Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE46D7005 och UE46D8005

1003 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung D8005 55" LED TV - UE55D8005 (TV) 7 7.279068 (42) Inga priser
Samsung D7005 55" LED TV - UE55D7005 (TV) 3 7.449998 (19) Inga priser
Samsung UE46D8005 (TV) 7 8.939392 (32) Inga priser
Samsung D7005 46" LED TV - UE46D7005 (TV) 6 7.974358 (38) Inga priser
Samsung D8005 40" LED TV - UE40D8005 (TV) 4 6.749998 (3) Inga priser
Samsung D7005 40" LED TV (TV) 3 8.75 (3) Inga priser
Samsung SSG-3100GB (3D-glasögon) 3 7.749998 (3) Inga priser
Samsung SSG-3300CR (3D-glasögon) 3 6.5 (1) Inga priser
Samsung SSG-3300GR (3D-glasögon) 2 (0) Inga priser
Samsung SSG-3700CR (3D-glasögon) 3 8.333332 (2) Inga priser
Samsung D6327 46" (TV) 4 8.374998 (7) Inga priser
Samsung SSG-P31002 (3D-glasögon) 2 7.666666 (2) Inga priser
Samsung D8005 (TV) 7 7.4 (4) Inga priser
Samsung SSG-3050GB (3D-glasögon) 4 7.666666 (2) Inga priser
Samsung SSG-P30502 (3D-glasögon) 6 (0) Inga priser
Samsung F8005 46" LED TV - UE46F8005 (TV) 9 8.519998 (24) Inga priser
27 relaterade trådar
Samsung Plasma TV 2013 (868 inlägg) 2 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 8 år sedan
Bra val på 75"? Samsung, LG eller vad? (49 inlägg) 9 år sedan
Hur står dig en dyrare tv som är några år mot en nyare billig? (5 inlägg) 10 år sedan
Sämre bild med kortmodul? (6 inlägg) 10 år sedan
Samsung LCD/LED 2013 (1150 inlägg) 10 år sedan
UE46F8005 tappar internet på netflix (16 inlägg) 11 år sedan
Röstning. Ni som köpt Samsung LCD D8005 i 46 alt 50 " har ni (109 inlägg) 11 år sedan
Textning i 3D ? (3 inlägg) 12 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 12 år sedan
Samsung UE-50F6505 VS Sony KDL-47W805 (2 inlägg) 13 år sedan
Köpråd Sharp LC-60LE741S (+2 Samsung +1 Sharp) (181 inlägg) 13 år sedan
Stora problem med ghosting (?) i min samsung UE55D8005 / (UE55D7005) (15 inlägg) 13 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 13 år sedan
3D-brillor, kan man välja fritt? (4 inlägg) 13 år sedan
Känns detta igen? "Värd ställer in för uppdatering" (UE55D8005) (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic VT30 vs. Samsung D8005 (132 inlägg) 14 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 14 år sedan
Köpråd kring 60 tum (23 inlägg) 14 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 14 år sedan
TV-modeller med inbyggd DVB-T2 (41 inlägg) 14 år sedan
dvb-t2 (11 inlägg) 14 år sedan
Samsung 46 UE46D6327 tankar (13 inlägg) 14 år sedan
Samsung UE46D8005 och ljud på HD-kanaler Boxer? (14 inlägg) 14 år sedan
40tums skärm till datorn och för att se tv (5 inlägg) 14 år sedan
Samsung D65XX vs D7XXX vs 8XXX vs other (1 inlägg) 15 år sedan

Postad 12 October 2011 - 12:47

danneber
  • danneber
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jodå, sorgkanter allt som oftast beroende på format men man kan zooma ut över hela ytan om man står ut med lite långa ansikten :--)

Aha men om ja tar 16:9 samma får jag samma inställning som om jag kör wide, dvs hela skärmen fylls

Postad 13 October 2011 - 01:07

del_ete
  • del_ete
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Alla apparater som avger ljus hotas av inbränning. Det fodras bara tid och tålamod.

Tack för informationen, den hjälpte mig att förstå problemets vidd ;D   Jag sökte vidare och fann http://en.wikipedia....d_OLED_displays som bekräftar att LCD/LED-skärmar också har problemet med inbränning, men med försiktighet så är inbränningen bara transient medan plasma lättare får permanenta skador. Jag valde en LCD-skärm då jag vill ha bra bild i fullt dagsljus, samt kunna använda skärmen som datormonitor. Men än förstår jag inte vad "försiktig" och "för länge" betyder. Om jag inte hade haft dessa krav så hade jag naturligtvis valt en plasmaskärm eller en projektor.  Många skriver i denna tråd och parallelltrådar om artefakter som "clouding" som de upplever när de betraktar skärmen i ett mörklagt rum. Jag trodde att om man kan/vill ha rummet nersläckt så väljer man en plasmaskärm; det enda man förlorar är en högre strömförbrukning, alla andra parametrar är till plasmans fördel. Och man kan köpa *mycket* ström för prisskillnaden mellan LCD/LED och plasma!

Postad 14 October 2011 - 17:32

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

jag är grymt kass på denna teknik, men brukar inte 16:9 ha en svart rand i över och underkant?

Och är det någon som vet om man får någon bildskillnad om man har CI+ eller vanlig CA modul :)

Nä, TVn är 16:9, tittar du på en sändning i 16:9 täcks hela bilden. Om du får avrta kanter i över och nederdel kollar du på en "biofilm" som har en annan aspect ratio...

Postad 17 October 2011 - 17:06

ixhumariz
  • ixhumariz
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
hur är upplevelsen när man spelar ps3 med 3d ?? hur är det med 3d i övrigt ..blir man yr eller inte ? klarar man av att titta på en hel film? finns det ghostning? eller är allt perfekt? då menar jag på ue46d8005

Redigerat av ixhumariz, 17 October 2011 - 17:07.

Postad 18 October 2011 - 10:52

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

hur är upplevelsen när man spelar ps3 med 3d ?? hur är det med 3d i övrigt ..blir man yr eller inte ? klarar man av att titta på en hel film? finns det ghostning? eller är allt perfekt? då menar jag på ue46d8005

Jag har UD55"D8005 andra exemplaret, den hade en del defekter i bild såsom denna tråd beskriver, min nuvarande är perfekt & jag är helnöjd. Konvertering 2D --> 3D funkar bra men ger INTE det djup man får vid verkliga 3D filmer/spel. Har GT5 vilket stöder 3D i PS3 och i ärlighetens nams spelar jag hellre den effekten inkopplad, dels så lgger effekten mest på interiör-delen i bilen och vidare så går det inte lika fort... varför vet jag inte, dock är effekten bra med vyn innifrån bilen. Övriga spel har jag bara som konvertering och ger som sagt bara en förbättrad djupkänsla.

Har hört att man vid långvarit tittande speciellt med aktiva 3D glasögon kan bli påvärkad dock har jag själv inte upplevt något sånt men jag har begränsat tittandet till max 1 film.

Postad 18 October 2011 - 19:16

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Det finns mycket ghosting, clouding, pixelering! hämskt upplevelse. Kommer att reklamera min hos samsung och driva ärandet till reklemationsnämnden om de inte accepterar!

Jag har UD55"D8005 andra exemplaret, den hade en del defekter i bild såsom denna tråd beskriver, min nuvarande är perfekt & jag är helnöjd. Konvertering 2D --> 3D funkar bra men ger INTE det djup man får vid verkliga 3D filmer/spel. Har GT5 vilket stöder 3D i PS3 och i ärlighetens nams spelar jag hellre den effekten inkopplad, dels så lgger effekten mest på interiör-delen i bilen och vidare så går det inte lika fort... varför vet jag inte, dock är effekten bra med vyn innifrån bilen. Övriga spel har jag bara som konvertering och ger som sagt bara en förbättrad djupkänsla.

Har hört att man vid långvarit tittande speciellt med aktiva 3D glasögon kan bli påvärkad dock har jag själv inte upplevt något sånt men jag har begränsat tittandet till max 1 film.

Hej, vilka problem blev du av med i den andra exemplaret? Tack på förhand!

Postad 18 October 2011 - 20:06

kewbab
  • kewbab
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet om man kan få ut ljudet via hdmi till t.ex sin receiver på dessa modeller.
På detta vis hade man kanske kunnat dra bara en kabel till receivern. Kommer inte ihåg vad detta kallas...

Alltså en hdmi till tv<->receiver där jag kan få ut ljudet när jag t.ex kollar på tv. Är detta möjligt?

Postad 19 October 2011 - 08:48

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Hej,

Någon som vet om man kan få ut ljudet via hdmi till t.ex sin receiver på dessa modeller.
På detta vis hade man kanske kunnat dra bara en kabel till receivern. Kommer inte ihåg vad detta kallas...

Alltså en hdmi till tv<->receiver där jag kan få ut ljudet när jag t.ex kollar på tv. Är detta möjligt?

Det är möjligt om du har HDMI 1.4 med audio return

Det finns mycket ghosting, clouding, pixelering! hämskt upplevelse. Kommer att reklamera min hos samsung och driva ärandet till reklemationsnämnden om de inte accepterar!

Hej, vilka problem blev du av med i den andra exemplaret? Tack på förhand!

problemen som behandlats på denna tråd såsom moln & genom-blödning, skuggning osv. Tror jag hade det mesta i den "gamla" skärmen men inget i den nya :-)

Postad 19 October 2011 - 16:24

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

problemen som behandlats på denna tråd såsom moln & genom-blödning, skuggning osv. Tror jag hade det mesta i den "gamla" skärmen men inget i den nya :-)

OK, tack för info. Har Samsung uppdaterat modellen ? dvs. erkänt ett fel i de "gamla" skärmerna ?

Postad 19 October 2011 - 21:57

trekis
  • trekis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Har det på min och inställt på receiver men får inget ljud från tv utan får använda optisk kabel.

Postad 20 October 2011 - 05:47

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har det på min och inställt på receiver men får inget ljud från tv utan får använda optisk kabel.

Du måste ha det inställt på tv:n oxå vidare så tror jag det krävs en HDMI kabel ver. 1.4 (det är jag inte säker på)

OK, tack för info. Har Samsung uppdaterat modellen ? dvs. erkänt ett fel i de "gamla" skärmerna ?

Nej Samsung håller lotteriet igång, dvs har du tur får du en perfekt skärm annars får din tur förlita sig på handlarens goda omdömme, min skärm hade även en skruv llossad därför fick jag byta. (det var en glipa i panelen)

Redigerat av hotroa, 20 October 2011 - 06:05.

Postad 20 October 2011 - 07:40

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Fick en ny uppdatering till 8005:an igår...någon som vet vad den "innehölll"? Synd att Samsung är så dåliga på att beskriva detta...!

Postad 20 October 2011 - 07:56

trekis
  • trekis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Du måste ha det inställt på tv:n oxå vidare så tror jag det krävs en HDMI kabel ver. 1.4 (det är jag inte säker på)

Har en HDMI kabel ver. 1.4 men vad jag kan se så finns där inget i menyerna på tv för att ändra det.

Postad 20 October 2011 - 08:02

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har en HDMI kabel ver. 1.4 men vad jag kan se så finns där inget i menyerna på tv för att ändra det.

Tror man måste ha inst. Högtalare = TV i ljud-menyn vidare så ställde jag in min Hembioanläggning att ta emot ljud via HDMI (RIHD=on)

Det ska iaf. fungera så leta fram rätt funktioner :-) Lycka till

Fick en ny uppdatering till 8005:an igår...någon som vet vad den "innehölll"? Synd att Samsung är så dåliga på att beskriva detta...!

Hur vet man om man fått en uppdatering om man har läget auto på samt inte antecknat ver. man för tillfället har, går det ens?

Postad 20 October 2011 - 08:24

trekis
  • trekis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Den står som externa högtalare också men får inte det att funka på min iaf. Sen så är RIHD (Remote Interactive over HDMI) Onkyo svar på samsung
anynet vilket gör att du kan höja volymen exp på tvens fjärrkontroll så höjs ljudet på förstärkaren.

Redigerat av trekis, 20 October 2011 - 08:24.

Postad 20 October 2011 - 08:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Finns inte ens nått som heter "version 1.4" kabel. HDMI-kablar delas inte in efter versionsnummer.

Enl manual så är det "Mottagare:På" samt "HDMI IN 2 (ARC)" som måste användas för att det ska funka (plus ev inställning i stärkaren).

Postad 20 October 2011 - 09:36

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Tror man måste ha inst. Högtalare = TV i ljud-menyn vidare så ställde jag in min Hembioanläggning att ta emot ljud via HDMI (RIHD=on)

Det ska iaf. fungera så leta fram rätt funktioner :-) Lycka till

Hur vet man om man fått en uppdatering om man har läget auto på samt inte antecknat ver. man för tillfället har, går det ens?

Jag fick i alla fall en frågan om jag ville installera en "uppdaterad programvara" (kommer inte ihåg exakt vad det stod men något sånt i alla fall) på TV-skärmen när jag satte på den igår. Tror man kan ställa in så TVn själv söker efter ny programvara.

Postad 21 October 2011 - 08:05

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Finns inte ens nått som heter "version 1.4" kabel. HDMI-kablar delas inte in efter versionsnummer.

Enl manual så är det "Mottagare:På" samt "HDMI IN 2 (ARC)" som måste användas för att det ska funka (plus ev inställning i stärkaren).

Pacman var hämtar du din information om att det INTE finns verisions nummer på HDMI kablarna?
Det finns visst olika verisioner på HDMI där dom ändre har 1,2. och dom som säljs överallt i dag har 1.3. Dock för att få Audio return och andra funktioner att fungera behöver man en HDMI kabel med verision 1.4.

citat taget från art 98-664 på Kjell & companys hemsida.

"HDMI 1.4 är den kommande standarden. Den möjliggör bland annat högre upplösning och har en returkanal för ljud samt ett nytt 3D-stöd. En av de främsta fördelarna är att det med HDMI 1.4 går att skicka bild-, ljud- och nätverkssignal i samma kabel. För denna funktion krävs det att apparaterna är utrustade med HDMI 1.4 samt en HDMI 1.4-kabel. Kabeln är fullt bakåtkompatibel med äldre versioner."

Så förvirra inte stackarn om du inte är helt säker på vad du snackar om.

/ Alex

Postad 21 October 2011 - 08:09

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Pacman var hämtar du din information om att det INTE finns verisions nummer på HDMI kablarna?
Det finns visst olika verisioner på HDMI där dom ändre har 1,2. och dom som säljs överallt i dag har 1.3. Dock för att få Audio return och andra funktioner att fungera behöver man en HDMI kabel med verision 1.4.

citat taget från art 98-664 på Kjell & companys hemsida.

"HDMI 1.4 är den kommande standarden. Den möjliggör bland annat högre upplösning och har en returkanal för ljud samt ett nytt 3D-stöd. En av de främsta fördelarna är att det med HDMI 1.4 går att skicka bild-, ljud- och nätverkssignal i samma kabel. För denna funktion krävs det att apparaterna är utrustade med HDMI 1.4 samt en HDMI 1.4-kabel. Kabeln är fullt bakåtkompatibel med äldre versioner."

/ Alex

Fast det har väl inte med Hdmi kabeln att göra. Är väl utrustningen i övrigt som måste ha stöd för 1.4 versionen av Hdmi. Tex receivern, Tvn osv.

Sedan kan du köra med en hdmi kabel som det på förpackningen står 1.3 i dessa apparater och du kommer få full fuktionalitet.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 21 October 2011 - 08:13.

Postad 21 October 2011 - 08:15

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Nej Samsung håller lotteriet igång, dvs har du tur får du en perfekt skärm annars får din tur förlita sig på handlarens goda omdömme, min skärm hade även en skruv llossad därför fick jag byta. (det var en glipa i panelen)

Just det... precis som PacMan skrev så måste du använda HDMI ingång 2 i TV:n (ARC) AudioReturnChannel dom andra ingångarna stöder inte retur ljud.

HDMI Kvalitetskablar kan vara märkta med versíonsnummer.

Postad 21 October 2011 - 08:43

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Fast det har väl inte med Hdmi kabeln att göra. Är väl utrustningen i övrigt som måste ha stöd för 1.4 versionen av Hdmi. Tex receivern, Tvn osv.

Sedan kan du köra med en hdmi kabel som det på förpackningen står 1.3 i dessa apparater och du kommer få full fuktionalitet.

/Fredrik

Alla delar i ledet måste stödja användning av 1.4. dock gör alla nyare tv aparater oftast det. Men om du inte har en 1.4 kabel kan inte HDMI kabeln skicka något ljud till förstärkaren bara andra hållet. Kan dra en jämförelse. Om du har gigabit nätverkskort på din dator och din router Men använder en kabel som bara klarar 100mb/s då får du inte ut mer än 100mb/s utan måste använda en kabel anpassad för gigabit.

/ Alex

Postad 21 October 2011 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Kasta inte sten i glashus nu. Eftersom du, precis som kjell & co, uppenbarligen helt saknar kunskap i ämnet borde du inte uttala dig alls.

Det finns visst olika verisioner på HDMI

Det finns olika versioner av hdmi-protokollet (vad och i vilken form data ska skickas) ja, det är inte applicerbart på kablarna. Tvärtom står det tydligt i licensreglerna för hdmi att det INTE är tillåtet att marknadsföra kablar efter versionsnummer.

Från hdmi.org:

Will any of the new HDMI 1.4 features require a new cable?

The HDMI Ethernet Channel feature will require a new cable that supports this functionality, either a Standard HDMI Cable with Ethernet or a High Speed HDMI Cable with Ethernet, depending on the maximum resolution to be supported. The Automotive Connection System will also employ a new class of cable, the Standard Automotive HDMI cable, which is designed specifically for automotive use. All of the other new HDMI 1.4 features will be compatible with the existing categories of cables.

Will I need a new cable to support Audio Return Channel functionality?

No. Audio Return Channel -enabled devices can be connected via all the existing categories of HDMI cables.

Rent tekniskt är det så att ARC använder ett stift som tidigare inte haft någon användning. Detta stift har dock varit en del av hdmi-interfacet sen version 1.0 dagar (cirka år 2005).

Redigerat av pacman, 21 October 2011 - 09:07.

Postad 21 October 2011 - 08:51

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Tror ändå du har fel Allebusig. Alla apparater i kedjan måste stödja hdmi 1.4. Men tror inte man behöver en viss 1.4 hdmi kabel, går nog lika bra med en annan.

Men är inte säker , därför klämde jag in ett liten "väl" i mitt förra inlägg.

/Fredrik

Postad 21 October 2011 - 08:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

HDMI Kvalitetskablar kan vara märkta med versíonsnummer.

Ja iaf om det bryter mot licensreglerna. Gäller ju iofs icke kvalitetskablar med. :)

Adopters may no longer use HDMI version numbers in the labeling, packaging, or promotion of any cable product.

http://www.hdmi.org/...k_logo_pub.aspx

Postad 21 October 2011 - 09:01

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ja iaf om det bryter mot licensreglerna. Gäller ju iofs icke kvalitetskablar med. :)

http://www.hdmi.org/...k_logo_pub.aspx

Okej my bad. Men då finns det egentligen ingen anledning att sälja kablar med 1,4 om man inte är ute efter nätverk?

Ber om ursäkt för mina tidigare påhopp.

/ Alex

Postad 21 October 2011 - 09:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Alla apparater i kedjan måste stödja hdmi 1.4.

Det där är egentligen inget bra sätt att uttrycka sig.

För vad betyder "stödja hdmi 1.4"?
Betyder det att apparaten stödjer allt som finns definerat i 1.4? Det gör INGEN apparat.
Betyder det att apparaten stödjer minst EN funktion ur 1.4? Om ja, vilken/vilka funktion då?

När det gäller HDMI så är det inte version som ska leta efter, utan funktion. För att ARC ska funka så är det således följande som gäller:
"Alla apparater i kedjan måste stödja funktionen hdmi ARC"

Denna tråd är ett praktexempel på att "stödja hdmi 1.4" inte duger. Samtliga hdmi-ingångar på Samsung tv:n "stödjer hdmi 1.4" (i betydelen de stödjer minst en hdmi 1.4 funktion) men bara EN ingång stödjer ARC. Att snurra in sig på versionsnummer är således poänglöst, att snurra in sig på funktion däremot, det funkar.

Ursäkta tjatet men missförstånden och felaktigtheterna runt hdmi har duggat väldigt tätt på detta forum, det är på tiden att folk lär sig. ;)

Redigerat av pacman, 21 October 2011 - 09:16.

Postad 21 October 2011 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men då finns det egentligen ingen anledning att sälja kablar med 1,4 om man inte är ute efter nätverk?

Säljer man en kabel som stödjer ethernet så säljer man den som "with Ethernet". Att blanda in versionsnummer är bara fel.

Med det sagt, är det nån som vet nån apparat som stödjer funktionen hdmi ethernet?

Ber om ursäkt för mina tidigare påhopp.

Dee ä helt ok. :)

Redigerat av pacman, 21 October 2011 - 09:07.

Postad 21 October 2011 - 09:06

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hehe man känner sig så liten ibland. Borde läst mer innan jag uttalade mig om hurvida det var men tack för att du skrev hur verkligheten var alltid lär man sig någonting nytt. Men så det finns altså plats för en mängd flera funktioner i en kabel med 1.4 om man skulle vilja i framtiden?

Postad 21 October 2011 - 09:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vet inte vad "i en kabel med 1.4" är för nått så jag kan inte svara på den frågan. ;) (för att verkligen hamra in poängen :))

Men ja, dagens hdmi-kablar kommer säkerligen kunna hantera/överföra ännu fler fuktioner allt eftersom protokollet utökas (v1.5 osv) ja. Om det var det du fråga. :)

Postad 21 October 2011 - 09:19

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Det där är egentligen inget bra sätt att uttrycka sig.

Poängen med mitt inlägg var att det inte var kabeln utan övrig utrustning som skulle ha stöd för 1.4. Även om jag enligt dig inte uttryckte mig helt korrekt. Och sen var jag inte 100% säker heller.

Tittar man på en receivers spec måste det ju stå 1.4 i den, eller?

Även om det kanske inte innebär stöd för ALLT i 1.4. Men tror att produkten i den flesta fall har stöd för Audio Return Channel.

/Fredrik

Postad 21 October 2011 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tittar man på en receivers spec måste det ju stå 1.4 i den, eller?

Det får (snart) inte ens stå 1.4, från länken ovan:

Limited Use of Version Numbers for Non-Cable Products

Effective as of January 1, 2012, all non-cable products cannot make any reference to HDMI version numbers. Until that time Adopters can use HDMI version numbers only when the feature or features associated with that HDMI version number is clearly specified. For instance, a manufacturer can describe a product as featuring HDMI® v.1.4 with Audio Return Channel and HDMI Ethernet Channel; but may not describe a product as being HDMI® v.1.4 compliant

Dvs, de vill komma bort från version och framhäva funktion, helt rätt tänkt av dem.

Redigerat av pacman, 21 October 2011 - 09:30.

Postad 21 October 2011 - 09:31

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Det ska alltså inte stå hdmi version 1.4 på produkterna utan typ stöd för ARC?

/Fredrik

Postad 21 October 2011 - 09:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Precis.

Det kommer säkerligen ta en jäkla tid innan tillverkarna lär sig. Och ännu längre innan konsumenterna är med på tåget. :)

Redigerat av pacman, 21 October 2011 - 09:35.

Postad 21 October 2011 - 10:40

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Törs man lägga HDMI åt sidan och kommentera funktionen Motion Plus i TV:n.....

Har som sagt en UD55"D8005 (min andra) och har märkt av slöheten i tv:n framför allt i spel där TV funktionen "spel-läge" har varit absolut nödvändigt, vidare så har jag vid uppspelning från mediaspelare märkt av en del "lagg" småhack i bilden samt ljudfördröjning jkag aldrig märkt förut med gamla tv:n. Genom att koppla bort funktionen Motion Plus så har bilden blivit följdsam och utan hack dock så är synkningen med ljudet fortfarande dålig, detta har jag fixat genom Hembioanl. 125ms fördröjning???? otroligt mycket enl. mig.

Någon annan här som har erfarenhet i ovanstående?

Postad 21 October 2011 - 13:28

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Törs man lägga HDMI åt sidan och kommentera funktionen Motion Plus i TV:n.....

Har som sagt en UD55"D8005 (min andra) och har märkt av slöheten i tv:n framför allt i spel där TV funktionen "spel-läge" har varit absolut nödvändigt, vidare så har jag vid uppspelning från mediaspelare märkt av en del "lagg" småhack i bilden samt ljudfördröjning jkag aldrig märkt förut med gamla tv:n. Genom att koppla bort funktionen Motion Plus så har bilden blivit följdsam och utan hack dock så är synkningen med ljudet fortfarande dålig, detta har jag fixat genom Hembioanl. 125ms fördröjning???? otroligt mycket enl. mig.

Någon annan här som har erfarenhet i ovanstående?

Inte märkt det direkt på det sättet men jag läste Flatpanels test av modellen och dom påpekade speciellt att man skulle koppla bort Motion Plus när man spelade eller kollade på Bluray, det minskade lagget/responstiden avsevärt tydligen.

Postad 23 October 2011 - 20:32

Unregistereda04d67fb
  • Unregistereda04d67fb
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Någon här som testat usb-inspelning på d7005 eller d8005?
Tänkte mest hur gränssnittet ser ut? Väljer man de program man vill spela in i en lista? Och kan man isf ställa in så att den automatiskt spelar in alla program med samma namn? (tex en serie)
Kan tv-n ställas i stand-by-läge och att den börjar spela in automatiskt när programmet börjar som man vill spela in? Eller måste tv-n vara "igång" ?

Tacksam för svar från någon som testat, har letat denna information men verkar omöjligt att finna...

Postad 24 October 2011 - 19:08

EvilEye
  • EvilEye
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena
fick hem 8005:an förra veckan och funderar nu på att kasta ut ComHem och kasta upp en parabol på kåken.

Canal Digital eller Viasat kommer det bli, troligtvis det förstnämda.

Nu till frågan, någon provat att köra med den inbyggda digital mottagaren mot CanalDigital eller Viasat?
Funkar bra?
Begränsningar?

mvh
Patrik

Postad 24 October 2011 - 19:22

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Skrev detta inlägg även i kalibreringstråden men provar även här:

Har nu lyckats kalibrera min 7005a rätt hyfsat på min Mac mini ingång. Har dock nu stött på ett annat problem som kanske kan passa i denna tråd.

Jag har både Mac Mini och digital-tvbox inkopplad via förstärkaren och byter således ingång på förstärkaren istället för på TVn. Detta gör att TVn inte känner av när jag byter ingång och kör då samma bildinställningar för både Mac Mini och för TV. Nu är de ingångarna så pass olika så när jag går över till TV så blir bilden väldigt trist och dålig. Jag har ställt in TVn i "Gaming mode" och kan därför inte heller byta mellan bildinställningar vad jag vet. Är det någon som har något tips på hur man kan lösa detta? Min enda idé hittils är att ställa om bildinställningarna på Macen så att den ligger närmre TV-bilden och sedan kalibrera om för att få det hyfsat lika.

Postad 24 October 2011 - 22:55

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10551 inlägg
  • 0
Kollat in jämförelsen mellan modellerna här http://www.samsung.c...type=prd_detail#

D7005DK är det den danska versionen? Men den är väl mer eller mindre identisk med vår?

Noterade att D7005 har antireflexbehandling medan D8005 inte har det. Någonting negativt med detta eller är det enbart positivt?

S2 tv tuner någonting som behövs? Vad jag förstått stödjer ingen av dessa 1:1 pixel mapping?

Postad 25 October 2011 - 18:46

Saltakatten
  • Saltakatten
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Någon här som testat usb-inspelning på d7005 eller d8005?
Tänkte mest hur gränssnittet ser ut? Väljer man de program man vill spela in i en lista? Och kan man isf ställa in så att den automatiskt spelar in alla program med samma namn? (tex en serie)
Kan tv-n ställas i stand-by-läge och att den börjar spela in automatiskt när programmet börjar som man vill spela in? Eller måste tv-n vara "igång" ?

Tacksam för svar från någon som testat, har letat denna information men verkar omöjligt att finna...

Man kan välja från en tidsorienterad lista i "appen" Guide vad man vill spela in, men hos mig så ser man bara pågående program och nästkommande program, så det är inte ofta jag gör det därigenom. Det andra sättet är att gå in i "appen" Schemahanterare ställa tid och datum. Man kan även välja om det ska upprepas dagligen eller veckovis. TVn spelar in i Stand-by läge om man vill. Har du TVn på så kan du inte titta på något annat än det som spelas in. Inte ens genom DLNA, MEN man kan använda sig av HDMI-portar och se film från en dator eller spela.

Det finns säkert undantag osv, men så funkar det hos mig.

Postad 25 October 2011 - 21:25

KN
  • KN
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Kan man inte se på film som sparats på USB-disk eller ett tidigare inspelat program heller samtidigt som inspelning sker?

Postad 27 October 2011 - 18:28

m w
  • m w
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Alltså, jag är galet sugen på LED 46D8005 och har bett Hi-Fi Klubben beställa hem ett exemplar till mig, men blir lite fundersam så klart efter att ha läst denna tråden. Det jag är mest orolig för är spel med PS3, och även då ljudet (någon nämnde att ljudet kommer före bilden..?). Sitter just nu med en 32" LG LCD från -06 (tror jag) som jag inte vet modellnamnet på. Jag har aldrig haft några problem med trailing och bleeding och liknande, och upplever inte något input lag. Svärtan är dock ganska piss, för att uttrycka sig franskt, och jag tycker den börjar kännas lite väl liten. Så jag vill ju uppgradera film- och spelkänslan, inte nedgradera den! Är det någon som uttryckligen kan bekräfta att det inte är några eftersläpningar i bilden eller att input laget är märkbart när man lirar?

Galet tacksam för svar!

Bifogad fil(er)

Postad 31 October 2011 - 21:51

Unregistered592afa45
  • Unregistered592afa45
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har nyligen inhandlat en ue46d7005 och hoppas nu att någon kan förklara hur touch-delen av fjärrkontrollen fungerar för att kunna styra pekaren i den inbyggda browsern? Ibland är den aktiv så att jag kan flytta pekaren utan att trycka ner pil-knapparna, men oftast måste jag trycka trycka trycka.
Tack!

Postad 01 November 2011 - 12:47

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Alltså, jag är galet sugen på LED 46D8005 och har bett Hi-Fi Klubben beställa hem ett exemplar till mig, men blir lite fundersam så klart efter att ha läst denna tråden. Det jag är mest orolig för är spel med PS3, och även då ljudet (någon nämnde att ljudet kommer före bilden..?). Sitter just nu med en 32" LG LCD från -06 (tror jag) som jag inte vet modellnamnet på. Jag har aldrig haft några problem med trailing och bleeding och liknande, och upplever inte något input lag. Svärtan är dock ganska piss, för att uttrycka sig franskt, och jag tycker den börjar kännas lite väl liten. Så jag vill ju uppgradera film- och spelkänslan, inte nedgradera den! Är det någon som uttryckligen kan bekräfta att det inte är några eftersläpningar i bilden eller att input laget är märkbart när man lirar?

Galet tacksam för svar!

Jag har en 55D8005.... den är galet slö utan spelläget inkopplat. Antar att det är samma på den mindre modellen, i spelläget är det spelbart fast nog tror jag det finns bättre spel-tv:n o andra sidan har jag aldrig sett bättre bild i en LED/LCD.

Ljudfödröjningar går att åtgärda i menyer.. (brukar det inte vara så att ljudet kommer efter bilden?)

Redigerat av hotroa, 01 November 2011 - 12:49.

Postad 01 November 2011 - 15:05

Saltakatten
  • Saltakatten
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har nyligen inhandlat en ue46d7005 och hoppas nu att någon kan förklara hur touch-delen av fjärrkontrollen fungerar för att kunna styra pekaren i den inbyggda browsern? Ibland är den aktiv så att jag kan flytta pekaren utan att trycka ner pil-knapparna, men oftast måste jag trycka trycka trycka.
Tack!

Fungerar bara för mig när det är mörkt, eller om jag täcker över med andra handen.

Upptäckte precis appen "Tifi Remote" på appstore, som jag tycker är mycket bättre än "Samsung Remote".
Andra tips är "iMediaShare" eller "ZappoTV" som kan visa innehåll på telefonen trådlöst till TVn.

Postad 01 November 2011 - 15:13

hotroa
  • hotroa
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Fungerar bara för mig när det är mörkt, eller om jag täcker över med andra handen.

Upptäckte precis appen "Tifi Remote" på appstore, som jag tycker är mycket bättre än "Samsung Remote".
Andra tips är "iMediaShare" eller "ZappoTV" som kan visa innehåll på telefonen trådlöst till TVn.

Jag blir helt sjuk på Apps. får ingen att sända från tv:n till Galaxyn... Samsungs MultiView, Xtremote VLC osv... har fått det att funka en stund men sen går det åt he...te. Undra just om det har att göra med mitt nätverk, BBB orginal Thomson TG760 Wifi /g - 54 b/s

Postad 02 November 2011 - 15:32

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Galet tacksam för svar!

- Input lagget är mycket märkbart.
- Om du sätter TVn i spelläge när du spelar så funkar det.
Bildkvaliteten blir något sämre (men bra)

/Patrik

Postad 10 November 2011 - 07:47

sith_lord_99
  • sith_lord_99
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Har en samsung led 46d7005.
Den klickar till när man slår på den och av den?. låter som ett relä..
Ni som har köpt samma modell har ni oxå detta problem eller håller relät på att ge upp?..

Postad 11 November 2011 - 22:08

EvilEye
  • EvilEye
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har en samsung led 46d7005.
Den klickar till när man slår på den och av den?. låter som ett relä..
Ni som har köpt samma modell har ni oxå detta problem eller håller relät på att ge upp?..

Min 8005 klickar vid både avstängning och uppstart, så det borde vara lugnt :)

Postad 12 November 2011 - 18:49

pjay1
  • pjay1
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tjena!

Fick min 8005 igår jättenöjd ingen clouding,crosstalk. ett otroligt djup i bilden nästan 3d känsla på vanlig 2d. Men min fråga är fick den borstade lite läckra fjärrkontrollen med till min trodde den inte skulle släppas i europa men jag klagar inte. sedan står min tv som 8000 i menyn borde det inte stå 8005 eller har dom bara tusental eller?

Mvh. Peter

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.