Jag har liknande problem, vad har du för mått på hyllan och väggen där projektorbilden ska vara ?
Det är 3,5 meter mellan hyllan och projektorn. Soffan är under så projektorn som lägst 1,5 meter upp. Tror det är lite dödsdömt va?
13 relaterade trådar
Postad 15 februari 2013 - 13:37
Det är 3,5 meter mellan hyllan och projektorn. Soffan är under så projektorn som lägst 1,5 meter upp. Tror det är lite dödsdömt va? Postad 15 februari 2013 - 15:09
Nja, jag har 3,8m från hylla till projektorvägg. 1,6m där jag tänkt ha projekorn. Sen så är projektorväggen 2.5m hög och 3m bred. Vi verkar ha nästan samma rum. Vad har du tänkt dig för storlek på duk? Postad 15 februari 2013 - 16:04
Tänkte nog 104 till 120. Fast lutar väl mest åt det tidigare av platsskäl, ska ju ha plats med högtalare med. ![]() Postad 15 februari 2013 - 16:50
okej Postad 16 februari 2013 - 01:07 Ser fram emot att prova med en ordentlig skärm inom kort. Intryck: Färger- fantastiska. Svärta- helt ok, men inte helt svart. Ljusstyrka: nästan för ljus. Hela rummet lyser verkligen upp i ljusa scener. Funkar även helt ok utan mörkläggning. Topp! Kvalitetskänsla: lite plastig, men nätt och stabil Ljudnivå- var riktigt orolig, men under första timmarna har den varit riktigt ok. Får se hur det utvecklas. Postad 18 februari 2013 - 08:53 Blir ett missljud som låter som något som "surrar" metalliskt... Det finns inte där alltid, utan uppkommer ibland, men är väldigt högt och störande. Har min projektor takmonterad. Man blir av med ljudet genom att trycka ihop chassit... så slutar det, men kan komma tillbaka igen, så man får trycka ihop det igen... Är precis som om något glider isär i projektorn när den hänger upp och ner... Får väl dra några varv med silvertejp runt projektorn! =/ Är det någon som har fått detta problem med en "stående" projektor? Postad 18 februari 2013 - 11:47 På en duk som jag har idag som e 90" skulle det innebära att jag kan takmontera projektorn max 3 m från duken, alltså ungefär mitt över soffbordet framför soffan. Dessutom har den i stort sett ingen offset så att projektorn skulle hamna 50 cm ned från taket på en duk som redan idag sitter för högt monterad 60 cm från taket. Jag har ungefär 2.6 m i takhöjd och rummet är 4m djupt. Vad hände, modellen verkar ju hur trevlig som helst och säljer bra, varför inte göra en maskin med "normal" offset också. Tror många byter från gamla 720p maskiner och vill ha kvar sin setup. Postad 18 februari 2013 - 12:00
just zoomen och offseten är väl en av dom stora anledningarna varför man väljer den här projektorn. äntligen en proj som har full HD och 3D där man kan få lite storlek på bilden om man har ett lite mindre rum. Postad 18 februari 2013 - 12:12
Det låter som ett vettigt argument, men ok då passar den bäst i en inredd källare eller kanske i en mindre lägenhet. Jag tyckte priset och prestandan var tilltalande och hittar inget liknande ännu som passar mig. Kan tycka att zoomen kunde varit lite vidare, men då torde man tappa bildkvalité. Imponerande att det blivit en sådan storsäljare, för mig passar det inte alls att sitta för nära en stor bild men jag börjar fatta idén bakom denna. Tack. Postad 18 februari 2013 - 18:04 Postad 19 februari 2013 - 08:34 Postad 19 februari 2013 - 19:30
Säkert svar på mina frågor tidigare i tråden men orkar inte söka.
Hur är lampgarantin? Hur står den sig bildmässigt kontra 5910 i ett vanligt vardagsrum och hur är 3D jämfört med 5910? Att den har lensshift ser jag som ett stort +. Postad 19 februari 2013 - 19:38
Jag kan läsa igenom tråden åt dig och leta upp svaren om du vill överföra 100 kr till mig? Postad 19 februari 2013 - 20:54 Har inte prövat att klämma ihop den. När uppstod problemet? Postad 19 februari 2013 - 21:20 Mina kortfattade punkter: - RBE syns visst. Mindre än på andra modeller så jag kanske till och med behåller den men är osäker än så länge. - Tjena va den lever om. Låter som ett jetplan bak i mitt rum. - Bra skärpa! - Bättre svärta än lcd-projarna jag testat. Tycker amatör-jag iaf ![]() Det är mitt spontana omdöme. Postad 20 februari 2013 - 10:45 Postad 20 februari 2013 - 12:05
Du kan ju kolla beräknad livslängd på lampan och dividera inköpspriset med det så får du reda på ungefär vad det kostar dig att låta den stå på när du inte använder den, tror inte strömförbrukning påverkas av vilken bild som visas. Postad 20 februari 2013 - 21:00 Jag ringde benq direkt, var inga problem. Fick mail samma dag med bekräftelse samt ups etiketten dagen därpå. Bara att printa ut och ringa ups så kommer de och hämtar vid dörren. Hoppas det inte tar för lång tid nu bara, såg precis att den blev levererad i fredags till uppsala. Väntar nu på mail att den är returnerad med bägge problemen lösta=) Postad 21 februari 2013 - 03:57 Postad 21 februari 2013 - 09:32 Postad 21 februari 2013 - 21:39 Projektorn hittar dock en signal men sen blir bilden bara blå.. Tacksam för tips.. Redigerat av mrSwede74, 21 februari 2013 - 21:39. Postad 22 februari 2013 - 22:29
Skulle någon vänlig själ kunna räkna ut min och max bildstorlek vid 3.5 resp. 4 m?
Postad 23 februari 2013 - 08:18
3.5m 106" -138" 4m 121" - 158" enligt den sida. prova http://www.projector...culator-pro.htm Postad 23 februari 2013 - 10:07
inga konkreta tips, men kabeln.. fortfarande.. Olika enheter har olika bra förmåga att läsa av signalerna i en kabel. Så att prova med en kort annan kabel är ju ett effektivt sätt att utesluta eventuella kabelproblem. efter som nu benq:en är rätt billig, så gissar jag att det inte sitter något mördar-chipset för avläsning av hdmi-signalerna.. så den kan ju vara potentionellt sämre än t.ex. din TV.. och nånstans går ju alltid gränsen. Postad 23 februari 2013 - 18:06
Förmodligen är det boxern som är felkällan. Testade boxern ihop med ett annat exemplar och då kom det först bild i ca 30 sek, sen försvann bilden och kom aldrig tillbaka(!?), oavsett reboot eller annan kabel.. Tack för svaret.. Postad 23 februari 2013 - 20:16
Tack! Den andra sidan kräver också flash (förbannade Apple som skall hålla på och vägra). Tror bilden blir för stor med denna projektorn (om jag nu inte sätter den rakt ovanför skallen) Postad 24 februari 2013 - 22:30 Bilden är acceptabel på sd kanalerna men mitt problem är att när jag byter kanal eller trycker på guide så blir det svart och så står det söker källa längst ner i hörnet. Bilden är borta ca. 5 sekunder men ljudet är kvar hela tiden, går debatt fixa till tror ni? Har en ny hdmi 1.4 kabel från projektor till recivern och den kabeln som följde med boxen åt andra hållet. Postad 26 februari 2013 - 03:14 Här är en länk till ett youtubeklipp jag hittade med samma fel. Rogopogo: Hört nåt från Benq ännu angående din reklamation? http://www.youtube.c...be_gdata_player Postad 26 februari 2013 - 08:15
Jag beställde dom från eBay (http://www.ebay.de/itm/160976854181) igår .. får återkomma hur dom funkar men tydligen ska dom vara bra. Lätta och bra ljusgenomsläpp. Postad 26 februari 2013 - 08:21
Ja... det verkar som om projjen tar god tid på sig 5-7sek att visa bild vid byte av källa/upplösning. Om allt går via receivern så kan du kanske testa att sätta upplösningen mot projektorn "fast" till 1080p så är det alltid samma upplösning till projjen iaf (inte optimalt men kanske mindre irriterande). Postad 26 februari 2013 - 08:40 Postad 26 februari 2013 - 18:42
Jo det kan man men det hjälper inte. Kan ha med igenkänningen av 3D material som tar tid (vild gissning). Postad 26 februari 2013 - 22:20
Tyvärr, har jag en budget reciver så jag kan inte pilla på något som har med videosignalen att göra! Kollar jag i menyn på projektorn så har jag 1080i 50hz upplösning på alla kanalerna. Men på något sätt har det blivit bättre idag, nu "svartnar" det inte lika ofta. Får hoppas det håller sig såhär. Postad 27 februari 2013 - 15:37
Tvingar dig att ge oss en fullgod review av dessa brillorna! Har suttit med projjen i 2 mån snart men vill verkligen se till att få gedigna brillor som inte lider av diverse barnsjukdomar. Återkom! Postad 28 februari 2013 - 21:21 Men tänker jag rätt här? Vad jag förstått så ska ögonens höjd vara en tredjedel upp på duken från botten för att få bra tittvinkel. Om jag har en 90" duk så är tittytan 112cm hög. Jag har 245höjd till taket och ögonen i 105cm höjd. Då får jag det till att skärmen ska vara 68cm från marken, och slutar därmed 65cm från taket. Nästa stycke: Så, om jag ska ha 90"-dukens övre kant 65cm från taket, projektorn på max zoom och 299cm från duken. Mellan vilka höjder kan jag då hänga projektorn om man tar hänsyn till lens shift? Kalkylatorn som Benq tillhandahåller ignorerar lens shift på W1070. http://www.benq.com/...atiocalculator/ http://www.benq.com/...atiocalculator/ Redigerat av Unregisteredd3c70194, 28 februari 2013 - 21:21. Postad 01 mars 2013 - 05:49 benqs tintshift är väldigt snålt tilltagen och borde mer anses bara finnas för mindre justreringar än för att anpassa höjden "vid nyinstallation". Postad 01 mars 2013 - 08:57
Jag har inte fått hem dom ovan omnämnda ännu men jag fick hem ett annat par (beställde lite olika varianter för att testa) ... beställde dessa: http://www.amazon.de...duct/B005HA6S4K Jag testade brillorna som hastigast igår och måste säga att jag inte märker av rödstick eller problem med syncning ... fast detta baserar jag på endast 15min test. Det man skulle kunna önska är en matt ram runt glasen som inte reflekterar något ljus men det är inte så illa. Dom känns väldigt plastiga men det gör nog de flesta glasögon ... kolfiber hade nog varit ett bra alternativ om det inte hade varit så dyrt att producera ![]() Det som var riktigt trevligt var att jag inte märkte någon crosstalk öht ... och 3D på 117" duk blir riktigt riktigt nice. Har även beställt ett par billiga från eBay (Sansonic) ... får se hur dom presterar i jämförelse när dom dyker upp .. kanske kan vara ett fullgott (billigare) alternativ till barn/kompisar. Nu är jag bortrest en vecka men när jag är tillbaka så ska jag försöka mig på en review ... kanske t.om. tvingar hela familjen att ge en kommentar. ![]() Redigerat av POi, 01 mars 2013 - 14:28. Postad 01 mars 2013 - 11:00
Blir jobbigt om projektorn måste hänga en bit in i rummet OCH långt ner samtidigt. :/ Långt ner är okej bak vid väggen. Nu är det 75cm ut, en bra bit ut över soffan och närmare soffbordet. Jobbigt om det samtidigt blir så lågt. Så om jag kan få den 20cm högre upp vore det fint. :/ Postad 01 mars 2013 - 14:43
Tack så mycket för svaret! I djungeln av skumma brands så är det inte lätt att hitta rätt.. Men jag tycker faktiskt att de blåa lätta brillorna du först beställde verkar jäkligt intressanta. Jag har varit inne på både Sainsonic och VIP-brillor men detta kan vara en gamechanger. Klart du ska sätta familjen på att tycka till, det uppskattar vi! ![]() Postad 01 mars 2013 - 16:49 Har beställt 2 par Sainsonic 144 Hz från Kina (158 kr/st inkl frakt) och 2 par True Depth v.3.5 (144 Hz) (ca 500 kr/st inkl frakt) från USA som jag väntar på. True Depth verkar vara de som har fått bäst kritik av alla brillor jag läst om och ska vara likvärdiga med BenQs egna D3:a, men kostar endast hälften så mycket. Sainsonicbrillorna får gästerna som kommer och hälsar på ha ![]() Mina intryck hittils efter någon timmes användning: +Betydligt bättre än min gamla Hitachi PJ-TX200 som var den bästa i sin prisklass (15000kr) år 2005 ![]() +Grym skärpa och svärta!! +Inte alls så högljudd som jag hade förväntat mig, låter lite mer än min gamla projektor, men absolut acceptabelt. Kommer nog dock bygga in den i en hushbox när jag får tid, men mest pga att jag tycker att projektorn är rätt ful! -Tycker bilden är lite för gul för mig, ska pilla lite med inställningarna... -Min var någon grad sne i den projicerade bilden när den står på plant underlag. Fick justera med foten, ska det va så?! -Blev lite besviken på lens shiften. Väldigt begränsad. Kan justera bilden 13 cm på avståndet 2,6 m på en 120 tums duk. Det innebär en lensshift på endast 2,86 grader, mao +/- 1,43 grader (vinkel = Tan -1 (0,13/2,6)). Eller har jag tänkt fel? Redigerat av Unregistered3938f39d, 01 mars 2013 - 16:51. Postad 01 mars 2013 - 17:47
http://www.vidimensi...83ea7c554967c90
Beställde dessa för några dagar sedan:
975 kr för 2 par ink frakt är ju överkomligt, hoppas att dom är så bra som säljaren säger. Postad 01 mars 2013 - 22:45 Postad 02 mars 2013 - 10:22 Postad 02 mars 2013 - 11:00
I grova drag så ska projektorn hängas i samma höjd som överkanten av duken. Du har ett spel på ett par centimeter per kastmeter som jag har förstått det. Typ om projektorn sitter dikt an mot taket en meter från duken så ska överkanten på duken vara 2.5cm ner från taket. Om duken sitter 5 meter från projektorn så kan den sitta 12,5cm ner om projektorn sitter mot taket. I ditt fall skulle jag ta 30cm -10cm projektor, 20cm från taket. Vet inte hur stort rum du har, men om vi pratar 4 meter från duken så ska dukens vita överkant sitta c:a 30cm ner från taket. Det kan bli lite mindre (högre upp) om du behöver använda zoomen. Sedan var lens shiften klarar är minimalt, utan handlar mest om kalibrering snarare än för att kompensera för höjden. Postad 02 mars 2013 - 12:48 5 sekunder sen blir det source detecting. Sjukt störigt. Kan det vara recievern? NAD T747. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |