de analoga kretsarna i förstärkaren)
8 högtalare för stereo, varför ?
Postad 27 January 2012 - 10:07
Zone 2 är en extra zone i ex 609:an som innebär att du kan spela och lyssna på en sak i vardags rummet i stereo eller 5.1 och samtidigt lyssna på något annat i ytterligare ett rum oberoende av vardagsrummet, eller om du så vill kan du spela samma musik i båda rummen. Förytsättningen för det är att du även ansluter signal källorna analogt ( zone 2 använder de analoga kretsarna i förstärkaren) 8 högtalare för stereo, varför ?
för att täcka hela kök och vardagsrum, hur funkar det att ansluta signalkällorna analogt?
låter ändå som att det skulle kunna funka det här!
Postad 27 January 2012 - 10:17
för att täcka hela kök och vardagsrum, hur funkar det att ansluta signalkällorna analogt?
låter ändå som att det skulle kunna funka det här!
Ska du inte ha 5.1 systemet i vardagsrummet? För isf räcker det för att täcka hela vardags rummet.
Analogt lika med RCA en röd och en svart eller vit kontakt
Vill du täcka in stora ytor kolla upp Mirage OS3Sat som har en enormt bra spridning och täcker stora ytor se sep tråd om dem
https://www.minhembi...howtopic=294311
Finns mer på forumet om dem
Postad 27 January 2012 - 10:20
Ska du inte ha 5.1 systemet i vardagsrummet? För isf räcker det för att täcka hela vardags rummet. Analogt lika med RCA en röd och en svart eller vit kontakt Vill du täcka in stora ytor kolla upp Mirage OS3Sat som har en enormt bra spridning och täcker stora ytor se sep tråd om dem https://www.minhembi...howtopic=294311 Finns mer på forumet om dem
jo jag ska ha 5.1 system i vardagsrummet, men resterande av ytan då? Så jag kopplar resterande högtalare på ett annat sätt då, förlåt jag förstår inte riktigt.
Jag har redan köpt högtalare.
Postad 27 January 2012 - 11:27
jo jag ska ha 5.1 system i vardagsrummet, men resterande av ytan då? Så jag kopplar resterande högtalare på ett annat sätt då, förlåt jag förstår inte riktigt.
Jag har redan köpt högtalare.
Jag måste nästan kontro och säga att jag inte förstår, ska du ha 5.1 systemet i ena hörnet eller är ditt vardagsrum 300 kvm ?
Jag tror att drygt 99.9% procent här på forumet tycker att 5,1 rätt placerat räcker i ett rum, undataget om man vill köra 7. 9. eller 11 punkt ett eller två för en bättre film upplevelse.och att 1 par räcker i köket. men 5.1 ett plus 4 par till som du talar om... förklara iden.
Postad 27 January 2012 - 14:44
Jag måste nästan kontro och säga att jag inte förstår, ska du ha 5.1 systemet i ena hörnet eller är ditt vardagsrum 300 kvm ? Jag tror att drygt 99.9% procent här på forumet tycker att 5,1 rätt placerat räcker i ett rum, undataget om man vill köra 7. 9. eller 11 punkt ett eller två för en bättre film upplevelse.och att 1 par räcker i köket. men 5.1 ett plus 4 par till som du talar om... förklara iden.
jag ska ha 5.1 högtalare i ena hörnet och resterande utspritt i rummet
Postad 27 January 2012 - 19:05
Postad 27 January 2012 - 19:28
Någon som vetvar man kan införskaffa det här wifitillägget för onkyon? Orkar inte dra mer kabel. Alt finns det någon typ wifi switch som jag kan koppla till min nuvarande D-link D655. Alltså ta emot trådlös signal och sedan ge ex 4 kablade uttag?
https://www.prisjakt...=ss=onkyo uwf-1
Postad 28 January 2012 - 18:30
Tackar. 500 spänn kändes väl saftigt dock
Jämfört med Pioneer som tar ca 600:- för sin, så är det int så farligt. Du kan nog komma billigare undan
om du istället köper en access punkt alternativt WiFi brygga från tredje part och kopplar in till ethernet ingången.
Kanske inte lika elegant, men något billigare om man nu än tycker det är värt besväret att spara 100-200 kr.
Postad 29 January 2012 - 11:22
- Det finns en risk att någon klåfingrig "ej behörig"
På SVT1 & SVT2HD (och några HD kanaler till) tex så har jag nu ljudbilden "All Ch Stereo" trots att den lilla röda DD loggan lyser så det sänds då ut DD ljud. Tidigare har det varit "Dolby D" i displayen även här.
Jag lyckas inte alls hitta nån funktion att återställa detta på i receivern. Och jag ser inga andra konstigheter i inställningarna.
Nån som kan hjälpa?
Postad 29 January 2012 - 12:04
Det är väl bara att välja rätt ljud med Movie/TV knappen?
Nej, jag har förstås gått igenom alla ljudlägen där.
"Dolby D" finns inte när jag bläddrar igenom alla ljudbilder trots att jag står på SVT:s HD kanaler som sänder ut DD.
På TV4HD finns "Dolby D" ljudbilden. Underligt. Fler förslag?
EDIT: Jag tar tillbaka det att den lilla röda DD lampan lyser på receivern på SVT:s HD kanaler. Den gör INTE det. Däremot så meddelar min satellitmottagare (Xtrend ET9000) att det är DD ljud.
Postad 30 January 2012 - 02:48
Jämfört med Pioneer som tar ca 600:- för sin, så är det int så farligt. Du kan nog komma billigare undan
om du istället köper en access punkt alternativt WiFi brygga från tredje part och kopplar in till ethernet ingången.
Kanske inte lika elegant, men något billigare om man nu än tycker det är värt besväret att spara 100-200 kr.
wifi adaptrar är enkla saker. Tillverkningskostnaden kan ju inte va speciellt hög.
Får googla access point och wifi brygga det är nog något sådant jag ska ha så jag kan koppla in spelkonsolerna och blurayspelaren också.
Postad 30 January 2012 - 06:40
Nej, jag har förstås gått igenom alla ljudlägen där.
"Dolby D" finns inte när jag bläddrar igenom alla ljudbilder trots att jag står på SVT:s HD kanaler som sänder ut DD.
På TV4HD finns "Dolby D" ljudbilden. Underligt. Fler förslag?
EDIT: Jag tar tillbaka det att den lilla röda DD lampan lyser på receivern på SVT:s HD kanaler. Den gör INTE det. Däremot så meddelar min satellitmottagare (Xtrend ET9000) att det är DD ljud.
SVT HD sänder väldigt få program i DD
Postad 30 January 2012 - 13:49
Postad 30 January 2012 - 17:45
Vad menar du? Jag måste missförstå dig, men ja, Onkyo 609 kan driva ett 5.1-system om det är det du menar. Det är ju det den är byggd för. Alla hemmabioförstärkare kan det.kan man koppla och spela upp hemmabioljudet med ett 5.1 system i onkyo 609 modellen
Redigerat av BitterMelon, 30 January 2012 - 17:45.
Postad 31 January 2012 - 12:19
Postad 31 January 2012 - 12:29
Vad ska man ha för sorts högtalarkablar eller finns det bara en sort?
Finns kablar för tusentalskronor.
Denna kör jag med.
Högtalarkabel 2,5 Transparent Pr/m
http://www.kjell.com...ent-pr-m-p39658
Här har du banankontaker om du vill ha det till.
http://www.kabelgiga...k=banan=
Redigerat av Zerox_no1, 31 January 2012 - 12:39.
Postad 31 January 2012 - 12:43
Vanlig lampsladd fungerar utmärkt.
Postad 31 January 2012 - 21:56
Om du ska dra längre sträcka bör du kanske ha en grövre sladd. Men landa inte under 1,5mm. Det finns dom som påstår att ju grövre desto bättre hehe. Jag ska själv beställa 4mm bara för att vara på den säkra sidan då jag ska dra en längre strecka. Men jag tror att 2,5mm räcker gott och väl. Den billigaste sidan jag hittat är ellos.se som har det bästa priset per meter. Sen kan man köpa de som är dyrare men jag tror att koppar är koppar och sparar mina slantar.
Postad 31 January 2012 - 22:36
4 mm2 kan ju dock vara meckigare att få in i kontakterna om man inte har bananer.Om du ska dra längre sträcka bör du kanske ha en grövre sladd. Men landa inte under 1,5mm. Det finns dom som påstår att ju grövre desto bättre hehe. Jag ska själv beställa 4mm bara för att vara på den säkra sidan då jag ska dra en längre strecka. Men jag tror att 2,5mm räcker gott och väl. Den billigaste sidan jag hittat är ellos.se som har det bästa priset per meter. Sen kan man köpa de som är dyrare men jag tror att koppar är koppar och sparar mina slantar.
Postad 31 January 2012 - 23:15
Hur funkar spotify i den? Är det en client i receivern eller streamar man från t.ex telefon eller dator?
Vad innebär det att den är "Windows 7 certifierad"?
Hur funkar det att styra den med Andriod-telefon?
Värmeutveckling är en relativt känt problem hos Onkyos äldre modeller. Hur är det med denna serie?
Postad 01 February 2012 - 11:06
Jag har en 609, men antar att principen är densamma, så här är min bild av Onkyon.Funderar på att skaffa mig en 709, men har några frågor.
Hur funkar spotify i den? Är det en client i receivern eller streamar man från t.ex telefon eller dator?
Vad innebär det att den är "Windows 7 certifierad"?
Hur funkar det att styra den med Andriod-telefon?
Värmeutveckling är en relativt känt problem hos Onkyos äldre modeller. Hur är det med denna serie?
Spotify i receivern är en egen klient, man behöver inte nödvändigtvis streama från en annan enhet. (Däremot brukar jag använda Onkyos androidapp för att styra spelaren och spotify, enklare att mata in text när man söker låtar m.m.). Med det sagt så tycker jag att androidappen fungerar utmärkt tillsammans med förstärkaren.
Min blir inte ett dugg varm, den håller sig allt som oftast på en "lagom" temperatur. Den blir liksom ljummen, men inte mer.
Att den är Windows 7 certifierad vet jag inget om tyvärr!
Postad 05 February 2012 - 15:10
SVT HD sänder väldigt få program i DD
Nån som kan tipsa om nåt program som sänds i DD i SVT HD? Är det väldigt sällan?
Jag har kollat massor senaste veckan men inte en enda gång har receivern avkodat DD ljud på SVT HD.
TV4HD är det ju i stort sett alltid DD ljud som avkodas.
Postad 06 February 2012 - 12:26
Jag har en 609, men antar att principen är densamma, så här är min bild av Onkyon.
Spotify i receivern är en egen klient, man behöver inte nödvändigtvis streama från en annan enhet. (Däremot brukar jag använda Onkyos androidapp för att styra spelaren och spotify, enklare att mata in text när man söker låtar m.m.). Med det sagt så tycker jag att androidappen fungerar utmärkt tillsammans med förstärkaren.
Min blir inte ett dugg varm, den håller sig allt som oftast på en "lagom" temperatur. Den blir liksom ljummen, men inte mer.
Att den är Windows 7 certifierad vet jag inget om tyvärr!
Tack för inputen. Det slutade med att jag beställde en 709
Nu kommer den ändalösa väntan!
Postad 06 February 2012 - 13:51
Tack för inputen. Det slutade med att jag beställde en 709
Nu kommer den ändalösa väntan!
Onkyo 709 är en riktigt fin pärla till monster
En kompis köpte denna "709" för 2 dagar sen och är supernöjd.
Onkyo jobbar stenhårt med att få in nya saker i sina prylar hela tiden, för att hålla sitt försprång mot konkurrenterna. Som jagar på även de i bra fart.
Själv äger jag en lite äldre variant av Onkyo. TX-NR807 och är jätte nöjd! men lite avundsjuk är jag alla dessa nya finesser dom trycker in.
Min gamla 807a är ju steget ovanför men nu så levererar 709 mer finesser såsom 2 HDMI ut, musiktjänster såsom spotify, uppsnyggad meny, den skalar upp högre grafik m.m.
mvh
Redigerat av Digitalman, 06 February 2012 - 14:02.
Postad 06 February 2012 - 16:12
Onkyo 709 är en riktigt fin pärla till monster
En kompis köpte denna "709" för 2 dagar sen och är supernöjd.
Onkyo jobbar stenhårt med att få in nya saker i sina prylar hela tiden, för att hålla sitt försprång mot konkurrenterna. Som jagar på även de i bra fart.
Själv äger jag en lite äldre variant av Onkyo. TX-NR807 och är jätte nöjd! men lite avundsjuk är jag alla dessa nya finesser dom trycker in.
Min gamla 807a är ju steget ovanför men nu så levererar 709 mer finesser såsom 2 HDMI ut, musiktjänster såsom spotify, uppsnyggad meny, den skalar upp högre grafik m.m.
mvh
Jag tyckte 709an verkade vara den mest prisvärda modellen av de jag valde mellan. Finesser är egentligen inget jag vanligtvis bryr mig om, men Spotify direkt i receivern är guld värt. 2 HDMI ut är perfekt när jag väl köper projektor. Uppskalning låter jag dock TV/blu-ray-spelare sköta
Postad 09 February 2012 - 10:36
Postad 09 February 2012 - 10:52
Ibland blir det dock lite konstigt, när jag lyssnar till Spotify. Den stannar upp och verkar buffra i 5-10 sekunder. Är det något ni andra har märkt av?
Postad 12 February 2012 - 23:39
MVH/Pelle
Postad 13 February 2012 - 00:08
Fan, jag har varit inne och registrerat mit på Onkyos hemsida, men jag hittar inget alternativ för det där!Genom att skapa ett konto hos Onkyo kan Du skapa favoriter och lägga kanalerna i en eller flera grupper. Man anväder Onyons MAC-adress som id för att skapa kontot. Dessa gruppers namn syns sedan i displayen.
Jag hade nog valt 6 ohm, men det finns säkert folk som kan det här bättre som har en annan idé!Hej, jag är snart ägare till en 609'a och jag kommer till en början att använda den till ett canton cd 10 paket. Dessa högtalare har en impedans på 4 till 8 ohm. Vilket värde ska jag ställa högtalarna i förstärkaren på, 4 eller 6 ohm?
MVH/Pelle
Postad 13 February 2012 - 10:14
Postad 13 February 2012 - 20:18
Genom att skapa ett konto hos Onkyo kan Du skapa favoriter och lägga kanalerna i en eller flera grupper. Man anväder Onyons MAC-adress som id för att skapa kontot. Dessa gruppers namn syns sedan i displayen.
Pratar du om radio-stations favoriter och grupper eller vad är det man kan skapa om man fixar ett konto?
Postad 13 February 2012 - 22:16
Ja precis! Jag har skapat ett konto och registrerat min 609a på Onkyos hemsida. Men jag hittar inget alternativ för att skapa grupper m.m.Pratar du om radio-stations favoriter och grupper eller vad är det man kan skapa om man fixar ett konto?
Postad 14 February 2012 - 11:46
Postad 14 February 2012 - 18:09
Postad 14 February 2012 - 22:06
Fråga:
Går det att fixa någon slags lyric addon till spotifyn till 609an? Så att det visas lyrics
Postad 15 February 2012 - 10:22
Det tvivlar jag starkt på, det kräver ett mjukvarustöd och vad jag vet så finns inga addons eller plugin som man kan använda för sin Onkyo, inte i dagsläget i alla fall!Jag antar att du har pure audio på? Då sparar den all ström etc och kör bara på pure audio.
Fråga:
Går det att fixa någon slags lyric addon till spotifyn till 609an? Så att det visas lyricsBör väl gå på något sätt då den är uppkopplad till internet?
Postad 15 February 2012 - 12:38
Postad 17 February 2012 - 20:22
/Mange
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
28 bilder
209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna