Redigerat av Unregisteredb876761a, 04 oktober 2015 - 09:27.
Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 oktober 2015 - 08:47
Postad 04 oktober 2015 - 19:38
Har en liten fundering som ni som har haft dessa högtalare en längre tid säkert kan svara på.
Har hemma ett par xtz 99.25mkii, har nog spelat ca 20 timmar sen i fredags. Kör med en Primare I21 och tycker det verkar funka bra, har även använt mitt Rotel slutsteg rb991 men tycker inte det tillför nått så jag kör bara med Primaren.
På plus sidan än sålänge:
Inget sticker ut, fint och homogent.
Mjukt ljud, väldigt mjukt ljud! Är tinnitus skadad och har väldigt svårt med skarp och hård diskant och det finns verkligen inte här. Därmed går det också att spela högt då det aldrig låter jobbigt! Det är även vid hög volym som de låter som bäst. Hårdrock är en fröjd på dessa högtalare, känns nästan som de gör sig bäst till den musiken?
Klarar av sämre inspelningar väldigt bra! (hårdrock)
Vilken bas!! Behöver ingen sub till dessa! Har iof inget stort rum, endast 10kvm. Klarar även av lite punch.
På minus sidan:
Musiken vill inte släppa från högtalaren, känns lite instängd. Vid hög volym så blir det bättre men låg volym e inget roligt att lyssna på.
Tycker inte ljudet känns speciellt luftigt och transparent.
Känns inte heller så detaljrik som många säger.
Är detta nått som kommer att ändras med lite mer inspelning?? Hoppas verkligen på att de bara skulle öppna upp sig lite och bli lite mer närvaro i ljudet så skulle det bli en fullträff för mig!
Postad 04 oktober 2015 - 22:04
Mer inspelning...där har du problemet! Jag körde mina i säkert 150 timmar innan jag tyckte att det blev någon rejäl skillnad. Nu vet jag inte hur mycket kräm du har i stärken, dom vill ha mycket kräm för att blomma ut på allvar!
Postad 06 oktober 2015 - 09:23
Mer inspelning...där har du problemet! Jag körde mina i säkert 150 timmar innan jag tyckte att det blev någon rejäl skillnad. Nu vet jag inte hur mycket kräm du har i stärken, dom vill ha mycket kräm för att blomma ut på allvar!
Får hoppas det är så enkelt att det räcker med mer inspelning, får spela på så mycket det går! Kraft har jag så det är inte det som är problemet. Blir inte riktigt klok på dem ena stunden låter de grymt bra å andra riktigt tråkigt! Tycker de börjar släppa lite, vet inte om så är fallet eller om det är jag som vant mig med ljudet.
Men det mjuka ljudet är ett väldigt stort plus då jag har väldigt känsliga öron, lyssningströthet infaller ej!! Känner fortfarande att det är vid lite högre volym som de vaknar till liv och ger bäst ifrån sig, låg volym kan de låta lite tråkigt ibland.
Postad 06 oktober 2015 - 13:36
Vad spelar du för musik? Jag tycker att all möjlig musik låter riktigt bra, men de kan vara lite kinkiga med dåliga inspelningar! Personligen kan jag tycka att diskanten i vissa fall blir liiiite vass, med betoning på lite!
Kör ett tag till så kommer det att bli bättre
Postad 06 oktober 2015 - 14:18
Vad spelar du för musik? Jag tycker att all möjlig musik låter riktigt bra, men de kan vara lite kinkiga med dåliga inspelningar! Personligen kan jag tycka att diskanten i vissa fall blir liiiite vass, med betoning på lite!
Kör ett tag till så kommer det att bli bättre
Jag är lite av en allätare så det är det som är jobbigt att hitta en högtalare som passar det mesta. Vass tycker jag inte de har en tendens till att bli. Har även ett par Dynaudio x12 hemma och Dynaudio är ju kända för sin mjuka och lena diskant. Men de ryter ifrån mer och kan uppfattas mer påträngande än xtz helt klart. Det är ju samtidigt det jag stör mig på mest att de låter en aningen instängt, hade ljudet bara släppt lite mer så hade jag inte tvekat på att behålla dem. Har ju de hemma på buy n try så blir de inte bättre så skickas de tillbaka nästa vecka!
Postad 10 oktober 2015 - 11:34
Tror ni min Onkyo 838 har tillräckligt med effekt för att driva ett par XTZ 99.36 MKII?
Postad 10 oktober 2015 - 15:28
Beror på vad du vill uppnå!
Om det handlar om att det ska låta HÖGT så funkar den.
Om det handlar om att det ska låta BRA med full KONTROLL få funkar den inte. Då bör du satsa på en renodlad 2-kanalare istället. Eller en tyngre reciever!
Postad 10 oktober 2015 - 19:37
Kan ju bara säga att du hade rätt!
Detta är första gången jag hör en så stor skillnad på en högtalare efter att den har gått ett antal timmar! Det är i diskanten som det har hänt nått, den har verkligen blommat ut! Lät så innstängt tidigare att jag verkligen funderade på hur de tänkte när man tillverkade en sån här högtalare där man dessutom har uppdaterat filtret till det bättre och folk är så nöjda??
Det var igår som jag märkte att fan va de låter annorlunda?? Massa diskant som låter väldigt klart men ändå mjukt?? Ljudbilden var verkligen annorlunda till det BÄTTRE! Tänkte att jag vågar inte hoppas på nått och får vänta till imorgon (idag) och om det låter lika bra då ja då är det sant! De har stått och spelat hela veckan så jag har ju passerat 150 timmar iaf, har INTE trott på inspelning tidigare av högtalare. Har haft ett par Elac 137 nya, ingen märkvärd skillnad och samma med mina Dynaudio x12. Hade ett par infinity beta 50 i tonåren där jag fick för mig att de lät bätttre efter inspening dock!
Lutar åt att jag behåller dessa nu, ska jag vara ärlig så tror jag det är svårt att få samma ljud och kvalite på högtalare till detta pris som jag gav 5190kr för ett par nya högtalare, beggat är en annan femma! Hade ur mellanregistret/basen och tittade invändigt såg väldigt städat och fint ut med ett rejält filter samt väldigt mycket dämpmaterial, och det märker man när man knackar på lådan då det inte låter det minsta ihåligt utan stumt! Allt känns bara rejält och osar kvalite!
Det som jag tycker bäst om med denna högtalare (99.25mk2) är att det är nog den mest allrounda högtalare jag haft, klarar att spela riktigt finlir med klar diskant med massa detaljer utan att låta vasst. Hårdrock är imponerande då det som är skräningt i vanliga fall funkar alldeles utmärkt på dessa! Riktigt HÖGT går det att spela med dessa innan det börjar låta illa, homogent, rent, kontrollerat och basen tycker jag är riktigt imponerande på denna stativare! Ett behagligt ljud som man kan lyssna länge på.
Det roliga i det hela är att hade det inte varit för buy n try så hade jag aldrig köpt hem dessa! Tänkte att vad fan jag chansar och det verkar ju som om det blev fullträff för min del! Måste bara säga det igen men de lät verkligen dåligt i början, fattar inte att man skall vara tvungen att spela in högtalare egentligen....borde ju ändå vara endel som tänker att vad är detta för skit och skickar tillbaka grejerna omgående?? Tycker ju ändå det tog riktig lång tid, står i manualen 50-100timmar men det är mer timmar som gäller!
Vad långt det blev men kände att jag behövde vädra lite tankar bara. Nä trevlig helg på er!
Postad 11 oktober 2015 - 09:12
Beror på vad du vill uppnå!
Om det handlar om att det ska låta BRA med full KONTROLL få funkar den inte. Då bör du satsa på en renodlad 2-kanalare istället. Eller en tyngre reciever!
Har du några tips? jag är totalt okunnig i audiojungeln .
Helst ska det inte vara någon renodlad 2-kanals eftersom jag även kör med ett par satteliter ibland när jag glor på nån film.
Främst används de för musik givetvis dock.
Redigerat av Unregistered69f7f285, 11 oktober 2015 - 09:13.
Postad 11 oktober 2015 - 09:16
Postad 11 oktober 2015 - 09:43
Tror ni min Onkyo 838 har tillräckligt med effekt för att driva ett par XTZ 99.36 MKII?
Jag tror det kommer att funka utan några som helst problem, så tungdrivna e dom inte. Har för mig att de är specade till 90db och de har inga konstigheter för sig vad gäller dippar i ohm.
Det smartaste av allt är att hänga på ett slutsteg på din receiver om det skulle vara så att det saknas effekt. Låna hem ett slutsteg från butik och testa, hör du ingen skillnad... grattis då har du sparat ett antal slantar!
Postad 11 oktober 2015 - 20:17
Bra att det ordnade sig för dig Tomlund
Jag gav 5200:- för mina nya (3300 för 99.26P MKI + 1900 för MKII-filtren) och jag tror att man får svårt att hitta någonting liknande för de pengarna. Nu lägger jag till 7500 för Beryllium-uppgraderingen och jag tror även denna gång att det blir svårt att hitta motsvarande för de pengarna....
Vill man ha mycket bang for the buck köper man begärde 99.26or på Blocket och byter filter på dem
Postad 12 oktober 2015 - 19:51
Nja, bör finnas tillräckligt med kontroll även på högre volymer med en 838:a mot dem, jag skulle nog snarare kolla över rumsakustiken innan man tror att det undermåliga beror på receivern.Beror på vad du vill uppnå!
Postad 14 oktober 2015 - 18:42
Ja det tror jag i alla fall. Jag har drivit mina Divine 100.44 med min 818 och det var inga problemTror ni min Onkyo 838 har tillräckligt med effekt för att driva ett par XTZ 99.36 MKII?

838 bör klara 99.36 utan att göra bort sig.
Postad 14 oktober 2015 - 19:20
Så som Tomlund och ninecats skriver, låna hem ett slutsteg och kolla om du hör någon skillnad. Nästa steg är akustiken. Mer tyg, kuddar, matta dämp paneler som kan byggas. Fins en del man kan göra som inte behöver kost så mycket. Jag kan rekommendera XTZ AP-100 som slutsteg, kan hittad på blocket för ca 3000kr med jämna mellanrum. Jag driver mina Divine med AP-100 idag och är väldigt nöjd. Kör via pre-out på min 818.Har du några tips? jag är totalt okunnig i audiojungeln
.
Helst ska det inte vara någon renodlad 2-kanals eftersom jag även kör med ett par satteliter ibland när jag glor på nån film.
Främst används de för musik givetvis dock.
När jag var i Torup på Demo fick jag möjlighet att lyssna på Master M2 med AP-100 och senare med ett slutsteg i 50000kr klassen (minns ej vilket det var)
Vi som satt där kunde inte höra någon skillnad. Med detta vill jag säga att jag är en VÄLDIGT NÖJD ägare utav XTZ AP-100

Audiovector är väldigt kunnig och har avverkat en hel del Audio genom åren så han vet en hel del. En recer är en reciver. Men du måste prova dig fram för att skapa dig en uppfattning.
Edit: Det var en HEGEL i 70000kr klassen.
Redigerat av RobNB, 30 oktober 2015 - 09:11.
Postad 27 oktober 2015 - 14:54
Jag har nu även monterat och lyssnat en del och jag är otroligt nöjd över uppgraderingen av mina tre 99.26 MKI. Jag har samtidigt gjort flera andra förändringar i systemet så jag kan inte ge beryllium uppgraderingen all ära för ljudet. Bl.a. ny receiver och förstärkare. Tyvärr fanns inte tiden och tålamodet att testa denna uppgradering separat. Men som kpax skriver så tycker jag också att jag fått ett par nya högtalare, att det är som att gå från 2d till 3D tycker jag är bra beskrivet, mycket mer detaljer hörs och placering av röster och instrument är mycket bättre.Nu har jag uppgraderat andra högtalaren och har kunna lyssna med högtalarna ordentligt uppställda. Ett uppgraderingskit med ett pris högre än vad högtalarna kostar nya skapar onekligen lite förväntningar, men XTZ levererar (som vanligt...), detta är riktigt bra! Jag vill påstå att man får ett par nya högtalare. Med dessa diskanters höga upplösning och extra ljudinformation så förvandlas högtalarna till ett par exakta monitorhögtalare. Klangen är rätt lik dom vanliga 99.25mkII men ljudet går ifrån 2D till 3D, helt plötsligt finns det ett rum bakom högtalarna där instrumenten sitter exakt utplacerade. Visst, det kan man uppleva med den vanliga modellen oxo men bara på bra inspelningar, nu sitter det exakt på de flesta låtarna!
Jag har inte hört master m2 men på pappret så har detta uppgraderingskit bättre delningsfilter och diskant än m2. Å andra sidan har m2 bättre kabinet och bas. Skulle gissa att dom spelar i samma division fast med lite olika karakteristik/styrkor. Någon som var hos XTZ i somras när dom hade öppet hus och lyssnade på bägge? Eller vad säger ni hos XTZ själva?
Ni som har köpt kitet men inte hunnit montera det än kommer inte bli besvikna!
Postad 05 november 2015 - 12:03
Någon som tänkt på detta med? Upplevde lite resonans ifrån lådan nyligen och undrar om det skulle vara värt att byta till sig ett par svarta på begagnads marknaden. (Ifall det nu skulle vara någon skillnad överhuvudtaget)
Postad 05 november 2015 - 13:11
Postad 05 november 2015 - 13:19
Postad 06 november 2015 - 17:12
Postad 06 november 2015 - 17:27
Någon som jämfört 99.25 mot 99.26 och har någon uppfattning vilka som är bäst?
Skall ej vara någon skillnad ljudmässigt sett.
Postad 06 november 2015 - 18:05
Postad 07 november 2015 - 20:15
Hejsan, jag har lite svårt att välja vilka högtalare som är mest lämpade för mina behov. Mitt system ska användas för ungefär 50/50 film och musik och vilket utav dessa två tror ni jag blir mest nöjd med?
1. 99.25 som front och center och 95.22 som surround.
2. Fyndbörsens ihopsatta 95- paket för 9990 kr.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Mvh/Pelle
Postad 08 november 2015 - 22:46
Även om 99-paketet blir någon tusing dyrare skulle jag satsa på det. Bättre på både musik och film enligt min mening.
Inte samma spridning med diskanterna i 99orna så i fallet om du är flera så ska du nog köra 95-serien.
Postad 11 november 2015 - 20:10
Postad 08 december 2015 - 13:00

Postad 08 december 2015 - 14:25

En annan sak som jag uppmärksammat är att det delade kabinettet inte mäktar hålla basvågorna i respektive kammare (för tunn mdf?). !
Alltså, om jag spelar nedre eller övre element separat (har biwire) så flyttas även det andra elementet av trycket. Skulle vilja att de kunde spela mer oberoende av varandra-för även om det inte skulle ge någon hörbar skillnad så hade det kännts bättre! Kollade mina 99.26or och såg att de hade dubbel botten..det har inte 99.36orna mellan kamrarna och det skulle inte heller få plats då kabinettet är mindre. Vad skulle man tänkas kunna använda för att stoppa ljudvågorna mellan kamrarna? Metall??
Älskar mina 99.36 mk2 och längtar tills ekonomin tillåter min gamla nad 372 byts ut - vill ha minst lika mycket kraft, men mer elegans över ljudet - vilket jag tror högtalarna kan leverera!
Har nu haft 99.25 mkii i två månader å är så grymt nöjd! Har aldrig varit med om högtalare som behöver så mycket inspelningstid och inte heller där det blivit en så stor skillnad! Känns väldigt skönt att inte behöva leta vidare, har länge letat, provat och köpt diverse olika högtalare å så hitta man hem med ett par XTZ för 5000kr?? Tack vare buy n try, annars hade jag aldrig köpt dessa men gjorde nu en chansning å det blev fullträff! Var helt inställd på att det skulle bli ett par Dynaudio focus 160 som de sålde ut för 13990kr nu vilket är ett bra pris. Nä jag stannar här nu och sitter nöjd och de slår både mina dynaudio Excite 12 som jag fortfarande har kvar men ska säljas nu, mina system audio aura 50 klarade jag inte av i längden, ljust jobbigt ljud som lät roligt de första 20sek sen sänkte man. Inget vettigt inlägg men ville bara dela med mig!
👍 gött att höra!
Postad 20 december 2015 - 19:27
Hej har precis uppgraderat mina 99.26 med nya filter.Håller med andra som har uppgraderat dom behöver mycke inspelning ,men basen har blivit kraftigare och klarare diskant och mellanregister.Så jag har tagit bort min baslåda upplever att den inte behövs klarar sig bra utan.Driver dom med hk 34.90 funkar bra.
Postad 13 januari 2016 - 19:52
Återigen börjar uppgraderingsdjävulen jaga mig och känner att det hade varit ett roligt alternativ. Tycker dock att de 13 500:- som jag blir tvungen att lägga på LCR är lite i överkant... Eller? 😊
Postad 13 januari 2016 - 20:07
Postad 14 januari 2016 - 18:30
Jag är supernöjd med Beryllium uppgraderingen! Jag hoppade på det initiala erbjudandet så det blev billigare priser än vad som erbjuds nu
men skulle nog hoppa på det ändå. Det är som vanligt, man är nöjd med det man har tills man hör något bättre och då vill man aldrig backa...
Postad 14 januari 2016 - 18:49
Vid närmare eftertanke så betalade jag nog mer för att vara försökskanin än vad det kostar nu,
Nja, jag kom ihåg fel... det var nog runt 3600-3700 kr per st ungefär. Jag köpte lite annat också samtidigt
så jag vet inte exaktr.
Redigerat av rickardl, 14 januari 2016 - 18:53.
Postad 14 januari 2016 - 19:13
Vad jag förstår så är delningsfiltret nytt även för 6,5" excel elementet? Har detta gjort stor skillnad och vet du om delningsfrekvensen har ändrats från mkII filtret? Känns ibland som delningen kunde varit liite lägre på bas/mellan elementet.
Postad 14 januari 2016 - 20:47
Ja, nytt filter helt och hållet, high-end klass från Mundorf.
Delningsfrekvensen är lägre så basen blir bättre och för mig blev det en bättre blend av bas och diskant.
Diskanten är mindre koncentrerad, mera bredd i spridningen.t
Och, ska tillägga att jag också lade till ny extra dämpning på insidan av högtalaren vilket xtz rekommenderade.
Redigerat av rickardl, 14 januari 2016 - 20:49.
Postad 14 januari 2016 - 21:35
Ingår det extra dämpning vid köp av delningsfiltrena eller det får man fixa utöver?
Verkligen intressant det här och är super sugen på att testa, tycker bara att det känns extra jobbigt för plånboken denna gången..
Postad 14 januari 2016 - 22:24
Håller med dig crille99, mycket pengar - jag kommer inte köpa utan att lyssna...som jag gjorde med mina första 99.26 mk1. Den gången var jag allt lite nervös när jag hade kopplat in dem och tryckte på 'play' haha. Sen kom leendet

Redigerat av stefunge, 14 januari 2016 - 23:00.
Postad 14 januari 2016 - 23:41
Man har kommit till punkten av "Diminishing returns"... typ de första 90% av prestandan är enklast/billigast, de resterande 10% är de svåraste/dyraste....
Postad 15 januari 2016 - 06:20
Postad 17 januari 2016 - 00:09
En sak som jag upplever nu efter uppgraderingen, är att basen blev mycket tryck i och ärligt talat ändrat karaktär något till det bättre. Mina två SUB1x12 behövs inte för att ge stöd (om jag inte delar dom vid 80 hz men det går att kräma ohyggligt högt innan de slår igenom). Diskanten är som sagt mycket bättre i spridningen, Fountek-diskanten krävde ju verkligen att man satt i sweetspot. Nu får alla platser höra en riktigt fin rackare Mindre vass, som ungefär skillnaden mellan MKI och MKII.
De 7500:- inkl bitumen-mattan var det verkligen värt! Enda nackdelen är att det luktar asfaltsläggning i hemmabion när man drar på riktigt högt
Postad 17 januari 2016 - 08:53

Jag som tänkte att nu behöver jag inte lägga pengar på högtalare på lääänge när jag fick hem mina 99.36mkII för snart ett år sedan...men uppgraderings jävulen predikar som aldrig förr efter dessa inlägg :/
Postad 18 januari 2016 - 08:39
Plingen: då kan du nästan säga att du kan spela så det ryker
Jag som tänkte att nu behöver jag inte lägga pengar på högtalare på lääänge när jag fick hem mina 99.36mkII för snart ett år sedan...men uppgraderings jävulen predikar som aldrig förr efter dessa inlägg :/
O ja Luktar så där härligt som det gör när man kör förbi en beläggning en stekhet juli-dag.
Jag lyssnar inte så mycket på 2-kanaligt och 99.26 MKII låter redan mycket bra, men tom jag tyckte att det var värt pengarna.
Postad 27 januari 2016 - 11:27
De finns ngt demo x kvar för den snabbe http://www.fyndborse...matt-black-demo
Ang stumheten på lådorna från ngt inlägg högre upp så har juh den blanksvarta versionen 8!? lager klarlack som antagligen ger en annan karaktär vid knacktest et.c
Redigerat av Degpojken, 27 januari 2016 - 11:48.
Postad 27 januari 2016 - 11:32
Postad 27 januari 2016 - 12:40
Stämmer att det är skillnad på lacken men främst 19mm mot 25mm tjocklek på lådan som gör skillnad. Jag har själv 19mm och har aldrig hört 25mm lådorna. Fyndbörsen menar att det inte ska vara ngr ljudmässiga skillnader...men klart att tjockare och stummare låda är att föredra.
Redigerat av stefunge, 27 januari 2016 - 12:41.
Postad 18 februari 2016 - 13:46
Jag kör också sen ett tag mina tre 99.26MKIIIB som "full range"/Large lite ofrivilligt då dsp slutsteget på min sub lagt av
men det funkar kanonbra!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar