Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mirage surrar

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2012 - 20:46

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hejsan

Ska till och köpa omnipolära högtalare så har tittat lite på mirage utbud. Men hittar 2st olika runt samma prisklass men vet inte vad skillnaden är på dessa.

Högtalarna det gäller är

Mirage OS3 Sat
Mirage Omnisat sat

Länk till produktjämförelse

https://www.prisjakt...j=975275,413881

Vad kan det vara för skillnad på dessa?

Väldigt tacksam för hjälp

Mvh dan_88

Postad 24 January 2012 - 20:54

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Det är samma högtalare det korrekta namnet är OS3Sat den har legat under fel namn tidigare på prisjakt, Det finns ingen model som heter Omnisat sat

Postad 24 January 2012 - 20:59

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Det är samma högtalare det korrekta namnet är OS3Sat den har legat under fel namn tidigare på prisjakt, Det finns ingen model som heter Omnisat sat

Okej! då vart det genast lättare :) Tackar för ett snabbt svar

Postad 25 January 2012 - 10:36

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Har gluttat på dessa jag med, först omnisat sedan den senare.
någon som har åsikter som kanske har skaffat sig ett par?

Postad 25 January 2012 - 10:45

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Gissar att de flesta som köper dessa har icke-miragehögtalare i resten av sin setup. Fungerar det bra utan att det blir perfekt klangmatchat osv?

Postad 25 January 2012 - 11:38

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Jag kör själv ett par omnisat prestige som satelliter kombinerat med ett 5.0 från AP. Tycker personligen inte att satelliter måste vara av samma märke som t.ex. front + center då klangmatchning är viktigare fram än bak.. Förvånansvärt bra ljud i dom små rackarna är det i alla fall. . Kör dom bak för att få en diffus ljudbild bak när man tittar på film. Rekommenderas.

Postad 25 January 2012 - 13:04

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Jag kör själv ett par omnisat prestige som satelliter kombinerat med ett 5.0 från AP. Tycker personligen inte att satelliter måste vara av samma märke som t.ex. front + center då klangmatchning är viktigare fram än bak.. Förvånansvärt bra ljud i dom små rackarna är det i alla fall. . Kör dom bak för att få en diffus ljudbild bak när man tittar på film. Rekommenderas.

Har du testat andra satelliter med?

Postad 25 January 2012 - 13:35

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Har du testat andra satelliter med?

Inga andra omnipolära nej.

Postad 25 January 2012 - 13:40

Digitus
  • Digitus
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

+1, dock kör jag med OS3sat bak och resten av systemet XTZ 99.26.

Jag hade ett par "vanliga högtalare" som surrar innan, och ljudbilden blev otroligt mycket bättre på min lilla yta! Precis som fastninja säger ger de ett förvånansvärt bra ljud med en stor diffus härlig ljudbild, precis som man vill ha det i surround.

/Erik

Redigerat av Digitus, 25 January 2012 - 13:41.

Postad 25 January 2012 - 14:28

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
För att inte tala om att dom är sjukt platsbesparande jämfört med direktstrålande. Mina AP Black Pearl satelliter (om man nu kan kalla dom det då dom är lika stora som stativare) är monster jämfört med mina omnisat. Är platsbesparing viktigt så är dom klockrena. Priset är väl en smula tilltaget men tycker dom är värda det.

Redigerat av Unregistered1d33b6c9, 25 January 2012 - 14:28.

Postad 25 January 2012 - 15:28

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Inga andra omnipolära nej.

Så vad har du kört med innan, oavsett omnipolära eller ej? Och är dessa Mirage att rekommendra framför andra typer som du testat?

För att inte tala om att dom är sjukt platsbesparande jämfört med direktstrålande. Mina AP Black Pearl satelliter (om man nu kan kalla dom det då dom är lika stora som stativare) är monster jämfört med mina omnisat. Är platsbesparing viktigt så är dom klockrena. Priset är väl en smula tilltaget men tycker dom är värda det.

Och där svarade du visst i stort sätt på det jag ville veta. Plats är ju inte något man har i den änden av rummet. Bakom soffan. :)

Postad 25 January 2012 - 20:01

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Beställde igår kväll ett par OS3, Ska bli intressant o höra hur annorlunda ljudet blir mot mina direktstrålande.

Postad 25 January 2012 - 20:31

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Härligt, återkom gärna, dessa ligger på min inköpslista

Postad 25 January 2012 - 22:50

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Har ett par Os3. I mitt tycke är dom för dyra, skulle behöva låta en del bättre för att matcha högtalare i samma prisklass.
Visst, man får omnipolär teknologi, jag antar att den skillnaden ökar på priset. Jag köpte dessa på annons så jag är nöjd med mitt pris. För surround funkar dom men störde mig på klangmatchningen mot mina Dynavoice df-5.
Min Yamaha har dock en snillrik peq som kan jämna ut ljudet, funkar riktigt bra.
Spridningen är ju dess största fördel och att den är väldigt smidig att hänga upp. Behövs bara en skruv i väggen.
Jag rekommenderar att testa olika placeringar, spridningen kan öka mycket bereoende placering.
Funkar inte bra i hörn hos mig.
För mig har höjden 160 cm funkat bäst hittills, riktade uppåt.

Postad 25 January 2012 - 22:55

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Någon som vet skillnaden mellan Omnisat V2 och OS3 , om dem skilljer sig ljudmässigt ?

Postad 26 January 2012 - 10:57

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Så vad har du kört med innan, oavsett omnipolära eller ej? Och är dessa Mirage att rekommendra framför andra typer som du testat?

Skräphögtalare som jag skäms att nämna så visst, allt var egentligen bättre än det jag hade.

Postad 26 January 2012 - 14:00

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
kör med 4st OS3 som bakhögtalare.. funkar kanon med mina DF-8 golvare och DF-5 center.. bak högtalare behöver inte klangmatcha front högtalarna.. huvudsaken är att frontarna och centern gör det.. ganska obetydligt hur bakhögtalarna låter så länge de sprider ljudet bra.. och det gör OS3 med bravur.. fortfarande mkt nöjd efter 1års användning.. kände väl att de var aningen dyra.. men de är bättre än många andra surrar jag testat genom åren.

Postad 26 January 2012 - 14:08

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Ja då får man bita i det sura äpplet och köpa ett par helt enkelt. :) För montering på vägg passar de flesta fästen eller hur är dom gjorda?

Postad 26 January 2012 - 17:24

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
fästen medföljer.. går att fästa både i vägg o tak.

Postad 26 January 2012 - 21:46

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

kör med 4st OS3 som bakhögtalare.. funkar kanon med mina DF-8 golvare och DF-5 center.. bak högtalare behöver inte klangmatcha front högtalarna.. huvudsaken är att frontarna och centern gör det.. ganska obetydligt hur bakhögtalarna låter så länge de sprider ljudet bra.. och det gör OS3 med bravur.. fortfarande mkt nöjd efter 1års användning.. kände väl att de var aningen dyra.. men de är bättre än många andra surrar jag testat genom åren.

Beror nog på person. För mig är det extremt störande när ljudet ändrar karaktär bakom en. Testade mirage (OS3 sat) till mina SA Mantra 60 + center och tyckte de var för "tunna" och odetaljerade.

Men testa själv så vet du!

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 26 January 2012 - 21:46.

Postad 26 January 2012 - 21:59

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Känns som dessa är mer lättplacerade i ett vardagsrum som ej är perfekt för bio i hemmet?

Postad 26 January 2012 - 22:07

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Beror nog på person. För mig är det extremt störande när ljudet ändrar karaktär bakom en. Testade mirage (OS3 sat) till mina SA Mantra 60 + center och tyckte de var för "tunna" och odetaljerade.

Men testa själv så vet du!

odetaljerade??

skulle tro att du har fel på dina öron om du tycker att de är odetaljerade.. för att vara så små är de riktigt detaljerade enligt min åsikt.. "små högtalare med stor ljudkarraktär" skulle jag vilja säga.. följer även med bra i stereo läge om man vill ha dem med när man lyssnar på musik..

Postad 26 January 2012 - 22:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

odetaljerade??

skulle tro att du har fel på dina öron om du tycker att de är odetaljerade.. för att vara så små är de riktigt detaljerade enligt min åsikt.. "små högtalare med stor ljudkarraktär" skulle jag vilja säga.. följer även med bra i stereo läge om man vill ha dem med när man lyssnar på musik..

Jag kan bara instämma större ljud ur högtalare av den storleken är svårt att hitta de är dessutom väldigt neutrala i sin tonala klang.

Odetaljerade ???? menar du kanske att allt ljud inte kommer från exakt samma lilla punkt utan sprider sig väl

Redigerat av OMD28, 26 January 2012 - 22:17.

Postad 27 January 2012 - 09:53

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Har även önskemål om ljud i sovrum. Skulle dessa passa för montering i ett vardera hörn i taket tex? Rummet är 3x3.5m kan jag tänka mig..

Postad 27 January 2012 - 09:58

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Har även önskemål om ljud i sovrum. Skulle dessa passa för montering i ett vardera hörn i taket tex? Rummet är 3x3.5m kan jag tänka mig..

Funkar bra!

Postad 27 January 2012 - 10:32

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Funkar bra!

Låter fint. Får ta och börja med bakre i vardagsrum och se om jag gillar ljudet.. svårt att tänka jag inte skulle göra så iofs.

Postad 27 January 2012 - 16:14

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Kör med OS3 jag med, monterade på bakväggen upponer.
Sprider ljudet väldigt bra och klart även fast utrymmet är lika med noll mellan vägg och soffa.

Finns en hel del bilder på dom i gallerierna här på forumet.

Postad 27 January 2012 - 18:43

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Det är alltså bara min subjektiva åsikt!
Vid ett par omplaceringar (öronhöjd funkade kalas bra) hittade jag en placering som gjorde att dom smälte bättre in i ljudbilden.
Hellre lägre än över, beroende på hur långt det är till högtalarna.
Tycker alltså att dom låter sämre än framhögtalarna, men det kan också bero på att dom är ganska färska.
Jag är nöjd med OS3 överlag, den är faktiskt ganska liten. För storleken spelas dom bra.
Skulle såklart hellre vilja en matchande, men man kan inte få allt i världen. :-)

Postad 27 January 2012 - 19:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Det är alltså bara min subjektiva åsikt!
Vid ett par omplaceringar (öronhöjd funkade kalas bra) hittade jag en placering som gjorde att dom smälte bättre in i ljudbilden.
Hellre lägre än över, beroende på hur långt det är till högtalarna.
Tycker alltså att dom låter sämre än framhögtalarna, men det kan också bero på att dom är ganska färska.
Jag är nöjd med OS3 överlag, den är faktiskt ganska liten. För storleken spelas dom bra.
Skulle såklart hellre vilja en matchande, men man kan inte få allt i världen. :-)

Om du kommer över öronhöjd ska du vända dem upp och ner

Postad 28 January 2012 - 12:39

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma större ljud ur högtalare av den storleken är svårt att hitta de är dessutom väldigt neutrala i sin tonala klang.

Odetaljerade ???? menar du kanske att allt ljud inte kommer från exakt samma lilla punkt utan sprider sig väl

Jag menar att de är odetaljerade. Ljudet blir "Utsmetat". Saker som vatten som plaskar osv. blir en stor "massa" istället för att man hör dropparna som regnar ner, raketer som swischar förbi tappar många ljud främst i diskanten + tryck, pistolskott och hylsor som ramlar blir tillbakadraget, vissa delar av klangen saknas helt. Överlag lät de väldigt ljust i mitt rum, även om de delades vid 80hz. De kanske låter bra för att vara så små, men enligt mig är de inte fullgoda som bakhögtalare i ett större system. Alla tycker dock olika och detta är min personliga åsikt ;)

Postad 28 January 2012 - 12:53

spackel
  • spackel
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
os3sat är verkligen ett par högtalare man ska testa ordentligt hemma innan köp, Efter ett snabbt test vid spel tyckte jag dom var kanon..men efter att sett några filmer så tyckte jag inte alls om dom lika mycket. Tycker att traditionella högtalare ger en mer "korrekt" och tydlig ljudbild, Det slutade med att jag testade Canton gle 430.2 samt 420.2 och föll för gle 420.2. Så se till att få öppet köp på dessa först!

Postad 28 January 2012 - 13:19

_78
  • _78
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kör med Os3 som surrar och är verkligen helnöjd. Har dock bara Klipsch egna surrar att jämföra med (RS-52), men tillsammans med ett par RF-7:or och en RC-62:a så tycker jag dom leverarar ett riktigt gediget ljud.

Utrymmet i mitt rum är ganska litet (4 x 3 5m) och i ett större rum kan jag mycket väl tänka mig att en större surre vore att föredra.
Men sett till storlek, placeringsmöjlighet och ljud, i mitt fall, tycker jag detta är ett enastående alternativ.

Priset kan man alltid diskutera, tycker nog det är lite i överkant.
Men sett till det stora hela anser jag mig utan tvekan kunna rekommendera dessa högtalare.

Postad 28 January 2012 - 19:53

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag menar att de är odetaljerade. Ljudet blir "Utsmetat". Saker som vatten som plaskar osv. blir en stor "massa" istället för att man hör dropparna som regnar ner, raketer som swischar förbi tappar många ljud främst i diskanten + tryck, pistolskott och hylsor som ramlar blir tillbakadraget, vissa delar av klangen saknas helt. Överlag lät de väldigt ljust i mitt rum, även om de delades vid 80hz. De kanske låter bra för att vara så små, men enligt mig är de inte fullgoda som bakhögtalare i ett större system. Alla tycker dock olika och detta är min personliga åsikt ;)

Jag förstår vad du menar jag upplever det ungefär på samma sätt , men tolkar det positivt.

När jag står ute en regning dag så hör jag inte en droppe utan en sårlande regn runt omkring mig.

Jag vet inte vad du menar med att raketer tappar många ljud,

Men jag upplever just den lite större och diffusa ljudbilden som dessutom består av ganska många reflektioner som mer realistiskt. när jag hör olika ljud i verkligheten utomhus är det extrem sällan jag upplever att det kommer från en punkt som är 1 tum som en typisk diskant är.

En direkt strålande kanske imponerar mer , men jag personligen föredrar ett som jag upplever det större och mindre punktformat ljud.

jag säger inte att du har fel eller att jag har rätt, jag brukar säga att det finns omkrig 7 miljarder olika uppfattningar om bra ljud bland jordens befolkning.

Postad 29 January 2012 - 08:37

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Jag tycker direktstrålande högtalare låter dåligt som surrar. Dipol eller som dessa mirage ska de va, vet att ino gör något liknande för Surrar

Postad 30 January 2012 - 21:24

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Väntar fortfarande på mina Mirage OS3 som jag la beställning på för en vecka sedan nu!

Någon som har erfarenhet av http://www.avljudobild.se/

Postad 31 January 2012 - 00:33

byterider
  • byterider
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har idag OS3or monterade på varje sida av soffan som står kloss mot bakväggen. Har varit ganska så nöjd med detta men har börjat funderat lite på att uppdatera till 6.1 eller 7.1. Det jag funderar på är vad som skulle funka bäst

1 extra OS3CC i mitten och köra 6.1.. Dock så kommer den hamna mitt i ett fönster. Kanske skulle gå att fixa nått i taket men där har man ju projjen med

1 extra OS3 mitten.. Är ju toppen att dom säljs styckvis

2 st extra OS3or och köra 7.1 men detta alternativ känns kanske lite mycket då rummet bara är 3.9m brett..

Vilken tror ni kommer funka bäst med tanke på pris etc.

Postad 31 January 2012 - 08:23

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på att skaffa någon av dessa själv. Har ett par Canton gle 410 nu som jag är väldigt nöjd med, fast efter att ha flyttat till en lägenhet med betydligt större vardagsrum har jag ingen sidovägg åt ena hållet och det funkar därför inge vidare med dessa längre.

Letar i första hand ett par begagnade 0s3, tycker de är lite väl dyra iaf för min plånbok ljust nu.

Postad 31 January 2012 - 14:53

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av http://www.avljudobild.se/

Tror det var där jag beställde, inga problem då iaf.. ungefär 1 år sen.

Letar i första hand ett par begagnade 0s3, tycker de är lite väl dyra iaf för min plånbok ljust nu.

Lycka till, tror jag aldrig sett några beg.
iofs inte tittat varje dag, men relativt ofta iaf.

Postad 31 January 2012 - 14:56

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Lycka till, tror jag aldrig sett några beg.
iofs inte tittat varje dag, men relativt ofta iaf.

Har letat i 6 månader....

Postad 31 January 2012 - 15:48

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Har letat i 6 månader....

Hoppas inte mycket tid lagts på letandet, så är det nog billigare att handla nytt. :)

Postad 31 January 2012 - 18:36

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Nu är dom på gång iallafall, fick på mailen nyss att dom är skickade :D

Postad 02 February 2012 - 23:04

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Råkar inte vara någon som äger dessa och bor i örnsköldsvik ? SKulle verkligen vilja höra dessa.

Postad 05 February 2012 - 13:14

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Dom här borde man väl egentligen kunna få tag på från Tyskland för ett något bättre pris, någon som kollar upp dem på någon shop där?

Postad 05 February 2012 - 18:15

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Har nu fått hem mina OS3 och kört några filmer och kan bara säga att dessa är helt underbara som surround högtalare, Kommer inte byta ut dessa på ett bra tag! är kanon nöjd och sen att dom är inte så stora men ändå ger ett ''stort'' ljud av sig eller hur man nu ska förklara ger ett stort plus. Är mer än nöjd :D

Postad 05 February 2012 - 18:27

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
kul att du blev nöjd.. grattis till ett bra köp !

Postad 29 March 2012 - 20:52

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Har själv haft min ett par dagar nu och måste säga: WOW
Vilken skillnad mot mina gamla surrar.
Dessa slår dem med häst längder...

Postad 31 March 2012 - 11:43

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Hur fungerar dessa för musik? Jag har idag en Cambridgeförstärkare och en Airport Express som jag spelar musik genom från mobilen. Använder DACen i Airporten. Ljudet går ut till ett par Dali-högtalare från början av 90-talet och jag tycker detta låter tillräckligt bra för mig. Jag övervägen att satsa på en Denon AVR1912 då jag i slutet av April kommer flytta till en större lägenhet och vill ha bättre ljud i filmer. Tanken är då att skrota det gamla systemet men jag är orolig för att musik ska låta konstigt i dom omnipolära högtalarna, alltså när jag använder dom som ett 2.1-system. Någon har erfarenheter från att köra Omisat runt om?

Postad 30 May 2012 - 09:26

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag undrar samma sak som hajpojken... hur funkar dessa till ren stereolyssning - någon?

Postad 08 June 2012 - 15:39

micke1234
  • micke1234
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Lyssnade en snabbis på enbart os3 på ljudkällarn förra veckan och blev riktigt imponerad.
Blev ju till och med lite bas i de små rackarna :-)

Köpte ett par som surrar till mitt system.

Ska kolla om ja orkar skruva ner dem och lyssna på dem med subben i helgen.

Blev ju själv lite nyfiken på hur de låter med en subb.

Postad 21 August 2012 - 12:59

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan få tag i dessa högtalare?
Sett att Ljudkällarn har, fast enbart i vitt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.